ID.nl logo
Maak kennis met Waze: een slim alternatief voor Google Maps
© Brenda Blossom
Mobiliteit

Maak kennis met Waze: een slim alternatief voor Google Maps

Wie een goede navigatie-app zoekt, komt vaak uit bij Google Maps, maar Waze is een interessant alternatief. Maar wat is Waze precies? In dit artikel bekijken we deze bijzondere navigatie-app eens van dichtbij: is Waze beter dan Google Maps?

Navigeren met Waze vs Google Maps:

  • Waze maakt gebruik van realtime data van gebruikers voor actuele verkeersinformatie

  • Hierdoor heeft Waze actuelere kaarten dan concurrenten als Google Maps en TomTom

  • Via een puntensysteem stimuleert Waze gebruikers om zo veel mogelijk data te delen

  • Dat zorgt voor een constante informatiestroom over de verkeerssituatie

  • De community-gedreven aanpak maakt Waze meer dan een navigatie-app

  • Het is een platform waar automobilisten elkaar helpen het verkeer soepel te laten doorstromen

  • Ook interessant: De beste gratis flitser-apps voor Android en iOS

Alleen voor auto's

Waze onderscheidt zich van andere navigatie-apps door zich volledig op automobilisten te richten. De app biedt geen ondersteuning voor fietsers of voetgangers. Doordat Waze zich focust op één doelgroep, is de app eenvoudig in gebruik. Je hoeft niet telkens aan te geven met welk vervoermiddel je onderweg bent. De app gaat ervan uit dat je met de auto rijdt. Er is wel een speciale modus voor motorrijders, maar die wordt in Nederland niet ondersteund.

Sociaal gebeuren

Waze onderscheidt zich van andere navigatie-apps door het sociale aspect. Gebruikers leveren actief informatie aan de app (Android / iOS), wat zorgt voor realtime verkeersupdates. Wanneer automobilisten een file, ongeluk of flitspaal tegenkomen, kunnen ze dat direct melden in Waze. Andere gebruikers zien dan meteen dat er iets aan de hand is op hun route. Ze kunnen hierop anticiperen door bijvoorbeeld een alternatieve route te kiezen. Ook fouten in de kaarten kunnen gebruikers direct aanpassen. Hierdoor beschikt Waze over actuelere kaarten dan concurrenten als TomTom en Google Maps.

Via een puntensysteem moedigt Waze gebruikers aan om zo veel mogelijk data binnen de community te delen. Dat zorgt voor een constante stroom aan informatie over de verkeerssituatie. Het is daarmee een platform waar automobilisten elkaar helpen om het verkeer soepel te laten doorstromen.

Snelheidslimiet

Waze helpt automobilisten ook met kleine, handige functies tijdens het rijden. Linksonder zie je continu je huidige snelheid. Waze vergelijkt dit met de toegestane maximumsnelheid op die locatie. Rijd je te hard, dan kleurt de snelheid rood. Zo zie je in één oogopslag of je je aan de limiet houdt. Helaas kun je als gebruiker geen tijdelijke snelheidsbeperkingen doorgeven, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden. Dit om de veiligheid te waarborgen.

Je kunt wel via de Melden-knop aangeven dat de ingestelde maximumsnelheid niet klopt. Maar dit is niet bedoeld voor situaties die slechts tijdelijk van kracht zijn. Met deze handige snelheidsindicatie zorgt Waze dat je zonder omkijken weet of je te hard rijdt. Zo kun je direct je snelheid aanpassen mocht dat nodig zijn.

Melding maken

Als Waze-gebruiker heb je ook een actieve rol. Het is belangrijk dat je niet alleen informatie consumeert, maar ook zelf situaties meldt. Zeker bij onverwachte gebeurtenissen voor je neus, zoals een ongeval. Druk dan – zodra dat veilig kan – op het oranje icoon rechtsonder. Hier kun je aangeven dat er een file is ontstaan, een ongeluk is gebeurd of er een ander gevaar is.

Ook kun je via deze knop om hulp vragen bij autopech. Je geeft dan precies aan wat het probleem is. Andere automobilisten in de buurt kunnen je misschien helpen. Zo draag je als Waze-gebruiker bij aan de community. Jouw meldingen helpen anderen om tijdig te anticiperen. Op die manier zorgen we samen voor een veilige, vlotte doorstroming.

Kalender koppelen

Waze biedt de handige optie om je agenda te koppelen. Ga hiervoor naar het vergrootglas-icoon linksonder in het navigatiescherm. Kies onderaan voor Kalender koppelen. De app haalt dan automatisch je afspraken op uit je standaard agenda-app. Zo zie je in Waze meteen waar je naartoe moet. Ook krijg je op basis van actuele verkeersinformatie een seintje wanneer het tijd is om te vertrekken. Zo kom je nooit te laat.

Let wel op dat Waze hiermee toegang krijgt tot je volledige agenda. Je hebt geen controle over welke gegevens gedeeld worden. Maar met deze koppeling heb je altijd je route en vertrektijd bij de hand. Ideaal om stress onderweg te voorkomen.

Aankomsttijd sturen

Het handige van een app die weet hoe laat je moet vertrekken, is dat de app precies weet hoe laat je aankomt. Natuurlijk kan TomTom of Google Maps dat in principe ook, maar Waze baseert die tijd op realtime verkeersinformatie die wordt verzameld door andere verkeersgebruikers. Je kunt je contactpersonen via Waze heel eenvoudig laten weten hoe laat je arriveert.

Wanneer je je route hebt ingepland en gestart, verschijnt er een menu met daarin onder andere een groene knop met een auto daarin en daaronder de tekst Verstuur ETA (wat staat voor estimated time of arrival). Wanneer je op deze knop drukt, selecteer je een contactpersoon en verstuur je je aankomsttijd.

Heeft deze contactpersoon geen Waze-account, dan verstuur je een sms'je. Heeft de persoon in kwestie wél een Waze-account, dan krijgt hij of zij een notificatie in Waze. Het belangrijke verschil is dat de mensen met een account ook je voortgang kunnen bekijken en kunnen zien waar je op dat moment bent. Met een sms'je kan dat uiteraard niet.

Route-overzicht

De sociale functies van Waze helpen je ook bij het plannen van een route. Stel, een andere gebruiker meldt gevaar op je geplande route. Dan verschijnt er een waarschuwingssymbool op het traject. Je weet meteen dat er iets aan de hand is, zoals een ongeval of wegwerkzaamheden.

Druk links op Routes om een alternatieve route zonder obstakels te kiezen. Via het tandwiel rechtsboven stel je in of je standaard de snelste route wilt of snelwegen vermijdt. Deze voorkeur onthoudt Waze, zodat je dit niet telkens opnieuw hoeft in te stellen. De community zorgt ervoor dat jij altijd op de hoogte bent van de actuele verkeerssituatie. Zo kun je jouw route aanpassen en onnodige vertraging voorkomen.

Brandstofprijzen

Waze heeft een handige functie om geld te besparen op brandstof. Zie je bij een tankstation een erg gunstige prijs? Meld deze dan via het oranje Melden-icoon. Kies voor Brandstofprijzen en vul de exacte prijs in. Andere gebruikers zien dan meteen waar ze voordelig kunnen tanken.

Ook jij kunt eenvoudig de brandstofprijzen bij tankstations in de buurt checken. Open hiervoor het menu via het pijltje naar beneden. Druk op het tankstation-pictogram. Je ziet nu alle omliggende benzinestations met de actuele prijzen. Met het instellingen-icoontje rechtsboven sorteer je op bijvoorbeeld afstand, prijs of merk. Zo vind je altijd de goedkoopste brandstof in de buurt. De community zorgt voor actuele prijsinformatie; ideaal om geld te besparen aan de pomp.

Voor niets gaat de zon op

Waze is helemaal gratis, wat de app natuurlijk extra interessant maakt. Valt er dan niets te mekkeren over deze app? Helaas wel. Het ontwikkelen en onderhouden van een app als Waze kost natuurlijk handenvol geld en iemand moet die rekening betalen. Waze doet dat niet door geld voor de app te rekenen, maar door advertenties in te bouwen. Die advertenties worden uiteraard niet getoond tijdens het rijden, maar bijvoorbeeld wanneer je stilstaat voor een stoplicht of wanneer je vlak bij een bepaalde locatie bent. We begrijpen dat Waze moet worden betaald, maar het zorgt wel voor afleiding. We zouden eigenlijk liever zien dat we gewoon een paar euro voor Waze moesten betalen.

Flexibel stemgeluid

Je kunt Waze volledig met je stem bedienen, wat natuurlijk wel zo veilig is. Maar Waze praat ook veel tegen jou en wanneer je vaak en lang in de auto zit, kun je maar beter instructies krijgen van een stem die je bevalt. Veel navigatie-apps hebben een bloedirritante stem – wat we eigenlijk ook vinden van 'Femke', de standaardstem van Waze. Gelukkig kun je kiezen voor een andere stem. Je kiest een stem door in het menu (dat je dus oproept door op het vergrootglas te tikken) op het pictogram met het tandwiel rechtsboven en vervolgens op Steminstructies te drukken. 

Het aantal Nederlandse stemmen (twee) is heel beperkt vergeleken met het aantal Engelstalige stemmen. Dat hoeft enkel probleem te zijn, aangezien je sinds een tijdje je eigen stem kunt opnemen. Je zult misschien denken dat zoiets een tijdrovende klus is, maar het valt ontzettend mee. Blijkbaar is het opnemen van 43 zinnen alles dat nodig is om een navigatiesysteem van je eigen stemgeluid te voorzien. 

Om je eigen stem op te nemen, kun je binnen de app in het menu linksboven naar de instellingen gaan. Daar vind je de optie Stem instructies. Door hier te kiezen voor Nieuwe stem opnemen kun je van start gaan met je eigen opnames.

Spotify koppelen

Tot slot nog even een functie die niet zozeer nuttig is, maar wél heel prettig. Tijdens lange autoritten kan je favoriete muziek ontspannend werken en hoe eenvoudiger je die muziek kunt oproepen, hoe veiliger. Je kunt de muziek natuurlijk via je autoradio laten spelen, maar dat werkt natuurlijk niet altijd lekker samen met de navigatie (wanneer er iets aan de hand is, moet je dat wel kunnen verstaan).

Om die reden is het superhandig dat je je Spotify-account gewoon kunt koppelen aan je Waze-app. Niet alleen zorgt dat ervoor dat de muziek automatisch even wat zachter gaat bij belangrijke mededelingen, het zorgt er ook nog eens voor dat je eenvoudig Spotify kunt luisteren via je carkit, zélfs in auto’s met een radiosysteem dat Spotify niet ondersteunt.

Alternatieven

Toch niet overtuigd van Waze? Gelukkig zijn er nog veel meer alternatieven voor Google Maps, bijvoorbeeld Sygic. Deze app maakt geen gebruik van de kaarten van Google, maar van TomTom. Vooral bij navigatie in drukke steden vol kleine straatjes zijn de kaarten van TomTom gedetailleerder dan die van Google. Een andere concurrent van Maps is HERE WeGo van Nokia. 

▼ Volgende artikel
Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen
© Google
Huis

Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen

Weet je eigenlijk wel wat je moet doen wanneer je Chromebook niet meer aangaat? Er zijn verschillende manieren om hem weer aan de praat te krijgen. Dit is hoe je dat mogelijk toch weer lukt.

Als je Chromebook opeens niet meer aangaat, valt dit te proberen:

  • Verwijder eventuele accessoires en dongels
  • Maak de oplaadpoort schoon
  • Staat het scherm wel aan?
  • Probeer een andere kabel
  • Controleer de batterij
  • Maak gebruik van de Powerwash

Ook interessant: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Een Chromebook is relatief betaalbaar, maar kan toch enorm veel bieden. Voorheen moest hij altijd met het internet verbonden zijn, maar tegenwoordig zijn er veel offline-functies beschikbaar. Maar dan moet hij wel opstarten. Als de Chromebook niet direct reageert, is er nog geen man overboord. Hieronder verschillende manieren om de laptop toch aan de praat te krijgen.

Verwijder eventuele accessoires en dongels

Eén van de eerste dingen om te proberen, is eventuele accessoires en dongels verwijderen uit de poorten. Het zou namelijk kunnen zijn dat zo'n randapparaat stroom vreet. Maar het kan ook zijn dat er ergens toch een fout optreedt. Zodra je alles losgekoppeld hebt en de Chromebook weer aangaat, sluit dan alle accessoires één voor één aan om te kijken of er verdere problemen opduiken. Zodoende kun je wellicht achterhalen wat precies de boosdoener is.

Maak van je Chromebook een alleskunner met een handige dongel.

Breid eenvoudig je aansluitmogelijkheden uit!

Maak de oplaadpoort schoon

Een andere, simpele oplossing is de usb-poort schoonmaken. Het kan gebeuren dat er stof of vettigheid in ophoopt, waardoor een gekoppelde kabel zijn werk niet kan doen. Zo'n opening schoonmaken is zo gepiept: het enige dat je daarvoor nodig hebt, is een spuitbus met perslucht. Daarnaast kan het helpen een plastic tandenstoker of een wattenstaafje met isopropylalcohol te gebruiken. Gebruik geen houten stoker: die kunnen splinters achterlaten in de poort.

Staat het scherm wel aan?

Voordat we de iets technischere opties bekijken, eerst nog de volgende tip: staat het scherm wel aan of is het scherm misschien stuk? Het kan ook zijn dat iemand de helderheid op de laagste stand gezet heeft, als grapje, omdat het dan lijkt alsof het scherm uitstaat. Druk een paar keer op de toets voor de helderheid om te kijken of je dan beeld krijgt. Sluit de Chromebook aan op een extern scherm om te controleren of het apparaat überhaupt een teken van leven geeft.

©Google

Probeer een andere kabel

Als je de bovenstaande opties allemaal geprobeerd hebt, zonder succes, dan is het tijd om dingen uit te sluiten. Gebruik eens een andere usb-c-kabel voor je Chromebook, om te kijken of het apparaat dan wel aanspringt. Zo achterhaal je of het product wel oplaadt; je krijgt meteen bevestiging in de vorm van een ledlampje dat moet oplichten. Probeer ook eventueel een ander stopcontact uit, al zal dit doorgaans niet het probleem zijn.

Controleer de batterij

De volgende stap is de accu controleren. Als het ledlampje brandt ten teken dat de kabel in orde is, maar de Chromebook niet start dan is de accu mogelijk stuk. Een accu vervangen is soms zelf thuis te doen, maar de garantie vervalt dan wel. Neem daarom contact op met de verkoper of fabrikant, en als die niet helpen kun je een professional inschakelen.

©Tada Images - stock.adobe.com

Maak gebruik van de Powerwash

Het kan tot slot helpen om een Powerwash uit te voeren. Dit kan alleen wanneer de Chromebook nog wel aangaat, maar geen systeem laadt. Een Powerwash is een harde reset, waarmee je teruggaat naar de fabrieksinstellingen. Alle gegevens worden dan gewist, dus sla die bij voorkeur in de cloud op. Dan nog is dit het proberen waard, omdat je derhalve hopelijk geen nieuwe Chromebook hoeft te kopen. Zo voer je een Powerwash uit:

  • Druk op de powerknop en wacht totdat de Chromebook het opstartproces start.

  • Houd de toetsen Ctrl+Alt+Shift+R tegelijk ingedrukt.

  • Klik op Opnieuw opstarten.

  • In het venster dat verschijnt, selecteer je Powerwash en klik je op Doorgaan.

  • Volg de stappen op het scherm en bevestig dat je de Chromebook wilt resetten.

  • Na de Powerwash start je Chromebook opnieuw op. Je moet dan weer inloggen met je Google-account.

Alles geprobeerd?

Hopelijk helpt dit en kun je na het uitvoeren van één van deze stappen weer gebruikmaken van je Chromebook. Zo niet en ben je van plan een nieuwe Chromebook te kopen, dan is het handig om te weten wat bijvoorbeeld de verschillen zijn tussen een normale en Plus-variant. Daarnaast gaven we eerder al wat tips over het kopen van zo'n laptopvervanger en kun je hier lezen wat vijf goede opties voor een redelijk betaalbare prijs zijn.


▼ Volgende artikel
Review Dyson Ontrac – Heeft nog ruimte om te groeien
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dyson Ontrac – Heeft nog ruimte om te groeien

De Dyson Ontrac is de tweede koptelefoon van het merk dat we met name kennen van stofzuigers en luchtreinigers. De Dyson Zone, of poging één, was niet slecht, maar liet veel te wensen over. Hoe vergaat het met poging twee? Dat bekijken we in de review.

Goed
Conclusie

We willen vooropstellen dat de Dyson Ontrac echt geen verkeerde koptelefoon is. Maar het hogere segment voor koptelefoons is nu eenmaal moordend. Als je de hoofdprijs vraagt, dan mag je een stevige beoordeling verwachten. Hoewel de muziek over het algemeen aangenaam en soepel klinkt, missen we ook wat detail en dynamiek die het aanbod van bijvoorbeeld Sony, Philips en Bose wel rijk is. Daarnaast voelt de headset wat basaal aan als het gaat om extra functies en vinden we dat de ruisonderdrukking beter kan op dit prijspunt. Gelukkig doet dit model ook een hoop goed. Zo is de prijs ten opzichte van de Zone gedaald, zijn we nog steeds gek op dat knuppeltje (ook al vereist een precieze behandeling) en vinden we het mooi om te zien dat er ruimte is voor personalisatie en duurzaamheid. Het draagcomfort is bijna ongeëvenaard en de afwerking voelt heel premium aan. En de accuduur gaat met 55 uur lekker lang mee. Nu nog meer opties, een betere app en een goede equalizer en je hebt een koptelefoon die de concurrentie aankan. Maar daar zit Dyson op dit moment nog niet.

Plus- en minpunten
  • Draagcomfort
  • Premium afwerking
  • Algemene audiokwaliteit
  • Fysieke knop voor mediabediening
  • Meting blootstelling aan geluid
  • Personalisatie
  • Duurzaamheid
  • Accuduur
  • Audio mist wat dynamiek en detail
  • Aanraakgevoelig oppervlak voor anc
  • Actieve ruisonderdrukking kan beter
  • Beperkte equalizer
  • Nog steeds een hoge prijs

Meld je aan voor het Koptelefoonwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Koptelefoonwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

Voordat we een uitgebreide blik werpen op de Dyson Ontrac-koptelefoon, is het handig om nog even kort samen te vatten wat de Dyson Zone goed en minder goed deed. Het draagcomfort, de algemene audiokwaliteit, de premium afwerking, fysieke knop voor mediabediening en de informatieve app zijn allemaal dingen waar we enthousiast van werden. Maar het aanraakgevoelige oppervlak, de ruisonderdrukking, accuduur, beperkte equalizer en de hoge prijs gooiden roet in het eten. Scoort de Ontrac beter op die vlakken?

Lees de hele review over het eerste model: Review Dyson Zone - (Helaas) een product van deze tijd

Het grootste verschil tussen de Dyson Ontrac en Zone is natuurlijk dat de eerstgenoemde geen luchtzuiveringssysteem heeft. Dit is een 'gewone' koptelefoon. Daarmee kaart het merk al een negatief punt aan van de Zone, die met minimaal 649 euro wel erg duur was. De Ontrac heeft een adviesprijs van 499 euro en is daarmee nog steeds niet goedkoop. Sterker nog: in vergelijking met de topmodellen van onder meer Sony, Philips en Sonos scheelt het meer dan 100 euro. Dan moet je van goeden huize komen, of unieke, overtuigende kwaliteiten hebben.

©Wesley Akkerman

Duurzaamheid en personalisatie

In vergelijking met de Dyson Zone is er qua draagcomfort weinig veranderd. De koptelefoon is gelukkig wel veel lichter, maar zit nog steeds lekker op het hoofd. Niet te strak en niet te los, en dankzij de beweegbare onderdelen kun je hem precies op jouw hoofdvorm afstellen. De buitenkant is gemaakt van aluminium, terwijl de oorkussens voorzien zijn van suède. Ook treffen we plastic aan in de hoofdband, maar over het algemeen voelt en oogt de Dyson Ontrac hoogwaardig en premium. Dit is een typisch product van Dyson.

In tegenstelling tot veel andere koptelefoons kun je zelf onderdelen vervangen wanneer die eraan toe zijn of wanneer jij eraan toe bent. Je kunt de oorkussens omwisselen wanneer ze kapotgaan of de buitenkant van de cups voorzien van andere kleuren. Daardoor scoort het merk wat punten op het gebied van duurzaamheid en personalisatie. Helaas is het niet mogelijk de kleur van de band aan te passen, waardoor je daar dus wel aan vastzit. Vooral het kunnen vervangen van de kussens is fijn, omdat die vaak sneller kapotgaan dan andere onderdelen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Joystick, tikken en slaan

Je bedient de Dyson Ontrac op twee manieren: via de app (daar later meer over) en de fysieke bediening. Op de oorcup rechts zit een kleine joystick, net als op de Zone. Daarmee beheer je het volume, pauzeer je muziek en ga je naar een volgend of vorig nummer. De besturing luistert wel nauw: je moet bewust een specifieke richting opgaan om iets voor elkaar te krijgen. Na een aantal weken gebruik gebeurt het nog weleens dat je de muziek per ongeluk pauzeert of dat je opeens naar een volgend nummer gaat, terwijl dat niet de bedoeling was.

Desondanks vinden we het tof dat de Dyson-koptelefoons zulke bediening aanbieden, want het maakt de koptelefoons redelijk uniek. En in dit geval went het vanzelf. Wat niet went, is de aanraakgevoelige omgeving aan de buitenkant van de cups. Daarmee zet je de ruisonderdrukking aan en uit, door twee keer te tikken. Niet alleen klinkt dat echt extreem hard, ook werkt het niet altijd. De tijd tussen de twee tikken komt heel nauwkeurig, waardoor je soms meerdere keren slaat op dat ding. Gelukkig hebben we de Dyson-app nog.

©Wesley Akkerman

Gedoe met de magere app

Die app verraadt hoe basaal de Dyson Ontrac eigenlijk is. Niet qua comfort en ook niet per se als het om de audiokwaliteit gaat, maar wel op het gebied van extra functies. Binnen de app tref je de opties aan die je ook fysiek aanstuurt, evenals een digitale equalizer. Helaas is die, net als bij de Zone, vrij beperkt. Je hebt drie opties tot je beschikking. Een van de meest waardevolle opties is meting van het volumeniveau. De app kan aangeven of de muziek, of de herrie van buitenaf, eigenlijk te hard is voor je gehoor. Zodoende blijft gehoorschade je mogelijk bespaard.

Daar blijft het wel bij als het om extra mogelijkheden gaat. Er is geen adaptieve ruisonderdrukking, spraakherkenning, multipoint of geluid in 360 graden, bijvoorbeeld. Nu kun je beargumenteren dat niet elke functie daadwerkelijk onmisbaar is, maar voor 400 tot 500 euro mag je meer verwachten. Bovendien heeft de Dyson-winkel een frontale plek binnen de druk vormgegeven applicatie en heb je geregeld last van verbindingsproblemen. Niet met een gekoppeld apparaat, maar de app zelf. Dit zijn geen premium ervaringen.

Warm en helder

De accuduur is dat gelukkig wel: met actieve ruisonderdrukking aan kun je tot 55 uur luisteren. En met tien minuten laden kun je 2,5 uur vooruit. Dat zijn indrukwekkende getallen; daar moet de Ontrac het wel echt van hebben. De geluidsonderdrukking heeft verder geen negatieve invloed op de geluidsweergave. Over het algemeen presenteert de koptelefoon een breed en warm geluid, waar je moeiteloos onderscheid maakt tussen verschillende tonen, lagen en muziekinstrumenten. Daarnaast vinden we de sound helder en zuiver klinken.

Een wat geoefend oor zal de presentatie overigens wellicht wat minder kunnen waarderen. Want de Dyson Ontrac klinkt tegelijkertijd ook een beetje saai en veilig, vanwege het gebrek aan dynamiek en subtiliteit. De ruisonderdrukking is verder redelijk, maar niet uitmuntend. Gezien de prijs van de koptelefoon zijn dit best zware punten. Als het gaat om het aantal ondersteunde audiocodecs, dan biedt de Dyson Ontrac helaas ook een wat magere ervaring met alleen sbc, aac en lhdc (voor hi-res audio). Dit is niet de beste koptelefoon van dit moment.

©Wesley Akkerman

Dyson Ontrac kopen?

We willen vooropstellen dat de Dyson Ontrac echt geen verkeerde koptelefoon is. Maar het hogere segment voor koptelefoons is nu eenmaal moordend. Als je de hoofdprijs vraagt, dan mag je een stevige beoordeling verwachten. Hoewel de muziek over het algemeen aangenaam en soepel klinkt, missen we ook wat detail en dynamiek die het aanbod van bijvoorbeeld Sony, Philips en Bose wel rijk is. Daarnaast voelt de headset wat basaal aan als het gaat om extra functies en vinden we dat de ruisonderdrukking beter kan op dit prijspunt.

Gelukkig doet dit model ook een hoop goed. Zo is de prijs ten opzichte van de Zone gedaald, zijn we nog steeds gek op dat knuppeltje (ook al vereist een precieze behandeling) en vinden we het mooi om te zien dat er ruimte is voor personalisatie en duurzaamheid. Het draagcomfort is bijna ongeëvenaard en de afwerking voelt heel premium aan. En de accuduur gaat met 55 uur lekker lang mee. Nu nog meer opties, een betere app en een goede equalizer en je hebt een koptelefoon die de concurrentie aankan. Maar daar zit Dyson op dit moment nog niet.