ID.nl logo
Zo haal je meer kilometers uit je fietsaccu
© Uwe
Mobiliteit

Zo haal je meer kilometers uit je fietsaccu

Hoeveel kilometer haal jij uit de accu van je e-bike? Je hebt vast gemerkt dat de opgave van de fabrikant erg optimistisch is. Als in de praktijk het bereik minder is dan je zou willen, wil je natuurlijk weten welke factoren invloed hebben op de actieradius van de fietsaccu. Zo kun je je bereik vergroten.

Fietsen op een e-bike werkt verslavend en die verslaving uit zich al snel door steeds meer kilometers te gaan fietsen. Alleen houdt de capaciteit van de accu ergens op. Zuinig omspringen met de energie is dus soms geboden. Met onze tips bespaar je energie en win je dus kilometers.

  • Slim wegrijden uit stilstand
  • Op tijd schakelen
  • Lagere trapondersteuning kiezen
  • Maximumsnelheid aanpassen
  • Trapondersteuning uitschakelen
  • Banden op de juiste druk
  • Oplader of extra accu meenemen

Lees ook: [Zo haal je ook ’s winters genoeg bereik uit je fietsaccu] (https://id.nl/mobiliteit/fiets/e-bikes/haal-genoeg-bereik-uit-je-fietsaccu-in-de-winter)

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Autofabrikanten lokken de consument naar de showroom met aantrekkelijke verbruikscijfers. Bij de e-bike is dat niet anders. In beide gevallen moeten we de uitkomst met een flinke korrel zout nemen. Wanneer een e-bike alleen voor stadsverkeer wordt gebruikt, hoeft de gebruiker zich geen illusies maken over de actieradius. Met zo’n 40 kilometer houden de meeste e-bikes met een 400Wh-accu het wel voor gezien.
Wie niet te zwaar is, met meer gevoel fietst, op tijd schakelt en een mooie dag zonder veel wind uitkiest, kan met gemak de actieradius verdubbelen. Het percentage ondersteuning dat van de motor wordt verlangd, is natuurlijk mede bepalend voor de afstand die je zult afleggen. Voor lange fietstochten hebben de meeste doorsnee e-bikes te weinig accu-inhoud. In dit geval is het verstandig om de accu zo min mogelijk te belasten waardoor de actieradius wordt verhoogd.
Hoewel de actieradius van de e-bike ook in grote mate afhankelijk van de kwaliteit en capaciteit van de accu is, zijn er tal van andere factoren die meespelen.

Wegrijden vanuit stilstand vreet energie

Bij het uit stilstand wegrijden met een e-bike gaat er enorm veel energie verloren. Zet de trapondersteuning daarom wat lager (liefst in de ecostand) en schakel naar een lichte versnelling. Ondanks de minimale ondersteuning zorgt het kleine verzet ervoor, dat je toch makkelijk op gang komt en zuinig omgaat met de stroomafgifte.

Schakel altijd naar de juiste versnelling

Net als bij een normale fiets is het ook bij een e-bike belangrijk om op tijd te schakelen. Spaar energie en schakel bij een stoplicht of aan het begin van een klim altijd naar een lichte versnelling. Kies ook bij wind tegen voor een klein verzet, een zware versnelling vraagt veel van de ondersteuning, waardoor het stroomverbruik toeneemt.

©Hans de Looij

Kies voor een lagere trapondersteuning

Bij iedere e-bike kun je de trapondersteuning in diverse standen instellen. Wanneer je zuiniger wilt rijden, stel de ondersteuning dan niet direct in op de turbostand. In turbostand draagt de motor in verhouding meer bij aan het trappen dan jijzelf. Iedere kilometer wordt er dan meer energie verbruikt door de motor dan in een lagere ondersteuningsstand. Je gaat dus harder, wat zich direct vertaalt naar minder kilometers.
Ook de kracht van de motor is een bepalende factor voor je actieradius. Een sterke motor met veel newtonmeter aan trekkracht vraagt namelijk meer energie van de accu. Neem dit ook mee bij de aanschaf van een nieuwe e-bike en besef dat een sterke motor vaak niets toevoegt aan je doorsnee rijgedrag.

©Hans de Looij

Kies niet altijd voor de maximumsnelheid

Een e-bike heeft een maximumsnelheid van 25 km/uur. Wanneer je constant deze snelheid aantikt, vergt dit relatief veel van de accucapaciteit. Een beetje gas terugnemen kan dus geen kwaad. Kies er daarom vaker voor om bijvoorbeeld maar 20 km/uur te rijden, je zult merken dat de actieradius ineens veel gunstiger uitvalt.

Soms is trapondersteuning niet nodig

Wanneer je fris aan een lange rit begint, is het een overweging waard om eerst de trapondersteuning uit te schakelen en weg te rijden in een licht verzet. Zeker als de e-bike niet te zwaar is, is dit goed te doen. Ook bij lichte afdalingen op de route is het verstandig om het systeem tijdelijk uit te schakelen. Wanneer je na verloop van tijd duidelijk de behoefte voelt aan ondersteuning schakel je het systeem in en voelt de ondersteuning als een cadeautje.

Pomp je banden goed op

Veel e-bikebezitters rijden op banden met veel te weinig druk. Waarden van 1 of 1,5 bar zijn geen uitzondering. Mede door de stijfheid van de band merk je veel te laat op dat de fietsbanden te weinig druk hebben. Die lage luchtdruk heeft een enorme impact op capaciteit van de accu. Controleer daarom iedere drie weken de bandenspanning en schaf een fietspomp met drukmeter aan om de juiste waarde in te stellen. Banden met een normale breedte pomp je op tot 4 bar, bij bredere banden zal 3,5 bar volstaan. Kijk voor de juiste druk op de zijkant van de band.

©Hans de Looij

Neem een extra oplader of tweede accu mee

Ga je op pad met de e-bike en staat er een lange rit op het programma, neem dan altijd voor de zekerheid je oplader mee. Indien nodig is er tijdens een tussenstop altijd wel een mogelijkheid om de accu op te laden. In de meeste gevallen zul je je verbazen hoe snel er weer extra kilometers op het display verschijnen.
Een tweede accu is een andere manier om de actieradius van je e-bike op te voeren. Deze kun je eenvoudig meenemen in een fietstas. Zeker als je geregeld lange afstanden met de e-bike aflegt, is het een heerlijk gevoel om een tweede accu achter de hand te hebben. Natuurlijk kleeft er wel een nadeel aan: de aanschaf van een tweede accu is een relatief dure oplossing.

©Hans de Looij

Ook interessant: Is mijn fietsaccu defect of gewoon aan vervanging toe?

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.