ID.nl logo
Nothing Ear(1) - Uit het niets
© Reshift Digital
Huis

Nothing Ear(1) - Uit het niets

De oortjes van het nieuwe techmerk Nothing vallen op met hun eigenzinnige transparante ontwerp. Maar kunnen de bluetooth in-ears ook naam maken met hun draagcomfort, geluidskwaliteit en andere features en daarmee de strijd aan met onder andere de Apple AirPods? Je leest het in deze Nothing Ear(1) review.

De merknaam Nothing geeft me een glimlach, omdat het een goede bron is voor woordgrappen. Het nieuwe merk is onlangs opgericht door Carl Pei, mede-oprichter van smartphonemaker OnePlus. Pei verliet in 2020 OnePlus, mogelijk omdat hij zich niet kon vinden de koers die zijn oude bedrijf inzette. Na zijn vertrek richtte hij Nothing op, dat van plan is techproducten te lanceren in verschillende categorieën. Te beginnen met draadloze bluetooth in-ears, een koptelefoon vergelijkbaar met Apple’s AirPods - maar dan met een eigenzinnig ontwerp en scherpe prijs van zo’n honderd euro.

Om die prijs zo laag mogelijk te houden, lijkt Nothing een marketingstrategie te hanteren die ook lijkt op de OnePlus-dagen van weleer door geen geld te besteden aan reclame, de verkoop in eigen hand te houden en de productie laag. Wat als nadeel heeft dat de oortjes misschien lastig verkrijgbaar blijven. Door nauwe banden met de pers op te bouwen, kan er alsnog veel publiciteit gegenereerd worden. Als je de pers gebruikt voor je publiciteit, dan moet je eerste product ook écht goed zijn. En op dat gebied maken de oortjes van Nothing dit zeker waar. Vooral als je de prijs van de Ear(1) in acht neemt.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Eigenzinnig ontwerp

Maar laten we bij het begin starten. De Ear(1) headset lijken qua vorm behoorlijk op de AirPods Pro, maar door het transparante ontwerp hebben ze toch een eigenzinnige look gekregen. Dat heeft nogal uitdaging, want transparante oortjes zorgen er ook voor dat je het binnenwerk voor het oog mooi moet ontwerpen. Dat is gelukt en het geeft meteen een mooie blik op wat er allemaal in zo’n klein oortje is verwerkt. Je ziet de microfoontjes zitten, het oplaadplaatje, aanraaksensoren een deel van het chipbordje... En dan zijn zaken als de accu nog weggewerkt achter het witte plastic deel van het oortje. Bovendien is het de ontwerpers gelukt om de oortjes spatwaterbestendig te maken (IPx4).

De oortjes beschikken, net als de AirPods Pro over rubber tipjes, die verwisselbaar zijn om ze goed op maat van jouw oor af te stemmen. Bovendien zijn de oortjes erg licht, waardoor ze een optimaal draagcomfort hebben, stevig blijven zitten en prima het gehoor afsluiten om het geluid en functies als ruisonderdrukking optimaal te laten werken. Want inderdaad, de Nothing Ear(1) beschikt over ruisonderdrukking en een ambient modus, die omgevingsgeluid juist doorlaat. Wat handig is als je bijvoorbeeld je oortjes gebruikt in het verkeer.

Het oplaaddoosje heeft een vergelijkbaar ontwerp met transparante en witte delen. De oortjes plaats je er wat onhandig in terug en het doosje is wat aan de grote kant. Er is wel ruimte gemaakt voor een draadloze oplaadmogelijkheid en een usb-c-poort. Een opgeladen case kan de oortjes zo’n negen keer volledig opladen met zijn accucapaciteit.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Waardige geluidskwaliteit

Ook de geluidkwaliteit is voor zijn prijsklasse ontzettend goed. Natuurlijk moet het zijn meerdere erkennen in duurdere oortjes van merken als Bose, Apple en Jabra. Toch is het een uitdaging om oortjes van zo’n honderd euro te vinden die een even gebalanceerd en krachtig geluid produceren als de Ear(1). Het geluid is goed afgestemd, waarbij vooral de lage en hoge tonen herkenbaar te horen zijn. In het middengebied valt soms wat detail weg. Dat maakt de oortjes vooral geschikt voor vele muzieksoorten. Maar ook voor spraak (zoals telefoongesprekken, audioboeken en podcasts) is alles keurig verstaanbaar. Het krachtige geluid vervormt ook niet wanneer je het volume omhoog schroeft.

Hoewel de ambient modus aardig werkt, hoef je niet al te veel te verwachten van de ruisonderdrukking. Daarvoor moet je helaas (nog) echt in duurdere prijsklasses zoeken. De ruisonderdrukking van de Nothing Ear(1) weet aardig wat geluid weg te filteren, maar achtergrond geluid blijf je houden. Pratende mensen in de supermarkt, wandelen over een grindpad of verkeer dat voorbijraast. Je zult het altijd wel mee blijven krijgen. Er is echter wel een verschil hoorbaar.

Accuduur en app

De accuduur is afhankelijk van de afspeelmodus. Gebruik je geen ruisonderdrukking of ambient modus, dan kunnen de oortjes maximaal zes uur met een volle accu mee. Heb je de ruisonderdrukking aan staan, dan blijven daar nog maar vier uur van over. Dat valt iets tegen. Die pijn wordt wel wat verzacht door het feit dat het oplaaddoosje de oortjes negen keer volledig oplaadt.

De app springt er eveneens positief uit door zijn mooie vormgeving. Hier kun je ook terecht voor firmware-updates, een equalizer en het configureren van je oortjes. Bijvoorbeeld de bediening met tikjes op het oortje.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Alternatieven voor de Nothing Ear(1)

Nothing vergelijkt zijn oortjes maar wat graag met Apple AirPods Pro. Het is duidelijk dat daarmee de concurrentie gezocht wordt. Apple heeft zaken als de geluidskwaliteit en ruisonderdrukking echter beter op orde. Toch hebben de Ear(1) oortjes zeker veel te bieden. Ondanks dat je qua geluidskwaliteit en ruisonderdrukking iets inboet, is de prijs een stuk toegankelijker en het ontwerp en draagcomfort van de Ear(1) beter.

Vergelijk je de Ear(1) met andere oortjes die ongeveer hetzelfde kosten van merken als Urbanista, 1More, Huawei en Samsung. Dan springen de Ear(1)-oortjes er op vrijwel alle vlakken bovenuit. Op dit moment zij het de beste oortjes die je kunt krijgen rond de honderd euro.

Conclusie: Nothing Ear(1) kopen?

De Ear(1) koptelefoon van Nothing zijn niet de beste oortjes die je kunt kopen. Op het gebied van geluidskwaliteit en ruisonderdrukking kun je beter krijgen. De Nothing Ear(1) zijn wel de beste draadloze in-ears die je kunt krijgen rond de 100 euro. Bovendien krijg je er een eigenzinnig ontwerp voor terug en oortjes die je gewoonweg lang kunt dragen vanwege het draagcomfort.

Fantastisch
Conclusie

**Adviesprijs** € 99,- **Kleur** transparant-wit **Verbinding** Bluetooth 5.2 **Accu** 31 mAh (oortje), 570 mAh (oplaaddoosje) **Gewicht** 5 gram (oortje), 57 gram (oplaaddoosje) **Features** microfoon, ruisonderdrukking, omgevingsgeluidmodus, IPX4 **Opladen** Usb-c, draadloos **Website** [https://nothing.tech](https://nothing.tech/products/ear-1)

Plus- en minpunten
  • Prijs/kwaliteit
  • Eigenzinnig ontwerp
  • Draagcomfort
  • Ruisonderdrukking kan beter
  • Accuduur
▼ Volgende artikel
Geen zin in AI-reacties van Google? Zo krijg je weer echte zoekresultaten
Huis

Geen zin in AI-reacties van Google? Zo krijg je weer echte zoekresultaten

Wanneer je iets opzoekt via Google, verschijnt er steeds vaker een automatisch gegenereerd antwoord bovenaan de resultaten. Dat gebeurt niet bij elke zoekopdracht, maar alleen als Google denkt dat het handig is. Vind je die slimme assistent wat te aanwezig of niet altijd even betrouwbaar? Met deze drie tips kun je AI-antwoorden eenvoudig omzeilen.

Dit gaan we doen

In dit artikel lees je hoe je de automatisch gegenereerde samenvattingen van Google kunt vermijden. We bekijken drie concrete methodes: het gebruik van "-AI" bij je zoekopdracht, het toepassen van een speciaal webfilter via de URL of Site-Search, en het installeren van een browserextensie. Je krijgt stap-voor-stap uitleg zodat je zelf bepaalt hoe je zoekt.

Lees ook: Geconcentreerd werken doe je met deze handige Chrome-extensies

Tip 1: -AI

Het is niet mogelijk om de AI-overzichten van Google definitief uit te schakelen, maar je kunt ze wel onderdrukken. Probeer het om te beginnen eens door op je smartphone of laptop-AI te typen voor of achter de zoekterm die je ingeeft. Als je bijvoorbeeld de opdracht "Waarom zou ik een warmtepomp nemen?" intikt, dan reageert Google eerst met een AI-overzicht. Als je "Waarom zou ik een warmtepomp nemen? -AI" typt, dan is het AI-antwoord verdwenen.

Probeer eerst -AI achter je zoekopdracht te typen.

Tip 2: Webfilter in Google

Een tweede manier is door het webfilter &udm=14toe te voegen aan de url. Komt er een door AI gegenereerd antwoord op je zoekvraag? Plak dan &udm=14 achter de ontstane url in de adresbalk van de browser om ervoor te zorgen dat de AI-reactie verdwijnt. Je kunt ook in Chrome via de Instellingen / Zoekmachine / Zoekmachines en Site Search beheren de aangepaste Google-gegevens ingeven in het vak Site Search.  https://www.google.com/search?q=%s&udm=14. Het achtervoegsel zorgt ervoor dat zoekopdrachten altijd met het webfilter worden uitgevoerd. Je geeft dan ook een snelkoppeling in (een woord), dat typ je dan in de zoekbalk voordat je je zoekopdracht ingeeft.

Een andere manier is de zoekopdracht in te geven op www.startpage.com. Hier kun je Google gebruiken via een omweg, zodat je minder persoonlijke gegevens deelt en tegelijk AI-overzichten vermijdt.

Zorg dat je deze gegevens in Site Search ingeeft.

Tip 3: Extensies

Om korte metten te maken met AI kun je in Chrome een browserextensie installeren. De Chrome-extensies Hide Google AI Overviews,Turn Off AI Overview en Bye Bye Google AI zijn gratis. Open de Chrome Webstore en type de naam van de extensie in het zoekvak. Selecteer de gewenste extensie en klik op de blauwe knop Toevoegen aan Chrome. Bevestig dat je de extensie wilt toevoegen. Wil je achteraf de extensie alsnog verwijderen, dan klik je op de drie puntjes van de rechterbovenhoek en kies je Extensies / Extensies beheren. Daarna kom je in het overzicht van alle extensies die in Chrome geïnstalleerd zijn en kun je de knop Verwijderen gebruiken.

Een gemakkelijke manier is natuurlijk een extensie installeren.

Extensies, maar dan anders

(Zei iemand: "Dat is er met de haren bijgesleept"?)
▼ Volgende artikel
Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL
Huis

Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL

Wie deze Black Friday écht wil besparen op zijn mobiele abonnement, komt al snel uit bij de combinatie Simyo en CashbackXL. Want waar de meeste providers één losse korting aanbieden, stapel je hier twee voordelen op elkaar: scherpe Black Friday-prijzen én een royale cashback. Zo wordt mobiel internetten ineens verrassend goedkoop, zonder dat je hoeft in te leveren op snelheid of flexibiliteit.

Black Friday is hét moment om je mobiele abonnement eens goed onder de loep te nemen. Dit jaar pakt Simyo extra groot uit met tot 75 procent korting op alle internetbundels, en wie via CashbackXL bestelt, krijgt daarbovenop tot 40 euro cashback. Een combinatie die de sowieso al betaalbare provider tijdelijk nóg aantrekkelijker maakt.

Tot 75 procent korting op databundels

Tijdens de Black Friday-periode verlaagt Simyo de prijzen van al zijn databundels van 2 tot 30 GB. Bij een tweejarig contract geldt de korting 12 maanden, bij een eenjarig contract 6 maanden. Na deze periode betaal je weer de standaardprijs (die gelukkig ook vrij laag is). Omdat Simyo zijn bundels maandelijks laat aanpassen, profiteer je gedurende je volledige kortingsperiode ook als je van bundel wisselt.

De actietarieven liggen opvallend laag. Zo kost de databundel van 30 GB tijdelijk 1,50 euro in plaats van 7 euro, en betaal je voor 2 GB tijdelijk slechts 50 cent per maand. Wie veel belt, kan voor 1 euro extra per maand onbeperkt bellen toevoegen. Klanten met KPN-thuisinternet krijgen via Simyo Compleet bovendien 10 GB extra data per maand cadeau.

Extra besparen via CashbackXL

Wie deze Black Friday-kortingen wil combineren met cashback, moet via CashbackXL doorklikken naar Simyo. Afhankelijk van je keuze ontvang je:

  • 40 euro cashback bij een nieuw tweejarig sim-only-abonnement

  • 30 euro cashback bij een eenjarig sim-only of een abonnement met telefoon

  • 25 euro cashback bij een verlenging

  • 2,50 tot 20 euro cashback bij prepaid-opwaarderingen

De spelregels

CashbackXL werkt eenvoudig, maar er zijn een paar belangrijke regels om rekening mee te houden. Wie deze stappen volgt, krijgt zijn cashback vrijwel altijd zonder problemen uitgekeerd.

Zoals we hierboven al hebben gemeld, moet je via CashbackXL doorklikken naar Simyo en in dezelfde sessie je bestelling afronden. Dat betekent: niet tussendoor de pagina sluiten of later terugkomen via een andere link. Daarnaast moeten cookies geaccepteerd worden en mag er géén adblocker actief zijn, omdat die de benodigde tracking tegenhouden.

Ook belangrijk: gebruik géén andere kortingscodes tijdens je bestelling, want die kunnen ervoor zorgen dat je cashback wordt afgekeurd. De cashback wordt volgens CashbackXL meestal binnen tien minuten bevestigd, en de daadwerkelijke uitbetaling volgt doorgaans binnen twee maanden. Houd er verder rekening mee dat er geen cashback wordt uitgekeerd bij abonnementen waarvan het maandbedrag onder de 5 euro ligt.

Waarom Simyo?

Simyo maakt gebruik van het 5G-netwerk van KPN, met snelheden tot 300 Mbit/s. Daarbij kun je elke maand je bundels aanpassen en optioneel een dataplafond instellen, zodat internet automatisch stopt wanneer je bundel op is. Je zit dus niet alleen voordelig, maar ook flexibel en veilig.

Volgens CashbackXL loopt de complete Black Friday-actie, inclusief cashback, door tot en met 7 december 2025. Daarna vervallen zowel de extra hoge kortingen op de databundels als de verhoogde cashback-bedragen. Wees er dus snel bij!