ID.nl logo
97 procent is tevreden: dit is waarom Nederlanders dol zijn op hun airco
© Studio Romantic
Energie

97 procent is tevreden: dit is waarom Nederlanders dol zijn op hun airco

Uit de Nationale Energiemonitor 2023-2024, een groot onderzoek onder bijna 8000 Nederlanders, blijkt dat 21 procent van de ondervraagden een vaste airco in huis heeft – om te koelen in de zomer en/of te verwarmen in de winter. 1 op de 5 dus: en bijna allemaal zijn ze tevreden. Twijfel je nog over vaste airconditioning? Lees dan verder om te zien wat gebruikers er over te zeggen hebben.

Zoals gezegd: bijna iedereen die een vaste airco heeft, is daar tevreden over. Slechts 3 procent is dat niet – wat betekent dat 97 procent dus wél tevreden is. Als pluspunten worden vooral genoemd dat je een airco kunt gebruiken om te verwarmen én om te koelen, dat het een effectief apparaat is om je klimaat in huis te beheersen én dat een airco energiezuinig is.

Lees ook: Feiten en fabels over airco’s: wat is waar en wat is niet waar?

Het energiegebruik valt mee, zeggen de meeste gebruikers

Slechts 10,7 procent van de airco-bezitters vindt de stroomkosten van hun airco hoog. De meerderheid van de respondenten (57,1 procent) vindt het stroomverbruik meevallen. Iets meer dan 20 procent vindt het stroomverbruik zelfs laag. Een aantal respondenten heeft geen antwoord gegeven op de vraag: “Wat vind je van het stroomverbruik van je airco?” Opvallend in dit verband is overigens wel dat slechts 59 procent van de gebruikers weet wat het exacte stroomverbruik van hun airco is. Een voor de hand liggende conclusie zou dan ook kunnen zijn dat het verbruik in ieder geval niet zó hoog is dat de energierekening ineens omhoog geschoten is – anders zou veel meer dan 10,7 procent het verbruik te hoog vinden.

Dat het leeuwendeel het stroomverbruik mee vindt vallen of het zelfs laag noemt, is belangrijk: energieverbruik wordt immers vaak als een grote zorg gezien bij de aanschaf van een airco. Deze zorg lijkt dus onnodig.

Lees ook: Airco gebruiken zonder dat je gaat zweten van de kosten

Koud kunstje: de juiste airco vinden

Doe de scan en vind het ideale model

Zijn er geen minpunten?

Ja, die zijn er. Genoemd worden onder meer geluidsoverlast, het feit dat je vaak maar één ruimte tegelijk kunt koelen of verwarmen en de aanschafkosten. Ook het energieverbruik wordt door een deel van de respondenten toch gezien als een minpunt. Dat strookt met de 10,7 procent die aangegeven hebben de stroomkosten van hun airco te hoog te vinden.

Zelf kiezen

De keuze voor de airco blijkt vaak een bewuste persoonlijke beslissing te zijn. Uit de data blijkt dat 78 procent van de bezitters zelf het merk en de uitvoering van de airco heeft uitgekozen. Omdat een airco geen impulsaankoop is, mag je hieruit concluderen dat mensen zich vooraf goed (laten) informeren. Bij de resterende 22 procent werd de keuze gemaakt door de installateur, de verhuurder van de woning of de vorige eigenaar van het huis.

Lees ook: Airco kopen? Hier moet je op letten

Redenen voor het niet hebben van een airco Voor de respondenten zonder airco zijn er verschillende redenen waarom zij geen vaste airco-unit hebben. Daarbij wordt vooral aangegeven dat zij thuis geen airco nodig hebben. Maar ook aanschaf- en installatiekosten wordt regelmatig genoemd, net als energieverbruik. Tot slot is er een groep respondenten die in een huurwoning woont en zegt daarom niet aan een airco te beginnen. Dat is niet zo onlogisch. Heb je een huurhuis met daarin centrale verwarming, dan kun je wel een vaste airco laten installeren, maar daar heb je meestal wel expliciet toestemming voor nodig van je verhuurder. Een eventuele centrale verwarming in huis moet je dan wel laten zitten: zeg je de huur op, dan moet de woning in oorspronkelijke staat opgeleverd worden. De airco zul je dan ook weer moeten (laten) verwijderen.

Nog even samengevat ...

OnderwerpPercentage/Opmerking
Huishoudens met airco21%
Tevredenheid onder bezitters97%
Hoogte stroomkosten (beleving)10,7% vindt kosten hoog
Zelf gekozen airco78%
Bekendste merkenDaikin, Mitsubishi Electric, LG, Samsung, Fujitsu, Panasonic, Haier, Hitachi, Gree, Toshiba, Midea
PluspuntenVerkoeling, verwarming, energiezuinigheid
MinpuntenGeluidsoverlast, energieverbruik, aanschafkosten

Over het onderzoek

Voor de Nationale Energiemonitor hebben bijna 8.000 Nederlanders een uitgebreide vragenlijst ingevuld. De gemiddelde leeftijd van de respondenten is 45+. Het onderzoek is uitgevoerd door Kieskeurig.nl en ID.nl.


Welke airco past het best bij jou?

Maak gratis een afspraak met LG voor advies en een vrijblijvende offerte

▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).