ID.nl logo
Bakfiets of fietskar voor je kinderen: wat past het best bij jou?
Mobiliteit

Bakfiets of fietskar voor je kinderen: wat past het best bij jou?

Ouders met bakfietsen en fietskarren zijn haast niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Waar vroeger de auto nog het meest voor de hand liggende vervoersmiddel was, kiezen ouders tegenwoordig steeds vaker voor de (elektrische) fiets. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen deze bakfietsen en fietskarren? En wanneer kies je voor de bakfiets, en wanneer juist voor de fietskar? In dit artikel zetten we de voornaamste plus- en minpunten op een rij, zodat jij als ouder een weloverwogen keuze kunt maken.

Fietsen met je kids is niet alleen beter voor het milieu, maar ook gezonder, goedkoper en vaak ook nog eens leuker dan de auto pakken. Vervoer jij je kinderen graag per fiets? Dan heb je de keuze uit een bakfiets of een fietskar. Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen. Je vindt antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe verschillen bakfiets en fietskar op het gebied van veiligheid?
  • Wat zijn de prijsverschillen tussen een bakfiets en fietskar?
  • Wat zijn de belangrijkste overige voor- en nadelen van beide opties?

Lees ook: Zo vervoer je kinderen veilig in een bakfiets

Alles over de bakfiets

Een bakfiets is een speciaal type fiets met een grote bak voorop om een of meerdere kinderen in te vervoeren. Kenmerkend is de hoge instap, waardoor je kinderen gemakkelijk in de bak kunt zetten. De bakfiets bestaat in verschillende varianten: de standaard bakfiets met drie wielen die je met spierkracht voortbeweegt, de elektrische bakfiets met trapondersteuning zodat je gemakkelijker langere afstanden kunt afleggen, en de extra lange long bakfiets die handig is voor grotere gezinnen. De bakfiets is vooral populair in de stad, omdat je er gemakkelijk mee door het drukke verkeer komt. Ook prettig is dat de kinderen goed beschermd en rustig in de bak zitten. Bovendien kun je naast de kids ook boodschappen of andere bagage makkelijk meenemen in de ruime bak.

©Achim Wagner

Dit moet je weten over de fietskar

Een fietskar is een aanhangwagentje dat je achter een gewone fiets kunt koppelen om kinderen te vervoeren. De kinderen zitten in dit wagentje op een bankje met gordels, dat één of twee wielen kan hebben. Sommige fietskarren kunnen ook als wandelwagen gebruikt worden, ideaal wanneer je nog geen fietsvervoer wilt gebruiken. Enkele voordelen van een fietskar ten opzichte van een bakfiets zijn dat een fietskar over het algemeen goedkoper is in aanschaf, een stuk lichter van gewicht (waardoor fietsen makkelijker gaat), eenvoudig aan- en afgekoppeld kan worden en weinig ruimte inneemt, omdat sommige modellen opvouwbaar zijn. Nadelen van een fietskar zijn dat je er maar 1 of hooguit 2 kinderen tegelijk in kunt vervoeren, terwijl in een bakfiets vaak 3 of 4 kinderen passen. Ook is een fietskar over het algemeen minder stabiel en kunnen kinderen minder beschut zitten, waardoor ze meer blootgesteld zijn aan wind en weer.

De verschillen

Wat betreft het aantal kinderen dat vervoerd kan worden, is de bakfiets favoriet. Hierin kunnen 2 tot 4 kids mee, afhankelijk van het type bakfiets, terwijl de fietskar beperkt is tot slechts 1 of 2 kinderen. Ook qua leeftijd is de bakfiets geschikter, deze kan kinderen van alle leeftijden aan, van baby tot tiener. Een fietskar is vooral geschikt voor wat oudere peuters en kindjes vanaf ongeveer 1 jaar.

Voor het vervoeren van bagage biedt de bakfiets meer mogelijkheden. Met 50 tot 100 liter aan bagageruimte kunnen naast de kinderen ook gemakkelijk boodschappen of andere spullen meegenomen worden. De fietskar daarentegen heeft hiervoor slechts zeer beperkte ruimte. Qua stalling neemt de forse bakfiets behoorlijk wat extra plek in, terwijl de fietskar vaak opvouwbaar is voor makkelijker wegzetten. En de fietskar is door het lagere gewicht makkelijker en wendbaarder te besturen dan de zwaardere bakfiets. Als laatste verschil is de fietskar met een prijs van 300 tot 800 euro een stuk voordeliger in aanschaf dan de bakfiets, die al snel 1000 tot 4000 euro kost voor een kwalitatief goed exemplaar.

©Olleg1 - stock.adobe.com

Veiligheid

Veilig vervoer van je kroost is natuurlijk een topprioriteit bij de keuze tussen bakfiets en fietskar. Over het algemeen is zowel de bakfiets als fietskar een veilige optie als je de juiste maatregelen neemt, maar er zijn wel enkele verschillen. Bij een bakfiets zitten kinderen doorgaans beter beschermd voor de omgeving, omdat ze meer omsloten zitten in de bak. Let wel altijd goed op dat ze niet met hun handen over de rand hangen tijdens het fietsen. Een valhelm is aan te raden voor meer veiligheid.

De fietskar heeft als voordeel dat deze lager bij de grond zit en een lager zwaartepunt heeft. Hierdoor is de kans op omslaan kleiner bij plotselinge bewegingen. Zorg wel dat de fietskar een stabiliseringsstang heeft, zodat hij niet gaat slingeren. Belangrijk bij zowel bakfiets als fietskar is dat kinderen altijd de beschikbare gordels gebruiken en niet los op de bank kunnen gaan staan tijdens het rijden. Ook moet de fiets technisch in orde zijn, met bijvoorbeeld goed werkende remmen en verlichting. Tot slot is het verstandig als ouder een fietsvaardigheidstraining te volgen, zodat je goed leert fietsen met je kostbare lading. Zo kun je veilig alle avonturen tegemoet!

Bescherm je bakfiets met een hoes!

Zo blijft hij langer mooi en staat hij minder in het zicht

⚡🚲 Interesse in een elektrische bakfiets? Voorkom een miskoop, kijk onze video!

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube