ID.nl logo
Waarom Google, Apple en Dropbox weer onder vuur liggen
© Reshift Digital
Huis

Waarom Google, Apple en Dropbox weer onder vuur liggen

Grote techbedrijven liggen al een tijd onder het vergrootglas van toezichthouders, mede vanwege zorgen over de privacy van gebruikers en de opslag van hun gegevens. Recent zijn Google, Apple en Dropbox weer onder vuur komen te liggen. Wat is er aan de hand?

De Italiaanse concurrentiewaakhond AGCM is een zestal onderzoeken gestart naar de clouddiensten die de bedrijven aanbieden. Er zijn namelijk serieuze zorgen dat de manier waarop gebruikersgegevens in Google Drive, iCloud en Dropbox worden verzameld en gebruikt niet stroken met de Europese regels.

De bedrijven konden volgens AGCM niet uitleggen hoe er met data om wordt gegaan en of de gegevens al dan niet worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Bovendien zouden de abonnementsvoorwaarden van de clouddiensten niet eerlijk zijn voor gebruikers. Zo mogen Apple, Dropbox en Google te allen tijde en zonder geldige reden een abonnement opschorten of de contractuele voorwaarden van een abonnement eenzijdig aanpassen. Ze schuiven zelfs alle verantwoordelijkheden met betrekking tot de clouddienst opzij, zelfs als documenten van gebruikers per ongeluk zouden zijn verdwenen uit de cloud, zo vreest AGCM.

©PXimport

Dropbox zou consumenten bovendien geen duidelijke en toegankelijke informatie geven over hoe zij hun abonnement kunnen opzeggen. Ook moeten gebruikers de tijd krijgen om hun gekochte abonnement te kunnen heroverwegen, maar AGCM vermoedt dat Dropbox die mogelijkheid niet (duidelijk) aanbiedt.

Het is niet bekend wanneer het onderzoek wordt afgerond.

Techbedrijven onder vuur

De Europese Unie stuurt al een tijd aan op meer duidelijkheid over het beleid dat grote techbedrijven hanteren en willen meer privacybescherming voor gebruikers. Afgelopen jaar moest Facebook onder druk van Brussel nog inzicht geven in zijn algemene voorwaarden, al blijft het social media-platform op veel vlakken nog geen openheid van zaken geven.

In juli deden Italiaanse autoriteiten nog invallen bij kantoren van Apple en Amazon als onderdeel van een ander onderzoek. De Italiaanse marktwaakhond onderzoekt mogelijke concurrentievervalsing. Afspraken tussen de twee Amerikaanse technologieconcerns zouden het winkeliers onmogelijk hebben gemaakt producten van Apple te verkopen als ze niet deelnamen aan het officiële verkoopprogramma van de iPhone-fabrikant.

©PXimport

Privacy beschermen

Dergelijke onderzoeken laten zien dat het belangrijk is om zelf actief je privacy te beschermen. Je kunt er immers niet vanuit gaan dat je gegevens altijd veilig worden opgeslagen, al is het alleen maar omdat het verdienmodel van sommige partijen gewoonweg draait om het verkopen van deze data.

Er zijn diverse tools die je helpen bij het controleren van je privacygevoelige informatiestroom en met de juiste instellingen kom je al een heel eind. In dit artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden om je privacy online beter te beschermen.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.