ID.nl logo
Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera
Zekerheid & gemak

Review: Eufy Solocam S340 is een complete buitencamera

De Eufy Solocam S340 is een buitencamera die je kunt voorzien van een zonnepaneel. Normaliter gaat de interne accu zo’n drie maanden mee bij dit soort camera's. Maar dankzij dat zonnepaneel hoef je de batterij minder of niet handmatig op te laden.

Fantastisch
Conclusie

200 euro voor een enkele camera buiten is een hoop geld. Maar je krijgt er een zonnepaneel bij, dat je flexibel kunt installeren. Verder is het zo dat de beeldkwaliteit van hoog niveau is (overdag en in de avond) en dat je behoorlijk wat instelmogelijkheden tot je beschikking hebt. helemaal wanneer je de Solocam S340 toevoegt aan een Eufy-netwerk van andere camera’s en accessoires. Het draaien en kantelen werkt goed, of dat nu handmatig of automatisch gebeurt. Al met al zijn we heel enthousiast over dit model, en raden we hem bij een prijsdaling zeker aan.

Plus- en minpunten
  • Beeldkwaliteit
  • Beveiligingsopties
  • Automatische tracking
  • Integratie met andere Eufy-producten
  • Zonnepaneel inbegrepen
  • Geen maandelijkse lasten
  • Prijs (adviesprijs 199,99 euro)
  • Foto's in notificaties gaan naar de cloud

Als de camera buiten aan vervanging toe is, dan is de kans groot dat je stuit op de Eufy Solocam S340. De beveiligingscamera beschikt over een 3K-resolutie, maar als je wilt, kun je ook in een lagere kwaliteit opnemen. Net wat jouw wifi-verbinding aankan, en in welke resolutie je de bestanden wilt opslaan. De camera kan 360 graden om zich heen kijken en ook gebeurtenissen volgen terwijl ze plaatsvinden, waardoor je dus niets hoeft te missen van alles wat er rondom je huis gebeurt. En dankzij het meegeleverde zonnepaneel, zit je niet snel zonder de nodige stroom.

Eufy Solocam S340 met zonnepaneel

Natuurlijk is de opbrengst van zonne-energie lager in de winter, maar dat betekent niet dat de Solocam S340 meteen een waardeloze batterijduur heeft. Tijdens het installeren moet je er sowieso voor zorgen dat de accu volledig opgeladen wordt, zodat je er in elk geval drie maanden (bij gemiddeld gebruik) mee vooruit kunt. Vervolgens kan dat paneel ervoor zorgen dat de camera opgeladen wordt wanneer de zon schijnt, waardoor de accu dus lekker lang meegaat. Naast het zonnepaneel levert Eufy overigens alle onderdelen voor het monteren van het pakket er gewoon bij.

Je hoeft alleen maar een paar gaten te boren en de camera en zonnepaneel te bevestigen. Je kunt dat paneel op de camera plaatsen. Maar als daar geen of weinig zonlicht is, dan kun je gebruikmaken van een verlengkabel en het paneel elders in de tuin, op het dak of op de veranda installeren.

Dankzij de usb-c-aansluiting is er verder geen gedoe met ingewikkelde kabels en installatieprocedures. Na het opladen voeg je de camera simpelweg toe aan de app, koppel je hem eventueel aan de Homebase 3 (al moet je hem eerst los met wifi verbinden) en zoek je een mooie plek uit rondom het huis.

Breed gezichtsveld van 135 graden

Net zoals bij de Eufy Video Doorbell E340 is het zo dat er twee lenzen aanwezig zijn. De ene lens geeft middels een gezichtsveld van 135 graden een brede weergave van de omgeving weer, terwijl de andere lens tot drie keer inzoomt. De beelden ogen levendig en kleurrijk, ook wanneer het avond is (en je de kleurenoptie geactiveerd hebt). De telens heeft overigens een maximale resolutie van 2K. Veel maakt het voor de kwaliteit niet uit. Je kunt verder tot acht keer digitaal inzoomen, maar dat gaat dan weer wel iets ten koste van de beeldkwaliteit.

Er is tevens een spotlamp aanwezig die een behoorlijke hoeveelheid licht geeft. Je wil er niet direct in hoeven kijken, want dan word je verblind. De lamp is handig om inbrekers af te schrikken en zorgt ervoor dat de beelden in de avond in kleur vastgelegd worden. Maar je kunt er ook altijd voor kiezen om de beelden in zwart-wit te bekijken. Niet iedereen zal gebruikmaken van alle opties die de recente Eufy-camera’s allemaal aanbieden, maar het is fijn om te zien dat er zo veel mogelijk is. Zodra de camera beweging opmerkt, gaat de lamp aan en bewegen beide lenzen mee met het object.

©WA | ID.nl

Bediening via de app

De camera is in staat automatisch met mensen mee te bewegen (mits je die functie activeert), maar je kunt hem ook handmatig via de app bedienen. Daar tref je namelijk pijltjestoetsen aan waarmee je de Solocam S340 handmatig kantelt en draait. Vertrouw je dus iets niet en wil je een kijkje nemen, dan hoef je daarvoor niet meer naar buiten te gaan. Je kunt zelfs (net als bij de indoorcamera) vaste posities instellen en snel van positie wisselen, mocht je weten dat op specifieke plekken vaak ongein plaatsvindt. Eufy geeft je in feite de totale controle over de mogelijkheden van de camera.

Een ander fijn punt, in het kader van controle, is dat je niet verplicht bent een abonnement af te sluiten voor cloudopslag of extra functies. Alle beveiligingsfuncties zijn direct beschikbaar, zonder extra kosten. Ook zit er standaard 8 GB aan opslagruimte op de Eufy Solocam S340, waardoor je dus niet meteen verplicht bent extra opslag aan te schaffen. Als je de buitencamera koppelt aan de Homebase 3, krijg je toegang tot meer opslag en extra beveiligingsfuncties; zo kun je bijvoorbeeld allerlei automatiseringen voor alle Eufy-camera’s en -producten in huis instellen.

Cross-camera tracking

Verder kun je aan de slag met Cross-camera tracking. Wanneer je meerdere camera’s van Eufy in of rondom het huis installeert, kan de app alle gemaakte beelden voor je achter elkaar plakken, waardoor je een logische volgorde van omstandigheden kunt bekijken na een specifieke gebeurtenis. Zo kun je zien of het wel goed gaat met je kinderen of vreemden in de gaten houden. Dit is een gloednieuwe functie die Eufy aanbiedt, die nog in de kinderschoenen staat. De optie werkt nog niet perfect, maar al wel goed genoeg om erop te kunnen bouwen.

Het enige waar je even rekening mee moet houden met betrekking tot privacy en de cloud, is dat de foto’s in notificaties langs de servers van Eufy gaan. Wanneer je besluit alles op de Homebase 3 te parkeren, worden alle beelden lokaal verwerkt en niemand – zelfs Eufy niet – kan die beelden inzien. Besluit je gebruik te maken van de cloudopslag, dan staat alles natuurlijk wel online opgeslagen. Mocht je het vervelend vinden dat de foto alsnog naar de Eufy-servers gaat, dan is het goed om te weten dat je dit onderdeel kunt uitschakelen.

Eufy Solocam S340 kopen?

Het enige dat we nog niet goed hebben kunnen testen, is in hoeverre het zonnepaneel de camera in leven houdt. Tijdens de testperiode ging de accu niet heel snel leeg in elk geval, ondanks het feit dat hij vaak in actie kwam vanwege de drukte met loopverkeer. Eufy claimt in elk geval dat de camera vol blijft wanneer het zonnepaneel twee uur zon per dag vangt. Daar hoeven we de komende maanden echter niet op te rekenen, maar we verwachten ook niet dat je voor het einde van de winter de camera in huis moet halen voor een extra oplaadbeurt. We geven hem voor nu het voordeel van de twijfel.

Dan hebben we nog de prijs. 200 euro voor een enkele camera buiten is een hoop geld. Maar je krijgt er een zonnepaneel bij, dat je flexibel kunt installeren. Verder is het zo dat de beeldkwaliteit van hoog niveau is (overdag en in de avond) en dat je behoorlijk wat instelmogelijkheden tot je beschikking hebt. Helemaal wanneer je de Solocam S340 toevoegt aan een Eufy-netwerk van andere camera’s en accessoires. Het draaien en kantelen werkt goed, of dat nu handmatig of automatisch gebeurt. Al met al zijn we heel enthousiast over dit model, en raden we hem bij een prijsdaling zeker aan.


▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: