ID.nl logo
Klacht over een online aankoop? Dit zijn je rechten
© Leika production
Zekerheid & gemak

Klacht over een online aankoop? Dit zijn je rechten

Een product dat je koopt in een webwinkel moet de eigenschappen hebben die je ervan mag verwachten, net als bij een aankoop in een fysieke winkel. Maar wat nu als je gebreken ontdekt? Of als je na terugsturen je geld niet terugkrijgt? Zorg dat je je rechten kent en gebruik zo nodig een voorbeeldbrief van ACM ConsuWijzer.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. ⦁ Wat zijn je rechten bij een online aankoop? ⦁ Wat moet je doen als je een klacht hebt? ⦁ Hoe gebruik je een voorbeeldbrief?

Ook interessant voor jou: Dit kun je doen als je bestelling maar niet komt

 Bij een aankoop in een webwinkel heb je in ieder geval dezelfde rechten als bij een aankoop in een fysieke winkel. Dat betekent dat het product goed moet zijn. Het product moet compleet zijn, mag geen beschadigingen of defecten vertonen en moet voldoen aan de verwachtingen en de beschrijving die de verkoper heeft gegeven met betrekking tot de staat en functionaliteit van het product.

In een winkel in het winkelcentrum kun je meestal met eigen ogen controleren of je aankoop compleet en heel is. Bij een kledingstuk controleer je of alle knoopjes aanwezig zijn en goed vastzitten en of er geen losse naadjes zijn. Bij een camera controleer je of de beloofde accessoires aanwezig zijn. Bij een open verpakking van bijvoorbeeld een spel of hobbydoos controleer je of alle beloofde onderdelen aanwezig zijn. Is de verpakking geseald, dan mag je ervan uitgaan dat de inhoud in orde is.

©Igor Kardasov

Extra rechten bij online aankoop

Als je iets koopt in een webwinkel, heb je die mogelijkheden allemaal niet. Je moet het dan doen met foto’s en omschrijvingen op de website. Zo nodig kun je wel vragen stellen over het product aan de verkoper en de verkoper moet vertellen wat hij weet. Maar of het product er echt zo uitziet als op de website, dat ervaar je pas als je het thuis uitpakt. Dan voel je ook pas of een dekbedovertrek echt zo zacht aanvoelt als je had gehoopt. En of het geluid van een bluetooth speaker goed klinkt in jouw woonkamer. En of een lingeriesetje je (vriendin) wel past.

Om tegenvallers te voorkomen, heb je bij een online aankoop recht op minimaal 14 dagen bedenktijd. Die bedenktijd gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen. Dat is een wettelijk recht. De webwinkel mag deze bedenktijd dus niet inkorten. Verlengen mag wel en veel grote webwinkels doen dat ook.

Bedenktijd niet voor álle producten

Voor sommige producten geldt de bedenktijd niet, bijvoorbeeld omdat ze op maat zijn gemaakt of maar kort houdbaar zijn. Dit zijn de belangrijkste uitzonderingen.

⦁ Tickets of reserveringen voor een reis, overnachting of evenement.
⦁ Losse tijdschriften of kranten.
⦁ Producten die je laat maken, zoals een persoonlijke wenskaart of fotocadeau.
⦁ Bederfelijke producten, zoals voedingsmiddelen of bloemen.
⦁ Een hygiëne-product dat uit de verpakking is gehaald, zoals een tandenborstel of scheermes.
⦁ Digitale producten met een verbroken verzegeling, zoals dvd’s of games.

©Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio

Zo maak je gebruik van je bedenktijd

Binnen de bedenktijd mag je het product beoordelen op dezelfde manier als je in een winkel zou doen. Je mag het passen, maar niet dragen. Bij ondergoed en badkleding moet je zorgen dat dit hygiënisch gebeurt. Een verpakt (maar niet verzegeld) product mag je voorzichtig openmaken.

Als je binnen de bedenktijd wilt afzien van je aankoop, moet je het product terugsturen. Daarbij moet je aangeven dat je gebruikmaakt van je bedenktijd en dat je de aankoop herroept. Veel webwinkels geven op de website aanwijzingen voor het terugsturen. Misschien kun je een retourlabel printen, waarmee je het product kosteloos kunt retourneren. Maar het kan ook zijn dat je zelf het adres moet opschrijven en dat je de retourkosten zelf moet betalen. De webwinkel moet hierover vooraf informatie geven. Als de webwinkel niets vermeldt over retourkosten, hoef je deze niet zelf te betalen. 

Lees ook: Zo werkt de PostNL-app

©M-Production

Geld terugkrijgen

Als je het product binnen de bedenktijd terugstuurt, moet de webwinkel je het geld van de aankoop en eventueel ook de kosten voor het retourneren terugbetalen. De webwinkel mag daarmee wachten tot je het product daadwerkelijk hebt teruggestuurd. Zorg dat je hiervan een bewijs kunt laten zien. Je moet het geld terugkrijgen binnen 14 dagen nadat je aan de webwinkel hebt laten weten dat je van de koop afziet.

Heb je het geld niet op tijd op je bankrekening? Dan moet je er zelf achteraan. Dat kun je doen door een mail te sturen naar de webwinkel. Daar moet in staan om welk product het gaat en wanneer je hebt aangegeven dat je de aankoop wilt herroepen. Vermeld ook om welk bedrag het gaat en stuur eventueel een kopie van het verzendbewijs mee. Op de website van ACM ConsuWijzer vind je een invulhulp, waarmee je een kant-en-klare brief kunt maken. Met deze brief kun je bovendien wettelijke rente eisen over de periode dat de webwinkel te laat is met terugbetalen.

Brief schrijven met de hand?

De pen is machtiger dan het zwaard!

Klachten na de aankoop

Is de bedenktijd al voorbij en merk je dat het product toch niet zo goed is als je dacht? Dan heb je nog steeds rechten. Gaat je aankoop binnen een jaar stuk? Dan heb je recht op gratis reparatie of een nieuw product, zonder dat je hoeft te bewijzen dat je goed met het product bent omgegaan. Alleen als de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd hebt gebruikt, loop je je recht op garantie mis. Dit staat in de wet. De wet gaat ervan uit dat een product dat binnen 12 maanden stukgaat, al bij aankoop niet goed was. Deze regels gelden bij aankopen vanaf 27 april 2022.

Maar ook na een jaar sta je niet rechteloos. Het ligt aan de levensduur van een product hoe lang je een beroep kunt doen op de wettelijke garantie. Volgens Europese regels is dit in ieder geval twee jaar. Maar dure apparaten, zoals computers, vaatwassers en wasmachines, moeten echt wel langer meegaan. Als de verkoper of fabrikant extra garantie geeft of als je garantie hebt bijgekocht, dan kun je daar een beroep op doen.  

Heb je een klacht? Laat dat zo snel mogelijk weten. Stuur bijvoorbeeld een e-mail waarin je aangeeft wat er aan het product mankeert en waarom je dit niet hoefde te verwachten. Een goede verkoper pakt een dergelijke klacht meteen goed op en biedt reparatie of vervanging aan. Loopt het minder soepel, dan kun je het beste de voorbeeldbrief van ACM ConsuWijzer gebruiken. Deze brief kun je aanpassen aan je eigen situatie. Je kunt bijvoorbeeld keuzes maken voor een bepaald type garantie en verwijzen naar de regels rondom garantie op de website van de toezichthouder ACM (Autoriteit Consument & Markt).

©Andrey Popov

Bij welke online aankopen gelden deze rechten niet?

De regels in dit artikel gelden voor een consumentenkoop. Dat is een aankoop door een consument bij een (web)winkel. De regels gelden niet in de volgende situaties.

⦁ Je doet een aankoop met een zakelijk doel.
⦁ Je doet een aankoop bij een particulier.
⦁ Je doet een aankoop buiten Europa.


Laptop nodig om je klachtenbrief mee te schrijven? 👇

▼ Volgende artikel
Review Dreame L10s Ultra (2nd gen) – Goedkoper en beter dan voorganger
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame L10s Ultra (2nd gen) – Goedkoper en beter dan voorganger

Tot onze verbazing zien we dat de Dreame L10s Ultra (2nd gen) een van de grootste nadelen van zijn voorganger zomaar wegneemt: deze nieuwe robotstofzuiger is namelijk honderden euro's goedkoper dan zijn voorganger ooit geweest was. Sterker nog: ook nu nog is eerste L10s Ultra duurder dan zijn opvolger. Tijd om te bekijken hoe de Gen 2 in de praktijk presteert.

Uitstekend
Conclusie

Dreame heeft met de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) een fijne balans gevonden tussen een uitgebreide en functionele robotstofzuiger en een redelijke prijs. De maximaal 700 euro die je betaalt, is geen immens hoog bedrag voor de prestaties die je in huis haalt. Je krijgt bovendien toegang tot allerlei premium functies, zoals uitschuifbare dweilpads en de borstel. Je moet er wel rekening mee houden dat je soms de dweil zelf even moet schoonmaken om de prestaties op hoog niveau te houden, maar verder vinden we deze robotstofzuiger top.

Plus- en minpunten
  • Flinke zuigkracht
  • Dweilen gaat veel beter
  • Uitschuifbare onderdelen
  • Aanpassingsmogelijkheden
  • Overzichtelijke app
  • Navigatie gaat beter
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Objectherkenning niet altijd accuraat
  • Vereist wat handmatig onderhoud
  • Geen warm water
  • Dweil schoonmaken duurt lang
  • Hardnekkige viezigheid kan achterblijven

De Dreame L10s Ultra (2nd Gen) heeft een adviesprijs van 699 euro, maar is nu al online verkrijgbaar voor minder. Als je de introductieprijs van de voorganger in het achterhoofd neemt (meer dan duizend euro) dan begrijp je dat we daar enigszins verrast over zijn. Dat model uit begin 2023 beviel, maar stelde ook teleur op een aantal vlakken. Zo botste het nog wel eens ergens tegenaan, had je nog wat handmatig onderhoud, werd het tapijt niet goed schoongemaakt, was de app onoverzichtelijk en zat je als het ware vast aan de schoonmaakmiddelen van Dreame.

Zijn opvolger doet een hoop dingen anders, terwijl de ervaring toch grotendeels hetzelfde blijft. Daarmee bedoelen we dat fabrikant Dreame een aantal negatieve aspecten aangepakt heeft, en de positieve eigenschappen heeft behouden. En dat zonder de prijs te verhogen. Ergens kon dat ook niet anders, gezien het bestaan van bijvoorbeeld de Dreame X40 Ultra en de aankomende X50 Ultra. Die nemen het stokje over van de meest dure Dreame-robots van dit moment, waardoor de vernieuwde L10s Ultra een lager prijskaartje hanteert.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Navigeren gaat goed, maar…

De robot en de basis hebben eenzelfde, stijlvol en praktisch ontwerp als andere Dreame-robotstofzuigers en zijn daardoor inmiddels heel herkenbaar. Voor- en bovenop tref je de middelen aan voor objectherkenning, zoals een camera en een laser (LiDAR). Hoewel dit model wel over objectherkenning beschikt, zit er geen AI-camera aan boord (zoals op de duurdere stofzuigers). Over het algemeen navigeert de robot goed door het huis en vermijdt hij verschillende soorten spullen die op de grond liggen en staan.

Waar deze stofzuiger een beetje moeite mee heeft, zijn smalle openingen. Het lijkt net alsof het apparaat een bepaalde route niet 'durft' te nemen uit angst om ergens vast te komen zitten. Daardoor kan het gebeuren dat specifieke plekjes niet meegenomen worden. De objectherkenning laat ook nog wel een iets te wensen over. Het kan zijn dat de robot over kabels heenrijdt en daardoor zichzelf vastrijdt (als het dikke kabels zijn) of iets opzuigt (als het dunne kabels zijn). Bij ons lieten de dweilpads daardoor ook een keer los; die bleven hangen achter een dikke stekkerkabel.

©Wesley Akkerman

Apart bakje voor reinigingsmiddel

Net als de voorganger kan ook de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) zijn twee roterende dweilpads niet achterlaten op het basisstation. Daardoor kunnen dat soort dingen zoals in de alinea hierboven beschreven nog wel eens fout gaan. Als zoiets gebeurt, dan stopt de robot met werken totdat je hem geholpen hebt. Als je dan op dat moment niet thuis bent, dan heb je pech. Gezien de prijs hebben we daar minder moeite mee dan voorheen, maar het kan het gebruik van een robotstofzuiger wel in de weg zitten. Helemaal als het apparaat ergens onder het bed stilstaat, en je er dus moeilijk bij kunt

Gelukkig heeft het basisstation wel een waardevolle upgrade gekregen in de vorm van een apart zeepbakje. Naast een bak voor schoon en een bak voor vies water, heb je nu een aparte bak waar je vloerreiniger in kunt stoppen. Dreame raadt uiteraard zijn eigen schoonmaakmiddelen aan, maar niets staat je in de weg zelf een middel uit te kiezen.

Helaas biedt dit model ook geen droogfunctie aan voor de gebruikte dweilpads. Ze worden wel schoongemaakt op het station, maar het duurt even voordat ze helemaal schoon en droog zijn voor de volgende ronde.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Maakt veel beter schoon

In vergelijking met de vorige versie maakt de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) veel beter schoon langs randen. Dan bedoelen we langs de muren en plinten, maar ook de rand van een vloerkleed. Het gevaarte op wielen maakt dan kleine, schuine bewegingen heen en weer en rijdt kort van voren naar achteren om precies tot aan de rand schoon te kunnen maken. Het slaat in dat proces weinig tot geen stukken vloer over. Wel kan deze robotstofzuiger in een enkel geval nog wel eens met de natte dweil op het vloerkleed komen. Maar dat is niets om je zorgen om te maken.

Qua zuigkracht is het systeem er eveneens flink op vooruitgegaan, van 5300 Pa naar 10.000 Pa. Daardoor blijft er vrijwel geen stof achter op de plekken waar de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) komt. Het kan zijn dat hij nog wel eens wat achterlaat op een hoogpolig kleed. Ook de hoekjes in huis worden niet superschoon, ondanks de uitschuifbare borstel. Maar eerlijk is eerlijk: de robot doet het veel beter dan de Dreame L10s Ultra. De borstel, gemaakt van kunststof, snijdt eventuele haren (van bijvoorbeeld huisdieren of jezelf, als je lang haar hebt) niet voor je kapot; dus je hebt zelf nog wat onderhoud aan het af en toe haarvrij maken van de borstel.

Overzichtelijke app

Dweilen gaat het systeem nog even goed af. Vooral voor het dagelijkse of wekelijkse onderhoud is de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) uitermate geschikt, aangezien hij genadeloos afrekent met oppervlakkige vlekken. Als je wat meer hardnekkige viezigheid aan de vloer laat plakken, weet de robot daar ook nog wel raad mee. Vettigheid en opgedroogde troep kunnen echter een uitdaging vormen – waarschijnlijk omdat de stofzuiger geen gebruik maakt van warm water. De dweilpads zijn overigens eveneens uitschuifbaar, wat het schoonmaken ten goede komt.

Via de overzichtelijke app kun je heel snel bepalen hoeveel water en zeep de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) moet gebruiken. Wellicht helpt het om die hoeveelheid aan te passen, waardoor hardnekkige viezigheid ook zou kunnen verdwijnen – maar meer water en zeep is geen garantie voor succes. Verder bepaal je in de app de zuigkracht, in welke mate de stofzuiger zijn rondes doet (met ruime of minder ruime bochten) en zie je hoe het gesteld is met de verschillende onderdelen. Met die laatste functionaliteit kun je goed zien wanneer iets aan vervanging toe is of wanneer je ergens een lapje over moet halen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Dreame L10s Ultra (2nd Gen) kopen?

Tot slot is het goed om te zien dat de accu ruim drie uur meegaat. Dat is deels afhankelijk van de instellingen die je zelf prefereert, maar dan nog is het een zeer nette score. Dit voorkomt dat de robot lange omwegen moet maken om tussentijds op te laden, waardoor het werk sneller gedaan kan worden. Verder moet je qua onderhoud dus rekening houden met vastgelopen haren, de oprit (die snel vies wordt) en zowel de water- als zeepbakken. Niet heel veel meer dus dan bij duurdere modellen; maar vooral dat vastgelopen haar kan irritant worden.

Onderaan de streep vinden we dat Dreame met de Dreame L10s Ultra (2nd Gen) een fijne balans heeft gevonden tussen een uitgebreide en functionele robotstofzuiger en een redelijke prijs. De maximaal 700 euro die je betaalt, is geen immens hoog bedrag voor de prestaties die je in huis haalt. Je krijgt bovendien toegang tot allerlei premium functies, zoals uitschuifbare dweilpads en de borstel. Je moet er wel rekening mee houden dat je soms de dweil zelf even moet schoonmaken om de prestaties op hoog niveau te houden, maar verder vinden we deze robotstofzuiger top.

▼ Volgende artikel
Maakt je blender lawaai? Zo los je het op
© InsideCreativeHouse
Huis

Maakt je blender lawaai? Zo los je het op

Een blender of een keukenmachine maakt geluid, dat is nu eenmaal zo. Er zitten bewegende onderdelen in, en er komt flink wat kracht bij kijken. Maar wat als je blender meer lawaai maakt dan zou moeten? Gelukkig kun je dat vaak zelf oplossen. Hier lees je hoe.

In dit artikel lees je:

  • Waarom je blender zo'n herrie maakt
  • Dat dat eigenlijk best logisch is
  • Dat je er (misschien) toch iets aan kunt doen

Lees ook: 9 dingen die je óók met je blender kunt maken

Waarom maakt mijn blender lawaai? 

De messen van een blender draaien doorgaans in de rondte met zo'n 20.000 toeren per minuut – bijna tien keer zo veel als de wielen van je auto als je lekker aan het cruisen bent. Geen wonder dus dat daar wat geluid bij komt kijken. 

Oudere blenders maken vaak meer lawaai dan nieuwe, en hoe langer je je blender hebt, des te meer geluid hij gaat maken, omdat de onderdelen verouderd raken. Daar is verder weinig aan te doen, behalve een nieuwe blender kopen. 

Stille blenders

Er zijn steeds meer stille blenders op de markt, al blijven ze natuurlijk altijd geluid maken. Doorgaans geldt dat hoe krachtiger het model, des te hoger de geluidsproductie. Denk dus goed na of je wel de krachtigste blender nodig hebt, of dat je het met een simpeler – en stiller! – model af kan. 

Fabrikanten doen er ook steeds meer aan om het geluid tegen te houden, bijvoorbeeld door een geluidsreductiesysteem en een slimme vorm van de messen en de glazen kan. Nieuwer is niet altijd beter, maar in dit geval vaak wel. 

©HP

Resonantie

Een van de hoofdredenen van een luide blender is de resonantie in de rest van je keuken. Probeer je blender maar eens op te tillen tijdens het blenden: dan hoor je meteen een stuk minder. Dat komt doordat het geluid doordreunt in het keukenblad, of zelfs in de muren waar de blender bij in de buurt staat. 

Zorg er dus voor dat de blender zo vrij mogelijk staat, niet tegen de muur en er ook niet vlakbij. Je kunt ook tijdelijk een handdoek of theedoek onder de blender leggen om het doordreunen te voorkomen, al moet je er wel voor zorgen dat het apparaat waterpas blijft staan. 

Veel blenders en keukenmachines hebben zuignappen, zodat ze wel op hun plek blijven staan, maar niet direct met het aanrechtblad in aanraking komen. Dat scheelt ook weer een slok op een smoothie! 

Conclusie

Je blender maakt nu eenmaal geluid, daar is weinig aan te doen. Je kunt het wel binnen de perken houden door te zorgen dat de blender goed waterpas staat en dat alle onderdelen goed schoon zijn. Zet hem niet tegen of in de buurt van de muur, en zet hem eventueel op een handdoek of theedoek om de ergste trillingen te voorkomen. En anders kun je natuurlijk altijd op zoek gaan naar een nieuwe, stille blender.