Wat kost het opladen van een e-bike?
Met de huidige stroomprijzen moet je extra alert zijn op de energiekosten voor verbruikers in huis, zeker als het om grootverbruikers gaat. Maar wat betekent het voor het opladen van je e-bike? Wat kost het om je e-bike op te laden en met welke extra kosten moet je rekening houden als de tarieven (nog) verder omhoog gaan? We rekenen het voor je uit.
Een e-bike kost geld. En dan bedoelen we niet alleen de aanschafkosten. Je zult met verschillende periodieke kosten op jaarbasis rekening moeten houden. Denk aan het regelmatig opladen van je e-bike, wellicht een paar onderhoudsbeurten en een eventuele verzekering tegen schade of diefstal. In dit artikel kijken we alleen naar de kosten voor het opladen. De stroomprijs is de afgelopen periode fors gestegen en dat heeft uiteraard ook gevolgen voor de kosten voor het opladen.
©Sebastian Rothe
De accu van je e-bike zul je regelmatig bijladen, maar wat kost je dat?
Elektriciteitsprijs
Welke prijs je voor elektriciteit betaalt hangt sterk af van de situatie. Zelden zagen we zo’n grote spreiding in dat tarief. Het huidige variabele markttarief loopt bij de meeste energieleveranciers uiteen van zo’n 0,70 euro/kWh tot 0,95 euro/kWh. Maar als je (nog) een vast contract hebt zit je daar waarschijnlijk (ver) onder. En als je zonnepanelen hebt profiteer je natuurlijk ook van goedkopere stroom. Vanaf januari geldt dankzij de overheidssteun een voorlopig prijsplafond van 0,40 euro/kWh. Ten minste, zolang je binnen 2.900 kWh per jaar blijft. Daarbuiten betaal je het markttarief. Ook dát verandert het plaatje. Daarom gaan we in onze berekeningen uit van een gemiddelde prijs van 0,60 euro/kWh. Maar het kan dus sterk verschillen.
Capaciteit e-bike accu
De capaciteit van de accu in een e-bike loopt uiteen van zo’n 450 Wh tot 850 Wh. Al zijn er uiteraard wat uitschieters naar boven en naar beneden. Ga je de accu opladen dan zul je rekening met het rendement van de acculader moeten houden. Er gaat bij het laden energie verloren in de vorm van warmte. Dat is gemiddeld ongeveer 20 procent. Dat is dus extra nodig aan elektriciteit om de accu op te laden. Voor een volledige laadbeurt kom je daarom uit op 540 Wh voor een kleine accu en 1.020 Wh voor een grote accu. Stel dat je de accu wekelijks moet opladen dan gaat het om 28 kWh tot 53 kWh per jaar. Als we uitgaan van 0,60 euro/kWh is dat jaarlijks zo’n 17 tot 32 euro. Dat valt dus best mee!
De accu in een e-bike heeft een capaciteit van zo'n 450 Wh tot 850 Wh, met uitschieters naar boven en naar beneden.
BEKIJK EN VERGELIJK ALLE E-BIKES OP KIESKEURIG.NL EN CHECK METEEN DE WINKELVOORRAAD!
Kosten per 100 kilometer
Om een idee te krijgen van de kosten per 100 kilometer nemen we een elektrische stadsfiets met een accu van 450 Wh als uitgangspunt. We gaan uit van een actieradius van ongeveer 50 kilometer. Dat is weliswaar vrij conservatief, maar fabrikanten geven vaak een hogere actieradius op dan je in de praktijk zult halen. Je rijdt dus 100 kilometer per 900 Wh. We houden hierbij geen rekening met het laadverlies. Aan elektriciteit betaal je dan 0,54 euro per 100 kilometer. Ter vergelijking: de meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 en 30 kWh per 100 kilometer. Dat is ongeveer 5 tot 18 euro en gemiddeld zo’n 13 euro. Ook hier hebben we geen rekening met het laadverlies gehouden van in dit geval ongeveer 10 tot 20 procent. Een rit op je e-bike is dus ongeveer 25 keer zuiniger dan een rit met je elektrische auto.
©Nicholas77
In vergelijking met een elektrische auto is een e-bike ongeveer 25 keer zo goedkoop per 100 kilometer!
Capaciteit e-bike versus elektrische auto Heb je naast een e-bike ook een elektrische auto op je oprit geparkeerd? Weet dan dat de capaciteit van de accu van je elektrische fiets daarbij in het niet valt. Het pakket aan accu’s in je elektrische auto heeft een capaciteit van gemiddeld 65 kWh. Dat is ongeveer 75 tot 150 keer méér dan de accucapaciteit van je elektrische fiets!
Zoek je een oplader voor je elektrische fiets? Dit is het aanbod bij Bol.com.