ID.nl logo
Een elektrische auto opladen, wat kost dat?
Mobiliteit

Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

Elektrisch rijden kan heel voordelig zijn. Het onderhoud is goedkoper dan van een ‘gewone’ auto, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en in 2025 krijg je 75 procent korting op het reguliere tarief. Daarbij zijn de stroomkosten gelukkig lager dan begin vorig jaar. Wat kost het nú om een elektrische auto volledig op te laden? In dit artikel leggen we het je uit, mét de prijzen van maart 2024!

🔋 Na het lezen van dit artikel weet je hoeveel het opladen van een elektrische auto kost en waarop je moet letten om te weten waar je het goedkoopst kunt opladen. Belangrijke punten daarbij zijn:

  • Kijk naar de prijs per kWh die je moet betalen, of het nu bij je thuis is, op de zaak of bij openbare laadpalen en snelladers.
  • Laad je thuis of bij een openbare lader? Reken dan op 10 procent laadverlies. Bij snelladers hoef je geen laadverlies in je berekening mee te nemen.
  • Vermijd laden via het stopcontact, het laadverlies is daarmee ruim 24 procent.
  • Prijzen voor brandstof en elektriciteit fluctueren steeds. Maak dus regelmatig opnieuw een kostenberekening.

Door de stijgende brandstofprijzen werd elektrisch rijden lange tijd steeds aantrekkelijker ten opzichte van rijden in een benzine- of dieselauto. Maar helaas zijn ook de energieprijzen flink gestegen: elektrisch opladen is niet meer zo goedkoop als voorheen. En lijkt het erop dat die hoge prijzen nog wel even aanhouden. Heb je een langer lopend energiecontract, dan is er nog niet veel aan de hand. Heb je een laadpas van de zaak of kun je daar opladen, dan valt het ook allemaal nog wel mee. Maar als je voor eigen rekening rijdt, wil je zeker zijn dat je de meest voordelige optie kiest.

Benzine is per 1 januari niet echt duurder geworden

Per 1 april 2022 was een accijnsverlaging ingevoerd om de gigantisch gestegen brandstofprijzen te compenseren. Die is op 1 juli 2023 voor de helft weer teruggedraaid, en tegelijkertijd is een accijnsverhoging doorgevoerd. Dat heeft ervoor gezorgd dat benzine toen zo'n 14 cent duurder is geworden en diesel 10 cent. Het plan om de resterende accijnsverlaging per 1 januari 2024 terug te draaien is uitgesteld. De 'halve' korting geldt nog voor heel 2024. Daarna komt er bij ongewijzigd beleid ruim 20 cent per liter aan accijns bij de brandstofprijs.

In maart 2024 is de adviesprijs van benzine (E10) 2,16 euro. Daar rekenen we mee in dit artikel. Natuurlijk kun je bij de lokale (witte) pomp goedkoper tanken en is het langs de snelweg vaak duurder.

Goedkoop opladen doe je meestal thuis

Eerst nog even het rekensommetje: om de laadkosten van je auto te berekenen, vermenigvuldig je het aantal kWH dat er is geladen met de kWH-prijs. De kWh-prijs die jij moet betalen hangt natuurlijk af van het energiecontact wat jij met je leverancier hebt afgesloten.

Lange tijd was het een zekerheid: het goedkoopst opladen doe je thuis, want dat was flink goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal of snellader. In 2023 was het echter lang niet altijd voordelig om thuis je auto te laden. Gelukkig lijkt daar nu weer verandering in te komen.

In maart 2024 is de gemiddelde stroomprijs thuis ongeveer 0,35 euro per kilowattuur. Heb je een dynamisch energiecontract, dan ben je goedkoper uit. Heb je een vast contract, dan kun je duurder uit zijn. Ter vergelijking: in augustus 2021 lag de stroomprijs nog op 0,24 euro. In mei 2023 lag de kilowattuurprijs op ongeveer 0,53 euro en in juli 2023 lag de stroomprijs op ongeveer 0,46 euro per kWh.

Stel je stopt 50 kWh in je auto, dan kost dat met een kWh-prijs van nu (35 cent) in totaal 17,50 euro. Met de oude kWh-prijs van juli vorig jaar (46 cent) kostte diezelfde volle accu 23 euro. We gaan dus weer de goede kant op.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Openbare laadpalen

Je auto opladen via een openbare laadpaal en vooral een snellader was voorheen altijd de duurste manier. Dit was natuurlijk logisch: een laadpaal plaatsen en onderhouden kost geld en de aanbieder van de laadpaal wil er natuurlijk ook wat aan verdienen.

Echter, uitbaters van laadpalen hebben vaak langer lopende energiecontracten en kunnen volume-afspraken maken. De gemiddelde prijs bij laadpalen op straat is op dit moment (maart 2024) een 38 eurocent per kWh. Het meest zie je een prijs van 54 eurocent per kWh. Maar je komt ook uitschieters naar 24 cent tot wel 63 cent tegen!

Laadverlies Om ervoor te zorgen dat je berekening zo accuraat mogelijk is, moet je in je berekening ook het laadverlies meenemen. Laad je aan een gewone (AC) laadpaal, dan is het laadverlies ongeveer 10 procent. Dat percentage kwam uit een onderzoek van de ADAC, de Duitse ANWB. Een granny-charger, zeg maar de bij je auto meegeleverde lader die je zo in het stopcontact kunt steken, heeft een laadverlies van ruim 24 procent. Dus als je de keuze hebt: gebruik een echte laadpaal.

Lees ook: Is elke laadpaal voor elke elektrische auto geschikt?

Snelladers

Snelladers zitten rond maart 2024 voornamelijk op 76 cent per kWh, maar je komt ook vaak 73 cent of lager tegen. Dat hangt van de aanbieder, de locatie en je laadpas af. Kijk op Laadpastop10 voor meer informatie over laadpassen. Bij snelladen moet je de laadverliezen uit je berekening laten. De laadverliezen met DC-DC-laden zijn sowieso lager en ze worden je door de aanbieder niet doorberekend.

©barbara buderath

Omrekenen naar prijs per kilometer

Alleen heb je niet zo veel aan de kosten per laadbeurt. Het gaat om de prijs per kilometer, dan kun je de kosten goed vergelijken met die van een brandstofauto.

Een gemiddelde elektrische auto verbruikt zo’n 15-25 kWh per 100 kilometer. In de winter kan dat verbruik serieus toenemen. Houd als stelregel aan dat je verbruik in de winter ongeveer een kwart tot een derde hoger ligt dan in de zomer, afhankelijk van de auto en hoe streng die winter is.

Gaan we uit van een gemiddeld verbruik van 20 kWh per 100 km voor een auto die je aan een gewone (AC-)laadpaal laadt, dan komt dat (dankzij het laadverlies) neer op 22 kWh per 100 km. Bij een elektriciteitsprijs van 35 cent kost dat 7,7 cent per kilometer (ter vergelijking: met de oude stroomprijs van 46 cent per kilowattuur kwam je uit op 10,12 cent per kilometer).

Laad je op bij een laadpaal op straat, waar zoals gezegd vaak een tarief van 54 cent per kWh wordt gehanteerd, dan kom je met onze voorbeeldauto met een verbruik van 20 kWh per 100 km uit op een bedrag van 11,88 cent per kilometer.

Bij de snellader komt de prijs per kilometer (weer uitgaande van het verbruik van 20 kWh per 100 km uit het voorbeeld) uit op 15,2 eurocent. Over het algemeen ben je dus thuis het goedkoopste uit met laden.

EnergiebronPrijs per kilometer
Laadpaal thuis (AC)7,7 cent
Openbare laadpaal (AC)11,88 cent
Benzine14,4 cent
Snellader (DC)15,2 cent

In apps waarmee je laadpalen kunt vinden, zoals Chargemap, Shell Recharge of ANWB Onderweg, kun je zien wat de kWh-prijs is van een laadpaal. Is die lager dan de kWh-prijs die je thuis betaalt, dan is het laden bij zo’n laadpaal goedkoper. Let wel op: soms moet je ook betalen voor het parkeren van je auto!

Waar kun je het goedkoopst laden?

Aan de rekenvoorbeelden hierboven kun je zien dat je goed moet kijken naar de kWh-prijs van de lader die je gebruikt. Thuisladen is goedkoper dan een openbare laadpaal of snellader, helemaal als je nog een vast contract met een gunstig tarief of een dynamisch energiecontract hebt. Heb je nog niet zo lang geleden een nieuw energiecontract met een veel hoger tarief moeten afsluiten, dan kan er veel minder verschil zitten met het laden op straat. Zeker als je ook nog eens een laadpasprovider hebt die een goedkoper tarief biedt.

©Andrii

Elektrische auto versus benzineauto

Nu we de berekening hebben gedaan voor een gemiddelde elektrische auto, is het interessant om deze te vergelijken met een gemiddelde benzineauto. Stel, je hebt een auto met een verbruik van 1 liter op 15 kilometer. Dat is min of meer het landelijk gemiddelde van alle benzineauto’s. De benzineprijs is (maart 2024) zo’n 2,16 euro per liter. Dan kost deze auto 14,4 cent per kilometer. Thuisladen en AC-laden bij een openbare laadpaal is dus goedkoper dan op benzine rijden en het prijsverschil met snelladen is heel klein.

Vergeet daarnaast niet om de lagere onderhoudskosten en (voorlopige) vrijstelling van wegenbelasting die een elektrische auto biedt mee te nemen in je keuze voor benzine of elektrisch. Juist die voordelen kunnen de keuze voor een elektrische auto interessant maken. Heb je bovendien zonnepanelen en kun je zelf bepalen dat je vooral overdag (als de zon schijnt) oplaadt? Dan is elektrisch rijden voor jou minder duur als je oplaadt aan je eigen laadpaal thuis.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?
© MG | ID.nl
Huis

Waar moet je op letten bij het kiezen van een inbouwvriezer?

Wanneer je kiest voor een inbouwvriezer werk je deze natuurlijk het liefst netjes weg achter een mooie keukendeur. Je vindt ze in hoogtes van 72 tot 178 cm, maar ook als onderbouw diepvrieskast die onder je aanrechtblad passen. Waar moet je allemaal nog meer op letten bij een inbouwvriezer voordat je deze aanschaft?

Een inbouwvriezer biedt als voornaamste voordeel dat de kast mooi is weggewerkt in je keuken. Juist daarom is het belangrijk om vooraf goed op een aantal zaken te letten als je zo’n vriezer wilt kopen.

Formaten

Inbouwvriezers zijn te koop in een aantal vaste maten. Die maten zijn gestandaardiseerd, zodat het eenvoudig is om de juiste inbouwvriezer bij de juiste inbouwkast te kopen en andersom. De ruimte in een inbouwkeuken waar de inbouwvriezer komt, is ietsje groter dan de inbouwvriezer zelf. Logisch, omdat zo'n inbouwvriezer wel makkelijk geplaatst moet kunnen worden, maar er ook weer eenvoudig uit moet kunnen in geval van reparatie of vervanging.

Bij een inbouwvriezer kun je kiezen uit de volgende hoogtes: 72, 88, 102, 122, 140, 178 en 180 cm. De breedte van inbouwvriezers ligt doorgaans tussen de 54 en 56 cm, het is dus belangrijk dat de breedte van de nis hierop is afgestemd. De diepte van een inbouwvriezer kan ook iets variëren, maar 54,5 cm is doorgaans de gemiddelde diepte. Je kunt ook kiezen voor een ondervriezer; een losse kleinere kast van zo'n 80 cm hoog die past onder het aanrechtblad.

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer of elke inbouwapparatuur vind je altijd de informatie over de grootte van de nis. De nis is de plek in de inbouwkeuken waarin de inbouwapparatuur wordt geplaatst. Deze informatie is dus erg belangrijk bij het kiezen voor de juiste inbouwvriezer en de gewenste keuken.

©MG | ID.nl

Scharnier- en deursystemen

Bij de aanschaf van een inbouwvriezer houd je rekening met het soort scharniersysteem dat je wil gebruiken. Er zijn twee soorten deursystemen: deur-op-deurscharnieren en sleepdeursystemen. Bij een deur-op-deursysteem wordt de deur van de keuken direct op de deur van de vriezer geplaatst en is er geen speling tussen beide deuren.

Bij een sleepsysteem wordt de vriezerdeur met een glijd- of sleepsysteem bevestigd aan de keukendeur. Hierdoor schuift de deur van de keuken over de koelkastdeur. De deuren bewegen dan afzonderlijk van elkaar. Zo'n systeem komt het vaakst voor en is ook het eenvoudigst te installeren.

Watch on YouTube

Bij een deur-op-deursysteem wordt het paneel van de keukendeur direct op de deur van de vriezer gemonteerd. Het keukenpaneel draait dus op hetzelfde moment als de vriezerdeur. Voor een deur-op-deursysteem heeft de vriezer andere scharnieren die het gewicht van zowel de deur van de vriezer als het keukenpaneel moeten kunnen dragen. Bij een inbouwvriezer die geschikt is voor een deur-op-deursysteem, wordt het buitenste gedeelte van de vriezerdeur los geleverd.

Ventilatie

Een vriezer produceert aan de achterzijde warmte. Deze warmte moet goed kunnen worden afgevoerd en dat kan alleen als de nis waar de inbouwvriezer in wordt geplaatst, voldoende ruimte aan de achterkant heeft. De achterkant van de nis houd je vanzelfsprekend open en moet aan de achterkant tussen de muur en de vriezer minstens 10 centimeter vrijgehouden worden. Bij sommige inbouwvriezers krijg je aparte spacers mee die je op de achterkant van de vriezer kunt monteren om de juiste afstand te behouden, zodat je de vriezer ook niet te ver richting muur kunt plaatsen.

©MG | ID.nl

Geluidsdemping

Het geluid van een inbouwvriezer kan soms als storend worden ervaren. Dit geluid bestaat doorgaans uit twee componenten: luchtgeluid, zoals het brommen van de compressor, en contactgeluid, veroorzaakt door trillingen die via het meubel kunnen worden doorgegeven. Zowel vrijstaande- als inbouwmodellen kunnen hier last van hebben, maar met wat aanpassingen kun je het geluid reduceren. Zorg voor voldoende ventilatieruimte rondom de vriezer. Ga je gebruik maken van geluidsabsorberende materialen , houd er dan rekening mee dat deze warmte vasthouden.

Om luchtgeluid te dempen, kan aan de achterkant en eventueel zijkanten van de nis of de muur geluidsabsorberend materiaal worden bevestigd. Dit materiaal vangt het geluid van de compressor op en voorkomt dat het zich verder door de ruimte verspreidt. Er zijn hier verschillende soorten platen en strips voor verkrijgbaar.

Zoek een stil exemplaar

Omdat het lastig is om een inbouwapparaat van tevoren te testen op geluidsproductie, kun je natuurlijk in ieder geval alvast kijken naar de specificaties van een inbouwvriezer. Bij doorgaans alle online winkels vind je de relevante informatie over geluidsproductie bij de specificaties. Het maximaal hoorbare geluid wordt weergegeven in Decibel, afgekort als dB. Gemiddeld produceren inbouwvriezers een geluid van rond de 35 en 40 dB, maar dit zijn natuurlijk alleen piekmomenten, bijvoorbeeld als de compressor aanslaat. De informatie over de geluidsproductie vind je overigens ook op het energielabel, zie hieronder.

Zuinigheid

Tot slot moeten we het energieverbruik natuurlijk niet vergeten. Hoe zuiniger een inbouwvriezer is, hoe meer geld je op het gebruik ervan bespaart. Dankzij de specificaties en het welbekende energielabel koop je eenvoudig een energiezuinig model. Je ziet dan bij de specificaties ook wat een inbouwvriezer op jaarbasis aan energie verbruikt.

©EPREL

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro
© MG | ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 krachtige hogedrukreinigers voor minder dan 275 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een hogedrukreiniger maak je je oprit, terras en tuinbestrating grondig schoon. Wij vonden vijf krachtige modellen voor je.

Een hogedrukreiniger is ideaal voor het schoonmaken van terrassen, opritten, tuinmeubels, auto’s en schuttingen. Je hebt minder schoonmaakmiddelen nodig en bespaart tijd en moeite. Dankzij verstelbare spuitkoppen pas je de waterstraal aan per klus. Zo maak je efficiënt en veilig schoon, zelfs op lastig bereikbare plekken. Met behulp van handige accessoires zoals een autowasborstel kun je een hogedrukreiniger ook gebruiken voor auto's, aanhangers, caravans en campers. Wij hebben een vijftal betaalbare hogedrukreinigers voor je gevonden.

DISCLAIMER

De genoemde maximum prijs van 275 euro was correct tijdens het schrijven van dit artikel. De prijzen van producten op Kieskeurig.nl kunnen echter varieren, en kunnen inmiddels dus hoger of lager zijn.

Bosch UniversalAquatak 135

Deze compacte machine van Bosch zet moeiteloos 410 l/uur water af dankzij zijn krachtige 1900 W motor. De slang van 7 meter geeft je een groot bereik. Met een werkdruk tot 135 bar verwijdert hij eenvoudig hardnekkig vuil van fiets, oprit of terras. De geïntegreerde slanghaspel en opbergruimte voor accessoires maken hem erg gebruiksvriendelijk. Ondanks zijn lichte gewicht (7,9 kg), staat de Aquatak 135 stevig dankzij wielen en een telescopisch handvat. Hij is geschikt tot een watertemperatuur van 40 °C en geleverd inclusief nozzle‑set. Zijn compacte profiel en degelijke prestaties maken ‘m ideaal voor dagelijks gebruik in en om het huis.

Maximale druk: 135bar
Vermogen: 1900 Watt
Slanglengte: 7m
Opslagtank: 0,45 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Wat is een vuilfrees?

Een vuilfrees is een speciaal opzetstuk voor een hogedrukreiniger dat wordt gebruikt om hardnekkig vuil effectief te verwijderen. De vuilfrees bestaat uit een roterende waterstraal met hoge druk, waardoor het reinigingsvermogen aanzienlijk wordt verhoogd. Dit maakt het heel geschikt voor het schoonmaken van sterk vervuilde oppervlakken zoals bestrating, terrastegels en andere harde buitenoppervlakken. Een vuilvrees is echter niet geschikt voor auto's, campers of caravans. Het kan namelijk de lak of deur- en raamrubbers beschadigen.

Nilfisk Excellent 170

De Nilfisk Excellent 170 is een stevige krachtpatser met een inductiemotor en metalen pomp, ontworpen voor intensief gebruik. Hij levert maar liefst 170 bar en rond de 498 l/uur aan waterflow en dat is ideaal voor grote oppervlakken zoals terrassen of gevels . De SteelFlex-slang van 10 meter in combinatie met de interne haspel zorgt voor moeiteloze bereikbaarheid en opberging. Uniek is de Power Foam Blaster (700 ml) die zorgt voor rijke schuimlaag voor grondige reiniging, bijvoorbeeld van auto’s of tuinmeubilair. De machine schakelt bij spuitstop automatisch uit, en gaat weer aan bij gebruik, waarmee je dus energie kunt besparen. Met een gewicht van zo'n 21,5 kg is hij wat zwaarder dan gemiddeld, maar staat stevig op wielen en een telescoopgreep voor verplaatsing.

Maximale druk: 170 bar
Vermogen: 2100 Watt
Slanglengte: 10m
Opslagtank: 0,7 liter (voor foam)
Meegeleverde accessoires: Vuilfrees, oppervlakreiniger

Kärcher K 2 Basic

De K 2 Basic van Kärcher is een degelijk instapmodel voor eenvoudigere reiningsklusjes, zoals voor fietsen, tuinmeubels of lichte vervuiling. Deze machine levert tot 110 bar werkdruk en 360 l/uur waterflow vanuit een 1400 W motor. Hij is compact, weegt slechts 4 kg (zonder accessoires) en voorzien van twee wieltjes voor eenvoudige verplaatsing. De slang is 3 m lang, wat minder bereik biedt, maar praktisch is voor het dichtbij reinigen. Inclusief waterfilter en Quick Connect-systeem, plus diverse spuitstukken zoals een lans en vuilfrees. Dit toestel is ideaal voor gebruikers die een effectief, budgetvriendelijk toestel zoeken voor eenvoudig onderhoud rondom huis.

Maximale druk: 110 bar
Vermogen: 1400 Watt
Slanglengte: 3m
Opslagtank: geen
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

Powerplus POWXG90410

De Powerplus POWXG90410 combineert kracht en flexibiliteit in één: zijn 1800 W motor levert tot 140 bar en 420 l/uur waterflow, perfect voor het grondig reinigen van oprit, tuin of voertuigen. De slang van 8 m en een soepel oprolmechanisme maken werken zonder gedoe makkelijk. De tank van 0,75 liter voor reinigingsmiddel is ideaal voor gecombineerde schoonmaakbeurten. Hij beschikt over turbospuit, patio-cleaner en verstelbare lans en is uitgerust met wieltjes en auto start/stop voor bedieningsgemak en veiligheid. Weegt ongeveer 7,7 kg — handzaam en goed te manoeuvreren.

Maximale druk: 140 bar
Vermogen: 1800 Watt
Slanglengte: 8m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: lans, vuilfrees

EZIclean Hydroforce 165

Deze Eziclean Hydroforce 165 is uitgerust met een krachtige 2200 W motor waarmee hij tot 165 bar haalt — ideaal voor intensieve klussen zoals terras en auto’s schoonmaken . De slang van 5 meter biedt voldoende reikwijdte dichtbij de kraan. Inclusief 0,75 l reinigingstank en een ruime selectie aan spuitmonden, waaronder een turbomondstuk met 180° draaibare straal en 360°-draaifunctie – handig voor diverse oppervlakken. Het lage gewicht van zo'n 9,2 kg en wieltjes plus haspel maken het verplaatsen eenvoudig. Robuust, veelzijdig en ideaal voor huishoudelijk en zwaar buitengebruik.

Maximale druk: 165 bar
Vermogen: 2200 Watt
Slanglengte: 5m
Opslagtank: 0,75 liter
Meegeleverde accessoires: autowasborstel, lans, oppervlakreiniger