ID.nl logo
Wat, waarom en hoe: de 10 meestgestelde vragen over indoor fietsen
Gezond leven

Wat, waarom en hoe: de 10 meestgestelde vragen over indoor fietsen

Wielrennen, moutainbiken of gewoon een toertochtje maken: fietsen is populairder dan ooit in Nederland. Het enige wat Nederlanders kan tegenhouden om de fiets te pakken is het weer, want de meeste mensen blijven mooiweerfietsers. Daar is helemaal niets mis mee, zéker niet nu er genoeg manieren zijn om ook wanneer het buiten te koud of te nat is indoor te blijven fietsen. ID.nl praat je er helemaal over bij.

🚴 Dit artikel in het kort: Wat is indoor fietsen? | Waarom zou je indoor willen fietsen? | Wat heb je nodig om met indoor fietsen te beginnen? | Wat kost het om te beginnen met indoor fietsen?

Ook interessant: Liever thuis trainen dan in de sportschool? Zo richt je een home gym in

1: Wat maakt indoor fietsen anders dan spinning of fietsen op een hometrainer?

Op een hometrainer of een spinningfiets kun je ook binnen in beweging blijven en dit zijn uiteindelijk ook vormen van indoor fietsen. Maar wat we in dit artikel met indoor fietsen bedoelen, is het trainen op een racefiets, waarbij de situatie van een training buiten wordt nagebootst. Het voordeel hiervan is dat je in dezelfde houding zit als op je racefiets buiten en op die manier je trainingen van buiten binnen kunt voortzetten. Ook kun je je eigen racefiets gebruiken en kun je via software je indoor rit een stuk leuker maken met online wedstrijden of social rides.

2: Waarom zou je indoor willen fietsen?

Wielrenfans zweren erbij dat er niets gaat boven buiten fietsen en daar hebben ze een punt, behalve als het regent. Indoor fietsen zorgt ervoor dat je ook in de herfst of winter fit blijft zonder doorweekt door de wind te hoeven fietsen. Maar ook als het weer goed is, kan indoor fietsen een uitkomst zijn. Als je bijvoorbeeld kleine kinderen hebt en geen babysitter kunt vinden, of als je laat thuiskomt uit je werk en toch nog even een stukje wilt trappen.

Met programma’s als Zwift of BKOOL kun je op virtuele wegen fietsen, tegen andere fietsers een wedstrijdjes doen of aan social rides deelnemen. Deze evenementen zijn laagdrempelig en iedereen over de hele wereld kan meedoen. Dat zorgt ervoor dat er altijd mensen te vinden zijn met een vergelijkbare conditie om mee te fietsen.

©Zwift | www.zwift.com

3: Hoe werkt een slimme indoor fietstrainer?

Een slimme indoor fietstrainer zorgt ervoor dat de omwentelingen die je maakt met je pedalen worden geregistreerd en verstuurd naar een computer via een draadloze verbinding. De fietssoftware kan de data uitlezen en zien hoe snel en krachtig je trapt. Hiermee wordt bepaald hoe hard je gaat in de virtuele fietswereld.

De slimme fietstrainer geeft niet alleen data door aan de computer, maar kan ook informatie terugontvangen over het wegdek en de hellingsgraad waar je op rijdt. Als je in de virtuele wereld een berg op rijdt, zal de trainer meer weerstand geven, waardoor je meer kracht moet zetten of moet terugschakelen.

4: Welke basisuitrusting heb je nodig voor indoor fietsen?

Fanatiekelingen zweren bij het hebben van een echte ‘pain cave’ waarin ze tussen de wielrenparafernalia harder denken te fietsen dan ieder andere fietser die ze (virtueel) tegenkomen. In de realiteit zweten ze even hard als iedereen en kun je ook met een basisuitrusting heel wat virtuele kilometers en hoogtemeters maken op je fiets.

Daarvoor heb je een fiets nodig, een slimme fietstrainer en een apparaat waarop je de software kunt draaien. Verder is het fijn om een mat onder je fiets te leggen, zodat je niet op je eigen vloer zweet. Tot slot is het aan te raden om een ventilator neer te zetten in de kamer waar je fietst, want zonder rijwind krijg je het snel warm tijdens het trainen indoor.

5: Wat kost indoor fietsen?

De grootste uitgavenpost is een fiets om op te trainen. Als je al een racefiets of moutainbike hebt, dan scheelt dat in de opstartkosten. Naast een fiets heb je een indoor trainer nodig. De meest eenvoudige modellen beginnen bij ongeveer 80 tot 100 euro. Daarnaast heb je een abonnement op een programma nodig om virtueel rond te kunnen fietsen. Dit kost tussen de 10 en 15 euro afhankelijk van het programma.

6: Kun je ook Indoor fietsen zonder computer?

Ook zonder slimme trainer, hometrainer of spinningmachine kun je binnen fietsen. Als je zonder te veel gedoe binnen op je eigen fiets wilt kunnen trainen, dan kan dat op rollers (hoe dat eruitziet, zie je hier bij Bol.com). Hiermee kun je op je eigen fiets op een vaste positie toch je omwentelingen maken. Het vergt de meeste fietsers wel wat oefening om de fiets in balans te houden op de snel draaiende rollers. Als je het trucje eenmaal door hebt, kun je ook binnen lekker trappen. Als je roller het ondersteunt, kun je hem wel verbinden met een programma als Zwift, maar dat hoeft niet.

7: Heb ik een vaste plek in huis nodig voor mijn indoor fietstrainer?

In theorie kun je elke indoor fietstrainer natuurlijk verplaatsen, maar zeker in de hogere klasse slimme trainers zijn de apparaten eigenlijk te zwaar om dagelijks te verslepen. Als je bijvoorbeeld in je woonkamer of kantoor traint en na je training alles weer opruimt, dan is het slim om te kijken naar een trainer die je makkelijk kunt wegschuiven onder een bank of bed.

8: Wat voor een programma heb je nodig voor indoor fietsen?

Om online tegen andere te fietsen heb je een programma nodig die virtuele fietsroutes aanbiedt en verbonden kan worden met een slimme fietstrainer. Van alle virtuele fietsprogramma’s is Zwift het bekendste en sinds een aantal jaar wordt er zelfs een officieel online wereldkampioenschap gehouden op Zwift.

Zwift is de grootste, maar zeker niet de enige. BKOOL heeft ook een groot aanbod aan (echte) fietsroutes die je online met anderen kunt fietsen. Ook fietstrainerfabrikant Wahoo heeft sinds kort een eigen softwarepakket waarmee je kunt trainen: Wahoo X.

Tip: je kunt de meeste programma’s een korte periode gratis proberen, zodat je kunt kijken welk abonnement het beste bij jouw trainingen past.

©BKOOL | www.bkool.com

9: Wat is het verschil tussen direct drive en wheel-on trainer?

Wanneer je een trainer koopt om je eigen fiets op te zetten, zijn er twee opties: een direct drive- of een wheel-on-trainer. Bij een direct drive-trainer verwijder je het achterwiel van je fiets en zet je de ketting direct op de trainer. Het voordeel hiervan is dat de reactietijd van de trainer sneller is en je dus eerder een verschil in stijgingspercentages voelt. Daarnaast kunnen deze trainers meer weerstand geven en kunnen ze daardoor ook steilere bergen simuleren. Het nadeel is dat deze trainers vaak wat duurder zijn en dat je een extra cassette moet kopen.

Bij een wheel-on trainer wordt het achterwiel niet verwijderd, maar op een roller gezet. Hiervoor moet je een trainingsband (zie voor een voorbeeld hier bij Amazon) om je achterwiel leggen, die beter tegen wrijving kan en minder snel slijt. Het voordeel van deze trainer is dat je niet elke keer je wiel hoeft los te halen en vaak zijn deze trainers ook iets goedkoper dan direct drive-trainers. Het nadeel is dat ze minder grote weerstand kunnen bieden en ddat je telkens je band moet verwisselen als je afwisselend binnen of buiten fietst.

Voorbeeld van een wheel-on-trainer ☝ en een direct drive-trainer 👇.

©Zwift | www.zwift.com

10: Waar koop ik een slimme trainer?

Slimme trainers die verbonden kunnen worden met programma’s als Zwift, BKOOL en Wahoo X, worden door een aantal fabrikanten gemaakt. Op de website van de betreffende programma’s kun je zien welke trainers worden ondersteunt. In de meeste gevallen werken de trainers van Wahoo, Zwift, Tacx en Elite samen met de meeste programma’s. Deze trainers kun je direct bij de fabrikant zelf kopen of via een sportwinkel zoals de Decatlhon of fietswinkels als Mantel en Futurumshop.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube