ID.nl logo
Review Paulmann filament RGBW - Retroverlichting met kleur
Zekerheid & gemak

Review Paulmann filament RGBW - Retroverlichting met kleur

Filamentlampen die ledtechnologie combineren met een ouderwetse uitstraling zijn in de mode. Tegelijkertijd is verlichting ook steeds vaker slim. Een combinatie van deze twee trends lijkt dan ook voor de hand te liggen. Het Duitse Paulmann maakt slimme lampen met gekleurd licht gebaseerd op het Zigbee-protocol.

Uitstekend
Conclusie

Ben je op zoek naar sfeervolle kamerlampen die kleur combineren met een echte retro-uitstraling? Dan zijn de lampen van Paulmann ideaal. De verlichting is van een goede kwaliteit, de kleuren zijn mooi en de lampen flikkeren niet. De prijs is ook nog eens prima.

Plus- en minpunten
  • Werkt onder meer met Philips Hue
  • Betaalbaar
  • Flikkervrij
  • Mooie kleuren
  • Glas met gouden gloed
  • Overgangen soms niet vloeiend

Als we uitgaan van het populaire Philips Hue, dan is het aanschaffen van filamentlampen toch lastiger dan je op het eerste gezicht zou denken. In het assortiment van Philips zelf produceren de slimme filamentlampen alleen wittinten. Het enige dat er in het assortiment van Philips nog enigszins bij in de buurt komt, is de Hue Ellipse. Maar dat is met een afmeting van 190 mm een wel erg grote bol, en het typische filament dat voor de retro-uitstraling zorgt, ontbreekt helaas.

Paulmann vult dit gat op met filamentlampen met gekleurde verlichting in vier retroformaten: standaard gloeilamp, G125 (grote bol), G95 (bol) en ST64 (Edison). Wij kregen voor deze review drie G95-lampen die zo'n 30 euro per stuk kosten of 90 euro voor een set van drie stuks. Afhankelijk van het gewenste formaat kan dat iets goedkoper of duurder zijn.

©Jeroen Boer - ID.nl

Geen dipjes

Het filament in de lampen bestaat eigenlijk uit twee delen die samen alle wit- en kleurtinten verzorgen. Zowel het witte licht dat je in allerlei wittinten kunt instellen als het gekleurde licht ziet er uitstekend uit. Het geproduceerde licht is bovendien prettig. Sommige filamentlampen zijn gevoelig voor spanningsdipjes, waardoor je ze ziet flikkeren. Dat is bij deze Paulmann-lampen gelukkig niet het geval: de lampen doen hun werk flikkervrij. De gouden gloed waarmee het glas is afgewerkt, is echter niet ons ding.

©Jeroen Boer - ID.nl

Werkt met Hue

De lampen van Paulmann maken gebruik van Zigbee 3.0 en zijn hiermee behalve met Paulmanns eigen Smik-systeem ook compatibel met allerlei smarthomesystemen, waaronder Philips Hue. Als we een lamp voor de eerste keer van spanning voorzien, is deze direct vindbaar nadat we in de Hue-app een nieuwe lamp toevoegen. De lamp laat zich ook qua kleurweergave probleemloos aansturen.

Als je ze direct naast andere Hue-lampen hangt, zie je wel kleurverschil, maar dat geldt eveneens als je verschillende generaties Hue-producten door elkaar gebruikt. Mogelijkheden die je niet krijgt, zijn HomeKit-ondersteuning, dynamische scènes met kleurveranderingen en AmbiLight. Simpele kleurovergangen werken wel, al zijn die bij sommige kleuren minder vloeiend dan die van echte Hue-lampen.

Conclusie

Ben je op zoek naar sfeervolle kamerlampen die kleur combineren met een echte retro-uitstraling, dan zijn de lampen van Paulmann ideaal. De verlichting is van een goede kwaliteit, de kleuren zijn mooi en de lampen flikkeren niet. De prijs is ook nog eens prima!

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube