ID.nl logo
Acht e-bikes met een veilige lage instap en zitpositie
© Halfpoint
Mobiliteit

Acht e-bikes met een veilige lage instap en zitpositie

Senioren blijven vandaag de dag niet alleen langer fit, maar willen ook graag tot op hoge leeftijd blijven doorfietsen. Met een e-bike is het eenvoudiger geworden om je fietsleven te verlengen. En juist die lage instap helpt om comfortabeler en veiliger op en af te stappen.

In dit artikel lees je welke e-bikes met lage instap je veilig een duwtje in de rug geven tijdens het fietsen:

  1. Batavus Entree
  2. Lintech Suelo E
  3. Forza Essenze
  4. Gazelle Easyflow HMS
  5. Pointer E.Forta Step-in
  6. Sketch Nestor
  7. Stella Nantes Superior FDST
  8. Van Raam Balance

Lees ook: Waar moet ik op letten als ik pechhulp wil voor mijn e-bike?

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Ben je op leeftijd en overweeg je de aanschaf van een nieuwe e-bike, maar gaat het op- en afstappen niet meer zo soepel … overweeg dan een exemplaar met een extra lage instap. Een e-bike vult jouw eigen spierkracht in gradaties aan met de ondersteuning van een elektrische motor. Wil je zelf nog behoorlijk meetrappen, dan zet je de ondersteuning een tandje lager. Geef je liever de voorkeur aan wat meer hulp, dan zet je de e-bike op maximale ondersteuning. Een e-bike met lage instap leent zich overigens niet goed voor snelheden boven de twintig kilometer per uur. Door de bouwwijze van het frame voelt de fiets bij hogere snelheden al snel minder stabiel aan.
Daarnaast zijn er ook e-bikes met een kleinere wieldiameter en een lagere zitpositie waardoor het fietsen een stuk makkelijk en vooral veiliger wordt. ID.nl selecteerde acht modellen die een bijdrage leveren aan een veiliger fietsgevoel.

Extra goed zicht bij het fietsen?

Met deze achteruitkijkspiegels

1 Batavus Entree

De Entree van Batavus heeft een extra lage en ruime instap, wat het op- en afstappen zeer relaxt maakt. De E-Motion-motor is ondergebracht in het voorwiel. Standaard is de Batavus Entree voorzien van een 400Wh-accu, deze is tegen een meerprijs op te waarderen naar 500 Wh. Met een Shimano Nexus-naaf schakel je soepel tussen de zeven versnellingen. Op remgebied heeft Batavus gekozen voor een V-brake (‘gewone’ velgremmen) op het voorwiel en een rollerbrake achter.
Prijs: € 2399,-
www.batavus.nl

2 Lintech Suelo E

Ook het model Suelo E van de firma Lintech maakt het op- en afstappen eenvoudig dankzij een extreem lage instap. De pedalen zijn daarbij iets naar voren geplaatst waardoor het zadel een lagere positie inneemt. Zo kun je ook de voeten veilig plat op de grond zetten. De Suelo is uitgerust met een Bafang-voorwielmotor en gekoppeld aan een 375 Wh-accu. Het basismodel is voorzien van een versnellingsnaaf met drei versnellingen, maar deze is op te waarderen naar zeven. Voor de remmen kun je kiezen uit een achteruittraprem of een combinatie van een V-brake voor en rollerbrake achter.
Prijs: vanaf € 3832,-
www.lintech.nl

3 Forza Essenze

Met het model Essenze biedt Forza een aantrekkelijk geprijsde e-bike met lage instap. Het sierlijk gebogen frame maakt op- en af stappen van de fiets erg makkelijk. De ondersteuning wordt verzorgd door een Bafang-motor in het voorwiel. Op accugebied kan er een keuze gemaakt worden tussen een accu met een capaciteit van 300 tot 650 Wh. Schakelen verloopt via een naaf met drie versnellingen, een upgrade naar zeven of acht opties is mogelijk. Heel verstandig is de veilige keuze voor mechanische schijfremmen.
Prijs: € 1699,-
www.forza.nl

4 Gazelle Easyflow HMS

Het eerste wat opvalt aan de Easyflow is het langgerekte frame met veel ruimte in het midden en de 24inch-wielen. Hierdoor stap je niet alleen makkelijk op en af, maar kun je ook als je op het zadel zit heel eenvoudig beide voeten op de grond zetten, mede doordat de pedalen meer naar voren staan. De Shimano-middenmotor zorgt voor een goede gewichtsverdeling en een krachtige ondersteuning. Qua accu’s kun je kiezen uit 418 (standaard), 504 of 630 Wh. Dankzij een Shimano Nexus-naaf schakel je eenvoudig tussen zeven versnellingen. Zeer veilig zijn de hydraulische schijfremmen die onder alle omstandigheden goede remprestaties bieden.
Prijs: € 2999,-
www.gazelle.nl

Ook interessant: Zo haal je ook ’s winters genoeg bereik uit je fietsaccu

5 Pointer E.Forta Step-in

De Nederlandse fabrikant Pointer kiest met het model E.Forta voor een extreem lage en ruime instap. Aan de onderzijde zorgt een extra frameverbinding voor iets meer stabiliteit. Om de prijs te drukken, heeft Pointer gekozen voor een Promovec-motoraandrijving in het voorwiel. Standaard is de fiets voorzien van een 316Wh-accu, maar een upgrade naar 396, 561 of 626 Wh is tegen meerprijs mogelijk. Verder is de E.Forta afgemonteerd met een Shimano Nexus-versnellingsnaaf met zeven versnellingen.
Prijs € 2099,-
www.pointerrijwielen.nl

6 Sketch Nestor

De Nestor is speciaal ontwikkeld voor consumenten die een handzame e-bike zoeken. Dankzij de 24inch-wielen is de fiets uiterst wendbaar. Bovendien kun je de zadelpen zo instellen, dat je je voeten veilig plat op de grond kunt zetten. De Nestor is voorzien van een Motinova-middenmotor met een gelijkmatige ondersteuning en wegrij-functie. De motor beschikt tevens over een slimme functie waarbij automatisch de ondersteuning wordt bepaald aan de hand van de kracht op de pedalen, de cadans en de snelheid. Standaard is de Nestor al uitgerust met een 520Wh-accu, uitbreiding naar 720 Wh is mogelijk. Een Shimano Nexus-naaf schakelt soepel tussen zeven versnellingen. Voor de remmen is gekozen voor veilige mechanische schijfremmen.
Prijs: € 2899,-
www.holland-wheels.nl

7 Stella Nantes Superior FDST

Stella heeft de scherp geprijsde Nantes Superior FDST speciaal ontworpen voor mensen die moeite hebben met het rijden op een normale e-bike. Dankzij de extra lage, brede instap heb je voldoende ruimte om veilig op- en af te stappen. De zadelbuis is iets meer achter de trapas geplaatst, waardoor je makkelijker met de voeten bij de grond kunt. Qua ondersteuning is de Nantes voorzien van een Eleon-voorwielmotor. Op accugebied wordt niet bezuinigd met een exemplaar van 529 Wh. De basisuitvoering van de fiets wordt geleverd met een Shimano Nexus-naaf met drie versnellingen, een upgrade naar zeven versnellingen is mogelijk. Op remgebied doet Stella een zeer verstandige zet met de montage van hydraulische schijfremmen.
Prijs: 1652,-
www.stella.nl

8 Van Raam Balance

De firma van Raam is specialist in het ontwikkelen van aangepaste fietsen. Met het model Balance kun je dankzij de schuine stand van de zadelbuis altijd met de voeten bij de grond en toch met optimaal gestrekte benen fietsen. Qua aandrijving heeft Van Raam gekozen voor een Bafang-voorwielmotor, hierdoor is extra ruimte gecreëerd voor een ruime instap. De accu is met 490 Wh redelijk geschikt voor langere ritten. De Balance is uitgerust met hydraulische velgremmen van Magura, bedrijfszekere remmen met een goede vertraging. Verder beschikt de e-bike over een Shimano Nexus-naaf met acht versnellingen.
Prijs € 4825,-
www.vanraam.com

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's