ID.nl logo
Maak kennis met Waze: een slim alternatief voor Google Maps
Mobiliteit

Maak kennis met Waze: een slim alternatief voor Google Maps

Wie een goede navigatie-app zoekt, komt vaak uit bij Google Maps, maar Waze is een interessant alternatief. Maar wat is Waze precies? In dit artikel bekijken we deze bijzondere navigatie-app eens van dichtbij: is Waze beter dan Google Maps?

Navigeren met Waze vs Google Maps:

  • Waze maakt gebruik van realtime data van gebruikers voor actuele verkeersinformatie

  • Hierdoor heeft Waze actuelere kaarten dan concurrenten als Google Maps en TomTom

  • Via een puntensysteem stimuleert Waze gebruikers om zo veel mogelijk data te delen

  • Dat zorgt voor een constante informatiestroom over de verkeerssituatie

  • De community-gedreven aanpak maakt Waze meer dan een navigatie-app

  • Het is een platform waar automobilisten elkaar helpen het verkeer soepel te laten doorstromen

  • Ook interessant: De beste gratis flitser-apps voor Android en iOS

Alleen voor auto's

Waze onderscheidt zich van andere navigatie-apps door zich volledig op automobilisten te richten. De app biedt geen ondersteuning voor fietsers of voetgangers. Doordat Waze zich focust op één doelgroep, is de app eenvoudig in gebruik. Je hoeft niet telkens aan te geven met welk vervoermiddel je onderweg bent. De app gaat ervan uit dat je met de auto rijdt. Er is wel een speciale modus voor motorrijders, maar die wordt in Nederland niet ondersteund.

Sociaal gebeuren

Waze onderscheidt zich van andere navigatie-apps door het sociale aspect. Gebruikers leveren actief informatie aan de app (Android / iOS), wat zorgt voor realtime verkeersupdates. Wanneer automobilisten een file, ongeluk of flitspaal tegenkomen, kunnen ze dat direct melden in Waze. Andere gebruikers zien dan meteen dat er iets aan de hand is op hun route. Ze kunnen hierop anticiperen door bijvoorbeeld een alternatieve route te kiezen. Ook fouten in de kaarten kunnen gebruikers direct aanpassen. Hierdoor beschikt Waze over actuelere kaarten dan concurrenten als TomTom en Google Maps.

Via een puntensysteem moedigt Waze gebruikers aan om zo veel mogelijk data binnen de community te delen. Dat zorgt voor een constante stroom aan informatie over de verkeerssituatie. Het is daarmee een platform waar automobilisten elkaar helpen om het verkeer soepel te laten doorstromen.

Snelheidslimiet

Waze helpt automobilisten ook met kleine, handige functies tijdens het rijden. Linksonder zie je continu je huidige snelheid. Waze vergelijkt dit met de toegestane maximumsnelheid op die locatie. Rijd je te hard, dan kleurt de snelheid rood. Zo zie je in één oogopslag of je je aan de limiet houdt. Helaas kun je als gebruiker geen tijdelijke snelheidsbeperkingen doorgeven, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden. Dit om de veiligheid te waarborgen.

Je kunt wel via de Melden-knop aangeven dat de ingestelde maximumsnelheid niet klopt. Maar dit is niet bedoeld voor situaties die slechts tijdelijk van kracht zijn. Met deze handige snelheidsindicatie zorgt Waze dat je zonder omkijken weet of je te hard rijdt. Zo kun je direct je snelheid aanpassen mocht dat nodig zijn.

Melding maken

Als Waze-gebruiker heb je ook een actieve rol. Het is belangrijk dat je niet alleen informatie consumeert, maar ook zelf situaties meldt. Zeker bij onverwachte gebeurtenissen voor je neus, zoals een ongeval. Druk dan – zodra dat veilig kan – op het oranje icoon rechtsonder. Hier kun je aangeven dat er een file is ontstaan, een ongeluk is gebeurd of er een ander gevaar is.

Ook kun je via deze knop om hulp vragen bij autopech. Je geeft dan precies aan wat het probleem is. Andere automobilisten in de buurt kunnen je misschien helpen. Zo draag je als Waze-gebruiker bij aan de community. Jouw meldingen helpen anderen om tijdig te anticiperen. Op die manier zorgen we samen voor een veilige, vlotte doorstroming.

Kalender koppelen

Waze biedt de handige optie om je agenda te koppelen. Ga hiervoor naar het vergrootglas-icoon linksonder in het navigatiescherm. Kies onderaan voor Kalender koppelen. De app haalt dan automatisch je afspraken op uit je standaard agenda-app. Zo zie je in Waze meteen waar je naartoe moet. Ook krijg je op basis van actuele verkeersinformatie een seintje wanneer het tijd is om te vertrekken. Zo kom je nooit te laat.

Let wel op dat Waze hiermee toegang krijgt tot je volledige agenda. Je hebt geen controle over welke gegevens gedeeld worden. Maar met deze koppeling heb je altijd je route en vertrektijd bij de hand. Ideaal om stress onderweg te voorkomen.

Aankomsttijd sturen

Het handige van een app die weet hoe laat je moet vertrekken, is dat de app precies weet hoe laat je aankomt. Natuurlijk kan TomTom of Google Maps dat in principe ook, maar Waze baseert die tijd op realtime verkeersinformatie die wordt verzameld door andere verkeersgebruikers. Je kunt je contactpersonen via Waze heel eenvoudig laten weten hoe laat je arriveert.

Wanneer je je route hebt ingepland en gestart, verschijnt er een menu met daarin onder andere een groene knop met een auto daarin en daaronder de tekst Verstuur ETA (wat staat voor estimated time of arrival). Wanneer je op deze knop drukt, selecteer je een contactpersoon en verstuur je je aankomsttijd.

Heeft deze contactpersoon geen Waze-account, dan verstuur je een sms'je. Heeft de persoon in kwestie wél een Waze-account, dan krijgt hij of zij een notificatie in Waze. Het belangrijke verschil is dat de mensen met een account ook je voortgang kunnen bekijken en kunnen zien waar je op dat moment bent. Met een sms'je kan dat uiteraard niet.

Route-overzicht

De sociale functies van Waze helpen je ook bij het plannen van een route. Stel, een andere gebruiker meldt gevaar op je geplande route. Dan verschijnt er een waarschuwingssymbool op het traject. Je weet meteen dat er iets aan de hand is, zoals een ongeval of wegwerkzaamheden.

Druk links op Routes om een alternatieve route zonder obstakels te kiezen. Via het tandwiel rechtsboven stel je in of je standaard de snelste route wilt of snelwegen vermijdt. Deze voorkeur onthoudt Waze, zodat je dit niet telkens opnieuw hoeft in te stellen. De community zorgt ervoor dat jij altijd op de hoogte bent van de actuele verkeerssituatie. Zo kun je jouw route aanpassen en onnodige vertraging voorkomen.

Brandstofprijzen

Waze heeft een handige functie om geld te besparen op brandstof. Zie je bij een tankstation een erg gunstige prijs? Meld deze dan via het oranje Melden-icoon. Kies voor Brandstofprijzen en vul de exacte prijs in. Andere gebruikers zien dan meteen waar ze voordelig kunnen tanken.

Ook jij kunt eenvoudig de brandstofprijzen bij tankstations in de buurt checken. Open hiervoor het menu via het pijltje naar beneden. Druk op het tankstation-pictogram. Je ziet nu alle omliggende benzinestations met de actuele prijzen. Met het instellingen-icoontje rechtsboven sorteer je op bijvoorbeeld afstand, prijs of merk. Zo vind je altijd de goedkoopste brandstof in de buurt. De community zorgt voor actuele prijsinformatie; ideaal om geld te besparen aan de pomp.

Voor niets gaat de zon op

Waze is helemaal gratis, wat de app natuurlijk extra interessant maakt. Valt er dan niets te mekkeren over deze app? Helaas wel. Het ontwikkelen en onderhouden van een app als Waze kost natuurlijk handenvol geld en iemand moet die rekening betalen. Waze doet dat niet door geld voor de app te rekenen, maar door advertenties in te bouwen. Die advertenties worden uiteraard niet getoond tijdens het rijden, maar bijvoorbeeld wanneer je stilstaat voor een stoplicht of wanneer je vlak bij een bepaalde locatie bent. We begrijpen dat Waze moet worden betaald, maar het zorgt wel voor afleiding. We zouden eigenlijk liever zien dat we gewoon een paar euro voor Waze moesten betalen.

Flexibel stemgeluid

Je kunt Waze volledig met je stem bedienen, wat natuurlijk wel zo veilig is. Maar Waze praat ook veel tegen jou en wanneer je vaak en lang in de auto zit, kun je maar beter instructies krijgen van een stem die je bevalt. Veel navigatie-apps hebben een bloedirritante stem – wat we eigenlijk ook vinden van 'Femke', de standaardstem van Waze. Gelukkig kun je kiezen voor een andere stem. Je kiest een stem door in het menu (dat je dus oproept door op het vergrootglas te tikken) op het pictogram met het tandwiel rechtsboven en vervolgens op Steminstructies te drukken. 

Het aantal Nederlandse stemmen (twee) is heel beperkt vergeleken met het aantal Engelstalige stemmen. Dat hoeft enkel probleem te zijn, aangezien je sinds een tijdje je eigen stem kunt opnemen. Je zult misschien denken dat zoiets een tijdrovende klus is, maar het valt ontzettend mee. Blijkbaar is het opnemen van 43 zinnen alles dat nodig is om een navigatiesysteem van je eigen stemgeluid te voorzien. 

Om je eigen stem op te nemen, kun je binnen de app in het menu linksboven naar de instellingen gaan. Daar vind je de optie Stem instructies. Door hier te kiezen voor Nieuwe stem opnemen kun je van start gaan met je eigen opnames.

Spotify koppelen

Tot slot nog even een functie die niet zozeer nuttig is, maar wél heel prettig. Tijdens lange autoritten kan je favoriete muziek ontspannend werken en hoe eenvoudiger je die muziek kunt oproepen, hoe veiliger. Je kunt de muziek natuurlijk via je autoradio laten spelen, maar dat werkt natuurlijk niet altijd lekker samen met de navigatie (wanneer er iets aan de hand is, moet je dat wel kunnen verstaan).

Om die reden is het superhandig dat je je Spotify-account gewoon kunt koppelen aan je Waze-app. Niet alleen zorgt dat ervoor dat de muziek automatisch even wat zachter gaat bij belangrijke mededelingen, het zorgt er ook nog eens voor dat je eenvoudig Spotify kunt luisteren via je carkit, zélfs in auto’s met een radiosysteem dat Spotify niet ondersteunt.

Alternatieven

Toch niet overtuigd van Waze? Gelukkig zijn er nog veel meer alternatieven voor Google Maps, bijvoorbeeld Sygic. Deze app maakt geen gebruik van de kaarten van Google, maar van TomTom. Vooral bij navigatie in drukke steden vol kleine straatjes zijn de kaarten van TomTom gedetailleerder dan die van Google. Een andere concurrent van Maps is HERE WeGo van Nokia. 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: deze 5 koffiezetapparaten waren nooit eerder zo goedkoop
Huis

Waar voor je geld: deze 5 koffiezetapparaten waren nooit eerder zo goedkoop

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbaar koffiezetapparaat? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven hebben de besproken koffiezetapparaten de laagste prijs ooit. Deze gegevens zijn gebaseerd op de prijshistorie van Kieskeurig.nl. De prijzen kunnen schommelen.

Braun PurEase KF 3120 BK

De Braun PurEase KF 3120 BK is flink afgeprijsd! Het betreft een klassiek model waarmee je lekkere filterkoffie kunt zetten. Dankzij een ruim vermogen van duizend watt hoef je niet lang op het eerste kopje te wachten. Zodra je de kan weghaalt, sluit het filter zichzelf direct af. Kortom, er druppelt geen vocht op de onderste plaat. Nadat je verse koffie hebt gezet, kun je ongeveer tien kopjes inschenken.

Braun stemt naar eigen zeggen de doorlooptijd en temperatuur zorgvuldig af, zodat de kenmerkende koffiesmaak behouden blijft. Gunstig is de warmhoudfunctie van veertig minuten. Na afloop doe je de losse onderdelen probleemloos in de vaatwasser. Naast de hier besproken zwarte uitvoering is dit koffiezetapparaat ook in het wit te koop.

Severin KA 4810

Met de Severin KA 4810 zet je filterkoffie van verse bonen. Bovenop bevindt zich een reservoir voor 200 gram, terwijl de geïntegreerde molen de boel fijn maalt. Het is niet verplicht om het maalwerk te gebruiken, want je kunt dat eventueel uitschakelen. Stop in dat geval voorgemalen koffie in dit apparaat. De bijgesloten kan heeft een inhoud van 1,4 liter, zodat je ongeveer tien à twaalf kopjes kunt inschenken. Je selecteert aan de hand van drie standen de gewenste koffiesterkte. Het ingebouwde waterreservoir heeft eveneens een inhoud van 1,4 liter.

Drink je na het opstaan het liefst eerst koffie? Dankzij de timerfunctie zet dit apparaat automatisch een lekker bakkie leut. Kies met de knopjes en het display de gewenste tijd. Besluit je om tóch nog even te snoozen, dan zorgt het warmhoudrooster dat de koffie niet afkoelt. Overigens heeft de KA 4810 een permanent filter. Hierdoor hoef je geen papieren filters aan te schaffen. Dit koffiezetapparaat ondersteunt een vermogen van duizend watt.

Nedis KACM300FBK

Als je een klein en zéér goedkoop koffiezetapparaat wilt kopen, is de Nedis KACM300FBK een uitstekende keuze. Hij kost bij diverse webwinkels iets meer dan twee tientjes. Wegens de bescheiden omvang van 28 × 12,5 × 17,5 centimeter neem je het apparaat makkelijk mee. Daarnaast weegt de behuizing nog geen kilo.

Dit product is geschikt voor één of twee personen, want in de kan past 0,4 liter koffie. Moet je snel de deur uit? In dat geval komt het bijgesloten deksel goed van pas. Bovendien past de kan precies in de bekerhouder van je auto. Het is dus eigenlijk een reisbeker. Door de dubbele wand blijft de koffie nog lang warm, zodat je ook onderweg van een lekker drankje geniet. Tegen een kleine meerprijs kun je ook een vergelijkbaar koffiezetapparaat met timerfunctie overwegen. De Nedis KACM310FBK heeft aan de onderzijde een display en klein bedieningspaneel.

Lees ook: De onverwachte comeback van filterkoffie

Melitta AromaFresh 1030-05

Met dit luxe koffiezetapparaat van Melitta kun je alle kanten op. De AromaFresh 1030-05 heeft twee reservoirs, namelijk voor voorgemalen koffie en verse bonen. Vanzelfsprekend verdient het gebruik van het ingebouwde keramische maalwerk de voorkeur, want daarmee bereik je de beste smaak. Je kiest hierbij tussen verschillende maalgraadinstellingen, namelijk van fijn tot grof. Daarnaast pas je met het bedieningspaneel eenvoudig de koffiesterkte aan. Dankzij een respectabel vermogen van maximaal 1080 watt heeft dit koffiezetapparaat een rappe opwarmtijd.

De AromaFresh 1030-05 bevat een watertank voor maximaal tien kopjes. Met behulp van de aanwezige markeringen zet je voor elk gezelschap precies genoeg koffie. Verder gebruik je de timerfunctie om vooruit te plannen. Nuttig voor wie iedere ochtend op een vast tijdstip zijn of haar eerste kopje drinkt. Het onderhoud is trouwens een fluitje van een cent. Start regelmatig een speciaal ontkalkingsprogramma en stop diverse losse onderdelen in de vaatwasser. Gaat er na verloop van tijd onverhoopt toch iets stuk? Vaak is dat geen onoverkomelijk probleem, want Melitta heeft veel reserveonderdelen beschikbaar.

Inventum KZ612

Koop met de Inventum KZ612 een traditioneel koffiezetapparaat tegen lage kosten. De fabrikant rekent zelf een adviesprijs van 44,99 euro, maar je betaalt bij een enkele webshop een lager bedrag. Ondanks het geringe prijskaartje zet je voor een ruim gezelschap koffie. De glazen kan heeft een capaciteit van 1,25 liter en is dus goed voor ongeveer tien kopjes. Handig is de aanwezige druppelstop. Haal de kan weg zonder dat er nog koffie nadruppelt.

Je laat de vers gezette koffie gerust even staan. Dankzij de warmhoudfunctie blijft het drankje veertig minuten op de juiste temperatuur. Vervolgens schakelt de KZ612 automatisch uit. Zo wordt voorkomen dat de boel droog kookt. Je neemt het filter zo nodig uit, zodat je het eenvoudig kunt schoonmaken. Overige pluspunten zijn het compacte ontwerp en de lange garantieduur van vijf jaar. Het apparaat ondersteunt een vermogen van duizend watt.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube