ID.nl logo
Met de elektrische auto op wintersport? Hier moet je op letten!
© Vladimir Polikarpov - stock.adobe.com
Mobiliteit

Met de elektrische auto op wintersport? Hier moet je op letten!

Op wintersportvakantie met de elektrische auto is tegenwoordig goed te doen. Maar net als met 'gewone' benzine- of dieselauto’s moet je goed voorbereid de weg opgaan en heb je te maken met een aantal specifieke regels in de populairste wintersportlanden. Hier moet je op letten als je met de elektrische auto op wintersportvakantie gaat.

In dit artikel lees je over:

  • Het belang van een goede uitrusting, zoals winterbanden en sneeuwkettingen

  • Het plannen van je route en laadmomenten voor je elektrische auto

  • Verminderde accucapaciteit door kou en extra energieverbruik

  • Laadmogelijkheden en -kosten in populaire wintersportlanden, zoals Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk

  • Benodigde vignetten en milieustickers voor je elektrische auto

  • Het gebruik van regeneratief remmen om de actieradius te vergroten

  • Ook lezen: De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Een goede uitrusting is het halve werk

Het spreekt voor zich, maar wordt nog steeds door sommigen onderschat: een goede uitrusting voor de wintersportvakantie. De meeste aandachtspunten, zoals verlichting en voldoende ruitensproeiervloeistof met antivries, zijn logisch voor de meeste Nederlanders. De belangrijkste is winterbanden, want die zijn 'onder winterse omstandigheden' verplicht in Duitsland, Oostenrijk en delen van Frankrijk. De politie controleert vrijwel alle herfst- en wintermaanden hierop, ook bij elektrische auto's.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Winterbanden hebben meer profiel en zijn gemaakt van een zachter rubber, waardoor ze meer grip hebben op gladde wegen. Vanaf 30 september 2024 zijn in Duitsland alleen nog winterbanden toegestaan met het 3PMSF-symbool erop. Die herken je aan een sneeuwvlok in een berg op de zijkant van de band.

Meer weten? Lees hier alles over winterbanden!

Lees ook over wanneer je sneeuwkettingen moet gebruiken

©Sabrewolf

Plan goed je route en laadmomenten

Laden in Europese wintersportlanden is iets uitdagender dan in Nederland, waar we nu eenmaal kunnen profiteren van een uitstekend laadnetwerk. We adviseren om de auto voor vertrek volledig op te laden en om een route met voldoende laadpunten te plannen. Je zult merken dat de accu tijdens de wintersportvakantie sneller leeg raakt dan normaal. Dat heeft een aantal redenen.

Houd rekening met minder accucapaciteit

De meeste accu’s presteren het best bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden Celsius. Bij lagere temperaturen neemt de capaciteit af; in theorie kan de accucapaciteit 's winters tot wel 30 procent afnemen. Gelukkig zijn steeds meer moderne EV’s tegenwoordig (al dan niet optioneel) uitgerust met een warmtepomp die het accupakket op temperatuur kan houden.

Daar komt bij dat je waarschijnlijk op wintersport gaat met een volgeladen elektrische auto, vaak ook nog inclusief dakkoffer, terwijl de verwarming/airco continu aanstaat. Dat kost allemaal meer energie. Via diverse navigatie-apps, maar ook de navigatie van je auto, kun je een route met laadpunten inplannen. Je ziet dan meestal de actuele tarieven erbij staan en welke betaalmogelijkheden er zijn.

Stekkers en laadpassen

Wat betreft het laden zijn de juiste laadpassen en een werkende creditcard het belangrijkst. Je zou eventueel nog een extra verloopstuk mee kunnen nemen voor verschillende laadstekkers. De EU-standaard is de Type 2-stekker (Mennekes) en die vind je overal. Heel soms kom je een ChaDeMo-stekker tegen, vooral in Frankrijk, maar die zie je eigenlijk steeds minder.

Terug naar de laadpassen en creditcard: op de hoofdwegen van wintersportlanden hebben de populairste Nederlandse laadpassen meestal een prima dekking. Op www.laadpastop10.nl kun je per land bekijken welke laadpas daar goed wordt ondersteund tegen de beste tarieven. Ook is het handig om bij het uitstippelen van de route vast te kijken welke laadpassen er bij de laadstops van jouw keuze worden geaccepteerd.

©Halfpoint - stock.adobe.com

Laden in populaire wintersportlanden

Laten we per wintersportland even kijken naar de laadmogelijkheden ten opzichte van Nederland.

Duitsland

Met name langs de snelwegen doet Duitsland qua laadmogelijkheden niet onder voor Nederland. Wel krijg je te maken met hogere laadtarieven, al zijn die voor de snelladers vergelijkbaar met ons land. Bij de meeste Duitse laadpunten kun je met een Nederlandse laadpas of app terecht, en anders wel met een creditcard. Duitsland heeft bovendien veel Tesla Superchargers die tegenwoordig ook andere elektrische auto’s laten laden. Verder richting het oosten neemt het laadnetwerk van Duitsland af, dus laad nog volledig op voordat je de grens oversteekt.

Oostenrijk

Oostenrijk heeft langs zijn belangrijkste wegen een prima laadnetwerk voor Nederlandse laadpashouders. Wel zijn de tarieven hoger dan in Nederland en Duitsland. Ook kunnen extra parkeerkosten in rekening worden gebracht.

Zwitserland

Zwitserland is sowieso duur en het opladen van een elektrische auto is daarop helaas geen uitzondering. Het populaire wintersportland heeft dan ook de hoogste laadtarieven van Europa. Je kunt de pijn iets verzachten door een laadpas te nemen waarmee je een vast laadtarief voor Zwitserland kunt instellen. Het netwerk en de dekkingsgraad voor Nederlandse laadpassen is vergelijkbaar met dat van Duitsland en Oostenrijk.

Frankrijk

Met name in het noorden heeft Frankrijk genoeg laadmogelijkheden en dankzij nationale wetgeving zijn ze voorzien van alle stekkeropties, maar je moet als skiër of snowboarder natuurlijk naar de bergen in het zuiden. Daar kan het wat lastiger worden, al zijn er langs de tolwegen voldoende snelladers. Als je geld wilt besparen, vind je ook genoeg laadpunten langs de tolvrije routes nationales. Dat is langer rijden vanwege de maximumsnelheid van gemiddeld 80 km/u, maar ook de ideale snelheid voor een lange elektrische actieradius.

©Papichev Aleksandr

Vignetten en milieustickers

Elektrische auto’s zijn emissievrij. Toch moet je óók voor je EV de juiste papieren en stickers in de wintersportgebieden hebben. Je routeplanner geeft meestal duidelijk aan wanneer je door een milieuzone heen moet.

• In Frankrijk moet je een groene sticker op de elektrische auto plakken om door de milieuzones te mogen rijden. Bestellen kan alleen via de Franse overheidswebsite. Het kost een paar euro en de verzending kan tot twee weken duren. Houd daar dus rekening mee.

• Ook Duitsland heeft z’n eigen groene sticker voor elektrische auto’s en de ‘Umweltzones’ vind je vooral in de binnensteden. De sticker kost gemiddeld 15 à 20 euro en naast online bestellen kun je ze in Duitsland bij de meeste tankstations, gemeentekantoren en autospeciaalzaken kopen.

• Oostenrijk heeft nog geen milieuzones voor personenauto’s. Dat geldt ook voor Zwitserland, al moet je daar wel een tolvignet hebben.

Bonustip: zet regeneratief remmen aan

Op wintersportvakantie met de elektrische auto heeft nog één groot voordeel, en dat is regeneratief remmen. De EV heeft meer stroom nodig tijdens het klimmen in de bergen, maar tijdens het dalen kun je volop profiteren van het regeneratieve remsysteem. De remkracht wordt daarmee omgezet in stroom voor het accupakket, en dat betekent heel veel gratis kilometers!

Laad dus boven op de berg je auto niet volledig op, want dan kunnen er meer gratis kilometers worden ‘bijgeremd’. Bij een volle accu werkt regeneratief remmen niet en moeten de gewone remmen al het werk doen, met bijbehorende extra slijtage tot gevolg.

Lees hier over nog meer handige tips, geschikt voor elke automobilist die op wintersportvakantie gaat!

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!
© AK | ID.nl
Huis

Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!

Nog niet zo heel lang geleden was een elektrische deken vooral iets voor omaatjes. Maar sinds de gasprijzen eind 2021 enorm opliepen, hebben we allemaal de warmtekussen en -dekens omarmd. Welk deel van je lichaam je ook wilt verwarmen: het aanbod is enorm. Tijd voor een uitgebreide test dus. Zaten we er warmpjes bij?

Het van oorsprong Duitse bedrijf Beurer richt zich vooral op producten die te maken hebben met beauty, medical en wellbeing. Dat loopt van haardrogers tot weegschalen en bloeddrukmeters. Maar van oorsprong – en we hebben het dan over 1919(!) – hield Beurer zich bezig met de productie van warmtekussens. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf een aanzienlijk aantal warmteproducten in het assortiment heeft. Voor deze test probeerden we vier producten uit: een verzwaarde warmtemat (HK 145), een oplaadbaar warmtekussen (Heaty HK 77), een voetenwarmer met massagefunctie (FWM 45) en tot slot een elektrische bovendeken (HD 82 Stockholm). 

Voor gerichte warmte: HK 145 Cosy Weight Green Planet

We beginnen met de HK 145. Hoewel de HK 145 Cosy Weight door Beurer zelf als verwarmingskussen wordt aangeduid, zouden wij het toch eerder een warmtemat noemen. Dat komt door de langwerpige vorm (60x30 centimeter) en de geringe dikte (iets minder dan 9 centimeter). Heel geschikt dus om op specifieke delen van je lichaam te leggen – denk aan een stijve schouder of pijnlijke knieën. Ook als je bijvoorbeeld menstruatiekrampen hebt, kan de HK 145 helpen.

Bij het uit de doos halen viel meteen het gewicht van de mat op: ongeveer anderhalve kilo. Door de vulling van glaskralen is hij een stuk zwaarder dan traditionele warmtekussens. Wie wel eens onder een verzwaringsdeken heeft geslapen, weet hoe rustgevend dat werkt. Bovendien zorgen de kralen ervoor dat de warmte langer wordt afgegeven. Fijn is dat de mat gemaakt is van superzachte materiaal (100% gerecycled – de HK 145 maakt deel uit van de duurzame Green Planet-lijn).

©AK | ID.nl

De werking is heel simpel: stekker in het stopcontact en de gewenste stand kiezen. In totaal zijn er zes warmtestanden. Omdat wij enorme koukleumen zijn, vonden we de hoogste stand het lekkerst, maar dat is een persoonlijk iets. We hebben het kussen eerst uitgeprobeerd op onze de buik. Dat voelde door het verzwarende effect vooral heel ontspannend. Daarna was onze schouder aan de beurt (de combinatie een zekere leeftijd + 40 uur per week achter de laptop zitten is daar niet al te best voor). De warmte werkte snel en gericht: na een minuut of vijftien voelde de schouder duidelijk soepeler. Langer doorgaan was minder prettig, vooral door het gewicht en de harde rand van de mat, die in onze nek begon te drukken.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

Dat de HK 145 warmtemat niet in elke stand even comfortabel blijft aanvoelen, is eigenlijk het enige wat we aan te merken hebben. Ben je op zoek naar warmte voor heel je lichaam, dan is deze warmtemat niet het juiste product voor je. Heb je met enige regelmaat echt gerichte warmte nodig, dan is dit een aanrader.

Om mee te knuffelen: HK 77 Heaty warmtekussen

Zeg je cosy warmte, dan zeg je al snel: warmtekussen. Maar dan wel eentje die in je interieur past. Dat hebben ze bij Beurer goed begrepen: het HK 77 Heaty kussen is verkrijgbaar met een corduroy hoes (in crème, oudroze, blauwgroen) of een velvet hoes (in taupe, roze. blauw). De hoes is wasbaar.

Net als bij de andere producten in deze test wordt ook de Heaty (wij probeerden de velvetblauwe versie) geleverd met een handleiding met een duidelijke schematische tekening waarop alle onderdelen en functies staan uitgelegd. Het enige wat we in de handleiding niet helemaal duidelijk vonden, was of je de accu kunt opladen terwijl hij nog in het zakje van het binnenkussen zat, of dat je hem eerst moet verwijderen. Voor de veiligheid hebben wij hem eruit gehaald. Het opladen zelf wijst zich vanzelf. Drie witte ledjes op het bedieningspaneel (het bruine label aan de buitenzijde) geven de voortgang van het opladen aan. Is de accu helemaal opgeladen, dan regel je via de drukknop op het paneel de hoogte van de warmte. Als het kussen aan staat, zie je zowel de ingestelde temperatuur-indicator als de ledjes van het batterijniveau.

©AK | ID.nl

Om met die warmte te beginnen: we kunnen niet anders concluderen dan dat het ultiem comfort is, snuggelen met een warm kussen. Wij als koukleumen opteerden natuurlijk voor de hoogste stand, maar ook na terugschakelen naar een lagere stand gaf het kussen nog steeds behaaglijke warmte af.

Wel vonden we dat de accu redelijk snel leegliep.Na ongeveer een uur op de hoogste warmtestand waren al twee van de drie witte ledlampjes uit. Volgens Beurer heeft de accu een maximale gebruiksduur van vier uur, maar dat geldt alleen voor de laagste stand. Op de hoogste stand haal je dus waarschijnlijk nét het einde van een romantische kerstfilm niet.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

De accuduur is eigenlijk het enige minpunt dat we aan het HK 77 Heaty warmtekussen hebben kunnen ontdekken. En minpunt is misschien te sterk. Minderpunt is een betere benaming. Het is en blijft namelijk een heerlijk knuffelkussen!

Warmte en ontspanning voor je voeten: FWM 45 voetenwarmer

Wie vaak koude voeten heeft, heeft niets aan een warmtekussen. Speciaal voor die mensen is er de FWM 45: een voetenwarmer met een teddyvoering, die twee verschillende warmtestanden heeft én twee verschillende massagestanden. Je kunt zowel de warmte als de massage afzonderlijk of tegelijkertijd gebruiken. Variatie genoeg dus.

Op een thuiswerkdag waarop het buiten behoorlijk koud was hebben wij de voetenzak onder het bureau gezet. Stekker in het stopcontact, even laten opwarmen en voeten erin. Aanvankelijk hielden we daarbij onze sokken aan. Dat voelde oké, maar echt warm: nee. Met blote voeten ging dat wat beter, hoewel het van ons nog wel wat warmer had gemogen. Jammer is dat de warmte alleen van een verwarmingselement aan de onderkant komt en dat de bovenkant niet elastisch sluit, waardoor er een opening blijft waardoor koude lucht naar binnen glipt. Kleine tip: vouw de teddyvoering uit in plaats van die over de zak te laten hangen, zodat je onderbenen beter bedekt zijn. Doen, wat ons betreft.

©AK | ID.nl

Bijzonder aan deze voetenwarmer (geschikt voor voeten tot en met maat 47) is dat er een massagefunctie op zit. Je kunt daarbij kiezen uit twee standen: rustgevend en verkwikkend. De rustgevende modus (stand 1) doet precies wat hij belooft. Je voelt de trilling in je voeten en kuiten. Het is niet hinderlijk en vooral ontspannend. We kunnen ons voorstellen dat dit een prettige stand is bij het tv-kijken na een dag hard werken. Tv-kijken terwijl de verkwikkende modus (stand 2) aan staat, zouden we zelf niet zo snel doen. Het masseren gaat in deze stand namelijk een stuk harder (en maakt ook wat meer geluid). Voelt het vervelend? Nee, dat niet. Maar het voelt ook niet heel lekker – je bent je vooral heel de tijd bewust van het getril onder je voeten. Wij vonden het lastig om ons tijdens deze stand te focussen op ons werk.

Eindoordeel:🔥🔥🔥

Wat ons betreft had de FWM 45 voetenwarmer meer warmte mogen afgeven, en dan het liefst ook vanaf de bovenkant. Massagestand 1 (rustgevend) is een fijne bonus, maar stand 2 vonden we minder plezierig.

Om nooit meer onderuit te kruipen: HD 82 Stockholm warmtedeken

Reviewen is soms hard werken, maar soms is het een feestje. Het uitproberen van de HD 82 warmtedeken was zo'n feestje. Dankzij zijn afmetingen (130x180 centimeter) kun je er helemaal in wegkruipen. Op de handig verlichte bedieningseenheid kun je kiezen uit zes warmtestanden, waarbij koukleumen zoals wij ook bij een lagere stand dan de hoogste nog heerlijk warm blijven.

©AK | ID.nl

De deken is heel zacht (fleece) en ziet er luxueus uit. Geen deken die je na gebruik opbergt omdat hij lelijk staat in je interieur, maar echt een deken om standaard op de bank te hebben liggen. Een fijn idee daarbij is dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd: bij een storing schakelt de deken automatisch uit. Ook wanneer hij drie uur heeft aangestaan, schakelt hij automatisch uit. Dat voorkomt dat je hem zelf vergeet uit te zetten. Scheelt weer op je energierekening! Niet veel, want een gemiddelde warmtedeken verbruikt ongeveer 100 watt per uur. Na drie uur is dat dus ongeveer 0,3 kWh. Bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,28 euro per kWh (niveau november 2025; bron: ANWB) kom je uit op net iets meer dan 9 cent. Dat is veel goedkoper dan drie uur de kachel aan… 

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥🔥

Wil je je gasrekening deze winter laag houden? Dan is de HD 82 Stockholm een must-have. We hebben aan deze warmtedeken geen enkel minpunt kunnen ontdekken. Heerlijk warm en supercomfortabel: het liefst zouden we er heel de winter onder willen bivakkeren.

ProductSoortAantal warmtestandenOplaadbaarAutomatische uitschakelingWasbaar
HK 145 Cosy Weight Green PlanetWarmtemat6NeeJa, na 90 minutenJa
HK 77 HeatyWarmtekussen3JaJa, na 90 minutenJa (kussenhoes)
FWM 45Voetenwarmer2 (+ 2 massagestanden)NeeNeeJa (teddy voetenzak)
Beurer HD 82 StockholmElektrische bovendeken6NeeJa, na 3 uurJa
▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.