ID.nl logo
Met de elektrische auto op wintersport? Hier moet je op letten!
© Vladimir Polikarpov
Mobiliteit

Met de elektrische auto op wintersport? Hier moet je op letten!

Op wintersportvakantie met de elektrische auto is tegenwoordig goed te doen. Maar net als met 'gewone' benzine- of dieselauto’s moet je goed voorbereid de weg opgaan en heb je te maken met een aantal specifieke regels in de populairste wintersportlanden. Hier moet je op letten als je met de elektrische auto op wintersportvakantie gaat.

In dit artikel lees je over:

  • Het belang van een goede uitrusting, zoals winterbanden en sneeuwkettingen

  • Het plannen van je route en laadmomenten voor je elektrische auto

  • Verminderde accucapaciteit door kou en extra energieverbruik

  • Laadmogelijkheden en -kosten in populaire wintersportlanden, zoals Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk

  • Benodigde vignetten en milieustickers voor je elektrische auto

  • Het gebruik van regeneratief remmen om de actieradius te vergroten

  • Ook lezen: De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Een goede uitrusting is het halve werk

Het spreekt voor zich, maar wordt nog steeds door sommigen onderschat: een goede uitrusting voor de wintersportvakantie. De meeste aandachtspunten, zoals verlichting en voldoende ruitensproeiervloeistof met antivries, zijn logisch voor de meeste Nederlanders. De belangrijkste is winterbanden, want die zijn 'onder winterse omstandigheden' verplicht in Duitsland, Oostenrijk en delen van Frankrijk. De politie controleert vrijwel alle herfst- en wintermaanden hierop, ook bij elektrische auto's.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Winterbanden hebben meer profiel en zijn gemaakt van een zachter rubber, waardoor ze meer grip hebben op gladde wegen. Vanaf 30 september 2024 zijn in Duitsland alleen nog winterbanden toegestaan met het 3PMSF-symbool erop. Die herken je aan een sneeuwvlok in een berg op de zijkant van de band.

Meer weten? Lees hier alles over winterbanden!

Lees ook over wanneer je sneeuwkettingen moet gebruiken

©Sabrewolf

Plan goed je route en laadmomenten

Laden in Europese wintersportlanden is iets uitdagender dan in Nederland, waar we nu eenmaal kunnen profiteren van een uitstekend laadnetwerk. We adviseren om de auto voor vertrek volledig op te laden en om een route met voldoende laadpunten te plannen. Je zult merken dat de accu tijdens de wintersportvakantie sneller leeg raakt dan normaal. Dat heeft een aantal redenen.

Houd rekening met minder accucapaciteit

De meeste accu’s presteren het best bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden Celsius. Bij lagere temperaturen neemt de capaciteit af; in theorie kan de accucapaciteit 's winters tot wel 30 procent afnemen. Gelukkig zijn steeds meer moderne EV’s tegenwoordig (al dan niet optioneel) uitgerust met een warmtepomp die het accupakket op temperatuur kan houden.

Daar komt bij dat je waarschijnlijk op wintersport gaat met een volgeladen elektrische auto, vaak ook nog inclusief dakkoffer, terwijl de verwarming/airco continu aanstaat. Dat kost allemaal meer energie. Via diverse navigatie-apps, maar ook de navigatie van je auto, kun je een route met laadpunten inplannen. Je ziet dan meestal de actuele tarieven erbij staan en welke betaalmogelijkheden er zijn.

Stekkers en laadpassen

Wat betreft het laden zijn de juiste laadpassen en een werkende creditcard het belangrijkst. Je zou eventueel nog een extra verloopstuk mee kunnen nemen voor verschillende laadstekkers. De EU-standaard is de Type 2-stekker (Mennekes) en die vind je overal. Heel soms kom je een ChaDeMo-stekker tegen, vooral in Frankrijk, maar die zie je eigenlijk steeds minder.

Terug naar de laadpassen en creditcard: op de hoofdwegen van wintersportlanden hebben de populairste Nederlandse laadpassen meestal een prima dekking. Op www.laadpastop10.nl kun je per land bekijken welke laadpas daar goed wordt ondersteund tegen de beste tarieven. Ook is het handig om bij het uitstippelen van de route vast te kijken welke laadpassen er bij de laadstops van jouw keuze worden geaccepteerd.

Laden in populaire wintersportlanden

Laten we per wintersportland even kijken naar de laadmogelijkheden ten opzichte van Nederland.

Duitsland

Met name langs de snelwegen doet Duitsland qua laadmogelijkheden niet onder voor Nederland. Wel krijg je te maken met hogere laadtarieven, al zijn die voor de snelladers vergelijkbaar met ons land. Bij de meeste Duitse laadpunten kun je met een Nederlandse laadpas of app terecht, en anders wel met een creditcard. Duitsland heeft bovendien veel Tesla Superchargers die tegenwoordig ook andere elektrische auto’s laten laden. Verder richting het oosten neemt het laadnetwerk van Duitsland af, dus laad nog volledig op voordat je de grens oversteekt.

Oostenrijk

Oostenrijk heeft langs zijn belangrijkste wegen een prima laadnetwerk voor Nederlandse laadpashouders. Wel zijn de tarieven hoger dan in Nederland en Duitsland. Ook kunnen extra parkeerkosten in rekening worden gebracht.

Zwitserland

Zwitserland is sowieso duur en het opladen van een elektrische auto is daarop helaas geen uitzondering. Het populaire wintersportland heeft dan ook de hoogste laadtarieven van Europa. Je kunt de pijn iets verzachten door een laadpas te nemen waarmee je een vast laadtarief voor Zwitserland kunt instellen. Het netwerk en de dekkingsgraad voor Nederlandse laadpassen is vergelijkbaar met dat van Duitsland en Oostenrijk.

Frankrijk

Met name in het noorden heeft Frankrijk genoeg laadmogelijkheden en dankzij nationale wetgeving zijn ze voorzien van alle stekkeropties, maar je moet als skiër of snowboarder natuurlijk naar de bergen in het zuiden. Daar kan het wat lastiger worden, al zijn er langs de tolwegen voldoende snelladers. Als je geld wilt besparen, vind je ook genoeg laadpunten langs de tolvrije routes nationales. Dat is langer rijden vanwege de maximumsnelheid van gemiddeld 80 km/u, maar ook de ideale snelheid voor een lange elektrische actieradius.

©Papichev Aleksandr

Vignetten en milieustickers

Elektrische auto’s zijn emissievrij. Toch moet je óók voor je EV de juiste papieren en stickers in de wintersportgebieden hebben. Je routeplanner geeft meestal duidelijk aan wanneer je door een milieuzone heen moet.

• In Frankrijk moet je een groene sticker op de elektrische auto plakken om door de milieuzones te mogen rijden. Bestellen kan alleen via de Franse overheidswebsite. Het kost een paar euro en de verzending kan tot twee weken duren. Houd daar dus rekening mee.

• Ook Duitsland heeft z’n eigen groene sticker voor elektrische auto’s en de ‘Umweltzones’ vind je vooral in de binnensteden. De sticker kost gemiddeld 15 à 20 euro en naast online bestellen kun je ze in Duitsland bij de meeste tankstations, gemeentekantoren en autospeciaalzaken kopen.

• Oostenrijk heeft nog geen milieuzones voor personenauto’s. Dat geldt ook voor Zwitserland, al moet je daar wel een tolvignet hebben.

Bonustip: zet regeneratief remmen aan

Op wintersportvakantie met de elektrische auto heeft nog één groot voordeel, en dat is regeneratief remmen. De EV heeft meer stroom nodig tijdens het klimmen in de bergen, maar tijdens het dalen kun je volop profiteren van het regeneratieve remsysteem. De remkracht wordt daarmee omgezet in stroom voor het accupakket, en dat betekent heel veel gratis kilometers!

Laad dus boven op de berg je auto niet volledig op, want dan kunnen er meer gratis kilometers worden ‘bijgeremd’. Bij een volle accu werkt regeneratief remmen niet en moeten de gewone remmen al het werk doen, met bijbehorende extra slijtage tot gevolg.

Lees hier over nog meer handige tips, geschikt voor elke automobilist die op wintersportvakantie gaat!

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!
© jroballo - stock.adobe.com
Huis

Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Vind je dat Chrome af en toe traag presteert en ervaar je zelfs vastlopers? De efficiëntiemodus van Windows 11 is mogelijk de boosdoener. Gelukkig kun je die uitschakelen. We geven je een plan van aanpak waarmee Chrome een heel stuk sneller werkt en reageert.

In dit artikel laten we zien hoe je Google Chrome sneller kunt maken:

  • Controleer of de efficiëntiemodus actief is en schakel 'm uit
  • Laat Chrome voortaan zonder efficiëntiemodus starten
  • Zet geheugen- en energiebesparing uit in de Chrome-instellingen
  • Sluit ongebruikte tabbladen om geheugengebruik te verminderen
  • Wis cache en cookies om je browser op te schonen

Ervaar je een trage pc? Lees dan: Windows 11: van stroperig naar supersnel

De efficiëntiemodus is bedoeld om langer te kunnen werken met een volle accu, om minder ventilatorgeluid te produceren en betere prestaties te halen. De functie werd geïntroduceerd in Windows 11. Het is een systeemfunctie die automatisch het brongebruik van apps aanpast op basis van hun gebruik en prioriteit. Deze modus staat standaard ingeschakeld voor bepaalde applicaties zoals Chrome.

Wanneer je bijvoorbeeld meerdere tabbladen in Chrome hebt geopend, terwijl je er slechts één gebruikt, dan kan de efficiëntiemodus een aantal tabbladen in rust zetten. Hierdoor komen die in een energiebesparende stand te staan. Nadeel is dat deze tabbladen mogelijk niet langer worden bijgewerkt, of zelfs helemaal niet meer reageren wanneer je ernaar overschakelt. Wat aanvankelijk bedoeld is als een voordeel, pakt hierdoor soms uit als hinderlijk. Extra geheugen dat wordt vrijgemaakt lijkt op het eerste gezicht interessant, maar als hierdoor browsertabbladen niet laden of websites crashen dan is dit behoorlijk irritant. Tijd om hier wat aan te gaan doen.

Eerst controleren

We gaan eerst controleren of de efficiëntiemodus inderdaad is ingeschakeld en of die zijn werk doet. Heb je Windows 11 geüpdatet naar versie 22H2 of hoger, dan is de kans groot dat de efficiëntiemodus in Google Chrome al actief is. Controleer dit met Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en selecteer Taakbeheer.

In de app die opent, zoek je nu het proces Google Chrome. Klik op het pijltje ernaast om deze groep uit te vouwen. In de kolom Status staat Efficiëntiemodus naast alle processen waarvoor deze functie is ingeschakeld. Wanneer je dit label aantreft, weet je dat deze modus over het algemeen actief is voor Google Chrome. De efficiëntiemodus is ook herkenbaar aan een pictogram van een groen blaadje.

Het groene blaadje geeft aan dat bij deze processen de efficiëntiemodus actief is.

Efficiëntiemodus uit

Je kunt de efficiëntiemodus voor Google Chrome in Windows 11 tijdelijk uitschakelen in Taakbeheer. Klik met de rechtermuisknop op een van de subprocessen waar de waarde Efficiëntiemodus in de kolom Status te zien is. Klik daarna met de rechtermuisknop op het label Efficiëntiemodus om het vinkje weg te halen. Herhaal deze stap bij alle Chrome-subprocessen waar de efficiëntiemodus actief is, tot in de groep Google Chrome geen enkel groen blaadje meer staat. Hierdoor wordt de efficiëntiemodus voor deze subprocessen tijdelijk uitgeschakeld.

De proceslijst verandert en wordt continu bijgewerkt wanneer je nieuwe tabbladen opent en sluit. Het is dus mogelijk dat je deze stappen meerdere keren moet herhalen om ervoor te zorgen dat de wijzigingen van kracht blijven. Ook als je Chrome later sluit en opnieuw start, wordt de modus opnieuw ingeschakeld. Hetzelfde geldt wanneer je de pc opnieuw opstart.

Haal het vinkje weg bij Efficiëntiemodus.

Zuiniger met de energie in je huis omgaan?

Met deze meters verkrijg je inzicht in je verbruik

Het groene blaadje

Het bladpictogram in Taakbeheer geeft aan dat het proces wordt uitgevoerd met een erg laag cpu-gebruik. Het duidt een proces aan dat minder dan 0,1 procent van het cpu-vermogen aangeeft. Doorgaans is dit een goed teken, want de efficiëntiemodus blijft hoe dan ook een interessante nieuwe functie. In feite is dit een verbeterde versie van de Eco Mode-functie die beschikbaar was in Windows 10. Vaak gaat het om processen die inactief zijn of op de achtergrond draaien. Het pictogram is een visuele indicator dat je systeem soepel draait zonder resource-intensieve taken.

De efficiëntiemodus vind je ook terug bij andere processen.

Twee versies

Als je de vorige methode niet elke keer opnieuw wilt herhalen nadat je Google Chrome hebt gestart, dan kun je werken met Chrome-snelkoppelingen. In dit voorbeeld gebruik je een snelkoppeling om Chrome in de standaardinstelling (met de efficiëntiemodus actief) te gebruiken en daarnaast maak je een snelkoppeling om Chrome te gebruiken zónder de efficiëntiemodus.

Begin met het plaatsen van een snelkoppeling voor Chrome op het bureaublad. Binnen Windows 11 verloopt dat anders dan in Windows 10. Klik op Start en selecteer rechtsboven de optie Alles. Hiermee verschijnt er een alfabetische lijst met alle apps. Zoek Google Chrome en sleep dit pictogram naar het bureaublad. Daar is de eerste snelkoppeling. Klik met rechts op deze snelkoppeling en kies Kopiëren. Daarna klik je op het bureaublad met rechts en je selecteert Plakken.

Sleep een snelkoppeling op het bureaublad vanuit Alle apps.

Zonder efficiëntiemodus

Zo, vanaf nu heb je twee snelkoppelingen voor Chrome op het bureaublad. Bij de tweede verander je de naam bijvoorbeeld in Google Chrome zonder efficiëntiemodus. Klik met de rechtermuisknop op deze tweede snelkoppeling en kies Eigenschappen in het contextmenu. Klik in het venster Eigenschappen / Snelkoppeling op het veld Doel. Daar zie je het pad: C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe. Voeg daar de volgende opdracht aan toe. Zet de cursor achter chrome.exe, plaats een spatie en daarachter typ of plak je --disable-features=UseEcoQoSForBackgroundProcess. Het totale pad ziet er dus als volgt uit:

C:\Program Files\Google\Chrome\Application\chrome.exe” --disable-features=UseEcoQoSForBackgroundProcess

Klik op Toepassen in de rechterbenedenhoek van het venster. Door deze toevoeging schakel je de Eco QoS (Eco Quality of Service) voor achtergrondprocessen uit. Hierdoor gebruikt Chrome niet langer de functie die is ontworpen om het energieverbruik te optimaliseren. Windows vraagt je in sommige gevallen om de beheerrechten te verlenen om door te kunnen gaan. Klik dan gewoon op Doorgaan. Sluit het venster Eigenschappen van Google Chrome als je klaar bent. Start nu Google Chrome opnieuw op.

Wijzig de gegevens in het veld Doel.

Controle

Om te controleren of de functie is uitgeschakeld open je de snelkoppeling zonder efficiëntiemodus. Typ in het adresvak chrome://version en druk op Enter. Hierdoor zullen de details van Chrome op je pc in beeld komen. En daar zul je de opdrachtparameters lezen die je zojuist hebt toegevoegd. Als je Chrome opent vanaf de eerste snelkoppeling (met efficiëntiemodus) en je typt chrome://version, dan zul je deze parameters niet terugvinden. Ook wanneer je het oorspronkelijke Chrome-uitvoerbare bestand start vanuit de map C:\Program Files\Google\Chrome\Application zul je ontdekken dat de efficiëntiemodus nog steeds aan staat.

Deze aanpassing schakelt de efficiëntiemodus alleen uit als je Chrome start vanuit de bewerkte snelkoppeling.

Selectief met extensies

Chrome-extensies kunnen ook veel systeembronnen aanspreken en zelfs met elkaar in conflict gaan. Wanneer Chrome hapert en trager wordt, probeer dan eerst de extensies uit te schakelen die je niet nodig hebt om te zien of het probleem aanhoudt. Je kunt ze tijdelijk uitschakelen door op het menupictogram met drie stippen in Chrome te klikken en Extensies / Extensies beheren te selecteren.

Je kunt ook chrome://extensions in het adresvak typen en op Enter drukken. Door middel van een schuifje schakel je een extensie uit zonder die echt te verwijderen. Schakel uit wat je niet nodig hebt en controleer daarna of Chrome op normale snelheid werkt.

Je kunt extensies uitschakelen of verwijderen.

Geheugenbesparing uitzetten

Behalve de efficiëntiemodus gebruikt Chrome ook functies voor geheugen- en energiebesparing. Beide verminderen het stroomverbruik van de browser door bepaalde functies en mogelijkheden te beperken, maar ze kunnen ook de browserprestaties vertragen. Om ze uit te schakelen, tik je op de drie puntjes in de rechterbovenhoek en ga je via Instellingen naar Prestaties. Je kunt ook in het adresvak chrome://settings/performance typen en dan op Enter drukken. Hiermee kom je op het tabblad Prestaties. In dit tabblad kun je de schuifjes bij Geheugen / Geheugenbesparing en Voeding / Energiebesparing uitschakelen.

Deze laatste optie is alleen beschikbaar op Chrome die op een laptop draait. Een van de bekende problemen van Geheugenbesparing is dat het tabblad automatisch bevriest of opnieuw gaat laden wanneer je ernaar teruggaat. Energiebesparing kan ook de oorzaak zijn dat de visuele effecten in de browser worden beperkt. Hierdoor zal bijvoorbeeld smooth scrolling niet meer werken en ook videoframerates kunnen hierdoor vertragen.

Probeer Geheugenbesparing uit te zetten en kijk of het probleem hiermee is opgelost.

Sluit ongebruikte tabs

Chrome opent voor elk tabblad zijn eigen proces. Als er veel tabbladen openstaan, dan verbruiken die veel geheugen, wat kan leiden tot vertraging. Om te weten hoeveel systeembronnen Chrome aanspreekt, ga je naar Taakbeheer en bekijk je het lopende verbruik. De oplossing is simpel: sluit onnodige tabbladen om te zien of Chrome hierdoor sneller wordt.

Alle open tabbladen spreken gezamenlijk veel geheugen aan.

Cache en cookies wissen

Wanneer je de Chrome-browser lang gebruikt, verzamel je heel wat gegevens in de browsercache en ook veel cookies, wat de browser kan vertragen. Je kunt dit probleem oplossen door de browsegegevens te wissen. Klik op de drie puntjes in de rechterbovenhoek van de browser. Selecteer Browsegegevens wissen. Vervolgens selecteer je de vakjes Cache en Cookies en je klikt op Gegevens wissen. Als dat is gebeurd, start je Chrome opnieuw op en kijk je of het programma nog steeds traag is.

De gecachte afbeeldingen en bestanden nemen 320 MB in beslag.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.