ID.nl logo
Tijd voor een nieuwe e-bike? Hier kun je op letten
© Tenways
Mobiliteit

Tijd voor een nieuwe e-bike? Hier kun je op letten

Het najaar staat elk jaar garant voor veel fietsnieuws. Gewoontegetrouw presenteren de fabrikanten dan de modellen voor het komende jaar. Hét ideale moment dus om uit te kijken naar een nieuwe e-bike. ID.nl helpt je op weg bij de keuze voor een nieuwe of andere elektrische fiets.

In dit artikel lees je:

  • Nieuwe e-bikes komen eraan
  • Keuze voor de motor
  • Waar op letten bij de keuze voor display en accu
  • Welk remsysteem is het best?
  • Welke accessoires kunnen op je lijstje

Ook interessant: Nieuwe e-bike kopen? Let op deze tien punten!

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

 

Ga bij je strooptocht naar een nieuwe e-bike zorgvuldig te werk. Niet alleen dien je bij jezelf te rade gaan voor welk doel je de e-bike gaat gebruiken, je zal ook moeten uitzoeken welke uitrustingseisen je aan de fiets stelt. Dit kun je zelf vaak lastiger bepalen, daarom helpt ID.nl je in dit artikel vast op weg.    

Nieuwe modellen en accessoires

De afgelopen jaren waren zeer succesvol voor de fietsbranche. Het ene na het andere verkooprecord werd verbroken en met name op e-bikegebied konden fabrikanten en fietsenwinkels hun geluk niet op. Medio 2023 maakte de fietsmarkt echter een pas op de plaats. Voorraden hoopten zich op en de verkoopaantallen ging drastisch omlaag. Die voorraden zijn inmiddels geslonken, mede omdat veel e-bikes de laatste tijd met fikse kortingen aan de man werden gebracht.

Anno 2024 zijn we weer aangeland terug bij hoe het was voor corona. Dit zorgt ervoor dat de Research & Development-afdelingen van de fietsfabrikanten weer zijn ontwaakt en dat je in het najaar en begin 2025 een nieuwe stroom aan e-bikemodellen, onderdelen en accessoires kan verwachten.

©Hans de Looij

Persoonlijke eisen en wensen

Om bij de aankoop van een e-bike tot een verantwoorde keuze te komen, is het verstandig om een wensenlijstje op te stellen. Bepaal eerst waarvoor je de e-bike het meest gaat gebruiken. Wellicht heb je ook een voorkeur voor een specifiek merk en type e-bike. Gaat je prioriteit uit naar een heren- of damesmodel en welke zitpositie wil je op de fiets aannemen? Verlang je veel stabiliteit van de fiets en is het opstapgemak belangrijk? Vraag zeker ook advies aan de medewerkers van de fietsenwinkel bij je zoektocht naar de juiste fiets en uitrusting.

🚲Lees ook: Goedkope e-bike: concessies of slimme keuzes?

Fietsuitrusting

Veel meer dan bij een normale fiets ben je bij een e-bike afhankelijk van de techniek en of de onderdelen soepel samenwerken Hieronder een overzicht van de onderdelen die medebepalend zijn bij de samenstelling van jouw ideale e-bike.  

Aandrijving: een middenmotor of toch …?

Ieder type motor heeft z´n voor- en nadelen. De middenmotor heeft de afgelopen jaren de slag gewonnen. Gewichtsverdeling, kracht en een natuurlijk ondersteuning waren de pluspunten die de voor- en achterwielmotor buitenspel zetten. Toch is er voor deze laatste twee ook wat te zeggen.

Zo zorgt de eenvoud van de voorwielmotor voor weinig mechanische problemen en zijn fietsen met deze motor voordeliger in aanschaf. Verwacht echter geen krachtige prestaties zoals bij de middenmotor.

De achterwielmotor lijkt wat aan populariteit te winnen door de opkomst van trendy citycruisers en andere e-bikes met een minimalistische uitstraling. Kwestie van uitproberen dus.

©Tenways

Display en accu: zorgvuldig wikken en wegen

In de zoektocht naar de voor jouw ideale e-bike moet je een tweetal zaken goed afwegen. Kijk goed welke display een goede afleesbaarheid heeft en voor jou het best werkt. De grootte van de accu is ook belangrijk. Bedenk dat je op een e-bike altijd meer kilometers gaat maken dan je misschien verwacht. Kies daarom altijd eerder voor een accu met iets meer wattage dan je zelf zou uitkiezen. Bij doorsnee-gebruik is een accu met 500 Wh inhoud een goed uitgangspunt.

Schakelsysteem: hoeveel versnellingen bepalen jouw rijgenot?

De meest gangbare e-bikes zijn voorzien van een Shimano Nexus versnellingsnaaf met zeven of acht schakelopties. Zo´n versnellingsnaaf is nagenoeg onderhoudsvrij en schakelt te allen tijden eenvoudig en secuur. Bovendien kun je ook stilstaand van versnelling veranderen. Met zeven of acht versnellingen kun je alle kanten op en is de e-bike breed inzetbaar voor zowel korte ritjes als pittige recreatieve tochten.

Op e-bikes in het laagste prijssegment monteren fabrikanten dikwijls een versnellingsnaaf met drie opties om de prijs te drukken. Zo’n fiets is dan meer geschikt voor alledaagse ritjes in stad of dorp. Wil je meer dan acht versnellingen, dan kun je upgraden naar de Shimano Alfine 11 of een Rohloff naaf met veertien versnellingen. Ook de versnellingsbak van Pinion is een optie met negen of twaalf versnellingen.

Laatstgenoemde systemen voeren de prijs van een e-bike wel enorm op. Een goedkoper alternatief is de derailleur, die in combinatie met een e-bike ook tot twaalf versnellingen te koop is. Met zoveel versnellingen kun je zelf steile heuvels en uitdagende bergpassen eenvoudig overwinnen.   

Houd je banden op spanning voor optimaal comfort

Met een goede fietspomp zijn ze zo weer hard

Remmen: keuze voor schijfremmen ligt voor de hand

Mechanische en hydraulische remmen komen het meest voor. En terecht, want op remgebied is de schijfrem niet te evenaren. Je remt onder alle omstandigheden mooi gelijkmatig en de schijfrem zal nooit in die mate blokkeren dat je over de kop slaat.

Ook de hydraulische velgremmen van Magura zijn een prima optie, al is dit systeem gevoeliger en vergt het meer specifiek onderhoud. V-brakes met remblokjes zijn voor een e-bike minder geschikt. Fabrikanten passen die alleen maar toe om fietsen goedkoper aan de man te brengen, maar de veiligheid is er niet mee gediend.

Afmontage: de ultieme personificatie van je e-bike

Maak van tevoren een overzicht van extra onderdelen die voor jou belangrijk zijn op een e-bike en die waarschijnlijk op jouw favoriete e-bike nog niet aanwezig zijn. Denk daarbij aan een stevige standaard, een extra bagagerek, fietstas, fietsslot, betere pedalen of handvaten, snelbinders, een spiegel en een andere bel of zadel. Met een aantal wijzigingen en aanvullingen is de e-bike dan nog beter afgestemd op jouw eisen en behoeften.

©Terry


 

    

 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.