ID.nl logo
Zo helpt een wandvibrator je naar een magisch seksleven
© pixel-shot.com (Leonid Yastremskiy)
Gezond leven

Zo helpt een wandvibrator je naar een magisch seksleven

Luchtdrukvibrators zoals de Satisfyer winnen de laatste jaren steeds meer aan terrein, dat weten we inmiddels. Maar dat betekent zeker niet dat de wandvibrator ‘uit’ is. Sterker nog, je zou ze zelfs tegelijk kunnen gebruiken. Weet je niet wat een wandvibrator is? ID.nl laat je graag kennismaken met deze toverstaf onder de seksspeeltjes.

✨ Dit artikel in het kort: Dit is een wandvibrator | Hierom wordt een wandvibrator ook wel een massager vibrator genoemd | Hier moet je op letten als je een wandvibrator gaat kopen | Voor jou geselecteerd: 5 fijne wandvibrators | Beginnen met een wandvibrator | Een wandvibrator schoonmaken

Ook lekker lezen: Dit zijn de 5 populairste vibrators voor vrouwen.

Wat is een wandvibrator?

Een wandvibrator, heeft die iets te maken met de wand van de vagina? Nee hoor. Je zou het wel denken als je het op zijn Nederlands uitspreekt, maar ‘wand’ is Engels (je spreekt het uit als wɒnd). Het betekent ‘staf’ . Dat heeft alles te maken met de beroemdste wand, namelijk de Hitachi Magic Wand (Hitachi toverstaf). Een toverstaf is vaak een soort dunne stok met bovenop een bol energie en het idee is dat de wandvibrator dat dus ook is. Om nog even terug te komen op dat ‘wand’ op zijn Nederlands. Dat is juist helemaal verkeerd, want het is helemaal niet de bedoeling dat je een wand vibrator langs je vaginawand inbrengt. Deze vibrators zijn echt juist alleen voor extern gebruik: om de clitoris mee te stimuleren bijvoorbeeld.

View post on X

☝ Aan het oranje en bruin zie je dat dit exemplaar echt uit de jaren zeventig stamt.

Waarom wordt een wandvibrator ook wel een massager vibrator genoemd?

Dit fijne seksspeeltje wordt ook vaak een massager genoemd en als je wel eens een massagegun hebt gezien*, dan weet je waarschijnlijk wel waarom. Het trillende, bolle uiteinde zorgt voor een fijn geklop en dat is niet altijd alleen extern te voelen, maar juist ook intern (zonder het daar ook in te brengen). Wandvibrators kunnen erg krachtig zijn en het voordeel is dat je ze dus op allerlei plekken kunt gebruiken. Misschien vind je het heel erg fijn in de nek of op de tepels: iedereen is weer anders ‘bedraad’ en voor de een kan stimulatie van een bepaald plekje enorm opwinden en zelfs tot een orgasme leiden, terwijl het een ander koud laat - en andersom. Maar één ding is zeker: sinds de beroemdste wandvibrator Hitachi Magic Wand in de jdaren ‘60 verscheen, hebben aanzienlijk meer vrouwen een orgasme kunnen bereiken.

*Nog nooit gezien? Lees dan ons artikel over de Hypervolt GO 2 massagegun.

Waar moet je op letten als je een wandvibrator gaat kopen?

Wil je een wandvibrator kopen, dan zijn er verschillende opties om rekening mee te houden. Wil je een enorm krachtige voor heel veel stimulatie, wil je dat hij heel stil is, dat hij tegen water kan of dat hij kan worden opgeladen in plaats van dat je losse batterijen nodig hebt? Daarnaast is ook de grootte van het apparaat van belang: een groot exemplaar is lang niet altijd nodig en past bijvoorbeeld minder makkelijk in je tas, mocht je hem willen meenemen. Ook je budget speelt natuurlijk een rol. Wandvibrators zijn er al voor een paar tientjes, maar ook voor 150 euro. Het is maar wat je eraan kunt (en wilt) uitgeven. 

Qua materiaal zijn er wands met een harde plastic bovenkant, maar siliconen is beter (en komt gelukkig vaker voor). Sekstoys van siliconen zijn speciaal gemaakt om veilig te zijn voor het lichaam, maar voelen vaak ook erg zacht aan. Check ook goed welk glijmiddel je (met de wandvibrator die op het oog hebt) kunt gebruiken, want niet alle siliconen gaat goed samen met bijvoorbeeld op siliconen gebaseerd glijmiddel. 

Lees ook: Samen aan de seksspeeltjes: de beste erotische toys voor jou en je partner

Voor jou geselecteerd: 5 fijne wandvibrators

Nieuwsgierig welke wandvibrator de beste keuze is? Dat is natuurlijk persoonlijk, maar we kunnen er wel vijf noemen waarvan er ongetwijfeld tenminste één is die goed bij jou past!

Hitachi Magic Wand

We kunnen het natuurlijk niet maken om de ‘moeder aller wands’ niet te noemen. Het leuke is dat Hitachi bij hoog en laag blijft beweren dat het een massage-apparaat voor de nek is, in plaats van een tool waarmee je de clitoris stimuleert. Geef het beestje een naam… Over naam gesproken: op ons continent heet deze sextoy niet de Hitachi Magic Wand, maar de Europe Magic Wand. Hij is in al die jaren niet heel erg geïnnoveerd, maar why change a winning team? Je kunt er twee verschillende snelheden op verwachten. In de meeste gevallen is deze wand bedraad, hoewel er ook draadloze varianten van bestaan. Ben je op zoek naar een stil apparaat, dan is dit niet de juiste keuze voor je, maar verder kan deze 32 centimeter lange vibrator nog steeds heel veel vrouwen naar een hoogtepunt brengen.

View post on X

☝ Ook andere merken noemden hun product vroeger steevast 'massagestaaf'.

LELO Smart Wand 2 Large

Mensen laten zich soms snel intimideren door een grote wand, maar dat komt vaak door onwetendheid: het apparaat is immers niet voor intern, maar alleen voor extern gebruik. De Lelo Smart Wand 2 Large is enorm veelzijdig: er zitten 10 vibratiestanden op en de batterijduur is met 4 uur ook erg lang. Het fijnste aan de Lelo Smart Wand 2 is echter dat het een soort stilte voor de storm is: je hoort hem niet, maar hij is héél krachtig. En qua design is het ook zeker geen lelijke wand om te zien - of te voelen.

Lovehoney Ignite 20 Function Mini Wand

Lovehoney Ignite 20 Function Mini Wand: de naam is nogal een mond vol, zeker voor een apparaatje dat met 10 centimeter juist vrij klein is. Dit is echter een soort mini-toverstaf: je neemt hem makkelijk mee én hij kan tegen water. Mocht dus bijvoorbeeld je waterfles een keer lekken in je tas, dan weet je dat dit reismaatje veilig is. Dit paarsroze speeltje gaat ongeveer vijf kwartier mee op één keer opladen en bevat 3 vibratiesnelheden. Het is niet de krachtigste van allemaal, maar het zal je nog verbazen waar dit kleine ding gemaakt van flexibel siliconen mee op de proppen komt! P.S. Op moment van schrijven is deze vibrator bij Amazon niet altijd even goed op voorraad. Je kunt dan ook op de site van de Engelse producent kijken.

Doxy Die Cast 3R

De wandvibrator is enorm afhankelijk van kracht en dat is waar Doxy Die Cast 3R zeker niet in teleurstelt. Het is daardoor wel een speeltje dat maar een uur meegaat op één keer opladen, maar daar staat dan weer tegenover dat de Doxy’s Die Cast-serie qua luxueus aanvoelen echt heel hoog scoort. Je kunt allerlei verschillende patronen kiezen als design (waaronder tijgerprint) en hij wordt geleverd in een erg fancy metalen doosje. Verder is hij vrij rechttoe rechtaan: er zijn drie standen om je precies de juiste hoeveelheid kracht te geven die je wenst.

Luna Personal Massager

Deze wandvibrator genaamd Luna Personal Massager (verkrijgbaar bij Amazon.nl waar hij - grappig - in de categorie rugmassageapparaten valt) is ideaal voor iedereen die nog nieuw is in deze wereld: hij is namelijk erg goedkoop, heeft enorm veel snelheden (8 maar liefst) en is ondanks dat hij een paar tientjes kost erg betrouwbaar. Qua ontwerp is hij erg bescheiden en hij is dan ook heel geschikt voor iedereen die nog niet helemaal zeker is van zijn avontuur met een wandvibrator. Het zou zonde zijn om voor 150 euro een speeltje kopen dat misschien toch niet bij je past. Luna Personal Massager is wat dat betreft een stuk laagdrempeliger. Dat geldt ook qua uiterlijk, waardoor hij een eventuele partner ook niet zomaar afschrikt. P.S. Wil je een ander kleurtje? Daarvoor moet je helaas naar de Amerikaanse Amazon.

Wandvibrator voor beginners

Ga je je wandvibrator voor het eerst gebruiken? Laat je lijf even wennen aan de sensatie van de kloppende trillingen. Doe dat bijvoorbeeld gewoon op je arm of op een meer erogene zone, maar begin rustig aan om jezelf niet af te schrikken. En je partner ook niet, mocht je hem samen gebruiken. Zet de vibrator eerst op de rustigste stand, want de sensatie kan diep in je zenuwen voelbaar zijn en dat is echt even wennen.

©LEONID IASTREMSKYI

Wandvibrator schoonmaken

Denk ook aan hygiëne: na elk gebruik op elke persoon even schoonmaken. Je hoeft daar geen ingewikkelde capriolen voor uit te halen: de meeste wandvibrators zijn waterproof en kunnen dus met wat water en zeep worden afgespoeld. Is jouw exemplaar niet waterproof, gebruik dan een handdoekdroog doekje met wat zeep om je speeltje weer fris te maken.



▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: