Steeds meer energieleveranciers benadelen zonnepaneeleigenaren
Het was al bekend dat veel energiemaatschappijen klanten die zonnepanelen hebben, flink benadelen. Maar een nieuw onderzoek laat zien dat nu zelfs 90 procent van de energiebedrijven via een of andere route extra kosten in rekening brengen of minder voordeel geeft aan zonnepaneeleigenaren.
Vergelijkingswebsite Overstappen.nl heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop energieleveranciers omgaan met klanten die zonnepanelen hebben. Uit dit onderzoek blijkt - en ID.nl heeft dit ook al meerdere malen onderzocht - dat klanten ook op andere manieren worden benadeeld dan alleen extra terugleveringskosten, zoals waar Vandebron in eerste instantie mee startte.
Kosten energieleveranciers
De kern van dit dilemma ligt in de extra kosten voor energieleveranciers, veroorzaakt door de overproductie van zonnepanelen. Vooral op zonnige dagen produceren zonnepanelen meer elektriciteit dan nodig, wat resulteert in dalende, en soms zelfs negatieve stroomprijzen. Deze mismatch tussen vraag en aanbod veroorzaakt een onbalans op de markt. Energieleveranciers kunnen die extra stroom niet voor dezelfde prijs doorverkopen, bijvoorbeeld naar het buitenland.
Energieleveranciers hebben dus verschillende maatregelen genomen, waaronder het uitsluiten van zonnepaneeleigenaren van bepaalde energiecontracten en het drastisch verminderen van de terugleververgoeding. Deze terugleververgoeding is gemiddeld met meer dan 60% gedaald en ook dat heeft dus een grote impact op iets dat juist bedoeld was om economisch voordelig te zijn, namelijk het opwekken van gratis stroom.
Salderingsregeling ontwricht de markt
De ooit zo succesvol bedachte salderingsregeling heeft volgens Overstappen.nl ook tot marktontwrichting geleid. Het plotselinge veranderen van de regels heeft een schokgolf veroorzaakt onder consumenten die hebben geinvesteerd in zonnepanelen in de hoop op een relatief snelle terugverdientijd. Het onderzoek van Overstappen.nl brengt aan het licht dat energieleveranciers op zoek zijn naar alternatieve manieren om extra kosten door te berekenen.
©MG | ID.nl
Energie-expert Tom Schlagwein van Overstappen.nl benadrukt het belang van transparantie en eerlijkheid in deze processen. Hoewel de huidige wetgeving ruimte biedt voor dergelijke maatregelen, is het belangrijk dat consumenten op een rechtvaardige manier behandeld worden. “Je kunt dan beter een extra prijscomponent toevoegen dan hele groepen uitsluiten. Iedereen in Nederland heeft recht op een energiecontract. Het is logisch dat de extra kosten doorberekend worden, maar dit zal altijd op een transparante manier moeten. Dat is nu niet altijd het geval en dat betreuren wij”, aldus Schlagwein.
Ander onderzoek, zelfde conclusie
Ook vergelijkingssite Energievergelijk.nl komt tot dezelfde conclusie. Ook zij onderzochten de voorwaarden van de energiecontracten van alle grote energieleveranciers en bekeken welke extra kosten er in rekening worden gebracht. Opvallend bij dit onderzoek is dat er ook is uitgezocht welke leveranciers bijvoorbeeld de vastrechtkosten verhogen. Die vastrechtkosten zijn de leveringskosten om gas of elektriciteit je woning in te krijgen. Uit het onderzoek van Energievergelijk.nl zijn het onder meer Coolblue Energie, Engie, Greenchoice en Uninted Consumers die prijsverhogingen doorvoeren, variërend van 4,50 euro tot wel 14,58 euro per maand extra. Volgens Koen Kuijper van Energievergelijk.nl hanteren sommige bedrijven meer ongunstige voorwaarden dan anderen.
Toekomst
Doordat de salderingsregeling voorlopig nog blijft bestaan, maken energieleveranciers hogere kosten. Er is zelfs berekend dat ieder huishouden dat met zonnepanelen stroom teruglevert, de energiemaatschappij 125 euro kwijt is. Het is de vraag hoe lang dit houdbaar is voor energieleveranciers.
Maar wat kun je als klant van zonnepanelen doen om zelfs de kosten laag te houden? Je Kunt natuurlijk op zoek gaan naar een energieleverancier die klanten niet uitsluit, maar zoals het onderzoek van Overstappen.nl en Energievergelijk aantonen, wordt dat steeds lastiger; er blijft weinig keuze over. Bovendien kun je ook niet met zekerheid zeggen dat een energieleverancier niet ook later nog eens alsnog kosten in rekening gaat brengen. Op de langere termijn kan het dus lonen om opgewekte energie uit zonnepanelen op een andere manier in te zetten. Kuijper: “Het is vaak verstandiger om energieleveranciers die terugleverkosten rekenen te vermijden. Gelukkig zijn er nog steeds meerdere bedrijven die deze heffing niet in rekening brengen.”
Thuisbatterij: toekomstbestendig?
Een thuisbatterij stelt je in staat om opgewekte stroom uit zonnepanelen op te slaan. Is het een zonnige dag, dan laat je de opgewekte stroom van de zonnepanelen opslaan in de batterij. Die opgeslagen stroom gebruik je dan op de momenten dat de zon niet schijnt. Met een thuisbatterij hoef je dus niet meer alle stroom terug te leveren aan het net (met de in dit artikel uitgelegde bijbehorende nadelen) maar sla je ok het zelf op. Ook neem je met een thuisbatterij in combinatie met zonnepanelen veel minder stroom af van je energieleverancier. Een thuisbatterij kan ook het overbelaste stroomnet ontlasten.
Een slim thuisbatterijsysteem kan voor jou bepalen wanneer het 't meest geschikte moment is om stroom op te slaan en de opgeslagen stroom voor je huishouden te gebruiken, en wanneer je juist wél kunt terugleveren aan het net.