ID.nl logo
De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto
Mobiliteit

De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Op wintersport of zomervakantie? Zodra je thuis de deur op slot hebt gedraaid, wil je toch dat de ontspanning begint. Maar pas op: ga je met een elektrische auto op reis, dan is een gedegen voorbereiding noodzakelijk om zonder stress op je vakantiebestemming aan te komen. Anders loop je onderweg al snel het risico op onrust, frustratie en wantrouwen…

In dit artikel vertellen we hoe je je het beste kunt voorbereiden op een ontspannen vakantiereis met een elektrische auto. We geven antwoord op de volgende vragen:

  • Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?
  • Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?
  • Wat is een veilige afstand voor een laadstop?
  • Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?
  • Kun je jouw laadpas ook gebruiken in het buitenland?
  • De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt - wat nu?!

©Jacco van de Kuilen

Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?

Inpakken en wegwezen – veel meer voorbereiding was er nooit nodig als je met een auto op benzine, diesel of LPG op vakantie ging. Maar wanneer je net een elektrische auto hebt gekocht, zal al snel blijken dat de rit naar de wintersport of naar je vakantiebestemming in de zon meer voorwerk verlangt. Je moet rekening houden met tal van vraagstukken waar je eerder nooit aan hoefde te denken. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: is jouw elektrische auto eigenlijk wel geschikt om de caravan of vouwwagen te trekken? Lang niet elke EV kan van een trekhaak worden voorzien. En anders is het maximumtrekgewicht mogelijk een beperkende factor.

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Wanneer niet alle tassen achter in de auto passen, biedt een dakkoffer natuurlijk uitkomst. Probleem opgelost! Alleen zorgt een dakkoffer wél voor extra luchtweerstand, en dus voor een hoger stroomverbruik. Waarmee we zijn aanbeland bij het belangrijkste struikelblok voor de reis naar je vakantiebestemming: het opladen van de accu. 

©Gudrun Muschalla

Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?

Inmiddels zijn veruit de meeste elektrische auto’s in staat om op een volle accu meer dan 350 kilometer af te leggen, en 500 kilometer is ook allang geen uitzondering meer. Een actieradius waarmee je normaal gesproken onderweg niet meer om de haverklap een laadpaal hoeft op te zoeken. Maar wanneer je naar het buitenland gaat, is het wel degelijk raadzaam om op het juiste moment een laadpauze in te lassen.

Ook lezen: Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!

In Europa is Nederland met afstand de koploper op het gebied van laadpalen per vierkante kilometer. Maar die luxe kennen veel andere Europese landen (nog) niet. Wanneer je dwars door Frankrijk rijdt of via Oostenrijk onderweg bent naar Hongarije, zul je onderweg veel minder laadstations passeren. Afhankelijk van je vakantiebestemming is het daarom heel verstandig om van tevoren vast uit te dokteren wanneer je onderweg het best kunt stoppen om de accu van je auto op te laden. 

Wat is een veilige afstand voor een laadstop?

Gelukkig zijn de meeste moderne EV’s voorzien van een uitgebreide boordcomputer. Deze houdt nauwkeurig bij hoe hoog je actuele en gemiddelde stroomverbruik is en hoeveel kilometer je nog kunt rijden op de resterende acculading. Desondanks is het verstandig om de actieradius in het buitenland niet op het spits te drijven en je laadmomenten altijd met een veilige marge te bepalen.

Ook al kun je normaal gesproken 400 kilometer op een volle accu rijden, het is veel verstandiger om al na 250 kilometer een snellader op te zoeken – zeker als je een dakkoffer op de auto hebt liggen. Want stel je toch eens voor dat je na 250 km een laadstation voorbij bent gereden, terwijl de eerstvolgende laadmogelijkheid pas 200 km verderop is… 

Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?

Ook de navigatiesystemen van elektrische auto’s worden steeds slimmer. In nieuwe EV’s bestaat steeds vaker de mogelijkheid om naast de snelste of de kortste route óók de meest efficiënte route te kiezen. Het navigatiesysteem houdt daarbij alvast rekening met de laadstops onderweg. Om een voorbeeld te noemen: het navigatiesysteem van de Renault Megane E-Tech Electric, dat via Google Maps werkt, berekent op basis van realtime verkeersinformatie en de locatie van het laadstation de optimale route.

Is jouw elektrische auto niet voorzien van zo’n slim navigatiesysteem? Dan kun je altijd nog terugvallen op handige navigatie-apps voor op je smartphone. Een goed voorbeeld hiervan is ANWB Onderweg. In deze app kun je onder meer het merk en type van je elektrische auto en de acculading bij vertrek invoeren, waarmee precies wordt bepaald wat voor jou de juiste laadmomenten zijn. Ook zaken als de gemiddelde snelheid en de weersomstandigheden worden meegenomen in deze berekening.

Maar er zijn meer handige navigatie-apps beschikbaar die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontwikkeld. Zo staat de ChargeMap Route Planner bekend als een van de beste navigatie-apps (voor EV’s) van dit moment, terwijl ook A Better Route Planner op basis van allerlei vooraf in te voeren gegevens de optimale route naar je vakantiebestemming voor je uitstippelt. Tip: zoek bij het boeken van je vakantie alvast uit waar in de buurt van je camping of appartement de dichtstbijzijnde laadpaal staat. Zodat je de accu van je EV voor de rit terug naar huis weer helemaal kunt opladen. Inmiddels worden ook op steeds meer campings laadpalen geïnstalleerd. 

©Publicis Conseil

Welke laadpassen werken in het buitenland?

Zoveel verschillende elektrische auto’s, zoveel verschillende aanbieders van laadpunten. In december 2022 stond de teller op zo’n 575.000 laadpunten in Europa. Maar met jouw laadpas kun je niet bij elk laadstation terecht. Met de ANWB Laadpas kun je bij meer dan 200.000 Europese laadpunten de accu van je elektrische auto opladen, als je de Shell Recharge laadpas hebt, heb je toegang tot ruim 300.000 laadpalen.

Doordat de laadpaaldichtheid in sommige Europese landen nog erg laag is, doe je er verstandig aan om vóór de vakantietrip op z’n minst één extra laadpas te bestellen van een andere (internationale) aanbieder. En liefst misschien zelfs wel een tweede reservepas, zodat je onderweg nooit voor onaangename verrassingen komt te staan als een laadpaal jouw standaard pas weigert. De laadpas van Plugsurfing wordt op de meeste plekken in Europa geaccepteerd, en je hoeft geen maandelijkse abonnementskosten te betalen. 

De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt – wat nu?!

Wanneer de accu van je elektrische auto leeg is, kun je meestal gebruikmaken van de pechhulpservice van het betreffende automerk – ervan uitgaande dat jouw auto hiervoor nog steeds in aanmerking komt. Check dat voor de zekerheid bij de merkdealer. Komt jouw auto hiervoor niet meer in aanmerking, dan biedt de ANWB speciaal voor elektrische auto’s een pechhulppakket aan, zodat je ook in je vakantieland wordt geholpen wanneer jouw elektrische auto je een keer in de steek laat.

©@GREG

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue!
▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.