ID.nl logo
Hier haal je je recht zonder hoge kosten
© amnaj - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Hier haal je je recht zonder hoge kosten

Naar de rechter stappen is een dure manier om een conflict op te lossen. Er zijn echter ook andere instanties die een (bindende) uitspraak doen of bemiddelen. Sommige zijn gratis, bij andere betaal je alleen klachtengeld. Voor heel veel soorten conflicten kun je zo een betaalbare oplossing vinden.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen:

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een bedrijf?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een financiële instelling?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een pensioenfonds?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een zorgverzekeraar?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met de overheid?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een verhuurder?

  • Ook interessant: Hier vind je (bijna) gratis rechtshulp

Ben je ontevreden over het verloop van je georganiseerde vakantie? Komt de aannemer die je verbouwing zou regelen zijn afspraken niet na? Of heb je last van lekkage omdat je verhuurder het dak niet heeft onderhouden? Dan wil je graag snel een oplossing.

Wat het probleem ook is, je moet altijd eerst proberen er samen uit te komen. Als je het aan de stok hebt met een bedrijf of organisatie is schriftelijk klagen het best. Dat kan in veel gevallen gewoon via e-mail. Kijk ook even op de website of de organisatie een klachtenprocedure heeft. Staat er veel op het spel, dan is een aangetekende brief een goede keuze.

Zet in de brief of mail wat je probleem is, welke oplossing je verwacht en wanneer. Geef hiervoor een redelijke termijn, bijvoorbeeld een aantal weken. Als het probleem dringend is, zoals een lekkage, is een kortere termijn redelijk.

Reageert de tegenpartij niet of ben je ontevreden over de geboden oplossing? Dan kun je het probleem voorleggen aan een instantie die een (bindende) uitspraak kan doen, zoals een geschillencommissie of huurcommissie. Of vraag om bemiddeling van een ombudsman.

©Monkey Business

De Geschillencommissie

Heb je een klacht over een product of dienst, dan kun je in veel gevallen terecht bij De Geschillencommissie. Onder deze verzamelnaam vallen ruim 80 geschillencommissies voor verschillende branches, bijvoorbeeld reizen, energie en webshops. Maar ook voor een conflict met je notaris, makelaar, kinderdagverblijf, openbaarvervoerbedrijf of zorgverlener kun je bij een geschillencommissie terecht. Een voorwaarde is dat de aanbieder is aangesloten bij De Geschillencommissie – rechtstreeks of via een brancheorganisatie.

Je kunt je klacht online registreren bij De Geschillencommissie. Hiervoor betaal je klachtengeld, variërend van circa 25 tot ruim 150 euro. De Geschillencommissie onderzoekt de zaak en vraagt de tegenpartij om een standpunt. Er komt ook een zitting, waar beide partijen hun standpunt kunnen toelichten. Daarna doet De Geschillencommissie een bindende uitspraak. Beide partijen moeten zich daaraan houden. Hoger beroep is niet mogelijk.

De uitspraak kan bijvoorbeeld zijn dat je een schadevergoeding krijgt en dat je je klachtengeld terugkrijgt. Het kan ook zijn dat je deels in het gelijk wordt gesteld, dan krijg je maar een deel van het klachtengeld terug. Maar als je geen gelijk krijgt, ben je je klachtengeld kwijt. Ook als je vóór de zitting alsnog een schikking met de ondernemer treft, krijg je je klachtengeld niet terug.

©Fizkes

Klachtinstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)

Heb je een klacht over een financiële dienstverlener, zoals een bank, verzekeraar, beleggingsinstelling of het Bureau Kredietregistratie (BKR)? Dan kun je na het doorlopen van de interne klachtenprocedure terecht bij het Kifid. Het Kifid kan bijvoorbeeld een uitspraak doen over de hoogte van de rente bij een doorlopend krediet, over juiste uitvoering van orders door een beleggingsinstelling en over een schadevergoeding voor slachtoffers van bankhelpdeskfraude. Het Kifid behandelt ook klachten over pensioenverzekeraars en premiepensioeninstellingen (PPI).

Je kunt je klacht online of per post indienen. Als beide partijen dat willen, is het advies van Kifid bindend. Kifid verzamelt informatie en kan ook een hoorzitting organiseren. Soms lost deze dienstverlening een klacht op door te bemiddelen. Voor consumenten is de behandeling van een klacht gratis.

Ombudsman en Geschillencommissie Pensioenen

Heb je een klacht over een pensioenfonds, dan kun je hiervoor terecht bij de Ombudsman Pensioenen of de Geschillencommissie Pensioenen. De Ombudsman bemiddelt, de Geschillencommissie doet (bindende) uitspraken. Of je een bindende of niet-bindende uitspraak wilt, kun je van tevoren zelf bepalen. Het voordeel van een bindende uitspraak is dat beide partijen zich eraan moeten houden. Het nadeel is dat je er niet tegen in beroep kunt gaan. Klagen bij de Ombudsman Pensioenen is gratis.

©Elnur Amikishiyev

Ombudsman en Geschillencommissie Zorgverzekeringen

Heb je een probleem met je zorgverzekeraar, bijvoorbeeld omdat je een bepaalde behandeling niet vergoed krijgt, terwijl je wel voldoet aan de voorwaarden? Dan kun je dat kosteloos voorleggen aan de Ombudsman Zorgverzekeringen of de Geschillencommissie Zorgverzekeringen, beide onderdeel van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Je kunt je klacht online indienen of per post.

De Ombudsman Zorgverzekeringen is een bemiddelaar die 80 procent van de klachten tot een oplossing weet te brengen. Lukt dat niet of heb je geen behoefte aan bemiddeling, dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

De geschillencommissie onderzoekt de klacht en kan een hoorzitting houden. Daarna doet de geschillencommissie een uitspraak. Als beide partijen dat willen, geeft de commissie een bindend advies. Beide partijen moeten zich daaraan houden en er is geen hoger beroep mogelijk.

©A - stock.adobe.com

Nationale ombudsman

Heb je een probleem met de overheid, zoals de Belastingdienst, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) of het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)? Dan kun je terecht bij de Nationale ombudsman. Heb je een klacht over een gemeente, dan moet je eerst nagaan of er een gemeentelijke ombudsman in jouw gemeente actief is. Zo niet, dan kun je ook hiermee naar de Nationale ombudsman.

De Nationale ombudsman behandelt klachten over de manier waarop de overheid haar werk doet. Hij oordeelt niet alleen over klachten, maar helpt bijvoorbeeld ook met informatie, doorverwijzing of bemiddeling. Als de Nationale ombudsman een oordeel geeft, is dat bedoeld om de manier van werken van de overheid te verbeteren. Verwacht geen schadevergoeding en geen bindend advies. Het advies wordt wel bijna altijd opgevolgd. Je kunt je klacht doorgeven via een online formulier. Hulp van de Nationale ombudsman is altijd gratis.

©Andrey Popov

Huurcommissie

De Huurcommissie helpt huurders die een probleem hebben met hun verhuurder, bijvoorbeeld over de hoogte van de huurprijs, servicekosten of achterstallig onderhoud. De huurcommissie geeft informatie, bemiddelt en doet indien nodig een bindende uitspraak.

Wil je een procedure starten, dan moet je het online klachtenformulier invullen dat bij jouw klacht hoort, bijvoorbeeld 'huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken' of 'afrekening servicekosten'. Hiervoor moet je eerst met je DigiD inloggen op Mijn Huurcommissie. Ook betaal je vooraf 25 euro klachtengeld. Als je in het gelijk wordt gesteld, krijg je het klachtengeld terug.

▼ Volgende artikel
5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine
© africaimages.com (Olga Yastremska, Africa Images)
Huis

5 redenen waarom citroen een wondermiddel is voor je was én je wasmachine

Dat een wasmachine zonder moeite vuile was schoon krijgt, spreekt voor zich. Toch kan een kleine natuurlijke hulp extra verschil maken. Geen chemisch middel, maar iets wat je waarschijnlijk al in huis hebt: citroensap. Dat zorgt voor een frissere was, een schonere trommel en een beter onderhouden machine.

In dit artikel

Citroensap blijkt niet alleen handig in de keuken, maar ook tijdens het wassen. Het natuurlijke zuur (citroenzuur, inderdaad) helpt zeepresten verwijderen, voorkomt geurtjes en houdt wit echt wit. Daarnaast verzacht het hard water en maakt het wasverzachters overbodig. In dit artikel lees je hoe en waarom citroen zo'n krachtig hulpmiddel is voor zowel je kleding als je wasmachine.

Lees ook: Vetluis in je wasmachine? Zo kom je er vanaf!

Hoewel de meeste wasmachines hun werk prima doen, kun je ze met een beetje citroensap een handje helpen. Dit natuurlijke zuur werkt verrassend effectief tegen vuil, kalk en bacteriën. Hieronder lees je vijf manieren waarop citroen je was én je machine schoner, frisser en duurzamer maakt.

1. Verwijdert zeepresten

Na het wassen blijft er vaak wat wasmiddel of wasverzachter achter in de trommel of in je kleding. Het gevolg? Je wasmachine kan muf gaan stinken, net zoals de was die uit zo'n machine komt. Een scheutje citroensap in het bakje voor de wasverzachter helpt om die resten los te weken. Zo blijft je wasmachine schoon en ruikt je was écht fris.

2. Neutraliseert nare geuren

Citroensap werkt licht antibacterieel en neutraliseert geuren. Dat is vooral handig bij sportkleding, handdoeken of keukenlinnen dat snel minder fris ruikt. Citroen maakt je was dus niet alleen schoner, maar ook frisser.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy)

3. Werkt tegen hard water

Woon je in een gebied met hard water, dan merk je dat wasmiddel minder goed schuimt en kleding stugger aanvoelt. Citroenzuur bindt kalkdeeltjes, waardoor het water zachter wordt en het wasmiddel beter zijn werk doet. Zo bescherm je zowel je kleding als de binnenkant van je machine tegen kalkaanslag.

🍋 Onderhoudstip: laat eens per maand een lege wasmachine draaien op 60 graden met een scheut citroensap. Zo voorkom je kalkaanslag en blijft de binnenkant fris.

4. Houdt wit écht wit

Citroensap heeft een mild blekend effect dat witte kleding helderder maakt zonder het risico van verkleuring. Vooral fijn voor lakens, T-shirts en handdoeken. Anders dan chloor is citroensap veilig voor de meeste stoffen* en vriendelijker voor je huid én het milieu.

*Maar niet voor alle stoffen

Citroensap is een zuur en daardoor minder geschikt voor zijde, wol en linnen. Deze natuurlijke vezels reageren gevoelig op zuren en kunnen door herhaald contact hun glans of structuur verliezen. Ook bij kleding met metalen details (zoals ritsen of knopen) is voorzichtigheid geboden, omdat zuur oxidatie kan versnellen.

5. Zorgt voor zachtere kleding

Heb je snel last van wasverzachter of vind je de geur te sterk? Citroensap verzacht het water op een natuurlijke manier, zonder kunstmatige toevoegingen. Zo blijft je kleding soepel en zacht, ook zonder de synthetische stoffen die in veel wasverzachters zitten. Dat is prettiger voor gevoelige huid én beter voor het milieu, omdat er minder chemische resten in het afvalwater terechtkomen.

Zo gebruik je het: voorbeeldwas

Wil je het zelf proberen? Zo doe je dat veilig:

Voor een volle trommel witte of lichte was giet je een half kopje citroensap (ongeveer 120 ml) in het vakje van de wasverzachter. Gebruik je gewone wasmiddel, maar sla extra bleek of wasverzachter over. Was op 40 graden en haal je was direct uit de machine zodra het programma klaar is.

Tot aan de laatste druppel uitgeperst...

.. dat lukt alleen met een goede juicer (ook voor sinaasappels!)

▼ Volgende artikel
Nieuwe Samsung Galaxy Z TriFold vouwt niet één, maar twee keer open
© Samsung
Huis

Nieuwe Samsung Galaxy Z TriFold vouwt niet één, maar twee keer open

Samsung breidt zijn reeks opvouwbare toestellen uit met de Galaxy Z TriFold, een smartphone die twee keer openklapt tot een 10-inch scherm. Het toestel combineert de draagbaarheid van een telefoon met het gebruiksgemak van een tablet en richt zich op gebruikers die onderweg willen werken of kijken op een groot scherm.

Wanneer hij is dichtgevouwen, is de TriFold nauwelijks dikker dan een gewone telefoon, met 3,9 millimeter op het dunste punt. Geopend ontvouwt zich een scherm zo groot als drie 6,5-inch smartphones naast elkaar. Daarmee is er ruimte voor meerdere apps tegelijk, bijvoorbeeld voor tekstverwerking, videobellen of browsen. De taakbalk onderin het scherm brengt recente apps snel terug in beeld, en Samsung heeft eigen apps zoals Mijn bestanden en Health aangepast voor het grote formaat.

De Galaxy Z TriFold draait op een aangepaste Snapdragon 8 Elite-chip en beschikt over een 200-megapixelcamera. De batterij van 5.600 mAh is in elk paneel geplaatst voor een betere balans en ondersteunt snelladen tot 45 watt. Samsung gebruikt voor dit model nieuwe scharnieren met een dubbele railstructuur, die het openen soepeler maken en de ruimte tussen de schermdelen verkleinen. Het frame bestaat uit versterkt aluminium en een titanium behuizing rond de scharnieren voor extra stevigheid zonder extra gewicht.

Voor werken en multitasken is DeX voortaan rechtstreeks op het toestel beschikbaar, zonder externe monitor. Gebruikers kunnen tot vier werkruimten tegelijk openen en apps tussen schermen slepen, eventueel met een aangesloten muis en toetsenbord. In combinatie met Galaxy AI-functies zoals Photo Assist en Browsing Assist kunnen bewerkingen, samenvattingen en vertalingen direct op het scherm worden uitgevoerd.

©Samsung

Het toestel is niet alleen bedoeld om mee te werken, maar ook voor ontspanning. Het hoofdscherm biedt een helderheid tot 1.600 nits, het coverscherm tot 2.600 nits, beide met een verversingssnelheid tot 120 Hz. Dankzij het Dynamic AMOLED 2X-paneel en de minimale vouwlijn moet beeldweergave vloeiend en scherp blijven.

De Galaxy Z TriFold verschijnt op 5 december 2025 in Zuid-Korea en later in onder meer China, Taiwan, Singapore, de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten. een prijs is nog niet bekend. Ook is helaas nog niet bekend wanneer de Samsung Galaxy Z TriFold in Nederland op de markt komt.

Samsung DeX

Met DeX verandert een Galaxy-telefoon in een soort desktopomgeving. Op de Z TriFold draait DeX zelfstandig, zonder monitor of pc. Gebruikers kunnen meerdere vensters openen, bestanden beheren en apps naast elkaar gebruiken – vergelijkbaar met een laptop.

©Samsung

Specs Samsung Galaxy Z TriFold

OnderdeelSpecificatie
Hoofdscherm10.0-inch QXGA+ Dynamic AMOLED 2X (2160x1584), 269 ppi, 1600 nits, 120 Hz adaptief (1–120 Hz)
Coverscherm6.5-inch FHD+ Dynamic AMOLED 2X (2520x1080, 21:9), 422 ppi, 2600 nits, 120 Hz adaptief (1–120 Hz)
Afmetingen gevouwen159.2 × 75.0 × 12.9 mm
Afmetingen open159.2 × 214.1 × 3,9 mm (scherm met simlade) / 4,2 mm (midden van het scherm) / 4,0 mm (scherm met zijknop)
Gewicht309 g
Camera achter – ultragroothoek12 MP, Dual Pixel AF, f/2.2, 1.4 μm, 120°
Camera achter – groothoek200 MP, Quad Pixel AF, OIS, f/1.7, 0.6 μm, 85°, 2x optical quality zoom
Camera achter – tele10 MP, PDAF, OIS, f/2.4, 1.0 μm, 36°, 3x optische zoom, 30x Space Zoom
Selfiecamera coverscherm10 MP, f/2.2, 1.12 μm, 85°
Selfiecamera hoofdscherm10 MP, f/2.2, 1.12 μm, 100°
ChipsetSnapdragon 8 Elite for Galaxy (3 nm)
Geheugen/opslag16 GB RAM | 512 GB of 1 TB opslag
MicroSDNiet ondersteund
Batterij5600 mAh (3-cels)
Bedraad laden45 W, ~50% in 30 min
Draadloos laden15 W Fast Wireless Charging 2.0
Wireless PowerShareJa
WaterbestendigheidIP48
Glas/metaalGorilla Glass Ceramic 2 (voor), keramisch-glas achter, titanium frame
BesturingssysteemAndroid 16 met One UI 8
Netwerk5G, LTE, Wi-Fi 7, Bluetooth 5.4
SensorenVingerafdruk (zijkant), accelerometer, barometer, gyro, geomagnetisch, hall, nabijheid, licht
BeveiligingSamsung Knox & Knox Vault
SIMTot twee nano‑SIM + multi‑eSIM
KleurCrafted Black