ID.nl logo
Hoe werkt conditie en hoe train je het?
Gezond leven

Hoe werkt conditie en hoe train je het?

We weten allemaal dat je conditie een globale indicatie is van hoe fit en gezond je bent. Maar wat is conditie nou écht? Uit welke onderdelen is die opgemaakt, hoe meten we die, en nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je een betere conditie krijgt? We duiken in je uithoudingsvermogen, trainingen en meetapparatuur zodat je straks precies weet of je echt een goede conditie hebt.

Wat is conditie?

Je conditie moet je zien als een verzamelnaam voor je algehele fitheid. Het zorgt er in het algemeen voor dat je langer door kunt gaan tijdens het sporten – of je nu aan het duursporten of aan het krachttrainen bent. Nadien zorgt je conditie er ook voor dat je beter en sneller herstelt. Eigenlijk kun je je conditie dus zien als een snapshot van hoe je sportieve gezondheid er op dat moment voorstaat.

Inzicht in je prestaties?

Dat kan met een fitnesstracker: kies hier het model dat bij jou past!

Uithoudingsvermogen

Een belangrijk onderdeel van je conditie is natuurlijk je uithoudingsvermogen. Zo belangrijk zelfs dat die twee termen nogal eens door elkaar worden gebruikt. Je uithoudingsvermogen is echter een stukje specifieker. Zoals de naam al aangeeft, is het een indicatie van hoelang je een bepaalde activiteit kunt volhouden. De ene hardloper is na een halfuurtje al helemaal op, terwijl de ander makkelijk een uur kan doorgaan. Dat verschil is voornamelijk te wijten aan het uithoudingsvermogen, en er is goed nieuws: dat kun je prima trainen (maar daarover straks meer).

©Warren Goldswain

Andere factoren

Maar er zijn meer factoren die bijdragen aan een goede conditie. Spierkracht, bijvoorbeeld. Hoe sterker je spieren, des te makkelijker je bepaalde inspanning kunt leveren. Zo hoef je minder energie te verbruiken om die inspanning te doen. Op die manier kan het zijn dat je volgens een inspanningstest een mindere conditie hebt dan je tegenstander, maar toch als eerste over de finish komt. Vooral bij kortere inspanningen speelt spierkracht een grote rol.

Ook lezen: Waarom mannen sneller afvallen dan vrouwen

Ook secundaire eigenschappen als je coördinatie en lenigheid hebben invloed op je conditie. Voer je een beweging op de juiste manier uit, dan kost het minder kracht en dus minder energie. Daardoor kom je uiteindelijk eerder over de streep dan je op basis van je uithoudingsvermogen alleen zou verwachten. Bij goed trainen komt dus ook een hoop techniek kijken.

Zuurstofopname

Je sportieve prestaties hangen vooral af van zuurstof. Hoe meer zuurstof je naar je spieren kunt sturen, des te langer ze een bepaalde inspanning kunnen volhouden. Dat wordt vooral bepaald door je hart en door je longen. Hoe sterker je hart is, des te meer bloed er door je lichaam kan worden gepompt: je spieren krijgen meer zuurstof aangevoerd en kunnen beter presteren. Gezonde longen kunnen meer zuurstof uit de lucht opnemen, waardoor de hoeveelheid zuurstof in je bloed toeneemt, met hetzelfde effect in je spieren als resultaat.

VO2max Je conditie meten is natuurlijk lastig, omdat er zo veel bij komt kijken. Toch is er een getal dat door veel sportartsen en -trainers wordt gebruikt om je conditie samen te vatten. Dat getal heet VO2max. O2 staat voor dizuurstof, ook wel zuurstofgas genoemd. De V staat voor Volume, en max natuurlijk voor maximaal. VO2max is dus de maximale hoeveelheid zuurstof die je in een minuut kunt opnemen. Hoewel dat ook weer niet alles zegt, is het doorgaans een goede indicatie van je algehele conditie, of specifieker: van je uithoudingsvermogen. De gemiddelde VO2max ligt zo rond de 40 tot 45 (milliliter per minuut, per kilogram lichaamsgewicht) voor mannen en tussen de 30 en 35 voor vrouwen. Topsporters kunnen soms wel het dubbele bereiken. Nieuwsgierig? Je kunt je VO2max laten testen bij fysiotherapeuten, sportartsen en soms zelfs in de sportschool. Maar bereid je voor, want het is een pittige test.

©WavebreakMediaMicro - stock.adobe.com

Hoe train je je conditie?

Bij het trainen van onze conditie denken we allereerst aan ons uithoudingsvermogen. Het fijne is: met de meeste oefeningen train je alles: je spieren zelf, maar ook je longen, hart, en zelfs je lenigheid en coördinatie. En zo’n training hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Ook lezen: De beste sport- en beweegapps voor een gezonde leefstijl

De makkelijkste manier is om een langere inspanning op een gemiddelde intensiteit te doen. Dit is het welbekende rondje rennen, fietsen, zwemmen of schaatsen. Je hartslag is zo rond de 75 procent van je maximale hartslag; voor een gezonde dertiger betekent dat zo rond de 130-140. Dat is een hartslag die je prima langere tijd kunt volhouden. Je laat je lichaam wennen aan die inspanning, en aan het feit dat die inspanning langere tijd in beslag neemt. Hoe vaker je zo’n training afwerkt, des te makkelijker je lichaam ermee om kan gaan.

Interval

Een andere en misschien nog wel effectievere manier om je uithoudingsvermogen te trainen, is de intervaltraining. Bij intervallen doe je korte, hevige inspanningen met daartussen korte momenten van relatieve rust. Dat klinkt misschien fijn, maar intervaltrainingen staan erom bekend dat ze loodzwaar kunnen zijn. Die extra zware inspanning zorgt er wel voor dat je snel conditie opbouwt, omdat je je lichaam tot het uiterste drijft. Bovendien raakt je lichaam niet gewend aan een intervaltraining, waardoor de effectiviteit op de lange termijn hoger is dan een gewone duurtraining. Bijkomend voordeel: ook vet verbranden gaat met intervallen razendsnel.

Een speciale vorm van intervallen is de HIIT-training. HIIT staat voor High Intensity Interval Training, oftewel: extreem intervallen. HIIT-trainingen zijn kort, krachtig en vooral zwaar. Doe ze daarom ook niet te vaak: de kans op blessures wordt dan groter, en bovendien kun je jezelf makkelijk overtrainen.

©Vasyl - stock.adobe.com

Conditie meten

Zelf je conditie meten is lastig zonder uitgebreide apparatuur, maar met een beetje creativiteit kom je een heel eind. Wat je vooral goed moet doen, is het meten van je prestaties. Natuurlijk voel je je de ene dag wat beter dan de andere, en die regenbui onderweg hielp natuurlijk ook niet. Daarom is het verschil tussen twee trainingen niet zo relevant. Maar als je langere tijd goed je trainingen bijhoudt, ga je vanzelf verschil zien. Je kunt langere afstanden aan, je gemiddelde snelheid ligt hoger en je herstel verloopt sneller. Zorg dus voor een goed sporthorloge en een app waarin je al je data nog eens rustig kunt nalezen.

Je kunt natuurlijk naar een sportarts om je VO2max te laten meten, maar de beste indicatie van je conditie blijft toch je persoonlijke record op je favoriete rondje vergeleken met je tijd van vorig jaar. Als dat niet motiverend werkt, weten wij het ook niet meer.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.