ID.nl logo
Acht e-bikes met een veilige lage instap en zitpositie
© Halfpoint
Mobiliteit

Acht e-bikes met een veilige lage instap en zitpositie

Senioren blijven vandaag de dag niet alleen langer fit, maar willen ook graag tot op hoge leeftijd blijven doorfietsen. Met een e-bike is het eenvoudiger geworden om je fietsleven te verlengen. En juist die lage instap helpt om comfortabeler en veiliger op en af te stappen.

In dit artikel lees je welke e-bikes met lage instap je veilig een duwtje in de rug geven tijdens het fietsen:

  1. Batavus Entree
  2. Lintech Suelo E
  3. Forza Essenze
  4. Gazelle Easyflow HMS
  5. Pointer E.Forta Step-in
  6. Sketch Nestor
  7. Stella Nantes Superior FDST
  8. Van Raam Balance

Lees ook: Waar moet ik op letten als ik pechhulp wil voor mijn e-bike?

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Ben je op leeftijd en overweeg je de aanschaf van een nieuwe e-bike, maar gaat het op- en afstappen niet meer zo soepel … overweeg dan een exemplaar met een extra lage instap. Een e-bike vult jouw eigen spierkracht in gradaties aan met de ondersteuning van een elektrische motor. Wil je zelf nog behoorlijk meetrappen, dan zet je de ondersteuning een tandje lager. Geef je liever de voorkeur aan wat meer hulp, dan zet je de e-bike op maximale ondersteuning. Een e-bike met lage instap leent zich overigens niet goed voor snelheden boven de twintig kilometer per uur. Door de bouwwijze van het frame voelt de fiets bij hogere snelheden al snel minder stabiel aan.
Daarnaast zijn er ook e-bikes met een kleinere wieldiameter en een lagere zitpositie waardoor het fietsen een stuk makkelijk en vooral veiliger wordt. ID.nl selecteerde acht modellen die een bijdrage leveren aan een veiliger fietsgevoel.

Extra goed zicht bij het fietsen?

Met deze achteruitkijkspiegels

1 Batavus Entree

De Entree van Batavus heeft een extra lage en ruime instap, wat het op- en afstappen zeer relaxt maakt. De E-Motion-motor is ondergebracht in het voorwiel. Standaard is de Batavus Entree voorzien van een 400Wh-accu, deze is tegen een meerprijs op te waarderen naar 500 Wh. Met een Shimano Nexus-naaf schakel je soepel tussen de zeven versnellingen. Op remgebied heeft Batavus gekozen voor een V-brake (‘gewone’ velgremmen) op het voorwiel en een rollerbrake achter.
Prijs: € 2399,-
www.batavus.nl

2 Lintech Suelo E

Ook het model Suelo E van de firma Lintech maakt het op- en afstappen eenvoudig dankzij een extreem lage instap. De pedalen zijn daarbij iets naar voren geplaatst waardoor het zadel een lagere positie inneemt. Zo kun je ook de voeten veilig plat op de grond zetten. De Suelo is uitgerust met een Bafang-voorwielmotor en gekoppeld aan een 375 Wh-accu. Het basismodel is voorzien van een versnellingsnaaf met drei versnellingen, maar deze is op te waarderen naar zeven. Voor de remmen kun je kiezen uit een achteruittraprem of een combinatie van een V-brake voor en rollerbrake achter.
Prijs: vanaf € 3832,-
www.lintech.nl

3 Forza Essenze

Met het model Essenze biedt Forza een aantrekkelijk geprijsde e-bike met lage instap. Het sierlijk gebogen frame maakt op- en af stappen van de fiets erg makkelijk. De ondersteuning wordt verzorgd door een Bafang-motor in het voorwiel. Op accugebied kan er een keuze gemaakt worden tussen een accu met een capaciteit van 300 tot 650 Wh. Schakelen verloopt via een naaf met drie versnellingen, een upgrade naar zeven of acht opties is mogelijk. Heel verstandig is de veilige keuze voor mechanische schijfremmen.
Prijs: € 1699,-
www.forza.nl

4 Gazelle Easyflow HMS

Het eerste wat opvalt aan de Easyflow is het langgerekte frame met veel ruimte in het midden en de 24inch-wielen. Hierdoor stap je niet alleen makkelijk op en af, maar kun je ook als je op het zadel zit heel eenvoudig beide voeten op de grond zetten, mede doordat de pedalen meer naar voren staan. De Shimano-middenmotor zorgt voor een goede gewichtsverdeling en een krachtige ondersteuning. Qua accu’s kun je kiezen uit 418 (standaard), 504 of 630 Wh. Dankzij een Shimano Nexus-naaf schakel je eenvoudig tussen zeven versnellingen. Zeer veilig zijn de hydraulische schijfremmen die onder alle omstandigheden goede remprestaties bieden.
Prijs: € 2999,-
www.gazelle.nl

Ook interessant: Zo haal je ook ’s winters genoeg bereik uit je fietsaccu

5 Pointer E.Forta Step-in

De Nederlandse fabrikant Pointer kiest met het model E.Forta voor een extreem lage en ruime instap. Aan de onderzijde zorgt een extra frameverbinding voor iets meer stabiliteit. Om de prijs te drukken, heeft Pointer gekozen voor een Promovec-motoraandrijving in het voorwiel. Standaard is de fiets voorzien van een 316Wh-accu, maar een upgrade naar 396, 561 of 626 Wh is tegen meerprijs mogelijk. Verder is de E.Forta afgemonteerd met een Shimano Nexus-versnellingsnaaf met zeven versnellingen.
Prijs € 2099,-
www.pointerrijwielen.nl

6 Sketch Nestor

De Nestor is speciaal ontwikkeld voor consumenten die een handzame e-bike zoeken. Dankzij de 24inch-wielen is de fiets uiterst wendbaar. Bovendien kun je de zadelpen zo instellen, dat je je voeten veilig plat op de grond kunt zetten. De Nestor is voorzien van een Motinova-middenmotor met een gelijkmatige ondersteuning en wegrij-functie. De motor beschikt tevens over een slimme functie waarbij automatisch de ondersteuning wordt bepaald aan de hand van de kracht op de pedalen, de cadans en de snelheid. Standaard is de Nestor al uitgerust met een 520Wh-accu, uitbreiding naar 720 Wh is mogelijk. Een Shimano Nexus-naaf schakelt soepel tussen zeven versnellingen. Voor de remmen is gekozen voor veilige mechanische schijfremmen.
Prijs: € 2899,-
www.holland-wheels.nl

7 Stella Nantes Superior FDST

Stella heeft de scherp geprijsde Nantes Superior FDST speciaal ontworpen voor mensen die moeite hebben met het rijden op een normale e-bike. Dankzij de extra lage, brede instap heb je voldoende ruimte om veilig op- en af te stappen. De zadelbuis is iets meer achter de trapas geplaatst, waardoor je makkelijker met de voeten bij de grond kunt. Qua ondersteuning is de Nantes voorzien van een Eleon-voorwielmotor. Op accugebied wordt niet bezuinigd met een exemplaar van 529 Wh. De basisuitvoering van de fiets wordt geleverd met een Shimano Nexus-naaf met drie versnellingen, een upgrade naar zeven versnellingen is mogelijk. Op remgebied doet Stella een zeer verstandige zet met de montage van hydraulische schijfremmen.
Prijs: 1652,-
www.stella.nl

8 Van Raam Balance

De firma van Raam is specialist in het ontwikkelen van aangepaste fietsen. Met het model Balance kun je dankzij de schuine stand van de zadelbuis altijd met de voeten bij de grond en toch met optimaal gestrekte benen fietsen. Qua aandrijving heeft Van Raam gekozen voor een Bafang-voorwielmotor, hierdoor is extra ruimte gecreëerd voor een ruime instap. De accu is met 490 Wh redelijk geschikt voor langere ritten. De Balance is uitgerust met hydraulische velgremmen van Magura, bedrijfszekere remmen met een goede vertraging. Verder beschikt de e-bike over een Shimano Nexus-naaf met acht versnellingen.
Prijs € 4825,-
www.vanraam.com

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: