Goedkope e-bike: concessies of slimme keuzes?
Nu veel consumenten minder te besteden hebben, zien we de verkoopcijfers van e-bikes sterk teruglopen. In 2024 zullen consumenten wellicht terughoudender zijn en kiezen voor scherp geprijsde modellen. Maar is een budget-e-bike tussen 1200 en 1800 euro een verstandige keuze?
Bij de aanschaf van een goedkope e-bike is het doen van concessies onvermijdelijk. In dit artikel lees je op welke punten je die concessies kunt doen:
- Bekend of onbekend merk
- Voor- of achterwielmotor
- Actieradius accu
- Goedkopere onderdelen
- Garantie en aftersales
Benieuwd naar de ontwikkelingen voor komend jaar? Lees ook: Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2024
A-merken, B-merken en onbekende merken
Fietsend Nederland is opgegroeid met de grote A-merken Gazelle, Batavus en Sparta. Maar door de jaren heen is het fietslandschap veranderd en zagen ook kleinere merken hun kans schoon om e-bikes via de vakhandel aan de man te brengen. Tegenwoordig is het als fietsenmaker prettig om meerdere merken in de showroom te hebben staan en dat er voor de consument ook op prijs iets te kiezen is.
In de laagste prijscategorie zijn het vooral de minder bekende B-merken van Nederlandse komaf die de toon zetten. Vind je zo’n merk bij een echte fietsenwinkel, dan kun je erop vertrouwen dat het met de kwaliteit, service en garantie wel goed zit. Maar koop je zo’n e-bike bij een supermarktketen, willekeurige online-shop of elektronicawinkel dan neem je wel een risico. Bij bedrijven buiten de fietsbranche is dikwijls geen vakinhoudelijke kennis over een e-bike aanwezig. Via branchevreemde kanalen worden e-bikemerken verkocht die vaak niet in de fietsenwinkel te koop zijn en waarvan de herkomst vaak onbekend is.
Voorwiel- of achterwielmotor vaak voordeliger
Eén van de concessies die je bij een budget-e-bike zult moeten doen, is de keuze van de motor. Prijstechnisch kom je waarschijnlijk bij een voor- of achterwielmotor uit. Is dit een probleem? Nee, al ligt het er wel aan hoe je de e-bike wilt gebruiken. Beide type motors zijn voor alledaags gebruik een prima krachtbron, mits je niet in een heuvelachtige omgeving woont. In principe heb je voor doorsneegebruik voldoende kracht tot je beschikking, beide type motors springen relatief zuinig met stroom om en bovendien zijn ze vrijwel onderhoudsvrij en bedrijfszeker.
Wel is een voorwielmotor gekoppeld aan een rotatiesensor, wat wil zeggen dat de motor bijspringt zodra je de pedalen rond laat gaan. Dit gaat helaas ten koste van een natuurlijk fietsgevoel. Bij een achterwielmotor wordt vaak een krachtsensor toegepast en heb je juist meer fietsbeleving.
©Hans de Looij
Actieradius accu bepaalt aanschafprijs
De accu vertegenwoordigt een relatief hoge waarde op een e-bike. De prijs van de accu is gekoppeld aan de kwaliteit van de batterijcellen en het wattage. Standaard zijn budget-e-bikes voorzien van een accu van 300 of 400 Wh, goed voor een doorsnee actieradius van 30 en 40 kilometer. Vraag jezelf af of je hiermee uit de voeten kunt.
Wat vaak niet te achterhalen valt, is de herkomst en kwaliteit van de accu. Bedrijven die zelf niet in de fietsbranche actief zijn, zullen antwoorden op vragen over de accufabrikant, en veiligheid en levensduur van de batterijcellen zal de verkopende partij vaak schuldig blijven. De fietsenmaker zal hier in de meeste gevallen wel een antwoord paraat hebben.
©Hans de Looij
Ook een voordelige fiets wil je goed beschermen
Kies een goed fietsslot!
Goedkope onderdelen voldoen ook prima
Het prijsverschil tussen e-bikes zit ook in de kwaliteit van de afgemonteerde onderdelen. Bij een goedkope e-bike kun je verwachten dat er bezuinigd is op de kwaliteit van handvatten, tandwielen, remmen, pedalen, zadel, spatborden, display en verlichting. Wat overigens niet per se betekent dat de onderdelen op een budget-e-bike niet deugen. In de praktijk voldoen ze vaak prima en indien gewenst kun je in een later stadium eenvoudig van zadel of handvatten wisselen.
Hoewel er tegenwoordig op budget-e-bikes ook mechanische schijfremmen worden gemonteerd, is de V-brake of combinatie V-brake/rollerbrake nog steeds de standaard. De V-brake is zeker niet de meest ideale remoplossing, maar wanneer je er een defensieve rijstijl op nahoud, kun je er prima mee uit de voeten.
©Hans de Looij
Op goede garantie en klantenservice moet je kunnen vertrouwen
Voor de garantievoorwaarden van een budget-e-bike ben je bij een fietsenwinkel aan het goede adres. Ook voor de eerste servicebeurt en het onderhoud nadien kun je op de fietsenmaker vertrouwen. Bij andere fietsverkopers kan dit ook goed geregeld zijn, zeker als onlinepartijen eigen winkels en werkplaatsen in het land hebben. Vaak moet je voor service wel iets verder rijden.
Koop je een budget-e-bike bij een supermarktketen, elektronicawinkel of willekeurige onlineshop, dan moet je maar afwachten of de desbetreffende partij voor garantie en aftersales goed bereikbaar is en of de afspraken de jaren daarna worden nageleefd.
©Hans de Looij