ID.nl logo
Dit zijn de beste slimme rolgordijnen en verduistering
Zekerheid & gemak

Dit zijn de beste slimme rolgordijnen en verduistering

“Te lui om op te staan om de gordijnen dicht te doen?!” Een veelgehoord argument van mensen die cynisch zijn over slimme rolgordijnen. Maar je kunt er veel meer mee: je gordijnen automatisch koppelen aan de stand van de zon, slimme verlichting of een film op Netflix. En je kunt ze dichtdoen wanneer je niet thuis bent. Dat geeft een veiliger gevoel.

6x Slimme gordijnen en zonwering

IKEA Fyrtur

Prijs: € 119,-
www.ikea.nl

Het feit dat winkelketen IKEA met z’n eigen slimme gordijnenseries komt, betekent dat het concept klaar is voor de massa. De rolgordijnenset is qua aansturing vergelijkbaar met de slimme Trådfri-verlichting: met een afstandsbediening en een app. Sterker nog, de gordijnen zijn te bedienen in dezelfde app als de verlichting. Ook kun je de gordijnen koppelen aan bijvoorbeeld Apple HomeKit en spraakassistenten zoals Google Assistant (mits je ze koppelt via de Trådfri-hub). Je hoeft de gordijnen niet direct op het lichtnet aan te sluiten, de gordijnen zijn voorzien van een batterij die je losklikt om op te laden.

IKEA Kadrilj

Prijs: € 119,-
www.ikea.nl

De Kadrilj slimme-rolgordijnenserie verschilt nauwelijks van de Fyrtur. De besturing is eveneens mogelijk met spraak, app en afstandsbediening. Ook is er koppeling met andere ecosystemen mogelijk. Het verschil tussen de twee gordijnensets is dat Kadrilj lichtdoorlatend is, terwijl Fyrtur volledig verduistert. De gordijnensets komen in enkele standaardmaten, dus ga goed na of ze passen: 60, 80, 120 of 140 centimeter in breedte. In lengte meet het gordijn 195 centimeter.

Velux Integra

Prijs: Vanaf € 875,-
www.velux.nl

Wanneer je over een Velux Integra-dakraam beschikt, kun je deze bedienen met de Velux Active-app. Niet alleen voor de ingebouwde zonwering of rolluiken, maar ook om het raam zelf te openen. Ook werken ze samen met Netatmo-apparatuur en een Velux-binnenklimaatsensor om bijvoorbeeld het raam automatisch te laten openen en sluiten wanneer een temperatuur, luchtvochtigheid of CO₂-niveau bereikt is. Om deze waardes te kunnen meten, kun je apparatuur van Netatmo koppelen. Ook kun je de ramen koppelen aan Apple HomeKit of aan de Google Assistent.

©PXimport

Luxaflex Powerview

Prijs: Vanaf € 199,-
www.luxaflex.nl

Luxaflex, het is een van de merknamen die synoniem is geworden aan het product. In dit geval zonwering. Je kunt bij Luxaflex ook terecht voor slimme zonwering. Hiervoor heb je gemotoriseerde Luxaflex-zonwering nodig en de PowerView-app. Ook kun je je Luxaflex koppelen aan Apple HomeKit, IFTTT, Google Assistent en meer diensten.

©PXimport

Luxaflex Powerview

Prijs: Vanaf € 159,-
www.poweredblinds.nl

Somfy verkoopt z’n motortjes voor aansturing van gordijnen en luxaflex (de zonwering, niet het merk dit keer) ook aan andere fabrikanten. Powered Blinds bijvoorbeeld, die een wat luxere uitstraling heeft (inclusief hogere prijs). Hierdoor zijn de gordijnen te koppelen aan een Somfy-basisstation voor verbinding met je andere smarthome-apparatuur en te bedienen met bijvoorbeeld spraakassistenten.

©PXimport

Pax Elektrisch rolgordijn

Prijs: Vanaf € 350,-
www.paxraamdecoratie.nl

De elektrische gordijnen uit de IKEA-series zijn nogal beperkt qua kleur en formaat. Het is een beetje een T-Model Ford wat dat betreft. Ben je op zoek naar een andere maat of kleur, dan zijn de Pax Elektrische rolgordijnen een optie. Deze koppel je eveneens aan een Somfy-ecosysteem en is te bedienen met spraakassistenten zoals de Google Assistent of Amazon Alexa.

©PXimport

4x Bestaande gordijnen slimmer maken

Slide

Prijs: € 299,-
www.slide.store

De Slide is een systeem dat je aan je huidige gordijnrails koppelt. Volgens de makers werkt Slide bij 95 procent van de gordijnen. Een gordijnroede hoort hier nog niet bij. De fabrikant raadt daarom aan voor aanschaf op de website een compatibiliteitscheck te doen. Je monteert Slide, een staaf van 26,5 bij 7,8 bij 5,2 centimeter en stroomkabel, uit het zicht aan het gordijn. Aansturing gaat via de app, door een rukje te geven aan het gordijn of via een integratie. Slide werkt met de Google Assistent (‘Hey Google, doe het gordijn dicht’) en platformen als Home Assistant en Domoticz.

Xiaomi Aqara Curtain Controller

Prijs: Ca. $ 120,-
www.mi.com

Voor de gordijnmotoren van Xiaomi moet je waarschijnlijk terecht bij Chinese webshops, hoewel de betrouwbaarheid daarvan wat minder is, bespaar je toch flink ten opzichte van de alternatieven. Je hebt daarvoor wel een Aqara-hub (40 euro) nodig om de gordijnen te koppelen, deze hub verbindt wel alle apparatuur via ZigBee. De Aqara-gordijnmotor is een flink blok dat je aan je gordijnrails monteert en aansluit op netspanning. In sommige gevallen ziet dat er niet zo fraai uit, houd daar dus rekening mee.

©PXimport

Somfy Mornin’ Plus

Prijs: € 69,-
www.somfy.nl

Je hoeft niet je gordijnen compleet te vervangen om ze via je smartphone te kunnen bedienen. De Mornin’ Plus-set van Somfy zijn motortjes die je aan je gordijnrails bevestigt. Het nadeel is wel dat de set via bluetooth verbinding maakt en daardoor niet te koppelen is aan andere smarthome-producten. Via de app kun je natuurlijk je gordijnen handmatig openen en sluiten, daarvoor een tijd instellen of dit via een timer plannen. Tevens kun je instellen hoe snel dit moet en vanaf welke kant het sluiten moet starten.

©PXimport

Soma Smart Shades

Prijs: $ 119,-
www.somasmarthome.nl

Een concept dat zo simpel is, dat je je afvraagt waarom er niet vaker aan is gedacht: een slim motortje voor op het trekkoord van je rolgordijn! Je kunt hem programmeren om automatisch met zonsondergang en -opkomst omlaag en omhoog te gaan, met spraak besturen of via een app bedienen. Het apparaatje hoef je (gelukkig) niet aan netspanning aan te sluiten, maar werkt met een accu die je oplaadt via een usb-stekker of zonnecel.

3x Extra’s voor slimme gordijnen

IKEA Braunit

Prijs: € 12,95
www.ikea.nl

De slimme gordijnen van IKEA werken op een accu, dat bespaart je lelijke stroomkabels in het raamkozijn. Maar accu’s hebben wel een nadeel: ze slijten. Waar de meeste tech-fabrikanten hun accu zo onvervangbaar mogelijk maken, doet IKEA het tegenovergestelde: de accu is eenvoudig los te koppelen, op te laden of zelfs te vervangen. Zelfs het prijskaartje is toegankelijk. Enig kritiekpunt is dat opladen gebeurt met een inmiddels behoorlijk verouderd micro-usb-stekkertje.

Connexoon io

Prijs: € 119,99
www.somfy.nl

Rolluiken zijn natuurlijk wel een overtreffende trap van gordijnen als het aankomt op veiligheid, privacy en zonwering. Maar ook als je voorkeur uitgaat naar een rolluik, zijn er slimme oplossingen. Je kunt motoren kopen voor je huidige rolluiken of een geheel nieuwe rolluikset, die verbinding maakt met een centraal punt. Zoals in dit geval de Connexoon io-hub, die meteen de brug slaat met je andere smarthome-apparatuur. Tevens kun je dit centrale punt gebruiken voor andere zaken zoals garagedeuren of terraszonwering.

©PXimport

Somfy TaHoma Box

Prijs: € 299,-
www.somfy.nl

De overtreffende trap van de Connexoon io is de TaHoma Box, een centraal apparaat in het huishouden waar je alle apparatuur op aansluit. Van je Velux-ramen tot je slimme lampen. Zo kun je bijvoorbeeld precies de temperatuur in huis regelen door op afstand de ramen en gordijnen dicht te doen en de thermostaat te bedienen. De app houdt alles overzichtelijk op één plek en zorgt ervoor dat je via spraak alles in je huis bedient.

©PXimport

Ook geïnteresseerd in professionele beveiliging?

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.