ID.nl logo
De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto
Mobiliteit

De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Op wintersport of zomervakantie? Zodra je thuis de deur op slot hebt gedraaid, wil je toch dat de ontspanning begint. Maar pas op: ga je met een elektrische auto op reis, dan is een gedegen voorbereiding noodzakelijk om zonder stress op je vakantiebestemming aan te komen. Anders loop je onderweg al snel het risico op onrust, frustratie en wantrouwen…

In dit artikel vertellen we hoe je je het beste kunt voorbereiden op een ontspannen vakantiereis met een elektrische auto. We geven antwoord op de volgende vragen:

  • Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?
  • Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?
  • Wat is een veilige afstand voor een laadstop?
  • Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?
  • Kun je jouw laadpas ook gebruiken in het buitenland?
  • De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt - wat nu?!

©Jacco van de Kuilen

Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?

Inpakken en wegwezen – veel meer voorbereiding was er nooit nodig als je met een auto op benzine, diesel of LPG op vakantie ging. Maar wanneer je net een elektrische auto hebt gekocht, zal al snel blijken dat de rit naar de wintersport of naar je vakantiebestemming in de zon meer voorwerk verlangt. Je moet rekening houden met tal van vraagstukken waar je eerder nooit aan hoefde te denken. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: is jouw elektrische auto eigenlijk wel geschikt om de caravan of vouwwagen te trekken? Lang niet elke EV kan van een trekhaak worden voorzien. En anders is het maximumtrekgewicht mogelijk een beperkende factor.

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Wanneer niet alle tassen achter in de auto passen, biedt een dakkoffer natuurlijk uitkomst. Probleem opgelost! Alleen zorgt een dakkoffer wél voor extra luchtweerstand, en dus voor een hoger stroomverbruik. Waarmee we zijn aanbeland bij het belangrijkste struikelblok voor de reis naar je vakantiebestemming: het opladen van de accu. 

©Gudrun Muschalla

Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?

Inmiddels zijn veruit de meeste elektrische auto’s in staat om op een volle accu meer dan 350 kilometer af te leggen, en 500 kilometer is ook allang geen uitzondering meer. Een actieradius waarmee je normaal gesproken onderweg niet meer om de haverklap een laadpaal hoeft op te zoeken. Maar wanneer je naar het buitenland gaat, is het wel degelijk raadzaam om op het juiste moment een laadpauze in te lassen.

Ook lezen: Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!

In Europa is Nederland met afstand de koploper op het gebied van laadpalen per vierkante kilometer. Maar die luxe kennen veel andere Europese landen (nog) niet. Wanneer je dwars door Frankrijk rijdt of via Oostenrijk onderweg bent naar Hongarije, zul je onderweg veel minder laadstations passeren. Afhankelijk van je vakantiebestemming is het daarom heel verstandig om van tevoren vast uit te dokteren wanneer je onderweg het best kunt stoppen om de accu van je auto op te laden. 

Wat is een veilige afstand voor een laadstop?

Gelukkig zijn de meeste moderne EV’s voorzien van een uitgebreide boordcomputer. Deze houdt nauwkeurig bij hoe hoog je actuele en gemiddelde stroomverbruik is en hoeveel kilometer je nog kunt rijden op de resterende acculading. Desondanks is het verstandig om de actieradius in het buitenland niet op het spits te drijven en je laadmomenten altijd met een veilige marge te bepalen.

Ook al kun je normaal gesproken 400 kilometer op een volle accu rijden, het is veel verstandiger om al na 250 kilometer een snellader op te zoeken – zeker als je een dakkoffer op de auto hebt liggen. Want stel je toch eens voor dat je na 250 km een laadstation voorbij bent gereden, terwijl de eerstvolgende laadmogelijkheid pas 200 km verderop is… 

Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?

Ook de navigatiesystemen van elektrische auto’s worden steeds slimmer. In nieuwe EV’s bestaat steeds vaker de mogelijkheid om naast de snelste of de kortste route óók de meest efficiënte route te kiezen. Het navigatiesysteem houdt daarbij alvast rekening met de laadstops onderweg. Om een voorbeeld te noemen: het navigatiesysteem van de Renault Megane E-Tech Electric, dat via Google Maps werkt, berekent op basis van realtime verkeersinformatie en de locatie van het laadstation de optimale route.

Is jouw elektrische auto niet voorzien van zo’n slim navigatiesysteem? Dan kun je altijd nog terugvallen op handige navigatie-apps voor op je smartphone. Een goed voorbeeld hiervan is ANWB Onderweg. In deze app kun je onder meer het merk en type van je elektrische auto en de acculading bij vertrek invoeren, waarmee precies wordt bepaald wat voor jou de juiste laadmomenten zijn. Ook zaken als de gemiddelde snelheid en de weersomstandigheden worden meegenomen in deze berekening.

Maar er zijn meer handige navigatie-apps beschikbaar die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontwikkeld. Zo staat de ChargeMap Route Planner bekend als een van de beste navigatie-apps (voor EV’s) van dit moment, terwijl ook A Better Route Planner op basis van allerlei vooraf in te voeren gegevens de optimale route naar je vakantiebestemming voor je uitstippelt. Tip: zoek bij het boeken van je vakantie alvast uit waar in de buurt van je camping of appartement de dichtstbijzijnde laadpaal staat. Zodat je de accu van je EV voor de rit terug naar huis weer helemaal kunt opladen. Inmiddels worden ook op steeds meer campings laadpalen geïnstalleerd. 

©Publicis Conseil

Welke laadpassen werken in het buitenland?

Zoveel verschillende elektrische auto’s, zoveel verschillende aanbieders van laadpunten. In december 2022 stond de teller op zo’n 575.000 laadpunten in Europa. Maar met jouw laadpas kun je niet bij elk laadstation terecht. Met de ANWB Laadpas kun je bij meer dan 200.000 Europese laadpunten de accu van je elektrische auto opladen, als je de Shell Recharge laadpas hebt, heb je toegang tot ruim 300.000 laadpalen.

Doordat de laadpaaldichtheid in sommige Europese landen nog erg laag is, doe je er verstandig aan om vóór de vakantietrip op z’n minst één extra laadpas te bestellen van een andere (internationale) aanbieder. En liefst misschien zelfs wel een tweede reservepas, zodat je onderweg nooit voor onaangename verrassingen komt te staan als een laadpaal jouw standaard pas weigert. De laadpas van Plugsurfing wordt op de meeste plekken in Europa geaccepteerd, en je hoeft geen maandelijkse abonnementskosten te betalen. 

©Volkswagen AG

De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt – wat nu?!

Wanneer de accu van je elektrische auto leeg is, kun je meestal gebruikmaken van de pechhulpservice van het betreffende automerk – ervan uitgaande dat jouw auto hiervoor nog steeds in aanmerking komt. Check dat voor de zekerheid bij de merkdealer. Komt jouw auto hiervoor niet meer in aanmerking, dan biedt de ANWB speciaal voor elektrische auto’s een pechhulppakket aan, zodat je ook in je vakantieland wordt geholpen wanneer jouw elektrische auto je een keer in de steek laat.

©@GREG

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue!
▼ Volgende artikel
Eindelijk: WhatsApp werkt aan een eigen Apple Watch-app
Gezond leven

Eindelijk: WhatsApp werkt aan een eigen Apple Watch-app

WhatsApp werkt aan een officiële app voor de Apple Watch. De chatdienst test op dit moment een bètaversie via Apples TestFlight-programma. Daarmee kunnen gebruikers voor het eerst rechtstreeks vanaf hun horloge berichten niet alleen lezen, maar ook beantwoorden.

De nieuwe Apple Watch-versie is een zogenoemde companion-app en werkt dus alleen in combinatie met een iPhone. Zonder telefoon in de buurt blijven berichten onbereikbaar. Zodra het horloge gekoppeld is met de iPhone, wordt WhatsApp automatisch herkend; een aparte QR-code scannen is niet nodig.

Basisfunctionaliteit aanwezig

In de huidige bètaversie van de chat-app kunnen gebruikers recente chats openen, berichten lezen en antwoorden sturen met emoji's, korte standaardreacties of voiceberichten. Ook ontvangen media, zoals foto's en spraakopnames, zijn voortaan zichtbaar en afspeelbaar. De interface is eenvoudig gehouden en sluit aan bij de stijl van watchOS.

©WhatsApp

Vereisten en beschikbaarheid
De bètaversie is beschikbaar via WhatsApp beta for iOS build 25.32.10.71 in TestFlight en vereist watchOS 10.0 of hoger. Alleen gebruikers met toegang tot het TestFlight-programma kunnen de app momenteel uitproberen. WhatsApp heeft nog niet aangegeven wanneer de publieke versie verschijnt.

Voorzichtige eerste stap

Tot nu toe konden Apple Watch-gebruikers alleen WhatsApp-meldingen ontvangen en daarop summier reageren. Met deze bètaversie komt daar voorzichtig verandering in: voor het eerst is er een aparte app waarmee gesprekken vanaf de pols kunnen worden beheerd. Omdat de iPhone nog steeds nodig is, blijft de functionaliteit enigszins beperkt, maar de test laat zien dat WhatsApp de integratie met watchOS langzaam maar zeker serieus neemt en eindelijk uitbreidt.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: vijf 4K-beveiligingscamera’s voor om het huis tot 200 euro
© EdwardSamuel - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Waar voor je geld: vijf 4K-beveiligingscamera’s voor om het huis tot 200 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Het wordt steeds vroeger donker en dan is het prettig als je je huis ook 's-avonds goed kunt beveiligen. Dat kan met een goede beveiligingscamera. Wij vonden vijf 4K-modellen voor je voor minder dan 200 euro.

Als je een beveiligingscamera zoekt die haarscherpe beelden levert, is 4K-resolutie inmiddels gemeengoed geworden. Voor minder dan tweehonderd euro zijn er verrassend veel camera’s die niet alleen in hoge kwaliteit filmen, maar ook lokaal kunnen opslaan en op afstand te bedienen zijn via een app. Wij vonden vijf modellen voor je.

eufyCam 3 S330

De Eufy S330 eufyCam (eufyCam 3) is een draadloze IP-beveiligingscamera voor buiten die je huis in 4K-kwaliteit bewaakt. De camera heeft een maximale resolutie van 3840 × 2160 pixels en een groothoek van 135 graden, zodat je een brede kijkhoek hebt. Het apparaat is bedoeld voor buitengebruik en voldoet aan IP65 (stofdicht en beschermd tegen sproeiwater) en kan werken tussen –20 °C en 50 °C. Je installeert de camera eenvoudig met de meegeleverde muurbevestiging. Dankzij de geïntegreerde speakers en microfoon kun je tweewegsaudio gebruiken, zodat je op afstand kunt communiceren met mensen in de buurt.

De eufyCam 3 biedt meerdere detectiefuncties. Hij onderscheidt mensen en voertuigen, heeft een bewegingsdetector en zoomfunctie en geeft een melding op je telefoon wanneer er iets wordt gedetecteerd. Voor het nachtzicht gebruikt de camera infrarood, zodat je ook ’s nachts duidelijke beelden hebt. Indien nodig kun je de ingebouwde sirene van 100 dB activeren om indringers af te schrikken. De camera heeft 16 GB aan geïntegreerd flashgeheugen en werkt op een oplaadbare lithium-accu, waardoor er geen abonnement voor cloudopslag nodig is.

EZVIZ BC1C Pro

De EZVIZ BC1C Pro is een oplaadbare beveiligingscamera die speciaal is ontworpen voor buitengebruik. Deze camera werkt volledig draadloos en ondersteunt wifi, waardoor je hem overal rondom je huis kunt monteren. Een geïntegreerd zonnepaneel en een krachtige 10 400 mAh-accu zorgen ervoor dat je de batterij slechts af en toe hoeft op te laden; volgens de fabrikant kan de camera tot 180 dagen werken zonder stopcontact. De camera levert haarscherpe beelden dankzij de 4K Ultra HD-resolutie en heeft een Always-On Video-functie die continu opneemt. ’s Nachts zorgt kleurennachtzicht voor heldere beelden.

De BC1C Pro beschikt over AI-ondersteunde bewegingsdetectie die onderscheid maakt tussen personen en voertuigen, zodat je minder ongewenste meldingen krijgt. Je ontvangt via de EZVIZ-app slimme meldingen op je smartphone en je kunt via tweeweg-spraak met bezoekers praten. Voor lokale opslag is een microSD-slot aanwezig waarmee je tot 512 GB kunt opslaan. De camera heeft bovendien een ingebouwd alarm en twee LED-spotlights om indringers af te schrikken. De behuizing is weersbestendig, waardoor het apparaat geschikt is voor buitenplaatsing.

TP-Link Tapo C560WS

De TP-Link Tapo C560WS is een 4K-camera (8 megapixel) die je op afstand kunt draaien en kantelen. Volgens de specificaties heeft deze camera een resolutie van 3840 × 2160 pixels en ondersteunt hij 25 frames per seconde. Je kunt hem 360 graden draaien en verticaal kantelen om een groot gebied rondom je huis te overzien. Voor de verbinding kan de camera gebruikmaken van zowel een 100 Mbps Ethernetverbinding als wifi (802.11a/b/g/n/ac/ax), waardoor je hem ook via je draadloze netwerk kunt gebruiken. De stroomvoorziening verloopt via netspanning; er is dus geen batterij om te vervangen.

De Tapo C560WS is uitgerust met audiodetectie en bewegingsdetectie, een ingebouwde microfoon en speaker, geïntegreerde verlichting en een sirene. Voor nachtzicht wordt zowel IR-licht als een spotlight gebruikt, zodat je ook ’s nachts beeld in kleur kunt krijgen. Dankzij de IP66-classificatie is de camera volledig stofdicht en spatwaterdicht. Je kunt beelden lokaal opslaan op een microSD-kaart of via een NAS. De camera ondersteunt Onvif voor koppeling aan andere systemen. Met de Tapo-app stel je de bewegingsdetectie in en volg je live-beelden, terwijl de tweeweg-audio je laat praten met mensen die voor de camera staan.

Reolink P430 4K PoE IP-camera

De Reolink P430 is een 4K-PoE-camera met een 5× optische zoom. De camera heeft geïntegreerde spotlights en ondersteunt kleurennachtzicht, zodat je ook in het donker kleuren kunt zien. Slimme detectie onderscheidt personen, voertuigen en andere bewegingen en stuurt direct meldingen naar je smartphone. Het apparaat beschikt over een sirene en felle lampen om ongewenste bezoekers af te schrikken. Met tweeweg-audio kun je via de app met bezoekers praten.

Deze Reolink-camera wordt gevoed via Power over Ethernet (PoE), waardoor je via één kabel zowel data als stroom levert. Voor opslag kun je kiezen uit meerdere opties: een microSD-kaart tot 256 GB, een NVR-systeem of een FTP-server. De behuizing heeft een IP67-classificatie, wat betekent dat de camera volledig beschermd is tegen stof en regen. Het model is gericht op buitengebruik en kan eenvoudig worden geïntegreerd in een Reolink-NVR-systeem voor een groter beveiligingsnetwerk.

EZVIZ EB5 4K Solar camera

De EZVIZ EB5 4K combineert een 4K-camera met zonne-energie. Het apparaat is uitgerust met een 1/2,7-inch CMOS-sensor, een diafragma van F1,6 en levert video met een maximale resolutie van 3840 × 2160 pixels. De camera werkt volledig draadloos dankzij een ingebouwde 10 400 mAh-accu en een 1,4 W zonnepaneel, zodat twee uur zonlicht per dag voldoende is om hem draaiende te houden. Het apparaat ondersteunt Wi-Fi 6 voor een stabiele draadloze verbinding, zelfs rond grote huizen.

Voor nachtzicht gebruikt de EB5 zowel infrarood als led-spotlights, wat zorgt voor helder kleurbeeld in het donker. Een AI-systeem onderscheidt personen en voertuigen en stuurt direct meldingen naar jouw smartphone. Dankzij Always-On Video maakt de camera automatisch opnames op vaste tijden, waardoor hij 24/7 bewaakt. Er zijn tweeweg-audio en een ingebouwde sirene met spotlights om bezoekers aan te spreken of af te schrikken. Voor opslag kun je een microSD-kaart tot 512 GB gebruiken of kiezen voor cloudopslag. De behuizing is IP65-gecertificeerd en bestand tegen regen, stof en sneeuw. Het beeldveld is breed: 113 graden horizontaal, 60 graden verticaal en 135 graden diagonaal.