ID.nl logo
97 procent is tevreden: dit is waarom Nederlanders dol zijn op hun airco
Energie

97 procent is tevreden: dit is waarom Nederlanders dol zijn op hun airco

Uit de Nationale Energiemonitor 2023-2024, een groot onderzoek onder bijna 8000 Nederlanders, blijkt dat 21 procent van de ondervraagden een vaste airco in huis heeft – om te koelen in de zomer en/of te verwarmen in de winter. 1 op de 5 dus: en bijna allemaal zijn ze tevreden. Twijfel je nog over vaste airconditioning? Lees dan verder om te zien wat gebruikers er over te zeggen hebben.

Zoals gezegd: bijna iedereen die een vaste airco heeft, is daar tevreden over. Slechts 3 procent is dat niet – wat betekent dat 97 procent dus wél tevreden is. Als pluspunten worden vooral genoemd dat je een airco kunt gebruiken om te verwarmen én om te koelen, dat het een effectief apparaat is om je klimaat in huis te beheersen én dat een airco energiezuinig is.

Lees ook: Feiten en fabels over airco’s: wat is waar en wat is niet waar?

Het energiegebruik valt mee, zeggen de meeste gebruikers

Slechts 10,7 procent van de airco-bezitters vindt de stroomkosten van hun airco hoog. De meerderheid van de respondenten (57,1 procent) vindt het stroomverbruik meevallen. Iets meer dan 20 procent vindt het stroomverbruik zelfs laag. Een aantal respondenten heeft geen antwoord gegeven op de vraag: “Wat vind je van het stroomverbruik van je airco?” Opvallend in dit verband is overigens wel dat slechts 59 procent van de gebruikers weet wat het exacte stroomverbruik van hun airco is. Een voor de hand liggende conclusie zou dan ook kunnen zijn dat het verbruik in ieder geval niet zó hoog is dat de energierekening ineens omhoog geschoten is – anders zou veel meer dan 10,7 procent het verbruik te hoog vinden.

Dat het leeuwendeel het stroomverbruik mee vindt vallen of het zelfs laag noemt, is belangrijk: energieverbruik wordt immers vaak als een grote zorg gezien bij de aanschaf van een airco. Deze zorg lijkt dus onnodig.

Lees ook: Airco gebruiken zonder dat je gaat zweten van de kosten

Koud kunstje: de juiste airco vinden

Doe de scan en vind het ideale model

Zijn er geen minpunten?

Ja, die zijn er. Genoemd worden onder meer geluidsoverlast, het feit dat je vaak maar één ruimte tegelijk kunt koelen of verwarmen en de aanschafkosten. Ook het energieverbruik wordt door een deel van de respondenten toch gezien als een minpunt. Dat strookt met de 10,7 procent die aangegeven hebben de stroomkosten van hun airco te hoog te vinden.

Zelf kiezen

De keuze voor de airco blijkt vaak een bewuste persoonlijke beslissing te zijn. Uit de data blijkt dat 78 procent van de bezitters zelf het merk en de uitvoering van de airco heeft uitgekozen. Omdat een airco geen impulsaankoop is, mag je hieruit concluderen dat mensen zich vooraf goed (laten) informeren. Bij de resterende 22 procent werd de keuze gemaakt door de installateur, de verhuurder van de woning of de vorige eigenaar van het huis.

Lees ook: Airco kopen? Hier moet je op letten

Redenen voor het niet hebben van een airco Voor de respondenten zonder airco zijn er verschillende redenen waarom zij geen vaste airco-unit hebben. Daarbij wordt vooral aangegeven dat zij thuis geen airco nodig hebben. Maar ook aanschaf- en installatiekosten wordt regelmatig genoemd, net als energieverbruik. Tot slot is er een groep respondenten die in een huurwoning woont en zegt daarom niet aan een airco te beginnen. Dat is niet zo onlogisch. Heb je een huurhuis met daarin centrale verwarming, dan kun je wel een vaste airco laten installeren, maar daar heb je meestal wel expliciet toestemming voor nodig van je verhuurder. Een eventuele centrale verwarming in huis moet je dan wel laten zitten: zeg je de huur op, dan moet de woning in oorspronkelijke staat opgeleverd worden. De airco zul je dan ook weer moeten (laten) verwijderen.

Nog even samengevat ...

OnderwerpPercentage/Opmerking
Huishoudens met airco21%
Tevredenheid onder bezitters97%
Hoogte stroomkosten (beleving)10,7% vindt kosten hoog
Zelf gekozen airco78%
Bekendste merkenDaikin, Mitsubishi Electric, LG, Samsung, Fujitsu, Panasonic, Haier, Hitachi, Gree, Toshiba, Midea
PluspuntenVerkoeling, verwarming, energiezuinigheid
MinpuntenGeluidsoverlast, energieverbruik, aanschafkosten

Over het onderzoek

Voor de Nationale Energiemonitor hebben bijna 8.000 Nederlanders een uitgebreide vragenlijst ingevuld. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 45+. Het onderzoek is uitgevoerd door Kieskeurig.nl en ID.nl.


Welke airco past het best bij jou?

Maak gratis een afspraak met LG voor advies en een vrijblijvende offerte

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube