ID.nl logo
De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto
Mobiliteit

De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Op wintersport of zomervakantie? Zodra je thuis de deur op slot hebt gedraaid, wil je toch dat de ontspanning begint. Maar pas op: ga je met een elektrische auto op reis, dan is een gedegen voorbereiding noodzakelijk om zonder stress op je vakantiebestemming aan te komen. Anders loop je onderweg al snel het risico op onrust, frustratie en wantrouwen…

In dit artikel vertellen we hoe je je het beste kunt voorbereiden op een ontspannen vakantiereis met een elektrische auto. We geven antwoord op de volgende vragen:

  • Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?
  • Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?
  • Wat is een veilige afstand voor een laadstop?
  • Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?
  • Kun je jouw laadpas ook gebruiken in het buitenland?
  • De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt - wat nu?!

©Jacco van de Kuilen

Waar moet je rekening mee houden als je met een EV naar het buitenland gaat?

Inpakken en wegwezen – veel meer voorbereiding was er nooit nodig als je met een auto op benzine, diesel of LPG op vakantie ging. Maar wanneer je net een elektrische auto hebt gekocht, zal al snel blijken dat de rit naar de wintersport of naar je vakantiebestemming in de zon meer voorwerk verlangt. Je moet rekening houden met tal van vraagstukken waar je eerder nooit aan hoefde te denken. Om een eenvoudig voorbeeld te geven: is jouw elektrische auto eigenlijk wel geschikt om de caravan of vouwwagen te trekken? Lang niet elke EV kan van een trekhaak worden voorzien. En anders is het maximumtrekgewicht mogelijk een beperkende factor.

Laadpaal laten installeren?

Snel een offerte aanvragen doe je via onze zustersite Kieskeurig.nl!

Wanneer niet alle tassen achter in de auto passen, biedt een dakkoffer natuurlijk uitkomst. Probleem opgelost! Alleen zorgt een dakkoffer wél voor extra luchtweerstand, en dus voor een hoger stroomverbruik. Waarmee we zijn aanbeland bij het belangrijkste struikelblok voor de reis naar je vakantiebestemming: het opladen van de accu. 

©Gudrun Muschalla

Wanneer moet je een laadpaal opzoeken?

Inmiddels zijn veruit de meeste elektrische auto’s in staat om op een volle accu meer dan 350 kilometer af te leggen, en 500 kilometer is ook allang geen uitzondering meer. Een actieradius waarmee je normaal gesproken onderweg niet meer om de haverklap een laadpaal hoeft op te zoeken. Maar wanneer je naar het buitenland gaat, is het wel degelijk raadzaam om op het juiste moment een laadpauze in te lassen.

Ook lezen: Private lease: deze 10 elektrische kilometervreters zijn het goedkoopst!

In Europa is Nederland met afstand de koploper op het gebied van laadpalen per vierkante kilometer. Maar die luxe kennen veel andere Europese landen (nog) niet. Wanneer je dwars door Frankrijk rijdt of via Oostenrijk onderweg bent naar Hongarije, zul je onderweg veel minder laadstations passeren. Afhankelijk van je vakantiebestemming is het daarom heel verstandig om van tevoren vast uit te dokteren wanneer je onderweg het best kunt stoppen om de accu van je auto op te laden. 

Wat is een veilige afstand voor een laadstop?

Gelukkig zijn de meeste moderne EV’s voorzien van een uitgebreide boordcomputer. Deze houdt nauwkeurig bij hoe hoog je actuele en gemiddelde stroomverbruik is en hoeveel kilometer je nog kunt rijden op de resterende acculading. Desondanks is het verstandig om de actieradius in het buitenland niet op het spits te drijven en je laadmomenten altijd met een veilige marge te bepalen.

Ook al kun je normaal gesproken 400 kilometer op een volle accu rijden, het is veel verstandiger om al na 250 kilometer een snellader op te zoeken – zeker als je een dakkoffer op de auto hebt liggen. Want stel je toch eens voor dat je na 250 km een laadstation voorbij bent gereden, terwijl de eerstvolgende laadmogelijkheid pas 200 km verderop is… 

Hoe bepaal je de juiste route naar je vakantiebestemming?

Ook de navigatiesystemen van elektrische auto’s worden steeds slimmer. In nieuwe EV’s bestaat steeds vaker de mogelijkheid om naast de snelste of de kortste route óók de meest efficiënte route te kiezen. Het navigatiesysteem houdt daarbij alvast rekening met de laadstops onderweg. Om een voorbeeld te noemen: het navigatiesysteem van de Renault Megane E-Tech Electric, dat via Google Maps werkt, berekent op basis van realtime verkeersinformatie en de locatie van het laadstation de optimale route.

Is jouw elektrische auto niet voorzien van zo’n slim navigatiesysteem? Dan kun je altijd nog terugvallen op handige navigatie-apps voor op je smartphone. Een goed voorbeeld hiervan is ANWB Onderweg. In deze app kun je onder meer het merk en type van je elektrische auto en de acculading bij vertrek invoeren, waarmee precies wordt bepaald wat voor jou de juiste laadmomenten zijn. Ook zaken als de gemiddelde snelheid en de weersomstandigheden worden meegenomen in deze berekening.

Maar er zijn meer handige navigatie-apps beschikbaar die speciaal voor elektrische auto’s zijn ontwikkeld. Zo staat de ChargeMap Route Planner bekend als een van de beste navigatie-apps (voor EV’s) van dit moment, terwijl ook A Better Route Planner op basis van allerlei vooraf in te voeren gegevens de optimale route naar je vakantiebestemming voor je uitstippelt. Tip: zoek bij het boeken van je vakantie alvast uit waar in de buurt van je camping of appartement de dichtstbijzijnde laadpaal staat. Zodat je de accu van je EV voor de rit terug naar huis weer helemaal kunt opladen. Inmiddels worden ook op steeds meer campings laadpalen geïnstalleerd. 

©Publicis Conseil

Welke laadpassen werken in het buitenland?

Zoveel verschillende elektrische auto’s, zoveel verschillende aanbieders van laadpunten. In december 2022 stond de teller op zo’n 575.000 laadpunten in Europa. Maar met jouw laadpas kun je niet bij elk laadstation terecht. Met de ANWB Laadpas kun je bij meer dan 200.000 Europese laadpunten de accu van je elektrische auto opladen, als je de Shell Recharge laadpas hebt, heb je toegang tot ruim 300.000 laadpalen.

Doordat de laadpaaldichtheid in sommige Europese landen nog erg laag is, doe je er verstandig aan om vóór de vakantietrip op z’n minst één extra laadpas te bestellen van een andere (internationale) aanbieder. En liefst misschien zelfs wel een tweede reservepas, zodat je onderweg nooit voor onaangename verrassingen komt te staan als een laadpaal jouw standaard pas weigert. De laadpas van Plugsurfing wordt op de meeste plekken in Europa geaccepteerd, en je hoeft geen maandelijkse abonnementskosten te betalen. 

De accu is bijna leeg en er is geen (werkende) laadpaal in de buurt – wat nu?!

Wanneer de accu van je elektrische auto leeg is, kun je meestal gebruikmaken van de pechhulpservice van het betreffende automerk – ervan uitgaande dat jouw auto hiervoor nog steeds in aanmerking komt. Check dat voor de zekerheid bij de merkdealer. Komt jouw auto hiervoor niet meer in aanmerking, dan biedt de ANWB speciaal voor elektrische auto’s een pechhulppakket aan, zodat je ook in je vakantieland wordt geholpen wanneer jouw elektrische auto je een keer in de steek laat.

©@GREG

Wil je een laadpaal thuis laten plaatsen? Check hier het aanbod bij Coolblue!
▼ Volgende artikel
Van FM tot DAB+: zo vind je makkelijk je favoriete zenders op je draagbare radio
© Sanhanat
Huis

Van FM tot DAB+: zo vind je makkelijk je favoriete zenders op je draagbare radio

Een draagbare radio is handig om overal naar muziek, nieuws of je favoriete programma's te luisteren. Maar welke opties heb je om signalen te ontvangen, en hoe zorg je ervoor dat je eenvoudig de juiste zenders vindt? In dit artikel leggen we de verschillende ontvangstmethodes uit en geven we praktische tips om optimaal gebruik te maken van je radio.

In dit artikel lees je over: 📻 Analoge FM 📻 DAB+ 📻 Internetradio 📻 AM-radio Ook krijg je tips voor het makkelijk vinden en opslaan van je favoriete zenders.

Lees ook: Draagbare radio nodig (voor je noodpakket bijvoorbeeld)? Dit zijn je mogelijkheden

Hoe je je favoriete zenders kunt vinden, hangt voor een groot deel af van welk soort ontvangst je radio ondersteunt. Elke methode heeft zo zijn eigen kenmerken en voordelen. We zetten de belangrijkste ontvangstopties voor je op een rij en kijken daarna naar hoe je eenvoudig zenders kunt zoeken en opslaan.

Analoge FM-radio: klassiek maar betrouwbaar

De meeste draagbare radio's ondersteunen FM-ontvangst. Dit analoge systeem is al decennia in gebruik en biedt een breed aanbod aan zenders. FM-signalen zijn vrij sterk en hebben een relatief goede geluidskwaliteit, afhankelijk van de sterkte van het signaal en de locatie van de radio. Het is belangrijk om de antenne volledig uit te schuiven voor de beste ontvangst. Interferentie door andere elektronische apparaten kan storingen veroorzaken, dus het is handig om je radio niet in de buurt te zetten van apparaten zoals wifi-routers of magnetrons. Woon je in een gebied met veel hoogbouw, dan kun je last hebben van ruis. In dat geval kan het handig zijn om je radio in de buurt van een raam te plaatsen.

DAB+: digitale ontvangst met extra mogelijkheden

Steeds meer draagbare radio's zijn uitgerust met DAB+ (Digital Audio Broadcasting). Dit is een digitale technologie die een heldere geluidskwaliteit biedt zonder ruis of storingen. Voor een stabiel signaal is het belangrijk om de antenne goed te positioneren, net zoals bij FM-radio. DAB+ heeft ook voordelen zoals extra zenders, tekstinformatie en soms zelfs afbeeldingen, zoals het logo van de zender of informatie over het nummer dat wordt afgespeeld. Met een automatische scanfunctie kun je eenvoudig alle beschikbare zenders vinden. Een nadeel is dat DAB+ ontvangst afhankelijk kan zijn van de dekking in jouw regio. In huizen met veel metalen of betonnen muren kan de ontvangst bovendien storingsgevoelig zijn. Controleer daarom vooraf of er een goede DAB+ dekking is in jouw omgeving. Dat kun je bijvoorbeeld doen via de site Radio-TV-Nederland.

©dave0992

Internetradio: grenzeloze mogelijkheden

Sommige moderne draagbare radio's hebben wifi-functionaliteit, waarmee je via internetradio toegang hebt tot duizenden zenders wereldwijd. Dit biedt een bijna onbeperkte keuze aan muziekgenres en programma's. Een stabiele internetverbinding is wel een voorwaarde om zonder onderbrekingen te luisteren. Veel radio's hebben een ingebouwde zoekfunctie, zodat je niet handmatig URL's van zenders hoeft in te voeren. Het instellen van internetradio werkt meestal eenvoudig via het menu van de radio zelf. Houd er wel rekening mee dat draagbare internetradio’s meestal geen mobiele dataverbinding ondersteunen en je dus afhankelijk bent van beschikbare wifi-netwerken.

AM-radio: nog steeds nuttig

Hoewel AM-radio tegenwoordig minder vaak wordt gebruikt, ondersteunen veel draagbare radio's deze optie nog steeds. AM-signalen worden vooral gebruikt voor nieuws en praatprogramma's, met name in landelijke gebieden waar FM of DAB+ minder goed te ontvangen zijn. De geluidskwaliteit van AM is wel beduidend lager en je kunt last hebben van storingen door elektronische apparaten in de buurt.

OntvangstmethodeVoordelenNadelen
FMBreed aanbod, eenvoudig te gebruikenKans op ruis, afhankelijk van antenne en interferentie
DAB+Ruisvrij, extra functiesDekking niet overal goed, storingsgevoelig in sommige gebouwen
InternetradioWereldwijd bereik, veel keuzeWifi vereist, minder geschikt voor onderweg
AMGeschikt voor landelijke gebiedenLage geluidskwaliteit, storingsgevoelig

🎶 Tips om zenders makkelijk te vinden

De meeste draagbare radio's hebben een scan- of zoekfunctie waarmee je snel alle beschikbare zenders kunt opslaan. Gebruik deze functie regelmatig, vooral als je van locatie verandert. Bij DAB+ en internetradio kun je favorieten opslaan, zodat je niet steeds door een lijst hoeft te scrollen. Zet je radio bij voorkeur op een plek waar het signaal het sterkst is, zoals bij een raam of hoger in de kamer. Voor internetradio is het verstandig om je radio via de wifi-instellingen te verbinden met een 5 GHz-netwerk als dat beschikbaar is, omdat dit vaak stabieler is. Let er echter op dat oudere modellen mogelijk geen ondersteuning bieden voor 5 GHz-netwerken; controleer dit vooraf in de handleiding van je radio.

DAB+ en draagbaar?

Kies uit honderden modellen

▼ Volgende artikel
Review Poco X7 Pro – Bloedsnel en haarscherp
© Wesley Akkerman
Huis

Review Poco X7 Pro – Bloedsnel en haarscherp

In de basis is de Poco X7 Pro een typische smartphone van het jongerenmerk. De nadruk ligt op een goed scherm en krachtige prestaties, en dat zijn dan ook de onderdelen waar dit model goed op scoort. Andere dingen gaan helaas minder goed dan je zou willen.

Uitstekend
Conclusie

De Poco X7 Pro is een uniek ogend toestel dat de nadruk legt op snelheid en een fantastisch oledpaneel. Bovendien zijn we zeer tevreden over de software en de accuduur. Daar staat tegenover dat de camera-ervaring tegenvalt en dat de beeldbescherming beter kan. Maar voor een prijs van zo'n 400 euro kun je je hier geen buil aan vallen.

Plus- en minpunten
  • Razendsnelle processor
  • Mooi oledscherm
  • Uniek ontwerp
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Accuduur
  • Fijne software
  • Ondermaatse camera's
  • Veel vooraf geïnstalleerde apps
  • Speakers
  • Beschermlaag voor paneel

De Poco X7 Pro die wij testen heeft 12 GB aan werkgeheugen en 512 GB aan opslagruimte. Die variant kost 429 euro. Dat is in de basis een prima prijs voor een midrange smartphone, helemaal als je andere specificaties meetelt. Er zijn ook varianten beschikbaar voor lagere prijzen. Zo kost de 12/256GB-versie 399 euro en de 8/256GB-variant 369 euro. In alle drie de gevallen kun je kiezen uit de kleuren zwart, groen en – zoals wij deden – geel.

Het ontwerp doet een beetje denken aan een raceauto. Hij straalt een idee van snelheid en luxe uit, ondanks het betaalbare karakter. Daar waar de andere twee versies zijn gemaakt van gewone kunststof, beschikt de geel-zwarte uitvoering over een laagje vegan leer, dat bekendstaat om zijn flexibiliteit, hittebestendigheid en waterafstotende eigenschappen. Het zorgt voor een leerachtig en premium gevoel, en het biedt bovendien net wat meer grip.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Gezichtsloze massa

Het geheel is omsloten in een waterdicht ontwerp met een IP68-certificaat (waar bijvoorbeeld de veel duurdere OnePlus 13R niet over beschikt). Het ontwerp wordt verder afgemaakt door gouden ringen om de cameralenzen. Je zou dat een tikkeltje ordinair kunnen noemen, en dan heb je misschien gelijk, maar alles bij elkaar heb je wel met een unieke smartphone te maken. Een die opvalt in de gezichtsloze massa van telefoons die steeds meer naar elkaar toe groeien.

Het scherm is vergelijkbaar met dat van de Xiaomi 14T Pro. Dit is wederom een amoledscherm van 6,67 inch, met een iets afwijkende resolutie van 1220 bij 2712 pixels. De verversingssnelheid mag met 120 Hz dan iets lager liggen dan bij de 14T Pro, maar dat doet weinig af van de kwaliteit. Apps, websites en games ogen ontzettend soepel. Daarnaast ogen de beelden kleurrijk, mits je de instellingen induikt en bij Kleurenschema een andere optie selecteert.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Dimensity 8400 Ultra

Verder is het goed om te zien dat de Poco X7 Pro ondersteuning biedt voor belangrijke beeldtechnologieën, zoals HDR10 en Dolby Vision. Dat is nodig voor bepaalde videostreamingdiensten. Ook zijn er allerlei AI-modellen actief die de beeldkwaliteit van video's willen verbeteren, en dat gaat ze redelijk goed af. Vooral de functie waarmee je lo-res video's kunt verbeteren lijkt zowaar iets toe te voegen.

De Poco X7 Pro wordt aangedreven door de Dimensity 8400 Ultra-processor. Die is qua prestaties vergelijkbaar met de Snapdragon 8 Gen 3s in bijvoorbeeld de Poco F6 Pro. Die chipset is op zijn beurt vergelijkbaar met de premium processor van 2023, namelijk de 8 Gen 2. De 8400 Ultra is net zo snel, stottert bijna nooit en biedt goede gamingprestaties – en dat zonder ontiegelijk warm te worden. Voor de prestaties hoef je het dus niet te laten.

Waar schort het dan aan?

Tot nu toe zijn we behoorlijk positief over het toestel, maar voor die prijs moeten er toch duidelijke bezuinigingen zijn? Die zijn we bijvoorbeeld terug in de cameramodule. Op de Poco X7 Pro zitten twee lenzen: een hoofdcamera van 50 megapixel en een ultragroothoeklens van 8 megapixel. Voorop zit nog een selfiecamera van 20 megapixel. Over het algemeen maken de lenzen degelijke foto's, maar echt veel indruk maken ze uiteindelijk niet.

De foto's zijn voornamelijk helder en scherp, maar missen wat 'panache' en levendigheid. De groothoeklens doet het niet veel beter: de beelden zijn ontdaan van volle kleuren en missen details in donkere gebieden. Wat helaas ook niet helpt bij de fotografie-ervaring is dat de twee lenzen precies op de plek zitten waar je je vinger zou willen laten rusten. Daar wen je aan, maar aanvankelijk zorgt dat voor wat oncomfortabele fotografiesessies.

Heel veel apps

Het is bovendien zo dat de Poco X7 Pro geleverd wordt met een aanzienlijke hoeveelheid vooraf geïnstalleerde applicaties. Mogelijk heb je iets aan Netflix of TikTok, maar veel meegeleverde games zeggen ons niets. Daarnaast kom je ook apps als Amazon, AliExpress en WPS Office tegen – applicaties die je niet per se hoeft te gebruiken. Het is fijn dat we het gros van die extra apps gewoon kunnen verwijderen, maar we vinden het vervelend dat dit elke keer een taakje is.

Wat dan wel tof is: het toestel draait op Android 15 met daaroverheen HyperOS van Xiaomi. Dat is een zwaar aangepaste doch overzichtelijke versie van Android, en een van de snelste in z'n soort. OnePlus biedt met de OnePlus Nord 4 een soortgelijke ervaring als het om snelheid gaat, maar die softwareschil kan dan weer druk overkomen. In beide gevallen krijg je toegang tot een grote hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden waarmee je het toestel eigen maakt.

Poco X7 Pro kopen?

De software-ondersteuning is met drie jaar aan Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates redelijk te noemen. Het is fijn dat je niet eerst hoeft te wachten op Android 15 (nog niet elke smartphone draait daarop), en dat je dus kunt uitkijken naar 16, 17 én 18. OnePlus doet het met vier om zes net iets beter, maar over het algemeen voldoet Poco aan de norm. De accuduur gaat voorbij aan wat standaard is: de 6000 mAh houdt het met gemak twee dagen vol.

Onderaan de streep houden we van de Poco X7 Pro. Het is een uniek ogend toestel dat de nadruk legt op snelheid en een fantastisch oledpaneel. Bovendien zijn we zeer tevreden over de software en de accuduur. Daar staat tegenover dat de camera-ervaring tegenvalt, er veel apps vooraf geïnstalleerd worden en dat de beeldbescherming beter kan. Maar voor een prijs van ongeveer 400 euro kun je je hier geen buil aan vallen. Die prijs maakt dus een hoop goed.