Verkeersbordherkenning: hoe werkt dat bij een elektrische auto?
Verkeersbordherkenning is een snufje dat je in veel moderne auto's tegenkomt. Maar wat houdt deze functie precies in en hoe werkt het eigenlijk? Kun je er helemaal op vertrouwen?
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Stel je voor: je rijdt lekker op de snelweg, maar plots mis je een verkeersbord met de maximumsnelheid. Dat gebeurt ons allemaal wel eens, en als je geen navigatie hebt ingesteld, ontvang je niet altijd een waarschuwing. Hoe handig is het dan als de auto jou waarschuwt dat je je snelheid moet minderen (of: vernsnellen)?
Extra paar ogen op de weg
Met verkeersbordherkenning houdt je auto alles in de gaten. Een slimme camera aan de voorkant van je auto scant constant de borden langs de weg. Zodra hij een verkeersbord spot dat in het navigatiesysteem zit, verschijnt dit bord gewoon op je dashboard. Handig toch? Zo weet je altijd precies hoe hard je mag rijden, zelfs als je even niet oplet. En natuurlijk geeft de auto ook een melding door middel van een signaal. Verkeersbordherkenning zorgt er dus mede voor dat je niet onverwacht een boete in de bus ontvangt.
Adaptive cruise control
Is je (elektrische) auto uitgerust met adaptive cruise control, waarbij de snelheid automatisch wordt aangepast aan de hand van de verkeerssituatie? Dan helpt dit systeem je natuurlijk ook door de auto automatisch af te remmen wanneer je een weggedeelte binnenrijdt waar de maximum snelheid lager is dan de snelheid die je rijdt.
Niet altijd betrouwbaar
Natuurlijk zijn al die extra hulpjes in je auto handig, maar je kunt niet overal blindelings op vertrouwen. Dat geldt zeker voor verkeersbordherkenning. Het kan natuurlijk voorkomen dat er ergens wel een snelheidsbeperking geldt, maar dat de camera's op de auto dit niet hebben geregistreerd. Dat kan bijvoorbeeld als er precies een auto voorlangs rijdt, of bij een beschadigd of omgevallen bord.
Om deze reden gebruiken sommige voertuigen een combinatie van verkeersbordherkenning en navigatiesysteem- en gps-gegevens om hun huidige snelheidslimietweergave aan te sturen. Het combineren van gegevens uit verschillende bronnen zorgt dus voor een betrouwbaarder systeem.
Extra hulp: ISA
Naast de check op verkeersborden bestaat er ook nog een ander systeem: Intelligent Speed Adaptation (ISA). Dit is een vergelijkbaar voertuigveiligheidssysteem dat gebruikt gps-gegevens, digitale kaartgegevens en/of TSR-systeemgegevens van boordcamera's gebruikt om de snelheidslimiet aan de bestuurder weer te geven.
Afhankelijk van het ISA-systeem geeft het vervolgens snelheidslimietwaarschuwingen, gaspedaalweerstand of wordt de gastoevoer beperkt. Meestal bevatten ISA-systemen echter een override voor de bestuurder en kunnen bestuurders kunnen ISA-systemen ook helemaal uitschakelen.