ID.nl logo
Zo kun je Office personaliseren
© CIDimport
Huis

Zo kun je Office personaliseren

Over Microsoft Office wordt weleens gekscherend gezegd dat je gemiddeld slechts 15 procent van alle functies gebruikt. Waarom zorgen we er dan niet voor dat dit gedeelte ook écht eenvoudig toegankelijk is en de rest van de opties ons niet stoort? Pas Office aan zodat het kantoorpakket werkt zoals jij wilt!

Tip 01: Donker

In Windows is het al een tijdje mogelijk, maar ook in Office kun je kiezen voor een zwart thema. De vensters krijgen hiermee een donkere achtergrond en dat werkt goed in combinatie met een zwart thema van Windows. Kies Bestand / Opties. In de sectie Algemeen kies je voor Zwart bij de optie Office-thema. Je vindt deze optie in de sectie Persoonlijke instellingen voor uw exemplaar van Microsoft Office. Om de rest van de werkomgeving ook zwart te maken, open je het instellingenvenster van Windows (tip: gebruik Windows-toets+I) en kies Persoonlijke instellingen / Kleuren. Bij Kies uw kleur selecteer je Donker. De donkere modus werkt vooral prettig in een donkerverlichte omgeving, bijvoorbeeld als je vaak ‘s avonds werkt.

©PXimport

Tip 02: Snelle toegang

De werkbalken in Office bepalen in grote mate hoe je met de software omgaat. Met de juiste stappen kunnen we de balken volledig naar onze hand zetten. Office heeft meerdere werkbalken, waaronder de werkbalk Snelle toegang. Je vindt deze linksboven in het venster. Deze balk geeft toegang tot veelgebruikte functies, zoals het ongedaan maken van een handeling of het opslaan van het document. Klik met de rechtermuisknop op de werkbalk en kies Werkbalk Snelle toegang aanpassen. Een nieuw venster wordt geopend. Aan de linkerkant zie je de beschikbare opdrachten, terwijl je rechts de huidige opties vindt. Het aantal beschikbare opdrachten is groot. Ze zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, waaronder Populaire opdrachten. Je vindt deze opties bij de sectie Kies opdrachten uit. Selecteer de opdracht die je aan de werkbalk wilt toevoegen en klik op Toevoegen. Bestaande opdrachten (aan de rechterzijde van het venster) kun je selecteren en weghalen door te klikken op Verwijderen. Tevreden met de selectie? Bepaal hierna de volgorde van de knoppen. Selecteer de opdracht waarvan je de positie wilt aanpassen en gebruik de knoppen Omhoog en Omlaag om ze te verschuiven.

©PXimport

Tip 03: Aanpassingsbestand

Maak je gebruik van verschillende computers met Office en heb je veel aandacht besteed aan het personaliseren van de werkbalk Snelle toegang? Je hoeft dezelfde handelingen niet op elke computer opnieuw uit te voeren. Rechtsonder in het instellingenvenster van de werkbalk Snelle toegang vind je de sectie Aanpassingen. Kies Importeren en exporteren / Alle aanpassingen exporteren. Geef het instellingenbestand een naam en sla het op. Op de computer waarop je hetzelfde lint of dezelfde werkbalk wilt gebruiken, open je het eerdergenoemde instellingenvenster, maar kies je nu voor Importeren en exporteren / Aanpassingsbestand importeren. Wijs het eerder gemaakte bestand aan en klik op Openen. De werkbalk wordt aangepast en is direct bruikbaar.

Heb je in het verleden de werkbalk Snelle toegang aangepast en wil je weer beginnen met een schone lei? In het instellingenvenster kies je bij het keuzeveld Aanpassingen voor Beginwaarden / Alle aanpassingen opnieuw instellen.

©PXimport

Gebruik je zelfgemaakte werkbalken ook op de andere computers met Office

-

Tip 04: Lint aanpassen

Nu we de werkbalk Snelle toegang hebben aangepast, is de volgende stap aanpassen van het lint (een van de belangrijkste werkbalken van Office). Er zijn meerdere manieren om het lint aan te passen. Kies Bestand / Opties. Ga naar de sectie Lint aanpassen. Links zie je wederom de beschikbare opdrachten, terwijl je rechts de huidige opdrachten ziet die daadwerkelijk op het lint staan. Klik op een hoofdtabblad (in het rechtervenster) om deze uit te klappen en de onderliggende opdrachten te zien. Verwijder eerst de opdrachten die je niet gebruikt of haal het vinkje weg bij een hoofdtabblad dat je niet gebruikt. Nóg interessanter is om een eigen tabblad te maken binnen het lint, met alleen je favoriete opties. Klik op de knop Nieuw tabblad. Selecteer het en kies Naam wijzigen. Geef de tab een goede naam. Klik nu op de onderliggende regel (Nieuwe groep) en kies wederom voor Naam wijzigen. In de eerste groep voeg je je favoriete opdrachten toe, die bij elkaar passen (en daarom in dezelfde groep terecht mogen komen).

©PXimport

Tip 05: Eigen tab aanpassen

Maak hierna een nieuwe groep aan, via de knop Nieuwe groep. Ook deze geef je een passende naam. Je hebt hierbij de mogelijkheid om een passend symbool te kiezen. Dit icoontje wordt echter pas getoond, als je deze groep ooit aan de werkbalk Snelle toegang zou toevoegen (zie kader ‘Snel op het lint’), verder krijg je het nooit te zien. Voeg vervolgens onderdelen toe aan de tweede groep. Herhaal deze stappen voor alle groepjes die je aan het lint wilt toevoegen. Om snel je favoriete onderdelen voor het lint te vinden, kies je links in het venster bij Opdrachten kiezen voor Alle tabbladen. In de lijst verschijnen nu alle beschikbare opdrachten, netjes geordend per categorie. Zo zijn er categorieën voor afbeeldingen, tabellen en zoeken. Het type beschikbare opties is uiteraard ook afhankelijk van het Office-programma dat je gebruikt. Bepaal hierna de locatie van het tabblad binnen het lint: gebruik de knoppen Omhoog en Omlaag om de huidige tab te verschuiven. Wil je het aangepast lint ook gebruiken op andere computers, dan kies je voor Importeren en exporteren / Alle aanpassingen exporteren.

©PXimport

Tip 06: Lint samenvouwen

Maak je gebruik van een laptop of computer met beperkte schermruimte of wil je gewoon alle ruimte gebruiken voor je documenten? Zorg er dan voor dat het lint je niet in de weg zit. Kies Bestand / Opties en open de sectie Algemeen. Plaats een vinkje bij Lint automatisch samenvouwen. Het lint verdwijnt en is alleen zichtbaar als je op een van de tabbladen klikt. Wil je het lint op een later moment weer continu in beeld, dan klik je op het knopje met de punaise (rechtsonder) om het lint weer vast te zetten.

Wil je behalve het lint niet te veel werkbalken op verschillende plekken? Je kunt de werkbalk Snelle toegang (zie kader ‘Snel op het lint’) ook direct onder het lint plaatsen. Klik met de rechtermuisknop op de werkbalk Snelle toegang en kies voor De werkbalk Snelle toegang onder het lint weergeven.

©PXimport

Snel op het lint

Kom je op het lint een interessante optie tegen die je nóg sneller toegankelijk wilt maken, voeg deze dan toe aan de werkbalk Snelle toegang. Klik op de groep die je wilt toevoegen aan de werkbalk. Kies voor Toevoegen aan werkbalk Snelle toegang. Handig: voortaan heb je je favoriete functie snel bij de hand.

©PXimport

Tip 07: Snel naar de kern

Maak je nooit gebruik van documentsjablonen (templates) en wil je gewoon snel en zonder opsmuk aan de slag met Office? Zorg er dan voor dat je niet meer wordt lastiggevallen met de keuze voor een sjabloon, telkens als je Office start. Kies Bestand / Opties. In de sectie Opties voor opstarten haal je het vinkje weg bij Startscherm weergeven wanneer deze toepassing wordt gestart. In tegenstelling tot veel andere instellingen van Office, verander je deze instelling per Office-programma. Je vindt de optie in elk Office-programma, zoals Word, Excel en PowerPoint.

Maak je wél gebruik van de sjablonen, maar vind je lang niet alle sjablonen even bruikbaar? Dun de lijst dan uit, zodat alleen de bruikbare sjablonen worden gebruikt. Klik met de rechtermuisknop op de overbodige sjablonen en kies Van lijst losmaken. Opgeruimd staat netjes!

©PXimport

Schakel de opties uit die je alleen maar in de weg zitten

-

Tip 08: Uitdunnen

Office geeft standaard een aantal recent geopende documenten aan, zodat je deze snel kunt openen. Je kunt dit aantal flink uitdunnen, zodat de lijst overzichtelijker wordt en alleen écht recente documenten toont. Kies Bestand / Opties en blader naar de sectie Geavanceerd / Weergave. In het voorbeeld gaan wij uit van Excel, maar bij de andere Office-programma’s zijn de stappen identiek. Bij Dit aantal recente werkmappen weergeven kies je het gewenste aantal. Standaard is dit 50. Zijn er belangrijke werkmappen (of documenten) waartoe je snel toegang wilt krijgen, zet dan een vinkje bij Snel toegang krijgen tot dit aantal recente werkmappen en geef het gewenste aantal op. Bij de laatste optie (Dit aantal losgemaakte recent bekeken mappen weergeven) kun je het standaardaantal van 50 ook terugbrengen naar een lager (en overzichtelijker) aantal. Kom je later in de lijst met recente bestanden nog een document tegen dat je hierin liever niet ziet staan? Klik erop met de rechtermuisknop en kies Uit lijst verwijderen. Om in één keer de bestaande lijst met recente bestanden leeg te maken, kies je voor Niet-vastgemaakte items wissen.

©PXimport

Tip 09: Outlook: notificaties

Vooral Outlook werkt intensief met notificaties, bijvoorbeeld als je nieuwe e-mail ontvangt. Soms werkt dit ronduit storend. Gelukkig kunnen we zelf bepalen hoe we van nieuwe e-mail op de hoogte worden gesteld. Open Outlook en ga naar Bestand / Opties en selecteer de sectie E-mail. In de groep Ontvangst van bericht bepaal je vervolgens hoe je op de hoogte wilt worden gesteld. Standaard wordt er een geluid afgespeeld, verschijnt een envelop op de taakbalkknop en geeft een melding een voorbeeld van het bericht. Haal de vinkjes weg bij de opties die overbodig zijn. In plaats hiervan kun je ook kiezen voor een minder aanwezige notificatie, door de muisaanwijzer kort van vorm te laten veranderen. Kies dan voor de optie Weergave van de muisaanwijzer kort wijzigen. Zet ook gelijk de meldingen voor herinneringen (bijvoorbeeld van afspraken) naar je hand. Open de sectie Geavanceerd en blader naar Herinneringen. Zet in elk geval een vinkje bij de optie Herinneringen voor gebeurtenissen in het verleden automatisch sluiten, zodat je voortaan niet meer wordt lastiggevallen door meldingen van oude afspraken, die je moet wegklikken voordat je kunt verder werken. Wil je niet meer dat een geluid klinkt, haal dan ook het vinkje weg bij Geluidsfragment afspelen of kies een ander geluidsfragment dan de standaardversie (klik op Bladeren en selecteer een bruikbaar wav-bestand).

©PXimport

Ook in Outlook hoef je geen genoegen te nemen met de standaardinstellingen

-

Tip 10: Outlook: weergave

In Outlook speelt de weergave van berichten een grote rol. Je kunt dit programma dan ook tot in detail aanpassen en een persoonlijke weergave maken. We maken hiervoor gebruik van het tabblad Beeld. Kies Weergave-instellingen. Klik op Kolommen en bepaal vervolgens welke informatie getoond moet worden in het Outlook-venster. Je gaat hiervoor op dezelfde manier te werk als eerder beschreven bij het aanpassen van het lint. Kies in het linkergedeelte van het venster voor de opdrachten die je wilt meenemen en voeg ze toe met een klik op Toevoegen. Met de knoppen Omhoog en Omlaag geef je ze de juiste positie. Bevestig door op OK te klikken. Klik hierna op de knop Overige instellingen. In dit venster kun je een ander lettertype kiezen voor de weergave van berichten. Ook bepaal je hier of het leesvenster rechts (standaard) of juist onderin moet worden getoond. Wil je niet meer gebruikmaken van het leesvenster, bijvoorbeeld omdat je de schermruimte wilt gebruiken voor een overzicht van zoveel mogelijk berichten, dan kies je voor Uit.

©PXimport

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.