Wat is het Landelijk Meldpunt Internetoplichting en hoe werkt het?

© Zivica Kerkez | KerkezPhotography.com

Wat is het Landelijk Meldpunt Internetoplichting en hoe werkt het?

Geplaatst: 29 december 2023 - 13:01

Dewi Hoijtink

Je hebt iets gekocht via Marktplaats maar staat vervolgens met lege handen. Een kleine troost: je bent niet de enige, want online handelsfraude komt nog iedere dag veel voor. Voor slachtoffers is er het Landelijk Meldpunt Internetoplichting. Maar wat is dit precies en hoe werkt het?

Lees ook: Dit kun je doen als je bestelling maar niet komt!

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) worden elke dag gemiddeld 685 Nederlanders opgelicht via particuliere verkoopsites als Marktplaats. Het merendeel van de daders wordt niet opgepakt. Niet alleen omdat het vaak om moeilijk oplosbare zaken gaat, maar ook omdat een kwart van het aantal gedupeerden geen aangifte doet. Dat is zonde, want hoe meer mensen aangifte doen van dezelfde (ver)koper, hoe groter de kans is dat een zaak wordt opgepakt en dus de dader wordt opgespoord. Dat zei Gijs van der Linden van het landelijk meldpunt tegen RTL Nieuws.  

Wat is internetfraude?

Fraude via handelssites zoals Marktplaats vindt plaats in allerlei vormen. De meest gangbare is dat je betaalt voor een product, maar dit product vervolgens nooit ontvangt. Andersom kan ook: je wordt overgehaald om alvast een product op te sturen, maar krijgt er geen geld voor. Of iemand vraagt je om een bankoverschrijving van één cent om zogenaamd te checken of je betrouwbaar bent, en vervolgens worden je betaalgegevens afgetroggeld. Dit kan ook gebeuren wanneer je een kopie van je identiteitsbewijs of bankpas stuurt.

Online fraude ouder echtpaar

© Armmy Picca

Om internetoplichters sneller te kunnen opsporen, hebben de politie, het Openbaar Ministerie, Marktplaats en verschillende banken het Landelijk Meldpunt Internetoplichting in het leven geroepen. Aangiftes die via dit meldpunt binnenkomen, worden geanalyseerd en waar mogelijk met elkaar in verband gebracht. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar het aantal mensen dat slachtoffer is geworden van dezelfde oplichter en hoe hoog het (totale) schadebedrag is. Zijn er inderdaad voldoende aanknopingspunten gevonden, dan volgt er een opsporingsonderzoek. Op dit moment is alleen Marktplaats bij het initiatief betrokken, maar naar verwachting zullen in de toekomst meer handelssites zich aansluiten.   

Wat zijn de stappen voor slachtoffers?

Wie de dupe is geworden van internetoplichting, moet in eerste instantie online aangifte doen. Dit gaat via de gebruikelijke aangiftewebsite van de politie: www.politie.nl/mijnpolitie. Het is hierbij belangrijk dat je de situatie zo volledig mogelijk beschrijft en dus ook zoveel mogelijk informatie doorgeeft van de partij tegen wie je aangifte doet. Denk hierbij aan advertentienummer, e-mailadres, transactiebedrag, bankgegevens, telefoongegevens en manier van betaling. Als je bent opgelicht via social media, vermeld dan de gebruikersnaam van de dader. Afgezet door een malafide webwinkel? Doe dan naast aangifte ook een melding bij de Consuwijzer.

Je online aangifte komt vervolgens direct bij de politie terecht en ook Marktplaats ontvangt eventueel een deel, zodat het bedrijf meteen actie kan ondernemen om oplichters een halt toe te roepen. Dit doet de site bijvoorbeeld door het blokkeren van accounts van vermeende oplichters en het verwijderen van advertenties. Marktplaats ontvangt alleen informatie uit jouw aangifte die voor het bedrijf relevant is. Privacygevoelige gegevens zoals je burgerservicenummer zijn dus veilig.

En daarna?

Aangifte doen betekent dus niet per definitie dat een zaak wordt opgepakt. Toch is aangifte doen altijd nuttig. Doordat alle meldingen van online fraude op één centrale plek terechtkomen, kunnen politie en het OM makkelijker oplichters en veelplegers op het spoor komen en grotere netwerken in kaart brengen. Ook als jouw aangifte op dit moment dus niks concreets oplevert, kan het zijn dat er over een paar maanden of zelfs jaren alsnog schot in de zaak komt.  

Ziet de politie wel aanknopingspunten voor vervolgonderzoek, dan word je als gedupeerde gevraagd je online aangifte verder aan te vullen, uit te printen en te voorzien van een aantal documenten. Met het indienen van een fysieke aangifte wordt de melding definitief opgeslagen in de politiesystemen, waarna vervolgonderzoek kan plaatsvinden.

Creditcard geweigerd

© Paolese

Aangifte uitprinten?

Je hebt al een printer voor iets meer dan 40 euro

Hoe voorkom je internetfraude?

Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. In het geval van internetfraude kan dit helaas soms lastig zijn, want oplichters gaan vaak vernuftig te werk. Toch kun je een aantal dingen doen om het risico op oplichting te verkleinen. Zo kun je via de website van de politie op basis van kenmerken als rekeningnummer, url, telefoonnummer en e-mailadres checken of er al eerder meldingen over een (ver)koper zijn gedaan. Zijn er inderdaad meldingen bekend? Wees dan extra voorzichtig en ga het liefst op zoek naar andere aanbieders. Ook als er geen meldingen over een persoon zijn gedaan, is dat geen garantie dat iemand voor de volle honderd procent te vertrouwen is. Wees ook alert op buitenlandse IBAN-nummers; die brengen volgens de politie sowieso extra risico met zich mee.  

Gebruik ook altijd je gezonde verstand. Lijkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is dat het waarschijnlijk ook. Lees daarnaast altijd beoordelingen van de (ver)koper, kijk hoe lang hij of zij actief is op de handelssite en zoek van tevoren persoonlijk contact. De politie geeft daarnaast nog veel meer tips om veilig te handelen op het internet.

Betaalbaar én goed!

De populairste smartphones tot 700 euro

Powered by

Kieskeurig
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten