ID.nl logo
Welke Sonos-soundbar is de beste keuze?
Huis

Welke Sonos-soundbar is de beste keuze?

Je hebt thuis al Sonos-speakers staan en bent daar erg tevreden over. Onlangs heb je een nieuwe tv aangeschaft en je wilt de kijkervaring graag verbeteren met een soundbar, liefst eentje van Sonos. Maar welke van de drie moet je dan precies hebben: de Ray, de Beam of de Arc?

In dit artikel praten we je helemaal bij over de drie Sonos-soundbars die momenteel op de markt zijn. Je ontdekt zo snel welke soundbar bij je past.

  • Waarom een soundbar van Sonos?

  • Wat delen deze drie soundbars met elkaar?

  • Hoe werken ze met Dolby Atmos-geluid?

  • De Beam vs de Arc

  • De voor- en nadelen van de Ray

  • De voor- en nadelen van de Beam

  • De voor- en nadelen van de Arc

  • Hoe te kiezen?

  • Ook lezen: Hoe breid je een Sonos-soundbar uit?

Waarom een soundbar van Sonos?

De Sonos Ray, Beam en Arc behoren alle drie tot de populairste producten in het soundbar-segment. Dat geeft al aan dat ze puur als tv-geluidsoplossing prima functioneren. Wil je gewoon een soundbar bij je televisietoestel en ben je verder niet bezig met draadloze speakers of een multiroom-systeem? Dat is geen probleem: je kunt een Sonos-soundbar gewoon alleenstaand gebruiken.

Maar elke Sonos-soundbar heeft een reeks pluspunten die zo’n toestel vrij uniek maken. De sterke integratie met de rest van het Sonos-ecosysteem is wellicht het belangrijkste voordeel. Hierdoor kun je speakers door je hele huis koppelen met je soundbar. Hoeveel speakers en soundbars je ook in huis installeert, je bedient alles vanuit één app. 

©sonos.com

Nagenoeg alle soundbars die te koop zijn kun je gebruiken voor tv-geluid én om muziek te beluisteren. Die dubbele rol is bij de Ray, Beam en Arc echter veel meer uitgediept. Dat komt omdat het achterliggende Sonos-platform (en de app) ontworpen is om muziek door het huis te streamen. De Sonos-app zit dan ook propvol mogelijkheden qua muziek en biedt zeer goede ondersteuning voor streamingdiensten. 

Vergeleken met veel andere soundbars is er door Sonos ook meer aandacht besteed aan de muziekweergave. Veel soundbars – en dan vooral goedkopere – zijn in de eerste plaats afgestemd op het weergeven van spectaculaire filmsoundtracks en games.

Wat delen de soundbars van Sonos met elkaar?

De piepkleine Ray, de nog altijd compacte Beam (eigenlijk: Beam Gen2) en de high-end Arc zijn drie totaal verschillende soundbars. Dat zie je in een oogopslag. Aan de apparaten zelf, maar ook aan de prijzen die aan deze toestellen bengelen. De adviesprijs van de Ray bedraagt 299 euro, de Beam kost 549 euro terwijl de Arc de jouwe is voor 999 euro. 

Alle drie de Sonos-soundbars bedien je met dezelfde Sonos-app. Daarin vind je altijd dezelfde streamingopties. Apple Music of Spotify bijvoorbeeld werken bij alle drie de apparaten op exact dezelfde manier. Dat is geen toeval: de app-ervaring hetzelfde houden voor alle Sonos-producten vindt de fabrikant zelf zeer belangrijk.

Alle drie de apparaten komen met AirPlay 2, beschikken over wifi, installeer je makkelijk via de app en kun je uitbreiden met extra speakers en een subwoofer. De Ray, Beam en Arc bezitten bovendien touchknoppen op de behuizing. Al zul je die in de praktijk zelden gebruiken. Werken met de app of een remote is nu eenmaal veel handiger.

©sonos.com

Over een afstandsbediening gesproken: die zit niet in de doos. De drie Sonos-soundbars hebben wel een functie waardoor je knoppen op je tv-remote of een andere afstandsbediening kunt gebruiken. De Beam en Arc luisteren uit de doos tevens naar de volumeknoppen van je tv-afstandsbediening. 

Hoe werken ze met Dolby Atmos-geluid?

Het 3D-geluid van Dolby Atmos is bijzonder meeslepend. Dat is dan ook de reden dat veel films op streamingdiensten zoals Netflix, Amazon Video en Disney+ er gebruik van maken. Je soundbar moet het echter wel kunnen ondersteunen, en daar zit wel een groot verschil tussen de Ray enerzijds en de Beam en Arc anderzijds.

De Ray is een soundbar die geluid in stereo weergeeft. Twee kanalen dus, en dat is heel wat minder dan de zeven of meer die Atmos nodig heeft om geluidseffecten van alle kanten op je af te vuren. Toch levert de Sonos Ray voor z’n prijs veel beleving. Dankzij die twee kanalen is er nog altijd de ervaring van geluid dat uit het scherm komt en bewegen geluidseffecten rond de tv. Een auto die in een The Fast & the Furious van links naar rechts scheurt, dat ervaar je zeker nog. Overigens, als de Ray Dolby-geluid aangeboden krijgt, zal het dit automatisch omzetten naar stereo. Je hoeft als gebruiker niet ongerust te zijn dat er iets fout gaat.

De Beam en de Arc verwerken wel degelijk Dolby Atmos-geluid. Een voorwaarde is wel dat je ze via HDMI aansluit op de juiste HDMI-ARC of HDMI-eARC-poort op je televisie. En je tv moet ingesteld zijn om audio in hoge kwaliteit naar buiten te sturen. In de tv-instellingen moet de audio-output staan op ‘Auto’, ‘Passthrough’ of ‘Bitstream’, en niet ‘PCM’ of ‘Stereo’.

©sonos.com

De Beam vs de Arc

De kleine Beam bevat een beperkt aantal speakers. Zo ontbreken onder meer de speakers die naar het plafond wijzen, terwijl die zorgen voor een beter 3D-gevoel. Geen Dolby Atmos-ervaring dus bij dit apparaat? Toch wel, want slimme software simuleert de ontbrekende speakers. Achter de schermen sturen ze de speakers in de voorkant van de Beam aan zodat het lijkt alsof er óók geluid van boven komt. 

De veel grotere Arc bezit wel minstens één speaker per geluidskanaal. Het is een 5.1.2-soundbar. Dat wil zeggen dat er vijf kanalen zijn die geluid op oorhoogte verspreiden, er eentje bassen uitstuurt en er twee speakers boven op de soundbar zitten. Er wordt dus niet gesimuleerd of gevirtualiseerd, elk Dolby Atmos-kanaal wordt afgehandeld door de juiste speaker in de soundbar. Dat levert een natuurlijker en grootser resultaat op dan bij de Beam.

©sonos.com

De voor- en nadelen van de Ray

**Waarom de Sonos Ray kopen? **

  • Het is de goedkoopste Sonos-optie
  • Neemt weinig ruimte in
  • Prima voor een kleinere kamer
  • Goed als je vooral naar muziek luistert

Nadelen van de Ray

  • Geen Dolby Atmos- of surroundgeluid
  • Alleen een optische aansluiting
  • Geen spraakbediening
  • Geen Trueplay-functie

©sonos.com

De voor- en nadelen van de Beam 

Waarom de Sonos Beam kopen?

  • Geen enorme investering
  • Compact en stijlvol
  • Dolby Atmos-ondersteuning
  • Goede surround-ervaring in kleine en middelgrote kamers
  • HDMI-ARC
  • Trueplay-functie
  • Spraakbediening
  • Goede spraakversterking

Nadelen van de Beam 

  • Biedt niet een grootste thuisbioscoopervaring
  • Een Sonos Sub toevoegen is snel nodig, maar kost veel
  • Niet krachtig genoeg voor grote ruimtes

©sonos.com

De voor- en nadelen van de Arc

Waarom de Sonos Arc kopen?

  • Biedt een authentieke Dolby Atmos-ervaring
  • Premium bouwkwaliteit
  • Krachtig genoeg voor middelgrote en grotere kamers
  • Produceert relatief veel bassen zonder subwoofer
  • HDMI-ARC
  • Trueplay-functie
  • Spraakbediening
  • Kan als enige worden uitgebreid met tot twee Sonos Subs
  • Kan als enige Sonos-soundbar overweg met twee Era 300-speakers om 5.1.4-geluid te creëren

Nadelen van de Arc

  • Relatief duur
  • Uitbreiden met Era 300’s en Sub voor de beste Atmos-ervaring is prijzig
  • Geen HDMI-ingangen (de norm in dit prijssegment)
  • Groter en wat opvallender cilinderdesign
  • Geen DTS:X (minder belangrijk)

Hoe kiezen?

Als je de voor- en nadelen van de drie soundbars bekijkt, dan zul je wellicht snel ontdekken welk apparaat het best bij je past. Ook niet bepaald onbelangrijk: de prijsverschillen zijn groot. Een soundbar moet ook bij je budget passen. Helaas is Sonos een merk dat, net als Apple, zelden kortingen geeft of acties voert. 

Daarnaast is het bij een Sonos-soundbar goed om vooruit te denken. Je kunt alle drie de apparaten wel uitbreiden met extra speakers achteraan en een subwoofer. Maar als je dat op termijn wilt – bijvoorbeeld om de kosten te spreiden – houdt het net meer steek om te beginnen met een Beam of een Arc. Mik je (uiteindelijk) op een échte thuisbioscoopervaring, dan is de Arc echt wel het beste beginpunt.

De Arc kan echter echt te veel zijn in een kleine kamer. De afstand tussen de soundbar en je bank moet toch minstens 2,5 tot 3 meter zijn om te genieten van een goed samenspel tussen de verschillende speakers. Het is ook een soundbar die je op de juiste manier moet plaatsen om een goed resultaat te krijgen. Niet onder de tv schuiven bijvoorbeeld, maar net een paar centimeter vóór het scherm werkt het best. 

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.