ID.nl logo
Waarom de elektrische Audi A6 e-tron een paleisrevolutie inluidt
© Audi
Mobiliteit

Waarom de elektrische Audi A6 e-tron een paleisrevolutie inluidt

De Audi A6 e-tron neemt een gewaagde stap. Want in tegenstelling tot concurrenten Mercedes-Benz en BMW, stopt Audi resoluut met benzine- en dieselmotoren in zijn nieuwe grote zakenauto. De A6 e-tron Sportback en A6 e-tron Avant zijn volledig elektrisch, en daarmee uit.

©Audi

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Kopers van een grote zakelijke auto staan er nou niet bepaald om bekend dat ze zo progressief in hun keuzes zijn. Wie een Mercedes-Benz E-klasse rijdt, doet dat waarschijnlijk al een eeuwigheid, terwijl de eigenaar van een BMW 5-Serie zich er (in overdrachtelijke zin) nog niet met een stok uit laat slaan. Hetzelfde laken een pak bij de Audi A6. Maar dat gaat nu rigoureus veranderen. De trouwe Audi-klant die dacht nog jarenlang een nieuwe A6 op benzine of diesel te kunnen kopen, wordt nu gedwongen om het over een heel andere boeg te gooien. Een A6 kopen kan nog steeds, maar de auto is voortaan uitsluitend ... elektrisch.

©Audi

Goed, met respectievelijk de EQE en i5 hebben Mercedes en BMW eveneens een grote EV in hun modellengamma, maar die worden náást de traditionele E-klasse en 5-serie met verbrandingsmotor aangeboden. Met het aanbieden van een volledig elektrische zakenauto is Audi misschien aan de late kant, maar het luxemerk van de Volkswagen-groep durft het wél aan om een heel dikke streep te zetten door de versies met benzine- of dieselmotor. En dat kan gerust gezien worden als een paleisrevolutie, in dit conservatieve hoekje van de markt.

©Audi

Audi komt echter wel meteen met twee carrosserievarianten: de A6 e-tron Sportback en de A6 e-tron Avant. De Sportback vervangt de traditionele vierdeurs A6 Limousine - nog zo'n schok. Voor een optimale stroomlijn (en dus efficiëntie) hebben de ontwerpers gekozen voor een aalglad lijnenspel, met een vlak liggende achterruit die helemaal tot aan de achterlichten is doorgetrokken. Om toch een riante toegang tot de bagageruimte te kunnen bieden, scharniert kofferdeksel nu boven de achterruit open. Er past 502 liter bagage achter in de A6 e-tron Sportback.

©Audi

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Die 502 liter is precies hetzelfde laadvolume als de A6 e-tron Avant te bieden heeft. Alleen met de achterbank neergeklapt, passen er iets meer spullen in de stationwagon (1422 liter in plaats van 1330 liter). In de A6 e-tron Avant hebben de passagiers op de achterbank bovendien wat meer hoofdruimte tot hun beschikking, doordat het verloop van het langere dak minder nadelig effect heeft op de hoogte vanaf de zitting. Beide versies hebben voorin nog een frunk van 27 liter. Aan de trekhaak mag een trailer met een aanzienlijk geremd gewicht van 2100 kilo worden gekoppeld.

©Audi

De traditionele A6-rijder die de overstap aandurft naar de elektrische A6 e-tron, raakt echter snel vertrouwd met het design van de auto. Wat dat betreft vaart het merk natuurlijk al decennia lang dezelfde koers, en de familiebanden met de nieuwe Audi Q6 e-tron zijn door de platte units voor de dagrijverlichting en 'onzichtbare' koplampen overduidelijk.

Met het interieur hebben de ontwerpers grotere stappen gezet. Dat is nu grotendeels gedigitaliseerd, met een gebogen scherm waarin het instrumentarium en het bedieningspaneel voor het multimediasysteem zijn geïntegreerd. Ook de bijrijder krijgt een touchscreen met tal van functies voor de neus. Voor voice control en ChatGTP zijn eveneens een grote rol weggelegd.

©Audi

De nieuwe A6 e-tron Sportback en A6 e-tron Avant maken gebruik van het nieuwe PPE-platform, dat Audi in samenwerking met Porsche heeft ontwikkeld en waar ook de Audi Q6 e-tron en Porsche Macan Electric op staan. De 100kWh-batterij (netto: 94 kWh) is goed voor een opgegeven actieradius van 750 kilometer. Hoewel dat getal natuurlijk afhankelijk is van allerlei factoren, onder meer de gekozen carrosserievariant en samenstelling van de uitrusting.

Maar ook van de motortechniek. In de Performance-uitvoering beschikt de auto over een enkele elektromotor op de achteras, met een vermogen van 367 pk. Uitgevoerd als sportieve S6 e-tron (zie de foto hieronder), beschikt de auto over een tweede elektromotor voorin, die het systeemvermogen naar 551 pk tilt.

©Audi

Het boordsysteem werkt met een spanning van 800 volt. Aan de snellader wordt een piekvermogen van 270 kW bereikt. Dat komt neer op 310 kilometer bijladen in 10 minuten. Tijdens het bijladen van de batterij van 10 naar 80 procent SoC, verstrijken 21 minuten. De 800V-batterij biedt de mogelijkheid van 'bankladen'. Daarbij wordt de batterij als het ware in tweeën gesplitst, en kunnen beide delen met een maximum vermogen van 135 kW worden opgeladen.

De nieuwe Audi A6 e-tron Sportback en A6 e-tron Avant zijn vanaf september te bestellen. Prijzen worden dan bekendgemaakt.

©Audi

▼ Volgende artikel
4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2
© Irina Meshcheryakova | Masarik - stock.adobe.com
Huis

4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2

Met de release van iOS 18.2 en 18.3 heeft Apple een aantal kleinere aanpassingen gedaan aan het besturingssysteem, die wellicht minuscuul maar desondanks waardevol zijn. Te klein voor een enkel artikel, maar groot genoeg voor een overzicht van vier nieuwe functies.

In dit artikel brengen we de volgende onderdelen onder de aandacht. Deze opties werken vanaf 18.2 of 18.3; dat staat erbij vermeld.

  1. Volumebalk terugbrengen naar het vergrendelde scherm
  2. Oogtracking activeren voor navigatie door de menu’s
  3. iPhone opnieuw opstarten via het controlepaneel
  4. Helderheid zaklamp aanpassen via controlepaneel

Ook interessant om te lezen: Smartphone hard resetten: zo doe je dat (iOS en Android).

Volumebalk op het vergrendelscherm

Terwijl iOS 16 nog in het teken stond van een gestroomlijnde ervaring, is dat met iOS 18 wel anders. In het kader van personalisatie brengt Apple allerlei zaken terug die het eerder verwijderde, zoals de volumebalk op het vergrendelscherm. Daarmee kun je het volume digitaal aanpassen.

Als je iOS 18.2 of hoger op je iPhone hebt staan, dan kun je de onderstaande stappen opvolgen om die balk terug te plaatsen op het vergrendelde iPhone-display.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol totdat je Audio en visueel ziet staan en klik daarop

  • Zet naast Toon altijd volumeregeling de schakelaar om (zodat die een kleurtje krijgt)

  • Als je nu een liedje met een muziekspeler afspeelt, zie je een volumebalk onder de media-informatie op het vergrendelde scherm staan.

Oogtracking activeren

Deze functie werd iets eerder geïntroduceerd, maar is dus ook beschikbaar met versie 18.2 en 18.3: oogtracking. Dat is eveneens een toegankelijkheidsoptie, en hiermee kun je de iPhone met je ogen bedienen. Superhandig voor mensen die minder met hun handen kunnen doen. Je hebt hiervoor wel minimaal een iPhone SE 3 of iPhone 12 nodig. Door de onderstaande stappen op te volgen, activeer je de oogbediening.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol naar Oogtracking en tik daarop

  • Zet nu de schakelaar om naast Oogtracking (helemaal bovenaan)

  • Volg de test op, zodat de iPhone de tracking kan instellen

Nu kun je de iPhone met je ogen bedienen. De stip in beeld volgt jouw blik. Als je ergens anderhalve seconde op focust, zal de iPhone een actie uitvoeren (zoals een knop indrukken).

Als je een lui oog hebt, zoals de schrijver dezes, dan kan de kalibratie falen. Dan is het een idee om het luie oog te sluiten en de test uit te voeren met het 'goede oog'. Vervolgens moet je de smartphone ook bedienen met alleen dat oog (dus het andere moet dicht blijven). Dat kan vermoeiend zijn, dus in dat geval kan een ooglapje een oplossing zijn.

Opnieuw opstarten vanuit controlepaneel

Een iPhone opnieuw opstarten was tot op heden best omslachtig. Voorheen moest je de volume- en powerknoppen tegelijk indrukken en wachten totdat het daarvoor bestemde scherm omhoog komt. En anders moest je het via de reguliere instellingen regelen (via Instellingen > Algemeen > Zet uit). Dat kost allemaal onnodig veel tijd. Wanneer je iOS 18.3 installeert, krijg je toegang tot een derde optie die alles een stuk toegankelijker maakt.

  • Haal het controlepaneel naar beneden

  • Rechts bovenin zie je nu een powerknop staan

  • Houd die knop ingedrukt

  • Schuif de knop in beeld naar rechts

  • Start de iPhone nu opnieuw op

Helderheid zaklamp instellen

Tot slot werpen we een blik op de zaklamp van de iPhone. Met de meest recente iPhones is het mogelijk zowel de helderheid als de breedte van de lichtstraal aan te passen. Met oudere modellen kun je alleen het eerstgenoemde bijstellen. In beide gevallen bereik je de opties voor de zaklamp gelukkig op dezelfde manier.

De helderheid van de ledflitser aanpassen kan een onverwacht voordeel opleveren: je hebt immers niet altijd de felste stand nodig. Zeker niet als het pikkedonker is; dan volstaat een minder verblindend licht ook nog weleens.

  • Zet de zaklamp aan. Dat kan op twee manieren: op het vergrendelscherm tik je daarvoor op het juiste symbool (links onderin). Anders regel je dat via het Controlepaneel door op de zaklampknop te tikken.

  • Op moderne iPhones zie je nu een zaklamp in beeld komen. Hier kun je naar links en naar rechts vegen om de breedte aan te passen. Als je nu omhoog of omlaag veegt, pas je de helderheid aan. Op oudere iPhones werkt dat net even anders. Dan zie je een gelaagde balk in beeld staan. Door op de verschillende lagen te tikken, pas je aan hoe fel het licht is.

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

Bekijk hier andere Samsung-stofzuigers op Kieskeurig.nl: