ID.nl logo
Steeds meer energieleveranciers benadelen zonnepaneeleigenaren
Energie

Steeds meer energieleveranciers benadelen zonnepaneeleigenaren

Het was al bekend dat veel energiemaatschappijen klanten die zonnepanelen hebben, flink benadelen. Maar een nieuw onderzoek laat zien dat nu zelfs 90 procent van de energiebedrijven via een of andere route extra kosten in rekening brengen of minder voordeel geeft aan zonnepaneeleigenaren.

Vergelijkingswebsite Overstappen.nl heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop energieleveranciers omgaan met klanten die zonnepanelen hebben. Uit dit onderzoek blijkt - en ID.nl heeft dit ook al meerdere malen onderzocht - dat klanten ook op andere manieren worden benadeeld dan alleen extra terugleveringskosten, zoals waar Vandebron in eerste instantie mee startte.

Kosten energieleveranciers

De kern van dit dilemma ligt in de extra kosten voor energieleveranciers, veroorzaakt door de overproductie van zonnepanelen. Vooral op zonnige dagen produceren zonnepanelen meer elektriciteit dan nodig, wat resulteert in dalende, en soms zelfs negatieve stroomprijzen. Deze mismatch tussen vraag en aanbod veroorzaakt een onbalans op de markt. Energieleveranciers kunnen die extra stroom niet voor dezelfde prijs doorverkopen, bijvoorbeeld naar het buitenland.

Energieleveranciers hebben dus verschillende maatregelen genomen, waaronder het uitsluiten van zonnepaneeleigenaren van bepaalde energiecontracten en het drastisch verminderen van de terugleververgoeding. Deze terugleververgoeding is gemiddeld met meer dan 60% gedaald en ook dat heeft dus een grote impact op iets dat juist bedoeld was om economisch voordelig te zijn, namelijk het opwekken van gratis stroom.

Salderingsregeling ontwricht de markt

De ooit zo succesvol bedachte salderingsregeling heeft volgens Overstappen.nl ook tot marktontwrichting geleid. Het plotselinge veranderen van de regels heeft een schokgolf veroorzaakt onder consumenten die hebben geinvesteerd in zonnepanelen in de hoop op een relatief snelle terugverdientijd. Het onderzoek van Overstappen.nl brengt aan het licht dat energieleveranciers op zoek zijn naar alternatieve manieren om extra kosten door te berekenen.

©MG | ID.nl

Energie-expert Tom Schlagwein van Overstappen.nl benadrukt het belang van transparantie en eerlijkheid in deze processen. Hoewel de huidige wetgeving ruimte biedt voor dergelijke maatregelen, is het belangrijk dat consumenten op een rechtvaardige manier behandeld worden. “Je kunt dan beter een extra prijscomponent toevoegen dan hele groepen uitsluiten. Iedereen in Nederland heeft recht op een energiecontract. Het is logisch dat de extra kosten doorberekend worden, maar dit zal altijd op een transparante manier moeten. Dat is nu niet altijd het geval en dat betreuren wij”, aldus Schlagwein.

Ander onderzoek, zelfde conclusie

Ook vergelijkingssite Energievergelijk.nl komt tot dezelfde conclusie. Ook zij onderzochten de voorwaarden van de energiecontracten van alle grote energieleveranciers en bekeken welke extra kosten er in rekening worden gebracht. Opvallend bij dit onderzoek is dat er ook is uitgezocht welke leveranciers bijvoorbeeld de vastrechtkosten verhogen. Die vastrechtkosten zijn de leveringskosten om gas of elektriciteit je woning in te krijgen. Uit het onderzoek van Energievergelijk.nl zijn het onder meer Coolblue Energie, Engie, Greenchoice en Uninted Consumers die prijsverhogingen doorvoeren, variërend van 4,50 euro tot wel 14,58 euro per maand extra. Volgens Koen Kuijper van Energievergelijk.nl hanteren sommige bedrijven meer ongunstige voorwaarden dan anderen.

Toekomst

Doordat de salderingsregeling voorlopig nog blijft bestaan, maken energieleveranciers hogere kosten. Er is zelfs berekend dat ieder huishouden dat met zonnepanelen stroom teruglevert, de energiemaatschappij 125 euro kwijt is. Het is de vraag hoe lang dit houdbaar is voor energieleveranciers.

Maar wat kun je als klant van zonnepanelen doen om zelfs de kosten laag te houden? Je Kunt natuurlijk op zoek gaan naar een energieleverancier die klanten niet uitsluit, maar zoals het onderzoek van Overstappen.nl en Energievergelijk aantonen, wordt dat steeds lastiger; er blijft weinig keuze over. Bovendien kun je ook niet met zekerheid zeggen dat een energieleverancier niet ook later nog eens alsnog kosten in rekening gaat brengen. Op de langere termijn kan het dus lonen om opgewekte energie uit zonnepanelen op een andere manier in te zetten. Kuijper: “Het is vaak verstandiger om energieleveranciers die terugleverkosten rekenen te vermijden. Gelukkig zijn er nog steeds meerdere bedrijven die deze heffing niet in rekening brengen.”

Thuisbatterij: toekomstbestendig?

Een thuisbatterij stelt je in staat om opgewekte stroom uit zonnepanelen op te slaan. Is het een zonnige dag, dan laat je de opgewekte stroom van de zonnepanelen opslaan in de batterij. Die opgeslagen stroom gebruik je dan op de momenten dat de zon niet schijnt. Met een thuisbatterij hoef je dus niet meer alle stroom terug te leveren aan het net (met de in dit artikel uitgelegde bijbehorende nadelen) maar sla je ok het zelf op. Ook neem je met een thuisbatterij in combinatie met zonnepanelen veel minder stroom af van je energieleverancier. Een thuisbatterij kan ook het overbelaste stroomnet ontlasten.

Een slim thuisbatterijsysteem kan voor jou bepalen wanneer het 't meest geschikte moment is om stroom op te slaan en de opgeslagen stroom voor je huishouden te gebruiken, en wanneer je juist wél kunt terugleveren aan het net.

▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).