ID.nl logo
Dit doet een energiecoach – en zo kun je een energiecoach vinden!
Energie

Dit doet een energiecoach – en zo kun je een energiecoach vinden!

Wil je graag minder energie verbruiken maar weet je niet hoe? Schakel dan een energiecoach in. Dit zijn vrijwilligers die je niet alleen advies geven, maar je vaak meteen ook praktisch helpen, bijvoorbeeld met het aanbrengen van radiatorfolie of andere kleine energiebesparende maatregelen. Energiecoach Marion Bakker vertelt ons over haar werk.

In het kort:

💡Een energiecoach is een vrijwilliger die je helpt om energie te besparen. 💡Een bezoek van de energiecoach is gratis. 💡Er zijn verschillende manieren om een energiecoach te vinden.

Ook interessant voor jou: 23 tips om energie te besparen.

Wat is een energiecoach?

“Een energiecoach is een vrijwilliger die je kan helpen om zuiniger om te gaan met energie. Hij* komt bij je thuis om te kijken welke kleine energiebesparende maatregelen je kunt nemen. Daarbij kan het gaan om aanpassingen van je gedrag (bijvoorbeeld het licht uitdoen in kamers waar je niet bent) of praktische toepassingen, zoals tochtstrips aanbrengen of overstappen op ledlampen,” zegt Marion Bakker. Ze is energiecoach bij !Woon en komt wekelijks bij allerlei mensen over de vloer.
* Waar we ‘hij’ zeggen, bedoelen we natuurlijk ook ‘of zij’!

“Energiecoaches hebben een korte opleiding gehad en hebben allerlei tools tot hun beschikking, bijvoorbeeld een speciale app of checklists, kunnen ze je heel gericht helpen. Bovendien is er onderling ook veel contact. Ik zit bijvoorbeeld in een appgroep met honderd energiecoaches. We delen onderling kennis en als je ergens niet uitkomt, is er altijd wel iemand die het antwoord weet. Door de training en door het uitwisselen van kennis kunnen we mensen echt heel gericht helpen.”

💡 Een energiecoach is geen verduurzamingsdeskundige: advies over grote maatregelen als zonnepanelen, warmtepompen en vloer- of dakisolatie krijg je niet van de coach.

Wat doet een energiecoach?

“Via Woon! maken mensen een afspraak en dan ga ik ernaar toe. Ik heb een rugzak met gesubsidieerde energiebesparende spullen bij me, zodat ik als dat nodig is meteen praktische hulp kan bieden.

Het eerste wat ik doe als ik binnenkom, is goed kijken en vragen stellen. Tocht het ergens? Hoe wordt het huis verwarmd? Wordt die warmte goed benut? Wat kan er verbeterd worden? Laatst was ik bijvoorbeeld bij iemand die zelf al met radiatorfolie (een voorbeeld daarvan zie je bijvoorbeeld hier) aan de slag was gegaan, maar die het toch nog steeds maar moeilijk warm kreeg in de kamer en de thermostaat dus nog steeds hoog zette. Het bleek dat zijn bank precies vóór de radiator stond – en de warmte dus tegenhield. Door de bank op een andere plek te zetten, was het probleem opgelost.

Als ik energiebesparende spullen bij me heb die specifiek van pas kunnen komen, krijgen de mensen die. Afhankelijk van hoe handig iemand is, help ik ook met het aanbrengen ervan. Mensen vinden het bijvoorbeeld fijn als ik het eerste vel radiatorfolie voordoe, waarna ze zelf de rest kunnen doen.”

Hoe vaak komt een energiecoach langs?

“De hulp van energiecoach is eenmalig,” zegt Marion. “Ons bezoek duurt een uur en dat is voldoende. Het gaat per slot van rekening om kleine maatregelen. Afhankelijk van de organisatie die de coaches coördineert, krijgen mensen na ons bezoek nog wel bericht. Iedereen die in Amsterdam een energiecoach heeft aangevraagd, krijgt na afloop bijvoorbeeld automatisch een mail met daarin tips en antwoorden over zijn of haar specifieke situatie.”

©Daisy Daisy

Wat kost een energiecoach?

“Een energiecoach is gratis. Gemeenten die energiecoaches inzetten, gebruiken daarvoor vaak de RREW-subsidie (Regeling Reductie Energiegebruik Woningen),” aldus Marion. Dankzij deze subsidie kunnen energiecoaches je vaak meteen ook al helpen met materialen zoals tochtstrips (klik voor een voorbeeld hier) en radiatorfolie. In ons artikel Energie besparen: deze spullen kun je gratis (!) krijgen via je gemeente kun je meer lezen over deze subsidie. Ook energiecoaches die via lokale verenigingen werken, zijn eigenlijk altijd gratis. Wil je het echt zeker weten? Vraag dan voordat je je afspraak met een energiecoach bevestigt, duidelijk of er kosten zijn.

💡 Komt er iemand aan de deur die ongevraagd energieadvies aanbiedt? Soms zijn het oplichters, zoals recentelijk in Leiden, soms zijn het commerciële bedrijfjes, die misschien wel verstand van zaken hebben, maar daar ook geld voor willen. Niet op ingaan dus: je weet inmiddels hoe je een gratis energiecoach kunt vinden!

Een energiecoach vinden

Er is in Nederland niet één overkoepelende organisatie voor energiecoaches. Het hangt dus af van de gemeente waar je woont. In grotere gemeentes worden energiecoaches vaak aangestuurd door (semi-)professionele organisaties. Zo is Marion bijvoorbeeld energiecoach bij !Woon, dat energiecoaches coördineert in een aantal grote gemeenten, waaronder Amsterdam, Haarlem en Zaanstad. In kleine gemeenten gaat het vaak om kleine groepjes vrijwilligers.

Dat betekent niet dat het vinden van een energiecoach ingewikkeld is. Mogelijkheden genoeg. Neem om te beginnen contact op met je gemeente: daar kunnen ze je vertellen of er waar jij woont energiecoaches worden ingezet en hoe je daar een afspraak mee kunt maken. Je kunt ook kijken op de sites van het Regionaal Energieloket, het Duurzaam Bouwloket en Hieropgewekt. Op die laatste site vind je alle energiecoöperaties die in jouw provincie actief zijn: lokale verenigingen die zich inzetten voor groenere energie en duurzamere woningen en die je graag helpen met advies. Huur je een huis van een woningcorporatie? Daar kunnen ze je vaak ook vertellen wat de mogelijkheden zijn.

Vijf supersnelle tips van de energiecoach 💡 Zorg dat de radiator vrij staat, zodat alle warmte je kamer in kan 💡 Het lijkt een open deur, maar: doe deuren dicht (scheelt echt!) 💡 Doe lichten uit in de kamers waar je niet bent 💡 Zet de verwarming tóch een graadje lager. Het went sneller dan je denkt. 💡 Gordijnen dicht tegen de kou? Let er dan wel op dat ze niet over je radiatoren vallen. Het is zonde als de warmte niet voorbij de gordijnen komt!

Watch on YouTube

Meer video’s over energiebesparing zien? Abonneer je op het ID.nl-kanaal op YouTube.

Kies voor ledlampen

(want die zijn zuiniger!)

💡Wil jij zelf groene stroom opwekken? Overweeg zonnepanelen!

Vraag een offerte aan voor zonnepanelen:

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis