ID.nl logo
Met de EV op vakantie in Europa: zo doe je dat
© Matej Kastelic
Mobiliteit

Met de EV op vakantie in Europa: zo doe je dat

Denk je erover om met je elektrische auto op vakantie te gaan maar twijfel je nog, omdat je bijvoorbeeld bang bent dat je niet voldoende laadpalen tegenkomt of omdat je niet weet welke laadpas je onderweg kunt gebruiken? Met de juiste voorbereiding kom je... inderdaad, een heel eind! ID.nl helpt je op weg.

In dit artikel: ⚡ Zo plan je je (laadpaal-)route ⚡ Zoveel tijd trek je uit voor opladen onderweg ⚡ Deze laadpas(sen) neem je mee ⚡ Snelladers: kosten, capaciteit en opwarmen ⚡ Laadpalen op je vakantiebestemming ⚡ Op reis met een caravan of aanhanger ⚡ Europese Landen met veel en landen met weinig laadpunten

Lees ook: De tien beste EV’s voor de caravan in 2024

Plan je route

Als je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, is het belangrijk om je reis goed te plannen, omdat laadpunten niet overal even dik gezaaid zijn. Gelukkig zijn daar allerlei apps en tools voor. Bekende voorbeelden zijn de ANWB EV Routeplanner, de Shell Recharge App en de Tap Electric App. A Better Routeplanner (ABRP) is de bekendste en meest complete routeplanner. De app houdt rekening met de auto waarin je rijdt en hoe ver je batterij opgeladen is wanneer je vertrekt. Op basis daarvan worden automatisch de handigste tussenstops in de route gezet. Bij een groot aantal van deze apps zie je inmiddels ook of er een laadpaal vrij is. Bovendien geven ze je een overzicht met alle locaties voor het laden van je auto. Je hebt dus ook meteen plan B en C achter de hand als plan A niet lukt. Stippel je reis uit op basis van de actieradius en zorg ervoor dat je altijd een buffer overhoudt.

©Vadym

Reken wat extra tijd voor laadmomenten

Onderweg maak je vooral gebruik van snelladers. Dus je staat niet heel lang te wachten voordat je weer kilometers kunt rijden. Maar we raden je aan om extra tijd te rekenen voor iedere stop. In de meer zuidelijke landen staan bijvoorbeeld veel minder laadpalen. Als je tijdens het hoogseizoen op vakantie gaat, is het bij die punten vaak een stuk drukker dan gebruikelijk. Bovendien houd je dankzij een tijdsbuffer meteen rekening met problemen zoals een kapotte laadpaal of het niet accepteren van je laadpas. Hetzelfde geldt voor de range. Ga niet pas bij een laadpunt staan als de batterij zo goed als leeg is. Zorg ervoor dat je nog één of twee andere charging stations kunt bereiken als er iets mis gaat of het heel druk is.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De juiste laadpas(sen) meenemen

Helaas werkt niet elke laadpas bij iedere laadpaal. We raden je in ieder geval aan om alle laadpassen die je hebt mee te nemen. Controleer daarnaast of die van jou bij de laadpalen waar je langsrijdt geaccepteerd worden. Inmiddels zijn er ook applicaties voor je smartphone waarmee je bij veel laadstations kunt afrekenen. LaadpasTop10 is een erg handige website voor vakantiegangers. Deze site vergelijkt prijzen en laat zien waar je terechtkunt met een bepaalde laadpas. Daardoor ga je goed voorbereid op reis. Als je op tijd informatie opzoekt, heb je tijd genoeg om de benodigde laadpassen aan te vragen.

©Evgeniy & Karina Gerasimovi

Snelladers: kosten

Houd er rekening mee dat laden via een snellader een stuk duurder is dan via een standaard laadpaal. Zeker als je thuis oplaadt via je zonnepanelen scheelt het een slok op een borrel. Bij openbare laadpalen laad je vanaf 0,30 euro per kWh, hoewel de gemiddelde prijs op drukke plekken al snel boven de 0,60 euro per kWh uitkomt. Bij een snellader is dat ongeveer de minimumprijs en loopt het op tot ongeveer 1 euro per kWh. Wanneer je een snellader gebruikt, betaal je per kilometer uiteindelijk ongeveer net zoveel als bij een benzinemotor. In dit geval ben je dus niet goedkoper uit met een elektrische auto.

Een mooie oplossing is het afsluiten van een tijdelijk abonnement voor snelladers. Je laadt onderweg een stuk goedkoper en na je vakantie meld je je weer af.

Snelladen: opladen tot 80 procent capaciteit

De bedoeling van snelladers is dat je niet te lang aan de kant van de weg staat te wachten tot je weer verder kunt rijden. Bij normale laders duurt het een paar uur voordat je accu vol is. Bij snelladers gaat dat een stuk sneller. Snelladen tot 80 procent duurt ongeveer 15 tot 40 minuten, afhankelijk van de auto en de laadpaal. Maar: de laatste 20 procent verdubbelt de tijd. Opladen tot 80 procent is dus het slimst. Oók omdat het beter is voor het behoud van de capaciteit van de accu om hem niet helemaal vol te laden en ook niet helemaal leeg te laten lopen.

Snelladen: is het opwarmen van de accu nodig?

Snelladen kost nog minder tijd als de accu een temperatuur van minstens 20°C heeft. Ga je 's zomers op vakantie, dan is dat meestal het geval. Tijdens wintervakanties kan het echter nodig zijn om de accu voor te verwarmen voor een ideale laadsnelheid en dus korte tussenstops. Nieuwe EV’s doen dat automatisch wanneer je een laadstation in de navigatie zet. Let er wel op dat je de laadpaal zelf als bestemming opgeeft, en niet alleen de locatie. Daarnaast moet het in het navigatiesysteem van de auto zelf staan, want die is gekoppeld met de rest van de auto en kan het voorverwarmen aansturen.

Heeft jouw EV die functie niet? Zoek dan eerst op of er een software-update beschikbaar is waarmee het wel kan. Wanneer je een flink stuk rijdt, neemt de temperatuur van de accu ook automatisch toe. Het kan ook helpen om vlak voor aankomst bij een laadpunt iets sneller te gaan rijden waardoor de batterij opwarmt. Let er wel op dat je genoeg range overhoudt.

Laadpalen op de vakantiebestemming

Onderweg laden is belangrijk, maar dat geldt natuurlijk ook voor laden op je vakantiebestemming. Grote hotels en campings hebben meestal wel een of meerdere laadpunten. Zoek dat voor je weggaat even op. Denk er verder aan dat deze laadpunten tijdens het hoogseizoen veel gebruikt worden. Dus zelfs als er staat dat een laadpaal aanwezig is, kun je die niet zomaar gebruiken wanneer het je uitkomt. Reserveren is daarom aangeraden. Neem voor noodgevallen altijd je granny-charger en de correcte reisstekkers mee. Dan kun je je auto via een gewoon stopcontact opladen. Dat duurt erg lang, maar het is natuurlijk beter dan niets.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Elektrische auto met aanhanger of caravan

Op vakantie gaan met een elektrische auto met aanhanger: is dat mogelijk en is het ook handig? Zolang je een krachtige EV hebt is het niet zo’n probleem. Houd er wel rekening mee dat je flink wat van de actieradius verliest, tot wel 50 procent. Daardoor maak je meer tussenstops en duurt de reis iets langer. De aerodynamica en het gewicht van de aanhanger zijn belangrijke factoren. Daarnaast speelt de snelheid waarmee je rijdt ook een rol. Het is sowieso handig om daar rekening mee te houden om de range te vergroten. Als laatste hebben ook wind en temperatuur invloed. Naarmate het kouder wordt neemt de range af.

Bij laders langs de snelweg hoef je de caravan of vouwwagen trouwens niet altijd los te koppelen. Bij opladers bij parkeerplaatsen in steden en dorpen is het vaak wél noodzakelijk om de aanhanger te ontkoppelen. Het is handig om daar rekening mee te houden als je de route plant en laadpunten uitzoekt. Heb je een grote en hoge caravan? Controleer dan vooraf wat de doorrijhoogte bij bepaalde laadplaatsen is.

©FLEMAL

Waar op vakantie met je elektrische auto?

Als je met de auto op vakantie gaat, blijf je waarschijnlijk in Europa. Het goede nieuws is dat vrijwel alle landen investeren in laadpalen. Maar een aantal heeft net iets meer haast. In de EU staan ongeveer 600.000 laadpalen, en dat aantal groeit snel. Opvallend genoeg staat daarvan bijna een kwart in ons kleine landje. Maar ook in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Scandinavië tref je volop laadpalen aan. Let er bij de Scandinavische landen wel op dat ze behoorlijk uitgestrekt zijn en de meeste laadpalen in het zuidelijke deel van de landen staan.

Als je richting Spanje of Italië gaat is iets meer planning noodzakelijk, want de laadpalen zijn daar dunner gezaaid. In het oosten van de Europese Unie zijn ook nog niet heel veel laadpunten. Maar in de meeste landen is er wel sprake van een snelle ontwikkeling. Met een beetje planning kun je ook daar prima op vakantie met een EV.

Let er wel op dat je op zoek gaat naar snelladers als je echt onderweg bent. Daar zijn er nog altijd minder dan 100.000 in de complete EU. Gelukkig staan ze wel vooral langs snelwegen. Het Europese Parlement stimuleert het plaatsen ervan en heeft als ambitieus doel om vanaf 2026 om de 60 kilometer snelladers van minstens 400 kW te plaatsen op het TEN-T-kernnetwerk: het belangrijkste snelwegennetwerk van Europa.


Stazione di ricarica, borne de recharge, punto de carga: het is altijd handig als je weet waar je naar moet zoeken wanneer je in het buitenland op vakantie bent. Onderaan dit artikel vind je daarom een handige tabel waarin staat hoe een laadpaal genoemd wordt in de populairste Europese vakantielanden.


©DayDream

Op vakantie met de elektrische auto? Natuurlijk!

Kort samengevat is op vakantie gaan met je elektrische auto absoluut mogelijk. Het belangrijkste is dat je je goed voorbereidt en goed je route plant. Doe je dat, dan kun je zorgeloos op reis. Fijne vakantie!

Handige tabel 👇

TaalLaadpaal
Deensladestation
DuitsLadestation
Engelscharging station
Finslatausasema
Fransborne de recharge
Grieksσταθμός φόρτισης
Italiaansstazione di ricarica
Kroatischbrzi električni punjač
Noorsladestasjon
Portugeesestação de carregamento
Spaanspunto de carga
Tsjechischnabíjecí stanice
Zweedsladdstation

Ook interessant: De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 airfryers met bijzondere functies
© Grandbrothers - stock.adobe.com
Huis

Waar voor je geld: 5 airfryers met bijzondere functies

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Zin in een lekkere maaltijd, maar niet in een vette hap? Dan is een airfryer wellicht iets voor je. De redactie van ID.nl zocht er vijf uit, die bovendien van bijzondere functies zijn voorzien.

Aan een airfryer kun je niets meer verbeteren, horen we je denken. Toch is dat niet zo, want hoewel deze handige apparaten al in menig keuken te vinden zijn, wordt er nog veel doorontwikkeld. Daarom valt de keuze dit keer op airfryers met bijzondere functies die je niet direct op iedere airfryer tegen komt.

Tefal EY905D Easy Fry & Grill Dual 8.3L XXL

Deze Tefal-airfryer heeft twee gescheiden kookzones waarmee je verschillende gerechten tegelijkertijd kunt klaarmaken. Beide zones kunnen apart worden ingesteld qua temperatuur en tijd. Hierdoor kun je gerechten bereiden die niet dezelfde bereidingstijd nodig hebben, maar wel op hetzelfde moment klaar moeten zijn, bijvoorbeeld kip en friet. De inhoud van 8,3 liter is ruim genoeg voor huishoudens van 3 tot 5 personen.

De bediening van deze airfryer is digitaal, met knoppen en een overzichtelijk scherm. Het apparaat heeft verder een timer, instelbare temperatuur tot 200 graden en antiaanbaklaag. Er zijn geen geavanceerde voorgeprogrammeerde standen, maar de basisfuncties zijn voldoende voor alledaags gebruik. De manden zijn uitneembaar en kunnen met de hand of in de vaatwasser worden schoongemaakt. Met de Tefal-app vind je handige gerechten voor deze airfryer.

Inventum GF1200HLD

Dit model van Inventum combineert de functies van een airfryer en heteluchtoven. Het apparaat heeft een inhoud van 12 liter en beschikt over een roterende mand, waarmee je bijvoorbeeld friet automatisch kunt laten draaien voor een gelijkmatig resultaat. Daarnaast zijn ook een grillrek, bakplaat en draaispit meegeleverd, zodat je verschillende bereidingswijzen kunt toepassen. De temperatuur is instelbaar tot 200 graden en de timer tot 90 minuten.

LEES OOK: Airfryer met één of twee lades? Zo kies je slim

De bediening bestaat uit fysieke knoppen met een klein digitaal display. Gebruikers geven aan dat de prestaties stabiel zijn, en dat vooral de draaimand goed werkt bij snacks en aardappelproducten. Er is geen stoomfunctie of slimme aansturing. De buiten- en onderkant worden tijdens gebruik warm, dus plaatsing op een hittebestendig oppervlak is aanbevolen.

Ninja Foodi SP101EU

De Ninja Foodi SP101EU is opvallend in die zin dat het eruit ziet en werkt als een oven, maar toch airfryer-functionaliteit heeft. Het heeft dan ook acht functies: heteluchtfrituren, bakken, braden, grillen, drogen, roosteren, warmhouden en een aparte bagelstand. De oven heeft een vermogen van 2400 watt en verwarmt snel op, met een opwarmtijd van ongeveer 60 seconden. Door de combinatie van zes infrarood verwarmingselementen en luchtcirculatie wordt voedsel gelijkmatig bereid. De temperatuur en bereidingswijze worden digitaal ingesteld via een bedieningspaneel.

Bij de oven worden standaard een bakplaat, een heteluchtfrituurmand en een rooster geleverd. Het apparaat is geschikt voor verschillende soorten gerechten, van ovenschotels tot broodjes en gegrilde groenten. Dankzij het ontwerp en de functies kan de oven ook worden gebruikt als alternatief voor een traditionele heteluchtoven.

Ninja Foodi Dual Zone AF400EUWH

De Ninja Foodi AF400EU beschikt over twee aparte manden van elk 4,75 liter. Dit maakt het mogelijk om twee gerechten tegelijk te bereiden, met verschillende instellingen qua tijd en temperatuur. De zogenaamde 'Match Cook'- en 'Sync Finish'-functies zorgen ervoor dat je gerechten op hetzelfde moment klaar zijn, zelfs als deze andere bereidingstijden hebben. De bediening is volledig digitaal, met zes automatische kookprogramma’s zoals max crisp, air fry, roast en bake.

LEES OOK: Dit zijn de meestgemaakte fouten met airfryers (en zo voormijd je ze)

Je kunt de temperatuur instellen vanaf 40 tot 240 graden Celsius en het maximum vermogen is 2470 Watt. De binnenmanden zijn voorzien van een keramische antiaanbaklaag en kunnen in de vaatwasser. Het apparaat is relatief groot, dus dat is wel iets om rekening mee te houden als de ruimte in je keuken beperkt is. Gebruikers van de AF400EUWH waarderen de stille werking en de mogelijkheid om flexibel te koken zonder tussendoor schoon te maken of het apparaat opnieuw in te stellen.

Princess 1.182068.01.001

Met de Princess 1.182068.01.001 Double Basket Airfryer kun je twee gerechten tegelijk bereiden, dankzij de dubbele mand. Het apparaat staat los op het aanrecht en heeft een zwart ontwerp dat in de meeste keukens past . Je bedient het eenvoudig via het LED-display en de touchknoppen. Er zijn acht programma’s, een timer en je kunt de temperatuur zelf instellen tot 220 °C. De totale inhoud is 8 liter, genoeg voor ongeveer zes porties.

Tijdens het gebruik blijven de handvatten koel, en bij oververhitting schakelt het apparaat zichzelf automatisch uit. De losse onderdelen – inclusief de binnenbakken – mogen gewoon in de vaatwasser. Met een vermogen van 2400 watt warmt de airfryer snel op en bereid je je eten gelijkmatig. Of je nu frietjes bakt of kip grilt, deze airfryer maakt het eenvoudig zonder veel gedoe.

▼ Volgende artikel
Voorjaarsklus: verzakt terras of pad zelf herstellen? Zo doe je dat!
© Irina Zharkova
Huis

Voorjaarsklus: verzakt terras of pad zelf herstellen? Zo doe je dat!

Het is lente, en dat is hét moment om allerlei klusjes in de tuin aan te pakken. Heb je een terras of pad dat in de loop van tijd wat is verzakt? Daarvoor hoef je geen stratenmaker in te huren, dat kun je prima zelf weer herstellen. Hoe je dat doet, lees je in deze uitgebreide handleiding.

In dit artikel lees je: • Waardoor bestrating verzakt en hoe je dat voorkomtHoe je verzakte plekken herkent en beoordeeltHoe je stenen of tegels veilig verwijdertHoe je het zandbed ophoogt en de bestrating weer vlak maaktHoe je opsluitbanden opnieuw plaatst of verstevigtWat je kunt doen bij schade door wortelsHoe je verzakking door mollen voorkomt en herstelt

Lees ook: Zo leg je zelf een terras aan

Het gebeurt regelmatig dat (sier)bestrating verzakt. Vaak ligt dat aan een instabiele ondergrond, slechte afwatering, zand dat is weggespoeld door regen of een te zware belasting. Door hier bij de aanleg of tijdens het herstel al rekening mee te houden, voorkom je veel problemen. Denk bijvoorbeeld aan voldoende ophoogzand, goede opsluitbanden en een slimme afwatering.

Probleemplekken identificeren

Je ziet het meestal snel als een pad of terras verzakt is. Zeker als regenwater blijft staan op plekken waar het niet weg kan. Vaak ligt dat aan een deel van de bestrating dat letterlijk is ingezakt. Ook als stenen zijn gaan schuiven of er kieren ontstaan, heb je waarschijnlijk te maken met verzakking. Dat gebeurt vaak wanneer opsluitbanden niet stevig genoeg geplaatst zijn en langzaam naar buiten zijn gedrukt of gekanteld.

©MG | ID.nl

👷 Dit heb je nodig voor je klus


• Goede werkhandschoenen

Waterpas

• Metseldraad

• Balk of lat


Rubberen hamer

• Bats of spade

• Ophoogzand

Tegels wippen

Zelfs de kleinste verzakking kan er al voor zorgen dat er water blijft liggen, omdat water nu eenmaal de weg van de minste weerstand kiest, dus het is belangrijk dat je goed in kaart brengt waar bij jou alle verzakkingen zitten. Leg een lange, rechte lat over het deel dat is weggezakt of gebruik een waterpas . Zo zie je hoe scheef het ligt. Een lange lat werkt het best als je die op zijn smalle kant neerlegt. Leg je hem plat, dan buigt hij makkelijk door en geeft hij een vertekend beeld.

NK Tegelwippen 2025

Doet jóúw woonplaats al mee?

Heb je duidelijk welk stuk verzakt is en dus opgehoogd moet worden, dan haal je daar de tegels of stenen weg. Bij randen zonder opsluitband lukt dat meestal met je handen of een klein schepje. Zit het probleem ergens in het midden van het terras, dan heb je er iets meer werk aan.

©MG | ID.nl

Doe dat wel voorzichtig: je wilt schade aan de tegels natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Ga dus niet wrikken met een spade of schep. Beter gebruik je twee platte schroevendraaiers. Zet ze aan weerszijden van de steen en wip deze voorzichtig los. Geen oude schroevendraaiers bij de hand? Dan kun je ook lange, dikke spijkers of schroeven gebruiken. Draag daarbij wel handschoenen.

Stenen 'opzuigen'
Er bestaan ook zuignapsystemen voor bestrating, vergelijkbaar met zuignapsystemen om bijvoorbeeld grote glasplaten te plaatsen. Deze apparaten zijn te huur bij specialistische bedrijven, maar zijn eigenlijk vooral geschikt voor zeer grote, zware tegels. De de huurprijs kan liggen tussen de 20 en 30 euro per dag.

Is de eerste steen eruit, dan volgen de andere meestal vanzelf. Haal ze als het kan met de hand eruit, zo blijft het zandbed eronder zoveel mogelijk intact.

Hoogte bepalen

Ligt het verzakte deel open, dan kun je het zandbed ophogen. Gebruik een rechte lat of metseldraad om de juiste hoogte af te stemmen op de rest van het terras. De lat of het draad laat je dan van links naar rechts lopen vanaf de hoogte van de niet-verzakte bestrating. Vervolgens schep je er ophoogzand bij en controleer je – door een tegel of steen neer te leggen – of het zandbed op de goede hoogte is gebracht. Vergeet niet dat je ongeveer 3 tot 5 millimeter hoger legt dan de rest van de bestrating. De tegel of steen sla je er immers nog een stukje in.

©MG | ID.nl

Ligt alles op zijn plek? Leg dan een stevige balk of plank (die je op op z'n kant legt) op de nieuwe bestrating en tik er met een rubberen hamer op. Zo werk je kleine hoogteverschillen weg.

©MG | ID.nl

Tot slot veeg je overtollig straatzand in de voegen. Je kunt ook inveegzand gebruiken dat onkruidwerend is. Dat werkt vooral goed bij nieuw aangelegde terrassen die nog onkruidvrij zijn, dus voornamelijk bij nieuw aan te leggen terrassen.

Lees ook: Het belang van goede tuindrainage

Opsluitbanden (her)plaatsen

Zijn de randen van je terras verzakt of verschoven en heb je daar opsluitbanden liggen? Dan zijn die waarschijnlijk gaan kantelen of wijken ze naar buiten uit. Dat zie je vaak bij opritten die hoger liggen dan de omliggende grond. Zit er aan de buitenzijde te weinig grond, dan geven die opsluitbanden niet genoeg tegendruk.

In zo’n geval kun je proberen de banden opnieuw in te graven. Lukt dat niet, maar wil je ze wel verstevigen? Zet ze dan – nadat je ze natuurlijk in de hoogte ook waterpas hebt gezet – vast in beton. Dat kan gewoon met kant-en-klare betonmortel uit de bouwmarkt. Alleen wat water erbij en het hardt vanzelf uit.

©Bron: YouTube / Papaklust

Beschadigde bestrating door wortels

Wortels van bomen en struiken kunnen ervoor zorgen dat je bestrating niet verzakt, maar juist omhoog komt. Je ziet dan een bult in het terras en losse tegels. In dat geval moet je eerst de wortels aanpakken. Daarnaast moet je extra zand aanbrengen om de vrijgekomen ruimte op te vullen.

©MG | ID.nl

Wortels kunnen ervoor zorgen dat de bestrating omhoog komt.

Verwijder uitgelopen wortels zo veel mogelijk buiten de bestrating zelf: het heeft geen zin om wortels vlak vóór of in het bestratingsdeel af te zagen of af te steken. Binnen enkele maanden zullen ze namelijk weer voor hetzelfde probleem zorgen. Helemaal tegenhouden lukt niet, maar je kunt wel voorkomen dat ze omhoog komen. Gebruik daarvoor worteldoek. Dat stuurt de wortels onder je bestrating horizontaal verder.

Zoeken naar worteldoeken

Bescherm je terras tegen wortels en onkruid

Let op: worteldoek werkt vooral bij kleinere wortels. Grote wortels kunnen alsnog schade veroorzaken. Een bijkomend voordeel van worteldoek is dat het onkruidgroei tegengaat. Worteldoek leg je overigens aan bij een compleet nieuw terras of bestrating. Wil je worteldoek gebruiken bij het herstellen van een terras of pad, dan moet je eigenlijk helemaal opnieuw beginnen, omdat het worteldoek onder de gehele bestrating en onder het niveau van het straatzand komt te liggen.

Mollen

Mollen maken niet alleen je gazon kapot, ze kunnen ook zorgen voor verzakking van je bestrating. Door gangen onder je terras te graven, ontstaat er instabiliteit. Storten die gangen in, dan zakken de tegels weg. Bij dit soort verzakkingen heb je vaak veel zand nodig voor herstel.

Lees ook: Acht manieren om je tuin te beschermen tegen ongedierte

©MG | ID.nl

Mollen graven gangen en die kunnen ervoor zorgen dat je bestrating verzakt.

Mollen zijn lastig te weren, maar je kunt het ze wel moeilijker maken. Hoe diverser je beplanting, hoe minder aantrekkelijk je tuin is voor mollen: wortels vormen obstakels. Wil je specifiek je terras beschermen, dan kun je een mollennet plaatsen. Dat graaf je verticaal in langs de randen van je terras, tot zo'n 70 cm diep. Deze klus kun je prima uitvoeren na het ophogen, want je hoeft alleen de zijkanten aan te pakken.

Vraag een offerte aan voor hovenier: