ID.nl logo
15 slimme toepassingen voor wearables
© PXimport
Zekerheid & gemak

15 slimme toepassingen voor wearables

Wearables zijn ongekend populair. Maar wie aan deze draagbare technologie denkt, komt vaak niet verder dan een hardlooparmband. Zonde, want er zijn veel meer wearables dan dat, elk model met een eigen functie die ons leven makkelijker moet maken. We zetten vijftien toepassingen voor je op een rij.

01 Tijd en communicatie

Laten we beginnen bij het begin. Want de oudste wearable in de geschiedenis is uiteraard het horloge: van oorsprong een stuk mechaniek om je pols, maar sinds 1972 ook in een digitale variant. Sinds een jaar of twee is het horloge weer helemaal terug, ditmaal in een slimme vorm: de smartwatch. Uiteraard kun je op al deze horloges gewoon de tijd zien, maar de meest recente edities, zoals de in maart geïntroduceerde Apple Watch, stellen je in staat om te telefoneren via je polshorloge (je hebt daar wel nog een verbinding met een iPhone voor nodig). Naast bellen kun je echter ook berichten, kleine tekeningetjes of zelfs je hartslag sturen. Daarmee wordt de smartwatch een belangrijk communicatiemiddel.

©PXimport

De meeste wearables bieden je de mogelijkheid om de tijd te zien en sommige apparaten laten je zelfs communiceren.

02 Fitness

Het is niet overdreven om te stellen dat de fitnessindustrie verantwoordelijk is voor het populair maken van wearables. Want of je nu de Fitbit gebruikt of de Nike Fuelband, niets is eenvoudiger dan even een armband om je pols te klikken en de technologie z'n werk te laten doen. Met een armband als de Fuelband kun je niet alleen eenvoudig bijhouden welke afstand je hebt gerend, hoe snel en via welke route. Je kunt dat later ook delen met je sociale netwerk, zodat er een social incentive ontstaat: aangemoedigd worden door je vrienden werkt fantastisch voor je motivatie.

©PXimport

Wearables zoals de Nike Fuelband werken motiverend.

03 Gezondheid

De Apple Watch heeft een hartslagmeter en is daarin allesbehalve uniek; de LG G Watch R en de Microsoft Watch hebben er ook eentje. Je kunt je voorstellen dat dit handig is wanneer je aan het hardlopen bent en er ineens hartproblemen optreden, want dan ben je er natuurlijk supersnel bij. Maar wat wearables op dit moment voor gezondheid doen, verbleekt bij wat er in de nabije toekomst mogelijk is.

Zo werkt Google aan contactlenzen die de glucosewaarden in je tranen meten. Dit is fantastisch nieuws voor suikerpatiënten die daardoor geen bloed meer hoeven te prikken. Zo zullen wearables uiteindelijk ook in staat zijn om andere aandoeningen tijdig op te sporen, bijvoorbeeld in combinatie met nanobots in je bloed.

©PXimport

Contactlenzen die glucosewaarden kunnen meten en doorgeven. Het zet de wereld van diabetici op z'n kop.

04 Lifestyle

Jezelf fit houden en je gezondheid in de gaten houden zijn twee belangrijke zaken die je met wearables kunt doen. Maar gezond leven en fit worden, dat vereist natuurlijk wel zelfdiscipline en een verandering van je levensstijl. Ook daar kunnen wearables een rol in spelen. Zo heeft de Apple Watch een (optionele) ingebouwde functie die je vertelt dat je moet opstaan als je te lang zit en zijn er bijvoorbeeld apps voor Android Wear (de smartwatches die op het besturingssysteem Android draaien) die je vertellen dat het tijd is om een glas water te drinken. Allemaal heel subtiel, maar potentieel levensveranderend.

05 Medisch onderzoek

Dit is een functie die op dit moment nog niet echt door wearables wordt vervuld, maar je kunt je voorstellen dat wanneer er wearables bestaan die medische gegevens van je verzamelen (en dat kan zo eenvoudig zijn als je hartslag of bloeddruk) dit nuttige gegevens oplevert. Als je die gegevens vervolgens centraal verzamelt, ontstaat er een schat aan informatie die tot nieuwe inzichten kan leiden (bijvoorbeeld de relatie tussen een gezond leefritme en glucosewaarden in het bloed). In theorie zijn vrijwel alle wearables daar nu al technologisch toe in staat. Het zijn de privacyvraagstukken die een toepassing op grote schaal vooralsnog tegenhouden.

©PXimport

Wearables zullen het verzamelen van medische gegevens aanzienlijk vergemakkelijken.

06 Augmented reality

Je zou het bijna vergeten, Google Glass. Google mag het project dan op een wat lager pitje hebben gezet, het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat we een wearable dragen die ons extra informatie geeft over de wereld waarin we leven. Met de huidige generatie Google Glasses kan dat al: een kaart op je netvlies met routebeschrijving, maar ook een extra laag die je meer informatie geeft over bijvoorbeeld het gebouw waarnaar je kijkt of vluchtinformatie wanneer je je blik op een vliegtuig richt. Op die manier kunnen wearables het leven zoals we dat nu kennen, aanzienlijk verrijken.

©PXimport

Google Glass is een uitstekend voorbeeld van waartoe augmented reality in staat is.

07 Virtual reality

De overtreffende trap van augmented reality is virtual reality: wat je ziet, wordt niet verrijkt, maar compleet vervangen door een virtuele versie van de werkelijkheid. Dat is niet alleen een interessante manier om film te kijken, maar uiteraard ook om games te spelen. Virtual reality was in de jaren negentig even hot, maar is sinds een jaar of drie weer helemaal terug, nu de technologie is gereduceerd tot een wearable. Nou ja wearable, of je nu gaat voor de HoloLens van Microsoft of de Oculus Rift, het is nogal een apparaat dat je op je hoofd zet. Echter, naarmate de technologie wordt verfijnd, zullen VR-brillen snel kleiner worden en zelfs al was dat niet zo, je krijgt er nogal wat voor terug.

©PXimport

De Oculus Rift is wat groot voor een wearable, maar daar krijg je ook wat voor terug: een andere wereld.

08 Betalen

Je portemonnee uit je zak pakken, openvouwen, pasje eruit halen, betalen en alles weer opbergen. Dat kan natuurlijk een stuk sneller en NFC-technologie maakt dat mogelijk. Betalen met NFC-technologie is doorgaans een kwestie van je wearable langs een betaalterminal halen en klaar! In werkelijkheid blijkt het best lastig om de betaalmarkt open te breken, waardoor je je met een Android-horloge moet beperken tot enkele zaken als Starbucks. Met een Apple Watch kan dat ook in een paar andere winkels, maar dat is nog altijd niet schokkend. Dit zal zich in de komende jaren moeten ontwikkelen, maar dát het de nieuwe betaalstandaard wordt, is onvermijdelijk. Disney heeft zelfs een eigen armband ontwikkeld, waarmee je contactloos kunt betalen in zijn pretparken.

©PXimport

Contactloos betalen met je smartwatch: er zijn nog wat obstakels, maar de techniek is er.

09 Beveiliging

Hoe kan een wearable je in godsnaam beveiligen?, horen we je denken. En inderdaad, als wij denken aan wearables met beveiliging, glijden onze gedachten ook eerst af naar Inspector Gadget die met een helikopter uit z'n hoed wegvliegt. Maar beveiliging kan een breed onderwerp zijn. Denk aan de contactlenzen van Google die glucosewaarden meten. Meten is één ding, maar wat als diezelfde wearable vervolgens een bericht naar een vriend of familielid kan sturen dat het niet goed met je gaat? Of wat als een deur of auto alleen opengaat met behulp van de NFC-technologie in je smartwatch of armband (zoals de Apple Watch, die op afstand hoteldeuren kan openen)? Of andersom: wat als je de deuren met één druk op een wearable kan sluiten wanneer je het gevoel hebt dat er een ongenode gast is? De mogelijkheden op dit vlak zijn eindeloos.

©PXimport

Je smartwatch gebruiken om hulp in te roepen, het is mogelijk.

10 Navigatie

Natuurlijk, bij navigatie kun je denken aan een kleine versie van Google Maps op je smartphone, en dat is ook zeker een mogelijkheid. Maar wat als we verder denken? Bijvoorbeeld een slimme armband die je aan de hand van tactiele feedback (vibratiepatronen gekoppeld aan bepaalde informatie) vertelt wanneer je links of rechts moet en wanneer? Dan wordt zo'n wearable ineens niet alleen zeer nuttig voor jou en mij, maar bijvoorbeeld ook voor mensen die blind zijn (een slimme armband in plaats van een stok). Op dit moment zijn dit soort wearables helaas nog niet in massaproductie, maar er wordt wel hard mee geëxperimenteerd. Een voorbeeld is de Smart Shoe van Ducere Technologies; precies, tactiele feedback in je schoenzool.

©PXimport

11 Vervoer

Stiekem moeten we weer even denken aan Inspector Gadget, maar de realiteit is nog veel beter (alhoewel, een helikopter in je hoed...). Toch heeft dit wel een raakvlak met een andere populaire televisieserie uit de jaren tachtig: Knight Rider! Was je ook altijd jaloers op hoofdpersoon Michael Knight, die alleen maar in zijn horloge hoefde te praten of zijn auto kwam er al aangescheurd? Nu kun jij dat ook. Althans, in theorie, want het is op het moment van schrijven nog niet mogelijk om met je smartwatch een taxi van diensten als Uber of Lyft te bestellen, je kunt er op dit moment alleen mee zien hoe lang de auto nog op zich laat wachten. Maar dat is een kwestie van maanden, geen jaren.

12 Statistische informatie

We hebben het in dit artikel al even gehad over het feit dat wearables prima kunnen worden ingezet voor medisch onderzoek. Maar andere statistische informatie kan ook van groot belang zijn. Zo werd vorig jaar bekend dat Louis van Gaal in de aanloop naar de Wereldcup gebruikmaakte van Google Glass en Oculus Rift om de spelers te voorzien van statistieken tijdens het spelen. Dat gaf de voetballers niet alleen extra informatie waarmee ze hun voordeel konden doen, maar de coach kreeg tegelijkertijd feedback over hoe die informatie van invloed was op hun spel. Ook hier geldt: wanneer dit soort wearables een acceptabel formaat krijgen, zullen ze in de toekomst veel intensiever worden gebruikt.

©PXimport

Ook in de sportindustrie kunnen wearables van groot belang zijn, zoals in dit geval voor golf.

13 Home Automation

Je zit in de auto onderweg naar huis en merkt dat het buiten toch wel heel koud is. Je start een app op je Moto 360-smartwatch en je zet de kachel alvast even een tandje hoger. Of je stelt in dat dit automatisch gebeurt wanneer je op een bepaalde afstand van je huis bent. Zo liet Apple ons tijdens de keynote zien hoe een garagedeur op afstand kon worden geopend met de Apple Watch. Handig als je kinderen de sleutel zijn vergeten.

©PXimport

De thermostaat even aanzetten met een druk op je pols, dat is nu al mogelijk.

14 Huisdieren

Geloof het of niet, wearables zijn écht niet alleen maar bedoeld voor mensen, ook huisdieren kunnen ervan profiteren. In theorie zou je dan kunnen denken aan een halsband met NFC-technologie die ervoor zorgt dat alleen jouw hond of kat door het luik naar binnen kan. Maar er zijn ook daadwerkelijk al wearables op de markt voor je huisdier, zoals de BarkLimiter Deluxe van Garmin. Deze wearable moet ervoor zorgen dat de hond stopt met blaffen op momenten dat dat niet de bedoeling is. Hoe? Door een 'subtiele correctie' (lees stroomstootje) toe te passen wanneer de hond op ongepaste momenten blaft. Wie nog wat verder wil gaan, koopt de Garmin Delta Electronic Dog Training Device. Dat is bijna hetzelfde apparaat, maar dan met afstandsbediening, zodat je de stroomstootjes zelf kunt toepassen als je gedrag wilt corrigeren. Tja.

©PXimport

Een halsband die negatief gedrag van je hond corrigeert, tja, ook dat is wearable-technologie.

15 Slimme kleding

Een interessante categorie wearables die al jaren in ontwikkeling is, is slimme kleding. Dat is een vreemde eend in de bijt, want het is natuurlijk iets heel anders dan een smartwatch of een slimme armband, maar wel degelijk een wearable, omdat het technologie is die je draagt. Een voorbeeld van zo'n kledingstuk is het Smoozi D-Shirt van het Franse bedrijf Cityzen Sciences. Aan de buitenkant zie je niets aan dit T-shirt, sterker nog, je kunt het gewoon wassen en strijken zoals een normaal kledingstuk. Het shirt bevat echter allerlei microsensoren waarmee je hartslag, locatie, afstand en snelheid kunnen worden gemeten. Deze metingen zijn nauwkeuriger dan die van een armband én de technologie is toegankelijker, doordat je geen extra apparaat bij je hoeft te dragen. Een T-shirt draag je immers toch al.

©PXimport

Door slimme kleding hoef je straks helemaal geen extra wearables meer te dragen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 slimme deurbellen met camera en online opslag
Zekerheid & gemak

Waar voor je geld: 5 slimme deurbellen met camera en online opslag

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ga je op vakantie maar wil je toch weten wat er bij je voordeur gebeurt? Een slimme deurbel laat je ook als je niet thuis bent zien wie er voor de deur staat. Wij vonden een vijftal betaalbare exemplaren.

Met een slimme deurbel krijg je een seintje als er iemand aanbelt en kun je vaak ook terugzien wie er voor de deur heeft gestaan. Je kunt daarbij kiezen om de video's lokaal op te slaan, maar de hier besproken deurbellen bieden ook online opslag. En dat is handig, want zo kun je ook tijdens je vakantie in de gaten houden welke (ongenode) gasten er voor de deur staan.

D230S1

Wat handig is aan de Tapo D230S1, is dat hij wordt geleverd met een compacte gong die tevens functioneert als een internet tussenpunt. Hierin kun je een microSD-kaart plaatsen voor lokale opslag van videobeelden, wat betekent dat een abonnement voor cloudopslag niet strikt noodzakelijk is om beelden te bewaren. Mocht je toch liever de flexibiliteit van cloudopslag hebben, dan biedt TP-Link hiervoor een optionele dienst aan. De installatie is over het algemeen eenvoudig en hij werkt op een batterij, wat veel vrijheid geeft qua plaatsing zonder gedoe met bedrading. De beeldkwaliteit is voldoende voor het dagelijks gebruik en de deurbel is uitgerust met slimme detectiefuncties om je op de hoogte te stellen van activiteit voor je deur. Dit maakt het een goede keuze voor wie een complete set zoekt zonder direct vast te zitten aan maandelijkse kosten voor opslag.

Ring Video Doorbell Wired

De Ring Video Doorbell Wired is een van de meest budgetvriendelijke opties van Ring. Deze deurbel sluit je bedraad aan op je bestaande deurbelbedrading, Dit betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over het opladen van batterijen of het leegraken ervan. De deurbel biedt 1080p HD-video en tweeweg-communicatie, zodat je met de bijbehorende app kunt praten met wie er voor de deur staat. Een belangrijk punt om te overwegen bij de Ring Video Doorbell Wired is dat voor de meeste functionaliteiten, waaronder het opslaan en terugkijken van videobeelden, een Ring Protect-abonnement nodig is. Zonder dit abonnement zijn de mogelijkheden vrij beperkt tot livebeeld en notificaties.

Arlo Essential 2 2K Video Doorbell

Deze draadloze videodeurbel van Arlo heeft focus op scherpe beeldkwaliteit en gebruiksgemak. De Arlo Essential 2 filmt in 2K resolutie, waardoor je een beter beeld krijgt dan met de meeste Full-HD-camera's. Een opvallend kenmerk is de 180 graden kijkhoek en de 1:1 beeldverhouding, waardoor je een volledig 'hoofd-tot-teen' beeld krijgt van je bezoekers en pakketjes op de grond. De installatie is bijzonder makkelijk en geheel draadloos. Voor het opslaan van opgenomen videobeelden maakt Arlo gebruik van een cloudgebaseerd systeem, waar je wel een abonnement voor nodig hebt.

Xiaomi Smart Doorbell 3

Ook deze deurbel filmt in 2K resolutie en heeft een indrukwekkende kijkhoek van 180 graden, waardoor je een breed overzicht krijgt van wat er voor je deur gebeurt. Een van de handige eigenschappen is de meegeleverde gong die ook functioneert als basisstation. Deze gong is uitgerust met een interne opslag van 64 GB, wat voldoende is voor de meeste gebruikers en maakt het overbodig om een apart cloudabonnement te nemen, iets wat overigens wel mogelijk is. De deurbel heeft een ingebouwde batterij die lang meegaat en is eenvoudig te installeren. Ook beschikt hij over AI-gestuurde persoonsdetectie, wat helpt om valse meldingen te verminderen.

Imou Doorbell 2S Kit

De Imou Doorbell 2S Kit is een draadloze videodeurbel met nachtfunctie Imou biedt een optionele cloudopslagdienst, maar je kunt de video's ook lokaal opslaan. De deurbel werkt op een ingebouwde, oplaadbare batterij, wat de installatie zeer eenvoudig maakt omdat je geen bedrading nodig hebt. De AI-gestuurde persoonsdetectie zorgt ervoor dat je geen ongewenste meldingen van beweging krijgt, dus niet bij elke langslopende kat.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen