ID.nl logo
5 voordelen van de e-simkaart voor je smartphone
Huis

5 voordelen van de e-simkaart voor je smartphone

Hoewel veel mensen nog altijd een fysieke simkaart in hun telefoon hebben zitten, stappen steeds meer gebruikers op een digitale simkaart. Die noemen we ook wel de e-sim. Maar wat is dat precies en wat zijn er de voordelen van? Daar geven we antwoord op in dit artikel.

De e-sim heeft een aantal voordelen ten opzichte van de reguliere kaart:

  • Je hebt hem altijd bij je (en kan hem niet beschadigen)
  • Gemakkelijk voor de wereldreizigers onder ons (want dual-sim)
  • E-sims zijn veilig
  • Activeren is een peulenschil (je hoeft daar geen technerd voor te zijn)
  • De impact op het milieu is lager

Lees ook: Waar voor je geld: 5 betaalbare smartphones van max 550 euro

Het grote verschil tussen de gewone simkaart en de e-sim is dat de laatstgenoemde digitaal is. Het is een ingebouwde simkaart – de e staat in dit geval voor het Engelse woord embedded. In goed Nederlands is dat ingebed. Je provider kan jouw nummer daarop plaatsen, wat voor jou betekent dat er een handeling minder is tijdens het installeren van je nieuwe smartphone. De digitale kaart is gekoppeld aan je smartphone (net zoals de fysieke versie) en werkt vervolgens precies zoals de ouderwetse simkaart. Maar waarom zou je voor dit type kaart kiezen?

1- Je hebt hem altijd bij je

Nou, er kleven veel voordelen aan het gebruik van een e-sim. Zo heb je hem altijd bij de hand en kun je hem onmogelijk kwijtraken. Hij zit immers ín je smartphone. Alleen wanneer je je toestel kwijtraakt, ben je ook je simkaart kwijt. In de meeste gevallen zit een fysieke simkaart in dezelfde sleuf als een micro-sd-kaart. En als je die er even uit wil halen, bestaat het risico dat de simkaart uit de houder valt. En als je dat dan niet ziet, kun je zomaar je kaart kwijtraken. Bovendien kun je een e-sim niet beschadigen wanneer je van kaart wisselt (indien nodig).

2- Handig op reis of voor je werk

Dat wisselen van simkaart gebeurt misschien vaker dan je denkt. Helemaal wanneer je naar het buitenland reist, een zakelijk of tweede nummer hebt of wanneer je smartphones test als beroep. In plaats van constant frunniken met kaartjes wisselen, kun je ook een tweede e-sim activeren (voordat je vertrekt) en die inzetten wanneer de situatie daarom vraagt. Android-smartphones kunnen vijf tot zeven e-sim aan, terwijl iPhones soms tot acht stuks gaan. Check even de specificaties om dat zeker te weten, want dit kan per toestel verschillen.

©Production Perig

3- E-sims zijn veilig

En ook goed om te weten: e-sims zijn over het algemeen gewoon veilig te gebruiken. Traditionele simkaartjes kunnen gestolen of gekloond worden. Iedereen met zo’n klein pennetje of haakje, dat in de doos van je smartphone zit, kan de kaartsleuf openen en de fysieke kaarten omwisselen (in theorie). Dat kan niet met een e-sim, aangezien er geen fysieke kaart is om te stelen of te klonen. Bovendien moet iemand je telefoon kunnen ontgrendelen om tot de informatie op die digitale kaart te komen, en dat is voor veel kwaadwillenden de moeite niet waard.

4- Activeren is echt een peulenschil

Bovendien is het zo dat het activeren van de kaart veel simpeler is. Je hoeft niet naar een winkel om de kaart op te halen of te wachten totdat die via de post geleverd wordt. In plaats daarvan ontvang je een qr-code van je provider, die je scant met het toestel waarop je de kaart gebruikt. Het duurt slechts enkele minuten om de kaart te installeren, waardoor je binnen no-time na het regelen van je nieuwe abonnement online kunt gaan. Datzelfde geldt voor het activeren van een tweede of zelfs derde e-sim. In dit geval is het echt zo dat gemak de mens dient.

Nieuwe simkaart nodig?

Met een prepaid-exemplaar sta je niet voor onverwachte kosten

5- De impact op het milieu is lager

Tot slot vestigen we onze aandacht nog even op het milieu. Want de impact op het milieu is met een e-sim minder groot. Voordat een fysieke simkaart bij jou op de mat ploft, is die gefabriceerd, verscheept en bezorgd; en dat kost heel veel materialen en energie. Omdat e-sims geen fysieke omhulsels en pakketten nodig hebben, reduceer je de CO2-voetafdruk als gebruiker. Daarmee verklein je ook de elektronische afvalberg wanneer je de kaart niet meer wenst te gebruiken. Toegegeven, zo’n kaart neemt niet veel ruimte in, maar alle beetjes helpen.

Nadelen van de e-sim

Om een zo volledig mogelijk beeld van de e-sim mee te geven, brengen we ook twee nadelen aan het licht. Zo is het minder gemakkelijk om van toestel te wisselen. Je moet namelijk iedere keer het installatieproces doorlopen en daarvoor soms de app van de provider gebruiken. Overstap gaat alleen volgens een specifiek stappenplan; je kunt niet gewoon het kaartje uit het ene toestel halen en het in de andere stoppen. Daarnaast kunnen hackers een poging doen je e-sim te hacken, wanneer je na het overzetten probeert in te loggen. Dan proberen ze tussen jou en dat inlogproces te komen, om zodoende je persoonlijke informatie te ontfutselen. Gelukkig bouwen providers veiligheidsmaatregelen in om problemen te voorkomen.


▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube