Zo haal je meer kilometers uit je fietsaccu
Hoeveel kilometer haal jij uit de accu van je e-bike? Je hebt vast gemerkt dat de opgave van de fabrikant erg optimistisch is. Als in de praktijk het bereik minder is dan je zou willen, wil je natuurlijk weten welke factoren invloed hebben op de actieradius van de fietsaccu. Zo kun je je bereik vergroten.
Fietsen op een e-bike werkt verslavend en die verslaving uit zich al snel door steeds meer kilometers te gaan fietsen. Alleen houdt de capaciteit van de accu ergens op. Zuinig omspringen met de energie is dus soms geboden. Met onze tips bespaar je energie en win je dus kilometers.
- Slim wegrijden uit stilstand
- Op tijd schakelen
- Lagere trapondersteuning kiezen
- Maximumsnelheid aanpassen
- Trapondersteuning uitschakelen
- Banden op de juiste druk
- Oplader of extra accu meenemen
Lees ook: [Zo haal je ook ’s winters genoeg bereik uit je fietsaccu] (https://id.nl/mobiliteit/fiets/e-bikes/haal-genoeg-bereik-uit-je-fietsaccu-in-de-winter)
Download nu de E-bike Duurtest-resultaten
Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.
Autofabrikanten lokken de consument naar de showroom met aantrekkelijke verbruikscijfers. Bij de e-bike is dat niet anders. In beide gevallen moeten we de uitkomst met een flinke korrel zout nemen. Wanneer een e-bike alleen voor stadsverkeer wordt gebruikt, hoeft de gebruiker zich geen illusies maken over de actieradius. Met zo’n 40 kilometer houden de meeste e-bikes met een 400Wh-accu het wel voor gezien.
Wie niet te zwaar is, met meer gevoel fietst, op tijd schakelt en een mooie dag zonder veel wind uitkiest, kan met gemak de actieradius verdubbelen. Het percentage ondersteuning dat van de motor wordt verlangd, is natuurlijk mede bepalend voor de afstand die je zult afleggen. Voor lange fietstochten hebben de meeste doorsnee e-bikes te weinig accu-inhoud. In dit geval is het verstandig om de accu zo min mogelijk te belasten waardoor de actieradius wordt verhoogd.
Hoewel de actieradius van de e-bike ook in grote mate afhankelijk van de kwaliteit en capaciteit van de accu is, zijn er tal van andere factoren die meespelen.
Wegrijden vanuit stilstand vreet energie
Bij het uit stilstand wegrijden met een e-bike gaat er enorm veel energie verloren. Zet de trapondersteuning daarom wat lager (liefst in de ecostand) en schakel naar een lichte versnelling. Ondanks de minimale ondersteuning zorgt het kleine verzet ervoor, dat je toch makkelijk op gang komt en zuinig omgaat met de stroomafgifte.
Schakel altijd naar de juiste versnelling
Net als bij een normale fiets is het ook bij een e-bike belangrijk om op tijd te schakelen. Spaar energie en schakel bij een stoplicht of aan het begin van een klim altijd naar een lichte versnelling. Kies ook bij wind tegen voor een klein verzet, een zware versnelling vraagt veel van de ondersteuning, waardoor het stroomverbruik toeneemt.
©Hans de Looij
Kies voor een lagere trapondersteuning
Bij iedere e-bike kun je de trapondersteuning in diverse standen instellen. Wanneer je zuiniger wilt rijden, stel de ondersteuning dan niet direct in op de turbostand. In turbostand draagt de motor in verhouding meer bij aan het trappen dan jijzelf. Iedere kilometer wordt er dan meer energie verbruikt door de motor dan in een lagere ondersteuningsstand. Je gaat dus harder, wat zich direct vertaalt naar minder kilometers.
Ook de kracht van de motor is een bepalende factor voor je actieradius. Een sterke motor met veel newtonmeter aan trekkracht vraagt namelijk meer energie van de accu. Neem dit ook mee bij de aanschaf van een nieuwe e-bike en besef dat een sterke motor vaak niets toevoegt aan je doorsnee rijgedrag.
©Hans de Looij
Kies niet altijd voor de maximumsnelheid
Een e-bike heeft een maximumsnelheid van 25 km/uur. Wanneer je constant deze snelheid aantikt, vergt dit relatief veel van de accucapaciteit. Een beetje gas terugnemen kan dus geen kwaad. Kies er daarom vaker voor om bijvoorbeeld maar 20 km/uur te rijden, je zult merken dat de actieradius ineens veel gunstiger uitvalt.
Soms is trapondersteuning niet nodig
Wanneer je fris aan een lange rit begint, is het een overweging waard om eerst de trapondersteuning uit te schakelen en weg te rijden in een licht verzet. Zeker als de e-bike niet te zwaar is, is dit goed te doen. Ook bij lichte afdalingen op de route is het verstandig om het systeem tijdelijk uit te schakelen. Wanneer je na verloop van tijd duidelijk de behoefte voelt aan ondersteuning schakel je het systeem in en voelt de ondersteuning als een cadeautje.
Pomp je banden goed op
Veel e-bikebezitters rijden op banden met veel te weinig druk. Waarden van 1 of 1,5 bar zijn geen uitzondering. Mede door de stijfheid van de band merk je veel te laat op dat de fietsbanden te weinig druk hebben. Die lage luchtdruk heeft een enorme impact op capaciteit van de accu. Controleer daarom iedere drie weken de bandenspanning en schaf een fietspomp met drukmeter aan om de juiste waarde in te stellen. Banden met een normale breedte pomp je op tot 4 bar, bij bredere banden zal 3,5 bar volstaan. Kijk voor de juiste druk op de zijkant van de band.
©Hans de Looij
Neem een extra oplader of tweede accu mee
Ga je op pad met de e-bike en staat er een lange rit op het programma, neem dan altijd voor de zekerheid je oplader mee. Indien nodig is er tijdens een tussenstop altijd wel een mogelijkheid om de accu op te laden. In de meeste gevallen zul je je verbazen hoe snel er weer extra kilometers op het display verschijnen.
Een tweede accu is een andere manier om de actieradius van je e-bike op te voeren. Deze kun je eenvoudig meenemen in een fietstas. Zeker als je geregeld lange afstanden met de e-bike aflegt, is het een heerlijk gevoel om een tweede accu achter de hand te hebben. Natuurlijk kleeft er wel een nadeel aan: de aanschaf van een tweede accu is een relatief dure oplossing.
©Hans de Looij
Ook interessant: Is mijn fietsaccu defect of gewoon aan vervanging toe?