ID.nl logo
Deze verzekeraars helpen je bij een gezondere levensstijl
© Yuri Arcurs peopleimages.com
Zekerheid & gemak

Deze verzekeraars helpen je bij een gezondere levensstijl

Hoe beter je gezondheid, hoe fitter je je voelt en hoe kleiner de kans op hoge zorgkosten. Dat is allereerst prettig voor jezelf, maar ook voor je zorgverzekeraar. Vandaar dat veel zorgverzekeraars je proberen te helpen, via apps, online trainingen en soms zelfs speciale consulten. Hoe dat werkt, lees je in dit artikel.

In dit artikel lees je:

  • Wat verzekeraars doen om je fitter te krijgen (en te houden)
  • Welke apps en websites handig zijn om aan de slag te gaan
  • Welke kortingen en extraatjes zorgverzekeraars bieden

📋 Zorgverzekeringen vergelijken? Probeer onze tool!

Dit bieden verzekeraars aan

De rol van een zorgverzekeraar gaat verder dan alleen het betalen van je zorgfacturen. Vandaag de dag zetten veel partijen zich actief in om jou te helpen een gezonde levensstijl na te streven. Daar is immers iedereen bij gebaat: jij gaat gezonder door het leven en de verzekeraar heeft minder zorgkosten.

Onder meer VGZ is een voorloper in het aanbieden van oplossingen om gezonder te leven. De verzekeraar biedt tientallen apps en workshops aan voor iedereen die zijn gezondheid op peil wil houden (of krijgen). Zo is er de VGZ Mindfulness Coach, die je helpt om je stressniveau omlaag te brengen en om meer te leven in het moment, terwijl de Soepel en Sterk Coach jou in beweging houdt. Er zijn ook wat specialistischere workshops, gericht op onder meer het onder controle houden van alcoholgebruik of paniek. De workshops zijn vaak verdeeld over meerdere sessies, waar je een jaar lang gratis toegang tot krijgt. Ook om de apps te gebruiken, hoef je geen klant te zijn bij VGZ.

Meer zorgverzekeraars bieden vergelijkbare diensten aan om jou fitter te krijgen. Actify van Zilveren Kruis bbijvoorbeeld is een alles-in-één app met recepten, meditaties en workouts. In de app stel je een doel op, bijvoorbeeld gezonder eten, fit en energiek zijn of beter slapen, waarna Actify je actief helpt bij het behalen van deze doelen aan de hand van een serie kleine oefeningen. Voeg de oefeningen toe aan je dagelijkse routine en vink er iedere dag één af om dichter bij het behalen van je doel te komen.

Er zijn ook veel verzekeraars die een app hebben waarmee je snel in contact kunt komen met een medisch professional, zoals een coach, fysiotherapeut of arts. Dit is vooral handig als je twijfelt om een afspraak te maken bij de dokter of als je een klacht hebt waar je direct hulp en advies bij nodig hebt. CZ heeft bijvoorbeeld App de verpleegkundige en FBTO heeft De Dokter op Zak-app, terwijl NN en OHRA de Vraag de dokter-app hebben.

©Mediaphotos

Tip en Advies

  • Er zijn veel apps die je helpen gezonder door het leven te gaan.
  • Bij verschillende apps verdien je lootjes of punten, waarmee je cadeaubonnen kunt verdienen.
  • Sommige apps brengen je direct in contact met een medisch professional

Ook interessant voor jou: 10 vragen over je zorgverzekering.

Kortingen

Als je collectief verzekerd bent via Menzis Leefkracht dan krijg je in 2024 tot wel 200 euro aan extra’s bij SamenGezond. Denk aan een korting op een fiets, bril of gratis online cursussen voor je mentale gezondheid. Je hoeft geen lid te zijn van een organisatie om mee te doen aan het Menzis Leefkracht collectief.

Er zijn meer zorgverzekeraars die zoiets doen. Zo bieden CZ en Nationale Nederlanden kortingen bij sportscholen van SportCity.

ASR heeft de Vitality-app waarmee je punten spaart door te sporten of te bewegen. Deze punten kun je inzetten voor onder meer een Bol.com- of Zalando-cadeaukaart. Je kunt zelfs tot 20% van het geld terugkrijgen op aanvullende zorgverzekering.

In tegenstelling tot veel van de in dit artikel besproken apps is Vitality alleen beschikbaar voor klanten van ASR en Loyalis. De app kost 3,50 euro per maand. In de ervaringen die we over Vitality hebben gelezen, stellen veel gebruikers dat je dit bedrag echter snel terugverdient.

Als klant van Zilveren Kruis krijg je Zilverkorting, waarmee je onder meer goedkoper brillen aanschaft.

©Production Perig - Perig MORISSE

Conclusie

Verzekeraars helpen je dus fit te blijven met allerlei apps, cursussen en coaches. Bovendien stimuleren ze te gaan sporten, door onder meer kortingen te geven op fitnessabonnementen, aanvullende verzekeringen en andere producten. Kortom: genoeg redenen om van de bank af te komen!

Zorgverzekeringen vergelijken?

Probeer onze tool!
▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.