Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera

Geplaatst: 25 november 2023 - 18:32

Aangepast: 18 december 2023 - 13:26

Wesley Akkerman

De Eufy Solocam S340 is een buitencamera die je kunt voorzien van een zonnepaneel. Normaliter gaat de interne accu zo’n drie maanden mee bij dit soort camera's. Maar dankzij dat zonnepaneel hoef je de batterij minder of niet handmatig op te laden.

9,0

Eufy Solocam S340

Beeldkwaliteit

Beveiligingsopties

Automatische tracking

Integratie met andere Eufy-producten

Zonnepaneel inbegrepen

Geen maandelijkse lasten

Prijs (adviesprijs 199,99 euro)

Foto's in notificaties gaan naar de cloud

200 euro voor een enkele camera buiten is een hoop geld. Maar je krijgt er een zonnepaneel bij, dat je flexibel kunt installeren. Verder is het zo dat de beeldkwaliteit van hoog niveau is (overdag en in de avond) en dat je behoorlijk wat instelmogelijkheden tot je beschikking hebt. helemaal wanneer je de Solocam S340 toevoegt aan een Eufy-netwerk van andere camera’s en accessoires. Het draaien en kantelen werkt goed, of dat nu handmatig of automatisch gebeurt. Al met al zijn we heel enthousiast over dit model, en raden we hem bij een prijsdaling zeker aan....
Lees meer

Als de camera buiten aan vervanging toe is, dan is de kans groot dat je stuit op de Eufy Solocam S340. De beveiligingscamera beschikt over een 3K-resolutie, maar als je wilt, kun je ook in een lagere kwaliteit opnemen. Net wat jouw wifi-verbinding aankan, en in welke resolutie je de bestanden wilt opslaan. De camera kan 360 graden om zich heen kijken en ook gebeurtenissen volgen terwijl ze plaatsvinden, waardoor je dus niets hoeft te missen van alles wat er rondom je huis gebeurt. En dankzij het meegeleverde zonnepaneel, zit je niet snel zonder de nodige stroom.

Eufy Solocam S340 met zonnepaneel

Natuurlijk is de opbrengst van zonne-energie lager in de winter, maar dat betekent niet dat de Solocam S340 meteen een waardeloze batterijduur heeft. Tijdens het installeren moet je er sowieso voor zorgen dat de accu volledig opgeladen wordt, zodat je er in elk geval drie maanden (bij gemiddeld gebruik) mee vooruit kunt. Vervolgens kan dat paneel ervoor zorgen dat de camera opgeladen wordt wanneer de zon schijnt, waardoor de accu dus lekker lang meegaat. Naast het zonnepaneel levert Eufy overigens alle onderdelen voor het monteren van het pakket er gewoon bij.

Je hoeft alleen maar een paar gaten te boren en de camera en zonnepaneel te bevestigen. Je kunt dat paneel op de camera plaatsen. Maar als daar geen of weinig zonlicht is, dan kun je gebruikmaken van een verlengkabel en het paneel elders in de tuin, op het dak of op de veranda installeren.

Dankzij de usb-c-aansluiting is er verder geen gedoe met ingewikkelde kabels en installatieprocedures. Na het opladen voeg je de camera simpelweg toe aan de app, koppel je hem eventueel aan de Homebase 3 (al moet je hem eerst los met wifi verbinden) en zoek je een mooie plek uit rondom het huis.

Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera-KkNdYF0MQ6-_SWR4jUEeXQ
Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera-Wl-xffFSR-yjuEyZqdC1Yw

Breed gezichtsveld van 135 graden

Net zoals bij de Eufy Video Doorbell E340 is het zo dat er twee lenzen aanwezig zijn. De ene lens geeft middels een gezichtsveld van 135 graden een brede weergave van de omgeving weer, terwijl de andere lens tot drie keer inzoomt. De beelden ogen levendig en kleurrijk, ook wanneer het avond is (en je de kleurenoptie geactiveerd hebt). De telens heeft overigens een maximale resolutie van 2K. Veel maakt het voor de kwaliteit niet uit. Je kunt verder tot acht keer digitaal inzoomen, maar dat gaat dan weer wel iets ten koste van de beeldkwaliteit.

Er is tevens een spotlamp aanwezig die een behoorlijke hoeveelheid licht geeft. Je wil er niet direct in hoeven kijken, want dan word je verblind. De lamp is handig om inbrekers af te schrikken en zorgt ervoor dat de beelden in de avond in kleur vastgelegd worden. Maar je kunt er ook altijd voor kiezen om de beelden in zwart-wit te bekijken. Niet iedereen zal gebruikmaken van alle opties die de recente Eufy-camera’s allemaal aanbieden, maar het is fijn om te zien dat er zo veel mogelijk is. Zodra de camera beweging opmerkt, gaat de lamp aan en bewegen beide lenzen mee met het object.

Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera-ZOtHzea1QAu7T3DAVH7sug

© WA | ID.nl

Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera-aeZbyzqSQRmdT31_-B_a-w

Bediening via de app

De camera is in staat automatisch met mensen mee te bewegen (mits je die functie activeert), maar je kunt hem ook handmatig via de app bedienen. Daar tref je namelijk pijltjestoetsen aan waarmee je de Solocam S340 handmatig kantelt en draait. Vertrouw je dus iets niet en wil je een kijkje nemen, dan hoef je daarvoor niet meer naar buiten te gaan. Je kunt zelfs (net als bij de indoorcamera) vaste posities instellen en snel van positie wisselen, mocht je weten dat op specifieke plekken vaak ongein plaatsvindt. Eufy geeft je in feite de totale controle over de mogelijkheden van de camera.

Een ander fijn punt, in het kader van controle, is dat je niet verplicht bent een abonnement af te sluiten voor cloudopslag of extra functies. Alle beveiligingsfuncties zijn direct beschikbaar, zonder extra kosten. Ook zit er standaard 8 GB aan opslagruimte op de Eufy Solocam S340, waardoor je dus niet meteen verplicht bent extra opslag aan te schaffen. Als je de buitencamera koppelt aan de Homebase 3, krijg je toegang tot meer opslag en extra beveiligingsfuncties; zo kun je bijvoorbeeld allerlei automatiseringen voor alle Eufy-camera’s en -producten in huis instellen.

Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera-F_kAUagGTcS-CWmJk2E1tA
Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera-Pjwu_NTVS-SpaigJfqYQfg
Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera-HH6v5oJHQ4-nfaOKxhjgzg

Cross-camera tracking

Verder kun je aan de slag met Cross-camera tracking. Wanneer je meerdere camera’s van Eufy in of rondom het huis installeert, kan de app alle gemaakte beelden voor je achter elkaar plakken, waardoor je een logische volgorde van omstandigheden kunt bekijken na een specifieke gebeurtenis. Zo kun je zien of het wel goed gaat met je kinderen of vreemden in de gaten houden. Dit is een gloednieuwe functie die Eufy aanbiedt, die nog in de kinderschoenen staat. De optie werkt nog niet perfect, maar al wel goed genoeg om erop te kunnen bouwen.

Het enige waar je even rekening mee moet houden met betrekking tot privacy en de cloud, is dat de foto’s in notificaties langs de servers van Eufy gaan. Wanneer je besluit alles op de Homebase 3 te parkeren, worden alle beelden lokaal verwerkt en niemand – zelfs Eufy niet – kan die beelden inzien. Besluit je gebruik te maken van de cloudopslag, dan staat alles natuurlijk wel online opgeslagen. Mocht je het vervelend vinden dat de foto alsnog naar de Eufy-servers gaat, dan is het goed om te weten dat je dit onderdeel kunt uitschakelen.

Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera-fqbmOWa4RUuB7Do9mXvJdg
Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera-K3zkydbpSuK-FouuK-Uqcw

Eufy Solocam S340 kopen?

Het enige dat we nog niet goed hebben kunnen testen, is in hoeverre het zonnepaneel de camera in leven houdt. Tijdens de testperiode ging de accu niet heel snel leeg in elk geval, ondanks het feit dat hij vaak in actie kwam vanwege de drukte met loopverkeer. Eufy claimt in elk geval dat de camera vol blijft wanneer het zonnepaneel twee uur zon per dag vangt. Daar hoeven we de komende maanden echter niet op te rekenen, maar we verwachten ook niet dat je voor het einde van de winter de camera in huis moet halen voor een extra oplaadbeurt. We geven hem voor nu het voordeel van de twijfel.

Dan hebben we nog de prijs. 200 euro voor een enkele camera buiten is een hoop geld. Maar je krijgt er een zonnepaneel bij, dat je flexibel kunt installeren. Verder is het zo dat de beeldkwaliteit van hoog niveau is (overdag en in de avond) en dat je behoorlijk wat instelmogelijkheden tot je beschikking hebt. Helemaal wanneer je de Solocam S340 toevoegt aan een Eufy-netwerk van andere camera’s en accessoires. Het draaien en kantelen werkt goed, of dat nu handmatig of automatisch gebeurt. Al met al zijn we heel enthousiast over dit model, en raden we hem bij een prijsdaling zeker aan.

0

Powered by

logo