ID.nl logo
9 slimme uitbreidingen voor Google Docs
© PXimport
Huis

9 slimme uitbreidingen voor Google Docs

Google heeft zich de afgelopen jaren uitgesloofd om haar online programma's in Google Drive zo handig mogelijk te maken. Toch zijn er ondertussen een heleboel uitbreidingen van derden bijgekomen die Google Documenten en Google Spreadsheets veel meer mogelijkheden geven.

Google Documenten

Tip 1 - Mindmap

MindMeister is een snelle manier om een opsommingslijst om te toveren tot een spinschema of mindmap. Je begint met een afgewerkte lijst waarin je het idee gestalte hebt gegeven; alles is netjes opgesomd in de traditionele hiërarchische structuur.

Om het spinschema te zien, ga je naar het menu Add-ons en selecteer je MindMeister. De tool zal automatisch een mindmap genereren. In tegenstelling tot een lijst met bullets, krijg je bij een mindmap de structuur op een grafische manier voorgeschoteld. Het is niet mogelijk om de mindmap te wijzigen, omdat het schema als een afbeelding in beeld komt. Wil je de mindmap toch aanpassen, dan moet je eerst de opsommingslijst bijwerken en de zaak even opnieuw omzetten. Het enige wat je daarna nog met de mindmap kunt doen, is het verslepen, verkleinen en vergroten. De oorspronkelijke lijst kun je uiteraard wel verwijderen, zodat je alleen de mindmap overhoudt.

Installeren

Google Add-ons zijn scripts die enthousiaste programmeurs hebben gemaakt met Apps Script. Om zo'n uitbreiding te installeren, open je Google Documenten of Google Spreadsheets en ga je via het menu Add-ons naar de opdracht Get add-ons. Je krijgt dan een overzicht van de meest populaire uitbreidingen, bovendien lees je hoeveel gebruikers de add-on al hebben geïnstalleerd.

Er is ook een zoekvak om snel een specifieke add-on, bijvoorbeeld MindMeister, te kunnen vinden. Klik op de gewenste add-on om informatie over de functies te lezen en wanneer je vervolgens op de blauwe knop met het plusteken klikt, kun je de add-on installeren.

Tip 2 - Inhoudsopgave

Net zoals in Microsoft Word kun je in Google Drive automatisch een inhoudstabel samenstellen. Uiteraard moet je dan, net zoals bij alle andere tekstverwerkers, gebruikmaken van de tekststijlen zoals Titel, Kop 1, Kop 2 enzovoort. Die stijlen staan in de optiebalk van Google Documenten. De inhoudstabel zelf vorm je met de add-on Table of contents. Eenmaal actief, verschijnt hij als een paneel aan de zijkant van het document. Klik op de blauwe knop met de twee pijltjes waarna de inhoudstabel in het paneel verschijnt. In de inhoudsopgave kun je op de titels klikken, zodat je snel naar het gewenste hoofdstuk kunt navigeren.

©PXimport

Je bepaalt zelf hoeveel sub-niveaus de inhoudstabel mag weergeven.

Tip 3 - Sjablonen

Mis je de bibliotheek met sjablonen uit Microsoft Office? Met Template Gallery kom je bij de professionele templates van Vertex.com. Het gaat om een breed assortiment Engelstalige sjablonen, verdeeld in verschillende categorieën, maar als je de inhoud toch vervangt door je eigen informatie, speelt de taal geen rol meer. Elke template kun je kopiëren naar je eigen Google Drive.

Het menu Add-ons

Hoe meer add-ons je installeert, hoe langer de rij functies in het menu Add-ons wordt. Er bestaan add-ons voor Google Documenten, Google Spreadsheets en Google Formulieren, maar ze werken wel apart van elkaar. De uitbreidingen die je installeert in de ene toepassing, zul je nooit te zien krijgen in het menu van de andere toepassing.

©PXimport

Deze uitbreidingen hebben we aan onze online tekstverwerker toegevoegd.

Tip 4 - Markeren

Texthelp Study Skills is een prima vondst om fragmenten van een tekst te markeren. Eerst selecteer je het stukje tekst dat je wil laten opvallen, dan klik je op één van de vier markeerstiften. De markeerstiften zitten in een afzonderlijk pallet, zodat je ze snel kunt bereiken. Ben je klaar, dan kun je alle gemarkeerde fragmenten opvragen in een nieuw document met de knop Collect highlights. Er is ook een knop om alle markeringen met één muisklik te verwijderen.

©PXimport

Nadat je de fragmenten hebt gemarkeerd, kun je aangeduide fragmenten verzamelen.

Tip 5 - Bibliografie

Onze favoriet is EasyBib, een vondst die goud waard is wanneer je tekst wil voorzien van een bibliografie die moet voldoen aan internationale standaarden. Typ of plak de titel in het zoekvak van de uitbreiding en gebruik de tabbladen om aan te geven of het om een boek, een artikel in een tijdschrift of om een website gaat. Deze slimmerik zoekt zelf het bedoelde werk en plaatst de juiste verwijzing onderaan in de bibliografielijst. Bovendien kent EasyBib zowat alle bibliografieconventies, zoals de MLA-, APA-, Chicago- of Harvard-methode. Hierdoor komt iedere verwijzing in de juiste vorm en in de goede volgorde in de lijst.

©PXimport

Bespaar je de nachtmerrie van uren priegelen aan een consistente bibliografie.

Tip 6 - Digitale handtekening

Google Drive heeft enkele opties om documenten digitaal te ondertekenen, maar HelloSign is toch de meest eenvoudige optie. Zet je handtekening in het juiste veld en sleep dit naar het Google-document. In de gratis versie mag je drie digitale handtekeningen per maand plaatsen. Wil je vaker iets ondertekenen, dan kost deze functie je 13 dollar per maand. De ontvanger hoeft uiteraard nooit te betalen. De gratis versie ondersteunt zelfs Audit Trail, waardoor het exacte tijdstip en het IP-adres van de computer worden vastgelegd om de authenticiteit van de handtekening te waarborgen. Het is met deze tool ook mogelijk om iemand te vragen een digitaal document te ondertekenen, waarna beide partijen over een getekend exemplaar beschikken.

©PXimport

Je moet even oefenen voordat je digitale handtekening er goed uit ziet.

Beheer

Besef je na een tijdje dat je iets te gretig add-ons hebt geïnstalleerd, dan kun je ze verwijderen via het menu Add-ons / Manage Add-ons. In dit venster krijg je allereerst een lijst te zien van alle uitbreidingen die je hebt geïnstalleerd. Dit is ook de plaats waar je zo'n add-on een sterwaardering kunt geven. Via de knop Manage kom je bij de opdracht Use in this document om de add-on in het geopende document te activeren en met Remove kun je de toevoeging verwijderen.

©PXimport

Iedere add-on kun je afzonderlijk uitschakelen.

Google Spreadsheets

Tip 7 - Samenvoegen

autoCrat is een oplossing voor wie op basis van een spreadsheet gepersonaliseerde documenten wil opmaken. Laten we uitgaan van het voorbeeld dat je naar de leden van een vereniging een persoonlijke brief of e-mail wil sturen, waarin je ze vraagt hun lidmaatschapsgeld te betalen. Niet ieder lid hoeft dezelfde som te betalen.

Al deze gegevens heb je ordelijk bijgehouden in een Google Spreadsheet-document. Met autoCrat voeg je de gegevens uit de spreadsheet samen in een document of e-mail, zodat ieder lid op zijn eigen naam de juiste informatie ontvangt. Hiervoor plaats je in het document velden of tags, bijvoorbeeld <>. Dit zorgt ervoor dat de juiste gegevens uit de gelijknamige kolom worden geïmporteerd. autoCrat begeleidt je bij het zogenaamde 'mergen' of samenvoegen van gegevens. Bovendien kun je, voordat je het script laat lopen, telkens een voorbeeld opvragen.

©PXimport

Het is uiteraard gemakkelijk wanneer de tags in het tekstdocument dezelfde naam hebben als de kolommen in de spreadsheet.

Tip 8 - Spreadsheet tools

Voor wie vaak met rekenbladen in Google Drive werkt, zijn de AbleBit Power Tools een zegen. Met één klik op de knop kun je in een kolom de voor- en achternamen van elkaar scheiden, cellen splitsen op basis van bepaalde criteria, het formaat van gegevens wijzigen, formules bewerken en automatisch laten toepassen op alle geselecteerde cellen.

Schep orde in de chaos door de formattering te verwijderen, foute lettertekens te wissen of de vorm van de gegevens consistent te maken. Het aantal mogelijkheden is te groot om hier op te sommen. Handig is dat je veelgebruikte functies een sterretje kunt geven, zodat Power Tools ze vastlegt in de favorietenbalk. Dat zorgt ervoor dat je nos sneller kunt werken. De collectie Power Tools bestaat uit een set gratis functies en een meer uitgebreide set waarvoor je moet betalen.

©PXimport

Power Tools houdt ook de geschiedenis bij van de functies waarop je beroep doet.

Tip 9 - Stijlen

Zorg dat bepaalde gegevens van je rekenblad in het oog springen door kleur- en opmaakstijlen te gebruiken. Met Styles beschik je over een opmaakpalet om de geselecteerde cellen te voorzien van een vastgelegde stijl. Verwacht geen exotische stijlvormen, maar duidelijke combinaties die je consistent kunt toepassen volgens vastgestelde thema's.

Tip 10 - Flowcharts

Voor een schematische weergave van een bedrijfsproces, een opstelling, de structuur van een website of een organisatie, gebruik je flowcharts. Wanneer je daarvoor de add-on Licidchart Diagrams gebruikt, word je doorgeschakeld naar de gelijknamige webdienst, het online alternatief van Microsoft Viso.

©PXimport

Wanneer je een bepaalde stijl hebt gekozen, schakelt de add-on je door naar de webdienst.

Sleep simpelweg de verschillende elementen op de juiste plaats en verbind ze met elkaar. Je kunt kiezen uit onder meer een flowchart, een cirkeldiagram, een organigram, een spinschema en een plattegrond. Eenmaal klaar, dan kun je het diagram rechtstreeks in een Google-document toevoegen of via Lucidchart delen met collega's. Dit is een professionele add-on en dat is te merken aan de prijs. De goedkoopste versie kost 4,95 dollar per maand.

▼ Volgende artikel
Receiver of stereoversterker? Dit zijn de verschillen
© NAD Electronics
Huis

Receiver of stereoversterker? Dit zijn de verschillen

Wil je losse speakers op een audiosysteem aansluiten? Kies dan tussen een receiver en stereoversterker. Welk apparaat je het best kunt kopen, hangt grotendeels af van het luistergedrag, het budget en de akoestische ruimte. Bovendien hebben beide audiosystemen zelf ook nog de nodige verschillen. Die doen we in dit artikel uit de doeken.

In dit artikel bespreken we:

  • Wat de voornaamste verschillen zijn tussen een receiver en stereoversterker
  • Of je het best een receiver of stereoversterker kunt kopen
  • Hoe het zit met de prijs-kwaliteitverhouding van een receiver en stereoversterker

Ook interessant: Wat is beter, stereo- of surroundgeluid?

Als je de achterzijden van een stereoversterker en receiver met elkaar vergelijkt, zie je de nodige verschillen. Zo heeft laatstgenoemd apparaat over het algemeen véél meer in- en uitgangen. Maar is dat per definitie ook beter? Dat is afhankelijk van verschillende factoren.

Twee of meer luidsprekers?

Het voornaamste verschil tussen beide audiosystemen is eigenlijk heel simpel. Een stereoversterker loodst het geluid naar twee kanalen (stereogeluid), terwijl een receiver doorgaans meer kanalen (surroundgeluid) ondersteunt. Denk in het laatste geval bijvoorbeeld aan een 5.1- of 7.2-kanaals opstelling. Aan jou de vraag of je geluid uit twee of (veel) meer speakers wilt horen. Voor de weergave van lage tonen hebben vrijwel alle receivers en bepaalde stereoversterkers een subwooferuitgang.

©Advance Paris

Op de Advance Paris A12 Classic-versterker kun je alleen een linker- en rechterspeaker aansluiten.

Focus op muziek óf film en gaming

Belangrijk is de vraag waarvoor je het audiosysteem hoofdzakelijk gaat gebruiken. Fanatieke muziekliefhebbers luisteren het liefst naar stereogeluid. Logisch, want veruit de meeste albums zijn voorzien van een stereomix. Dat kun je tijdens het luisteren van een liedje duidelijk horen. De linkerspeaker produceert bijvoorbeeld een gitaarsolo, terwijl de rechterluidspreker felle drums laat horen. Deze wisselwerking tussen twee kanalen ligt voor het luisteren van muziek prettig in het gehoor. Je hebt tenslotte ook maar twee oren.

Een stereoversterker telt meerdere analoge en digitale audiopoorten. Hierop sluit je verschillende audiobronnen aan, zoals een draaitafel, cd-speler en cassettedeck. Uitgebreide modellen hebben daarnaast een (draadloze) netwerkaansluiting en/of bluetooth-ontvanger. Nuttig voor het geval je afspeellijsten via Spotify, Apple Music, Tidal of een andere muziekdienst wilt streamen. Overigens bestaan er ook stereoversterkers met videopoorten. Sluit dan met behulp van HDMI bijvoorbeeld een tv-ontvanger of gameconsole aan. De versterker verwerkt het geluid en stuurt het videosignaal naar een aangesloten televisie.

Kijk je elke avond naar Netflix en/of speel je graag games? In dat geval is een receiver met minimaal vijf speakers en een subwoofer het overwegen waard. Deze luidsprekers werken naadloos samen met de televisie. Schiet een sluipschutter bijvoorbeeld vanaf het dak van een wolkenkrabber, dan hoor je achter of boven je het zoevende geluid van een kogel. Uiteraard is het dan wel een voorwaarde dat alle speakers correct zijn opgesteld. Elke receiver bevat meerdere audio- en videopoorten, zodat je onder meer een tv-ontvanger, blu-rayspeler, cd-speler en gameconsole kunt aansluiten. Met een receiver luister je desgewenst ook naar muziek via de twee voorste luidsprekers. Lees voor meer informatie het artikel Receiver kopen? Let op deze aandachtspunten.

Stereoversterker kopen?

Bekijk hier alle modellen op een rij!

Prijs-kwaliteitverhouding

Heb je een relatief bescheiden budget? Als je goed geluid belangrijk vindt, investeer je elke euro bij voorkeur in een audio-opstelling met twee kanalen. Binnen dezelfde prijsklasse presteert een stereoversterker in de regel beter dan een receiver. De aanwezige voeding hoeft de beschikbare energie tenslotte maar over maar twee kanalen te verdelen.

Bij een receiver zijn dat er veel meer. Om die reden is er dus minder vermogen per speaker beschikbaar. Het resultaat is een wat vlakker geluid met minder hoorbare details. Bij een stereo-opstelling is de drempel ook nog eens lager om in twee hoogstaande luidsprekers en goede audiokabels te investeren. Wil je een surround-opstelling met ongeveer dezelfde geluidskwaliteit, dan is dat trouwens ook mogelijk, alleen kleeft daar wel een veel hoger prijskaartje aan.

©NAD Electronics

Besteed voor het beste geluid je volledige budget aan een stereoversterker en twee luidsprekers.

Akoestische ruimte

Naast je persoonlijke voorkeuren en budget speelt ook de akoestische ruimte een belangrijke rol. Het is namelijk cruciaal dat de geluidsgolven voldoende 'bewegingsruimte' hebben. Daarom ligt het plaatsen van een uitgebreide surroundset in een kleine (woon)kamer niet voor de hand. Wanneer de geluidsgolven afkomstig van meerdere luidsprekers volop tegen de muren, de vloer, het plafond en overige harde objecten weerkaatsen, ontstaat er een rommelig geluid. Dat ligt onprettig in het gehoor. Kies in een bescheiden ruimte daarom liever voor een stereo-opstelling. Je kunt op bepaalde stereoversterkers eventueel een subwoofer aansluiten. Creëer op die manier evengoed een thuisbioscoop met nadreunende bastonen.

Kijk je in een behoorlijke ruimte naar films of speel je games? Je kunt overwegen om meerdere luidsprekers in de kamer te plaatsen. Een uitgebalanceerd surroundgeluid heeft dan wel degelijk meerwaarde. Zorg wel voor een goede positie van de speakers. Bovendien is het noodzakelijk om lange kabels aan te leggen. Meer informatie over het verbinden van luidsprekers lees je in het artikel Zo sluit je het best een receiver aan.

©Dali

Een effectieve surround-opstelling vereist een behoorlijke akoestische ruimte.

Conclusie

Houd bij de aanschaf van een geschikt audiosysteem rekening met je persoonlijke voorkeuren, budget en akoestische ruimte. De kunst is om hiertussen de juiste balans te vinden. Heb je eenmaal een keuze gemaakt, dan vind je volop receivers of stereoversterkers in uiteenlopende prijsklassen.

▼ Volgende artikel
Beheren en controleren: zo werkt de wachtwoordkluis van Edge
© Kishan - stock.adobe.com
Huis

Beheren en controleren: zo werkt de wachtwoordkluis van Edge

Op internet heb je veel wachtwoorden nodig. Geen stress, want Microsoft Edge is een van de browsers die je wachtwoorden opslaat. Edge waarschuwt als bepaalde wachtwoorden niet meer veilig zijn. Bovendien kun je alle gebruikte wachtwoorden bekijken, wijzigen en kopiëren.

In drie stappen laten we zien hoe het wachtwoordbeheer binnen Edge werkt:

  • Open de Portemonnee om je opgeslagen wachtwoorden te zien
  • Bekijk of er zwakke of gelekte wachtwoorden zijn
  • Kopieer en/of bewerk de opgeslagen wachtwoorden

Lees ook: 🔓 Zo log je zonder wachtwoord in bij Windows

Stap 1: Portemonnee

Als je Edge open hebt staan, moet je bij de Instellingen zijn. Op de computer ga je daarvoor naar de drie puntjes rechtsboven. Gebruik je een mobiele versie van Edge, dan vind je onderaan drie puntjes of drie balkjes onder elkaar. Tik of klik op Instellingen. In de linkerbalk zie je een aantal categorieën. Zorg dat de Profielen geselecteerd zijn. Rechts zie je de groep Portemonnee. Klik of tik op de knop Portemonnee openen. Dan kom je in Microsoft Wallet, die ze hier Portemonnee noemen. Selecteer in de linkerbalk de optie Wachtwoorden.

In dit voorbeeld heeft Edge de wachtwoorden van 86 sites en apps verzameld.

Stap 2: Wachtwoordcontrole

Nu krijg je een lijst met websites waarvan Edge de wachtwoorden heeft opgeslagen. Zijn er wachtwoorden buitgemaakt in een datalek, dan staan ze bovenaan die lijst. Als dat het geval is, dan selecteer je Details van lekkage weergeven. Edge somt trouwens niet alleen de gelekte wachtwoorden op, maar ook de wachtwoorden die je verschillende keren gebruikt. Op het laatste tabblad staan eventuele zwakke wachtwoorden. Om zo’n onveilig wachtwoord te bekijken, klik of tik je op het oogje en moet je ter controle de pincode of het wachtwoord van je account invoeren. Hier staat ook een knop om dit onveilige wachtwoord te wijzigen en het nieuwe op te slaan.

Twee wachtwoorden zijn uitgelekt.

Hoe belangrijk sterke wachtwoorden zijn?

Dat lees je in dit boek van Daniël Verlaan

Stap 3: Bewerken

Terug naar de lijst websites met opgeslagen wachtwoorden. Wanneer je het wachtwoord wilt zien, klik of tik je op het pijltje achter de naam van de website. Geef weer je pincode of hoofdwachtwoord in om de gegevens te zien. Achter ieder wachtwoord staat een knop om de gegevens met één klik te kopiëren. In de desktopversie is er ook een optie Bewerken om dit wachtwoord te wijzigen. In de mobiele versie van Edge kun je het wachtwoord bewerken op dezelfde pagina waar je het bekijkt. Ten slotte is het mogelijk om bij iedere webdienst een notitie toe te voegen. In de desktopversie kun je zelfs een categorie toevoegen om de lijst met wachtwoorden overzichtelijk te houden.

Ieder wachtwoord kun je bekijken en bewerken.

Watch on YouTube