ID.nl logo
🚴🏻‍♀️E-bikes: deze ontwikkelingen kun je de komende jaren verwachten
Mobiliteit

🚴🏻‍♀️E-bikes: deze ontwikkelingen kun je de komende jaren verwachten

Wie een e-bike koopt, krijgt een heel andere elektrische fiets dan een aantal jaren geleden. De technologie evolueert razendsnel, en daar komt voorlopig nog geen verandering in. Deze innovaties op het gebied van e-bikes kun je de komende tijd verwachten.

In dit artikel vertellen we je:

  • Welke innovaties je kunt verwachten op het gebied van fietsaccu's
  • Hoe je e-bike alsmaar veiliger wordt door nieuwe technologieën
  • Welke ontwikkelingen er zijn als het gaat om het gebruiksgemak van e-bikes

🚲Ook interessant: Dit zijn de laatste trends op het gebied van e-bikes

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Grotere actieradius, meer power en snel weer onderweg

De technologie rond accu's staat niet stil. Door de jaren heen zien we verbeteringen in zowel de capaciteit als de oplaadsnelheid van fietsaccu's. Daardoor kun je langere afstanden afleggen met je e-bike voordat je de accu weer moet opladen. Bovendien ben je bij een lege accu snel weer onderweg. Behalve het afleggen van langere afstanden, kunnen grotere accu's ook meer energie leveren. Daardoor kun je profiteren van een krachtiger trapondersteuning tijdens het fietsen. Die extra power is vooral een uitkomst als je steilere hellingen op moet fietsen, bijvoorbeeld tijdens fietsvakanties. 

Al deze verbeteringen zijn niet alleen handig als je met je elektrische fiets langere recreatieve fietstochten wil maken, maar ook bij woon-werkverkeer en overig dagelijks gebruik. Het is te verwachten dat de actieradius van e-bikes en de oplaadsnelheid van fietsaccu's de komende jaren nog verder toeneemt. Die verbeteringen zijn onder meer mogelijk door silicium te gebruiken in lithium-ion accu's, in plaats van grafiet. Naast de verbeteringen in accu's worden bovendien de motoren steeds lichter en compacter, maar ook krachtiger en efficiënter. Dit zijn echter lang niet de enige verbeteringen die je in de toekomst kunt verwachten.

©BGStock72 - stock.adobe.com

Minder risico op brand

De ontwikkelingen op het gebied van accutechnologie, zorgen er ook voor dat fietsaccu's minder brandgevaarlijk worden. Vrijwel dagelijks vliegt er namelijk ergens in ons land een fietsaccu in brand, met alle gevolgen van dien. Gelukkig wordt er momenteel gewerkt aan solid state accu's, die gemaakt zijn zonder de brandbare eigenschappen van de veelgebruikte lithium-ion accu's. De kans op lekkages en kortsluiting vermindert daardoor aanzienlijk, waardoor de accu minder snel in brand vliegt of zelfs explodeert. Ook hebben ze door de chemische stabiliteit een langere levensduur dan hedendaagse accu's en maken ze nog snellere oplaadtijden en langere fietsafstanden mogelijk. 

🪫Lees ook: Zo gebruik je de accu van je e-bike zo veilig mogelijk!

Draadloos opladen

Waar draadloos opladen tegenwoordig in vrijwel iedere high-end smartphone is terug te vinden, lijkt het erop dat ook elektrische fietsen hier in de toekomst ook gebruik van zullen maken. Het Wireless Power Consortium werkte eerder aan de Qi-standaard en wil nu een draadloze oplaadstandaard ontwikkelen voor accu's in e-bikes. De technologie laat waarschijnlijk nog wel even op zich wachten, maar we verwachten dat het draadloos opladen van e-bikes over enkele jaren mainstream is geworden. 

Draadloos opladen heeft niet alleen gebruiksgemak als voordeel, het maakt je e-bike ook veiliger. Doordat de elektronica volledig kan worden afgeschermd, kun je je elektrische fiets prima buiten in de regen laten staan, zonder bang te zijn dat er vocht in de buurt komt van de stekkers en poorten. Door de standaardisatie kun je bovendien de draadloze oplader van je ene fiets ook gebruiken voor je andere (of volgende) e-bike. Dat scheelt weer wat op de steeds groter wordende stapel e-waste. 

Veiliger de weg op

Met een e-bike kun je in principe makkelijker een hoge snelheid halen dan met een gewone fiets. Veilig fietsen op een e-bike doe je in principe dan ook door te allen tijde twee handen aan het stuur te houden. Dit is echter niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je je richting wilt aangeven aan andere weggebruikers. In de toekomst is het niet meer nodig om je hand uit te steken om te laten weten dat je links- of rechtsaf wilt slaan. 

Het Duitse Busch+Müller heeft bijvoorbeeld een knipperlichtsysteem voor elektrische fietsen ontwikkeld, genaamd Turntec. Hiermee kun je door middel van een schakelaar je richting aangeven, op eenzelfde manier als bij motoren. Het knipperlichtsysteem is met een prijs van 200 euro nog vrij prijzig, maar er bestaat een kans dat dergelijke technologie in de toekomst verplicht wordt, naast een mogelijke helmplicht. Artsen zien de laatste jaren namelijk een grote toename in zware ongelukken met elektrische fietsen, met name bij ouderen.

©Halfpoint - stock.adobe.com

Daarnaast worden steeds meer elektrische fietsen uitgerust met een antiblokkeersysteem, oftewel ABS. Deze technologie voorkomt dat de wielen van je e-bike blokkeren als je plotseling remt. Met name in noodsituaties en bij natte of gladde wegen zorgt dit voor een veiliger rit op je e-bike. Elektrische fietsen worden dus steeds geavanceerder, maar dit moet uiteindelijk ook tot minder ziekenhuisbezoeken leiden.

Ook wordt er meer aandacht besteed aan slimme verlichting op e-bikes. We hebben het dan niet enkel over lampen die automatisch in- en uitschakelen, maar over bijvoorbeeld een koplamp die automatisch de lichtintensiteit aanpast op basis van de hoeveelheid licht in je omgeving en je huidige snelheid. Met een dergelijk systeem ben je niet alleen verzekerd van goed zicht in de avonduren, maar je zorgt er ook voor dat je ook goed opgemerkt wordt door andere weggebruikers.

💡Lees ook: Veiligheid voorop: met deze tips ga je veilig de weg op met je e-bike


Ben jij goed zichtbaar in het donker?

Goede verlichting is onmisbaar, zelfs overdag!

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube