ID.nl logo
Sneeuwkettingen: wel of niet verplicht? Check hier de regels per land
© © filippo romeo
Mobiliteit

Sneeuwkettingen: wel of niet verplicht? Check hier de regels per land

Misschien ben je net als veel mensen van plan om op wintersport te gaan met de auto. Je skispullen liggen al klaar, winterbanden zijn geregeld, maar hoe zit het met sneeuwkettingen? Moeten die nou wel of niet mee? Dat hangt af van je wintersportbestemming. De regels rondom sneeuwkettingen verschillen namelijk per land. In dit artikel lees je hoe dat zit voor de populairste wintersportlanden in Europa.

❄ Na het lezen van dit artikel weet je:

❄ Exact welke regels voor sneeuwkettingen van toepassing zijn op jouw eindbestemming; ❄ Welke regels van toepassing zijn in de landen waar je doorheen rijdt; ❄ Waar je meer kunt vinden over andere benodigdheden voor een veilige autoreis naar jouw wintersportbestemming.

❄ Lees ook: Check de bandenregels van jouw wintersportbestemming.

Denk niet alleen aan je eindbestemming

Om te beginnen met een belangrijke tip: denk ook aan de landen waar je doorheen rijdt op weg naar jouw wintersportbestemming. Ook voor die landen gelden namelijk vaak regels met betrekking tot het gebruik of het bij je hebben van sneeuwkettingen. Reis je bijvoorbeeld naar het zuiden dan is in België en Luxemburg het gebruik van sneeuwkettingen niet verplicht, maar wel toegestaan als de weg is bedekt met sneeuw of ijs. De regels voor alle populaire Europese wintersportbestemmingen en de landen op de route ernaartoe vind je op deze pagina.

Sneeuwkettingen bij winterbanden

Misschien heb je al winterbanden geregeld en vraag je je af of sneeuwkettingen dan nog wel nodig zijn? In veel landen is het antwoord daarop ja. Met name op kleinere (berg)wegen is het in veel landen verplicht om ook sneeuwkettingen bij je te hebben. Is het gebruik ervan ergens onderweg verplicht? Dan zie je dat aan de verkeersborden met daarop een plaatje van een autoband met een sneeuwketting.

©SimonaSunshine - stock.adobe.com

Sneeuwkettingen zijn hier verplicht!

Alternatieven Als sneeuwkettingen verplicht worden gesteld met een verkeersbord, mag je in plaats van metalen sneeuwkettingen in veel EU-landen ook sneeuwkettingen van kunststof of sneeuwsokken gebruiken, mits deze voldoen aan de Europese norm EN 16662-1. Let op: in Oostenrijk moeten deze alternatieven voldoen aan ÖNORM V5117 en daar worden sneeuwsokken niet gezien als sneeuwkettingen, maar als wegrijhulpen (Anfahrhilfen).

❄ Sneeuwkettingen in Duitsland

Onderstaande regels laten zien dat sneeuwkettingen in Duitsland op bepaalde plekken en momenten verplicht (kunnen) zijn. Bij het gebruik dienen de sneeuwkettingen dan ten minste op twee aangedreven wielen te worden gemonteerd en de maximumsnelheid met sneeuwkettingen is 50 kilometer per uur.

Regels voor sneeuwkettingen in Duitsland:

  • Bij winterse omstandigheden kunnen sneeuwkettingen in bergachtige gebieden verplicht zijn. Dit wordt dan aangegeven met een rond, blauw bord met daarop een witte autoband met een sneeuwketting.

  • Staat er geen sneeuwkettingenbord, maar is de weg wel (grotendeels) met sneeuw of ijs bedekt? Dan is het toegestaan om sneeuwkettingen te gebruiken.

  • Het is verboden met sneeuwkettingen te rijden als er geen ijs of sneeuw op de weg ligt. Het wegdek kan daardoor beschadigd raken.

  • Gebruik je sneeuwkettingen? Dan moeten deze ten minste op de twee aangedreven wielen worden gemonteerd.

  • De maximumsnelheid tijdens het rijden op sneeuwkettingen is 50 kilometer per uur. Deze maximumsnelheid kan lager zijn dan de gebruiksaanwijzing van de kettingen aangeeft.

Let op: in Duitsland geldt naast winterbanden, en in sommige gevallen sneeuwkettingen, ook een plicht voor een passende winteruitrusting met bijvoorbeeld voldoende ruitensproeiervloeistof en goede ruitenwissers. Lees meer tips over de juiste voorbereiding en zorg dat er in jouw winteruitrusting niks ontbreekt.

❄ Sneeuwkettingen in Frankrijk

In Frankrijk geven de regels onder andere aan dat sneeuwkettingen in de winterperiode in bepaalde zones verplicht zijn. Er worden verschillende verkeersborden gebruikt om aan te geven waar welke regels van toepassing zijn.

Regels voor sneeuwkettingen in Frankrijk:

  • In de berggebieden in Frankrijk (Alpen, Centraal Massief, Jura, Pyreneeën, Vogezen en Corsica) ben je in de winterperiode van 1 november tot en met 31 maart verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben, tenzij je op winterbanden rijdt.

  • De zones waarin je verplicht bent om sneeuwkettingen bij je te hebben of op winterbanden te rijden worden aangegeven met een rechthoekig wit verkeersbord met een rode rand en daarop een zwarte winterband en sneeuwkettingen.

  • Je kunt in Frankrijk ook een rond, blauw bord met een witte autoband en sneeuwketting tegenkomen. Dit bord betekent dat je verplicht bent om op sneeuwkettingen te rijden als de weg bedekt is met sneeuw. Rijd je op winterbanden? Dan ben je bij dit bord alleen verplicht sneeuwkettingen te plaatsen als op een onderbord de tekst chaînes à neige obligatoires (sneeuwkettingen verplicht) staat.

  • Het is verboden met sneeuwkettingen te rijden als er geen ijs of sneeuw op de weg ligt. Het wegdek kan anders beschadigd raken.

  • Gebruik je sneeuwkettingen? Dan moeten deze ten minste op de twee aangedreven wielen worden gemonteerd.

  • De maximumsnelheid voor het rijden met sneeuwkettingen is 50 kilometer per uur. Deze maximumsnelheid kan lager zijn dan de gebruiksaanwijzing van de kettingen aangeeft.

Let op: in Frankrijk is de regelgeving rond winterbanden en sneeuwkettingen sinds 1 november 2021 gewijzigd. Een overtreding van bovenstaande vernieuwde winterregels wordt sinds 1 november 2022 bestraft met een boete.

©Dejan Dundjerski cherryandbees - stock.adobe.com

❄ Sneeuwkettingen in Italië

In Italië verschillen de regels rondom sneeuwkettingen per regio. Er zijn zelfs gebieden waar je het hele jaar verplicht bent om sneeuwkettingen in de auto te hebben. De locaties worden zichtbaar gemaakt met verschillende verkeersborden. Lees daarom onderstaande regels goed om verwarring te voorkomen.

Regels voor sneeuwkettingen in Italië:

  • In heel Italië is het van 15 november tot en met 15 april in bepaalde gebieden en/of op bepaalde wegen verplicht om sneeuwkettingen in de auto te hebben, tenzij je op winterbanden rijdt. Deze winterperiode kan lokaal worden vervroegd of verlengd als de weersomstandigheden daarom vragen.

  • Of het verplicht is om sneeuwkettingen in de auto te hebben of op winterbanden te rijden wordt aangegeven met een groen of blauw bord met daarop de tekst obbligo di pneumatici invernali o catene a bordo (winterbanden of sneeuwkettingen aan boord verplicht).

  • Een rond, blauw bord met daarop een witte autoband met een sneeuwketting geeft aan dat het gebruik van sneeuwkettingen verplicht is als de weg bedekt is met sneeuw of ijs.

  • Gebruik je sneeuwkettingen? Dan moeten deze ten minste op de twee aangedreven wielen worden gemonteerd.

  • De maximumsnelheid voor het rijden met sneeuwkettingen is 50 kilometer per uur. Deze maximumsnelheid kan lager zijn dan de gebruiksaanwijzing van de kettingen aangeeft.

Uitzonderingen op de regels in Italië:

  • In Zuid-Tirol geldt het hele jaar de plicht om bij winterse omstandigheden op winterbanden te rijden of sneeuwkettingen te gebruiken.
  • Voor de E45/A22 tussen Brenner en Affi en in de stad Bozen geldt van 15 november tot en met 30 april de plicht om op winterbanden te rijden of sneeuwkettingen in de auto te hebben, ongeacht de weersomstandigheden.
  • In het Aostadal is het van 15 oktober tot en met 15 april verplicht op winterbanden te rijden of sneeuwkettingen in de auto te hebben, ongeacht de weersomstandigheden.

❄ Sneeuwkettingen in Oostenrijk

In Oostenrijk is het gebruik van sneeuwkettingen verplicht wanneer aangegeven langs de weg. Daarbij geldt een andere norm dan in andere EU-landen, die we hieronder verder toelichten. Om problemen als gevolg van dit verschil te voorkomen, worden geschikte sneeuwkettingen bij bepaalde grensovergangen te huur aangeboden.

Regels voor sneeuwkettingen in Oostenrijk:

  • In Oostenrijk is het gebruik van sneeuwkettingen bij winterse omstandigheden verplicht als dat wordt aangegeven met een rond, blauw bord met daarop een witte autoband met een sneeuwketting.

  • De plicht om sneeuwkettingen te gebruiken geldt ook voor auto's met winterbanden of spijkerbanden, tenzij anders aangegeven op een onderbord.

  • Het is verboden met sneeuwkettingen te rijden als er geen of weinig ijs of sneeuw op de weg ligt.

  • Gebruik je sneeuwkettingen? Dan moeten deze ten minste op de twee aangedreven wielen worden gemonteerd.

  • De maximumsnelheid voor het rijden met sneeuwkettingen is 50 kilometer per uur. Deze maximumsnelheid kan lager zijn dan de gebruiksaanwijzing van de kettingen aangeeft.

Let op: anders dan in andere EU-landen moeten gebruikte sneeuwkettingen in Oostenrijk volgens de Oostenrijkse motorrijtuigenwet voldoen aan ÖNORM V5117 of daaraan gelijkwaardig zijn. Geschikte sneeuwkettingen kunnen eventueel worden gehuurd bij belangrijke grensovergangen.

Sneeuwkettingen nodig?

Kijk en vergelijk

❄ Sneeuwkettingen in Tsjechië

Het gebruik van sneeuwkettingen is in Tsjechië lokaal verplicht, aangegeven met een rond, blauw bord. Zoals in meerdere EU-landen geldt daarnaast dat het gebruik van sneeuwkettingen alleen is toegestaan bij winterse omstandigheden om het wegdek te beschermen.

Regels voor sneeuwkettingen in Tsjechië:

  • In Tsjechië is het gebruik van sneeuwkettingen bij winterse omstandigheden verplicht als dat wordt aangegeven met een rond, blauw bord met daarop een witte autoband met een sneeuwketting.

  • Het genoemde verkeersbord heeft soms een onderbord met de tekst Pri souvislé snehové vrstve (bij ononderbroken sneeuwlaag) om aan te geven dat sneeuwkettingen alleen mogen worden gebruikt als de weg (vrijwel) geheel bedekt is met sneeuw of ijs.

  • Het is verboden met sneeuwkettingen te rijden als er geen ijs of sneeuw op de weg ligt. Het wegdek kan daardoor beschadigd raken.

  • De maximumsnelheid voor het rijden met sneeuwkettingen is 50 kilometer per uur. Deze maximumsnelheid kan lager zijn dan de gebruiksaanwijzing van de kettingen aangeeft.

©klyaksun - stock.adobe.com

❄ Sneeuwkettingen in Zwitserland

In Zwitserland is het gebruik van sneeuwkettingen bij winterse omstandigheden verplicht als dat wordt aangegeven met een verkeersbord. Dit bord wordt soms aangevuld met een onderbord waarmee auto's met vierwielaandrijving vrijstelling krijgen van de sneeuwkettingplicht.

Regels voor sneeuwkettingen in Zwitserland:

  • In Zwitserland is het gebruik van sneeuwkettingen bij winterse omstandigheden verplicht als dat wordt aangegeven met een rond, blauw bord met daarop een witte autoband met een sneeuwketting.

  • Het blauwe bord wordt soms aangevuld met een onderbord met de tekst 4 x 4 ausgenommen. Dit geeft aan dat sneeuwkettingen niet verplicht zijn voor auto's met vierwielaandrijving.

  • Ondanks dat sneeuwkettingen alleen verplicht zijn wanneer aangegeven, kan het door de sneeuw rijden op zomerbanden zonder sneeuwkettingen je een boete opleveren als je daarmee het overige verkeer hindert.

  • Gebruik je sneeuwkettingen? Dan moeten deze ten minste op de twee aangedreven wielen worden gemonteerd.

  • De maximumsnelheid voor het rijden met sneeuwkettingen is 50 kilometer per uur. Deze maximumsnelheid kan lager zijn dan de gebruiksaanwijzing van de kettingen aangeeft.

Goed voorbereid op wintersport

Na het lezen van dit artikel weet je of sneeuwkettingen een vereiste zijn voor jouw wintersportvakantie. Maar heb je ook al uitgezocht of winterbanden verplicht zijn in het land waar je naartoe gaat en/of de landen waar je doorheen rijdt? En weet je al wat je verder nodig hebt om veilig de weg op te kunnen in de winter? Wij zochten het voor je uit. Bereid je dus goed voor en voor je het weet ben jij veilig op weg naar jouw wintersportbestemming!

Winterbanden: waarom en wanneer zijn ze onmisbaar?

ID.nl legt het uit
▼ Volgende artikel
Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!
© AK | ID.nl
Huis

Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!

Nog niet zo heel lang geleden was een elektrische deken vooral iets voor omaatjes. Maar sinds de gasprijzen eind 2021 enorm opliepen, hebben we allemaal de warmtekussen en -dekens omarmd. Welk deel van je lichaam je ook wilt verwarmen: het aanbod is enorm. Tijd voor een uitgebreide test dus. Zaten we er warmpjes bij?

Het van oorsprong Duitse bedrijf Beurer richt zich vooral op producten die te maken hebben met beauty, medical en wellbeing. Dat loopt van haardrogers tot weegschalen en bloeddrukmeters. Maar van oorsprong – en we hebben het dan over 1919(!) – hield Beurer zich bezig met de productie van warmtekussens. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf een aanzienlijk aantal warmteproducten in het assortiment heeft. Voor deze test probeerden we vier producten uit: een verzwaarde warmtemat (HK 145), een oplaadbaar warmtekussen (Heaty HK 77), een voetenwarmer met massagefunctie (FWM 45) en tot slot een elektrische bovendeken (HD 82 Stockholm). 

Voor gerichte warmte: HK 145 Cosy Weight Green Planet

We beginnen met de HK 145. Hoewel de HK 145 Cosy Weight door Beurer zelf als verwarmingskussen wordt aangeduid, zouden wij het toch eerder een warmtemat noemen. Dat komt door de langwerpige vorm (60x30 centimeter) en de geringe dikte (iets minder dan 9 centimeter). Heel geschikt dus om op specifieke delen van je lichaam te leggen – denk aan een stijve schouder of pijnlijke knieën. Ook als je bijvoorbeeld menstruatiekrampen hebt, kan de HK 145 helpen.

Bij het uit de doos halen viel meteen het gewicht van de mat op: ongeveer anderhalve kilo. Door de vulling van glaskralen is hij een stuk zwaarder dan traditionele warmtekussens. Wie wel eens onder een verzwaringsdeken heeft geslapen, weet hoe rustgevend dat werkt. Bovendien zorgen de kralen ervoor dat de warmte langer wordt afgegeven. Fijn is dat de mat gemaakt is van superzachte materiaal (100% gerecycled – de HK 145 maakt deel uit van de duurzame Green Planet-lijn).

©AK | ID.nl

De werking is heel simpel: stekker in het stopcontact en de gewenste stand kiezen. In totaal zijn er zes warmtestanden. Omdat wij enorme koukleumen zijn, vonden we de hoogste stand het lekkerst, maar dat is een persoonlijk iets. We hebben het kussen eerst uitgeprobeerd op onze de buik. Dat voelde door het verzwarende effect vooral heel ontspannend. Daarna was onze schouder aan de beurt (de combinatie een zekere leeftijd + 40 uur per week achter de laptop zitten is daar niet al te best voor). De warmte werkte snel en gericht: na een minuut of vijftien voelde de schouder duidelijk soepeler. Langer doorgaan was minder prettig, vooral door het gewicht en de harde rand van de mat, die in onze nek begon te drukken.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

Dat de HK 145 warmtemat niet in elke stand even comfortabel blijft aanvoelen, is eigenlijk het enige wat we aan te merken hebben. Ben je op zoek naar warmte voor heel je lichaam, dan is deze warmtemat niet het juiste product voor je. Heb je met enige regelmaat echt gerichte warmte nodig, dan is dit een aanrader.

Om mee te knuffelen: HK 77 Heaty warmtekussen

Zeg je cosy warmte, dan zeg je al snel: warmtekussen. Maar dan wel eentje die in je interieur past. Dat hebben ze bij Beurer goed begrepen: het HK 77 Heaty kussen is verkrijgbaar met een corduroy hoes (in crème, oudroze, blauwgroen) of een velvet hoes (in taupe, roze. blauw). De hoes is wasbaar.

Net als bij de andere producten in deze test wordt ook de Heaty (wij probeerden de velvetblauwe versie) geleverd met een handleiding met een duidelijke schematische tekening waarop alle onderdelen en functies staan uitgelegd. Het enige wat we in de handleiding niet helemaal duidelijk vonden, was of je de accu kunt opladen terwijl hij nog in het zakje van het binnenkussen zat, of dat je hem eerst moet verwijderen. Voor de veiligheid hebben wij hem eruit gehaald. Het opladen zelf wijst zich vanzelf. Drie witte ledjes op het bedieningspaneel (het bruine label aan de buitenzijde) geven de voortgang van het opladen aan. Is de accu helemaal opgeladen, dan regel je via de drukknop op het paneel de hoogte van de warmte. Als het kussen aan staat, zie je zowel de ingestelde temperatuur-indicator als de ledjes van het batterijniveau.

©AK | ID.nl

Om met die warmte te beginnen: we kunnen niet anders concluderen dan dat het ultiem comfort is, snuggelen met een warm kussen. Wij als koukleumen opteerden natuurlijk voor de hoogste stand, maar ook na terugschakelen naar een lagere stand gaf het kussen nog steeds behaaglijke warmte af.

Wel vonden we dat de accu redelijk snel leegliep.Na ongeveer een uur op de hoogste warmtestand waren al twee van de drie witte ledlampjes uit. Volgens Beurer heeft de accu een maximale gebruiksduur van vier uur, maar dat geldt alleen voor de laagste stand. Op de hoogste stand haal je dus waarschijnlijk nét het einde van een romantische kerstfilm niet.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

De accuduur is eigenlijk het enige minpunt dat we aan het HK 77 Heaty warmtekussen hebben kunnen ontdekken. En minpunt is misschien te sterk. Minderpunt is een betere benaming. Het is en blijft namelijk een heerlijk knuffelkussen!

Warmte en ontspanning voor je voeten: FWM 45 voetenwarmer

Wie vaak koude voeten heeft, heeft niets aan een warmtekussen. Speciaal voor die mensen is er de FWM 45: een voetenwarmer met een teddyvoering, die twee verschillende warmtestanden heeft én twee verschillende massagestanden. Je kunt zowel de warmte als de massage afzonderlijk of tegelijkertijd gebruiken. Variatie genoeg dus.

Op een thuiswerkdag waarop het buiten behoorlijk koud was hebben wij de voetenzak onder het bureau gezet. Stekker in het stopcontact, even laten opwarmen en voeten erin. Aanvankelijk hielden we daarbij onze sokken aan. Dat voelde oké, maar echt warm: nee. Met blote voeten ging dat wat beter, hoewel het van ons nog wel wat warmer had gemogen. Jammer is dat de warmte alleen van een verwarmingselement aan de onderkant komt en dat de bovenkant niet elastisch sluit, waardoor er een opening blijft waardoor koude lucht naar binnen glipt. Kleine tip: vouw de teddyvoering uit in plaats van die over de zak te laten hangen, zodat je onderbenen beter bedekt zijn. Doen, wat ons betreft.

©AK | ID.nl

Bijzonder aan deze voetenwarmer (geschikt voor voeten tot en met maat 47) is dat er een massagefunctie op zit. Je kunt daarbij kiezen uit twee standen: rustgevend en verkwikkend. De rustgevende modus (stand 1) doet precies wat hij belooft. Je voelt de trilling in je voeten en kuiten. Het is niet hinderlijk en vooral ontspannend. We kunnen ons voorstellen dat dit een prettige stand is bij het tv-kijken na een dag hard werken. Tv-kijken terwijl de verkwikkende modus (stand 2) aan staat, zouden we zelf niet zo snel doen. Het masseren gaat in deze stand namelijk een stuk harder (en maakt ook wat meer geluid). Voelt het vervelend? Nee, dat niet. Maar het voelt ook niet heel lekker – je bent je vooral heel de tijd bewust van het getril onder je voeten. Wij vonden het lastig om ons tijdens deze stand te focussen op ons werk.

Eindoordeel:🔥🔥🔥

Wat ons betreft had de FWM 45 voetenwarmer meer warmte mogen afgeven, en dan het liefst ook vanaf de bovenkant. Massagestand 1 (rustgevend) is een fijne bonus, maar stand 2 vonden we minder plezierig.

Om nooit meer onderuit te kruipen: HD 82 Stockholm warmtedeken

Reviewen is soms hard werken, maar soms is het een feestje. Het uitproberen van de HD 82 warmtedeken was zo'n feestje. Dankzij zijn afmetingen (130x180 centimeter) kun je er helemaal in wegkruipen. Op de handig verlichte bedieningseenheid kun je kiezen uit zes warmtestanden, waarbij koukleumen zoals wij ook bij een lagere stand dan de hoogste nog heerlijk warm blijven.

©AK | ID.nl

De deken is heel zacht (fleece) en ziet er luxueus uit. Geen deken die je na gebruik opbergt omdat hij lelijk staat in je interieur, maar echt een deken om standaard op de bank te hebben liggen. Een fijn idee daarbij is dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd: bij een storing schakelt de deken automatisch uit. Ook wanneer hij drie uur heeft aangestaan, schakelt hij automatisch uit. Dat voorkomt dat je hem zelf vergeet uit te zetten. Scheelt weer op je energierekening! Niet veel, want een gemiddelde warmtedeken verbruikt ongeveer 100 watt per uur. Na drie uur is dat dus ongeveer 0,3 kWh. Bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,28 euro per kWh (niveau november 2025; bron: ANWB) kom je uit op net iets meer dan 9 cent. Dat is veel goedkoper dan drie uur de kachel aan… 

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥🔥

Wil je je gasrekening deze winter laag houden? Dan is de HD 82 Stockholm een must-have. We hebben aan deze warmtedeken geen enkel minpunt kunnen ontdekken. Heerlijk warm en supercomfortabel: het liefst zouden we er heel de winter onder willen bivakkeren.

ProductSoortAantal warmtestandenOplaadbaarAutomatische uitschakelingWasbaar
HK 145 Cosy Weight Green PlanetWarmtemat6NeeJa, na 90 minutenJa
HK 77 HeatyWarmtekussen3JaJa, na 90 minutenJa (kussenhoes)
FWM 45Voetenwarmer2 (+ 2 massagestanden)NeeNeeJa (teddy voetenzak)
Beurer HD 82 StockholmElektrische bovendeken6NeeJa, na 3 uurJa
▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.