ID.nl logo
Welke Sonos-soundbar is de beste keuze?
© sonos.com
Huis

Welke Sonos-soundbar is de beste keuze?

Je hebt thuis al Sonos-speakers staan en bent daar erg tevreden over. Onlangs heb je een nieuwe tv aangeschaft en je wilt de kijkervaring graag verbeteren met een soundbar, liefst eentje van Sonos. Maar welke van de drie moet je dan precies hebben: de Ray, de Beam of de Arc?

In dit artikel praten we je helemaal bij over de drie Sonos-soundbars die momenteel op de markt zijn. Je ontdekt zo snel welke soundbar bij je past.

  • Waarom een soundbar van Sonos?

  • Wat delen deze drie soundbars met elkaar?

  • Hoe werken ze met Dolby Atmos-geluid?

  • De Beam vs de Arc

  • De voor- en nadelen van de Ray

  • De voor- en nadelen van de Beam

  • De voor- en nadelen van de Arc

  • Hoe te kiezen?

  • Ook lezen: Hoe breid je een Sonos-soundbar uit?

Waarom een soundbar van Sonos?

De Sonos Ray, Beam en Arc behoren alle drie tot de populairste producten in het soundbar-segment. Dat geeft al aan dat ze puur als tv-geluidsoplossing prima functioneren. Wil je gewoon een soundbar bij je televisietoestel en ben je verder niet bezig met draadloze speakers of een multiroom-systeem? Dat is geen probleem: je kunt een Sonos-soundbar gewoon alleenstaand gebruiken.

Maar elke Sonos-soundbar heeft een reeks pluspunten die zo’n toestel vrij uniek maken. De sterke integratie met de rest van het Sonos-ecosysteem is wellicht het belangrijkste voordeel. Hierdoor kun je speakers door je hele huis koppelen met je soundbar. Hoeveel speakers en soundbars je ook in huis installeert, je bedient alles vanuit één app. 

©sonos.com

Nagenoeg alle soundbars die te koop zijn kun je gebruiken voor tv-geluid én om muziek te beluisteren. Die dubbele rol is bij de Ray, Beam en Arc echter veel meer uitgediept. Dat komt omdat het achterliggende Sonos-platform (en de app) ontworpen is om muziek door het huis te streamen. De Sonos-app zit dan ook propvol mogelijkheden qua muziek en biedt zeer goede ondersteuning voor streamingdiensten. 

Vergeleken met veel andere soundbars is er door Sonos ook meer aandacht besteed aan de muziekweergave. Veel soundbars – en dan vooral goedkopere – zijn in de eerste plaats afgestemd op het weergeven van spectaculaire filmsoundtracks en games.

Wat delen de soundbars van Sonos met elkaar?

De piepkleine Ray, de nog altijd compacte Beam (eigenlijk: Beam Gen2) en de high-end Arc zijn drie totaal verschillende soundbars. Dat zie je in een oogopslag. Aan de apparaten zelf, maar ook aan de prijzen die aan deze toestellen bengelen. De adviesprijs van de Ray bedraagt 299 euro, de Beam kost 549 euro terwijl de Arc de jouwe is voor 999 euro. 

Alle drie de Sonos-soundbars bedien je met dezelfde Sonos-app. Daarin vind je altijd dezelfde streamingopties. Apple Music of Spotify bijvoorbeeld werken bij alle drie de apparaten op exact dezelfde manier. Dat is geen toeval: de app-ervaring hetzelfde houden voor alle Sonos-producten vindt de fabrikant zelf zeer belangrijk.

Alle drie de apparaten komen met AirPlay 2, beschikken over wifi, installeer je makkelijk via de app en kun je uitbreiden met extra speakers en een subwoofer. De Ray, Beam en Arc bezitten bovendien touchknoppen op de behuizing. Al zul je die in de praktijk zelden gebruiken. Werken met de app of een remote is nu eenmaal veel handiger.

©sonos.com

Over een afstandsbediening gesproken: die zit niet in de doos. De drie Sonos-soundbars hebben wel een functie waardoor je knoppen op je tv-remote of een andere afstandsbediening kunt gebruiken. De Beam en Arc luisteren uit de doos tevens naar de volumeknoppen van je tv-afstandsbediening. 

Hoe werken ze met Dolby Atmos-geluid?

Het 3D-geluid van Dolby Atmos is bijzonder meeslepend. Dat is dan ook de reden dat veel films op streamingdiensten zoals Netflix, Amazon Video en Disney+ er gebruik van maken. Je soundbar moet het echter wel kunnen ondersteunen, en daar zit wel een groot verschil tussen de Ray enerzijds en de Beam en Arc anderzijds.

De Ray is een soundbar die geluid in stereo weergeeft. Twee kanalen dus, en dat is heel wat minder dan de zeven of meer die Atmos nodig heeft om geluidseffecten van alle kanten op je af te vuren. Toch levert de Sonos Ray voor z’n prijs veel beleving. Dankzij die twee kanalen is er nog altijd de ervaring van geluid dat uit het scherm komt en bewegen geluidseffecten rond de tv. Een auto die in een The Fast & the Furious van links naar rechts scheurt, dat ervaar je zeker nog. Overigens, als de Ray Dolby-geluid aangeboden krijgt, zal het dit automatisch omzetten naar stereo. Je hoeft als gebruiker niet ongerust te zijn dat er iets fout gaat.

De Beam en de Arc verwerken wel degelijk Dolby Atmos-geluid. Een voorwaarde is wel dat je ze via HDMI aansluit op de juiste HDMI-ARC of HDMI-eARC-poort op je televisie. En je tv moet ingesteld zijn om audio in hoge kwaliteit naar buiten te sturen. In de tv-instellingen moet de audio-output staan op ‘Auto’, ‘Passthrough’ of ‘Bitstream’, en niet ‘PCM’ of ‘Stereo’.

©sonos.com

De Beam vs de Arc

De kleine Beam bevat een beperkt aantal speakers. Zo ontbreken onder meer de speakers die naar het plafond wijzen, terwijl die zorgen voor een beter 3D-gevoel. Geen Dolby Atmos-ervaring dus bij dit apparaat? Toch wel, want slimme software simuleert de ontbrekende speakers. Achter de schermen sturen ze de speakers in de voorkant van de Beam aan zodat het lijkt alsof er óók geluid van boven komt. 

De veel grotere Arc bezit wel minstens één speaker per geluidskanaal. Het is een 5.1.2-soundbar. Dat wil zeggen dat er vijf kanalen zijn die geluid op oorhoogte verspreiden, er eentje bassen uitstuurt en er twee speakers boven op de soundbar zitten. Er wordt dus niet gesimuleerd of gevirtualiseerd, elk Dolby Atmos-kanaal wordt afgehandeld door de juiste speaker in de soundbar. Dat levert een natuurlijker en grootser resultaat op dan bij de Beam.

©sonos.com

De voor- en nadelen van de Ray

**Waarom de Sonos Ray kopen? **

  • Het is de goedkoopste Sonos-optie
  • Neemt weinig ruimte in
  • Prima voor een kleinere kamer
  • Goed als je vooral naar muziek luistert

Nadelen van de Ray

  • Geen Dolby Atmos- of surroundgeluid
  • Alleen een optische aansluiting
  • Geen spraakbediening
  • Geen Trueplay-functie

©sonos.com

De voor- en nadelen van de Beam 

Waarom de Sonos Beam kopen?

  • Geen enorme investering
  • Compact en stijlvol
  • Dolby Atmos-ondersteuning
  • Goede surround-ervaring in kleine en middelgrote kamers
  • HDMI-ARC
  • Trueplay-functie
  • Spraakbediening
  • Goede spraakversterking

Nadelen van de Beam 

  • Biedt niet een grootste thuisbioscoopervaring
  • Een Sonos Sub toevoegen is snel nodig, maar kost veel
  • Niet krachtig genoeg voor grote ruimtes

©sonos.com

De voor- en nadelen van de Arc

Waarom de Sonos Arc kopen?

  • Biedt een authentieke Dolby Atmos-ervaring
  • Premium bouwkwaliteit
  • Krachtig genoeg voor middelgrote en grotere kamers
  • Produceert relatief veel bassen zonder subwoofer
  • HDMI-ARC
  • Trueplay-functie
  • Spraakbediening
  • Kan als enige worden uitgebreid met tot twee Sonos Subs
  • Kan als enige Sonos-soundbar overweg met twee Era 300-speakers om 5.1.4-geluid te creëren

Nadelen van de Arc

  • Relatief duur
  • Uitbreiden met Era 300’s en Sub voor de beste Atmos-ervaring is prijzig
  • Geen HDMI-ingangen (de norm in dit prijssegment)
  • Groter en wat opvallender cilinderdesign
  • Geen DTS:X (minder belangrijk)

Hoe kiezen?

Als je de voor- en nadelen van de drie soundbars bekijkt, dan zul je wellicht snel ontdekken welk apparaat het best bij je past. Ook niet bepaald onbelangrijk: de prijsverschillen zijn groot. Een soundbar moet ook bij je budget passen. Helaas is Sonos een merk dat, net als Apple, zelden kortingen geeft of acties voert. 

Daarnaast is het bij een Sonos-soundbar goed om vooruit te denken. Je kunt alle drie de apparaten wel uitbreiden met extra speakers achteraan en een subwoofer. Maar als je dat op termijn wilt – bijvoorbeeld om de kosten te spreiden – houdt het net meer steek om te beginnen met een Beam of een Arc. Mik je (uiteindelijk) op een échte thuisbioscoopervaring, dan is de Arc echt wel het beste beginpunt.

De Arc kan echter echt te veel zijn in een kleine kamer. De afstand tussen de soundbar en je bank moet toch minstens 2,5 tot 3 meter zijn om te genieten van een goed samenspel tussen de verschillende speakers. Het is ook een soundbar die je op de juiste manier moet plaatsen om een goed resultaat te krijgen. Niet onder de tv schuiven bijvoorbeeld, maar net een paar centimeter vóór het scherm werkt het best. 

▼ Volgende artikel
Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger
© Praewphan
Huis

Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger

Wist je dat een wasdroger meer kan dan alleen het simpelweg drogen van kleding? Van de handige anti-kreukfunctie tot speciale droogprogramma's voor delicate kleding: deze functies kun je allemaal vinden op de gemiddelde wasdroger.

Wasdrogers worden geleverd met een verscheidenheid aan functies. In dit artikel sommen we een aantal functies op en leggen we uit hoe ze precies werken. Handig om te weten bij het gebruik óf de aankoop van je wasdroger. We behandelen:

  • Anti-kreukfunctie met of zonder stoom
  • Vochtsensor met automatische uitschakeling
  • Wol- en delicate programma's
  • Kinderbeveiliging
  • Smart connect
  • Stapelbaarheid
  • Geschikt voor onderbouw

Meer weten over wasdrogers? Lees dan: Condens of warmtepomp: welke wasdroger moet je hebben?

Anti-kreukfunctie met of zonder stoom

Kleding kan behoorlijk gekreukt uit de wasdroger komen. Dat komt doordat de hitte in de droger ervoor zorgt dat de vezels samentrekken, waardoor de stof ietsje krimpt. Daar komt nog bij dat kleding vaak even blijft liggen nadat de droger heeft gedraaid. Gelukkig hebben veel wasdrogers tegenwoordig een anti-kreukfunctie.

Hoe deze functie precies werkt verschilt per merk en droger, maar in de meeste gevallen houdt deze functie in dat de trommel lichtjes blijft ronddraaien nadat het drogen klaar is. Op die manier blijft het textiel soepel, waardoor er geen kreukels in de stof kunnen trekken. Sommige drogers hebben een anti-kreukfunctie met stoom, waarbij na het drogen stoom in de trommel wordt geblazen. Dat maakt het risico op kreukels al helemaal nihil. Wasdrogers met anti-kreukfunctie met stoom zijn vaak wel wat duurder.

Vochtsensor met automatische uitschakeling

Veel moderne wasdrogers beschikken over een vochtsensor die tijdens het drogen het vochtgehalte van de kleding meet. Zo weet het apparaat precies wanneer het droogproces voltooid is en wanneer het apparaat zichzelf kan uitschakelen. Handig, want op die manier blijft de droger nooit langer dan nodig draaien en verspilt hij dus geen energie. Ook is dit prettig voor je kleding, aangezien overmatig drogen kleding kan beschadigen. Dankzij automatische uitschakeling zal het apparaat daarnaast niet snel overbelast raken.

Wol- en delicate programma's

Zet je bij elk type kleding, dus óók bij die mooie kasjmier trui, het standaard droogprogramma aan? Niet doen! Veel wasdrogers beschikken over speciale programma's voor delicate stoffen zoals wol of zijde. Bij deze programma's wordeen een lagere temperatuur en een mildere droogmethode gebruikt om de kleding in opperbeste staat te houden. Zo weet je zeker dat je kostbare trui niet krimpt of zijn natuurlijke zachte structuur verliest.

©Lipskiy Pavel

Kinderbeveiliging

Voor wie jonge kinderen in huis heeft rondrennen, is een wasdroger met kinderbeveiliging een must. Wanneer deze beveiliging is ingeschakeld, is het voor kinderen onmogelijk om de wasdroger te openen of instellingen te veranderen. En aangezien een droger van binnen erg heet kan worden, voorkomt zo'n kinderslot een hoop ongelukken. Op de meeste drogers is het kinderslot in en uit te schakelen via een bepaalde knopcombinatie. Staat het slot ingeschakeld, dan zie je dat aan een slot-icoon op het display van de droger.

Graag in gestreken kleding naar je werk, school of afspraak?

Een stoomstrijkijzer maakt elke kreukel moeiteloos glad

Smart connect

Sommige wasdrogers zijn op afstand te bedienen via wifi, ook wel smart connect of home connect genoemd. Ideaal als je op je werk zit en wilt dat je kleding droog is als je thuiskomt – of als de wasdroger op zolder staat en je geen zin hebt om steeds op en neer te lopen.

Een wasdroger met smart connect koppel je eenvoudig via een app aan je smartphone of tablet. In zo'n app geef je aan wat voor type was je wilt drogen, waarna de app bepaalt wat daarvoor het meest geschikte wasprogramma is. Is de was droog, dan ontvang je een melding. Zo hoef je niet continu het dashboard van je droger te checken. De app geeft ook aan wanneer het filter van je droger schoongemaakt moet worden en wanneer er ander onderhoud nodig is.

©EuStock - stock-adobe.com

Stapelbaarheid

Wanneer je weinig ruimte hebt voor een wasdroger is het wel zo fijn als je het apparaat op je wasmachine kunt zetten. Maar pas op: je wasmachine en -droger stapelen is geen kwestie van simpelweg het ene op het andere apparaat plaatsen. Beide apparaten zijn namelijk erg zwaar en kunnen tijdens het draaien gaan verschuiven of wiebelen. Ook geven zowel de wasmachine als de droger trillingen door, die bij een onveilige plaatsing schade aan het andere apparaat kunnen veroorzaken.

Het is dus erg belangrijk dat beide apparaten stevig op hun plek staan. Hoewel de meeste wasmachines en drogers in standaardafmetingen kunnen worden gestapeld, is het slim om van tevoren goed te checken of dit inderdaad het geval is. Het plaatsen van een stapelkit tussen je wasmachine en droger is altijd een goed idee. Deze vangt de trillingen van beide apparaten op en vormt een stevige basis waarop de droger kan staan, waardoor hij niet zal verschuiven.

Geschikt voor onderbouw

Een wasdroger is helaas niet het meest esthetische apparaat. Wil je de droger naadloos integreren in je interieur, bijvoorbeeld door hem onder een werkblad of aanrecht te plaatsen, dan heb je een wasdroger nodig die speciaal is ontworpen voor onderbouw. Deze wasdrogers zijn meestal wat compacter van formaat en hebben een bovenblad dat je kunt verwijderen. Om ervoor te zorgen dat deze wasdrogers hun warmte goed kwijt kunnen, is er extra aandacht besteed aan het ventilerend vermogen van deze apparaten. Bijkomend voordeel van dit type droger is dat hij dankzij zijn compacte vorm over het algemeen energiezuiniger is dan een standaard wasdroger.

Leestip: Wasdroger, wasrek of de buitenlucht: voordelen en nadelen


▼ Volgende artikel
EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen

De Lancia Ypsilon Electric laat onder zijn chique verpakking weinig verrassingen zien. Hij moet het vooral van zijn design en luxe uitrusting hebben. Is dat genoeg om van deze kleine elektro-Italiaan een begeerlijk totaalpakket te maken?

Dit artikel in het kort:

  • De Lancia Ypsilon Electric is een compacte EV met een actieradius tot 403 kilometer, gebaseerd op Stellantis-technologie.
  • Uitrusting omvat luxe opties zoals velours bekleding, stoelverwarming en massagefuncties.
  • Prestaties: 156 pk, zuinig energieverbruik en een solide rijervaring, vooral in Sport-stand.
  • Minpunten: beperkte ruimte achterin en hoge prijs in vergelijking met concurrenten.
  • Concurrentie komt vooral van de Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

Meer over de Renault lees je hier: Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Eerst de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug van (nooit helemaal) weggeweest. De laatste jaren was het gesoigneerde Italiaanse merk alleen nog in eigen land actief, maar met succes. Want ook al liep de vorige generatie van de compacte Ypsilon (nog op basis van de Fiat Panda) alweer sinds 2011 mee, het deftige autootje was nog altijd razend populair.

Moedermaatschappij Stellantis laat met de komst van de nieuwe Ypsilon zien het beste voor te hebben met Lancia: het merk werd opnieuw uitgevonden en de komende jaren verschijnen diverse nieuwe modellen. Basis hiervoor vormt het nieuwe STLA-platform, dat in meerdere (batterij)formaten wordt aangeboden en geschikt is voor meerdere vormen van aandrijving. Dus niet alleen volledig elektrisch, maar ook als hybride en stekkerhybride. De nieuwe compacte Ypsilon lost het startschot voor renaissance van Lancia. Later volgen de grote Gamma en de middenklasse Delta.

🚘Lees ook: Nieuwe Lancia Ypsilon (2024): bekende ingrediënten in een stijlvol jasje

Ruim 400 kilometer

Voor de Ypsilon borduurt Lancia voort op de van andere Stellantis-merken bekende, technologie. De 4,08 meter lange vijfdeurs hatchback is op dezelfde leest geschoeid als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Deze twee modellen zijn nog altijd verkrijgbaar met de aloude 136 pk sterke elektromotor en 50kWh-batterij, de Lancia Ypsilon wordt uitsluitend aangeboden met de geüpdatete versie van dit pakket.

De elektromotor levert een maximaal vermogen van 156 pk en de batterij is met een capaciteit van 51 kWh iets groter: goed voor een grootste actieradius van 403 kilometer. De Ypsilon kan zich prima meten met belangrijke concurrenten zoals de kersverse Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

©Igor Stuifzand

Historisch verantwoord

Als je door je wimpers kijkt, herken je in de Lancia Ypsilon het silhouet van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Toch zijn aan de buitenkant maar heel weinig plaatdelen uitwisselbaar. De Ypsilon combineert strakke elementen, zoals het expressieve front waarin de lichtstrips het nieuwe familiegezicht van Lancia laten zien. De combinatie van de spoilervormige balk en ronde achterlichten zijn afgeleid van de Stratos, waarmee Lancia in de jaren zeventig zoveel successen boekte in de rallysport.

Aan boord zie je verschillende onderdelen die ook door Peugeot en Opel worden toegepast, zoals de stuurhendels en de tuimelschakelaars voor de rijrichting en rijprogramma′s.

©Igor Stuifzand

Complete uitrusting

Het dashboard heeft een nieuwe, stijlvolle vormgeving waarbij het instrumentarium doet denken aan een opgeslagen boek. Bij de LX-versie en het tijdelijk verkrijgbare topmodel Edizione Cassina Limitata zijn de stoelen bekleed met prachtig, fluweelzacht velours. De uitrusting van Edizione Cassina wordt gecompleteerd met onder meer stoelverwarming en een massagefunctie op de bestuurdersstoel.

Automatische airco, smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto en cruise control (vanaf de LX adaptief) zijn standaard op alle versies. De prijzen voor de Ypsilon Electric beginnen bij 35.400 euro, de geteste Edizione Cassina Limitata staat voor 39.500 euro in de prijslijst. Een fors bedrag, maar als je de concurrentie net zo rijk zou aankleden als de duurste Ypsilon, dan valt het uiteindelijk wel mee met die prijs.

©Igor Stuifzand

Alleen in Sport het volle vermogen

De 156 pk sterke elektromotor weet prima raad met het gewicht van de Ypsilon Electric, à 1461 kilo. Overigens moet je wel zelf actie ondernemen om over het volledige vermogen van 156 pk te kunnen beschikken, want dat is uitsluitend in de Sport-stand beschikbaar. Kies je voor Normaal of Eco, dan wordt het vermogen alleen bij het volledig intrappen van het acceleratiepedaal (kickdown) vrijgegeven.

De aandrijflijn heeft al vaker laten zien dat de update van enkele jaren geleden een positief effect heeft gehad op het energieverbruik. Met name onder winterse omstandigheden zaten de WLPT-verbruiksopgave en het realistische energieverbruik mijlenver uit elkaar. De ervaring leert dat het verschil na de update van de elektromotor en het accupakket een stuk kleiner is.

©Igor Stuifzand

Zuinig met energie

Tijdens onze standaard verbruiksronde van 170 kilometer toonde de temperatuuraanduiding 5 graden Celsius aan. Om het op batterijpakket op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen, plus het op een behaaglijke warmte krijgen van het interieur (21 graden), wordt veel energie gevraagd. Desondanks resulteerde de verbruiksronde in een keurig gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 14,3 kWh/100 km, en dat is onder gunstigere temperaturen zeker te benaderen.

Tijdens een lange snelwegrit van Amsterdam naar Nijmegen, met snelheden die rond de 100 km/h schommelden en een buitentemperatuur van zo′n 15 graden, noteerde de boordcomputer niet meer dan 13,3 kWh/100 km.

Berekend op basis van de gemiddelde waarde die we tijdens een kille avond op onze verbruiksronde scoorden, ligt met een volledig opgeladen 51 kWh-batterij een aanvaardbare actieradius van 305 kilometer in het verschiet.

Standaard heeft de Ypsilon een 11kW-boordlader, snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 naar 80 procent ′state-of-charge′ neemt 24 minuten in beslag.

©Igor Stuifzand

Geen ruimtewonder

Om achter het stuur plaats te nemen, moet je jezelf eerst door een krappe deuropening wurmen. Maar als je eenmaal zit, dan zit je ook prima in de met zacht fluweel beklede stoel. Bij zo′n compacte hatchback moet niet te veel worden verwacht van de ruimte, en daarvan is de Ypsilon vooral achterin het bewijs: alleen wanneer de voorstoelen een flink stuk naar voren worden geschoven, is op de achterbank een acceptabele hoeveelheid beenruimte te creëren.

De kofferbak heeft een inhoud van 309 tot 1118 liter. Meer dan voldoende wanneer je alleen of met z′n tweeën bent, maar om de Ypsilon een volwaardige gezinsauto te noemen, gaat veel te ver. Bij deze elektrische variant is het technisch niet mogelijk een trekhaak te monteren.

©Igor Stuifzand

Stabiele wegligging

Rijden doet de Lancia Ypsilon eigenlijk hetzelfde als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Zeker in de Sport-stand wordt de auto niet door het overige verkeer om de oren gereden; de Ypsilon is voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik snel genoeg.

Het onderstel is behoorlijk stevig afgestemd, maar de relatieve beweeglijkheid heeft maar beperkt invloed op het rijcomfort. De auto komt op een minder egaal geasfalteerde weg nauwelijks tot rust, maar hij huppelt daarentegen niet uit het spoor.

De besturing geeft je voldoende terugkoppeling en is niet zo sterk bekrachtigd dat elke ademteug effect heeft op de rijrichting. Ook bij een kruissnelheid van 130 km/h heeft de auto een vertrouwenwekkende wegligging. De Ypsilon laat zien dat het inmiddels wat oudere basisplatform nog niet aan het einde van zijn Latijn is.

©Igor Stuifzand

Conclusie

Feitelijk is de Lancia Ypsilon een Opel Corsa of Peugeot 208 die met een andere, rijkere saus is overgoten. Het onderscheid zit vooral in het design en de aankleding. Hoewel we Lancia een gouden toekomst gunnen, lijkt dat in Nederland, waar het merk lange tijd niet actief is geweest, echter een onvoldoende solide basis voor indrukwekkende verkoopresultaten.

Je kiest voor de Ypsilon als je jezelf wilt onderscheiden van de massa, of wanneer je van oudsher een groot Lancia-liefhebber bent. Daarnaast is Lancia′s terugkeer en de introductie van de Ypsilon eigenlijk wat ongelukkig getimed. In het segment van de compacte EV′s zijn ontneemt de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric momenteel al zijn concurrenten de wind uit de zeilen.

©Igor Stuifzand