Even puzzelen: slim laden met een dynamisch energiecontract
Dynamische energiecontracten veranderen de manier waarop we energie verbruiken, vooral voor elektrische autogebruikers. Deze contracten bieden kansen voor slim en groen laden, maar hebben ook hun uitdagingen. Ontdek in dit artikel de ins en outs van deze nieuwe trend in de energiemarkt.
In dit artikel lees je over het volgende:
-
Welk voordeel biedt een dynamisch energiecontract bij het laden van een elektrische auto?
-
Wat moet je doen om met een elektrische auto te profiteren van een dynamisch energiecontract?
-
Hoe bepaal je de meest gunstige momenten om je auto op te laden?
-
Kun je je auto opladen als je zelf zonnepanelen op je huis hebt liggen?
-
Wat zijn de nadelen van een dynamisch energiecontract bij het laden van een elektrische auto?
-
Meer lezen over energiecontracten? Check dan dit artikel!
Dynamische energiecontracten lijken dé oplossing voor het ontlasten van het stroomnet. Op momenten dat er heel veel stroom wordt opgewekt, bijvoorbeeld overdag met zonne-energie of bij een gunstige opbrengst van windturbines, zijn de tarieven die de energiemaatschappijen rekenen op z'n laagst.
Heb je een dynamisch contract, dan gaan de kosten die jou in rekening worden gebracht op en neer met die fluctuerende prijzen. Het loont dan om zware stroomverbruikers, zoals wasmachines, drogers en vaatwassers,in te schakelen op momenten dat er veel energie wordt opgewekt. De energieleverancier 'beloont' dat met een lager tarief.
©Mediaparts
Dynamisch contract en elektrische auto: de voordelen
Het laden van een elektrische auto, die by far de grootste slokop in een huishouden is, is dan uiteraard enorm gunstig. Je profiteert van groene stroom én een laag tarief. In het meest gunstige geval krijg je zelfs geld toe om je auto op te laden. Dat is het geval als er té veel stroom op het net komt.
Om van deze slimme manier van betalen voor energie te profiteren, moet je uiteraard (indien je dat nog niet hebt gedaan) eerst je vaste of tijdelijke energiecontract omzetten in een dynamisch contract. Vóórdat je dat doet, is het verstandig om bij je energieleverancier te informeren of er kosten verbonden zijn aan zo’n overstap, bijvoorbeeld omdat je je bestaande contract voortijdig moet ‘openbreken’.
Laadpaal voor de deur?
Dat is wel zo makkelijk; bekijk hier de mogelijkheden!
Wanneer is het gunstig om je auto op te laden?
Kijk of de leverancier van het dynamische contract mogelijkheden biedt om slim te laden. Dat betekent dat de leverancier op basis van jouw dagplanning bepaalt op welke momenten het gunstig is om de auto op te laden. Bovendien zal de leverancier via de laadpaal bij je woning de laadsnelheid bepalen.
Op ‘dure’ momenten wordt er in principe niet geladen, op voordelige momenten optimaal. Biedt de energiemaatschappij die service niet, dan kun je dat ook zelf instellen. Er zijn diverse apps beschikbaar die slim laden mogelijk maken. Het is even puzzelen om de juiste momenten te kiezen, maar heb je het eenmaal goed ingesteld, dan kun je flink besparen op je laadkosten.
Kun je je auto opladen als je zonnepanelen hebt liggen?
De ideale manier van thuis laden is uiteraard via zelf opgewekte energie afkomstig van zonnepanelen op je eigen woning. Sterker nog, het vergroot de voordelen van het dynamische energiecontract. Als een energieleverancier al dynamische contracten aanbiedt aan bezitters van zonnepanelen, is het goed mogelijk dat je op momenten dat het aanbod op het stroomnet heel hoog is een stuk minder vergoed wordt voor jouw eigen zonnestroom. Dat ‘overschot’ kan dan prima in de autoaccu worden opgeslagen. Een echte win-win situatie dus!
Als bi-directioneel laden – waarbij de auto niet alleen stroom van het stroomnet consumeert maar er ook aan kan terugleveren – eenmaal gemeengoed wordt, kan de elektrische auto ook als huisbatterij fungeren. Helaas staat die techniek nog in de kinderschoenen.
De nadelen van een dynamisch contract
Toch zijn er nog ook nadelen verbonden aan het slim laden in combinatie met een dynamisch energiecontract. Allereerst de meest voor de hand liggende: je auto moet op de piekmomenten aan de laadpaal kunnen staan. Wie dagelijks de auto nodig heeft, bijvoorbeeld om naar het werk te gaan, zal tijdens de periode dat de stroom het goedkoopst is waarschijnlijk niet thuis zijn.
De auto moet dan geladen worden op momenten dat er binnen het dynamische energiecontract juist het meest gerekend wordt voor stroom, en meestal is dat tussen 18.00 en 22.00 uur. Zeker als je een warmtepomp hebt, is je energieverbruik dan op zijn hoogst. Als je dan ook nog eens een elektrische auto moet laden, kan de energierekening flink oplopen. Gelukkig zullen de energieprijzen 's nachts voordeliger zijn.
👉 Wees beducht op hogere prijzen
Voor het bepalen van de slimme laadcyclus gaat de energiemaatschappij (of de app) uit van je planning. Jij geeft aan hoeveel kilometer je wilt kunnen rijden of hoe vol de accu moet zijn op een van tevoren ingegeven tijdstip. Er kunnen echter allerlei oorzaken zijn dat je planning plotseling verandert en behoefte hebt aan voldoende actieradius.
Houd er ook rekening mee dat je bij een dynamisch energiecontract niet alleen profiteert van lage stroomtarieven. Zijn de marktprijzen hoger, dan ben je duurder uit dan met een contract met een vast tarief. Tijdens strenge winters of zomers met minder zon ben je dan sowieso duurder uit met een dynamisch stroomcontract, en met een elektrische auto voel je dat nog eens extra sterk in je portemonnee.
Tot slot: een paar nuttige tips!
- Bepaal voordat je overstapt op een dynamisch energiecontract om slim te kunnen laden of jouw autogebruik daar wel bij past.
- De energiemarkt is sterk in beweging met nieuwe aanbieders en innovatieve producten. Oriënteer je goed op de mogelijkheden
- Heb je al een thuislaadpaal? Informeer voor het overstappen of deze geschikt is voor slim laden.