ID.nl logo
De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto
Mobiliteit

De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Op wintersport of zomervakantie? Zodra je thuis de deur op slot hebt gedraaid, wil je toch dat de ontspanning begint. Maar pas op: ga je met een elektrische auto op reis, dan is een gedegen voorbereiding noodzakelijk om zonder stress op je vakantiebestemming aan te komen. Anders loop je onderweg al snel het risico op onrust, frustratie en wantrouwen…

In dit artikel vertellen we hoe je je het beste kunt voorbereiden op een ontspannen vakantiereis met een elektrische auto. We geven antwoord op de volgende vragen:

  • Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?
  • Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?
  • Wat is een veilige afstand voor een laadstop?
  • Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?
  • Kun je jouw laadpas ook gebruiken in het buitenland?
  • De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt - wat nu?!

©Jacco van de Kuilen

Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?

Inpakken en wegwezen – veel meer voorbereiding was er nooit nodig als je met een auto op benzine, diesel of LPG op vakantie ging. Maar wanneer je net een elektrische auto hebt gekocht, zal al snel blijken dat de rit naar de wintersport of naar je vakantiebestemming in de zon meer voorwerk verlangt. Je moet rekening houden met tal van vraagstukken waar je eerder nooit aan hoefde te denken. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: is jouw elektrische auto eigenlijk wel geschikt om de caravan of vouwwagen te trekken? Lang niet elke EV kan van een trekhaak worden voorzien. En anders is het maximumtrekgewicht mogelijk een beperkende factor.

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Wanneer niet alle tassen achter in de auto passen, biedt een dakkoffer natuurlijk uitkomst. Probleem opgelost! Alleen zorgt een dakkoffer wél voor extra luchtweerstand, en dus voor een hoger stroomverbruik. Waarmee we zijn aanbeland bij het belangrijkste struikelblok voor de reis naar je vakantiebestemming: het opladen van de accu. 

©Gudrun Muschalla

Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?

Inmiddels zijn veruit de meeste elektrische auto’s in staat om op een volle accu meer dan 350 kilometer af te leggen, en 500 kilometer is ook allang geen uitzondering meer. Een actieradius waarmee je normaal gesproken onderweg niet meer om de haverklap een laadpaal hoeft op te zoeken. Maar wanneer je naar het buitenland gaat, is het wel degelijk raadzaam om op het juiste moment een laadpauze in te lassen.

Ook lezen: Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!

In Europa is Nederland met afstand de koploper op het gebied van laadpalen per vierkante kilometer. Maar die luxe kennen veel andere Europese landen (nog) niet. Wanneer je dwars door Frankrijk rijdt of via Oostenrijk onderweg bent naar Hongarije, zul je onderweg veel minder laadstations passeren. Afhankelijk van je vakantiebestemming is het daarom heel verstandig om van tevoren vast uit te dokteren wanneer je onderweg het best kunt stoppen om de accu van je auto op te laden. 

Wat is een veilige afstand voor een laadstop?

Gelukkig zijn de meeste moderne EV’s voorzien van een uitgebreide boordcomputer. Deze houdt nauwkeurig bij hoe hoog je actuele en gemiddelde stroomverbruik is en hoeveel kilometer je nog kunt rijden op de resterende acculading. Desondanks is het verstandig om de actieradius in het buitenland niet op het spits te drijven en je laadmomenten altijd met een veilige marge te bepalen.

Ook al kun je normaal gesproken 400 kilometer op een volle accu rijden, het is veel verstandiger om al na 250 kilometer een snellader op te zoeken – zeker als je een dakkoffer op de auto hebt liggen. Want stel je toch eens voor dat je na 250 km een laadstation voorbij bent gereden, terwijl de eerstvolgende laadmogelijkheid pas 200 km verderop is… 

Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?

Ook de navigatiesystemen van elektrische auto’s worden steeds slimmer. In nieuwe EV’s bestaat steeds vaker de mogelijkheid om naast de snelste of de kortste route óók de meest efficiënte route te kiezen. Het navigatiesysteem houdt daarbij alvast rekening met de laadstops onderweg. Om een voorbeeld te noemen: het navigatiesysteem van de Renault Megane E-Tech Electric, dat via Google Maps werkt, berekent op basis van realtime verkeersinformatie en de locatie van het laadstation de optimale route.

Is jouw elektrische auto niet voorzien van zo’n slim navigatiesysteem? Dan kun je altijd nog terugvallen op handige navigatie-apps voor op je smartphone. Een goed voorbeeld hiervan is ANWB Onderweg. In deze app kun je onder meer het merk en type van je elektrische auto en de acculading bij vertrek invoeren, waarmee precies wordt bepaald wat voor jou de juiste laadmomenten zijn. Ook zaken als de gemiddelde snelheid en de weersomstandigheden worden meegenomen in deze berekening.

Maar er zijn meer handige navigatie-apps beschikbaar die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontwikkeld. Zo staat de ChargeMap Route Planner bekend als een van de beste navigatie-apps (voor EV’s) van dit moment, terwijl ook A Better Route Planner op basis van allerlei vooraf in te voeren gegevens de optimale route naar je vakantiebestemming voor je uitstippelt. Tip: zoek bij het boeken van je vakantie alvast uit waar in de buurt van je camping of appartement de dichtstbijzijnde laadpaal staat. Zodat je de accu van je EV voor de rit terug naar huis weer helemaal kunt opladen. Inmiddels worden ook op steeds meer campings laadpalen geïnstalleerd. 

©Publicis Conseil

Welke laadpassen werken in het buitenland?

Zoveel verschillende elektrische auto’s, zoveel verschillende aanbieders van laadpunten. In december 2022 stond de teller op zo’n 575.000 laadpunten in Europa. Maar met jouw laadpas kun je niet bij elk laadstation terecht. Met de ANWB Laadpas kun je bij meer dan 200.000 Europese laadpunten de accu van je elektrische auto opladen, als je de Shell Recharge laadpas hebt, heb je toegang tot ruim 300.000 laadpalen.

Doordat de laadpaaldichtheid in sommige Europese landen nog erg laag is, doe je er verstandig aan om vóór de vakantietrip op z’n minst één extra laadpas te bestellen van een andere (internationale) aanbieder. En liefst misschien zelfs wel een tweede reservepas, zodat je onderweg nooit voor onaangename verrassingen komt te staan als een laadpaal jouw standaard pas weigert. De laadpas van Plugsurfing wordt op de meeste plekken in Europa geaccepteerd, en je hoeft geen maandelijkse abonnementskosten te betalen. 

©Volkswagen AG

De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt – wat nu?!

Wanneer de accu van je elektrische auto leeg is, kun je meestal gebruikmaken van de pechhulpservice van het betreffende automerk – ervan uitgaande dat jouw auto hiervoor nog steeds in aanmerking komt. Check dat voor de zekerheid bij de merkdealer. Komt jouw auto hiervoor niet meer in aanmerking, dan biedt de ANWB speciaal voor elektrische auto’s een pechhulppakket aan, zodat je ook in je vakantieland wordt geholpen wanneer jouw elektrische auto je een keer in de steek laat.

©@GREG

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue!
▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal

De Motorola Edge 70 volgt de recente trend van dunne, lichte smartphones, maar dan met een zachter prijskaartje van net geen 800 euro. Hoewel het geen directe concurrent is van vlaggenschepen als de S25 Edge, bewijst de Edge 70 dat een uniek premium ontwerp niet de hoofdprijs hoeft te kosten.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

Plus- en minpunten
  • Licht en slank ontwerp
  • Fijn en kleurrijk amoledscherm
  • Lange batterijduur
  • Robuust en duurzaam
  • Unieke kleurenopties
  • Geen telelens
  • Beperkte opties voor video-opnamen
  • Plaatsing vingerafdrukscanner
  • Onnatuurlijke foto's
  • Veel vooraf geïnstalleerde apps

Met een dikte van nét iets minder dan 6 millimeter en een gewicht van slechts 159 gram is de Edge 70 een van de lichtste en slankste telefoons op de markt. Desondanks voelt het toestel niet goedkoop aan, en dat is te danken aan een stevig aluminium chassis en een op nylon geïnspireerde bekleding. De Edge 70 biedt bovendien uitstekende duurzaamheid: hij heeft een MIL-STD-810H-certificering (MIL staat voor military grade), IP68- en IP69-ratings én is voorzien van Gorilla Glass 7i.

Het 6,7-inch amoledscherm heeft een resolutie van 2712 bij 1220 pixels en een adaptieve verversingssnelheid van 1 tot 120 Hz. Het vlakke oledpaneel biedt daarnaast een hoog contrast. Vooral de levendige, licht verzadigde kleuren, mogelijk gemaakt door de Pantone-nabewerking, vallen positief op. Het enige nadeel aan het display is de laag geplaatste vingerafdrukscanner; om die te gebruiken moet je je duim in een oncomfortabele positie buigen.

©Wesley Akkerman

Uitstekende middenklasser

De Edge 70 wordt aangedreven door de middenklasse Qualcomm Snapdragon 7 Gen 4-processor, bijgestaan door 12 GB werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. Vooral de cpu is op papier minder krachtig dan die van de duurdere vlaggenschepen, maar in de praktijk maakt dat weinig uit. Apps worden snel geopend en multitasking gaat het apparaat goed af. Een groot voordeel is dat de processor niet erg heet wordt onder hoge druk en zijn werk dus zonder morren doet.

Een ander voordeel is dat de 4800mAh-batterij het opvallend lang volhoudt; zelfs bij matig tot zwaar gebruik is dat al snel een volledige dag. Daarmee overtreft hij de duurdere concurrentie van Samsung en Apple. Opladen gaat eveneens vlot, met 68 W bedraad, waardoor je binnen 50 minuten weer een volledig opgeladen batterij hebt. Ook op dit punt scoort Motorola flink wat punten.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Typisch Motorola

Traditioneel doet Motorola het goed op het gebied van software dankzij de bijna stock Android 16-ervaring. Helaas treffen we deze keer behoorlijk wat bloatware aan en zijn er advertenties zichtbaar in de weerapp; dubieus voor een toestel van 800 euro. Tijdens de installatie word je bovendien meermaals gevraagd om voorgestelde apps te installeren. En als je daar nee op zegt, kom je alsnog applicaties tegen waar je niet om vroeg, zoals TikTok en Perplexity AI.

Wat betreft ondersteuning kan de Motorola Edge 70 rekenen op vier Android-upgrades (tot Android 20) en vijf jaar aan beveiligingspatches. Hoewel dat voldoende is voor een middenklasser, blijft het wel iets achter bij de langere support die Samsung en Google bieden. Daarnaast voelt Moto AI nog aan als een achtergesteld project. De functies werken niet allemaal in het Nederlands, waardoor de AI-knop op het toestel eigenlijk nog maar weinig waarde heeft.

Groothoeklens

1x zoom

2x zoom

Foto's maken gaat prima

Het camerasysteem bestaat uit een 50MP-hoofdcamera met optische beeldstabilisatie, een 50MP-ultragroothoeklens en een 50MP-selfiecamera. Bij voldoende licht leveren deze camera's prettig ogende foto's met een ruim dynamisch bereik. Vooral in het donker verrast het toestel: dankzij de grote sensoren blijven beelden helder en gedetailleerd. Jammer is wel dat de software kleuren soms te nadrukkelijk verzadigt, waardoor foto's iets minder natuurlijk overkomen. Voor gebruik op sociale media zijn ze echter meer dan prima.

Toch kent het camerasysteem duidelijke beperkingen. Video's kunnen slechts in 4K met 30 fps worden opgenomen, terwijl beeldstabilisatie alleen werkt bij 1080p en 30 fps. Daarnaast kan de handmatige scherpstelling onverwacht invloed hebben op de helderheid. En doordat er geen telelens aanwezig is, ben je volledig aangewezen op digitale zoom. Begrijpelijk gezien de slanke behuizing van de Edge 70, maar alsnog een teleurstellend compromis.

Macrostand

Motorola Edge 70 kopen?

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro
© Farknot Architect - stock.adobe.
Huis

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Op zoek naar een betaalbare smartphone, maar dan wel eentje met een virtuele simkaart? De redactie van ID.nl is voor je op zoek gegaan naar smartphones met een prijskaartje van onder de 400 euro.

Met een eSim ben je niet meer afhankelijk van een fysiek simkaartje en heb je geen gepriegel meer met het plaatsen van je sim in de telefoon. Je kunt daardoor snel van provider wisselen zonder gedoe. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook ruimte in je apparaat. Perfect voor wie veel reist, omdat je eenvoudig internationale abonnementen kunt activeren. Daarnaast kun je op die manier ook gebruik maken van meerdere telefoonnummers op een enkel toestel, bijvoorbeeld eentje voor werk en prive.

Samsung Galaxy A26 5G

De Galaxy A26 5G combineert een slank ontwerp met krachtige prestaties. Het 6,7-inch FHD+ Super AMOLED-display biedt levendige kleuren en vloeiende beelden dankzij de 120 Hz verversingssnelheid. Onder de motorkap bevindt zich de Exynos 1380-chipset, ondersteund door 4 tot 8 GB RAM, wat zorgt voor soepele multitasking.

De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, zelfs bij weinig licht. Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en IP67-certificering is dit toestel zowel duurzaam als betrouwbaar. Bovendien belooft Samsung tot zes jaar beveiligingsupdates, wat de levensduur van het apparaat verlengt

Redmi Note 13 Pro

De Redmi Note 13 Pro 5G is een krachtpatser in het middensegment. Met een indrukwekkende 200 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie leg je elk detail vast. Het 6,67-inch AMOLED-display met een resolutie van 1220x2712 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor een meeslepende kijkervaring.

Aangedreven door de Snapdragon 7s Gen 2-chipset en beschikbaar met tot 16 GB RAM, biedt dit toestel uitstekende prestaties. De 5100 mAh batterij ondersteunt 67W snelladen, waardoor je snel weer op pad kunt.​

Motorola Moto G35 5G

De Motorola Moto G35 5G biedt solide prestaties voor een betaalbare prijs. Het 6,72-inch LCD-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor vloeiende beelden. De 50 MP Quad Pixel-camera levert scherpe foto's, zelfs bij weinig licht.

Met een batterijcapaciteit van 5000 mAh en ondersteuning voor 5G-connectiviteit blijf je de hele dag verbonden. Hoewel de Unisoc T760-processor niet de snelste is, biedt het toestel voldoende kracht voor dagelijks gebruik

Sony Xperia 10 VI

De Sony Xperia 10 VI is een compacte smartphone met een focus op multimedia. Het 6,1-inch FHD+ OLED-scherm met een 21:9 beeldverhouding is ideaal voor het bekijken van films. Aangedreven door de Snapdragon 6 Gen 1-chipset en uitgerust met 8 GB RAM, biedt het toestel soepele prestaties.

De 48 MP hoofdcamera legt gedetailleerde foto's vast, terwijl de 5000 mAh batterij zorgt voor langdurig gebruik. Met IP68-certificering is het toestel bestand tegen water en stof

Samsung Galaxy A35 5G

De Galaxy A35 5G biedt premium functies in een betaalbaar jasje. Het 6,6-inch FHD+ Super AMOLED-display met een verversingssnelheid van 120 Hz zorgt voor heldere en vloeiende beelden. De 50 MP hoofdcamera met optische beeldstabilisatie legt scherpe foto's vast, terwijl de 13 MP selfiecamera zorgt voor duidelijke zelfportretten.

Aangedreven door de Exynos 1380-chipset en beschikbaar met tot 12 GB RAM, biedt het toestel krachtige prestaties. De 5000 mAh batterij ondersteunt 25W snelladen, en Samsung belooft tot vijf jaar beveiligingsupdates.