ID.nl logo
Maak je nieuwe harde schijf klaar voor gebruik
Zekerheid & gemak

Maak je nieuwe harde schijf klaar voor gebruik

Wanneer je een schijf aan een mediaspeler of computer hangt, is de kans groot dat het apparaat daar niet zomaar mee overweg kan. Het vergt voorbereiding om de schijf gebruiksklaar te maken: van correct aansluiten via initialiseren en partitioneren tot formatteren. We maken je stap voor stap wegwijs.

Tip 01: SATA-schijf

Nagenoeg alle computers van de laatste jaren hebben een SATA-interface voor het aansluiten van opslagmedia als harde schijven en SSD's. SATA staat voor Serial ATA (Advanced Technology Attachment) en vervangt de vorige standaard (IDE). Een SATA-schijf is niet alleen sneller; de aansluiting verloopt ook makkelijker dan bij een IDE-schijf. Dat komt doordat je niet langer met 'jumpers' (minuscule klemmetjes) aan de slag hoeft te gaan om de schijf correct in te stellen.

In principe hoef je een SATA-schijf alleen maar op een vrije SATA-connector van een schijfcontroller aan te sluiten en die uiteraard ook van stroom te voorzien. Dat laatste gebeurt normaliter via een L-vormige SATA-connector, behalve wanneer de (wat oudere?) pc-voeding alleen Molex-connectoren bevat. In het laatste geval heb je een verloopstukje nodig.

Tip 02: AHCI-modus

In principe kun je nu al je computer opstarten. Voor je echter doorstart, doe je er goed aan eerst de instellingen van het systeem-BIOS na te gaan. Dit setup-venster bereik je over het algemeen door kort na het inschakelen van de pc een speciale toets in te drukken. Gewoonlijk is dat Delete, F10, F1, F2 of Esc.

Raadpleeg eventueel de handleiding bij je systeem. In het BIOS ga je dan op zoek naar iets als SATA Configuration of Integrated Peripherals / Onboard SATA Mode, waarna je de betreffende SATA-poort in plaats van op (Native) IDE bij voorkeur instelt op AHCI (advanced host controller interface). Deze instelling ondersteunt functies als 'hot plugging' en NCQ (native command queuing), wat voor betere prestaties zorgt. Sommige systemen ondersteunen van huis uit ook de RAID-modus, maar die heb je alleen nodig als je twee of meer schijven in een RAID-configuratie (Redundant Array of Independent Disks) wilt stoppen. Let op: kies hier niet voor als er op die schijf al een besturingssysteem staat! Het OS zal namelijk niet meer opstarten tenzij je het opnieuw installeert.

©PXimport

Tip 02 De meeste SATA-apparaten zijn gebaat bij de AHCI-modus.

Tip 03: Installatie controleren

We gaan er nu even van uit dat je deze schijf als een tweede schijf (bedoeld voor dataopslag) hebt aangekoppeld en dat je dus al over een startschijf met Windows beschikt. Gaat het echter toch om je enige schijf op dit moment - dus met de bedoeling daar je startschijf van te maken - dan kun je eigenlijk meteen verdergaan met tip 8.

In het andere geval start je Windows van je eerste schijf op en open je de ingebouwde module voor schijfbeheer. Dat kan als volgt: druk op Windows-toets+R en voer het commando diskmgmt.msc uit.

De kans is groot dat meteen al een dialoogvenster verschijnt, met de mededeling dat de nieuwe schijf nog niet is geïnitialiseerd en dus nog niet klaar is om data te ontvangen. Niets om je zorgen over te maken, dat is helemaal normaal in dit stadium. Goed is in elk geval dat Windows de schijf al op fysiek niveau heeft gedetecteerd. Je mag overigens het dialoogvenster gerust even sluiten (door op Annuleren te drukken). In de visuele voorstelling merk je nu ook de nieuw aangesloten schijf op. Die bevat op dit ogenblijk één grote, niet-toegewezen ruimte. Daar brengen we straks verandering in.

©PXimport

Tip 03 Weinig verrassend: een nieuwe schijf bevat aanvankelijk alleen niet-toegewezen ruimte.

Tip 04: Schijf initialiseren

Links onderaan zie je een rood pijltje bij de nieuwe schijf met de vermelding Onbekend en Niet geïnitialiseerd. Klik dit vak met de rechtermuisknop aan en kies Schijf initialiseren. Het dialoogvenster verschijnt opnieuw en Windows wil blijkbaar van ons weten welke partitiestijl we voor die schijf wensen: MBR of GPT. Raadpleeg het tekstkader 'MBR & GPT' in dit artikel om de belangrijkste verschillen tussen beide te kennen en een doordachte keuze te kunnen maken. Welke partitiestijl je ook kiest, de uitvoering ervan duurt nauwelijks een seconde.

Mocht je alsnog op je beslissing willen terugkomen, dat kan nog probleemloos in dit stadium. Zodra je de schijf hebt gepartitioneerd - zie tips 05 en 06 - wordt het lastiger, want dan moet je eerst alle partities weer verwijderen. Om zo'n conversie uit te voeren klik je alweer met de rechtermuisknop op het vak en kies je Schijf converteren naar MBR-schijf of Schijf converteren naar GPT-schijf.

MBR & GPT

MBR staat voor Master Boot Record en dat verwijst naar de allereerste sector op de schijf, waar Windows onder meer de nodige opstartcode plaatst en de locatie van de schijfpartities bijhoudt. Er zijn wel twee nadelen aan MBR. Zo maakt fysieke schade aan deze locatie de schijf onbruikbaar. En MBR kan niet overweg met schijven groter dan 2,2 TB.

GPT is de afkorting van GUID Partition Table, waarbij GUID staat voor Globally Unique Identifier. GPT vormt eigenlijk een onderdeel van de (U)EFI-standaard (Unified Extensible Firmware interface), die kan worden beschouwd als opvolger van het BIOS. Nagenoeg alle moderne besturingssystemen kunnen met GPT overweg, waaronder Mac OS X (10.4 en hoger) en Windows Vista (en hoger). Een groot voordeel van GPT is dat die met veel meer én grotere schijfpartities overweg kan dan MBR. Een systeem met GPT is ook corruptiebestendiger, doordat er twee exemplaren van de GPT-huishouding op schijf worden bewaard. Let echter op als je GPT kiest voor je opstartschijf. Je moet namelijk over een 64bit-versie van Windows 7 of 8 beschikken in combinatie met een UEFI-systeem om van zo'n GPT-schijf te kunnen opstarten!

©PXimport

Een blik onder de motorkap: partitiestijl MBR (links) versus GPT (rechts).

Tip 05: Partitioneren (1)

Bij de schijf zie je nu Standaard staan. Nu kun je wel vanuit het contextmenu in Windows 7 en 8(.1) Schijf converteren naar dynamische schijf selecteren. Dat zorgt ervoor dat je met diverse schijven geheel softwarematig - dus zonder speciale schijfcontroller - een RAID-achtig systeem kunt opzetten. Deze optie laten we hier echter verder buiten beschouwing.

Veel belangrijker is het feit dat je schijf op dit moment nog altijd niet opduikt in de Verkenner. Dat komt doordat ze alleen nog maar 'niet-toegewezen ruimte' bevat en er dus nog geen logische volumes of partities beschikbaar zijn. Anders gezegd, je moet die schijf eerst nog partitioneren. Hiertoe klik je de visuele voorstelling van de schijf met de rechtermuisknop aan en kies je Nieuw eenvoudig volume (wellicht is dat trouwens de enige beschikbare optie). Er start nu een wizard op.

©PXimport

Een besturingssysteem kan geen gegevens kwijt op een niet-geformatteerde schijf.

Tip 06: Partitioneren (2)

Klik op Volgende en geef aan hoe groot de nieuwe partitie moet worden. Standaard stelt de wizard de volledige opslagcapaciteit van de schijf voor, maar als je dat nuttig acht kun je hier gerust ook een kleinere capaciteit invullen. Zo blijft er nog ruimte over voor bijkomende partities (zie ook kadertekst 'Partities in soorten en maten').

Laten we er echter van uitgaan dat je voor je (data)schijf aan één partitie genoeg hebt. Druk op Volgende en kies een geschikte, vrije stationsletter voor je nieuwe partitie uit. Bevestig opnieuw met Volgende. De volgende uitdaging dient zich aan: het formatteren van de schijf!

©PXimport

Ken je geen stationsletter toe, dan is de partitie niet zichtbaar in de Verkenner.

Tip 07: Schijf formatteren

Formatteren betekent zoveel als de partitie voorzien van een specifiek bestandssysteem, zodat het besturingssysteem weet waar welke data kunnen worden of zijn opgeslagen. Afhankelijk van je bedoelingen en van enkele parameters dienen zich hier ook verschillende mogelijkheden aan. In de kadertekst 'Van FAT tot NTFS' lees je er meer over. Bij twijfel kies je het best voor NTFS, dat zich zowat tot de belangrijkste standaard heeft ontwikkeld. Althans binnen Windows-omgevingen, want mocht je de dataschijf ook binnen Linux of op de Mac willen inzetten - of een ingebed systeem zoals je dat in media-apparaten kunt tegenkomen -, dan kun je wellicht beter voor een andere optie kiezen (zie kadertekst 'Ook buiten Windows').

De clustergrootte - dat is het minimum aantal sectoren (en dus bytes) dat voor één bestand zal worden ingezet - kun je het best op Standaard laten staan! Verzin een geschikte naam voor je partitie, laat gerust het vinkje staan bij Snelformatteren en rond af met Volgende en met Voltooien. Zodra de formattering achter de rug is, komt je partitie beschikbaar in de Verkenner en is die gebruiksklaar.

©PXimport

Ken je geen stationsletter toe, dan is de partitie niet zichtbaar in de Verkenner.

Van FAT(32) tot NTFS

Elk besturingssysteem verwacht een of ander bestandssysteem op een partitie, dat maakt dat bestanden correct kunnen worden gelokaliseerd. Niet elk besturingssysteem kan echter met elk bestandssysteem overweg. Vroeger was FAT(32) het standaard bestandssysteem voor onder meer Windows-omgevingen, maar de kans is klein dat je vanuit het Windows Schijfbeheer nog FAT32 kunt selecteren bij het formatteren van een harde schijf of SSD. Immers, zodra de capaciteit 32 GB overschrijdt, is die optie niet langer beschikbaar. NTFS (New Technology File System) heeft echter al lang de fakkel van FAT32 overgenomen.

Dat hoeft niet te verbazen, want NTFS heeft enkele opvallende voordelen. Het risico op bestandscorruptie is kleiner, je kunt zonder meer bestanden comprimeren en versleutelen, je kunt per gebruiker specifieke machtigingen toekennen, de bestands- en partitiegrootte is royaler dan bij FAT32 enzovoort. Weinig reden dus om niet voor NTFS te kiezen. Echter, mocht je schijf met FAT32 zijn geformatteerd en je wilt alsnog overstappen naar NTFS, dan kan dat in principe zonder dataverlies vanuit de opdrachtprompt met het commando convert x: /FS:NTFS, waarbij je x: vervangt door de juiste stationsletter. Maar let wel: er kunnen toch nog redenen zijn om voor FAT32 te kiezen (zie tekstkader 'Ook buiten Windows').

Ook buiten Windows

De focus van dit artikel ligt weliswaar op Windows-omgevingen, maar er zijn natuurlijk ook nog andere besturingssystemen, zoals Linux (niet zelden ingebed in apparaten als een NAS of mediaspeler) en Mac OS X. Zo zullen Linux-gebruikers zeker bekend zijn met bestandssystemen als ReiserFS en Ext2/3/4 en hebben Mac-gebruikers vooral te maken met HFS+ oftewel Mac OS Extended.

Maar wat als je een (externe?) schijf prepareert die je door diverse besturingssystemen wilt laten benaderen? In dat geval werpt vooral FAT32 zich als een mogelijke kandidaat op, want zowat alle OS'en kunnen er probleemloos mee overweg. Is je partitie groter dan 32 GB en wil je die toch met FAT32 formatteren, laat het Windows Schijfbeheer dan links liggen en gebruik hiervoor een tool als Minitool Partition Wizard Home Edition. Houd er echter rekening mee dat je op zo'n schijf geen bestanden kunt opslaan die groter zijn dan 4 GB. Dat is niet onbelangrijk met het oog op video- of imagebestanden, zoals MKV of ISO.

Er is verder nog exFAT, een lichtvoetiger alternatief voor NTFS, dat door Microsoft met name voor flash-schijven werd ontworpen en dat een nagenoeg onbeperkte bestandsgrootte toelaat. Ook Mac OS X kan prima overweg met dat systeem (althans vanaf Snow Leopard), voor Linux moet je wel iets extra installeren en dat maakt dat veel apparaten (met Linux voorgeïnstalleerd) niet zonder meer met exFAT overweg kunnen.

Tip 08: Schone Windows

Is het je bedoeling Windows schoon te installeren op een schijf, dan hoef je niet noodzakelijk zelf al de fases van initialiseren, partitioneren en formatteren te doorlopen vanuit het Windows Schijfbeheer of met behulp van een of andere externe tool. Dat kan ook gewoon vanuit het installatiemedium van Windows gebeuren. Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen dat je systeem van dit medium kan opstarten. In een notendop verloopt de installatie van Windows 8(.1) als volgt.

Kort nadat het medium is opgestart, komt een wizard in beeld. Die vraagt je naar taal, tijd, valuta en toetsenbordindeling. Druk op Volgende en op Nu installeren. Ga akkoord met de licentievoorwaarden en vul desgevraagd de productcode in. Druk op Volgende en kies Aangepast: alleen Windows installeren (aanbevolen).

©PXimport

Een schone installatie heeft altijd de voorkeur.

Tip 09: Windows installeren

Standaard stelt Windows voor om voor de opstartpartitie de volledige opslagcapaciteit van de schijf te gebruiken - op een kleine systeempartitie na die Windows automatisch ook zal creëren. Wil je dat anders, bijvoorbeeld omdat je al dan niet met het oog op een dualboot-configuratie twee of meer partities wenst, druk in plaats van Volgende dan op Nieuw en stel de gewenste grootte van de eerste partitie in, waarna je bevestigt met Toepassen. Herhaal dit voor de volgende partities. Na afloop selecteer je de partitie waarop je Windows wilt installeren en druk je alsnog op Volgende. De installatie van Windows gaat van start.

©PXimport

Beslis zelf of je al dan niet met diverse partities wilt werken.

▼ Volgende artikel
Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten
Mobiliteit

Checklist tweedehands Tesla Model 3: hier moet je op letten

Het aanbod van gebruikte Tesla's Model 3 groeit enorm, en daarmee dalen de prijzen. Zo wordt het instapmodel van Tesla ineens een heel aantrekkelijke occasion. Waar moet je op letten bij de aankoop van die elektrische auto?

Dit artikel in het kort:

  • De Tesla Model 3 is als occasion steeds betaalbaarder door het groeiende aanbod.
  • Let op de verschillende versies: Standard Range, Long Range en Performance, elk met hun eigen specificaties en batterijcapaciteit.
  • Controleer de bouwkwaliteit, vooral bij oudere modellen.
  • Veelvoorkomende problemen: slijtage aan draagarmen, lekkende kofferrubbers en condens in de achterlichten.
  • Check de status van de batterij via Tesla's service mode voor een goed inzicht in de gezondheid.
  • Kilometerstand is minder relevant bij EV's; zelfs hogere standen zijn vaak geen probleem.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Zo'n vijf jaar geleden begon elektrisch rijden écht populair te worden. In 2019 kwam er een aantal belangrijke auto's op de markt die vanwege gunstige bijtelling maar al te graag door zakelijk Nederland geleased werden. Vijf jaar later, in 2024, zijn veel van die leasecontracten verlopen en zijn die duizenden auto's dus ineens beschikbaar voor de koper van een tweedehandsauto. Denk aan de Kia Niro, Hyundai Kona en MG ZS, maar vooral aan de auto die elektrisch rijden bereikbaar, maar vooral eenvoudiger en comfortabeler maakte: de Tesla Model 3.  

We kunnen gerust stellen dat die Tesla Model 3 een van de belangrijkste, zo dan niet de belangrijkste, elektrische auto van de afgelopen jaren is. Het is een relatief ruime maar tegelijkertijd compacte, comfortabele, snelle en zuinige elektrische auto, die ook nog eens heel betaalbaar is vergeleken met z'n concurrenten. Vandaar dat er in 2019 zo'n 30.000 exemplaren een Nederlands kenteken kregen, voornamelijk via een leasecontract. Die auto's zijn nu bereikbaar voor de occasionkoper. Toch is het kopen van een Tesla Model 3 niet zo eenvoudig als het lijkt. We leggen je uit waarom, en hoe je de beste auto voor jouw situatie kunt kiezen.  

Tal van verschillende versies 

De Tesla Model 3 werd (en wordt) in allerlei verschillende versies aangeboden. Er zijn varianten met één of twee elektromotoren, die ook nog eens worden gecombineerd met een grote of kleine batterij. Tegelijkertijd is de Model 3 altijd constant up-to-date gehouden. Niet alleen op het gebied van software, maar ook wat betreft de hardware. Hoe zit het precies? 

Laten we beginnen met de varianten. Onderaan het gamma staat de SR, oftewel Standard Range. Het is een variant met alleen een motor op de achteras, en het kleinste batterijpakket. Daarboven staat de LR, oftewel Long Range. Die heeft, zoals de naam al aangeeft, een groter bereik door een grotere batterij. Die variant is geleverd met één of twee elektromotoren, en dus achter- of vierwielaandrijving. Kies je voor de achterwiel-aangedreven versie, dan krijg je minder vermogen, maar wel een iets hoger bereik. Die variant is echter maar kortstondig in Europa geleverd. De vierwiel-aangedreven versie is sneller, maar komt wat minder ver. Bovenaan het gamma staat de P, oftewel de Performance, met véél vermogen en de grote batterij.  

©Tesla

Alle versies uit de eerste modeljaren

Hieronder een overzicht van alle versies uit de eerste modeljaren van de Tesla Model 3, en die je waarschijnlijk ook veel op occasionwebsites tegenkomt.   

  • Standard Range: 320 kilometer bereik (49 kWh-batterij) 

  • Long Range RWD: 475 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Longe Range Dual Motor (4WD): 455 kilometer (73,5 kWh-batterij) 

  • Long Range Performance: 440 kilometer (73,5 kWh-batterij)  

©Vereniging Elektrische Rijders

Maar helaas: dan zijn we er nog niet. In de jaren die volgden, lepelde Tesla een andere en iets grotere batterij in de Model 3. Zo kreeg de Standard Range een 52,5 kWh-batterij, die ook nog eens een zogenaamde LFP-batterij werd. Die batterij maakt gebruik van andere materialen (waaronder géén kobalt) en kan – in tegenstelling tot de oudere en reguliere NMC-batterijen – altijd tot 100 procent worden opgeladen. Dat maakt de nieuwe Standard Range-variant als occasion een stuk praktischer dan de allereerste versie. Tussen 2021 en 2023 kreeg de standaard variant van de Model 3 zelfs een 57,5 kWh-batterij. Voor een duidelijk overzicht van alle versies en modeljaren, kun je het beste op EV Database kijken.  

Kijk bij het zoeken naar een Tesla Model 3 goed naar de bouwjaren: lang niet alle aanbieders duiken zelf in alle varianten die Tesla heeft geleverd en adverteren vaak met cijfers die niet overeenkomen met de specificaties van de betreffende auto.   

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Kwaaltjes 

Goed, je hebt de versie gekozen die het beste bij jou past. Dan is het nu zaak om te kijken naar specifieke aandachtspunten voor een Tesla Model 3. Daarvoor beginnen we met de bouwkwaliteit van de auto, want die was in de eerste jaren nog niet op het niveau van vandaag de dag. De eerste Model 3's werden bekritiseerd door niet aansluitende carrosseriedelen en een dashboard dat niet heel stevig en strak in elkaar gezet was. Kijk bij een bezichtiging dus eens goed naar de auto en voel met name alle onderdelen in het interieur. Weet dat de auto's uit China een beduidend betere bouwkwaliteit hebben dan de (vroege) modellen die uit de Amerikaanse fabriek in Fremont kwamen.  

Dan naar de rest van de auto. Een bekend probleem van de eerste versie van de Tesla Model 3 zijn de voorste draagarmen. Zo goed als elke auto en eigenaar had er in de eerste jaren last van: een bonkende en krakende wielophanging. Het goede nieuws voor de occasionkoper is dat veel van die draagarmen al in de leaseperiode en onder garantie zijn vervangen. Let er desondanks goed op en vraag naar de onderhoudshistorie van de occasion die je op het oog hebt. 

©Tesla

Lekkage 

Het is bij tweedehands auto's altijd goed om de kofferbak te inspecteren op vocht. Het komt namelijk, met name bij oudere auto's, best vaak voor dat de rubbers van de achterklep niet meer goed zijn, en water doorlaten. Ook hier geldt dat vroegere exemplaren van de Tesla Model 3 problemen hadden, maar die zijn mogelijk onder garantie al verholpen. Voel in kofferbak of de stof droog is en kijk goed in het extra en diepe bagagecompartiment, waar je onder andere de laadkabel kwijt kunt.  

Vocht rondom de achterzijde van de auto is sowieso wel een dingetje, want ook de achterlichten van de Tesla Model 3 waren en zijn niet altijd waterdicht. Een bekend probleem is condens in de achterlichtunits. Dat ziet er niet alleen niet mooi uit, maar kan ook voor defecten zorgen. Controleer daar dus goed op. Elke Tesla Model 3 heeft ook een groot panoramadak: controleer dat goed op beschadigingen, sterretjes of eventueel zelfs scheuren.  

Check de status van de batterij 

Het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto is en blijft de batterij. En als occasionkoper wil je daar natuurlijk zekerheid over hebben. In een eerder artikel raadden we je al aan om altijd een accucheck uit te laten voren op een tweedehands elektrische auto. Zo krijg je een inzicht in de State of Health (SoH) van een batterij en weet je dus hoe gezond-ie nog is.  

🚘Lees ook: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Tesla heeft daar zelf ook al iets op bedacht. Elke auto van de fabrikant heeft namelijk een zogenoemde service mode, waarbij de auto zichzelf als het ware uitleest. Zo krijg je inzicht in de status van de auto en batterij. Handig, en zeker een aanrader om te activeren tijdens je proefrit of bezichtiging. Vraag de verkoper om die handeling voor je uit te voeren, of zoek op internet naar de manier waarop je dat zelf eenvoudig kunt doen. Zorg ervoor dat je deze check laat uitvoeren op het moment van de bezichtiging.

Watch on YouTube

Waar hoef je je niet druk over te maken? 

Over het algemeen is de kilometerstand bij veel elektrische auto's veel minder relevant. Dat komt doordat EV's minder gevoelig zijn voor onderhoud en storingen, en zaken als een elektromotor en batterij gewoon heel lang meegaan. Wees daarom niet bang om een Tesla Model 3 met een hoge kilometerstand te kopen: de batterij is bij een kilometrage van 200.000 kilometer nog láng niet op z'n eind. Dat wordt waarschijnlijk bevestigd door de accucheck die je laat uitvoeren.  

Ervaringen van de Tesla Model 3 wijzen ook uit dat de banden over het algemeen lang meegaan, net zo lang als bij een brandstofauto. Controleer ze natuurlijk altijd, maar het is geen specifiek aandachtspunt. Hetzelfde geldt voor de software: die is in een Tesla ijzersterk, maar ook oude modellen worden constant geüpdatet met nieuwe mogelijkheden en features. Het is een van de belangrijkste aankoopargumenten van een Tesla Model 3 en of je nu een nieuwer of een ouder model rijdt, dat maakt eigenlijk niet uit.  

Meer weten over de rij- en gebruikservaringen van een Tesla Model 3? Via de Vereniging Elektrische Rijders kun je eenvoudig in contact komen met eigenaren van die auto. Zij staan klaar om je van informatie en tips te voorzien. Dat doe je eenvoudig via deze link.  


 

 

 

 

 

 

▼ Volgende artikel
Waarom je (voorlopig) beter je Temu-account kunt opzeggen
Huis

Waarom je (voorlopig) beter je Temu-account kunt opzeggen

Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. En dat geldt al helemaal voor een Chinese webshop als Temu, waar veel Nederlanders maandelijks veel geld denken te besparen door goedkopere producten te kopen waar ze weken op moeten wachten.

Temu is een Chinese webshop waar je voor een lage prijs veel producten kunt kopen. Maar is dat wel een goed idee? De webshop houdt zich onder meer volgens de ACM niet aan de regels

Het is natuurlijk heel verleidelijk. Je ziet een product voorbijkomen dat je wilt hebben (of waarvan je niet wist dat je het wilde hebben) en besluit – mede gemotiveerd door die extreem lage prijs – de gok te wagen. Dat is waar verkoopwebsites als Temu, AliExpress, Banggood en Shein hun geld mee verdienen. Vooral Temu is de laatste tijd in het nieuws, omdat de Chinese webshop allerlei Europese regels doodleuk negeert. Het bedrijf houdt bewust informatie achter om consumenten te beïnvloeden, meldt de Consumentenbond tegenover de NOS.

En dat is problematisch, want zo kunnen consumenten geen weloverwogen besluit maken. Los daarvan maakt Temu gebruik van allerhande manipulatieve technieken om mensen meer geld uit de zakken te kloppen. Daar komt bij dat mensen niet eens weten of het product wel veilig is. Daarom is begin juni 2024 besloten om Temu aan de lijst van de Digital Markets Act toe te voegen. Andere grote Chinese winkels, zoals AliEpxress, Shein en Amazon (dat tegenwoordig talloze Chinese affiliate-verkopers heeft) staan ook op die lijst en moeten daardoor allemaal voldoen aan de strenge Europese veiligheidsregels. Temu heeft tot september om dat te regelen.

©tanaonte - stock.adobe.com

Producten met gebreken

Tot die tijd is het wellicht een goed idee om je Temu-account op te zeggen. Daar zijn nog meer redenen voor te bedenken, die in veel gevallen ook betrekking hebben op andere Chinese webshops. Zo zijn veel producten van lage kwaliteit. Waarschijnlijk houd je daar al rekening mee in je besluit, maar je weet van tevoren niet echt hoelang een artikel meegaat. De kans is dus groot dat je van een koude kermis thuiskomt. Zoek je iets specifieks en weet je waar je aan begint, dan kan die teleurstelling meevallen; maar reken daar niet op.

De Consumentenbond heeft de site onderzocht en geconcludeerd dat 'de meerderheid van producten' gebreken heeft en dat 'handleidingen, etiketten en veiligheidscertificaten' ontbreken. Daarnaast is er veel te doen omtrent advertenties. Vaak krijg je bepaalde producten te zien die van een specifiek merk zouden komen. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Als de verkoper geen blauw vinkje heeft (waarmee een geautoriseerde verkoper of authentieke verkoper wordt aangeduid), moet je er niet raar van opkijken als je een nepproduct krijgt opgestuurd.

Een gebrek aan vertrouwen

Als er daardoor niet al alarmbellen gaan rinkelen, dan is het wel omdat Temu ook nog eens gebruikersdata verzamelt en verkoopt. Dat online webshops persoonlijke gegevens verzamelen, is op zich niet opmerkelijk. Je huisadres, e-mailadres, naam, betaalinformatie en meer zijn in veel gevallen nodig voor een juiste afhandeling van de bestelling. Dat Temu die data vervolgens doorverkoopt aan derde partijen, zodat die je persoonlijke advertenties kunnen voorschotelen, is een brug te ver. Dat staat vooralsnog vermeld in zijn privacybeleid, maar mogelijk verandert dat in september.

Overigens doet AliExpress precies hetzelfde, met zowel partners in het oosten als in het westen. Shein lijkt dat dan weer niet te doen, maar vereist wel dat gebruikers data van andere apps op hun smartphone delen. In ruil daarvoor krijgen gebruikers korting op Shein-producten. Oftewel, als koper moet je door allerlei hoepels springen voor een beetje korting. Op Temu is daar eveneens sprake van. Niet alleen kun je middels affiliate-links de app en site promoten voor wat compensatie of 'gratis' producten, ook kun je meedoen aan digitale gokkasten met aanbiedingen.

Voordat je op het internet een aankoop doet, doe je er altijd goed aan recensies te lezen. Een website als Trustpilot geeft vaak een goede weergave van andermans ervaringen. Hieronder links naar de genoemde shops in dit artikel.

Temu-account verwijderen

Het lijkt dus een goed idee om je accounts bij enkele Chinese verkoopsites op te zeggen. Scheelt niet alleen een hoop geld, ook je aandeel in (e-)waste gaat omlaag. Daarnaast is het goed voor je online privacy. Maar hoe verwijder je een account van Temu? Dat kun je doen via de website. Log in met je account en ga dan naar Accountbeveiliging. Helemaal onderaan deze pagina zie je in net wat kleinere letters Je Temu-account verwijderen staan. Klik daarop en vink dan naast Ik wil mijn Temu-account definitief verwijderen het bolletje aan.

Vervolgens moet je nog wat stappen doorlopen en aangeven waarom je je account wilt verwijderen. Laat je verder niet gek maken en klik overal rustig doorheen, zodat je aan het eind van dit proces de keuze nogmaals kunt bevestigen. Je weet dat het gelukt is zodra je een e-mail ontvangt met de melding dat je account verwijderd is. Het duurt daarna nog zeven(!) dagen voordat het profiel écht weg is, zodat je je in die tijd nog kunt bedenken – maar dat hoeft niet.