ID.nl logo
Hier haal je je recht zonder hoge kosten
© amnaj - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Hier haal je je recht zonder hoge kosten

Naar de rechter stappen is een dure manier om een conflict op te lossen. Er zijn echter ook andere instanties die een (bindende) uitspraak doen of bemiddelen. Sommige zijn gratis, bij andere betaal je alleen klachtengeld. Voor heel veel soorten conflicten kun je zo een betaalbare oplossing vinden.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen:

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een bedrijf?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een financiële instelling?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een pensioenfonds?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een zorgverzekeraar?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met de overheid?

  • Waar kan ik terecht bij een conflict met een verhuurder?

  • Ook interessant: Hier vind je (bijna) gratis rechtshulp

Ben je ontevreden over het verloop van je georganiseerde vakantie? Komt de aannemer die je verbouwing zou regelen zijn afspraken niet na? Of heb je last van lekkage omdat je verhuurder het dak niet heeft onderhouden? Dan wil je graag snel een oplossing.

Wat het probleem ook is, je moet altijd eerst proberen er samen uit te komen. Als je het aan de stok hebt met een bedrijf of organisatie is schriftelijk klagen het best. Dat kan in veel gevallen gewoon via e-mail. Kijk ook even op de website of de organisatie een klachtenprocedure heeft. Staat er veel op het spel, dan is een aangetekende brief een goede keuze.

Zet in de brief of mail wat je probleem is, welke oplossing je verwacht en wanneer. Geef hiervoor een redelijke termijn, bijvoorbeeld een aantal weken. Als het probleem dringend is, zoals een lekkage, is een kortere termijn redelijk.

Reageert de tegenpartij niet of ben je ontevreden over de geboden oplossing? Dan kun je het probleem voorleggen aan een instantie die een (bindende) uitspraak kan doen, zoals een geschillencommissie of huurcommissie. Of vraag om bemiddeling van een ombudsman.

©Monkey Business

De Geschillencommissie

Heb je een klacht over een product of dienst, dan kun je in veel gevallen terecht bij De Geschillencommissie. Onder deze verzamelnaam vallen ruim 80 geschillencommissies voor verschillende branches, bijvoorbeeld reizen, energie en webshops. Maar ook voor een conflict met je notaris, makelaar, kinderdagverblijf, openbaarvervoerbedrijf of zorgverlener kun je bij een geschillencommissie terecht. Een voorwaarde is dat de aanbieder is aangesloten bij De Geschillencommissie – rechtstreeks of via een brancheorganisatie.

Je kunt je klacht online registreren bij De Geschillencommissie. Hiervoor betaal je klachtengeld, variërend van circa 25 tot ruim 150 euro. De Geschillencommissie onderzoekt de zaak en vraagt de tegenpartij om een standpunt. Er komt ook een zitting, waar beide partijen hun standpunt kunnen toelichten. Daarna doet De Geschillencommissie een bindende uitspraak. Beide partijen moeten zich daaraan houden. Hoger beroep is niet mogelijk.

De uitspraak kan bijvoorbeeld zijn dat je een schadevergoeding krijgt en dat je je klachtengeld terugkrijgt. Het kan ook zijn dat je deels in het gelijk wordt gesteld, dan krijg je maar een deel van het klachtengeld terug. Maar als je geen gelijk krijgt, ben je je klachtengeld kwijt. Ook als je vóór de zitting alsnog een schikking met de ondernemer treft, krijg je je klachtengeld niet terug.

©Fizkes

Klachtinstituut Financiële Dienstverlening (Kifid)

Heb je een klacht over een financiële dienstverlener, zoals een bank, verzekeraar, beleggingsinstelling of het Bureau Kredietregistratie (BKR)? Dan kun je na het doorlopen van de interne klachtenprocedure terecht bij het Kifid. Het Kifid kan bijvoorbeeld een uitspraak doen over de hoogte van de rente bij een doorlopend krediet, over juiste uitvoering van orders door een beleggingsinstelling en over een schadevergoeding voor slachtoffers van bankhelpdeskfraude. Het Kifid behandelt ook klachten over pensioenverzekeraars en premiepensioeninstellingen (PPI).

Je kunt je klacht online of per post indienen. Als beide partijen dat willen, is het advies van Kifid bindend. Kifid verzamelt informatie en kan ook een hoorzitting organiseren. Soms lost deze dienstverlening een klacht op door te bemiddelen. Voor consumenten is de behandeling van een klacht gratis.

Ombudsman en Geschillencommissie Pensioenen

Heb je een klacht over een pensioenfonds, dan kun je hiervoor terecht bij de Ombudsman Pensioenen of de Geschillencommissie Pensioenen. De Ombudsman bemiddelt, de Geschillencommissie doet (bindende) uitspraken. Of je een bindende of niet-bindende uitspraak wilt, kun je van tevoren zelf bepalen. Het voordeel van een bindende uitspraak is dat beide partijen zich eraan moeten houden. Het nadeel is dat je er niet tegen in beroep kunt gaan. Klagen bij de Ombudsman Pensioenen is gratis.

©Elnur Amikishiyev

Ombudsman en Geschillencommissie Zorgverzekeringen

Heb je een probleem met je zorgverzekeraar, bijvoorbeeld omdat je een bepaalde behandeling niet vergoed krijgt, terwijl je wel voldoet aan de voorwaarden? Dan kun je dat kosteloos voorleggen aan de Ombudsman Zorgverzekeringen of de Geschillencommissie Zorgverzekeringen, beide onderdeel van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Je kunt je klacht online indienen of per post.

De Ombudsman Zorgverzekeringen is een bemiddelaar die 80 procent van de klachten tot een oplossing weet te brengen. Lukt dat niet of heb je geen behoefte aan bemiddeling, dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

De geschillencommissie onderzoekt de klacht en kan een hoorzitting houden. Daarna doet de geschillencommissie een uitspraak. Als beide partijen dat willen, geeft de commissie een bindend advies. Beide partijen moeten zich daaraan houden en er is geen hoger beroep mogelijk.

©A - stock.adobe.com

Nationale ombudsman

Heb je een probleem met de overheid, zoals de Belastingdienst, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) of het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)? Dan kun je terecht bij de Nationale ombudsman. Heb je een klacht over een gemeente, dan moet je eerst nagaan of er een gemeentelijke ombudsman in jouw gemeente actief is. Zo niet, dan kun je ook hiermee naar de Nationale ombudsman.

De Nationale ombudsman behandelt klachten over de manier waarop de overheid haar werk doet. Hij oordeelt niet alleen over klachten, maar helpt bijvoorbeeld ook met informatie, doorverwijzing of bemiddeling. Als de Nationale ombudsman een oordeel geeft, is dat bedoeld om de manier van werken van de overheid te verbeteren. Verwacht geen schadevergoeding en geen bindend advies. Het advies wordt wel bijna altijd opgevolgd. Je kunt je klacht doorgeven via een online formulier. Hulp van de Nationale ombudsman is altijd gratis.

©Andrey Popov

Huurcommissie

De Huurcommissie helpt huurders die een probleem hebben met hun verhuurder, bijvoorbeeld over de hoogte van de huurprijs, servicekosten of achterstallig onderhoud. De huurcommissie geeft informatie, bemiddelt en doet indien nodig een bindende uitspraak.

Wil je een procedure starten, dan moet je het online klachtenformulier invullen dat bij jouw klacht hoort, bijvoorbeeld 'huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken' of 'afrekening servicekosten'. Hiervoor moet je eerst met je DigiD inloggen op Mijn Huurcommissie. Ook betaal je vooraf 25 euro klachtengeld. Als je in het gelijk wordt gesteld, krijg je het klachtengeld terug.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 zéér goedkope soundbars van max 200 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 zéér goedkope soundbars van max 200 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een goedkope soundbar waarmee je het tv-geluid kunt verbeteren? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Denon DHT-S216

Zoek je een betaalbare soundbar van een bekend hifimerk? In dat geval is de Denon DHT-S216 een interessante kandidaat. Ondanks zijn lage prijskaartje oogt de behuizing erg chic. De stoffen afwerking aan de voorzijde geeft dit audiosysteem een luxe uitstraling. Vanwege de bescheiden hoogte van slechts zes centimeter zet je de DHT-S216 probleemloos voor de meeste televisies neer. Daarnaast kun je het apparaat ook ophangen. Je combineert deze soundbar bij voorkeur met een middelgrote of grote smart-tv, want de behuizing meet 89 centimeter lang.

Een pluspunt is dat je de soundbar op vrijwel elke televisie kunt aansluiten. De achterzijde telt twee HDMI-poorten, een optische ingang en een analoge aansluiting. Dat is erg netjes voor een product in deze prijsklasse. Mooi meegenomen is dat de DHT-S216 videostreams met een meerkanaals audiospoor kan verwerken, zoals Dolby Digital en DTS Virtual:X. De betere films en series klinken hierdoor ruimtelijk. Verder kun je ook nog muziek streamen. Koppel een smartphone of tablet via bluetooth en kies in een willekeurige muziek-app een leuke afspeellijst.

JBL Bar 2.0 All-in-One MK2

Deze compacte soundbar van JBL matcht prima met een wat kleinere televisie. De strak vormgegeven behuizing meet namelijk 61,4 × 5,6 × 9 centimeter. Nuttig voor wie bijvoorbeeld het geluid van een slaapkamer-tv wil upgraden. Met een uitgangsvermogen van 80 watt is de Bar 2.0 All-in-One MK2 behoorlijk krachtig. Je verbindt dit audiosysteem via HDMI of een optische ingang met een beeldbuis. Bij geschikte films, series en tv-programma’s kan de soundbar een Dolby Digital-audiospoor verwerken. Verder is er een bluetooth-adapter ingebouwd, waardoor je rechtstreeks vanaf een mobiel apparaat liedjes streamt.

De Bar 2.0 All-in-One MK2 is maar 5,6 centimeter hoog, zodat hij waarschijnlijk niet jouw tv-scherm blokkeert. Ophangen kan trouwens ook, want de fabrikant levert een eenvoudige muurmontageset mee. Gebruik voor de bediening de knoppen bovenop de behuizing of de inbegrepen afstandsbediening. Benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers? Deze onafhankelijke reviewers komen tot een gezamenlijk oordeel van een 8,2.

Bose TV Speaker

Normaal gesproken hebben producten van de Britse audiospecialist Bose een behoorlijke prijs, maar dat valt bij deze soundbar alleszins mee. Een enkele webshop duikt zelfs net onder de prijsgrens van tweehonderd euro. Buiten een schappelijk prijskaartje heeft de Bose TV Speaker ook nog eens een goede reputatie. Zo krijgt dit product van ruim dertig Kieskeurig.nl-bezoekers een gemiddelde beoordeling van een 8,3. Een pluspunt is dat je het apparaat op verschillende manieren met een televisie kunt verbinden. Kies tussen HDMI, de optische aansluiting of de analoge 3,5mm-geluidsingang. Een nuttige functie is dat je met de dialoogfunctie menselijke stemmen kunt versterken. Daarnaast heeft de afstandsbediening een knop om het basniveau op te voeren.

Zoals je van een Bose-product mag verwachten, leent het audiosysteem zich ook goed voor het luisteren van muziek. Verbind een smartphone of tablet via bluetooth en laat je favoriete afspeellijsten op deze soundbar los. Met een maximaal vermogen van honderd watt realiseert de TV Speaker in een kleine tot middelgrote kamer een vol geluid. De stijlvolle behuizing is voor soundbar-begrippen erg compact. Zo bedragen de afmetingen slechts 59,4 × 5,6 × 10,2 centimeter. Houd er rekening mee dat de fabrikant geen HDMI-kabel meelevert.

Lees ook: Zo vind je de ideale soundbar voor jouw televisie

Sharp HT-SBW182

De Sharp HT-SBW182 is een goedkope soundbar met een losse subwoofer. Je zet deze basspeaker neer op een willekeurige plek op de vloer. Een kabel trekken is niet nodig, want de subwoofer communiceert draadloos met de soundbar. Logischerwijs is dit audiosysteem een goede keuze voor liefhebbers van een flinke portie bas. De HT-SBW182 voorziet films en series van een diepe laagweergave. Het totale vermogen bedraagt maximaal 160 watt, waardoor je het volume flink kunt opschroeven.

Met een lengte van 74 centimeter is deze soundbar niet zo lang. Je kunt hem met een kleine of middelgrote smart-tv combineren. Verbind beide apparaten met een optische kabel of HDMI-snoertje. Daarnaast is er nog een analoge 3,5mm-audiopoort. Tot slot bevindt zich in de behuizing een bluetooth-ontvanger, zodat je muziek vanaf een mobiel apparaat kunt streamen. Je past met de aanwezige equalizer de geluidsinstellingen naar eigen smaak aan.

TCL S45H

TCL timmert in de drukbezette televisiemarkt de laatste jaren stevig aan de weg. Bij ID.nl zijn we gek op producten die veel bieden voor weinig, en de TCL S45H (ook wel S45HE) past perfect in dat plaatje. Voor een bedrag ver onder de honderd euro haal je met deze soundbar een flinke audio-upgrade in huis. Verwacht geen losse subwoofer die de vloer laat trillen; dit is een compact 2.0-kanaals alles-in-één systeem. Toch weet TCL indruk te maken met ondersteuning voor zowel Dolby Atmos als DTS Virtual:X, features die je doorgaans pas in veel duurdere modellen terugvindt.

Dankzij het slimme ‘Dual Bass’-systeem en de speciale akoestische kamers klinken films en series een stuk voller en ruimtelijker dan via je standaard tv-speakers. Bovendien is hij met HDMI eARC, optische aansluiting en Bluetooth 5.2 helemaal bij de tijd. Zoek je een betaalbare oplossing voor de slaapkamer of een kleine woonkamer zonder gedoe met extra kabels en kasten? Dan biedt dit model absoluut waar voor je geld.

▼ Volgende artikel
Vingerafdruk, pincode of gezichtsherkenning: wat is het veiligste manier om je smartphone te beveiligen?
© ID.nl
Huis

Vingerafdruk, pincode of gezichtsherkenning: wat is het veiligste manier om je smartphone te beveiligen?

Je smartphone is tegenwoordig veel meer dan een telefoon; het is de kluis van je digitale leven. Bankzaken, privéfoto's, e-mails en locatiegegevens: het staat er allemaal op. Het goed beveiligen van die toegang is dus geen overbodige luxe. Maar kies je voor het ouderwetse wachtwoord, je vingerafdruk of toch je gezicht? Wij leggen de voor- en nadelen van elke methode naast elkaar.

De klassieker: pincode of wachtwoord

Elke telefoon vraagt erom bij het opstarten: een code. Dit is de basisbeveiliging. Zonder code kun je vaak geen gezichtsherkenning of vingerafdruk instellen. Maar is het ook de beste methode voor dagelijks gebruik?

©ID.nl

Pincode of wachtwoord: de voordelen

• Veiligheid in eigen hand

Het sterke aan een code is dat het in je hoofd zit. Maar een code als 1234 of 0000 is zo gekraakt. Maar kies je voor een langere cijferreeks? Dan is het voor iemand die je smartphone in handen krijgt digitaal gezien nagenoeg onmogelijk om de code te kraken. Voeg je ook letters toe, (zie kader), dan is dit digitaal gezien de moeilijkste methode om te kraken.

• Juridisch sterker

Een interessant weetje: in veel rechtsgebieden val je met een toegangscode onder het zwijgrecht. De politie mag je vaak niet dwingen je code af te staan. Je vinger op een scanner leggen kan in sommige situaties wel als dwangmiddel worden ingezet.

💡 Tip: Gebruik letters voor extra veiligheid

Veel mensen denken dat ze bij het vergrendelen van hun telefoon vastzitten aan een cijfercode, maar dat is niet zo. Je kunt ook kiezen voor een alfanumeriek wachtwoord (een combinatie van cijfers, letters en tekens). Dit is vele malen moeilijker te kraken dan een traditionele cijfer-pincode.

Zo stel je het in:

iPhone: Ga naar Instellingen > Face ID en toegangscode > Wijzig toegangscode. Tik vervolgens op het blauwe tekstje 'Toegangscode-opties' en kies voor 'Aangepaste alfanumerieke code'.

Android: Ga naar Instellingen > Beveiliging > Schermvergrendeling. Kies hier niet voor 'Pincode', maar voor de optie 'Wachtwoord'.

Pincode of wachtwoord: de nadelen

• Afkijken

Iemand die in de trein over je schouder meekijkt, heeft je pincode zo gezien. Ook vette vingers op het scherm kunnen je patroon verraden.

• Gemak

Tachtig keer per dag een lange code intikken gaat vervelen. Mensen kiezen daardoor vaak voor een te simpele code, en dat maakt het juist onveilig.

©ID.nl

2. Lekker snel (maar niet altijd even veilig): vingerafdrukscanner

De vingerafdrukscanner is mateloos populair vanwege het enorme gebruiksgemak: in één soepele beweging pak je je telefoon en ben je vrijwel direct binnen. Toch is het belangrijk om te weten dat de ene scanner de andere niet is en dat dit systeem zowel sterke als zwakke punten heeft.

Vingerafdrukscanner: de voordelen

• Snelheid

Het is vaak de snelste manier om je telefoon te openen, zeker als de scanner in de aan-knop verwerkt zit.

• Betrouwbaarheid (bij de juiste techniek)

Heb je een toestel met een fysieke scanner (achterop/zijkant) of een moderne ultrasone scanner (zoals in de Samsung S-serie)? Dan is de beveiliging uitstekend. Ultrasone scanners maken een 3D-map van je vinger en zijn zeer moeilijk te foppen.

Vingerafdrukscanner: de nadelen

• Natte vingers en pleisters

Heb je natte handen? Dan weigeren veel scanners dienst. Ook met een pleister om je vinger herkent de telefoon je niet. Tip: zorg daarom dat je vingerafdrukken van allebei je handen opslaat.

• Ongewenste toegang

Een klein (maar reëel) risico is dat iemand toegang krijgt terwijl je slaapt of bewusteloos bent, door voorzichtig je vinger op de scanner te leggen.

• Onveilige optische scanners

Veel budget-telefoons hebben een 'optische scanner' onder het scherm. Deze maakt een 2D-foto van je vinger. Dit is minder veilig en makkelijker te foppen dan de ultrasone varianten.

©ID.nl

Gezichtsherkenning: gemak of schijnveiligheid?

Telefoon ontgrendelen door ernaar te kijken voelt als magie. Maar pas op: hier zit de grootste valkuil voor consumenten.

Gezichtsherkenning: de voordelen

• Ultiem gemak

Je hoeft niets aan te raken. Kijken is openen. Ideaal als je bijvoorbeeld handschoenen draagt in de winter.

• Extreem veilig (alleen bij 3D)

Heb je een iPhone (FaceID) of een dure Android met 3D-sensoren? Dan worden er duizenden onzichtbare puntjes op je gezicht geprojecteerd om diepte te meten. Dit is amper te misleiden.

Gezichtsherkenning: de nadelen

• Schijnveiligheid (bij 2D)

Veel goedkopere Android-telefoons gebruiken simpelweg de selfiecamera (2D-herkenning). Dit is niet veilig. Soms is een foto van jou (van Facebook of Instagram) al genoeg om in te breken. Gebruik dit type gezichtsherkenning zeker nooit voor je bank-app.

• Toegang tijdens slaap

Als je niet oplet, kan iemand je telefoon voor je gezicht houden terwijl je slaapt om hem te ontgrendelen. Tip: Zet in de instellingen altijd de optie "Aandacht vereist" of "Ogen open" aan. Dan werkt het alleen als je echt naar het scherm kijkt.

Hoe zit het met privacy?

Een veelgehoorde zorg: "Ik wil niet dat mijn biometrische gegevens in de cloud staan." We kunnen je geruststellen. Bij moderne smartphones worden je gezicht of vinger lokaal opgeslagen in een speciale, zwaarbeveiligde chip in de telefoon (de Secure Enclave). Deze data verlaat je telefoon nooit. Er wordt ook geen foto van je vinger opgeslagen, maar een versleutelde wiskundige code. Zelfs als de servers van de fabrikant gehackt worden, liggen jouw biometrische gegevens niet op straat.

Vingerafdruk, pincode of gezichtsherkenning: wat is het best?

Wat de slimste keuze is, hangt volledig af van je toestel. Heb je een iPhone of een high-end Android-telefoon met 3D-scan? Dan kun je gerust gebruikmaken van gezichtsherkenning; dat is niet alleen snel en makkelijk, maar ook veilig. Bezit je echter een middenklasse- of budgettoestel, kies dan liever voor de vingerafdrukscanner. De gezichtsherkenning op deze modellen is namelijk vaak onveilig.

Vergeet ook de basis niet: zorg altijd voor een sterke toegangscode (liefst alfanumeriek of langer dan vier cijfers) als back-up. Start je telefoon bovendien af en toe opnieuw op. Hierdoor wordt de biometrische beveiliging tijdelijk uitgeschakeld, waardoor je telefoon op zijn veiligst is.

📱Ook interessant: Help! Ik ben het wachtwoord van mijn Apple ID vergeten


Bescherm je smartphone optimaal met een stevig telefoonhoesje.

Zo blijft je toestel in topconditie, hoe je het ook ontgrendelt!