ID.nl logo
Review Teufel Airy TWS 2 – Niet voor rock en metal
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Airy TWS 2 – Niet voor rock en metal

De Teufel Airy TWS 2 rechtvaardigt zijn bestaan met allerlei verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger. En wat ook fijn is: Teufel heeft de prijs niet verhoogd – een welkome uitzondering in een markt waar de prijzen voor gelijksoortige producten steeds maar oplopen.

Goed
Conclusie

Misschien verwachten we inmiddels te veel van een setje oordoppen van zo’n 100 euro. Over welke functies zo’n set moet beschikken, daar kun je het natuurlijk altijd hebben. Maar het gebrek aan ruimte aan de bovenkant van de muziekbeleving doet veel muziek helaas de das om. Desondanks krijg je voor die 100 euro een vrij compleet pakket (inclusief actieve ruisonderdrukking), waar vooral liefhebbers van elektronische muziek goed op zullen gaan.

Plus- en minpunten
  • Goed voor elektronische muziek
  • Prima pasvorm
  • Actieve geluidsonderdrukking
  • Spatwaterdicht
  • Warm en intiem
  • Goede acuduur
  • Hoge klanken komen niet goed aan bod
  • Actieve geluidsonderdrukking laat veel door
  • Geen andere audiocodecs

In de recensie van de voorganger van de Teufel Airy TWS 2 schreven we al dat de set niet verkeerd was. Dat kwam voornamelijk door de fijne en intieme geluidskwaliteit, gecombineerd met een toegankelijke bediening en acceptabele, passieve geluidswering. Maar de prijs van 99,99 euro was gevoelsmatig niet helemaal gerechtvaardigd. Hoe zit dat met de opvolger, die ongeveer een jaar later ten tonele verschijnt? We bekijken het in deze review.

We zijn in elk geval zeer tevreden met de updates die Teufel doorvoerde. Daardoor voelt de Teufel Airy TWS 2 al direct meer aan als een set oordopjes dat zijn prijskaartje van 99,99 euro waard is. De nieuwe versie beschikt over actieve geluidsonderdrukking (en een transparantiemodus), appondersteuning en spatwaterbescherming (IPx4). Daarnaast zijn de drivers bijna twee keer zo groot en is de totale speelduur opgerekt tot 42 uur (terwijl dat eerder 26 uur was).

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Veel grotere drivers

Door die veel grotere drivers kan de Teufel Airy TWS 2 een fijner geluidsprofiel laten horen. De drivers zijn dit keer 10 millimeter groot, terwijl de voorganger het moest doen met 5,8 millimeter. Zoals we vaker opmerken bij Teufel-oordoppen en -koptelefoons klinken deze oordoppen warm en intiem, en brengen ze de muziek gevoelsmatig erg dichtbij. Vooral aan de onderkant en in het middensegment hebben we het idee veel details mee te krijgen. So far, so good.

Tegelijkertijd hebben we het idee dat tonen aan de bovenkant minder goed tot hun recht komen. Ze worden redelijk snel afgemeten, waardoor de geluidservaring soms een beetje dof en onbezield overkomt. Teufel heeft dus niet verder gesleuteld aan de reeds aanwezige smalle weergave van het vorige model, en dat is zonde. Gelukkig gaat dit niet altijd ten koste van de performance van zangers en zangeressen – daar kun je nog altijd aangenaam naar luisteren.

We willen niet claimen dat de Teufel Airy TWS 2 de algemene audiokwaliteit negatief beïnvloedt, maar door de focus minder op hogere tonen te leggen klinkt niet alles zoals het zou moeten klinken. En dat is zonde, aangezien de set oordoppen wel degelijk veel in z’n mars heeft. Maar, net zoals bij z’n voorganger, dat geldt voornamelijk voor specifieke genres. Denk dan aan pop, house en dance. Rock en metal klinken al snel alsof ze in het nauw worden gedreven.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Meld je aan voor het Koptelefoonwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Koptelefoonwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Veel betere accuduur

En hoewel we in de basis blij zijn met de actieve geluidsonderdrukking, houdt die niet alle geluiden buiten de deur. Dat kun je ook niet verwachten op dit prijspunt, maar we zeggen het er toch even bij: verwacht geen wonderen. Constant aanwezige tonen filtert de anc er nog uit (zoals een rijdende trein waar je in zit), maar gesprekken en toetsenbordaanslagen komen er nog altijd doorheen. Desondanks is dit al veel beter dan we tegenkwamen op de eerste Airy TWS.

Wat dit keer ook veel beter is, is de bluetoothversie. De Teufel Airy TWS 2 beschikt over bluetooth 5.2. Daardoor kan de accu langer meegaan. Zonder actieve ruisonderdrukking kun je tot negen uur luisteren naar dit setje, en mét zo’n vijf tot zes uur. De maximale batterijduur bedraagt ditmaal 42 uur (of 26 uur met anc), en dat is een flinke verbetering ten opzichte van het vorige model. Helaas is er ook nu slechts één audiocodec beschikbaar, en dat is wederom aac.

Je bedient de Teufel Airy TWS 2 via de aanraakgevoelige oppervlakten op de oordopjes. Je kunt de functionaliteit nog steeds niet aanpassen, ook al is er ditmaal wel app-ondersteuning. Via de app krijg je toegang tot een equalizer die het geluid iets beter kan laten aanpassen op je voorkeuren, maar het gebrek aan hoog wordt eigenlijk nooit goed opgevangen. Ook missen de dopjes een automatische pauzefunctie op het moment dat je ze uit je oren haalt.

Teufel Airy TWS 2 kopen?

Misschien verwachten we inmiddels te veel van een setje oordoppen van zo’n 100 euro. Over welke functies zo’n set moet beschikken, daar kun je het natuurlijk altijd hebben. Maar het gebrek aan ruimte aan de bovenkant van de muziekbeleving doet veel muziek helaas de das om. Desondanks krijg je voor die 100 euro een vrij compleet pakket (inclusief actieve ruisonderdrukking), waar vooral liefhebbers van elektronische muziek goed op zullen gaan..

▼ Volgende artikel
Video | Audi Q6 e-tron: innovatief, maar met kinderziektes
© Audi
Mobiliteit

Video | Audi Q6 e-tron: innovatief, maar met kinderziektes

Is de nieuwste elektrische SUV van Audi echt de premium ervaring waar we op hopen, of laat hij steken vallen? De Q6 e-tron is gebouwd op het gloednieuwe PPE-platform, dat Audi samen met Porsche ontwikkelde, en belooft premium prestaties. Maar zoals bij elke innovatie zijn er ook kinderziektes. Irwin van InstaAutoVlog voelde de dikke Duitser aan de tand.

Watch on YouTube

Qua afmetingen is de Q6 e-tron een flinke jongen: hij is groter dan de Q4, maar compacter dan de Q7. Het uiterlijk is typisch Audi, met een stijlvol en elegant design dat opvalt door de brede chique lijnen. De testauto, in Daytona-grijs, was uitgerust met 20-inch lichtmetalen wielen en diverse optionele pakketten, waaronder matrix-ledkoplampen en oled-achterlichten.

Features of gimmicks?

Het interieur is, zoals we van Audi gewend zijn, verfijnd en voorzien van hoogwaardige materialen. De sportstoelen bieden uitstekend comfort en de rijpositie is goed instelbaar, met veel ruimte rondom de bestuurder. Bijzonder zijn het extra scherm voor de bijrijder en het multifunctionele paneeltje in het deurpaneel. Toch voelen niet alle keuzes even doordacht aan; sommige aanraakgevoelige schakelaars zijn onhandig geplaatst en voegen weinig toe aan de rijervaring.

Kinderziektes in de software

Helaas blijken de kinderziektes van de software het grootste minpunt van de Q6 e-tron. Tijdens de testperiode traden meerdere foutmeldingen op, variërend van problemen met de verkeersbordherkenning tot storingen in de veiligheidssystemen. Deze instabiliteit doet afbreuk aan de premium ervaring die je van een merk als Audi mag verwachten, vooral gezien de forse prijs van de auto. De gebruikersinterface is mooi vormgegeven, maar blijkt in de praktijk te vaak onbetrouwbaar.

Wisselend comfort

Rijtechnisch biedt de Q6 e-tron veel comfort, mede dankzij de adaptieve luchtvering. Toch is het rijgedrag niet altijd perfect: de auto is minder stabiel bij hogere snelheden dan je zou willen en reageert soms te gevoelig op stuurbewegingen, wat voor de passagiers oncomfortabel kan zijn. De 800-volt architectuur van het platform zorgt voor snel laden en een relatief efficiënt energieverbruik, met een gemiddelde van 19 kWh per 100 km. Dat is een positief punt in een verder wisselende rijervaring.

Werk aan de winkel

Hoewel de Audi Q6 e-tron absoluut indruk maakt met zijn vernieuwende technologie en comfort, wordt de totaalervaring toch overschaduwd door de softwareproblemen en een paar onhandige ontwerpkeuzes. Audi heeft hier een elektrische SUV neergezet die in potentie veel biedt, maar die duidelijk nog niet helemaal af is.

🚗 Over de auteur: Dit artikel is geschreven door Irwin Versteegh - Duijnstee, onze vaste partner voor alles over (elektrische) auto's. Irwin is journalist voor het YouTube-kanaal InstaAutoVlog, waar hij zijn expertise en passie voor auto's met het publiek deelt.

▼ Volgende artikel
Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen
© Google
Huis

Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen

Weet je eigenlijk wel wat je moet doen wanneer je Chromebook niet meer aangaat? Er zijn verschillende manieren om hem weer aan de praat te krijgen. Dit is hoe je dat mogelijk toch weer lukt.

Als je Chromebook opeens niet meer aangaat, valt dit te proberen:

  • Verwijder eventuele accessoires en dongels
  • Maak de oplaadpoort schoon
  • Staat het scherm wel aan?
  • Probeer een andere kabel
  • Controleer de batterij
  • Maak gebruik van de Powerwash

Ook interessant: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Een Chromebook is relatief betaalbaar, maar kan toch enorm veel bieden. Voorheen moest hij altijd met het internet verbonden zijn, maar tegenwoordig zijn er veel offline-functies beschikbaar. Maar dan moet hij wel opstarten. Als de Chromebook niet direct reageert, is er nog geen man overboord. Hieronder verschillende manieren om de laptop toch aan de praat te krijgen.

Verwijder eventuele accessoires en dongels

Eén van de eerste dingen om te proberen, is eventuele accessoires en dongels verwijderen uit de poorten. Het zou namelijk kunnen zijn dat zo'n randapparaat stroom vreet. Maar het kan ook zijn dat er ergens toch een fout optreedt. Zodra je alles losgekoppeld hebt en de Chromebook weer aangaat, sluit dan alle accessoires één voor één aan om te kijken of er verdere problemen opduiken. Zodoende kun je wellicht achterhalen wat precies de boosdoener is.

Maak van je Chromebook een alleskunner met een handige dongel.

Breid eenvoudig je aansluitmogelijkheden uit!

Maak de oplaadpoort schoon

Een andere, simpele oplossing is de usb-poort schoonmaken. Het kan gebeuren dat er stof of vettigheid in ophoopt, waardoor een gekoppelde kabel zijn werk niet kan doen. Zo'n opening schoonmaken is zo gepiept: het enige dat je daarvoor nodig hebt, is een spuitbus met perslucht. Daarnaast kan het helpen een plastic tandenstoker of een wattenstaafje met isopropylalcohol te gebruiken. Gebruik geen houten stoker: die kunnen splinters achterlaten in de poort.

Staat het scherm wel aan?

Voordat we de iets technischere opties bekijken, eerst nog de volgende tip: staat het scherm wel aan of is het scherm misschien stuk? Het kan ook zijn dat iemand de helderheid op de laagste stand gezet heeft, als grapje, omdat het dan lijkt alsof het scherm uitstaat. Druk een paar keer op de toets voor de helderheid om te kijken of je dan beeld krijgt. Sluit de Chromebook aan op een extern scherm om te controleren of het apparaat überhaupt een teken van leven geeft.

©Google

Probeer een andere kabel

Als je de bovenstaande opties allemaal geprobeerd hebt, zonder succes, dan is het tijd om dingen uit te sluiten. Gebruik eens een andere usb-c-kabel voor je Chromebook, om te kijken of het apparaat dan wel aanspringt. Zo achterhaal je of het product wel oplaadt; je krijgt meteen bevestiging in de vorm van een ledlampje dat moet oplichten. Probeer ook eventueel een ander stopcontact uit, al zal dit doorgaans niet het probleem zijn.

Controleer de batterij

De volgende stap is de accu controleren. Als het ledlampje brandt ten teken dat de kabel in orde is, maar de Chromebook niet start dan is de accu mogelijk stuk. Een accu vervangen is soms zelf thuis te doen, maar de garantie vervalt dan wel. Neem daarom contact op met de verkoper of fabrikant, en als die niet helpen kun je een professional inschakelen.

©Tada Images - stock.adobe.com

Maak gebruik van de Powerwash

Het kan tot slot helpen om een Powerwash uit te voeren. Dit kan alleen wanneer de Chromebook nog wel aangaat, maar geen systeem laadt. Een Powerwash is een harde reset, waarmee je teruggaat naar de fabrieksinstellingen. Alle gegevens worden dan gewist, dus sla die bij voorkeur in de cloud op. Dan nog is dit het proberen waard, omdat je derhalve hopelijk geen nieuwe Chromebook hoeft te kopen. Zo voer je een Powerwash uit:

  • Druk op de powerknop en wacht totdat de Chromebook het opstartproces start.

  • Houd de toetsen Ctrl+Alt+Shift+R tegelijk ingedrukt.

  • Klik op Opnieuw opstarten.

  • In het venster dat verschijnt, selecteer je Powerwash en klik je op Doorgaan.

  • Volg de stappen op het scherm en bevestig dat je de Chromebook wilt resetten.

  • Na de Powerwash start je Chromebook opnieuw op. Je moet dan weer inloggen met je Google-account.

Alles geprobeerd?

Hopelijk helpt dit en kun je na het uitvoeren van één van deze stappen weer gebruikmaken van je Chromebook. Zo niet en ben je van plan een nieuwe Chromebook te kopen, dan is het handig om te weten wat bijvoorbeeld de verschillen zijn tussen een normale en Plus-variant. Daarnaast gaven we eerder al wat tips over het kopen van zo'n laptopvervanger en kun je hier lezen wat vijf goede opties voor een redelijk betaalbare prijs zijn.