ID.nl logo
Los de 10 meest voorkomende pc-problemen zelf op
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Los de 10 meest voorkomende pc-problemen zelf op

Of het nou gaat om de tien jaar oude computer van je vader of je eigen op maat gebouwde gaming pc, het oplossen van computerproblemen hoort bij het dagelijks leven. Voordat je geld neertelt voor een bezoekje van tech support, kun je proberen om het zelf op te lossen. Hier tien manieren hoe!

Probeer dit eerst

Ik weet dat dit heel logisch klinkt, maar voordat je iets doet, start je computer eens opnieuw op. Matthew Petrie, van Falcon Northwest's technische ondersteuning, zegt dat de meeste klanten met deze eenvoudige stap hun probleem oplossen. "Deze oude stelregel kan wonderen doen," zegt Petrie.

Zorg meteen ook dat je besturingssysteem helemaal up-to-date is door Windows Update te draaien. Het verwaarlozen van updates kan betekenen dat je belangrijke bug en prestatie fixes misloopt.

©PXimport

Als je problemen met een randapparaat hebt, zet het apparaat dan aan en uit. Werkt dat niet, probeer het dan opnieuw aan te sluiten. Als laatste redmiddel kun je de nieuwste drivers downloaden en het apparaat helemaal opnieuw installeren.

Mijn computer is te traag

Controleer eerst of je computer daadwerkelijk de oorzaak van het probleem is. Het kan zijn dat video's die eindeloos lijken te bufferen en websites die traag laden niets met je computer te maken hebben. Geek Squad-agent Derek Meister zegt dat veel mensen een traag systeem denken te hebben "terwijl het eigenlijk aan hun breedbandverbinding ligt". Verderop bespreken we hoe je een snelheidstest kunt uitvoeren met Speedtest.net om een trage connectie te identificeren.

Als je pc wel het probleem is, kijk dan of je genoeg ruimte vrij hebt op de harde schijf waarop je besturingssysteem staat. Windows heeft ruimte nodig om bestanden aan te maken terwijl je systeem draait. Als je harde schijf vol is, verminderen de prestaties.

©PXimport

Microsoft's System Configuration tool is handig om traagheid aan te pakken. Veel applicaties gaan vanzelf draaien wanneer je computer wordt opgestart, waardoor het opstarten langer kan duren - vooral op oudere, tragere pc's. Maak er een gewoonte van om onnodige opstart items te verwijderen. Open de tool door op Windows-R te drukken, msconfig in te typen, en op Enter te drukken.

Kijk in de kolommen Startup Item en Manufacturer om erachter te komen wat je veilig uit kunt schakelen. Ga niet prutsen met de diensten en programma's die Microsoft Corporation als fabrikant hebben staan. Items zoals AdobeAAMUpdater, Google Update, Pando Media Booster, Spotify en Steam Client Bootstrapper kun je veilig uitzetten. Maar wees voorzichtig, als je niet zeker weet wat een programma of dienst doet, blijf er dan maar van af.

©PXimport

Zodra je klaar bent met aanpassen klik je op OK en start je de pc opnieuw op. Het systeem zou sneller moeten opstarten en zal merkbaar sneller aanvoelen.

Downloads duren eindeloos

Speedtest.net is je beste vriend als je verbindingsproblemen hebt. Voer een snelheidstest uit om te zien wat je upload- en downloadsnelheden zijn - idealiter moeten ze minimaal 50 procent van de snelheden waarmee je internetprovider adverteert zijn, met een ping van minder dan 100 milliseconden.

Als de snelheden in orde lijken, zorg dan dat je niet ongemerkt iets aan het uploaden of downloaden bent. Veel programma's die torrents downloaden draaien op de achtergrond en worden geminimaliseerd in de systeembalk in plaats van de taakbalk.

©PXimport

Controleer je netwerk hardware. Er zijn niet veel updates voor netwerkkaarten, maar als de fabrikant van je kaart een nieuwe driver heeft, download deze dan. Het resetten van je router en modem kan ook helpen bij problemen met je connectie. De meeste routers en modems hebben een resetknop, maar als je de stroomkabel er een paar seconden uittrekt werkt dat ook. Maar haal de stroom er niet veel langer af, want dan kan het zijn dat de hardware automatisch terug naar de fabrieksinstellingen wordt overgeschakeld.

Nog steeds problemen? Bel je ISP, die je kan vertellen of het probleem bij jou ligt. Als laatste redmiddel kan je ISP de master-aansluiting naar jouw huis resetten.

Mijn pc start steeds opnieuw op

Hardwareproblemen zijn lastig te diagnosticeren en op te lossen. Controleer eerst of je niet gewoon een enorme lading Windows-updates binnen aan het halen bent, waardoor je computer tijdens de installatie automatisch opnieuw kan worden opgestart. Update daarna al je kritieke systeemdrivers. De drivers voor je grafische kaart, moederbord en netwerkkaart zijn allemaal cruciaal.

"Soms ligt het aan een virus, adware, oververhitting, of is het op te lossen door iets eenvoudigs zoals het updaten van je videokaart," zegt Meister.

Maakt je computer rare geluiden? Als je geluk hebt hoef je het apparaat alleen maar goed schoon te maken. Moderne computers sluiten het systeem af wanneer ze oververhit raken, wat de oorzaak kan zijn van het regelmatig opnieuw opstarten wanneer je intensieve programma's gebruikt of spelletjes speelt.

Er verschijnen advertenties op mijn bureaublad

Als er nog steeds pop-up advertenties op je bureaublad verschijnen wanneer je je webbrowser niet gebruikt, heb je waarschijnlijk adware geïnstalleerd - een programma dat ongewenste advertenties laat zien. Hoewel er welwillende adware bestaat is het meestal niet pluis, en niet eenvoudig te verwijderen. "Er zijn veel tools die beloven om alles op te schonen, zoals PC Speed-up, PC Speed Pro, PC Speedifier," zegt Meister. "Maar veel van die programma's kunnen weinig doen. Sommige programma's werken, andere zijn frauduleus."

©PXimport

Het draaien van een volledige scan met betrouwbare antivirussoftware is je eerste stap. Als dat programma de adware niet vindt of verwijdert, probeer dan eens Malwarebytes Anti-Malware Free, een geweldige tool om allerlei soorten malware mee te verwijderen. Zorg alleen wel dat je je standaard antivirussoftware uitschakelt voordat je het programma draait.

"Als er meerdere antivirusprogramma's tegelijk aan het werk zijn krijg je vaak problemen," zegt Petrie. "Je wilt slechts één real-time antivirus scanner geïnstalleerd hebben, maar het kan geen kwaad om een extra on-demand virus of malware scanner te draaien."

Online zoeken naar de naam van het geadverteerde product kan soms ook oplossingen opleveren van andere slachtoffers. Als niets helpt, dan is er nog altijd de meest drastische oplossing: een volledige herinstallatie van het systeem. Het duurt misschien lang, maar het is de enige zekere manier om adware of spyware te verwijderen. Zorg wel dat je een back-up van al je persoonlijke bestanden hebt.

Google ziet er raar uit

Browser hijackers zijn een bijzonder vervelende soort malware. Dergelijke programma's nemen je webbrowser over en kunnen stiekem je Google zoekopdrachten naar valse pagina's omleiden die bedoeld zijn om je persoonlijke gegevens te stelen of je systeem verder te infecteren.

De beste beveiliging hiertegen is een real-time antivirusprogramma. Is je browser al gehijackt? Deinstalleer dan de browser en gebruik je antivirusprogramma samen met Malwarebytes om de indringer te verwijderen.

Mijn wifi-verbinding wordt constant verbroken

Gebrekkige draadloze verbindingen kunnen een heel gedoe zijn. Is het je computer? Je router? Je ISP? Probeer eerst een aantal dingen voordat je je provider opbelt.

©PXimport

Controleer of je computer zich binnen het bereik van je draadloze router bevindt. Een zwak signaal betekent een zwakke verbinding. Zorg vervolgens dat de draadloze kaart de nieuwste drivers heeft. Windows kan het probleem voor je proberen te vinden: Klik op het wifi-icoon in de taakbalk en selecteer Troubleshoot problems.

Ik krijg steeds 'There is a problem with this website's security certificate' te zien

Soms hebben de grootste problemen de eenvoudigste oplossingen. Volgens supporttechnici heeft het overgrote deel van de problemen te maken met een incorrecte systeemklok.

©PXimport

De beveiligingscertificaten van websites synchroniseren met de klok van je computer. Vooral oude computers lopen het risico op een lege CMOS-batterij - de horlogebatterij in je computer die ervoor zorgt dat de systeemklok blijft tikken. Klik op de klok in de systeembalk en selecteer Change date and time settings om fouten te herstellen.

Mijn printer wil niet printen

Laten we ervan uitgaan dat de drivers van je printer up-to-date zijn, en dat hij voldoende papier en inkt heeft. Probeer de printer opnieuw aan te zetten. Haal de stekker eruit en plug hem opnieuw in. Controleer de wachtrij van de printer door op het printer-icoon in de systeembalk te dubbelklikken. De wachtrij geeft de status van elke taak weer, plus de algemene status van je printer.

©PXimport

Zorg dat 'Use Printer Offline' niet is aangevinkt. Soms kan Windows de printer inschakelen om offline te werken als je probeert te printen wanneer de printer is uitgeschakeld, waardoor taken die later verstuurd worden tegengehouden worden.

Ik kan geen e-mailbijlagen openen

Als je ooit een bijlage bent tegengekomen die je niet kon openen, dan kwam dat waarschijnlijk doordat je de software die nodig is om het bestand te bekijken niet had.

©PXimport

Het meest voorkomende probleem is het .pdf-bestand, waarvoor je een gratis pdf-lezer kunt downloaden. Als je een probleem met een ander bestandsformaat hebt, zoek dan eens online naar de extensie van de bijlage (de drie letters achter de punt in de bestandsnaam) om erachter te komen wat voor programma je nodig hebt om het te openen. Als het bestand geen extensie heeft (dat kan als de naam ervan gewijzigd is) helpt het meestal als je de extensie terug plaatst.

Mijn favoriete programma werkt niet op mijn nieuwe pc

Voordat je de technische ondersteuning opbelt, controleer of de software die je probeert te draaien compatibel is met je besturingssysteem. Oudere software functioneert soms niet onder Windows 8, en een applicatie die voor Mac OS X ontwikkeld is zal zeker niet op je Windows PC draaien. Een 32-bit programma draait misschien op je 64-bit besturingssysteem, maar omgekeerd werkt het niet.

©PXimport

Als een online spel niet goed werkt heb je misschien de vereiste plug-ins niet - meestal zijn Java en Flash de boosdoeners. De meeste browsers zullen je waarschuwen als je deze programma's nodig hebt.

Wanneer moet je opgeven?

Petrie van Falcon Northwest raadt aan om de technische ondersteuning te bellen voor "alle problemen die je zelf niet echt durft op te lossen". In geval van twijfel is het beter om de garantie niet ongeldig te maken of je systeem mogelijk te beschadigen. "Het is van belang dat je je bewust bent van je eigen vaardigheden en beperkingen," zegt Petrie, want "het is vaak gemakkelijk om het probleem te verergeren". Als je denkt dat het probleem te ingewikkeld is, bel dan een vriend die er meer van afweet, of hak de knoop door en roep de hulp van een professionele technische ondersteuningsdienst in.

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com, geschreven door Ben Kim (@benjkim). De mening van de auteur komt niet per definitie overeen met die van ComputerTotaal.nl.

▼ Volgende artikel
Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone
© Looker_Studio - stock.adobe.com
Huis

Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone

Je inloggegevens alleen met een wachtwoord beveiligen is vragen om problemen. Steeds meer diensten en apps bieden daarom tweefactorauthenticatie (2FA) aan, of ze verplichten dit zelfs. Naast een wachtwoord heb je dan een tweede factor nodig. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar wat doe je als je (tijdelijk) geen telefoon hebt?

Dit artikel in het kort

Tweestapsverificatie (2FA) beschermt je accounts beter dan alleen een wachtwoord. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar dat hoeft niet. In dit artikel lees je hoe je ook zonder telefoon veilig kunt inloggen. Zo ontdek je hoe desktop-authenticators zoals Proton of KeePassXC werken, hoe je een hardwaresleutel zoals een YubiKey instelt, en hoe je back-upcodes aanmaakt voor noodgevallen. Ook wordt uitgelegd wat een digitale en fysieke token precies doen en hoe toegangssleutels (passkeys) een alternatief vormen voor klassieke wachtwoorden.

Wachtwoorden kun je vergeten, of ze worden gehackt. Daarom is het niet handig om de toegang tot een dienst of app alleen met een wachtwoord te beveiligen. Voor meer veiligheid voeg je daar een tweede authenticatiemethode aan toe. We hebben het over het aanmelden via 2FA (tweefactorauthenticatie oftewel tweestapsverificatie).

Bij 2FA heb je naast iets wat je weet, meestal een wachtwoord, ook iets wat je 'hebt' of 'bent' nodig om in te loggen. Zo'n tweede factor is vaak een unieke, eenmalige code via een authenticator-app op je smartphone. Het kan ook een sms-code, pushmelding, hardwaresleutel of een biometrische beveiliging zijn. Zo kan een aanvaller met je wachtwoord niet binnendringen, want hij heeft ook die tweede factor nodig. Een geraden of gelekt wachtwoord is dus niet meer voldoende, wat de veiligheid verhoogt.

Smartphone

Veel 2FA-oplossingen werken via een smartphone, bijvoorbeeld met de authenticator-app van Authy, Google of Microsoft, of via sms-berichten naar je telefoon. Dit is handig, maar er zijn ook nadelen. Je hebt altijd je telefoon nodig en bij een lege batterij, verlies of diefstal kom je mogelijk niet bij je accounts. Ook al je je in een gebied zonder mobiel bereik bevindt, is het lastig of onmogelijk om een sms te ontvangen.

2FA via sms is bovendien kwetsbaar voor praktijken als sim-swapping. Hierbij zet een aanvaller jouw telefoonnummer om naar een eigen simkaart om zo sms-codes te ontvangen. Je smartphone kan ook besmet raken (via phishing) met malware. Ook daarmee kan een aanvaller andere 2FA-codes onderscheppen.

Het kan ook zijn dat je geen smartphone voor je werk hebt en dat je je privételefoon liever niet gebruikt voor werkgerelateerde 2FA-authenticaties. Je kunt er natuurlijk ook nog bewust voor kiezen om geen eigen smartphone te hebben.

Gelukkig bestaan er veilige alternatieven om je ook zonder smartphone via 2FA aan te kunnen melden, zoals de rest van dit artikel duidelijk maakt.

Lees ook: Waarom je beter geen sms voor tweestapsverificatie kunt gebruiken

Een eenmalige code via een (mobiele) authenticator-app is een van de populairste 2FA-verificatiemethoden.

Desktop-authenticator

Veel mensen gebruiken als tweede factor een eenmalige code via een authenticator-app. Daarvoor bestaan verschillende gratis mobiele apps, maar je kunt ook je desktop of laptop inzetten. Je hoeft geen virtuele Android-omgeving op te zetten met een tool als BlueStacks om zo bijvoorbeeld de mobiele Android-authenticator van Google of Microsoft te kunnen draaien. Installeer gewoon de desktopversies, zoals het Zwitserse Proton of het Zweedse Yubico.

We vertellen je in het kort hoe je hiermee bij Google aanmeldt. De procedure bij andere diensten en apps gaat op een vergelijkbare manier. Surf naar https://myaccount.google.com en open Beveiliging. Kies Tweestapsverificatie en zorg dat deze is ingeschakeld. Klik bij tweede stap op Authenticator en daarna op Authenticator instellen. Er verschijnt een QR-code, maar voor je desktop-app klik je op Kun je de code niet scannen. Je krijgt nu de nodige gegevens om de geheime sleutel (zie kader Werking digitale token) handmatig in te voeren.

Als je dit in je authenticator-app hebt ingesteld (zie de alineaProton Authenticator), klik je op Volgende en voer je de code in die de app genereert. Je kunt nu definitief tweestapsverificatie bij Google aanzetten. Bij de volgende aanmeldingen voer je nu voortaan naast je wachtwoord ook de gevraagde code in.

De tweestapsverificatie bij Google is geactiveerd, met (voorlopig alleen) een authenticatorcode als tweede factor.

Proton Authenticator

We nemen Proton Authenticator voor Windows als voorbeeld (ook beschikbaar voor macOS en Linux). De installatie bedraagt slechts enkele muisklikken. Start daarna de app start op en klik op Create new code. Vul bij Title bijvoorbeeld Google account in en plak de sleutel van 32 tekens in het veld Secret.

Bij Issuer kun je Google opgeven. Via Advanced options pas je eventueel instellingen aan als de dienst specifieke eisen heeft voor het aantal cijfers (standaard 6), tijdsinterval (standaard 30 seconden), algoritme (standaard SHA1) of type (standaard TOTP, maar kies STEAM voor het Steam-gameplatform van Valve). Klik op Save code om de code toe te voegen.

Via het tandwielpictogram kun je onder meer je codes back-uppen, exporteren, importeren en ook synchroniseren tussen apparaten via een gratis Proton-account. Na het aanmaken verschijnt de code in het hoofdvenster, met een geanimeerd pictogram dat de resterende geldigheidsduur toont. Je hoeft deze code nu maar bij de juiste dienst in te vullen als tweede factor, naast je wachtwoord.

Via Proton Authenticator voeg je een TOTP-code toe aan Googles 2FA-verificatieproces.

Werking digitale token

De meeste mensen gebruiken een digitaal token als tweede factor, zoals een pushmelding of een eenmalige cijfercode. Dit laatste wordt ook wel TOTP genoemd (Time-based One-Time Password) en werkt als volgt.

Bij het instellen van 2FA genereert de dienst een unieke geheime sleutel. Deze wordt één keer met je authenticator-app gedeeld via een QR-code of handmatige invoer. Zowel de server van de dienst als je authenticator-app gebruiken deze sleutel samen met het actuele tijdstip om met dezelfde wiskundige formule een code van meestal 6 cijfers te berekenen. Zo'n code blijft standaard dertig seconden geldig. Zodra je deze code invoert, vergelijkt de server deze met zijn eigen berekening. Is er een match, dan weet de server dat jij de juiste geheime sleutel hebt en dat de code actueel is, waarna je kunt inloggen.

©TvD | ID.nl

De achterliggende werking van een TOTP-systeem.

TOTP-wachtwoordmanager

Wachtwoorden zijn vooralsnog niet verdwenen (zie ook kader Zonder wachtwoord) en daarom is een wachtwoordmanager aan te raden. Zo hoef je al je wachtwoorden niet zelf te onthouden, voorkom je dat je ze achteloos noteert en vermijd je te veel dezelfde of simpele varianten.

Enkele wachtwoordmanagers ondersteunen ook TOTP-codes voor 2FA, zodat je geen aparte authenticator-app nodig hebt. Gratis opties voor Windows-desktop zijn onder meer Bitwarden en KeePassXC.

We nemen KeePassXC als voorbeeld, dat ook voor macOS en Linux beschikbaar is. Je installeert de tool met enkele muisklikken. Bij de eerste start klik je op Database aanmaken, voer je een naam en eventueel een omschrijving in. Klik daarna op Doorgaan. Laat de instellingen gerust ongewijzigd en klik op Doorgaan. Geef een sterk hoofdwachtwoord in (twee keer) en bevestig met Gereed. Kies een locatie voor de database en klik op Opslaan.

Voer in het hoofdvenster de accountgegevens in, zoals Titel, Gebruikersnaam, Wachtwoord en URL, en bevestig met OK. Het item wordt toegevoegd. Klik er met de rechtermuisknop op, kies TOTP / TOTP instellen en vul de Geheime sleutel in. Pas via Aangepaste instellingen eventueel de parameters aan en bevestig met OK. Om de TOTP-code te zien, kies je TOTP / TOTP (QR code) weergeven in het contextmenu.

Je kunt ook de KeePassXC-browserextensie downloaden en installeren om je online wachtwoorden en TOTP-codes automatisch in de browser in te vullen.

Ook wachtwoordbeheerder KeePassXC kan TOTP-codes genereren.

Hardwaresleutel

In plaats van een digitale sleutel kun je ook een fysieke hardwaresleutel gebruiken als tweede factor. Zo'n sleutel is extra veilig omdat deze via internet niet kan worden gekopieerd of gestolen. Ook phishers maken nauwelijks kans, want de sleutel is gekoppeld aan de originele website-url van de dienst. Zelfs als iemand je sleutel heeft, blijft je wachtwoord nodig en vaak ook een pincode of biometrie om de sleutel te gebruiken. Bij verlies rest meestal alleen een alternatieve tweede factor, zoals een TOTP-code of back-upcodes (zie hieronder), tenzij je een reservesleutel hebt.

We nemen als voorbeeld een YubiKey 5 NFC USB-A van Yubico (circa 60 euro). Dit kan ook een ander merk of type zijn, zoals Feitian, Nitrokey of SoloKeys. Ga in Windows 11 naar Instellingen, kies Accounts / Aanmeldingsopties en selecteer Beveiligingssleutel / Beheren. Plaats de sleutel in de pc en activeer deze. Klik op Toevoegen bij Pincode voor beveiligingssleutel. Je kunt ook de Yubico Authenticator downloaden die ook beschikbaar is voor macOS en Linux. Ga door met installeren en start als administrator op. Open nu Passkeys, klik op Set PIN, voer tweemaal een pincode in en klik op Save.

We nemen opnieuw Google als voorbeeld, waar je inmiddels tweestapsverificatie hebt ingeschakeld. Op de webpagina van je Google-account open je Beveiliging en klik je op Toegangssleutels en beveiligingssleutels. Kies + Toegangssleutel maken, klik op Ander apparaat gebruiken, selecteer Beveiligingssleutel en klik op Volgende en daarna op OK (twee keer). Voer de pincode van de sleutel in, bevestig met OK en activeer de sleutel. Deze is nu bruikbaar als tweede factor.

Bij Google maak je eenvoudig een toegangssleutel aan.

Werking fysieke token

Je kunt als tweede factor ook een fysieke token gebruiken. Bij banken kan dit een klein kastje zijn dat codes genereert, maar het kan ook een hardwaresleutel zijn zoals een YubiKey. Zo'n sleutel koppel je aan je computer via usb of bij smartphones via bluetooth of NFC. Dit werkt als volgt.


Je koppelt de sleutel één keer aan je account, waarbij een uniek cryptografische sleutelpaar wordt aangemaakt. De publieke sleutel gaat naar de server van de dienst, terwijl de privésleutel veilig in het hardwaretoken blijft en deze nooit verlaat. Na het invoeren van je wachtwoord vraagt de server aan de sleutel om een unieke digitale handtekening te maken voor die specifieke aanmelding.

Jij bevestigt de aanvraag, bijvoorbeeld door het token te activeren. Vervolgens stuurt de sleutel de handtekening naar de server, die controleert of deze overeenkomt met de eerder opgeslagen publieke sleutel. Bij een match weet de server dat jij de echte sleutel bezit en kun je inloggen.

Onder meer Yubico heeft diverse hardwaretokens (YubiKey) in het aanbod.

Back-upcodes

We hebben nu al twee methoden om ons via een desktop-pc of laptop bij 2FA aan te melden: digitale TOTP-codes en een hardwaresleutel. Heb je ook een toegangssleutel, bijvoorbeeld gekoppeld aan je Windows Hello-inlogmethode, dan zijn het er zelfs drie opties. Al is dit eigenlijk geen klassieke 2FA maar een methode zonder wachtwoord (zie kader Zonder wachtwoord).

De meeste diensten die 2FA ondersteunen, bieden ook back-upcodes aan, hoewel deze eigenlijk bedoeld zijn als noodingreep. We raden je in elk geval aan deze te genereren of te downloaden en offline te bewaren, bijvoorbeeld in een kluis of andere water- en brandveilige plek. Laat ze zeker niet rondslingeren en deel ze nooit digitaal.

Voor je Google-account bijvoorbeeld werkt dit als volgt. Meld je opnieuw aan op je accountpagina, open Beveiliging, scrol naar beneden en klik op Back-upcodes en daarna op Back-upcodes genereren. Google maakt direct tien codes aan die je kunt downloaden en/of afdrukken. Dit is meestal voldoende om problematische aanmeldingen op te lossen. Je kunt op elk moment weer tien nieuwe codes aanmaken, waarmee de vorige tien codes automatisch ongeldig worden.

Google genereert tien back-upcodes die je goed dient te bewaren voor het geval er iets misgaat.

Zonder wachtwoord

2FA combineert dus iets dat je 'weet' (wachtwoord) met iets wat je 'hebt' (zoals een code of sleutel) of 'bent' (biometrie). Er komt ook steeds meer concurrentie van een oplossing zonder wachtwoord via zogeheten toegangssleutels (passkeys). Dit systeem is enkel gebaseerd op iets wat je 'hebt' (een hardwarematige of softwarematige sleutel), vaak gecombineerd met een vorm van biometrie.

Je hebt hierbij dus geen wachtwoord meer nodig. Je kunt direct inloggen met zo'n sleutel, meestal na een geslaagde vingerafdruk, gezichtsherkenning of pincode. Onderliggend werkt dit via de FIDO2-standaard met het hardwareprotocol CTAP2 en het webprotocol WebAuthn.

Op www.passkeys.io/ vind je een demonstratie en een lijst van enkele tientallen sites en apps die toegangssleutels als volledig wachtwoordalternatief ondersteunen. Nog meer diensten staan op https://passkeys.directory, een door de community beheerde lijst. De aanduiding MFA (Multi Factor Authenticatie) betekent hier dat toegangssleutels ook inzetbaar zijn als extra beveiligingslaag naast andere inlogmethodes. Zo kun je onder meer bij Google via een toegangssleutel, zoals een pincode, inloggen, zonder zelfs je wachtwoord te hoeven intikken.

Passkeys-directory: ook Google ondersteunt volop toegangssleutels.

Offline dingen veilig bewaren?

Haal een kluis in huis!
▼ Volgende artikel
Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden
Zekerheid & gemak

Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden

Je kent het wel: je wil iets online bestellen of even het saldo op je rekening checken. En dan komt het: je moet inloggen. Maar, wat was ook al weer het wachtwoord? De geboortedatum van je partner, de laatste twee cijfers van je postcode in combinatie met je lengte? Voor je het weet druk je weer op de knop 'Wachtwoord vergeten'... Dat kan makkelijker.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Ons brein is er niet voor gemaakt om voor vijftig verschillende sites unieke codes te onthouden. En juist daarom zijn wachtwoordmanagers de laatste jaren zo populair geworden. In dit artikel kijken we eens goed naar de oplossing van Bitdefender. Ze zijn wereldberoemd om hun antivirus, maar kunnen ze ook zorgen dat jij nooit meer buitengesloten wordt bij je eigen accounts?

In het kort

In dit artikel bespreken we hoe een wachtwoordmanager dient als oplossing voor het veilig beheren van talloze online accounts. We laten je zien dat je met slechts één sterk hoofdwachtwoord toegang krijgt tot een digitale kluis, waarna de software automatisch complexe inlogcodes genereert en invult op al je apparaten. Daarnaast wordt behandeld hoe lokale versleuteling en digitale herstelsleutels zorgen voor privacy en toegangszekerheid, zonder dat gegevens op straat komen te liggen

Waarom een wachtwoordmanager?

Laten we eerlijk zijn, de meeste mensen gebruiken nog steeds overal hetzelfde wachtwoord, of een kleine variatie daarop. Of ze schrijven het ergens op. Dat voelt misschien wel veilig, tot je beseft hoe lek het internet soms kan zijn of dat je net dat boekje kwijtraakt.

Met een wachtwoordmanager zoals Bitdefender SecurePass password manager los je dat probleem voor een groot deel op. Die fungeert als een onzichtbare butler die je helpt met de wachtwoorden invullen, ook al is het misschien lastig of spannend om alles zomaar uit handen te geven. Je installeert de software op je eigen computer en je telefoon, en je bedenkt één heel sterk hoofdwachtwoord. Dat is de enige die je nog hoeft te onthouden.

Voor BitDefender SecurePass heb je een hoofdwachtwoord nodig, en alleen die hoef je te onthouden.

Zodra je die invoert, gaat de kluis open en regelt Bitdefender de rest. Als je dan naar Facebook of je favoriete webshop gaat, ziet het programma dat je wil inloggen en vult het de velden voor je in. Je hoeft niet meer te typen, niet meer te denken en vooral niet meer te stressen. Het mooie is dat het programma je ook meteen helpt bij het aanmaken van wachtwoorden voor nieuwe accounts. In plaats van dat jij weer moet gaan nadenken over een code met een uitroepteken en een cijfer, genereert de software gewoon een onmogelijk te kraken reeks tekens uit en slaat deze direct op. En jij ziet het wachtwoord niet eens, en dat hoeft ook niet, want de software onthoudt het voor je.

En ben je bang dat je misschien ook het hoofdwachtwoord niet meer weet? SecurePass genereert ook nog een digitale herstelsleutel die je in het allerergste geval dan kunt inzetten om in te loggen. Die herstelsleutel bewaar je bij voorkeur op een andere plek dan je smartphone of computer, of print je uit en sla je op in een kluis.

Met een herstelsleutel zorg je dat je altijd toegang kunt krijgen tot je wachtwoordkluis.

Lokaal opgeslagen: veilig!

Het blijft een raar idee: al je wachtwoorden bij één bedrijf parkeren. Wat als zij gehackt worden? Dan ligt alles op straat, toch? Nou, gelukkig zit dat bij Bitdefender wel goed in elkaar. De versleuteling van je wachtwoorden gebeurt namelijk lokaal op jouw eigen apparaat, nog voordat het via het internet naar hun servers wordt gestuurd. Jouw hoofdwachtwoord is de sleutel die die versleuteling ongedaan maakt. Omdat Bitdefender jouw hoofdwachtwoord niet heeft (en ook nergens opslaat), kan niemand bij jouw gegevens; ook niet in geval van een lek of hack.

Maar omdat Bitdefender jouw wachtwoord nergens hebben opgeslagen, niet hebben, kunnen ze je ook niet helpen als je het vergeet. Er is geen "wachtwoord vergeten" optie voor je hoofdwachtwoord. Je krijgt bij het installeren alleen die speciale herstelcode. Die moet je echt uitprinten of op een veilige plek bewaren, want als je je hoofdwachtwoord kwijt bent én die herstelcode, dan ben je echt de pineut en kom je je kluis nooit meer in.

Hoe werkt het in de praktijk?

Bitdefender SecurePass installeer je als app op een Android- of iOS-toestel, en is beschikbaar als browser-add-on voor de Windows- en MacOS-versies van Chrome, Edge, Firefox en Safari.

Op een desktop werkt Bitdefender SecurePass als een extensie in je browser en op de smartphone als een app.

Veiligheid is leuk, maar als de software lastig is in gebruik, gooi je het er na een week weer vanaf. Gelukkig heeft Bitdefender goed gekeken naar hoe mensen surfen en software gebruiken. De interface oogt fris voor zowel de browser-extensie als de app op je telefoon. Wat vooral fijn is, is de synchronisatie. We leven in een tijd waarin je 's ochtends op je telefoon zit, overdag op een laptop werkt en 's avonds misschien met een tablet op de bank hangt. Als je op je laptop een nieuw wachtwoord aanmaakt voor Netflix, wil je niet op je telefoon die hele rits tekens moeten overtypen.

Je hebt daardoor toegang tot alle accounts zonder dat je overal moet nadenken over wat de gebruikersnaam of het wachtwoord ook echt precies was: makkelijk en handig dus!

Ieder nieuw account sla je op in SecurePass zodat de gegevens overal automatisch worden ingevuld, op ieder apparaat.

Het meeste werk gebeurt via een extensie in je browser (via het icoontje rechtsboven in de browser) of via de app op je telefoon. Bitdefender synchroniseert dit razendsnel. Zodra je iets opslaat op het ene apparaat, is het vrijwel meteen beschikbaar op het andere. Daarnaast doet het meer dan alleen wachtwoorden. Je kunt er ook notities in kwijt die niemand mag zien

Ook is het handig dat je een of meerdere betaalkaarten en creditcards kunt toevoegen. Iedere keer dat je op een betaalpagina komt, laat Bitdefender je een scherm zien waarop je kunt aangeven welke opgeslagen creditcard je wil gebruiken. Na de selectie vult Bitdefender automatisch alle creditcardgegevens in en kun je de bestelling afmaken.

Ook je creditcardgegevens sla je eenvoudig op in SecurePass, zodat je die gegevens niet telkens handmatig hoeft in te typen als je iets online bestelt.

Gebruik je slechte of makkelijk te raden wachtwoorden, dan is er een beveiligingsscan die ten eerst kijkt of je geen zwakke wachtwoorden hebt gebruikt, maar ook op het dark web op de achtergrond scant naar gelekte gegevens. Je krijgt dan direct de tip om je wachtwoord direct aan te passen.

Met het beveiligingsrapport kun je zien welke wachtwoorden zwak of zelfs gelekt zijn, waardoor je direct weet waar je iets moet aanscherpen.

Tot slot

Als we alles op een rijtje zetten, is Bitdefender SecurePass een goede keuzae als je geen zin hebt in een lastig te beheren omgeving . Voor de gemiddelde gebruiker is dit precies wat je zoekt. Het doet wat het moet doen: het beveiligt je gegevens muurvast en haalt de frustratie van het inloggen weg. Vooral als je al gebruikmaakt van de antivirus van Bitdefender, is dit een logische toevoeging die naadloos in je bestaande pakket past. Het is misschien even wennen om de controle uit handen te geven, maar als je eenmaal gewend bent aan het feit dat je nooit meer een wachtwoord hoeft te onthouden, wil je nooit meer terug.