ID.nl logo
Met de EV op vakantie in Europa: zo doe je dat
© Matej Kastelic
Mobiliteit

Met de EV op vakantie in Europa: zo doe je dat

Denk je erover om met je elektrische auto op vakantie te gaan maar twijfel je nog, omdat je bijvoorbeeld bang bent dat je niet voldoende laadpalen tegenkomt of omdat je niet weet welke laadpas je onderweg kunt gebruiken? Met de juiste voorbereiding kom je... inderdaad, een heel eind! ID.nl helpt je op weg.

In dit artikel: ⚡ Zo plan je je (laadpaal-)route ⚡ Zoveel tijd trek je uit voor opladen onderweg ⚡ Deze laadpas(sen) neem je mee ⚡ Snelladers: kosten, capaciteit en opwarmen ⚡ Laadpalen op je vakantiebestemming ⚡ Op reis met een caravan of aanhanger ⚡ Europese Landen met veel en landen met weinig laadpunten

Lees ook: De tien beste EV’s voor de caravan in 2024

Plan je route

Als je met je elektrische auto naar het buitenland gaat, is het belangrijk om je reis goed te plannen, omdat laadpunten niet overal even dik gezaaid zijn. Gelukkig zijn daar allerlei apps en tools voor. Bekende voorbeelden zijn de ANWB EV Routeplanner, de Shell Recharge App en de Tap Electric App. A Better Routeplanner (ABRP) is de bekendste en meest complete routeplanner. De app houdt rekening met de auto waarin je rijdt en hoe ver je batterij opgeladen is wanneer je vertrekt. Op basis daarvan worden automatisch de handigste tussenstops in de route gezet. Bij een groot aantal van deze apps zie je inmiddels ook of er een laadpaal vrij is. Bovendien geven ze je een overzicht met alle locaties voor het laden van je auto. Je hebt dus ook meteen plan B en C achter de hand als plan A niet lukt. Stippel je reis uit op basis van de actieradius en zorg ervoor dat je altijd een buffer overhoudt.

©Vadym

Reken wat extra tijd voor laadmomenten

Onderweg maak je vooral gebruik van snelladers. Dus je staat niet heel lang te wachten voordat je weer kilometers kunt rijden. Maar we raden je aan om extra tijd te rekenen voor iedere stop. In de meer zuidelijke landen staan bijvoorbeeld veel minder laadpalen. Als je tijdens het hoogseizoen op vakantie gaat, is het bij die punten vaak een stuk drukker dan gebruikelijk. Bovendien houd je dankzij een tijdsbuffer meteen rekening met problemen zoals een kapotte laadpaal of het niet accepteren van je laadpas. Hetzelfde geldt voor de range. Ga niet pas bij een laadpunt staan als de batterij zo goed als leeg is. Zorg ervoor dat je nog één of twee andere charging stations kunt bereiken als er iets mis gaat of het heel druk is.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

De juiste laadpas(sen) meenemen

Helaas werkt niet elke laadpas bij iedere laadpaal. We raden je in ieder geval aan om alle laadpassen die je hebt mee te nemen. Controleer daarnaast of die van jou bij de laadpalen waar je langsrijdt geaccepteerd worden. Inmiddels zijn er ook applicaties voor je smartphone waarmee je bij veel laadstations kunt afrekenen. LaadpasTop10 is een erg handige website voor vakantiegangers. Deze site vergelijkt prijzen en laat zien waar je terechtkunt met een bepaalde laadpas. Daardoor ga je goed voorbereid op reis. Als je op tijd informatie opzoekt, heb je tijd genoeg om de benodigde laadpassen aan te vragen.

©Evgeniy & Karina Gerasimovi

Snelladers: kosten

Houd er rekening mee dat laden via een snellader een stuk duurder is dan via een standaard laadpaal. Zeker als je thuis oplaadt via je zonnepanelen scheelt het een slok op een borrel. Bij openbare laadpalen laad je vanaf 0,30 euro per kWh, hoewel de gemiddelde prijs op drukke plekken al snel boven de 0,60 euro per kWh uitkomt. Bij een snellader is dat ongeveer de minimumprijs en loopt het op tot ongeveer 1 euro per kWh. Wanneer je een snellader gebruikt, betaal je per kilometer uiteindelijk ongeveer net zoveel als bij een benzinemotor. In dit geval ben je dus niet goedkoper uit met een elektrische auto.

Een mooie oplossing is het afsluiten van een tijdelijk abonnement voor snelladers. Je laadt onderweg een stuk goedkoper en na je vakantie meld je je weer af.

Snelladen: opladen tot 80 procent capaciteit

De bedoeling van snelladers is dat je niet te lang aan de kant van de weg staat te wachten tot je weer verder kunt rijden. Bij normale laders duurt het een paar uur voordat je accu vol is. Bij snelladers gaat dat een stuk sneller. Snelladen tot 80 procent duurt ongeveer 15 tot 40 minuten, afhankelijk van de auto en de laadpaal. Maar: de laatste 20 procent verdubbelt de tijd. Opladen tot 80 procent is dus het slimst. Oók omdat het beter is voor het behoud van de capaciteit van de accu om hem niet helemaal vol te laden en ook niet helemaal leeg te laten lopen.

Snelladen: is het opwarmen van de accu nodig?

Snelladen kost nog minder tijd als de accu een temperatuur van minstens 20°C heeft. Ga je 's zomers op vakantie, dan is dat meestal het geval. Tijdens wintervakanties kan het echter nodig zijn om de accu voor te verwarmen voor een ideale laadsnelheid en dus korte tussenstops. Nieuwe EV’s doen dat automatisch wanneer je een laadstation in de navigatie zet. Let er wel op dat je de laadpaal zelf als bestemming opgeeft, en niet alleen de locatie. Daarnaast moet het in het navigatiesysteem van de auto zelf staan, want die is gekoppeld met de rest van de auto en kan het voorverwarmen aansturen.

Heeft jouw EV die functie niet? Zoek dan eerst op of er een software-update beschikbaar is waarmee het wel kan. Wanneer je een flink stuk rijdt, neemt de temperatuur van de accu ook automatisch toe. Het kan ook helpen om vlak voor aankomst bij een laadpunt iets sneller te gaan rijden waardoor de batterij opwarmt. Let er wel op dat je genoeg range overhoudt.

Laadpalen op de vakantiebestemming

Onderweg laden is belangrijk, maar dat geldt natuurlijk ook voor laden op je vakantiebestemming. Grote hotels en campings hebben meestal wel een of meerdere laadpunten. Zoek dat voor je weggaat even op. Denk er verder aan dat deze laadpunten tijdens het hoogseizoen veel gebruikt worden. Dus zelfs als er staat dat een laadpaal aanwezig is, kun je die niet zomaar gebruiken wanneer het je uitkomt. Reserveren is daarom aangeraden. Neem voor noodgevallen altijd je granny-charger en de correcte reisstekkers mee. Dan kun je je auto via een gewoon stopcontact opladen. Dat duurt erg lang, maar het is natuurlijk beter dan niets.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Elektrische auto met aanhanger of caravan

Op vakantie gaan met een elektrische auto met aanhanger: is dat mogelijk en is het ook handig? Zolang je een krachtige EV hebt is het niet zo’n probleem. Houd er wel rekening mee dat je flink wat van de actieradius verliest, tot wel 50 procent. Daardoor maak je meer tussenstops en duurt de reis iets langer. De aerodynamica en het gewicht van de aanhanger zijn belangrijke factoren. Daarnaast speelt de snelheid waarmee je rijdt ook een rol. Het is sowieso handig om daar rekening mee te houden om de range te vergroten. Als laatste hebben ook wind en temperatuur invloed. Naarmate het kouder wordt neemt de range af.

Bij laders langs de snelweg hoef je de caravan of vouwwagen trouwens niet altijd los te koppelen. Bij opladers bij parkeerplaatsen in steden en dorpen is het vaak wél noodzakelijk om de aanhanger te ontkoppelen. Het is handig om daar rekening mee te houden als je de route plant en laadpunten uitzoekt. Heb je een grote en hoge caravan? Controleer dan vooraf wat de doorrijhoogte bij bepaalde laadplaatsen is.

©FLEMAL

Waar op vakantie met je elektrische auto?

Als je met de auto op vakantie gaat, blijf je waarschijnlijk in Europa. Het goede nieuws is dat vrijwel alle landen investeren in laadpalen. Maar een aantal heeft net iets meer haast. In de EU staan ongeveer 600.000 laadpalen, en dat aantal groeit snel. Opvallend genoeg staat daarvan bijna een kwart in ons kleine landje. Maar ook in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Scandinavië tref je volop laadpalen aan. Let er bij de Scandinavische landen wel op dat ze behoorlijk uitgestrekt zijn en de meeste laadpalen in het zuidelijke deel van de landen staan.

Als je richting Spanje of Italië gaat is iets meer planning noodzakelijk, want de laadpalen zijn daar dunner gezaaid. In het oosten van de Europese Unie zijn ook nog niet heel veel laadpunten. Maar in de meeste landen is er wel sprake van een snelle ontwikkeling. Met een beetje planning kun je ook daar prima op vakantie met een EV.

Let er wel op dat je op zoek gaat naar snelladers als je echt onderweg bent. Daar zijn er nog altijd minder dan 100.000 in de complete EU. Gelukkig staan ze wel vooral langs snelwegen. Het Europese Parlement stimuleert het plaatsen ervan en heeft als ambitieus doel om vanaf 2026 om de 60 kilometer snelladers van minstens 400 kW te plaatsen op het TEN-T-kernnetwerk: het belangrijkste snelwegennetwerk van Europa.


Stazione di ricarica, borne de recharge, punto de carga: het is altijd handig als je weet waar je naar moet zoeken wanneer je in het buitenland op vakantie bent. Onderaan dit artikel vind je daarom een handige tabel waarin staat hoe een laadpaal genoemd wordt in de populairste Europese vakantielanden.


©DayDream

Op vakantie met de elektrische auto? Natuurlijk!

Kort samengevat is op vakantie gaan met je elektrische auto absoluut mogelijk. Het belangrijkste is dat je je goed voorbereidt en goed je route plant. Doe je dat, dan kun je zorgeloos op reis. Fijne vakantie!

Handige tabel 👇

TaalLaadpaal
Deensladestation
DuitsLadestation
Engelscharging station
Finslatausasema
Fransborne de recharge
Grieksσταθμός φόρτισης
Italiaansstazione di ricarica
Kroatischbrzi električni punjač
Noorsladestasjon
Portugeesestação de carregamento
Spaanspunto de carga
Tsjechischnabíjecí stanice
Zweedsladdstation

Ook interessant: De beste vakantievoorbereiding voor je elektrische auto

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review iPhone Air – Opvallend dun én stevig
© Jeroen Boer - ID.nl
Huis

Review iPhone Air – Opvallend dun én stevig

Apple introduceerde onlangs de nieuwe iPhones waaronder de iPhone 17 en iPhone 17 Pro. Dit jaar voegt Apple met de iPhone Air een opvallend nieuw toestel toe aan het assortiment. Anders dan bij de overige smartphones ligt de focus vooral op een zo dun mogelijke vormgeving. Lever je iets in om de dunste te hebben? Wij hebben de iPhone Air getest.

Goed
Conclusie

De iPhone Air wijkt duidelijk af van eerdere iPhones. Het is knap hoe Apple een groot scherm combineert met een opvallend dun en licht ontwerp zonder in te leveren op stevigheid. De titanium rand maakt de behuizing robuust en de telefoon voelt luxe aan. Daarmee positioneert de Air zich als een premium model boven de iPhone 17, al betaal je vooral voor het ontwerp. Op functioneel vlak lever je namelijk in: de Air heeft slechts één speaker, waardoor stereogeluid ontbreekt, en de camera mist een ultragroothoek en telelens. De 48megapixel-hoofdcamera is prima, maar biedt minder mogelijkheden dan je bij een toestel van 1200 euro zou verwachten. De iPhone Air is vooral interessant als je een opvallend lichte en dunne iPhone zoekt.

Plus- en minpunten
  • Dun en licht
  • Stevig
  • Goede camera
  • Uitstekend scherm
  • Goede prestaties
  • Mono-geluid
  • Slechts één camera
  • Minder goede accuduur
  • Alleen eSim kan onhandig zijn
  • Usb-c-poort op usb2.0-snelheid

De iPhone Air is zó licht dat de 5,6 mm dunne smartphone in eerste instantie wel speelgoed lijkt nadat we hem uit het doosje haalden. Schijn bedriegt, want je hoeft echt niet bang te zijn dat je het toestel buigt of zelfs breekt. Apple heeft de Air voorzien van een stevige titanium rand en een heel harde matglazen achterkant. Buigen lijkt praktisch onmogelijk; het bekende YouTube-kanaal JerryRigEverything had een hele opstelling nodig om het toestel daadwerkelijk te buigen. De Air is verkrijgbaar in vier kleuren. Naast zwart en wit heb je de keuze uit lichtblauw of lichtgoud. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Vanaf de voorkant lijkt de iPhone Air op de andere iPhones.

De iPhone Air is dan wel grotendeels 5,64 mm dun, dat geldt niet voor de hele smartphone. Alle techniek heeft Apple bovenaan geplaatst en op de achterkant bevindt zich daar een uitstekend eiland zodat er ruimte is voor alle elektronica. Omdat het bij deze smartphone echt om de dikte gaat, hebben we de schuifmaat erbij gepakt. We meten voor het eiland 8,7 mm terwijl de totale dikte inclusief camera 11,4 mm is. Omdat de dikkere gedeeltes relatief klein zijn, heb je in de praktijk wel gewoon een superdunne telefoon in handen. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Op de achterkant vind je een opvallend camera-eiland met daarop slechts één camera.

Op de zijkant vind je in de dunne rand alle knoppen die je van een moderne iPhone gewend bent, waaronder de zelf in te stellen actieknop en de cameraregelaar. Onderop vind je een usb-c-poort voor het laden en verbinden met een computer. Helaas ondersteunt deze poort net als op de normale iPhone 17 slechts de usb2.0-snelheid en geen snellere usb3.2-snelheid zoals op de iPhone 17 Pro.

©Jeroen Boer - ID.nl

De iPhone Air (rechts) is een stuk dunner dan de tegelijkertijd geintroduceerde iPhone 17.

Het is een mooi ontwerp, maar baart minder opzien dan Apple wellicht gehoopt had. Samsung introduceerde nog niet zo heel lang geleden iets vergelijkbaars met de Galaxy S25 Edge. Deze lichte smartphone is eveneens superdun met 5,8 mm en ook voorzien van een titanium frame. Het is in het 'Android-kamp' de meest vergelijkbare smartphone van dit moment en we ontkomen er dan ook niet aan om de Air op punten met de S25 Edge te vergelijken.

Goed scherm

De iPhone Air is niet alleen veel dunner dan de iPhone 17, maar heeft ook een groter 6,5inch-scherm met een resolutie van 2736 x 1260 pixels. Het scherm valt hiermee qua formaat tussen de iPhone 17 (Pro) en iPhone 17 Pro Max die respectievelijk een 6,3- en 6,9inch-scherm hebben. Het is in ieder geval een prima scherm. Net als op de andere iPhones deze generatie ondersteunt het scherm een hoge verversingssnelheid tot 120 Hz en Always-On display waarmee ook beeld getoond kan worden als de telefoon in stand-by staat.

©Jeroen Boer - ID.nl

De iPhone Air heeft een fraai oled-scherm.

Slechts monogeluid

Het scherm is dus erg goed en het is dan ook geen straf om een film op bijvoorbeeld Netflix te kijken. Er is alleen één probleem als je geen hoofdtelefoon wilt gebruiken: de iPhone Air heeft slechts één luidspreker. Aan de onderkant is geen luidspreker geplaatst waardoor je monogeluid hebt als je een video kijkt met daarbij het geluid van de telefoon. Wat ons betreft een belangrijk nadeel voor een toestel in deze prijscategorie, zeker ook omdat de Galaxy S25 Edge wel stereogeluid biedt. Het geluid van die ene luidspreker is overigens wel gewoon goed, maar bij video's missen we echt wel iets als het geluid van slechts één kant komt. 

Alleen eSim

In de Verenigde Staten niks nieuws, maar hier heeft de iPhone Air de primeur van eerste iPhone met enkel eSim. Er was in de dunne behuizing volgens Apple geen ruimte voor een traditioneel simkaartslot. Of dat echt zo is weten we niet, maar Samsung bewijst met de Galaxy S25 Edge dat het toch mogelijk is om een simkaartslot te integreren in een dunne smartphone. Het hangt vooral van je provider af of dat een nadeel is. Op zich kun je bij veel providers al gebruikmaken van eSim, maar er zijn nog genoeg virtuele providers* zonder eSim. Het kan niet anders dan dat eSim steeds meer de norm gaat worden, maar controleer dus goed of je provider eSim levert als je nu een simkaartje gebruikt.

*Virtuele providers zijn providers zonder netwerk, zoals bijvoorbeeld 50+ Mobiel, Lebara en Budget, die hun diensten inkopen bij één van de drie grote netwerken. Zulke providers zijn goedkoper en lopen technisch vaak wat achter.

Goede prestaties

De iPhone Air is voorzien van een Apple A19 Pro-chip voorzien van een 6core-cpu bestaande uit 2 snelle en 4 efficiënte cores in combinatie met 12 GB RAM. Ondanks dezelfde naam, is het niet helemaal dezelfde chip als je in de iPhone Pro vindt. De A19 Pro in de iPhone Air heeft 5 in plaats 6 gpu-cores, hetzelfde aantal als de A19 in de iPhone 17. De chip zit hiermee tussen de A19 en de 'echte' A19 Pro in. Sowieso lijken de A19 en A19 Pro veel op elkaar en de A19 is al een van de snelste smartphonechips op de markt. De iPhone Air is dan ook gewoon een indrukwekkend vlot toestel.

Je krijgt net als op de andere iPhones minimaal 256 GB opslag. Dat is uit te breiden naar 512 GB of zelfs 1 TB, een teken dat Apple deze telefoon meer onder de Pro-modellen schaart. Dan heb je overigens wel een toestel van 1729 euro in handen. 

Relatief kleine batterij

De iPhone Air heeft een batterijcapaciteit van 3149 mAh. Dat is bijzonder weinig voor een moderne smartphone en een stuk minder dan de 3692 mAh die je in de iPhone 17 vindt – en dat terwijl het scherm wat groter is. De accu is merkbaar kleiner dan die van de tegelijkertijd gelanceerde iPhone 17. Toch is het in de praktijk mogelijk om een dag door te komen zonder bij te laden, maar dan moet het toestel wel echt aan de lader. Draadloos laden via MagSafe is ook mogelijk.

Afhankelijk van je gebruik kan de accu natuurlijk wel eerder leeg zijn. Om dat op te lossen heeft Apple een speciale MagSafe-batterij gemaakt die je achterop de iPhone Air plakt. Deze powerbank bevat dezelfde accu als die in de iPhone Air zit, maar door verliezen die optreden bij onder andere draadloos laden voeg je zo'n 65 procent extra batterijcapaciteit toe aan de iPhone. Deze MagSafe-batterij werkt overigens alleen goed op de iPhone Air, op andere iPhones kun je hem niet goed op de achterkant plakken.

©Jeroen Boer - ID.nl

De MagSafe-batterij is een compacte powerbank voorzien van dezelfde accu als de iPhone Air.

Doordat de iPhone Air bijzonder dun en licht is, is de smartphone ook met gekoppelde accu op zich te gebruiken, maar dan voelt het geheel meer als een doorsnee smartphone met groot scherm. Dat is op zich wel een voordeel ten opzichte van de meeste andere powerbanks. Met een prijs van 115 euro is de magnetische powerbank wel erg duur, zeker voor de geboden accucapaciteit. Normale powerbanks met een veelvoud van de capaciteit kosten veel minder dan deze MagSafe-batterij. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Je kunt de iPhone Air gewoon gebruiken met vastgeplakte MagSafe-batterij.

Slechts één camera

Achterop heeft de iPhone Air net als sommige andere smartphones een naar buiten uitstekende balk die je een camera-eiland zou kunnen noemen, ware het niet dat er op de brede balk maar één camera en een flitser geplaatst is. Die camera is dezelfde 48megapixel-hoofdcamera die je op de iPhone 17 vindt. Dat is op zich een prima camera waarmee je in de camera-apps kunt kiezen uit de zoomfactor 1x en 2x. De 2x-zoomfactor maakt een uitsnede uit het beeld; dat resulteert gewoon in scherpe foto van 12 in plaats van 24 megapixel, net als op andere iPhones. Dat zijn al je keuzes, want de iPhone Air heeft net als instapper iPhone 16e maar één camera. De heel goede 48megapixel-ultragroothoekcamera die je op de iPhone 17 vind waarmee je ook macrofoto's kunt maken ontbreekt. Toch jammer voor een smartphone die meer dan 1200 euro kost. Ook een telelenscamera die je op de iets duurdere iPhone 17 Pro vindt, ontbreekt. Daarbij bewijst Samsung met de vergelijkbare Galaxy S25 dat het wel mogelijk is om twee camera's te integreren in een superdunne telefoon. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Achterop vind je maar één camera, dezelfde als de hoofdcamera op de iPhone 17.

De aanwezige camera maakt gelukkig wel prima foto's. De kleuren zijn uitstekend en ook op de scherpte is niks aan te merken. Ook in het donker kun je bruikbare beelden produceren. De software schakelt automatisch over op nachtmodus, maar dit kun je ook zelf instellen. Je krijgt ook de nieuwe selfiecamera die scherpe beelden schiet en automatisch bepaalt hoe je het beste in beeld bent. 

©Jeroen Boer - ID.nl

Zoomfactor 1x.

©Jeroen Boer - ID.nl

Zoomfactor 2x.

©Jeroen Boer - ID.nl

Zoomfactor 1x.

©Jeroen Boer - ID.nl

Zoomfactor 2x.

Conclusie

Met de iPhone Air krijg je dit jaar echt iets anders in handen ten opzichte van eerdere iPhones. Het is indrukwekkend dat een telefoon met een groot scherm zo dun en licht is terwijl er met de stevigheid niks mis is. Dankzij een titanium rand is de iPhone Air praktisch onbreekbaar en daar hoef je je tijdens alledaags gebruik geen zorgen over te maken. De iPhone Air voelt kortom luxe aan en is in het assortiment van Apple met zijn flink hogere prijs duidelijk een meer premium model dan de iPhone 17. Je betaalt echter vooral voor die dunnere vormgeving, want op het gebied van mogelijkheden lever je best wel wat in. Zo heeft de iPhone Air maar één speaker waardoor stereogeluid onmogelijk is; jammer als je je smartphone vaak gebruikt voor bijvoorbeeld Netflix. Daarnaast lever je ook in op fotografiegebied. De aanwezige 48megapixel-hoofdcamera is hetzelfde als op andere iPhones en maakt echt prima foto's, maar wordt niet bijgestaan door een ultragroothoek of telelens waardoor foto's met een extra brede beeldhoek, macrofoto's of ver inzoomen niet mogelijk zijn. Iets dat je eigenlijk wel zou verwachten op een smartphone waar je 1200 euro voor betaalt. Je kiest de Air dus vooral als je echt wat anders wilt hebben.

▼ Volgende artikel
Een echte herfstklus: zo maak je je dakgoot schoon
© © 2019, JJ Gouin All Rights Reserved
Huis

Een echte herfstklus: zo maak je je dakgoot schoon

Met de herfst in aantocht dwarrelen de bladeren weer massaal naar beneden – en niet zelden belanden ze in je dakgoot. Samen met ander vuil kan dat de afvoer verstoppen, vooral bij nat weer. Om lekkages en andere problemen te voorkomen, is het verstandig je dakgoot regelmatig schoon te maken. Maar hoe pak je dat aan?

⏱️ Dit artikel in het kort:
  • Gereedschap: dit heb je nodig

  • De dakgoot schoonmaken: hoe vaak en wanneer?

  • Stappenplan dakgoot schoonmaken

  • Dakgoot schoonmaken? Zo doe je het veilig

  • Slimme tips voor een schone dakgoot

Lees ook: 🍂 Herfstklus: zo maak je je tuinmeubilair winterklaar

Gereedschap: wat heb je nodig?

Voor het doorspoelen van je dakgoten is een tuinslang onmisbaar. Monteer hier een dakgootreiniger op: een opzetstuk met borstel en harkje waarmee je vuil verwijdert en de goot grondig schoonmaakt. Met een telescoopsteel kun je zelfs vanaf de grond werken – handig en veilig. Toch is het slim om af en toe de ladder te nemen, zodat je goed kunt zien wat je doet en geen hoeken overslaat.

Lees ook: Zo werk je veilig in de hoogte met een ladder

Handschoenen zijn een must, of het nu tuinhandschoenen of huishoudhandschoenen zijn. Draag daarnaast oude kleding met lange mouwen, want het water dat uit de goot spat is meestal niet schoon.

Zink of kunststof

Dakgoten zijn meestal van zink of kunststof. Bij zinken dakgoten is het extra belangrijk om ze goed schoon te houden, omdat rottende bladeren de beschermende oxidelaag kunnen aantasten.

Een dakgoot heeft altijd een lichte helling, zodat het water naar de regenpijp kan stromen. Met een tuinslang kun je controleren of dit goed werkt. Blijft het water staan, dan moet je de dakgoot repareren. Dit is vooral van belang bij zinken dakgoten vanwege het risico op aantasting van de oxidelaag. Het repareren van een zinken dakgoot is relatief eenvoudig, bijvoorbeeld met rubber seal, reparatietape of vloeibare zink.

Hoe vaak en wanneer schoonmaken?

Eén keer per jaar je dakgoot reinigen is meestal genoeg. Woon je echter tussen veel bomen, dan kun je beter wat vaker aan de slag. Meer blad betekent immers meer kans op verstopping. De beste periode voor de grote schoonmaak is het late najaar: als het niet meer vriest en de meeste bladeren gevallen zijn. Net na een regenbui werkt het schoonmaken makkelijker, omdat het vuil dan losser ligt. Je kunt de goot ook zelf natmaken met de tuinslang.

©bildlove

Stappenplan voor een schone dakgoot

Voordat je begint: veiligheid eerst! Gebruik een stevige ladder die stabiel op een vlakke ondergrond staat. Draag kleding die vies mag worden (bijvoorbeeld een oud shirt met lange mouwen, een stevige broek en rubberen handschoenen) zodat je beschermd bent tegen vuil en scherpe randen.

1 - Verwijder grof vuil

Gebruik een plastic schep, gootschep of oude spatel om bladeren, takjes en ander afval uit de goot te halen. Leg een zeil op de grond of gebruik een emmer of vuilniszak om het netjes te houden. Heb je vooral droog blad in de goot liggen, dan kan een bladblazer met speciaal opzetstuk ook uitkomst bieden.

2 - Spoel alles goed door

Spoel de goot en regenpijp door met een tuinslang, van het ene uiteinde naar het andere. Zo controleer je meteen of het water goed doorstroomt. Blijft er vuil achter, gebruik dan een schuurspons of staalborstel om het te verwijderen.

3 - Controleer op verstoppingen en schade

Kijk tijdens het schoonmaken of er geen blokkades in de afvoerpijp zitten. Gebruik eventueel een ontstoppingsveer. Controleer ook de staat van de goot zelf: scheuren, losse verbindingen of roestige beugels kun je beter direct repareren of vervangen.

4 - Onderhoud op de lange termijn

Een jaarlijkse schoonmaakbeurt houdt je dakgoot in goede conditie. Zo voorkom je dat water blijft staan of in huis doordringt, wat schimmel of vochtproblemen kan veroorzaken.

5 - Maak je dakgoot winterklaar

Voordat de vorst invalt, is een extra controle aan te raden. Blokkades kunnen in de winter leiden tot ijsvorming en schade aan de goot.

❄️ IJsdammen

Een ijsdam ontstaat wanneer smeltwater van sneeuw of ijs op het dak niet goed kan wegstromen door een verstopte dakgoot. Het water bevriest vervolgens aan de randen van het dak, waardoor er een opeenhoping van ijs ontstaat. Dit kan leiden tot ernstige problemen, zoals lekkages, omdat het smeltwater zich onder de dakbedekking kan ophopen en in je huis kan sijpelen. IJsdammen kunnen ook extra gewicht op de dakgoten en het dak veroorzaken, wat schade kan aanrichten.

©Tomasz Zajda


Veilig werken op hoogte

Zorg altijd voor een stevige, stabiele ladder op een vlakke ondergrond. Draag schoenen met grip en overweeg een veiligheidsharnas bij hogere daken. Is de ladder nat, wacht dan tot deze droog is. Laat bij voorkeur iemand in de buurt blijven terwijl je werkt.


Slimme tips voor een blijvend schone goot

Bladvangers helpen, maar houden niet alles tegen. Klein vuil kan alsnog ophopen en zelfs mosgroei veroorzaken. Bevestig tijdens het schoonmaken je emmer of vuilniszak aan de ladder, zodat je beide handen vrij hebt. Laat je het vuil liever op de grond vallen, dan moet je later nog opruimen – extra werk dus.

Een hogedrukreiniger kan handig zijn, maar gebruik een lage stand om schade te voorkomen. Een gewone tuinslang met een goede sproeikop werkt vaak net zo goed.