Dit kun je doen als je bestelling maar niet komt!
Niks is zo vervelend als zitten wachten op een pakketje, terwijl de bezorger maar niet komt. Gelukkig zijn er wat stappen die je kunt zetten om erachter te komen waar je bestelling blijft. In dit artikel lees je wat je het best kunt doen als je pakket niet bezorgd wordt.
Wachten op een pakket dat maar niet lijkt te komen kan erg frustrerend zijn. Gelukkig zijn er stappen die je kunt zetten om de status en locatie van je bestelling te achterhalen. Dit artikel biedt antwoorden op de volgende vragen:
- Hoe controleer je de verzendstatus van je pakket?
- Wat zijn de stappen om te ondernemen als je bestelling uitblijft?
- Hoe dien je een officiële klacht in en vraag je jouw geld terug als je bestelling vermist blijkt?
Lees ook: Garantie: hoe zit dat precies? En wat zijn je rechten bij een faillissement?
Controleer de verzendstatus
De eerste stap is om de status van je zending te controleren. Bijna elk pakket heeft een uniek volgnummer waarmee de voortgang van de bezorging kan worden bijgehouden. Ga naar de website van het post- of koeriersbedrijf en voer dit volgnummer samen met de postcode van de ontvanger in. Zo kun je zien waar je pakket zich op dit moment bevindt en wat de verwachte bezorgdatum is.
Helaas komt het wel eens voor dat de informatie niet up-to-date is en er geen recente updates worden weergegeven. Wacht in dat geval nog even af. Soms is er gewoon sprake van een kleine vertraging en komt de bezorging een paar dagen later alsnog op gang.
Meer weten? Zo werkt de PostNL-app
Neem contact op met de webwinkel
Duurt het langer dan een paar dagen voordat je bestelling opduikt, neem dan contact op met de webshop waar je de bestelling geplaatst hebt. De winkelier is namelijk verantwoordelijk voor het op tijd leveren van je bestelling. Het postbedrijf voert alleen het transport uit.
De winkelier beschikt bovendien over meer informatie, bijvoorbeeld details over het transportbedrijf en de exacte verzenddatum. Met die gegevens kan de klantenservice gericht zoeken naar wat er fout is gegaan. Ze kunnen bijvoorbeeld navragen bij het sorteercentrum of je pakket daar wel gescand is. Een betrouwbare webwinkel zal er vervolgens alles aan doen om een oplossing te vinden, bijvoorbeeld door een zoekactie te starten of eventueel een nieuwe zending te versturen.
©William W. Potter
Dien een officiële klacht in
Helaas zijn er ook minder klantvriendelijke webshops die niet adequaat reageren op je verzoek om uitleg bij een vermiste bestelling. Ze wimpelen je vraag af met standaard antwoorden of beloven dat het 'vast goedkomt'. Aarzel dan niet om een officiële klacht in te dienen. Elke betrouwbare webwinkel heeft een klachtenprocedure en is verplicht om je vraag serieus te behandelen. Leg in het klachtenformulier nogmaals uit wat er aan de hand is en welke stappen je al hebt gezet. De klachtencommissie kan vervolgens bepalen of de winkelier genoeg heeft gedaan om je bestelling op te sporen. Zo niet, dan moet de verkoper een passende oplossing bieden.
Vraag je geld terug
Helaas gaan sommige bestellingen echt verloren onderweg. Als zowel jij, het postbedrijf als de webwinkel geen spoor meer kan vinden van je pakket, heb je recht op een schadevergoeding. De verkoper is namelijk aansprakelijk voor het zoekraken van bestellingen. Je kunt in zo’n geval kiezen voor terugbetaling van het volledige orderbedrag. Stuur hiervoor een mail naar de klantenservice van de winkel, met daarin:
📃 Je ordernummer
📦 Details & het volgnummer van je bestelling
📅 De exacte besteldatum
💳 Een betalingsbewijs
De meeste webshops zullen vlot overgaan tot terugbetaling om de zaak af te handelen. Zo ben je als klant in ieder geval verzekerd van je gelijk.
©Maryna Pleshkun
Blijf geduldig
Ondanks dat het erg frustrerend is als een pakketje te lang onderweg is, is de kans gelukkig klein dat zendingen echt zoekraken. In de regel komen bestellingen gewoon aan, zij het soms een paar dagen later dan gepland. De meeste vertragingen lossen zich vanzelf op!
Tip: houd je het niet meer van de spanning en stress? Leid jezelf dan af met een rustige meditatie.
Wees alert op oplichting
Helaas zijn er naast veel betrouwbare webwinkels ook rommelige shops en ronduit criminele nepwebshops actief. Het is daarom altijd raadzaam om elke nog onbekende webshop kritisch te bekijken voordat je een bestelling plaatst. Mocht je ondanks voorzorgsmaatregelen toch slachtoffer worden van fraude door een webshop, onderneem dan direct actie. Doe in elk geval aangifte bij de politie om verdere oplichting te voorkomen.
Ook is het verstandig om de oplichting te melden op Consuwijzer.nl. Deze organisatie houdt het gedrag van webshops nauwlettend in de gaten en kaart misstanden aan. Ze kunnen je bovendien praktisch advies geven over je rechten als consument.
Verzamel in elk geval zoveel mogelijk bewijsmateriaal, zoals je orderbevestiging, betaalbewijzen en communicatie met de frauduleuze shop. Dit helpt de politie en toezichthouders bij het opsporen van de daders en voorkomen van nieuwe slachtoffers. Wees dus waakzaam, maar laat je niet weerhouden om online te blijven winkelen. De meeste webshops zijn gewoon betrouwbaar.
Lees ook: Herken de dropshipper: laat je niet bedonderen
Meer tips om oplichting te voorkomen? Kijk onze video!
Zit om nog wat te shoppen? Laptop op schoot en gaaaaaaan!
Er zit vast iets voor jou tussen
De populairste laptops van het moment
Powered by Kieskeurig.nl