ID.nl logo
Met de EV op vakantie in Europa: zo doe je dat
© Matej Kastelic
Mobiliteit

Met de EV op vakantie in Europa: zo doe je dat

Denk je erover om met je elektrische auto op vakantie te gaan maar twijfel je nog, omdat je bijvoorbeeld bang bent dat je niet voldoende laadpalen tegenkomt of omdat je niet weet welke laadpas je onderweg kunt gebruiken? Met de juiste voorbereiding kom je... inderdaad, een heel eind! ID.nl helpt je op weg.

In dit artikel: ⚡ Zo plan je je (laadpaal-)route ⚡ Zoveel tijd trek je uit voor opladen onderweg ⚡ Deze laadpas(sen) neem je mee ⚡ Snelladers: kosten, capaciteit en opwarmen ⚡ Laadpalen op je vakantiebestemming ⚡ Op reis met een caravan of aanhanger ⚡ Europese Landen met veel en landen met weinig laadpunten

Lees ook: De tien beste EV’s voor de caravan in 2024

Plan je route

Als je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, is het belangrijk om je reis goed te plannen, omdat laadpunten niet overal even dik gezaaid zijn. Gelukkig zijn daar allerlei apps en tools voor. Bekende voorbeelden zijn de ANWB EV Routeplanner, de Shell Recharge App en de Tap Electric App. A Better Routeplanner (ABRP) is de bekendste en meest complete routeplanner. De app houdt rekening met de auto waarin je rijdt en hoe ver je batterij opgeladen is wanneer je vertrekt. Op basis daarvan worden automatisch de handigste tussenstops in de route gezet. Bij een groot aantal van deze apps zie je inmiddels ook of er een laadpaal vrij is. Bovendien geven ze je een overzicht met alle locaties voor het laden van je auto. Je hebt dus ook meteen plan B en C achter de hand als plan A niet lukt. Stippel je reis uit op basis van de actieradius en zorg ervoor dat je altijd een buffer overhoudt.

©Vadym

Reken wat extra tijd voor laadmomenten

Onderweg maak je vooral gebruik van snelladers. Dus je staat niet heel lang te wachten voordat je weer kilometers kunt rijden. Maar we raden je aan om extra tijd te rekenen voor iedere stop. In de meer zuidelijke landen staan bijvoorbeeld veel minder laadpalen. Als je tijdens het hoogseizoen op vakantie gaat, is het bij die punten vaak een stuk drukker dan gebruikelijk. Bovendien houd je dankzij een tijdsbuffer meteen rekening met problemen zoals een kapotte laadpaal of het niet accepteren van je laadpas. Hetzelfde geldt voor de range. Ga niet pas bij een laadpunt staan als de batterij zo goed als leeg is. Zorg ervoor dat je nog één of twee andere charging stations kunt bereiken als er iets mis gaat of het heel druk is.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De juiste laadpas(sen) meenemen

Helaas werkt niet elke laadpas bij iedere laadpaal. We raden je in ieder geval aan om alle laadpassen die je hebt mee te nemen. Controleer daarnaast of die van jou bij de laadpalen waar je langsrijdt geaccepteerd worden. Inmiddels zijn er ook applicaties voor je smartphone waarmee je bij veel laadstations kunt afrekenen. LaadpasTop10 is een erg handige website voor vakantiegangers. Deze site vergelijkt prijzen en laat zien waar je terechtkunt met een bepaalde laadpas. Daardoor ga je goed voorbereid op reis. Als je op tijd informatie opzoekt, heb je tijd genoeg om de benodigde laadpassen aan te vragen.

©Evgeniy & Karina Gerasimovi

Snelladers: kosten

Houd er rekening mee dat laden via een snellader een stuk duurder is dan via een standaard laadpaal. Zeker als je thuis oplaadt via je zonnepanelen scheelt het een slok op een borrel. Bij openbare laadpalen laad je vanaf 0,30 euro per kWh, hoewel de gemiddelde prijs op drukke plekken al snel boven de 0,60 euro per kWh uitkomt. Bij een snellader is dat ongeveer de minimumprijs en loopt het op tot ongeveer 1 euro per kWh. Wanneer je een snellader gebruikt, betaal je per kilometer uiteindelijk ongeveer net zoveel als bij een benzinemotor. In dit geval ben je dus niet goedkoper uit met een elektrische auto.

Een mooie oplossing is het afsluiten van een tijdelijk abonnement voor snelladers. Je laadt onderweg een stuk goedkoper en na je vakantie meld je je weer af.

Snelladen: opladen tot 80 procent capaciteit

De bedoeling van snelladers is dat je niet te lang aan de kant van de weg staat te wachten tot je weer verder kunt rijden. Bij normale laders duurt het een paar uur voordat je accu vol is. Bij snelladers gaat dat een stuk sneller. Snelladen tot 80 procent duurt ongeveer 15 tot 40 minuten, afhankelijk van de auto en de laadpaal. Maar: de laatste 20 procent verdubbelt de tijd. Opladen tot 80 procent is dus het slimst. Oók omdat het beter is voor het behoud van de capaciteit van de accu om hem niet helemaal vol te laden en ook niet helemaal leeg te laten lopen.

Snelladen: is het opwarmen van de accu nodig?

Snelladen kost nog minder tijd als de accu een temperatuur van minstens 20°C heeft. Ga je 's zomers op vakantie, dan is dat meestal het geval. Tijdens wintervakanties kan het echter nodig zijn om de accu voor te verwarmen voor een ideale laadsnelheid en dus korte tussenstops. Nieuwe EV’s doen dat automatisch wanneer je een laadstation in de navigatie zet. Let er wel op dat je de laadpaal zelf als bestemming opgeeft, en niet alleen de locatie. Daarnaast moet het in het navigatiesysteem van de auto zelf staan, want die is gekoppeld met de rest van de auto en kan het voorverwarmen aansturen.

Heeft jouw EV die functie niet? Zoek dan eerst op of er een software-update beschikbaar is waarmee het wel kan. Wanneer je een flink stuk rijdt, neemt de temperatuur van de accu ook automatisch toe. Het kan ook helpen om vlak voor aankomst bij een laadpunt iets sneller te gaan rijden waardoor de batterij opwarmt. Let er wel op dat je genoeg range overhoudt.

Laadpalen op de vakantiebestemming

Onderweg laden is belangrijk, maar dat geldt natuurlijk ook voor laden op je vakantiebestemming. Grote hotels en campings hebben meestal wel een of meerdere laadpunten. Zoek dat voor je weggaat even op. Denk er verder aan dat deze laadpunten tijdens het hoogseizoen veel gebruikt worden. Dus zelfs als er staat dat een laadpaal aanwezig is, kun je die niet zomaar gebruiken wanneer het je uitkomt. Reserveren is daarom aangeraden. Neem voor noodgevallen altijd je granny-charger en de correcte reisstekkers mee. Dan kun je je auto via een gewoon stopcontact opladen. Dat duurt erg lang, maar het is natuurlijk beter dan niets.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Elektrische auto met aanhanger of caravan

Op vakantie gaan met een elektrische auto met aanhanger: is dat mogelijk en is het ook handig? Zolang je een krachtige EV hebt is het niet zo’n probleem. Houd er wel rekening mee dat je flink wat van de actieradius verliest, tot wel 50 procent. Daardoor maak je meer tussenstops en duurt de reis iets langer. De aerodynamica en het gewicht van de aanhanger zijn belangrijke factoren. Daarnaast speelt de snelheid waarmee je rijdt ook een rol. Het is sowieso handig om daar rekening mee te houden om de range te vergroten. Als laatste hebben ook wind en temperatuur invloed. Naarmate het kouder wordt neemt de range af.

Bij laders langs de snelweg hoef je de caravan of vouwwagen trouwens niet altijd los te koppelen. Bij opladers bij parkeerplaatsen in steden en dorpen is het vaak wél noodzakelijk om de aanhanger te ontkoppelen. Het is handig om daar rekening mee te houden als je de route plant en laadpunten uitzoekt. Heb je een grote en hoge caravan? Controleer dan vooraf wat de doorrijhoogte bij bepaalde laadplaatsen is.

©FLEMAL

Waar op vakantie met je elektrische auto?

Als je met de auto op vakantie gaat, blijf je waarschijnlijk in Europa. Het goede nieuws is dat vrijwel alle landen investeren in laadpalen. Maar een aantal heeft net iets meer haast. In de EU staan ongeveer 600.000 laadpalen, en dat aantal groeit snel. Opvallend genoeg staat daarvan bijna een kwart in ons kleine landje. Maar ook in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Scandinavië tref je volop laadpalen aan. Let er bij de Scandinavische landen wel op dat ze behoorlijk uitgestrekt zijn en de meeste laadpalen in het zuidelijke deel van de landen staan.

Als je richting Spanje of Italië gaat is iets meer planning noodzakelijk, want de laadpalen zijn daar dunner gezaaid. In het oosten van de Europese Unie zijn ook nog niet heel veel laadpunten. Maar in de meeste landen is er wel sprake van een snelle ontwikkeling. Met een beetje planning kun je ook daar prima op vakantie met een EV.

Let er wel op dat je op zoek gaat naar snelladers als je echt onderweg bent. Daar zijn er nog altijd minder dan 100.000 in de complete EU. Gelukkig staan ze wel vooral langs snelwegen. Het Europese Parlement stimuleert het plaatsen ervan en heeft als ambitieus doel om vanaf 2026 om de 60 kilometer snelladers van minstens 400 kW te plaatsen op het TEN-T-kernnetwerk: het belangrijkste snelwegennetwerk van Europa.


Stazione di ricarica, borne de recharge, punto de carga: het is altijd handig als je weet waar je naar moet zoeken wanneer je in het buitenland op vakantie bent. Onderaan dit artikel vind je daarom een handige tabel waarin staat hoe een laadpaal genoemd wordt in de populairste Europese vakantielanden.


©DayDream

Op vakantie met de elektrische auto? Natuurlijk!

Kort samengevat is op vakantie gaan met je elektrische auto absoluut mogelijk. Het belangrijkste is dat je je goed voorbereidt en goed je route plant. Doe je dat, dan kun je zorgeloos op reis. Fijne vakantie!

Handige tabel 👇

TaalLaadpaal
Deensladestation
DuitsLadestation
Engelscharging station
Finslatausasema
Fransborne de recharge
Grieksσταθμός φόρτισης
Italiaansstazione di ricarica
Kroatischbrzi električni punjač
Noorsladestasjon
Portugeesestação de carregamento
Spaanspunto de carga
Tsjechischnabíjecí stanice
Zweedsladdstation

Ook interessant: De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar let je op bij het kopen van een vrijstaande vaatwasser?
© Leslie C Saber
Huis

Waar let je op bij het kopen van een vrijstaande vaatwasser?

Ben je op zoek naar een vrijstaande vaatwasser, maar weet je niet waar je op moet letten? In dit artikel leggen we uit wat belangrijk is bij het kiezen van het juiste model. Van formaat en geluidsniveau tot slimme functies en energieverbruik – met deze tips koop je een vaatwasser die past bij jouw keuken én je huishouden.

In dit artikel ontdek je:
  • Welk formaat vaatwasser past bij jouw keuken en huishouden
  • Wat een stil model is (en waarom dat belangrijk is)
  • Hoeveel energie en water een moderne vaatwasser verbruikt
  • Hoe de indeling van de korven invloed heeft op het gebruiksgemak
  • Welke extra functies écht handig zijn (en welke niet)
  • Waarom design en plaatsing ook meetellen
  • Hoe je prijs en kwaliteit slim afweegt

Een vaatwasser is al lang geen luxeproduct meer. Voor veel huishoudens is het een apparaat dat dagelijks wordt gebruikt. Heb je de ruimte in je keuken, dan is een vrijstaande vaatwasser vaak de meest toegankelijke keuze. Je hoeft geen frontpaneel te monteren, hij is relatief eenvoudig te installeren en bij defect of verhuizing ook weer gemakkelijk te vervangen. Maar dat betekent niet dat je zomaar elk model moet kopen. Van formaat tot functies, van verbruik tot gebruiksgemak: waar moet je precies op letten bij de aanschaf van een vrijstaande vaatwasser?

Past hij in je keuken én bij je huishouden?

Een van de eerste dingen om naar te kijken is het formaat. Vrijstaande vaatwassers zijn doorgaans verkrijgbaar in twee breedtematen: 60 cm en 45 cm. De standaardmaat van 60 cm biedt ruimte aan ongeveer 12 tot 15 couverts en is geschikt voor gezinnen of huishoudens waar veel wordt gekookt. De smallere variant van 45 cm is ideaal voor één- of tweepersoonshuishoudens of voor kleinere keukens, zoals in een appartement.

Een couvert staat voor het servies en bestek van één persoon: een bord, glas, kopje, schaaltje en bestekset. Een vaatwasser met 12 couverts biedt dus ruimte voor een maaltijdservies van 12 personen. Heb je vaak extra pannen of grotere items? Dan is 15 couverts of meer handig.

Behalve de breedte is ook de diepte van belang. De meeste vrijstaande modellen zijn tussen de 55 en 60 cm diep. Meet de plek waar je de vaatwasser wilt plaatsen dus goed op en houd rekening met extra ruimte voor de deur die openklapt en de slang- en stroomaansluitingen aan de achterkant.

©Paul Vinten

Hoe stil moet hij zijn?

Het geluidsniveau van een vaatwasser is een factor die je makkelijk over het hoofd ziet, maar die dagelijks van invloed is op je comfort. Zeker als je een open keuken hebt of gevoelig bent voor achtergrondgeluiden. Het geluidsniveau wordt gemeten in decibel (dB). Een verschil van slechts een paar decibel kan in de praktijk al flink merkbaar zijn.

Vaatwassers met een geluidsniveau onder de 45 dB worden als zeer stil beschouwd en zijn nauwelijks hoorbaar. Tussen de 45 en 50 dB is gebruikelijk en vaak prima te doen, zeker als je hem overdag laat draaien. Zit je daarboven, dan kan het apparaat als hinderlijk worden ervaren, vooral in stille ruimtes of tijdens gesprekken.

Let er ook op of de machine een stil programma heeft. Dat draait vaak iets langer, maar maakt minder lawaai. Sommige modellen hebben zelfs een nachtstand, speciaal bedoeld voor wie de vaatwasser 's avonds laat of 's nachts zonder overlast wil gebruiken.

Denk aan je portemonnee én het milieu

Moderne vaatwassers zijn veel zuiniger dan oudere modellen. Toch is het de moeite waard om ook binnen het huidige aanbod goed te vergelijken. Elk apparaat heeft een energielabel, waarbij klasse A het zuinigst is. Dit label houdt rekening met het stroom- en waterverbruik per 100 wasbeurten.

Een gemiddeld energiezuinig model verbruikt ongeveer 0,8 kWh per cyclus, en tussen de 9 en 11 liter water. Heb je een ouder apparaat in huis dat je wilt vervangen? Dan kun je jaarlijks tientallen euro's besparen op je energierekening – én flink wat liters water.

Let ook op de aanwezigheid van een Eco-programma. Dat is meestal het langstdurende programma, maar het verbruikt de minste energie omdat het water minder heet wordt. Slimme functies zoals beladingssensoren of automatische deuropening na het wassen (voor betere droging) kunnen eveneens bijdragen aan efficiënt gebruik.

Indeling en flexibiliteit van de korven

Een vaatwasser moet niet alleen goed schoonmaken, hij moet ook praktisch zijn in het dagelijks gebruik. Een slimme indeling van de binnenruimte maakt daarbij een wereld van verschil. Kijk bijvoorbeeld of de bovenkorf in hoogte verstelbaar is. Zo kun je makkelijk wisselen tussen ruimte voor hoge glazen bovenin of grote pannen onderin.

Ook het bestekgedeelte verdient aandacht. Sommige modellen hebben een besteklade bovenin, wat ruimte bespaart in de onderste korf en het bestek netter wast. Andere modellen gebruiken een traditioneel mandje, wat makkelijker in- en uitruimen is maar iets minder efficiënt in ruimtegebruik.

Flexibele steunen, neerklapbare houders en antislipvlakken maken het mogelijk om elke lading optimaal te benutten, of je nu een groot diner hebt gehad of vooral bekers en schotels moet afwassen.

©andrey sinenkiy

Extra functies: van startuitstel tot slimme sensoren

Moderne vaatwassers zijn soms verrassend geavanceerd. Een van de meest voorkomende extra's is startuitstel: je stelt in wanneer het programma begint, bijvoorbeeld 's nachts bij daluren. Dat is niet alleen handig, maar kan je ook geld besparen bij een variabel energietarief.

Verder zijn er modellen met automatische programma's die zichzelf aanpassen op basis van hoe vuil de vaat is, sensoren die de waterhardheid meten en speciale programma's voor glaswerk of babyflessen. Sommige high-end modellen zijn zelfs te bedienen via een app, met notificaties wanneer de vaat klaar is of wanneer het zout moet worden bijgevuld.

Niet al deze functies zijn noodzakelijk – veel gebruikers gebruiken uiteindelijk slechts één of twee programma's – maar het is wel prettig als je weet wat er mogelijk is. Bepaal dus wat voor jou echt waarde toevoegt, en wat vooral marketing is.

Design en plaatsing

Een vrijstaande vaatwasser staat doorgaans in het zicht, dus het design is belangrijker dan bij een inbouwmodel. Gelukkig zijn er modellen in verschillende kleuren en afwerkingen, van klassiek wit tot modern zwart of roestvrij staal. Kies iets dat past bij je keukenstijl, zeker als het apparaat naast of tussen andere keukenkasten komt te staan.

Let ook goed op de plaatsing: is er een stopcontact in de buurt? Hoe zit het met de afvoer en wateraansluiting? En kan de deur ver genoeg open zonder ergens tegenaan te botsen? Denk ook aan de hoogte van het aanrecht: sommige mensen vinden het prettig als de bovenkorf op werkhoogte zit, zodat je minder hoeft te bukken.

Drie snelle checks voor je aankoop
  1. Meet eerst je keuken op. Check de breedte, diepte én of de deur goed open kan. Vergeet de aansluitingen aan de achterkant niet.
  2. Kies op basis van je gewoontes. Kook je veel? Neem een groter model met flexibele indeling. Gebruik je 'm vooral voor ontbijt en avondeten? Dan volstaat een compactere variant.
  3. Denk aan het geluidsniveau. Woon je klein of heb je een open keuken? Zoek naar een model onder de 45 dB. Stil is écht fijn.

Laat je niet alleen leiden door het merk

De prijzen van vrijstaande vaatwassers lopen uiteen van zo'n 300 euro tot ruim boven de 1000 euro. Duurdere modellen bieden vaak meer functies en stillere motoren, maar dat betekent niet automatisch dat ze beter zijn. Reviews van gebruikers en tests door bijvoorbeeld de Consumentenbond kunnen je helpen om een goed beeld te krijgen van de prestaties en betrouwbaarheid. Let ook op de garantie: sommige merken bieden standaard twee jaar, andere verlengen dat naar vijf jaar bij registratie. Zeker bij een apparaat dat intensief wordt gebruikt, kan dat net de doorslag geven. Doe dus goed onderzoek of laat je adviseren!

▼ Volgende artikel
Review Samsung Bespoke AI Jet Ultra – Ware krachtpatser
© Wesley Akkerman
Huis

Review Samsung Bespoke AI Jet Ultra – Ware krachtpatser

Met een oorspronkelijke adviesprijs van 1.349 euro positioneert de Samsung Bespoke AI Jet Ultra zich in het hoogste segment van steelstofzuigers. Voor die prijs krijg je een geavanceerd apparaat met een reeks… 'slimme' functies. Hoe slim die functies echt zijn en of deze stofzuiger zijn geld waard is, lees je in deze review.

Goed
Conclusie

De naam Ultra en de hoge adviesprijs scheppen verwachtingen die op slim gebied niet worden ingelost. De AI-hoekdetectie functioneert niet zoals beloofd en de notificatiefunctie is een omslachtige gimmick. Als je de Samsung Bespoke AI Jet Ultra overweegt voor zijn geavanceerde connectiviteit (we hebben het dan over de koppeling met wifi, SmartThings en je smartphone) is hij de meerprijs ten opzichte van zijn voorganger niet waard. De ware kracht van dit model schuilt in zijn fenomenale zuigkracht, waardoor hardnekkig vuil en dierenharen moeiteloos verwijderd worden. Omdat de prijs inmiddels een stuk onder de adviesprijs ligt, wordt deze stofzuiger wel interessanter.

Plus- en minpunten
  • Fenomenale zuigkracht
  • Twee accu's meegeleverd
  • Automatisch leeg- en laadstation
  • Zeer compleet accessoirepakket
  • Uitschuifbare stang
  • Ergonomisch ontwerp
  • Slimme functies zijn een gimmick
  • AI-modus stelt teleur
  • Matige wendbaarheid (soms)
  • Goedkope accessoirestandaard
  • Fors laadstation

De vraag is of alle innovaties de forse prijs rechtvaardigen. Inmiddels is de stofzuiger al enige tijd op de markt, wat geleid heeft tot aanzienlijke prijsdalingen. Waar hij op Samsungs eigen website voor 1.089 euro wordt aangeboden, is hij her en der al voor nog minder te vinden. Samsung probeert de hoge prijs te rechtvaardigen met nieuwe functies en kleine verbeteringen. Zo is de zuigkracht is verhoogd naar 400 watt (dat was 280).

Een belangrijke toevoeging is de AI Cleaning Mode 2.0, die zes verschillende schoonmaakomgevingen kan detecteren en de zuigkracht hierop aanpast. Deze geavanceerde modus werkt echter – net als andere slimme koppelingen zoals notificaties – alleen via de SmartThings-app. Zonder de app maakt het apparaat gebruik van de basis AI-modus (net zoals zijn voorganger) en mis je de meer geavanceerde functionaliteiten.

©Wesley Akkerman

Meer dan genoeg accessoires

Qua ontwerp is er weinig veranderd ten opzichte van het vorige model. De stofzuiger heeft een ergonomische handgreep en een helder display dat de modus en resterende accutijd toont. Een praktische toevoeging is de uitschuifbare telescopische stang, waardoor de stofzuiger ook prettig te gebruiken is voor langere mensen. Een klein minpunt is de accessoirestandaard; vergeleken met de stevige stofzuiger voelt die – met zijn dunnere plastic – wat goedkoop aan.

Het meegeleverde accessoirepakket is zeer compleet. Je ontvangt de Active Dual Brush en de Slim LED Brush+ voor verschillende vloertypen, plus een speciale Pet Tool+ voor het verwijderen van dierenharen. Ook een combinatie- en kierenzuigmond ontbreken niet. Een groot voordeel is de aanwezigheid van twee accu's, met een maximale gebruiksduur van respectievelijk honderd en zestig minuten. Daardoor kun je tussentijds wisselen als de ene batterij het net niet redt.

©Wesley Akkerman

Wisselende ervaringen

Het stofzuigen verloopt grotendeels moeiteloos. Het handvat ligt comfortabel in de hand, wat prettig is gezien het relatief hoge gewicht van de stofzuiger. De wendbaarheid laat echter soms te wensen over. Op ons vloerkleed bleek de Active Dual Brush-borstel wat stroef, waardoor sturen moeizaam ging. Op harde vloeren presteerde de Slim LED Brush+ gelukkig een stuk soepeler. En hoewel de ledverlichting in de kop handig is, presteert de laser van Dyson beter.

De AI-modus zorgt voor een gemengde ervaring. Het systeem detecteert en schakelt hoorbaar wanneer je van een harde vloer naar een vloerkleed gaat. Maar de beloofde functie waarbij de zuigkracht in hoeken automatisch aangepast zou worden, blijkt niet super te werken. Hoewel de AI-modus niet onbruikbaar is, worden de verwachtingen niet volledig waargemaakt. Het voelt meer als een vooraf ingestelde handeling dan als een werkelijk intelligente aanpassing aan de omgeving.

©Wesley Akkerman

Hoge zuigkracht

Waar de slimme functies soms tekortschieten (daarover straks meer), maakt de pure zuigkracht een diepe indruk. Zelfs op de laagste stand zuigt de Samsung Bespoke AI Jet Ultra moeiteloos kruimels, stof en ander vuil op. We zijn vooral onder de indruk van de effectiviteit waarmee mensen- en hondenharen uit het vloerkleed verdwijnen. De enorme kracht is de belangrijkste upgrade ten opzichte van eerdere modellen en compenseert de mindere wendbaarheid op bepaalde ondergronden.

Ook de accuduur stelt niet teleur. Met alleen de kleine accu is er genoeg vermogen voor het stofzuigen van een woning van pakweg zestig vierkante meter. Bovendien bevalt het automatisch legende oplaadstation enorm. Na elke schoonmaakbeurt leegt en laadt het station de stofzuiger, waardoor je er geen omkijken naar hebt.

Het ontwerp is echter een kwestie van smaak; deze forse en opvallende stofzuiger zet je niet zomaar ergens onopvallend neer.

De slimme functies

Je kunt de Samsung Bespoke AI Jet Ultra koppelen aan de Samsung SmartThings-app, maar de mogelijkheden blijven best beperkt. Je kunt de firmware-update en zaken als de zuigkracht aanpassen (maar dat laatste kan ook op het apparaat). De grote vernieuwing, het ontvangen van telefoon- en berichtnotificaties, blijkt in de praktijk een gimmick. Wanneer je gebeld wordt, pauzeert de stofzuiger en toont het display enkel het app-icoon, zonder naam of nummer.

Bovendien is het instellen van deze connectiviteit onnodig complex. Het vereist een Samsung-account, specifieke apps, diverse permissies en constante locatietoegang. De moeite die het kost om de verbinding tot stand te brengen, staat niet in verhouding tot het minimale voordeel. De meest opvallende beperking is verder dat de functie exclusief werkt met een Samsung-smartphone, waardoor een groep gebruikers buitengesloten wordt; op smartphones van een ander merk werkt dit namelijk niet.

©Wesley Akkerman

Samsung Bespoke AI Jet Ultra kopen?

De naam Ultra en de hoge adviesprijs scheppen verwachtingen die op slim gebied niet worden ingelost. De AI-hoekdetectie functioneert niet zoals beloofd en de notificatiefunctie is een omslachtige gimmick. Als je de Samsung Bespoke AI Jet Ultra overweegt voor zijn geavanceerde connectiviteit (we hebben het dan over de koppeling met wifi, SmartThings en je smartphone) is hij de meerprijs ten opzichte van zijn voorganger niet waard. De ware kracht van dit model schuilt in zijn fenomenale zuigkracht, waardoor hardnekkig vuil en dierenharen moeiteloos verwijderd worden. Omdat de prijs inmiddels een stuk onder de adviesprijs ligt, wordt deze stofzuiger wel interessanter.