ID.nl logo
Hier haal je je recht zonder hoge kosten
© amnaj - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Hier haal je je recht zonder hoge kosten

Naar de rechter stappen is een dure manier om een conflict op te lossen. Er zijn echter ook andere instanties die een (bindende) uitspraak doen of bemiddelen. Sommige zijn gratis, bij andere betaal je alleen klachtengeld. Voor heel veel soorten conflicten kun je zo een betaalbare oplossing vinden.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen:

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een bedrijf?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een financiële instelling?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een pensioenfonds?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een zorgverzekeraar?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met de overheid?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een verhuurder?

  • Ook interessant: Hier vind je (bijna) gratis rechtshulp

Ben je ontevreden over het verloop van je georganiseerde vakantie? Komt de aannemer die je verbouwing zou regelen zijn afspraken niet na? Of heb je last van lekkage omdat je verhuurder het dak niet heeft onderhouden? Dan wil je graag snel een oplossing.

Wat het probleem ook is, je moet altijd eerst proberen er samen uit te komen. Als je het aan de stok hebt met een bedrijf of organisatie is schriftelijk klagen het best. Dat kan in veel gevallen gewoon via e-mail. Kijk ook even op de website of de organisatie een klachtenprocedure heeft. Staat er veel op het spel, dan is een aangetekende brief een goede keuze.

Zet in de brief of mail wat je probleem is, welke oplossing je verwacht en wanneer. Geef hiervoor een redelijke termijn, bijvoorbeeld een aantal weken. Als het probleem dringend is, zoals een lekkage, is een kortere termijn redelijk.

Reageert de tegenpartij niet of ben je ontevreden over de geboden oplossing? Dan kun je het probleem voorleggen aan een instantie die een (bindende) uitspraak kan doen, zoals een geschillencommissie of huurcommissie. Of vraag om bemiddeling van een ombudsman.

©Monkey Business

De Geschillencommissie

Heb je een klacht over een product of dienst, dan kun je in veel gevallen terecht bij De Geschillencommissie. Onder deze verzamelnaam vallen ruim 80 geschillencommissies voor verschillende branches, bijvoorbeeld reizen, energie en webshops. Maar ook voor een conflict met je notaris, makelaar, kinderdagverblijf, openbaarvervoerbedrijf of zorgverlener kun je bij een geschillencommissie terecht. Een voorwaarde is dat de aanbieder is aangesloten bij De Geschillencommissie – rechtstreeks of via een brancheorganisatie.

Je kunt je klacht online registreren bij De Geschillencommissie. Hiervoor betaal je klachtengeld, variërend van circa 25 tot ruim 150 euro. De Geschillencommissie onderzoekt de zaak en vraagt de tegenpartij om een standpunt. Er komt ook een zitting, waar beide partijen hun standpunt kunnen toelichten. Daarna doet De Geschillencommissie een bindende uitspraak. Beide partijen moeten zich daaraan houden. Hoger beroep is niet mogelijk.

De uitspraak kan bijvoorbeeld zijn dat je een schadevergoeding krijgt en dat je je klachtengeld terugkrijgt. Het kan ook zijn dat je deels in het gelijk wordt gesteld, dan krijg je maar een deel van het klachtengeld terug. Maar als je geen gelijk krijgt, ben je je klachtengeld kwijt. Ook als je vóór de zitting alsnog een schikking met de ondernemer treft, krijg je je klachtengeld niet terug.

©Fizkes

Klachtinstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)

Heb je een klacht over een financiële dienstverlener, zoals een bank, verzekeraar, beleggingsinstelling of het Bureau Kredietregistratie (BKR)? Dan kun je na het doorlopen van de interne klachtenprocedure terecht bij het Kifid. Het Kifid kan bijvoorbeeld een uitspraak doen over de hoogte van de rente bij een doorlopend krediet, over juiste uitvoering van orders door een beleggingsinstelling en over een schadevergoeding voor slachtoffers van bankhelpdeskfraude. Het Kifid behandelt ook klachten over pensioenverzekeraars en premiepensioeninstellingen (PPI).

Je kunt je klacht online of per post indienen. Als beide partijen dat willen, is het advies van Kifid bindend. Kifid verzamelt informatie en kan ook een hoorzitting organiseren. Soms lost deze dienstverlening een klacht op door te bemiddelen. Voor consumenten is de behandeling van een klacht gratis.

Ombudsman en Geschillencommissie Pensioenen

Heb je een klacht over een pensioenfonds, dan kun je hiervoor terecht bij de Ombudsman Pensioenen of de Geschillencommissie Pensioenen. De Ombudsman bemiddelt, de Geschillencommissie doet (bindende) uitspraken. Of je een bindende of niet-bindende uitspraak wilt, kun je van tevoren zelf bepalen. Het voordeel van een bindende uitspraak is dat beide partijen zich eraan moeten houden. Het nadeel is dat je er niet tegen in beroep kunt gaan. Klagen bij de Ombudsman Pensioenen is gratis.

©Elnur Amikishiyev

Ombudsman en Geschillencommissie Zorgverzekeringen

Heb je een probleem met je zorgverzekeraar, bijvoorbeeld omdat je een bepaalde behandeling niet vergoed krijgt, terwijl je wel voldoet aan de voorwaarden? Dan kun je dat kosteloos voorleggen aan de Ombudsman Zorgverzekeringen of de Geschillencommissie Zorgverzekeringen, beide onderdeel van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Je kunt je klacht online indienen of per post.

De Ombudsman Zorgverzekeringen is een bemiddelaar die 80 procent van de klachten tot een oplossing weet te brengen. Lukt dat niet of heb je geen behoefte aan bemiddeling, dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

De geschillencommissie onderzoekt de klacht en kan een hoorzitting houden. Daarna doet de geschillencommissie een uitspraak. Als beide partijen dat willen, geeft de commissie een bindend advies. Beide partijen moeten zich daaraan houden en er is geen hoger beroep mogelijk.

©A - stock.adobe.com

Nationale ombudsman

Heb je een probleem met de overheid, zoals de Belastingdienst, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) of het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)? Dan kun je terecht bij de Nationale ombudsman. Heb je een klacht over een gemeente, dan moet je eerst nagaan of er een gemeentelijke ombudsman in jouw gemeente actief is. Zo niet, dan kun je ook hiermee naar de Nationale ombudsman.

De Nationale ombudsman behandelt klachten over de manier waarop de overheid haar werk doet. Hij oordeelt niet alleen over klachten, maar helpt bijvoorbeeld ook met informatie, doorverwijzing of bemiddeling. Als de Nationale ombudsman een oordeel geeft, is dat bedoeld om de manier van werken van de overheid te verbeteren. Verwacht geen schadevergoeding en geen bindend advies. Het advies wordt wel bijna altijd opgevolgd. Je kunt je klacht doorgeven via een online formulier. Hulp van de Nationale ombudsman is altijd gratis.

©Andrey Popov

Huurcommissie

De Huurcommissie helpt huurders die een probleem hebben met hun verhuurder, bijvoorbeeld over de hoogte van de huurprijs, servicekosten of achterstallig onderhoud. De huurcommissie geeft informatie, bemiddelt en doet indien nodig een bindende uitspraak.

Wil je een procedure starten, dan moet je het online klachtenformulier invullen dat bij jouw klacht hoort, bijvoorbeeld 'huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken' of 'afrekening servicekosten'. Hiervoor moet je eerst met je DigiD inloggen op Mijn Huurcommissie. Ook betaal je vooraf 25 euro klachtengeld. Als je in het gelijk wordt gesteld, krijg je het klachtengeld terug.

▼ Volgende artikel
Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af
© Wesley Akkerman
Huis

Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af

De OnePlus 15R is een afgeslankte versie van de OnePlus 15, die eerder in 2025 op de markt verscheen. De specificaties liggen wel uit elkaar, maar niet heel ver – terwijl de prijs wel flink naar beneden is gegaan. Wat merk je van die specs in de praktijk? Nou…

Uitstekend
Conclusie

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.

Plus- en minpunten
  • Strak ontwerp
  • Overzichtelijke, snelle software
  • Fijn amoledpaneel
  • Batterij houdt het twee dagen vol
  • Opladen gaat heel snel
  • Updatebeleid kan wat beter
  • Camera's ondergeschoven kindje
CategorieSpecificatie
Display6,83 inch amoled, 165Hz (adaptief), 1800 nits helderheid
ProcessorSnapdragon 8 Gen 5
Geheugen12 GB LPDDR5X
Opslag256 GB / 512 GB (UFS 4.1)
Batterij7400 mAh met 80W SUPERVOOC (snelladen)
Camera achter50 MP hoofdcamera (OIS), 8 MP ultragroothoek
Camera voor32 MP met autofocus
VideoTot 4K op 120 fps (achter) / 4K op 30 fps (voor)
SoftwareOxygenOS 16.0 (gebaseerd op Android 16)
BouwGorilla Glass 7i, metalen frame, 214-215 gram
Connectiviteit5G, wifi 7, bluetooth 6.0, NFC
Extra'sUltrasone vingerafdrukscanner, infrarood afstandsbediening

Of je nu voor het topmodel kiest of voor de goedkopere versie gaat, je krijgt in beide gevallen een smartphone die er strak uitziet met die hippe platte randen en een stevige behuizing. Het design heeft veel weg van een moderne iPhone, maar door de matte glazen achterkant en het metalen frame voelt het toestel toch heel luxe aan. De Mint Breeze-kleur die we voor deze test gebruiken, springt er echt uit met zijn frisse look. Een leuke extra is de slimme Plus-knop waar je zelf een functie aan kunt koppelen, en je hoeft niet bang te zijn voor een beetje water of stof dankzij de goede bescherming.

Met 6,83 inch is het scherm flink groot, zelfs groter dan dat van de duurdere uitvoering, maar de telefoon ligt desondanks toch prettig in de hand. Door het amoledpaneel zien de kleuren er prachtig uit en is het contrast lekker diep. Wat deze telefoon echt bijzonder maakt, is de verversingssnelheid van 165 Hz. In de praktijk heb je daar vooral bij een aantal games echt iets aan, maar het blijft een unieke feature. De ultrasone vingerafdrukscanner onder het glas werkt bovendien razendsnel, zelfs als je vingers nat zijn. Ook buiten in het felle zonlicht heb je geen problemen, want de hoge helderheid houdt het display goed leesbaar.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Snel, sneller, snelst

Onder de motorkap van de OnePlus 15R vind je de nieuwe Snapdragon 8 Gen 5-chipset. Hoewel dat niet de allersnelste processor op de markt is, merk je daar in het dagelijks gebruik weinig van. Dankzij de royale hoeveelheid werkgeheugen schakel je bovendien moeiteloos tussen zware apps en diensten. En als je vaak games op je smartphone speelt, dan kom je ook hier uit de voeten, want populaire spellen draaien vloeiend op de hoogste instellingen. De OnePlus 15 mag op papier (en in benchmarks) dan indrukwekkender zijn met zijn cpu, in de praktijk merk je weinig verschil.

Het echte paradepaardje is de gigantische batterij met een vermogen van 7400 mAh. Daarmee is dat een van de grootste batterijen die je momenteel in een smartphone aantreft, waardoor je soms wel anderhalf tot twee dagen doorkomt zonder naar de lader te grijpen. Zelfs na een dag vol intensief gebruik houd je vaak nog een flinke reserve over. Is de batterij onverhoopt leeg? Met een snellader van 80 watt zit je binnen een uur weer gewoon op 100 procent. Bij de OnePlus 15R hoef je dus niet te kiezen voor een batterij die het lang uithoudt of een snelle oplaadprestatie.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Beleid en camera's kunnen wat beter

De OnePlus 15R draait ondertussen op het nieuwe OxygenOS 16, precies hetzelfde systeem als de duurdere OnePlus 15. De software voelt rap en vloeiend aan en biedt handige extra's, zoals een aanpasbaar zijmenu voor je widgets. De software-ondersteuning van zes jaar is daarnaast ook heel fijn, al krijg je slechts vier jaar aan Android-upgrades. Dat is wel een beetje mager gezien de krachtige hardware. Verder is en blijft de software gewoon prima voor dagelijkse situaties. Onderdelen staan op logische plekken en alles oogt even gelikt als strak.

De selfiecamera is er daarnaast flink op vooruitgegaan en maakt scherpe foto's dankzij de nieuwe autofocus. En waar de OnePlus 15 met drie premium lenzen echt een alleskunner is, focust de 15R zich vooral op de belangrijkste camera. De beeldbewerking zorgt voor levendige kleuren die er prima uitzien voor sociale media, al missen de foto's soms de speelsheid van het topmodel. Inzoomen is niet altijd een goed idee, maar voor alledaagse kiekjes werkt dit allemaal prima. Over het algemeen biedt het systeem een prettige, vloeiende gebruikservaring.

0,6x

1x

2x

OnePlus 15R kopen?

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.

▼ Volgende artikel
Chromebook start niet meer op? Probeer deze oplossingen
© ID.nl
Huis

Chromebook start niet meer op? Probeer deze oplossingen

Je klapt je Chromebook open, drukt op de knop en… niets. Het scherm blijft zwart en er brandt geen enkel lampje. Geen paniek! Voordat je naar de winkel rent voor een nieuwe laptop, zijn er een paar simpele trucs die je zelf kunt proberen om hem weer tot leven te wekken. Vaak is het probleem minder ernstig dan het lijkt.

Chromebooks zijn razend populair vanwege hun snelheid, lange accuduur en lage prijs. Hoewel het besturingssysteem (ChromeOS) heel stabiel is, kan de hardware soms even haperen. Geeft je Chromebook geen teken van leven meer? Loop dan dit stappenplan door.

Lees ook: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Begin met loskoppelen

Hardware kan soms in de war raken door een aangesloten accessoire dat een storing of kortsluiting veroorzaakt. De eerste stap is daarom simpelweg het loshalen van alles dat aan je Chromebook hangt. Verwijder de oplader, maar haal ook eventuele usb-sticks, muizen, externe harde schijven en dongels eruit. Vergeet hierbij niet om ook eventuele geheugenkaartjes en je koptelefoon te verwijderen. Probeer de Chromebook nu opnieuw aan te zetten. Start hij op? Dan veroorzaakte een van je randapparaten waarschijnlijk het conflict. Sluit ze daarna één voor één weer aan om de boosdoener te vinden.

De geheime toetscombinatie

Dit is de stap die in veel handleidingen ontbreekt, maar het vaakst werkt bij Chromebooks die 'dood' lijken. Je voert hiermee een zogenoemde 'Hard Reset' uit van de hardware-controller. Dit werkt anders dan bij een Windows-laptop. Zorg dat de Chromebook uit staat en houd de Verversen-toets ingedrukt; dit is de toets met het rondje en de pijl, die je meestal boven de cijfertoetsen 3 of 4 vindt. Terwijl je deze vasthoudt, druk je kort op de Aan/Uit-knop. Laat de Verversen-toets pas los zodra de Chromebook teken van leven geeft. Heb je een tablet-model zonder vast toetsenbord? Druk dan de knop voor 'Volume Omhoog' en de Aan/Uit-knop tegelijkertijd in voor minstens tien seconden.

Controleer de stroom en heb geduld

Als de reset niets uithaalt, kan de accu volledig leeg of zelfs 'diep ontladen' zijn. Sluit de originele lader aan en controleer of het led-lampje aan de zijkant gaat branden. Oranje betekent meestal dat hij oplaadt, wit of groen dat hij vol is. Brandt er geen lampje? Probeer dan een ander stopcontact of, als je die hebt, een andere usb-c-lader van bijvoorbeeld een telefoon. Belangrijk is dat je geduld hebt: als een accu extreem leeg is, kan het tot wel dertig minuten duren voordat het apparaat genoeg stroom heeft om zelfs maar een lampje te laten branden. Laat hem dus even rustig aan de lader liggen. Kijk tot slot ook kritisch in de oplaadpoort. Als hier veel stof in zit, maakt de lader geen contact. Blaas dit voorzichtig weg met perslucht of peuter het er heel voorzichtig uit met een plastic tandenstoker. Belangrijk: gebruik hiervoor nooit een paperclip of een ander metalen voorwerpen!

©ID.nl

Is het scherm misschien het probleem?

Soms staat de Chromebook wel aan, maar zie je het simpelweg niet. Het klinkt flauw, maar het kan gebeuren dat de helderheid per ongeluk naar nul is gedraaid. Druk daarom een paar keer op de toets voor hogere helderheid (het grote zonnetje). Hoor je de ventilator wel blazen of zie je lampjes branden, maar blijft het beeld zwart? Sluit de Chromebook dan eens aan op een televisie of monitor via een HDMI-kabel of usb-kabel. Heb je daar wel beeld, dan is helaas je beeldscherm defect.

Tip:
Gebruik je een hoesje met magneten of heb je een magnetisch horlogebandje? Houd die weg bij de Chromebook. Soms raakt de sensor in de war en 'denkt' de laptop dat hij dichtgeklapt is, waardoor het scherm zwart blijft.

ChromeOS herstellen

Start de Chromebook wel op, maar krijg je direct de melding 'Chrome OS ontbreekt of is beschadigd'? Dan is de software corrupt geraakt. Je hebt in dat geval een andere computer en een usb-stick van minimaal 8GB nodig. Via Google kun je de Chromebook Recovery Utility downloaden om een herstel-stick te maken. Hiermee installeer je het systeem opnieuw. Houd er wel rekening mee dat je hiermee alle bestanden die lokaal op de harde schijf staan wist.

©ID.nl

Wanneer is een Powerwash nuttig?

Vaak wordt een 'Powerwash' genoemd als oplossing voor problemen, maar dit is eigenlijk alleen relevant als de Chromebook nog wel opstart. Een Powerwash is een fabrieksreset die handig is als het apparaat traag is, vastloopt of softwarefouten vertoont. Krijg je hem met bovenstaande tips weer aan de praat, maar loopt hij daarna direct vast? Dan is zo'n Powerwash wél een goed idee om met een schone lei te beginnen. Doet hij het weer? Check dan direct de gezondheid. Open de app 'Diagnose' (standaard geïnstalleerd op elke Chromebook) om de batterijstatus en het geheugen te testen. Zo zie je meteen of de accu aan vervanging toe is.

Zo voer je een Powerwash uit

Wil je de Chromebook terugzetten naar de fabrieksinstellingen? Log dan eerst uit zodat je in het algemene inlogscherm terechtkomt. Druk vervolgens tegelijkertijd de toetsen Ctrl, Alt, Shift en de letter R in. Er verschijnt nu een venster waarin je kiest voor 'Opnieuw instellen' of 'Restart'. De Chromebook zal opnieuw opstarten, waarna je bevestigt dat je een Powerwash wilt uitvoeren. Na deze reset log je weer in met je Google-account en worden je apps en instellingen automatisch teruggezet. Let op: bestanden in de map 'Downloads' ben je hierdoor wel kwijt.

Alles geprobeerd?

Heb je de lader gecheckt, de toetscombinaties geprobeerd en het apparaat langdurig aan de stroom gehangen, maar blijft hij niets doen? Dan is waarschijnlijk de accu of het moederbord defect. Valt het apparaat nog binnen de garantie, neem dan contact op met de winkel. Ga niet zelf schroeven, want dan vervalt je recht op garantie. Is het apparaat al wat ouder, dan zijn de reparatiekosten vaak hoger dan de waarde van de laptop en is het waarschijnlijk slimmer om uit te kijken naar een vervanger.


Nieuwe Chromebook kopen? Dit zijn de 5 beste opties van 2025

Acer Chromebook Plus 515: Acer is al jaren heer en meester in de categorie 'gewoon goed' en deze 515-serie bewijst dat opnieuw. Het is met zijn ruime 15,6 inch Full-HD scherm en vlotte processor de ideale laptop voor op de keukentafel. Hij is misschien niet het dunste model op de markt, maar hij is wel ontzettend degelijk en biedt simpelweg de beste specificaties voor een scherpe prijs.

Lenovo IdeaPad Flex 5i Chromebook: Zoek je meer flexibiliteit, dan is deze 'convertible' een uitstekende keuze. Dankzij het slimme scharnier klap je het scherm volledig om tot een tablet of zet je hem in de 'tent-stand' om films te kijken. Lenovo staat bovendien bekend om zijn heerlijke toetsenborden, waardoor je op dit apparaat ook comfortabel langere teksten tikt.

Lenovo IdeaPad Slim 3 Chromebook: Voor wie niet de hoofdprijs wil betalen, is de Slim 3 in december 2025 nog altijd de koning van het budgetsegment. Verwacht geen snelheidsmonster voor zware videobewerking, maar voor Netflix, e-mail en schoolwerk is hij perfect. Het is een lichte 14-inch laptop die, ondanks het lage prijskaartje, toch stevig aanvoelt en een prima accuduur heeft.

Asus Chromebook Plus CX34: Deze laptop ziet er met zijn strakke behuizing niet alleen modern uit, hij kan ook tegen een stootje. Asus test zijn laptops vaak volgens strenge militaire standaarden, wat de CX34 heel betrouwbaar maakt. Daarnaast heeft hij opvallend veel aansluitingen, zodat je zelden met losse verloopstekkertjes of dongels in de weer hoeft.

Acer Chromebook Plus Spin 514: Hoewel het toetsenbord vast zit, kun je het scherm dankzij het 360-graden scharnier volledig omklappen tot een (dikke) tablet. Bovendien is dit een Chromebook Plus: hij is dus gegarandeerd twee keer zo snel als een standaard Chromebook, heeft slimme AI-functies en een betere webcam. Met zijn scherpe 14-inch scherm (met extra werkruimte door de 16:10 verhouding) is dit een razendsnelle alleskunner voor zowel werk als entertainment.