ID.nl logo
Is het slim om een elektrische bakfiets te leasen?
© pikselstock - stock.adobe.com
Mobiliteit

Is het slim om een elektrische bakfiets te leasen?

Een elektrische bakfiets is een flinke investering; je betaalt al snel 2.500 tot 5.000 euro voor een nieuw model. Veel verkopers bieden dan ook de mogelijkheid om een e-bakfiets te leasen. Is dat slim of kun je beter doorsparen? We zetten de belangrijkste overwegingen op een rij.

In dit artikel vertellen we je:

  • Om welke redenen je mogelijk een e-bakfiets wilt leasen

  • Wat de kosten zijn voor het leasen van een elektrische bakfiets

  • Bij welke aanbieders je een elektrische bakfiets kunt leasen

  • Of je beter kunt leasen of kopen

  • Lees ook: Veilig fietsen op een bakfiets doe je zo

Een bakfiets is ideaal om je kind(eren) mee naar school te brengen of om je zware boodschappen mee te vervoeren. Het trappen wordt met het extra gewicht van zowel de bak als de lading al snel behoorlijk zwaar. Een elektrische bakfiets met trapondersteuning kan dat voor een deel wegnemen, al is een e-bakfiets door de elektromotor van zichzelf wel zwaarder dan een reguliere bakfiets.

Waarom zou je een elektrische bakfiets willen leasen?

De prijs van een elektrische bakfiets loopt al snel op. Hoewel de prijzen per aanbieder en model verschillen, ben je vaak minstens 2.000 euro kwijt voor de aanschaf van een e-bakfiets. Er zijn ook modellen te vinden voor 4.000 tot 5.000 euro. Deze duurdere fietsen beschikken vaak over een accu met hogere capaciteit en een krachtiger motor. Daardoor kun je de trapondersteuning langer gebruiken en fiets je makkelijker heuvels op met een zwaardere lading. Ook zijn bakfietsen in het hogere segment vaak uitgerust met een versnellingssysteem van een hogere kwaliteit of een comfortabeler vering. 

Omdat zelfs een instapmodel e-bakfiets aan de prijs is, kun je overwegen om een elektrische bakfiets te leasen. Het leasen van een bakfiets werkt vergelijkbaar met het leasen van een (elektrische) auto. Voor een vast maandbedrag mag je gedurende een vooraf afgesproken looptijd gebruikmaken van de elektrische bakfiets. Na die termijn lever je de fiets weer in of wissel je hem voor een ander model. 

Bakfiets of fietskar voor je kinderen: wat past het beste bij jou?

Elektrische bakfiets leasen: wat kost dat?

Het bedrag dat je elke maand betaalt voor het leasen van de elektrische bakfiets, hangt af van de fiets die je kiest, welke looptijd het leasecontract heeft en bij welke leasemaatschappij je de fiets leaset. Meestal betaal je in het maandbedrag ook voor andere kosten. Denk bijvoorbeeld aan onderhoud en reparaties, en een verzekering voor schade en diefstal. Soms betaal je ook voor pechhulp en eventueel voor de levering en ophaling.

Een elektrische bakfiets is vaak al te leasen vanaf 100 euro per maand. De prijs varieert afhankelijk van het model dat je kiest. Na een jaar ben je dus al minstens 1.200 euro kwijt en na drie jaar heb je al minimaal 3.600 euro voor de fiets betaald. Als je je leasecontract opzegt, moet je de fiets vaak weer inleveren.

BKR-registratie bij leasecontract

Wat niet vergeten mag worden, is dat je bij leasing in principe een lening aangaat. Dat betekent dat er vooraf getoetst wordt of je het maandbedrag wel kunt betalen en dat je na het afsluiten van de overeenkomst een BKR-registratie krijgt. Als je een fiets leaset, betaal je ook rente. Dat betekent dat je uiteindelijk in totaliteit mogelijk meer geld kwijt bent dan wanneer je de fiets zelf had gekocht. 

Daarnaast is het goed om te weten dat de fiets na afloop van de looptijd vaak eigendom blijft van de leasemaatschappij. Dat betekent dat de eventuele restwaarde van de fiets dus ook niet van jou is. Soms krijg je zodra de einddatum van je contract nadert een aanbod om de fiets tegen een bepaald bedrag over te nemen. 

Naast de private (operational) lease, zoals hierboven beschreven, kun je ook kiezen voor financial lease. Hierbij ben je fiscaal gezien wel de eigenaar van de fiets. Je koopt de elektrische bakfiets dan dus op afbetaling. Na de looptijd van de overeenkomst blijft de fiets van jou. Bij financial lease ben je per maand wel duurder uit dan bij private lease. 

©pikselstock - stock.adobe.com

Waar is leasing van een e-bakfiets mogelijk?

Bij verschillende verkopers en fabrikanten van elektrische bakfietsen kun je terecht om er een te leasen. Leaseverstrekkers zijn bijvoorbeeld Lease a Bike, Juizz, Leasemax, Leasefabriek en Fietsenwinkel.nl. Je kunt elektrische bakfietsen van verschillende merken leasen, zoals Urban Arrow, Batavus, Lovens, Gazelle, Cube, Vogue en Babboe. Laatstgenoemde is onlangs grootschalig in het nieuws geweest omdat verschillende modellen niet aan de gestelde veiligheidseisen voldoen en mag momenteel geen bakfietsen meer verkopen

Wat is slimmer: leasen of kopen?

Het leasen van een elektrische bakfiets kan slim zijn wanneer je niet genoeg financiële middelen hebt voor de initiële investering. Door te leasen hoef je niet in één keer een grote som geld neer te leggen, maar betaal je een kleiner bedrag per maand. Bovendien hoef je je weinig zorgen te maken om onderhoud, reparaties en verzekeringen, omdat die vaak zijn inbegrepen bij de lease. Aan het eind van de leaseperiode kun je de fiets bovendien weer inruilen voor een nieuw model, waardoor je altijd op een nieuwe fiets kunt rijden.

Aan de andere kant kunnen de totale kosten over de gehele leaseperiode veel hoger uitvallen dan de werkelijke aanschafwaarde van de elektrische bakfiets. Je hebt daarnaast te maken met verschillende contractuele verplichtingen. Zo kun je een boete krijgen als je het contract vroegtijdig opzegt of is het mogelijk dat je maar een maximaal aantal kilometers per jaar mag fietsen op de e-bakfiets. Wat ook niet altijd wenselijk is, is dat je een BKR-registratie krijgt omdat je een lening afsluit. Dat kan het lastiger maken om bijvoorbeeld (in de toekomst) een huis te kopen. 

Als je de investering van de bakfiets prima kunt betalen, dan is het op de lange termijn waarschijnlijk voordeliger om de fiets direct volledig af te betalen. Vind je de aanschafprijs te hoog en zie je ook leasen niet zitten? Dan kun je overwegen een fietskar aan een gewone (al dan niet elektrische) fiets te koppelen.

Toch een elektrische bakfiets kopen? Lees dan eerst deze tips!

▼ Volgende artikel
Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen

De Ring Outdoor Cam Pro is een redelijk prijzige, slimme beveiligingscamera voor buiten die flink wat in zijn mars heeft. Het apparaat kost 199,99 euro en daar komt – waarschijnlijk – nog maandelijks een abonnement bovenop.

Goed
Conclusie

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de camera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen even handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

Plus- en minpunten
  • Goede beeldkwaliteit
  • Nachtzicht met of zonder kleur
  • Installatie zo gepiept
  • Beschermd tegen weer en wind
  • Geen invloed op beeldkwaliteit
  • Abonnement voelt bijna nodig
  • Mist smarthomefuncties
  • Geen lokale opslagopties

De nieuwe Ring Outdoor Camera Pro heeft een compact, stabiel en minimalistisch ontwerp waardoor je hem direct als een Ring-apparaat herkent. Dankzij de compacte afmetingen kun je hem subtiel aan de muur ophangen. Je bent verzekerd van bescherming tegen weer en wind (een IP-rating is niet bekend) en er is een extra afdekking voor de kabelaansluitingen. Ring levert de camera daarnaast met een kogel-gelagerde muurbeugel en montagemateriaal. De stroomvoorziening verloopt via de usb-c-kabel achterop; dit is helaas geen model met eigen batterij.

De installatie is, zoals gebruikelijk bij Ring, snel en ongecompliceerd. Je maakt verbinding via wifi na het scannen van de QR-code en over het algemeen is de verbinding stabiel. We hebben gedurende de testperiode geen storingen opgemerkt. Mocht je de camera willen ophangen, dan moet je wel zelf even een gaatje boren; daar zit voornamelijk het werk in. In de doos zit overigens alles wat je nodig hebt om dat te doen. Denk dan aan die eerdergenoemde muurbeugel, maar ook aan alle schroeven en dergelijke. Je hoeft alleen de boor er zelf bij te pakken.

©Wesley Akkerman

Weinig zeggenschap over het beeld

De Ring Outdoor Cam Pro heeft een 4K-resolutie en een brede kijkhoek van 140 graden. Overdag zorgen natuurlijke kleuren en HDR-ondersteuning ervoor dat details en gezichten duidelijk herkenbaar blijven, zelfs bij tegenlicht. 's Nachts schakelt de camera automatisch over op helder zwart-witbeeld dankzij infrarood. Het systeem is bovendien in staat nachtvisie in kleur te leveren, maar daarvoor is er wel voldoende licht nodig. Hij schakelt automatisch van stand op basis van de hoeveelheid licht; je kunt helaas niet zelf bepalen of je in kleur of zwart-wit filmt.

Ring maakt verder gebruik van betrouwbare bewegingsdetectie, waarbij je via de app zones kunt instellen om vals alarm te voorkomen. De Ring Outdoor Cam Pro heeft 3D-bewegingsdetectie en Bird's Eye View (een typische Ring-uitvinding) voor nauwkeurige afstandsmetingen en het volgen van bewegingen. Met een Ring Protect-abonnement krijg je toegang tot geavanceerde herkenning van personen, dieren en voertuigen. Voor zaken als tweewegcommunicatie en de live-feed hoef je gelukkig niet in de buidel te tasten.

Het gebrek aan kleur komt door de mist.

Verplichte cloudopslag

Over het abonnement gesproken: daarmee krijg je ook nog toegang tot een uitgebreide videohistorie. Dat kost je wel minimaal 3,99 euro per maand. De opgenomen beelden blijven dan voor 180 dagen bewaard. Een belangrijk punt blijft echter de cloud-exclusiviteit; Ring maakt het nog steeds niet mogelijk om beelden lokaal op te slaan. Je bent dus verplicht een abonnement af te nemen als je je huisbeveiliging een beetje serieus neemt. De app faciliteert wel een overzichtelijk rechtenbeheer voor gezinsleden en waarschuwt bij allerlei ongeregeldheden.

De Ring-camera integreert tot slot met Alexa (de slimme assistent van Amazon) en IFTTT (een gratis en eenvoudige service voor smarthome-automatiseringen), maar mist helaas ondersteuning voor Google Home en Apple HomeKit (zoals dat al jaren het geval is). Via de Ring-app, beschikbaar voor Android en iOS, heb je de controle over de instellingen, inclusief het in- of uitschakelen van de sirene en bewegingsdetectie. De app toont een overzicht van gebeurtenissen en maakt het mogelijk voorgeprogrammeerde berichten af te spelen voor je bezoekers.

Van links naar rechts: infraroodnachtzicht, nachtzicht met kleur en nachtzicht zonder infrarood.

Lees ook onze review van de Ring Floodlight Cam Pro (2e gen)

Ring Outdoor Cam Pro kopen?

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de beveiligingscamera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen heel handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

▼ Volgende artikel
Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)
© Halfpoint - stock.adobe.com
Mobiliteit

Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)

Wist je dat er dagelijks tussen de 200 en 300 e-bikes gestolen worden? Als jij een elektrische fiets hebt, doe je er natuurlijk alles aan om dat te voorkomen. Maar zelfs wanneer je hem met meerdere sloten vastzet, is dat geen garantie dat dieven hem laten staan. Wordt je fiets toch gestolen, dan kan een tracker helpen om hem terug te vinden. Alleen: waar verstop je zo'n tracker het best, en welke systemen werken echt goed?

Dit artikel in het kort

📡Het verschil: bluetooth vs. GPS-trackers (en wat jij nodig hebt)
📡De 6 populairste plekken om een zender onzichtbaar te monteren
📡Wanneer moet je kiezen voor een gespecialiseerd systeem met abonnement?

Twee soorten trackers: bluetooth vs. GPS

Voordat je een tracker koopt, is het belangrijk om het onderscheid te kennen tussen de twee systemen die op de markt zijn. Het verschil zit hem vooral in de techniek en de prijs.

  1. Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag): Deze zijn goedkoop (20 tot 40 euro) en compact. Ze hebben geen eigen internetverbinding of GPS, maar 'liften mee' op het signaal van telefoons van voorbijgangers.

  2. GPS-trackers: Ze hebben een ingebouwde simkaart en een eigen GPS-module. Ze zenden zelfstandig hun locatie uit, waar ze ook zijn, maar vereisen vaak wel een abonnement.

Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag of goedkopere varianten) zijn inmiddels overal verkrijgbaar. De werking is heel simpel: de tracker zendt een bluetooth-signaal uit dat wordt opgepikt door smartphones van toevallige voorbijgangers. Die telefoons sturen vervolgens anoniem de locatie door via hun eigen internetverbinding. In drukke stadscentra werkt dit vaak prima, omdat er altijd wel iemand in de buurt is.

AirTag in je fiets? Dit zijn de nadelen en risico's

Rene Bolt is Chief Technology Officer bij Conneqtech, een bedrijf dat trackingsystemen voor e-bikes ontwikkelt. Volgens de expert is er op zich weinig mis met voordelige trackers, al laten de prestaties vaak te wensen over: bij budgetmodellen is de batterij vaak al na een maand leeg of blijkt de locatiebepaling onnauwkeurig, zegt hij.

Het grootste probleem zit hem volgens Bolt echter in het ontwerp. Een AirTag is bedoeld voor zoekgeraakte sleutels of tassen, niet voor gestolen fietsen. Dat brengt een onbedoeld risico met zich mee: om stalking te voorkomen, waarschuwt Apple automatisch mensen die ongewild gevolgd worden. "Een fietsendief wordt dus ook genotificeerd als er een onbekende AirTag meereist", waarschuwt Bolt. "Als hij een iPhone heeft, geeft die een alarm af en kan hij de tracker zelf opsporen."

🚲Lees ook: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

©wachiwit - stock.adobe.com

View post on TikTok

Populaire verstopplekken

Juist omdát een dief vroeg of laat een melding op zijn telefoon kan krijgen, is de verstopplek cruciaal. Je wilt immers voorkomen dat hij het zendertje binnen tien seconden van je fiets plukt en weggooit. Wil je ondanks de risico's toch een bluetooth-tracker gebruiken? Zorg dan dat hij extreem moeilijk te vinden is. Populaire verstopplekken zijn onder meer een opbergvakje onder het zadel, de bidonhouder, een fietsbel, een fietstas, een fietsmand of bak, of - bij modellen met brede banden - tussen band en velg.

De meeste trackers geven een prima signaal af wanneer je ze verstopt achter de kunststof onderdelen van je fiets. "Wat je vooral niet moet doen, is de tracker inkapselen in metaal", legt Rene uit. "Het klinkt slim om een tracker binnenin het fietsframe te stoppen, maar waarschijnlijk kun je hem dan helemaal niet traceren."

Meer weten? Check dan: Zo vind je de beste GPS-tracker voor je e-bike

Fietsslot voor je e-bike: dit zijn 5 goede opties

Een tracker is vooral bedoeld voor wanneer je fiets al gestolen ís, maar dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Een goed slot dus:

ART-keurmerk: Het slot moet minimaal ART-2 gecertificeerd zijn (2 sterren).
Tweede slot: Veel verzekeraars verplichten tegenwoordig een tweede slot (ketting- of beugelslot) waarmee je de fiets aan de 'vaste wereld' (zoals een lantaarnpaal) vastzet.
Lengte:
Kies een ketting of vouwslot van minimaal 85 tot 100 cm, zodat je hem makkelijk ergens aan vastmaakt.

1. AXA Defender:Het klassieke ringslot dat op heel veel e-bikes standaard zit. Oersterk, ART-2 gekeurd en makkelijk uit te breiden met een insteekketting.
2. ABUS Iven Chain 8210: Deze ketting van 110 cm is van gehard staal, maar heeft een flexibele hoes die lakschade aan je fiets voorkomt. Uiteraard ART-2.
3. AXA Fold Ultra 90:Een compact alternatief voor de zware ketting. Dit vouwslot is makkelijk mee te nemen in de houder op je frame en vouwt uit tot 90 cm. Voldoet aan de ART-2 norm.
4. AXA Newton Promoto+ 2: Dit slot is ontwikkeld voor scooters, maar dankzij de ART-2 certificering perfect (en extra veilig) voor je e-bike. Voorzien van een neopreen hoes en geharde schakels.
5. AXA Absolute 9-90: Een modern kettingslot dat speciaal is ontworpen voor dagelijks gebruik. De '9-90' staat voor schakels van 9 mm dik en een lengte van 90 cm. Handig in gebruik en ART-2 gecertificeerd.

Netwerk en dekking

Ook de dekking van standaard winkeltrackers is niet altijd optimaal. Bolt noemt de techniek van Apple slim: doordat de locatie wordt bepaald via iPhones in de buurt, werkt het systeem perfect in de bebouwde kom of op drukke plekken. Zodra je de stad verlaat, is het een ander verhaal. In rustigere gebieden zijn er immers minder telefoons om verbinding mee te maken. "Zodra ik buiten de stedelijke omgeving kom," ziet hij in de praktijk, "loopt het signaal direct achter."

©Sebastian Rothe

Gespecialiseerd e-bike-trackers

Voor wie zekerheid wil, raadt Rene Bolt een gespecialiseerde e-bike-tracker aan. Deze systemen vertrouwen niet alleen op bluetooth, maar hebben ook een eigen internetverbinding én GPS. Een drievoudig systeem voor locatietracking dus.

Bekende voorbeelden zijn de Tracefy Bike Tracker of de AXA-IN Smart Guard (ontwikkeld door Conneqtech). Doordat ze meerdere technieken combineren, leveren ze bijna constant een sterk signaal, ongeacht waar de fiets staat. Via een app kunnen eigenaren hun fiets daardoor altijd volgen..

Keurmerk

Deze professionele trackers zijn wel een investering: gemiddeld ben je zo’n 200 euro kwijt aan installatie, plus een jaarlijks abonnement van een paar tientjes. “Toch biedt het wel een hoop waar voor je geld”, verdedigt Bolt de prijs. "We hebben een keurmerk elektronische e-bikebeveiliging van Kiwa en werken ook met verzekeraars samen die bij de duurdere e-bikes een tracker van deze kwaliteit verplichten."

Bescherm je e-bike tegen diefstal met een stevig fietsslot

En maak het dieven niet te gemakkelijk!

Aangifte en opsporing

Mocht je fiets onverhoopt toch gestolen worden, dan is aangifte doen altijd de eerste stap. Dit is verplicht voordat je bij de verzekeraar kunt aankloppen. Verzekeringsmaatschappijen werken vaak samen met particuliere beveiligingsorganisaties die gespecialiseerd zijn in het terugvinden van fietsen. "Je hebt dan een goede kans dat ze je e-bike terugvinden, maakt niet uit waar hij naartoe is vervoerd", aldus Rene.

Deze professionele opsporingsteams werken overigens liever niet met trackers zoals de AirTag, omdat het delen van locatiegegevens daarbij veel omslachtiger is dan bij een gespecialiseerde tracker. Omdat e-bikes met professionele systemen zo goed gemonitord worden, krijgen ze vaak een waarschuwingssticker op het frame. Zo weten dieven direct dat er ergens een zender verstopt zit. Dit kan al een afschrikwekkend effect hebben.

©Rostislav Ageev

Budgetoptie

Wil je niet de hoofdprijs betalen voor beveiliging? Dan kun je voor minder dan tien euro al online een eenvoudige bluetooth-tracker kopen, soms zelfs inclusief slimme opbergaccessoires. Bedenk wel dat hier een risico aan zit: als de fietsendief zelf een iPhone heeft, krijgt hij mogelijk automatisch een melding dat jouw tracker met hem meereist.