ID.nl logo
Zorgeloze zomervakantie? Koop een 'ouderwetse' navigatieset!
Mobiliteit

Zorgeloze zomervakantie? Koop een 'ouderwetse' navigatieset!

De zomer staat voor de deur, en voor veel Nederlanders betekent dat: vakantie! Of je nu droomt van de azuurblauwe wateren van de Franse Rivièra, de majestueuze pieken van de Italiaanse Alpen of de idyllische stranden van de Kroatische kust, één ding is zeker: een betrouwbaar navigatiesysteem is onmisbaar voor een geslaagde roadtrip.

Waarom zou je een ouderwetse TomTom kiezen in plaats van een hypermoderne smartphone? Nou, daar zijn meerdere redenen voor! In dit artikel:

Hoewel smartphones met Google Maps steeds populairder worden, bieden moderne GPS-systemen met offline navigatie aanzienlijke voordelen voor de vakantieganger. Laten we eens kijken waarom zo'n 'ouderwetse' navigatieset weleens de beste keuze zou kunnen zijn voor jouw zomerse avonturen.

Waarom kiezen voor offline navigatie?

1. Internetverbinding? Nergens voor nodig...

Stel je voor: je rijdt door een schilderachtig bergdorpje in de Provence, op zoek naar dat ene perfecte wijndomein. Plotseling valt je mobiele verbinding weg. Met een oldskool GPS-systeem is dat geen probleem – je blijft moeiteloos je weg vinden, zelfs in de meest afgelegen gebieden.

Offline navigatie biedt een ongeëvenaarde vrijheid tijdens je reis. Of je nu door de uitgestrekte vlaktes van Spanje rijdt, de fjorden van Noorwegen verkent of de kronkelende wegen van de Amalfikust trotseert, je navigatie blijft betrouwbaar. Dat is vooral waardevol in landelijke gebieden of minder ontwikkelde regio's, waar mobiele netwerken beperkt of simpelweg afwezig zijn.

Bovendien kun je met offline kaarten zorgeloos door natuurparken en beschermde gebieden reizen, waar bewust geen mobiele dekking wordt aangeboden om de ongerepte natuur te behouden. Zo mis je nooit meer die verborgen waterval of dat adembenemende uitzichtpunt, omdat je even geen signaal hebt.

©olezzo

2. Ook niet onbelangrijk: bespaar op roamingkosten

Oké, binnen de EU is roaming vaak inbegrepen in je abonnement. Maar pas op! Intensief gebruik van online kaarten kan je databundel snel doen slinken. En mocht je buiten de EU reizen, dan kunnen de kosten helemaal flink oplopen. Met offline kaarten houd je je vakantiebudget in toom en voorkom je onprettige verrassingen op je telefoonrekening.

Laten we eens kijken naar een praktisch voorbeeld: stel, je maakt een roadtrip van twee weken door Zuidoost-Europa. Je bezoekt Kroatië (EU-land), maar steekt ook de grens over naar Montenegro en Albanië (niet-EU). Zonder offline kaarten zou je in deze laatste twee landen aanzienlijke roamingkosten kunnen oplopen. En geloof ons, dat is niet lekker thuiskomen als de rekening eenmaal wordt gepresenteerd.

Met offline navigatie kun je dat geld besparen en besteden aan leukere dingen: een extra excursie, een lekker diner in een lokaal restaurant of misschien wel een upgrade van je accommodatie. Bovendien hoef je je geen zorgen te maken over het monitoren van je dataverbruik, wat resulteert in een meer ontspannen vakantie-ervaring.

3. Betrouwbaar in alle omstandigheden

Of je nu door een eindeloze tunnel in de Alpen rijdt, je in een diep dal tussen imposante bergen bevindt of simpelweg in een gebied met slecht bereik bent beland, zo'n GPS-set op je dashboard blijft onverstoorbaar functioneren. Dat geeft rust en zekerheid tijdens je reis, zodat jij je kunt concentreren op het genieten van dat prachtige landschap.

Deze betrouwbaarheid is vooral waardevol in onvoorspelbare situaties. Stel je voor dat je laat op de avond aankomt in een onbekende stad en je het hotel niet kunt vinden. Met zo'n TomTom (of een ander merk natuurlijk) heb je altijd een betrouwbare gids bij de hand, ongeacht de omstandigheden.

Bovendien bieden veel moderne offline GPS-systemen extra functies die je reis veiliger maken. Denk aan waarschuwingen voor scherpe bochten, informatie over maximumsnelheden of meldingen over gevaarlijke weersomstandigheden. Deze functies werken vaak beter en constanter met dit soort systemen dan met apps die afhankelijk zijn van een internetverbinding.

4. Actuele kaarten zonder dataverbruik

Moderne GPS-systemen stellen je in staat om voor vertrek de meest recente kaarten te downloaden. Zo beschik je altijd over de laatste informatie, zonder dat het je onderweg data kost. Nieuwe rondwegen, gewijzigde verkeerssituaties of pas geopende bezienswaardigheden: jouw GPS weet er alles van!

Het updaten van je kaarten vóór vertrek biedt nog een extra voordeel: je kunt je reis gedetailleerd voorbereiden. Je kunt thuis op je gemak routes uitstippelen, interessante tussenstops markeren en zelfs alternatieve routes plannen voor het geval je onderweg wilt improviseren.

Veel offline systemen bieden ook de mogelijkheid om specifieke kaarten te downloaden, zoals gedetailleerde stadsplattegronden of wandelroutes. Dit kan erg handig zijn als je van plan bent om naast autorijden ook stedentrips of wandelingen te maken. Je hebt dan effectief een complete reisgids in je GPS-systeem, zonder dat je zo'n onhandige kaart hoeft mee te slepen.

Praktische tips voor de vakantieganger Om het maximale uit je offline navigatie te halen, hier nog een paar gouden tips:

Update vóór vertrek: Zorg dat je GPS-systeem up-to-date is en download alle benodigde kaarten voordat je de grens over gaat. Check flitspaalinformatie: Controleer of je systeem waarschuwingen voor flitsers in het buitenland ondersteunt. Let op: in sommige landen is dit niet toegestaan! Personaliseer je reis: Stel je voorkeuren in voor tankstations, parkeerplaatsen en bezienswaardigheden langs de route. Zo ontdek je misschien wel verborgen pareltjes! Oefen thuis: Familiariseer jezelf met de offline functies van je systeem voordat je vertrekt. Een parkeerplaats zoeken in Parijs is niet het ideale moment om je navigatie te leren kennen. Plan B: Neem voor de zekerheid een autohouder voor je smartphone mee als back-up. Mocht je GPS-systeem onverhoopt dienst weigeren, dan heb je altijd een alternatief achter de hand.

5. Last, but zeker not least: accubesparing!

Door een apart navigatiesysteem te gebruiken, spaar je de kostbare batterij van je smartphone. Zo heb je altijd voldoende power om de mooiste vakantiefoto's te maken, te videobellen met het thuisfront of je favoriete playlist te streamen tijdens een welverdiende pauze op een pittoreske parkeerplaats.

Dit voordeel wordt vaak onderschat, maar kan een groot verschil maken in je dagelijkse reiservaringen. Smartphones verbruiken aanzienlijk meer batterij wanneer ze constant GPS en dataverbindingen moeten gebruiken voor navigatie. Dat kan problematisch zijn, vooral tijdens lange ritten of in gebieden waar oplaadmogelijkheden beperkt zijn.

Met een apart navigatiesysteem kun je zorgeloos je smartphone gebruiken voor andere doeleinden. Wil je een spontane fotoshoot houden bij die onverwachte zonsondergang? Geen probleem! Wil je een lang telefoongesprek voeren met je familie terwijl je partner navigeert? Ga je gang. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je telefoon halverwege de dag al leeg is.

Bovendien zijn veel moderne GPS-systemen uitgerust met een eigen batterij die lang meegaat, of kunnen ze direct op de auto worden aangesloten. Dat betekent dat je zelfs op de langste reisdagen verzekerd bent van betrouwbare navigatie, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over een lege batterij.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube