ID.nl logo
Wat kost het opladen van een e-bike?
Mobiliteit

Wat kost het opladen van een e-bike?

Met de huidige stroomprijzen moet je extra alert zijn op de energiekosten voor verbruikers in huis, zeker als het om grootverbruikers gaat. Maar wat betekent het voor het opladen van je e-bike? Wat kost het om je e-bike op te laden en met welke extra kosten moet je rekening houden als de tarieven (nog) verder omhoog gaan? We rekenen het voor je uit.

Een e-bike kost geld. En dan bedoelen we niet alleen de aanschafkosten. Je zult met verschillende periodieke kosten op jaarbasis rekening moeten houden. Denk aan het regelmatig opladen van je e-bike, wellicht een paar onderhoudsbeurten en een eventuele verzekering tegen schade of diefstal. In dit artikel kijken we alleen naar de kosten voor het opladen. De stroomprijs is de afgelopen periode fors gestegen en dat heeft uiteraard ook gevolgen voor de kosten voor het opladen.

©Sebastian Rothe

De accu van je e-bike zul je regelmatig bijladen, maar wat kost je dat?

Elektriciteitsprijs

Welke prijs je voor elektriciteit betaalt hangt sterk af van de situatie. Zelden zagen we zo’n grote spreiding in dat tarief. Het huidige variabele markttarief loopt bij de meeste energieleveranciers uiteen van zo’n 0,70 euro/kWh tot 0,95 euro/kWh. Maar als je (nog) een vast contract hebt zit je daar waarschijnlijk (ver) onder. En als je zonnepanelen hebt profiteer je natuurlijk ook van goedkopere stroom. Vanaf januari geldt dankzij de overheidssteun een voorlopig prijsplafond van 0,40 euro/kWh. Ten minste, zolang je binnen 2.900 kWh per jaar blijft. Daarbuiten betaal je het markttarief. Ook dát verandert het plaatje. Daarom gaan we in onze berekeningen uit van een gemiddelde prijs van 0,60 euro/kWh. Maar het kan dus sterk verschillen.

Capaciteit e-bike accu

De capaciteit van de accu in een e-bike loopt uiteen van zo’n 450 Wh tot 850 Wh. Al zijn er uiteraard wat uitschieters naar boven en naar beneden. Ga je de accu opladen dan zul je rekening met het rendement van de acculader moeten houden. Er gaat bij het laden energie verloren in de vorm van warmte. Dat is gemiddeld ongeveer 20 procent. Dat is dus extra nodig aan elektriciteit om de accu op te laden. Voor een volledige laadbeurt kom je daarom uit op 540 Wh voor een kleine accu en 1.020 Wh voor een grote accu. Stel dat je de accu wekelijks moet opladen dan gaat het om 28 kWh tot 53 kWh per jaar. Als we uitgaan van 0,60 euro/kWh is dat jaarlijks zo’n 17 tot 32 euro. Dat valt dus best mee!

De accu in een e-bike heeft een capaciteit van zo'n 450 Wh tot 850 Wh, met uitschieters naar boven en naar beneden.

BEKIJK EN VERGELIJK ALLE E-BIKES OP KIESKEURIG.NL EN CHECK METEEN DE WINKELVOORRAAD!

Kosten per 100 kilometer

Om een idee te krijgen van de kosten per 100 kilometer nemen we een elektrische stadsfiets met een accu van 450 Wh als uitgangspunt. We gaan uit van een actieradius van ongeveer 50 kilometer. Dat is weliswaar vrij conservatief, maar fabrikanten geven vaak een hogere actieradius op dan je in de praktijk zult halen. Je rijdt dus 100 kilometer per 900 Wh. We houden hierbij geen rekening met het laadverlies. Aan elektriciteit betaal je dan 0,54 euro per 100 kilometer. Ter vergelijking: de meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 en 30 kWh per 100 kilometer. Dat is ongeveer 5 tot 18 euro en gemiddeld zo’n 13 euro. Ook hier hebben we geen rekening met het laadverlies gehouden van in dit geval ongeveer 10 tot 20 procent. Een rit op je e-bike is dus ongeveer 25 keer zuiniger dan een rit met je elektrische auto.

©Nicholas77

In vergelijking met een elektrische auto is een e-bike ongeveer 25 keer zo goedkoop per 100 kilometer!

Capaciteit e-bike versus elektrische auto Heb je naast een e-bike ook een elektrische auto op je oprit geparkeerd? Weet dan dat de capaciteit van de accu van je elektrische fiets daarbij in het niet valt. Het pakket aan accu’s in je elektrische auto heeft een capaciteit van gemiddeld 65 kWh. Dat is ongeveer 75 tot 150 keer méér dan de accucapaciteit van je elektrische fiets!

Watch on YouTube

Zoek je een oplader voor je elektrische fiets? Dit is het aanbod bij Bol.com.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.