ID.nl logo
Zo kun je Office personaliseren
© CIDimport
Huis

Zo kun je Office personaliseren

Over Microsoft Office wordt weleens gekscherend gezegd dat je gemiddeld slechts 15 procent van alle functies gebruikt. Waarom zorgen we er dan niet voor dat dit gedeelte ook écht eenvoudig toegankelijk is en de rest van de opties ons niet stoort? Pas Office aan zodat het kantoorpakket werkt zoals jij wilt!

Tip 01: Donker

In Windows is het al een tijdje mogelijk, maar ook in Office kun je kiezen voor een zwart thema. De vensters krijgen hiermee een donkere achtergrond en dat werkt goed in combinatie met een zwart thema van Windows. Kies Bestand / Opties. In de sectie Algemeen kies je voor Zwart bij de optie Office-thema. Je vindt deze optie in de sectie Persoonlijke instellingen voor uw exemplaar van Microsoft Office. Om de rest van de werkomgeving ook zwart te maken, open je het instellingenvenster van Windows (tip: gebruik Windows-toets+I) en kies Persoonlijke instellingen / Kleuren. Bij Kies uw kleur selecteer je Donker. De donkere modus werkt vooral prettig in een donkerverlichte omgeving, bijvoorbeeld als je vaak ‘s avonds werkt.

©PXimport

Tip 02: Snelle toegang

De werkbalken in Office bepalen in grote mate hoe je met de software omgaat. Met de juiste stappen kunnen we de balken volledig naar onze hand zetten. Office heeft meerdere werkbalken, waaronder de werkbalk Snelle toegang. Je vindt deze linksboven in het venster. Deze balk geeft toegang tot veelgebruikte functies, zoals het ongedaan maken van een handeling of het opslaan van het document. Klik met de rechtermuisknop op de werkbalk en kies Werkbalk Snelle toegang aanpassen. Een nieuw venster wordt geopend. Aan de linkerkant zie je de beschikbare opdrachten, terwijl je rechts de huidige opties vindt. Het aantal beschikbare opdrachten is groot. Ze zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, waaronder Populaire opdrachten. Je vindt deze opties bij de sectie Kies opdrachten uit. Selecteer de opdracht die je aan de werkbalk wilt toevoegen en klik op Toevoegen. Bestaande opdrachten (aan de rechterzijde van het venster) kun je selecteren en weghalen door te klikken op Verwijderen. Tevreden met de selectie? Bepaal hierna de volgorde van de knoppen. Selecteer de opdracht waarvan je de positie wilt aanpassen en gebruik de knoppen Omhoog en Omlaag om ze te verschuiven.

©PXimport

Tip 03: Aanpassingsbestand

Maak je gebruik van verschillende computers met Office en heb je veel aandacht besteed aan het personaliseren van de werkbalk Snelle toegang? Je hoeft dezelfde handelingen niet op elke computer opnieuw uit te voeren. Rechtsonder in het instellingenvenster van de werkbalk Snelle toegang vind je de sectie Aanpassingen. Kies Importeren en exporteren / Alle aanpassingen exporteren. Geef het instellingenbestand een naam en sla het op. Op de computer waarop je hetzelfde lint of dezelfde werkbalk wilt gebruiken, open je het eerdergenoemde instellingenvenster, maar kies je nu voor Importeren en exporteren / Aanpassingsbestand importeren. Wijs het eerder gemaakte bestand aan en klik op Openen. De werkbalk wordt aangepast en is direct bruikbaar.

Heb je in het verleden de werkbalk Snelle toegang aangepast en wil je weer beginnen met een schone lei? In het instellingenvenster kies je bij het keuzeveld Aanpassingen voor Beginwaarden / Alle aanpassingen opnieuw instellen.

©PXimport

Gebruik je zelfgemaakte werkbalken ook op de andere computers met Office

-

Tip 04: Lint aanpassen

Nu we de werkbalk Snelle toegang hebben aangepast, is de volgende stap aanpassen van het lint (een van de belangrijkste werkbalken van Office). Er zijn meerdere manieren om het lint aan te passen. Kies Bestand / Opties. Ga naar de sectie Lint aanpassen. Links zie je wederom de beschikbare opdrachten, terwijl je rechts de huidige opdrachten ziet die daadwerkelijk op het lint staan. Klik op een hoofdtabblad (in het rechtervenster) om deze uit te klappen en de onderliggende opdrachten te zien. Verwijder eerst de opdrachten die je niet gebruikt of haal het vinkje weg bij een hoofdtabblad dat je niet gebruikt. Nóg interessanter is om een eigen tabblad te maken binnen het lint, met alleen je favoriete opties. Klik op de knop Nieuw tabblad. Selecteer het en kies Naam wijzigen. Geef de tab een goede naam. Klik nu op de onderliggende regel (Nieuwe groep) en kies wederom voor Naam wijzigen. In de eerste groep voeg je je favoriete opdrachten toe, die bij elkaar passen (en daarom in dezelfde groep terecht mogen komen).

©PXimport

Tip 05: Eigen tab aanpassen

Maak hierna een nieuwe groep aan, via de knop Nieuwe groep. Ook deze geef je een passende naam. Je hebt hierbij de mogelijkheid om een passend symbool te kiezen. Dit icoontje wordt echter pas getoond, als je deze groep ooit aan de werkbalk Snelle toegang zou toevoegen (zie kader ‘Snel op het lint’), verder krijg je het nooit te zien. Voeg vervolgens onderdelen toe aan de tweede groep. Herhaal deze stappen voor alle groepjes die je aan het lint wilt toevoegen. Om snel je favoriete onderdelen voor het lint te vinden, kies je links in het venster bij Opdrachten kiezen voor Alle tabbladen. In de lijst verschijnen nu alle beschikbare opdrachten, netjes geordend per categorie. Zo zijn er categorieën voor afbeeldingen, tabellen en zoeken. Het type beschikbare opties is uiteraard ook afhankelijk van het Office-programma dat je gebruikt. Bepaal hierna de locatie van het tabblad binnen het lint: gebruik de knoppen Omhoog en Omlaag om de huidige tab te verschuiven. Wil je het aangepast lint ook gebruiken op andere computers, dan kies je voor Importeren en exporteren / Alle aanpassingen exporteren.

©PXimport

Tip 06: Lint samenvouwen

Maak je gebruik van een laptop of computer met beperkte schermruimte of wil je gewoon alle ruimte gebruiken voor je documenten? Zorg er dan voor dat het lint je niet in de weg zit. Kies Bestand / Opties en open de sectie Algemeen. Plaats een vinkje bij Lint automatisch samenvouwen. Het lint verdwijnt en is alleen zichtbaar als je op een van de tabbladen klikt. Wil je het lint op een later moment weer continu in beeld, dan klik je op het knopje met de punaise (rechtsonder) om het lint weer vast te zetten.

Wil je behalve het lint niet te veel werkbalken op verschillende plekken? Je kunt de werkbalk Snelle toegang (zie kader ‘Snel op het lint’) ook direct onder het lint plaatsen. Klik met de rechtermuisknop op de werkbalk Snelle toegang en kies voor De werkbalk Snelle toegang onder het lint weergeven.

©PXimport

Snel op het lint

Kom je op het lint een interessante optie tegen die je nóg sneller toegankelijk wilt maken, voeg deze dan toe aan de werkbalk Snelle toegang. Klik op de groep die je wilt toevoegen aan de werkbalk. Kies voor Toevoegen aan werkbalk Snelle toegang. Handig: voortaan heb je je favoriete functie snel bij de hand.

©PXimport

Tip 07: Snel naar de kern

Maak je nooit gebruik van documentsjablonen (templates) en wil je gewoon snel en zonder opsmuk aan de slag met Office? Zorg er dan voor dat je niet meer wordt lastiggevallen met de keuze voor een sjabloon, telkens als je Office start. Kies Bestand / Opties. In de sectie Opties voor opstarten haal je het vinkje weg bij Startscherm weergeven wanneer deze toepassing wordt gestart. In tegenstelling tot veel andere instellingen van Office, verander je deze instelling per Office-programma. Je vindt de optie in elk Office-programma, zoals Word, Excel en PowerPoint.

Maak je wél gebruik van de sjablonen, maar vind je lang niet alle sjablonen even bruikbaar? Dun de lijst dan uit, zodat alleen de bruikbare sjablonen worden gebruikt. Klik met de rechtermuisknop op de overbodige sjablonen en kies Van lijst losmaken. Opgeruimd staat netjes!

©PXimport

Schakel de opties uit die je alleen maar in de weg zitten

-

Tip 08: Uitdunnen

Office geeft standaard een aantal recent geopende documenten aan, zodat je deze snel kunt openen. Je kunt dit aantal flink uitdunnen, zodat de lijst overzichtelijker wordt en alleen écht recente documenten toont. Kies Bestand / Opties en blader naar de sectie Geavanceerd / Weergave. In het voorbeeld gaan wij uit van Excel, maar bij de andere Office-programma’s zijn de stappen identiek. Bij Dit aantal recente werkmappen weergeven kies je het gewenste aantal. Standaard is dit 50. Zijn er belangrijke werkmappen (of documenten) waartoe je snel toegang wilt krijgen, zet dan een vinkje bij Snel toegang krijgen tot dit aantal recente werkmappen en geef het gewenste aantal op. Bij de laatste optie (Dit aantal losgemaakte recent bekeken mappen weergeven) kun je het standaardaantal van 50 ook terugbrengen naar een lager (en overzichtelijker) aantal. Kom je later in de lijst met recente bestanden nog een document tegen dat je hierin liever niet ziet staan? Klik erop met de rechtermuisknop en kies Uit lijst verwijderen. Om in één keer de bestaande lijst met recente bestanden leeg te maken, kies je voor Niet-vastgemaakte items wissen.

©PXimport

Tip 09: Outlook: notificaties

Vooral Outlook werkt intensief met notificaties, bijvoorbeeld als je nieuwe e-mail ontvangt. Soms werkt dit ronduit storend. Gelukkig kunnen we zelf bepalen hoe we van nieuwe e-mail op de hoogte worden gesteld. Open Outlook en ga naar Bestand / Opties en selecteer de sectie E-mail. In de groep Ontvangst van bericht bepaal je vervolgens hoe je op de hoogte wilt worden gesteld. Standaard wordt er een geluid afgespeeld, verschijnt een envelop op de taakbalkknop en geeft een melding een voorbeeld van het bericht. Haal de vinkjes weg bij de opties die overbodig zijn. In plaats hiervan kun je ook kiezen voor een minder aanwezige notificatie, door de muisaanwijzer kort van vorm te laten veranderen. Kies dan voor de optie Weergave van de muisaanwijzer kort wijzigen. Zet ook gelijk de meldingen voor herinneringen (bijvoorbeeld van afspraken) naar je hand. Open de sectie Geavanceerd en blader naar Herinneringen. Zet in elk geval een vinkje bij de optie Herinneringen voor gebeurtenissen in het verleden automatisch sluiten, zodat je voortaan niet meer wordt lastiggevallen door meldingen van oude afspraken, die je moet wegklikken voordat je kunt verder werken. Wil je niet meer dat een geluid klinkt, haal dan ook het vinkje weg bij Geluidsfragment afspelen of kies een ander geluidsfragment dan de standaardversie (klik op Bladeren en selecteer een bruikbaar wav-bestand).

©PXimport

Ook in Outlook hoef je geen genoegen te nemen met de standaardinstellingen

-

Tip 10: Outlook: weergave

In Outlook speelt de weergave van berichten een grote rol. Je kunt dit programma dan ook tot in detail aanpassen en een persoonlijke weergave maken. We maken hiervoor gebruik van het tabblad Beeld. Kies Weergave-instellingen. Klik op Kolommen en bepaal vervolgens welke informatie getoond moet worden in het Outlook-venster. Je gaat hiervoor op dezelfde manier te werk als eerder beschreven bij het aanpassen van het lint. Kies in het linkergedeelte van het venster voor de opdrachten die je wilt meenemen en voeg ze toe met een klik op Toevoegen. Met de knoppen Omhoog en Omlaag geef je ze de juiste positie. Bevestig door op OK te klikken. Klik hierna op de knop Overige instellingen. In dit venster kun je een ander lettertype kiezen voor de weergave van berichten. Ook bepaal je hier of het leesvenster rechts (standaard) of juist onderin moet worden getoond. Wil je niet meer gebruikmaken van het leesvenster, bijvoorbeeld omdat je de schermruimte wilt gebruiken voor een overzicht van zoveel mogelijk berichten, dan kies je voor Uit.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager
© Odua Images
Huis

Maak kennis met Grocy: de slimme huishoudmanager

Vergeet je voldoende voorraden in te slaan in huis? Vind je te vaak voedsel in de koelkast waarvan de houdbaarheid verstreken is? Heb je moeite om huishoudelijke taken te plannen? Met Grocy heb je een oplossing om je huishouden te beheren. Het programma is gratis, webgebaseerd en eenvoudig op je eigen thuisserver te installeren.

In dit artikel laten we zien hoe je met Grocy je huishouden kunt organiseren en digitaliseren:

  • Installeer Grocy op je eigen server via Docker
  • Geef je voorraadlocaties en hoeveelheden aan
  • Houd bij wat je inkoopt, verbruikt en wanneer iets verloopt
  • Voeg recepten toe en plan maaltijden op basis van je voorraad
  • Stel automatische boodschappenlijsten samen
  • Plan huishoudelijke klusjes en stel herinneringen in

Ook handig: Druk huishouden? Deze apps weten er wel raad mee

Code downloaden

In dit artikel staat een voorbeeld van wat YAML-code. Omdat YAML erg gevoelig is voor foute spaties, kun je die code beter downloaden en daarna bekijken of kopiëren. Zie het bestand grocycode.txt.

Bedrijven beheren hun voorraden en taken doorgaans met ERP-software (Enterprise Resource Planning) om alles in goede banen te leiden. In de meeste huishoudens gebeurt dit ad hoc of met de hulp van een boodschappen-app. Maar toch kan het nuttig zijn om specifieke software te gebruiken om je huishoudelijke voorraden en taken te optimaliseren.

Een van die oplossingen is Grocy, dat op de website wordt omschreven als ‘ERP beyond your fridge’. De naam Grocy verwijst naar groceries (Engels voor boodschappen), en de focus ligt op het beheer van je boodschappen en voorraden in je koelkast en andere plaatsen in huis. Maar het gaat verder: je kunt er ook je huishoudelijke taken mee inplannen en handleidingen van huishoudelijke apparaten bij de hand houden.

1 Grocy installeren

Grocy installeer je op je eigen server. Hoewel er ook een Windows-desktopprogramma voor bestaat (Grocy Desktop) is het voordeel van de serverversie dat je er toegang tot hebt vanaf al je apparaten, ook je tablet of smartphone. Dat is handig wanneer je in huis met taken bezig bent en even snel op je mobiele apparaat iets wilt opzoeken of aanpassen. Grocy heeft ook een mobiele app die met je eigen server verbindt.

Het team van LinuxServer.io biedt een Docker-image aan om Grocy op je server te draaien.

Maak op je Linux-server een bestand compose.yml aan met de volgende inhoud:

---
services:
  grocy:
    image: lscr.io/linuxserver/grocy:latest
    container_name: grocy
    environment:
      - PUID=1000
      - PGID=1000
      - TZ=Europe/Amsterdam
    volumes:
      - /path/to/grocy/config:/config
    ports:
      - 9283:80
    restart: unless-stopped

Wijzig /path/to/grocy/config naar het pad op je Linux-server waar je de data van Grocy wilt plaatsen. Voer dan in dezelfde directory als waarin je het bestand compose.yml hebt opgeslagen dit commando uit:

docker compose up -d

Dat downloadt het image en start de container.

Op de website vind je ook een live-demo.

2 Aanmelden en instellingen

Surf nu naar http://ip-adres:9283, waarbij je in plaats van ip-adres het werkelijke interne ip-adres van je Linux-server gebruikt. In het aanmeldvenster log je in met gebruikersnaam admin en wachtwoord admin. Daarna krijg je een Stock overview met 0 producten te zien, maar het is aanbevolen om eerst het standaardwachtwoord te wijzigen. Doe dat door bovenaan rechts op de gebruikersnaam admin te klikken en dan Change password.

Je kunt daarna meerdere gebruikers aanmaken voor alle gezinsleden, die je elk specifieke rechten kunt geven. Het is ook nuttig om voor verschillende apparaten verschillende gebruikers aan te maken. Je kunt immers per gebruiker enkele instellingen aanpassen in het menu dat onder het icoontje naast de gebruikersnaam opent. Stel bijvoorbeeld bij een gebruiker voor een tablet in de keuken in dat het scherm aanblijft, zodat de tablet niet in slaapmodus gaat terwijl je je handen vol hebt. Overigens kun je de taal naar Nederlands wijzigen via het icoontje van de moersleutel rechtsboven en dan User settings te kiezen.

Indien gewenst stel je Grocy voor individuele gebruikers specifieke rechten in.

3 Locaties en hoeveelheidseenheden

Voordat je de virtuele voorraad kunt vullen, is het nodig om een aantal basisgegevens in te vullen. Klik hiervoor links op Beheer masterdata. Maar voordat je producten kunt aanmaken, dien je eerst locaties en hoeveelheidseenheden te definiëren. Locaties zijn fysieke locaties in je huis. Dat kunnen kamers zijn (keuken, berging, kelder), maar je kunt het zo specifiek maken als je wilt, bijvoorbeeld voorraadkast, snoepkast of theehoekje. Het is aanbevolen om sowieso locaties aan te maken voor je koelkast en diepvries, omdat de houdbaarheid van producten die hier in- en uitgaan speciale aandacht vereist. Klik dus links op Locaties en dan bovenaan op Toevoegen. Maak zo een voor een de benodigde locaties aan. Vink zeker Is diepvries aan bij je diepvries.

Bij Hoeveelheidseenheden vul je alle eenheden van hoeveelheden in voor producten die je koopt. Denk daarbij aan een fles, pak, blik, brik, stuk, sneetje, milliliter, gram enzovoort. Het is mogelijk om pas naar gelang je producten toevoegt hier eenheden te definiëren, maar maak alvast enkele algemene aan.

Je kunt ook Productcategorieën aanmaken. Dit is niet strikt noodzakelijk, maar door producten aan categorieën toe te kennen, heb je bijvoorbeeld altijd een overzicht van wat je op het gebied van fruit, snoep, deegwaren enzovoort in huis hebt. Ook Winkels zijn optioneel. Je kunt hiermee de prijsgeschiedenis van producten in verschillende winkels volgen.

Definieer in Grocy de locaties waar je producten bijhoudt.

4 Producten definiëren

Om een product te definiëren, klik je links, nog altijd onder Beheer masterdata, op Producten en dan bovenaan op Toevoegen. Je ziet nu een heleboel velden om in te vullen, waarvan de meeste optioneel zijn; de verplichte velden zijn rood-omkaderd. Voor iets eenvoudigs als een wc-rol hoef je alleen maar de naam in te voeren, de standaardlocatie en de eenheden voor de voorraad, aankoop, verbruik en voor prijzen. Die drie laatste zijn standaard hetzelfde als de eenheid voor de voorraad. Je kunt ook een afbeelding uploaden.

Van de optionele velden is Minimale voorraadhoeveelheid heel handig. Hierin voer je in hoeveel je altijd van het product in huis wilt hebben, gerekend in de voorraadeenheid. Als je voorraad onder dit aantal komt, toont Grocy het product in een andere achtergrondkleur in je voorraad. Klik tot slot op Opslaan en doorgaan, waarna je optioneel een streepjescode voor het product kunt toevoegen en specifieke conversies van hoeveelheden, zoals hoeveel gram per pak. Klik daarna op Opslaan en terugkeren naar producten.

Een product heeft diverse mogelijke eigenschappen.

5 Producten aankopen en verbruiken

Zodra een product aan de masterdata is toegevoegd, kun je aankopen van dit product hier registreren. Klik links op Aankoop (ditmaal niet meer onder Beheer masterdata), kies het product of klik op het icoontje om de streepjescode te scannen. Vul de hoeveelheid en de eenheid in en eventueel een vervaldatum. Gaat het om een product zonder vervaldatum, vink dan Verloopt nooit aan. Als je het product daarna op meerdere locaties wilt opslaan, kun je een deel van je voorraad verplaatsen door links op Overdragen te klikken.

Een product verbruiken doe je door links op Verbruiken te klikken. Je kiest het product en eventueel de locatie waaruit je het verbruikt. Daarna klik je op OK om het uit de voorraad te halen of Markeer als geopend om het te openen. Het zit dan nog altijd in je voorraad, maar voor producten met een houdbaarheid na opening begint de termijn nu te tellen. Je kunt ook aangeven dat je het product uit je voorraad haalt omdat het bedorven is of een specifiek voorraaditem selecteren wanneer je er enkele met meerdere vervaldatums hebt, of geopende en nog niet geopende.

Wanneer je een product verbruikt, past Grocy je voorraad aan.

6 Minder verspilling

Als je van al je voeding, cosmetica en andere producten met houdbaarheidsdatum de juiste gegevens bijhoudt in Grocy, krijg je in de voorraad altijd duidelijk te zien welke producten over datum zijn en welke binnen vijf dagen verlopen. Zo kun je op tijd die producten gebruiken zodat je ze niet hoeft weg te gooien.

Ook de producten die te weinig in voorraad zijn, krijgen een andere achtergrondkleur in de voorraad, zodat je ziet welke producten je moet aanvullen. In Boodschappenlijst kun je zelfs met één klik op een knop al die producten aan je boodschappenlijstje toevoegen, en met andere knoppen de producten die over datum zijn. Je kunt ook handmatig nog andere producten aan je boodschappenlijstje toevoegen.

Alle producten worden overigens per productcategorie getoond voor wat meer overzicht. Doe je uiteindelijk je boodschappen, dan kun je de aangekochte producten onmiddellijk in het lijstje afvinken om ze aan je voorraad toe te voegen.

Je voorraad geeft je een onmiddellijk overzicht van wat je eerst moet verbruiken en aankopen.

7 Gerelateerde producten

Wanneer je een product aanmaakt, kun je dit ook linken aan een ‘parent product’. Dat is handig als je bijvoorbeeld verschillende soorten, merken of hoeveelheidsverpakkingen van een product hebt die elk een eigen barcode hebben, terwijl het voor je voorraad of recepten niet uitmaakt welk van die producten je kiest. Stel dat je altijd drie repen chocola in je voorraad wilt hebben, maar het niet uitmaakt of het pure chocolade of melkchocolade is, dan kies je bij die twee laatste de chocolade als ‘parent product’.

Of stel dat je soms een pak van zes eieren koopt en soms een pak van twaalf. Dan definieer je een product ei, en twee producten 6 eieren en 12 eieren die naar het product ei verwijzen als ‘parent product’. Als voorraadeenheid neem je bij die twee laatste stuk, want je slaat eieren per stuk op. Als aankoopeenheid neem je echter doos, want je koopt die producten per doos.

Als je dit product opslaat, kun je onder de streepjescode ook hoeveelheidseenheid-conversies instellen voor dit product, waarin je dan instelt dat een doos uit zes stuks bestaat. En als je dan bij ei hebt gedefinieerd dat je altijd zes eieren wilt hebben en dan een doos van twaalf koopt en er zeven uit verbruikt, wordt er in je voorraad getoond dat je nog vijf eieren hebt en je de voorraad moet aanvullen.

Definieer een doos eieren met verwijzing naar het product ‘ei’.

8 Recepten

Het is ook mogelijk om recepten aan Grocy toe te voegen. Je geeft het recept een naam en vult het aantal porties in. Beschrijf de bereiding in het tekstveld en klik dan op Opslaan en doorgaan. Voeg daarna één voor één de benodigde ingrediënten toe.

Zodra je dit recept hebt opgeslagen, komt het in de lijst van recepten terecht, waarbij direct getoond wordt voor welke recepten je alle ingrediënten op voorraad hebt of welke recepten je het best binnenkort maakt om producten die bijna over de datum zijn te gebruiken.

Voor elk recept kun je ook het gewenst aantal porties aanpassen. Grocy rekent alle benodigde ingrediënten dan om. Als je bij de onderliggende producten de prijs en het aantal calorieën hebt ingevuld, krijg je hier te zien hoeveel het kost om dit recept te bereiden en hoeveel calorieën je ermee binnenkrijgt. Ontbrekende ingrediënten voeg je overigens eenvoudig toe aan je boodschappenlijstje met een klik op het winkelwagentje bovenaan. En links onder Maaltijdplan kun je recepten op een specifieke dag inplannen.

Link producten uit je voorraad aan de ingrediëntenlijst van je recept.

9 Klusjes

Een ander menu-onderdeel is Klusjes, waarmee je periodieke klusjes kunt inplannen en aan leden van je huishouden kunt toekennen. Je definieert eerst je klusjes onder Beheer masterdata. Voeg een klusje toe, geef het een naam, en kies de frequentie en startdatum. Je kunt ook instellen aan welke gebruiker het klusje toegewezen wordt, en zelfs welk product je bij het uitvoeren van het klusje verbruikt en in welke hoeveelheid. Dat is handig bijvoorbeeld als je bij het inruimen van de vaatwasmachine telkens een vaatwastablet verbruikt.

Als je daarna links op Klusjes klikt (deze keer niet onder Beheer masterdata), dan krijg je alle klusjes te zien die er moeten gebeuren en voor elk klusje wanneer het moet worden uitgevoerd, de laatste keer dat het is gebeurd en aan wie het is toegewezen.

Een gekleurde achtergrond wijst erop met welke klusjes je te laat bent, welke er vandaag moeten gebeuren en welke er binnen de vijf dagen moeten worden gedaan. Wanneer je een klusje hebt gedaan, klik je op het groene icoontje om het als gedaan te markeren of op het grijze icoontje om het deze keer over te slaan. Met een klik op de drie puntjes kun je ook een klusje op een andere datum opnieuw inplannen of een klusjesdagboek bekijken.

Behoud het overzicht over je huishoudelijke klusjes dankzij Grocy.

10 Taken

Zaken die je eenmalig of slechts sporadisch hoeft te doen, kun je in het onderdeel Taken definiëren en opvolgen. Om het overzicht te bewaren, definieer je alvast wat categorieën van taken in Beheer masterdata / Taakcategorieën. Denk daarbij aan categorieën zoals Tuin, Huis, Hobby enzovoort.

Daarna maak je onder Taken een nieuwe taak met een klik op Toevoegen. Je geeft de taak een naam, een uiterste datum, optioneel een categorie en finaal ook een gebruiker waaraan je de taak toewijst.

Wanneer je op deze manier taken hebt toegevoegd, krijg je onder Taken een overzicht, waarbij de taken worden gesorteerd op de uiterlijke datum waarop ze moeten worden uitgevoerd. Taken die je al had moeten uitvoeren, krijgen een rode achtergrond, taken die voor vandaag zijn gepland blauw en de taken die je de komende vijf dagen moet uitvoeren geel.

Je kunt filteren op categorie en status, en zoeken op een term wanneer je veel taken in je lijstje hebt. Heb je een taak uitgevoerd, dan vink je die gewoon af.

Vergeet nooit meer taken dankzij het overzicht van Grocy.

11 Batterijen en kalender

Ook je oplaadbare batterijen kun je in Grocy onderbrengen. Definieer een batterij onder Beheer masterdata / Batterijen, geef ze een naam, omschrijving en beschrijf in welk apparaat je ze gebruikt. Voer dan in om de hoeveel dagen je die batterij moet opladen.

Daarna krijg je onder Batterijen (deze keer niet onder Beheer masterdata) te zien wanneer je batterijen het laatst geladen zijn en wanneer de volgende laadcyclus is gepland. Net zoals bij de taken en dergelijke krijg je hier ook met een gekleurde achtergrond de status van het laden van de batterijen te zien. En laad je een batterij op, dan klik je hier eenvoudig op het groene knopje ervoor om de status aan te passen.

Uiteindelijk komen alle gebeurtenissen samen in de kalender. Daar zie je in één oogopslag welke taken je dient uit te voeren, wanneer je klusjes zijn ingepland, wanneer producten vervallen, wanneer je welke maaltijden hebt gepland en wanneer je batterijen weer zou moeten opladen.

Met een klik op de gebeurtenis in de kalender ga je door naar de desbetreffende Grocy-pagina. Je kunt deze kalender ook delen door middel van een url in iCal-formaat, maar dan moet je wel zorgen dat de gebruiker of het programma waarmee je dit deelt toegang tot je Grocy-installatie heeft zonder authenticatie.

Grocy verzamelt al je taken, klusjes, vervaldata, maaltijden en batterijlaadbeurten in één kalender.

12 Apparaten en meer

Een laatste functionaliteit die Grocy aanbiedt, vind je onder Apparaten. Hier voeg je een apparaat toe waar je notities bij maakt en een gebruikershandleiding uploadt. Zo heb je altijd de handleidingen van al je apparaten bij de hand. Het pdf-document wordt in de webinterface van Grocy getoond.

Verder is Grocy ook uitgebreid aan te passen. Zo kun je aan elke entiteit (zoals een product of een klusje) eigen velden toevoegen, voor als je extra informatie wilt bijhouden. Dat doe je in Beheer masterdata / Gebruikersvelden. Je kunt zelfs volledig nieuwe objecten definiëren in Beheer masterdata / Gebruikersentiteit. Al met al is Grocy dus een krachtig en flexibel hulpmiddel om je huishouden te optimaliseren.

Houd de handleidingen van al je apparaten bij op één plaats.

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy S25 Edge - Dunste smartphone met dikke prijs

De Samsung Galaxy S25 Edge is een opvallend dunne en lichte smartphone, maar wel een met een groot scherm. Met name jongere vrouwen zien zo'n type toestel wel zitten, stelt Samsung. Is de S25 Edge daadwerkelijk een goede keuze? Je leest het in deze review.

Uitstekend
Conclusie

We hebben de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone. Zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al voor zo'n 900 euro hebt. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.

Plus- en minpunten
  • Heel dun en licht
  • Compleet in functies
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Erg hoge adviesprijs

Als je de S25 overweegt, is het goed om te weten dat deze smartphone onderdeel uitmaakt van de S25-serie. Die is begin 2025 uitgebracht en bestaat uit de S25, S25 Plus en S25 Ultra. De prijzen van deze toestellen lopen ook in deze volgorde op. De S25 Edge debuteert eind mei voor een adviesprijs van 1249 euro, waarmee hij zich qua prijs tussen de S25 Plus en S25 Ultra nestelt. Een stevige prijs voor een dunne telefoon dus. 

©Rens Blom

Bijzonder slank ontwerp

Want dun, dat is de S25 Edge zeker. Hij meet slechts 5,8 millimeter, exclusief de camerabalk die wat extra uitsteekt. De geringe dikte zie je bijvoorbeeld terug bij de usb-c-poort, waar nauwelijks een rand omheen zit.

©Rens Blom

Ook in je hand voel je dat de S25 Edge dunner is dan andere smartphones. Maakt dat iets uit? Mwah, de een zal het cool vinden, terwijl de ander er een hoesje omheen doet en daarna weinig aandacht heeft voor de dikte van het toestel. Hieronder zie je de S25 Edge onder een Apple iPhone 16. Ja, de Samsung-telefoon is dunner, maar niet zó dun dat de iPhone oogt als een koelkast.

©Rens Blom

Wat je sowieso merkt, is het gewicht. De smartphone weegt 163 gram, en dat is echt weinig voor een telefoon met een 6,7-inch scherm. Het verschil met andere toestellen bedraagt enkele tientallen grammen, waardoor de S25 Edge comfortabeler in de hand ligt en minder aanwezig is in je broekzak. Minder comfortabel is typen op de S25 Edge als hij bijvoorbeeld op tafel ligt. Het toestel wiebelt dan nogal omdat het camera-eiland achterop duidelijk uitsteekt.

©Rens Blom

Het camera-eiland van de S25 Edge steekt duidelijk uit.

Volgens Samsung is de S25 Edge ondanks zijn dunne en lichte behuizing heel stevig – stevig genoeg om het toestel in de achterzak van je spijkerbroek te laten als je gaat zitten. Wij hebben ons inderdaad geen zorgen gemaakt om de degelijkheid, maar zeggen erbij dat we er ook niet op uit zijn geweest om de smartphone te beschadigen.

Een prettige zekerheid is de IP68-certificatie, die duidelijk maakt dat de telefoon tegen stof en water kan. De andere S25-modellen hebben ook een IP68-certicering. Draadloos opladen kan de S25 Edge ook, met maximaal 15 watt. Dat is niet heel rap, maar prima voor wie zijn toestel bijvoorbeeld 's nachts oplaadt.

Kortere accuduur

Over opladen gesproken: dat moet de S25 Edge waarschijnlijk elke nacht. Om de smartphone zo licht en dun te krijgen, is er gekozen voor een kleine accu van 3900 mAh. Ter vergelijking: veel smartphones met een even groot scherm hebben een 5000 tot 5500 mAh-accu. De accu in Samsungs Galaxy S25 Plus moet het doen met 4900 mAh. Het is dan ook niet vreemd dat de S25 Edge minder lang meegaat op een acculading en geen fantastische accuduur biedt. Jammer, maar het valt ons eerlijk gezegd nog mee. We kunnen de telefoon normaal gesproken met wat aandacht tot het slapengaan gebruiken. Op drukke dagen lukt dat zeker niet en is een powerbank of oplader al vóór het avondeten nodig.

Opladen via de usb-c-kabel kan met maximaal 25 watt, en dat is niet zo snel. Maar doordat de accu aan de kleine kant is, is de accu toch lekker snel vol. Niettemin kunnen veel concurrerende smartphones een stuk sneller opladen.

©Rens Blom

Specificaties

De overige specificaties van de S25 Edge weten echter wel te overtuigen en passen meer bij de hoge prijs van 1249 euro. We noemen een vliegensvlugge Qualcomm Snapdragon 8 Elite-processor met 12 GB werkgeheugen, minimaal 256 GB opslagcapaciteit en zeven jaar software-updates. Deze specificaties heeft de Edge-versie overgenomen van zijn S25-broers.

©Rens Blom

Het scherm lijkt geleend van de S25 Plus en is van uitstekende kwaliteit: kleurrijk, lekker fel als het moet en soepel ogend dankzij de 120Hz-verversingssnelheid. 

Interessant zijn de camera's. Dat zijn er slechts twee: een hoofdcamera en een groothoekcamera. Een zoomcamera, zoals aanwezig in de andere S25-modellen, is weggelaten om de Edge-versie zo dun te maken. Zoomen doet de Edge daarom via de hoofdcamera door een uitsnede te maken van een – let op – 200 megapixel-foto. Een prima methode, al is de echte smartphonefotograaf beter af met een toestel met een losstaande, geavanceerde zoomcamera.

Onderstaande serie foto's toont van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en de zoommodus.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy S25 Edge kopen?

Al met al hebben we de Samsung Galaxy S25 Edge met veel plezier gebruikt, op de kortere accuduur na. En dat vinden we toch wel een heel belangrijk punt in een smartphone – zeker in een dure smartphone. De prijs vormt bovendien ons tweede struikelblok. De S25 Edge heeft een adviesprijs van 1249 euro, terwijl je de S25 Plus inmiddels al hebt voor zo'n 900 euro. Die telefoon biedt een betere accuduur in ruil voor een wat dikkere en zwaardere behuizing, en lijkt verder sprekend op de S25 Edge. Wij adviseren de meeste mensen daarom de S25 Plus, al willen we dat advies wat afzwakken als de S25 Edge sterk in prijs daalt. De kortere accuduur is echter een blijvend aandachtspunt.