Zo zet je Word-documenten om naar Google Docs

© PXimport

Zo zet je Word-documenten om naar Google Docs

Geplaatst: 27 juli 2021 - 09:01

Aangepast: 14 december 2022 - 10:21

Justin Doornekamp

Het converteren van Word-documenten naar Google Docs-bestanden is niet ingewikkeld, maar je moet wel even weten hoe het werkt. In dit artikel leggen we het uit. Bovendien laten we zien hoe je automatisch meerdere bestanden tegelijk omzet naar Docs. Dit is vooral handig als je vaker Word-documenten wilt converteren.

Word-bestanden converteren naar Docs kan handig zijn als je bijvoorbeeld met meerdere mensen tegelijk aan een document wilt werken. Aanpassingen die de ander doet, zie je immers direct terug als jij het Google Docs-bestand opent. Dit komt omdat het bestand in de cloud staat. 

Bestanden naar Google Drive

Een essentiële stap in het converteren van Word-bestanden is dan ook dat je deze in Google Drive zet. Dit doe je door Google Drive te openen en te klikken op Nieuw, linksboven in het scherm. Kies voor Bestanden uploaden en selecteer het Word-document dat je in de cloud wilt hebben. Je kunt ook meerdere bestanden tegelijk uploaden. Nadat je een bestand in Drive hebt geüpload, klik je met de rechtermuisknop op het document en kies je voor Openen met en vervolgens Google Documenten. Het Word-document is dan direct omgezet in een Docs-bestand. 

Automatisch converteren

Het kan een vrij tijdrovende bezigheid zijn om documenten op de bovenstaande manier één voor één om te zetten. Gelukkig is er ook een manier waarop je meerdere documenten automatisch in één keer converteert. En niet alleen Word-bestanden. In Google Drive kun je een optie selecteren om alle geüploade bestanden om te zetten naar het Docs-formaat. Word-, Excel- en PowerPoint-bestanden worden dan direct omgezet naar respectievelijk Docs-, Sheets- en Slides-formaten. Ook OpenOffice-formaten worden ondersteund, Apple iWork-bestanden dan weer niet.

Open Google Drive opnieuw in je browser en klik op het tandwielicoontje om naar Instellingen te gaan. Zet een vinkje bij Geüploade bestanden converteren naar de indeling van een editor van Google Documenten. Bevestig je keuze met KLAAR

 

© PXimport

Bestanden die al in Drive stonden worden niet automatisch geconverteerd, dus je zult ze opnieuw moeten uploaden. Kies dus weer voor Nieuw en upload alle Word, Excel of PowerPoint-bestanden die je wilt converteren. Google zal dan automatisch de bestanden omzetten naar de juiste Google Docs-formaten. Meer komt er niet bij kijken. Wil je dat bestanden niet langer automatisch worden omgezet, dan kun je altijd weer het vinkje uitzetten bij Geüploade bestanden converteren naar de indeling van een editor van Google Documenten in de instellingen van Google Drive.    

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten