ID.nl logo
De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto
Mobiliteit

De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Op wintersport of zomervakantie? Zodra je thuis de deur op slot hebt gedraaid, wil je toch dat de ontspanning begint. Maar pas op: ga je met een elektrische auto op reis, dan is een gedegen voorbereiding noodzakelijk om zonder stress op je vakantiebestemming aan te komen. Anders loop je onderweg al snel het risico op onrust, frustratie en wantrouwen…

In dit artikel vertellen we hoe je je het beste kunt voorbereiden op een ontspannen vakantiereis met een elektrische auto. We geven antwoord op de volgende vragen:

  • Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?
  • Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?
  • Wat is een veilige afstand voor een laadstop?
  • Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?
  • Kun je jouw laadpas ook gebruiken in het buitenland?
  • De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt - wat nu?!

©Jacco van de Kuilen

Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?

Inpakken en wegwezen – veel meer voorbereiding was er nooit nodig als je met een auto op benzine, diesel of LPG op vakantie ging. Maar wanneer je net een elektrische auto hebt gekocht, zal al snel blijken dat de rit naar de wintersport of naar je vakantiebestemming in de zon meer voorwerk verlangt. Je moet rekening houden met tal van vraagstukken waar je eerder nooit aan hoefde te denken. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: is jouw elektrische auto eigenlijk wel geschikt om de caravan of vouwwagen te trekken? Lang niet elke EV kan van een trekhaak worden voorzien. En anders is het maximumtrekgewicht mogelijk een beperkende factor.

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Wanneer niet alle tassen achter in de auto passen, biedt een dakkoffer natuurlijk uitkomst. Probleem opgelost! Alleen zorgt een dakkoffer wél voor extra luchtweerstand, en dus voor een hoger stroomverbruik. Waarmee we zijn aanbeland bij het belangrijkste struikelblok voor de reis naar je vakantiebestemming: het opladen van de accu. 

©Gudrun Muschalla

Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?

Inmiddels zijn veruit de meeste elektrische auto’s in staat om op een volle accu meer dan 350 kilometer af te leggen, en 500 kilometer is ook allang geen uitzondering meer. Een actieradius waarmee je normaal gesproken onderweg niet meer om de haverklap een laadpaal hoeft op te zoeken. Maar wanneer je naar het buitenland gaat, is het wel degelijk raadzaam om op het juiste moment een laadpauze in te lassen.

Ook lezen: Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!

In Europa is Nederland met afstand de koploper op het gebied van laadpalen per vierkante kilometer. Maar die luxe kennen veel andere Europese landen (nog) niet. Wanneer je dwars door Frankrijk rijdt of via Oostenrijk onderweg bent naar Hongarije, zul je onderweg veel minder laadstations passeren. Afhankelijk van je vakantiebestemming is het daarom heel verstandig om van tevoren vast uit te dokteren wanneer je onderweg het best kunt stoppen om de accu van je auto op te laden. 

Wat is een veilige afstand voor een laadstop?

Gelukkig zijn de meeste moderne EV’s voorzien van een uitgebreide boordcomputer. Deze houdt nauwkeurig bij hoe hoog je actuele en gemiddelde stroomverbruik is en hoeveel kilometer je nog kunt rijden op de resterende acculading. Desondanks is het verstandig om de actieradius in het buitenland niet op het spits te drijven en je laadmomenten altijd met een veilige marge te bepalen.

Ook al kun je normaal gesproken 400 kilometer op een volle accu rijden, het is veel verstandiger om al na 250 kilometer een snellader op te zoeken – zeker als je een dakkoffer op de auto hebt liggen. Want stel je toch eens voor dat je na 250 km een laadstation voorbij bent gereden, terwijl de eerstvolgende laadmogelijkheid pas 200 km verderop is… 

Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?

Ook de navigatiesystemen van elektrische auto’s worden steeds slimmer. In nieuwe EV’s bestaat steeds vaker de mogelijkheid om naast de snelste of de kortste route óók de meest efficiënte route te kiezen. Het navigatiesysteem houdt daarbij alvast rekening met de laadstops onderweg. Om een voorbeeld te noemen: het navigatiesysteem van de Renault Megane E-Tech Electric, dat via Google Maps werkt, berekent op basis van realtime verkeersinformatie en de locatie van het laadstation de optimale route.

Is jouw elektrische auto niet voorzien van zo’n slim navigatiesysteem? Dan kun je altijd nog terugvallen op handige navigatie-apps voor op je smartphone. Een goed voorbeeld hiervan is ANWB Onderweg. In deze app kun je onder meer het merk en type van je elektrische auto en de acculading bij vertrek invoeren, waarmee precies wordt bepaald wat voor jou de juiste laadmomenten zijn. Ook zaken als de gemiddelde snelheid en de weersomstandigheden worden meegenomen in deze berekening.

Maar er zijn meer handige navigatie-apps beschikbaar die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontwikkeld. Zo staat de ChargeMap Route Planner bekend als een van de beste navigatie-apps (voor EV’s) van dit moment, terwijl ook A Better Route Planner op basis van allerlei vooraf in te voeren gegevens de optimale route naar je vakantiebestemming voor je uitstippelt. Tip: zoek bij het boeken van je vakantie alvast uit waar in de buurt van je camping of appartement de dichtstbijzijnde laadpaal staat. Zodat je de accu van je EV voor de rit terug naar huis weer helemaal kunt opladen. Inmiddels worden ook op steeds meer campings laadpalen geïnstalleerd. 

©Publicis Conseil

Welke laadpassen werken in het buitenland?

Zoveel verschillende elektrische auto’s, zoveel verschillende aanbieders van laadpunten. In december 2022 stond de teller op zo’n 575.000 laadpunten in Europa. Maar met jouw laadpas kun je niet bij elk laadstation terecht. Met de ANWB Laadpas kun je bij meer dan 200.000 Europese laadpunten de accu van je elektrische auto opladen, als je de Shell Recharge laadpas hebt, heb je toegang tot ruim 300.000 laadpalen.

Doordat de laadpaaldichtheid in sommige Europese landen nog erg laag is, doe je er verstandig aan om vóór de vakantietrip op z’n minst één extra laadpas te bestellen van een andere (internationale) aanbieder. En liefst misschien zelfs wel een tweede reservepas, zodat je onderweg nooit voor onaangename verrassingen komt te staan als een laadpaal jouw standaard pas weigert. De laadpas van Plugsurfing wordt op de meeste plekken in Europa geaccepteerd, en je hoeft geen maandelijkse abonnementskosten te betalen. 

De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt – wat nu?!

Wanneer de accu van je elektrische auto leeg is, kun je meestal gebruikmaken van de pechhulpservice van het betreffende automerk – ervan uitgaande dat jouw auto hiervoor nog steeds in aanmerking komt. Check dat voor de zekerheid bij de merkdealer. Komt jouw auto hiervoor niet meer in aanmerking, dan biedt de ANWB speciaal voor elektrische auto’s een pechhulppakket aan, zodat je ook in je vakantieland wordt geholpen wanneer jouw elektrische auto je een keer in de steek laat.

©@GREG

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue!
▼ Volgende artikel
Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht
Zekerheid & gemak

Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht

Je hoort het steeds vaker: iemand klikt op een link en belandt op een nepwebsite van de bank, waar intussen persoonlijke gegevens worden ingevuld. Of er komt ineens een WhatsApp-bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om snel geld over te maken voor een ticket of een nieuwe telefoon. Natuurlijk trap jij daar niet zomaar in. Maar hoe herken je dit soort berichten nu het makkelijkst?

Online oplichting is een van de grootste zorgenkindjes van banken en de politie. Er wordt jaarlijks voor miljoenen gefraudeerd met valse links en nepberichten die via sms, e-mail of WhatsApp worden verstuurd. En met de komst van AI wordt het voor criminelen steeds makkelijk om zulke berichten zo echt mogelijk te laten lijken.

Goed lezen

Het herkennen van spamberichten of nepverzoeken om geld over te maken is niet altijd eenvoudig. Belangrijkste vuistregel: gaat het om geld, zeker om grote bedragen, controleer het bericht dan extra goed. Bij e-mail is dat meestal goed te doen. Twijfel je of een bericht een phishingmail is, beweeg dan met de muis over een link zonder erop te klikken. Onderaan in je browser verschijnt de url waar de link naartoe leidt.

Door met je muis over een linkje te zweven, zie je onderin waar de link naartoe gaat. Een goede controle voordat je de link ook daadwerkelijk aanklikt.

Soms zijn die adressen zo onduidelijk dat je er weinig uit kunt opmaken. Klik in dat geval met de rechtermuisknop op de link en kies Koppeling kopiëren. Plak het adres vervolgens in Kladblok, zodat je het kunt bekijken zonder de site daadwerkelijk te openen. Dat is de veiligste manier om te controleren waar de link naartoe verwijst. Vaak zie je dan vreemde of onbekende domeinnamen, een duidelijke aanwijzing dat de mail niet van je bank afkomstig is.

Twijfel? Bellen!

Krijg je een vreemd WhatsApp- of sms-bericht waarin het lijkt alsof een bekende je vraagt om geld over te maken, bijvoorbeeld omdat hij een ticket is kwijtgeraakt of omdat haar telefoon gestolen zou zijn? Dat kán natuurlijk echt zijn, maar vaak is het helaas nep. Zelfs als details in het bericht kloppen, zoals het land waar die persoon verblijft. Slimme oplichters halen dit soort informatie namelijk gewoon van sociale media. Nog een reden dus om niet zomaar online te delen dat je op vakantie gaat en waarheen.

Ga je op vakantie? dan zet je dat natuurlijk niet op social media.

Twijfel je aan de echtheid van het bericht? Bel de persoon zelf om het te controleren. Heb je daar ook geen goed gevoel bij en is diegene met anderen op reis, bijvoorbeeld met partner of kinderen, neem dan contact op met hen om te checken of het verhaal klopt. Dan heb je de waarheid meestal snel boven tafel.

Bankcontrole

Sommige banken helpen klanten bij het tegengaan van fraude. Bij de ING kun je bijvoorbeeld controleren of de bank jou ook echt belt op het moment dat je iemand aan de lijn hebt die zegt dat hij of zij van de ING is. Daarvoor hoef je alleen maar de ING-app te openen en te klikken op de knop 'Check het gesprek'.

Andere banken gebruiken andere methoden, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat jouw bank je nooit belt. En als ze dat wel doen, zullen ze je nooit vragen om je geld (tijdelijk) over te boeken naar een andere rekening, je opdracht geven om je bankpas af te geven aan een koerier of vragen om je gebruikersnaam en wachtwoord.

Gebeurt dat wel, hang dan direct op en bel vervolgens je eigen bank. Al is het maar om te melden dat er scammers actief zijn.

Extra beveiliging

Wil je zelf niet constant controleren of een e-mailtje of berichtje echt is, maar kun je daar wat extra hulp bij gebruiken? Kies dan voor een goed beveiligingspakket. Vrijwel alle beveiligingssuites vissen dergelijke mailtjes er zo voor je uit en markeren deze als zijnde spam, of verplaatsen deze dan automatisch naar een aparte folder in je mailbox.

Bitdefender Premium Security is een allround beveiligingspakket die je mailboxen in de gaten houdt en automatisch controleert op spamberichten en scam-mails. Mailtjes die veilig zijn worden indien gewenst aangeduid met een groen 'Bitdefender Safe'-labeltje. Prettig daarbij is dat je die aanduiding ook op andere apparaten ziet waar je je mail leest, omdat Bitdefender op serverniveau controleert en niet alleen je lokale mailbox. Alles wordt dus online al voor je in de gaten gehouden.

Mailtjes met het groene Bitdefender Safe-labeltje zijn veilig.

Dat geldt natuurlijk ook voor alle software die je downloadt, ook dat wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van malware. En wie het zekere voor het onzekere neemt, maakt in Bitdefender ook nog eens gebruik van de extra AI-hulp Scam Copilot. Dankzij de ingebouwde chatfunctie kun je bijvoorbeeld een vraag stellen over scamming, maar ook een screenshot sturen van een sms- of WhatsApp-bericht. Scam Copilot scant het bericht en kan aangeven of het om een scambericht gaat.

Blijf alert

Een compleet beveiligingspakket is tegenwoordig toch echt wel een must. Zulke software neemt je aardig wat werk uit handen wat betreft de controle op fishing- en scammingmailtjes en de continu beveiliging van je apparaten als het op virussen en malware aankomt. De ontwikkelingen gaan echter snel en AI wordt meer en meer gebruikt om mensen te misleiden. Dat betekent dat je zelf ook constant alert moet blijven en je jezelf eigenlijk moet trainen om valse berichten te herkennen. Met een extra hulp als Scam Copilot van Bitdefender kun je dergelijke berichten al veel sneller onderscheppen, maar vereist het nog wel een extra stap aan jouw zijde, zoals het opsturen van een verdachte screenshot van een nep-WhatsApp-bericht. Blijf dus altijd opletten, hoe echt een bericht ook lijkt.

▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur
© Rens Blom
Huis

Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur

De Google Pixel 10 Pro XL is de nieuwste en duurste reguliere smartphone van het merk. In deze review nemen we het toestel met een adviesprijs van 1299 euro onder de loep.

Uitstekend
Conclusie

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we aan de hoge kant.

Plus- en minpunten
  • Geschikt voor magnetische accessoires
  • Uitstekende camera's
  • Frisse software vol AI en 7 jaar updates
  • Zwaar
  • Processor minder krachtig
  • Kortere accuduur
  • Veel AI-functies nog niet in Nederland te gebruiken

Herkenbaar ontwerp met nieuwtje

Leg je de Pixel 10 Pro XL naast de 9 Pro XL, dan moet je wel heel goed kijken om verschillen te ontdekken. De toestellen ogen praktisch identiek. Maar er zijn wel degelijk verschillen. De Pixel 10 Pro XL is bijvoorbeeld nog zwaarder geworden en is met zijn 232 gram een van de zwaarste telefoons van het moment.

©Rens Blom

Daarnaast ondersteunt de Pixel 10 Pro XL als eerste bekende Android-smartphone magnetische accessoires aan de achterzijde (via Qi2). Je kunt bestaande Apple MagSafe-accessoires van je iPhone daardoor met de Pixel 10 Pro XL gebruiken, wat tof is en goed werkt.

©Rens Blom

De Pixel 10 Pro XL hangt keurig aan een MagSafe-oplader van Zens.

Goed om te weten: naast de Pixel 10 Pro XL zijn er ook een kleinere Pixel 10 en 10 Pro, die uiteraard andere specificaties én prijzen hebben. De Pixel 10 Pro XL heeft een prachtig 6,8-inch oledscherm dat bij de beste schermen hoort. Meer hoeven we er niet over te zeggen. De vingerafdrukscanner achter het scherm functioneert bovendien erg goed.

©Rens Blom

Niet de beste specificaties

Van een smartphone die maar liefst 1299 euro kost verwachten we heel goede specificaties. Google snapt dat en stopt daarom een royale 16 GB werkgeheugen in de Pixel 10 Pro XL, aangevuld met minimaal 256 GB opslagcapaciteit. Maar nu komt het: de Tensor G5-processor van Google zelf haalt het niet bij de chips in andere topsmartphones. Googles Pixel 10 Pro XL is in benchmarks minder snel en beperkt de chip sneller bij gamen om niet te warm te worden. Op papier jammer, in de praktijk merk je hier echter minder van. De smartphone is dan ook snel zat.

Waar je méér van merkt, is de accuduur. De Pixel 10 Pro XL heeft een 5200mAh-accu, wat een redelijk gangbare accucapaciteit is voor een 6,8inch-smartphone. Het lijkt er echter op dat de Tensor G5-chip en het modem minder energiezuinig zijn, want de accuduur maakt weinig indruk. Net als voorgaande Pixel-telefoons moeten we de Pixel 10 Pro XL steevast aan de oplader leggen als we gaan slapen. Op zo'n dag lezen we best wat nieuws op de telefoon, gebruiken we sociale media, plegen we wat belletjes, maken we foto's en gebruiken we een halfuur tot uur de hotspot-functie om in de trein te internetten op onze laptop. Veel andere telefoons hebben aan het eind van zo'n dag meer accu over dan de Pixel 10 Pro XL.

Opladen kan de smartphone via usb-c en draadloos. Bekabeld is de snelste methode; het duurt dan anderhalf uur om de accu volledig op te laden.

©Rens Blom

Uitstekende camera's

Pixel-smartphones staan al jaren bekend om hun uitstekende camera's. De Pixel 10 Pro XL houdt die reputatie hoog en biedt je drie geavanceerde camera's op de achterkant. Het gaat om een primaire camera, een groothoekcamera en een zoomcamera. Met alle camera's kun je overdag én in het donker echt hele goede foto's en video's schieten. Het verschil met de Pixel 9 Pro XL, die we hiervoor regelmatig gebruikten, vinden we echter niet groot. Gek is dat niet, want de 10 Pro XL heeft dezelfde camera's als zijn voorganger. Google zegt wel dat de optische beeldstabilisatie verbeterd is en voegt een zoommodus (tot 100x) toe, die sterk leunt op kunstmatige intelligentie (AI). En ja, tientallen keren zoomen is grappig, maar de resultaten zijn veel minder mooi dan een 'echte foto'. Wij adviseren je daarom om maximaal 10x te zoomen. Dan krijg je echt nog prima foto's.

Hieronder zie je twee fotoseries met telkens van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en verschillende zoomstanden.

©Rens Blom

©Rens Blom

Opfrisbeurt voor software

Op de Pixel 10 Pro XL is Android 16 geïnstalleerd, de nieuwste software. Versie 16 oogt visueel anders dan versie 15 en is met name kleurrijker en vrolijker. Je kunt ook wat meer visuele zaken personaliseren. Wij zijn wel fan van deze opfrisbeurt.

Google stopt de software vol met AI-functies. Wat direct opvalt, is dat de Pixel 10 Pro XL in bijvoorbeeld de Verenigde Staten veel meer AI-functies heeft dan in Nederland. De AI werkt sowieso beter in het Engels. De functies die je hier wél kunt gebruiken, zijn overwegend nuttig en zeker het proberen waard. Nu maar hopen dat er meer (aangekondigde) functies naar Nederland komen.

Het updatebeleid van Google blijft erg goed: zeven jaar Android- en beveiligingsupdates. Wij vinden zeven jaar heel netjes, want we kunnen ons goed voorstellen dat het toestel na zeven jaar gebruik naar het einde van zijn (technische) levensduur kruipt.

Conclusie: Google Pixel 10 Pro XL kopen?

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we ook aan de hoge kant.