ID.nl logo
Een hybride auto of toch een EV kopen: wat zijn de voor- en nadelen?
© graja
Mobiliteit

Een hybride auto of toch een EV kopen: wat zijn de voor- en nadelen?

Het aanbod op het gebied van elektrische auto's is tegenwoordig enorm. De meeste autofabrikanten hebben inmiddels meerdere elektrische modellen in de aanbieding. Maar het begrip van elektrische auto’s is vrij breed: het omvat alles van mild-hybrids tot volledig elektrische modellen. Hoe weet je welke soort elektrische auto het meest geschikt is voor jouw situatie?

De voor- en nadelen van hybride en volledig elektrische auto's zijn verschillend. Afhankelijk van jouw situatie zal de een meer aanspreken dan de ander. Een hybride auto biedt een makkelijke overstap naar milieubewust rijden en is relatief zuinig, maar de fiscale voordelen zijn beperkt. Een volledig elektrische auto stoot geen schadelijke stoffen uit, is voordelig in gebruik en heeft meer fiscale voordelen, maar biedt zo zijn eigen uitdagingen. Dat leggen we hieronder uit.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Voordelen van een elektrische auto

  • Elektrische auto's zijn schoon: Uit onderzoek blijkt dat een elektrische auto over zijn hele leven gemiddeld 40 procent minder CO₂ uitstoot dan een benzineauto. Als de elektriciteit voor elektrische auto’s op groene wijze wordt opgewekt, kan dat percentage zelfs nog hoger worden.

  • Voordelig in gebruik: Een elektrische auto laadt je op met elektriciteit, en dat is over het algemeen goedkoper dan benzine of diesel. Helemaal als je zelf je stroom kunt opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen. Daarnaast is het onderhoud aan een elektrische auto voordeliger, omdat een EV grofweg slechts een tiende van de slijtagegevoelige onderdelen heeft van een auto met verbrandingsmotor.

  • Comfortabel rijgedrag: Bij een elektrische auto heb je tijdens het rijden geen last van motorgeluiden. Het rijgedrag is erg stabiel dankzij de zware accu in de vloer.

  • Veilig: Elektrische auto’s zijn modern, relatief luxueus uitgevoerd en meestal erg geavanceerd. Je profiteert in veel gevallen van allerlei rijhulp- en veiligheidssystemen die het autorijden een stuk veiliger maken. Daarnaast doorlopen elektrische auto’s de crashtests van Euro NCAP normaal gesproken vlekkeloos.

  • De fiscale voordelen: Je hoeft tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting (MRB) en BPM te betalen. In 2025 betaal je slechts 25 procent van de MRB. Zakelijke rijders profiteren bovendien van een verlaagde bijtelling. Over de eerste 35.000 euro betalen zij in 2024 16 procent en in 2025 17 procent, voor de resterende waarde van de auto geldt het reguliere tarief van 22 procent. Dit verlaagde tarief geldt tot 60 maanden na de eerste toelating van de auto. Overigens kan er ook gebruik worden gemaakt van de MIA- en VAMIL-regeling (zie hieronder).

De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn fiscale voordelen voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen.

©KIA

Nadelen van een elektrische auto

  • Hoge aanschafprijs: Elektrische auto's zijn duur in aanschaf. Dat heeft vooral met het accupakket te maken.

  • Laadtijden: Dankzij snelladen en de komst van steeds meer snellaadstations zijn laadtijden aardig geslonken, maar een auto opladen blijft langzamer dan gewoon tanken.

  • Beperkte actieradius: Er worden flinke stappen gezet om de actieradius van elektrische auto's te vergroten. Sommige modellen kunnen meer dan 700 kilometer op een volle accu afleggen. Toch zitten de meeste EV’s rond de 300 à 400 kilometer aan rijbereik. Met een benzine- of dieselauto kom je een stuk verder.

  • Thuis opladen: Een elektrische auto is vooral interessant als je thuis kunt laden. Je hoeft dan niet per se buiten de deur te laden. Maar wat als je geen mogelijkheid hebt om een laadpaal of wallbox te plaatsen? Dan ben je overgeleverd aan de infrastructuur en de bijbehorende kosten.

  • Accupakket vervangen: Als je lang genoeg een elektrische auto hebt, komt er een moment dat je het accupakket moet vervangen. Als dat niet meer binnen de garantie valt, kan zoiets behoorlijk in de papieren lopen.

Het verschil tussen hybride en elektrische auto’s

De term 'elektrische auto' is een overkoepelende betekenis voor auto’s die op een of andere manier elektrische kracht gebruiken om een auto aan te drijven of te ondersteunen. Hierbij kun je onderscheid maken tussen hybride en volledig elektrische auto's. 

Het voornaamste verschil tussen deze auto’s is dat hybrides een extra verbrandingsmotor hebben en EV's alleen door elektrische motoren worden aangedreven. Een volledig elektrische auto stoot helemaal geen schadelijke stoffen uit en is dus beter voor het milieu. Een hybride auto heeft een benzine- of dieselmotor, waarmee je kunt blijven rijden als het accupakket leeg is. In die zin zijn hybride auto's een interessante middenweg als je niet volledig elektrisch wilt of kunt rijden.

©Aldeca Productions

Soorten hybride auto's

Er bestaan meerdere soorten hybride auto’s. Je kunt ze over drie categorieën verdelen: mild hybrid, full hybrid en plug-in hybrid. Hoe ze van elkaar verschillen, lees je hieronder.

Mild hybrid (MHEV)

Een mild hybrid is – zoals de naam al verklapt – een milde versie van een full hybrid. Bij een mild hybrid auto wordt de brandstofmotor ondersteund door een kleine elektromotor (vaak de startmotor) van 12 of 48 volt die tegelijkertijd ook dienst doet als dynamo. Het systeem kan hiermee tijdelijk de aandrijflijn ondersteunen, maar volledig elektrisch rijden is niet mogelijk. De techniek helpt de brandstofmotor bij het starten, maar wint bijvoorbeeld ook energie terug bij het remmen of 'zeilen' als je je gas loslaat op de snelweg. Hierdoor kun je tot zo’n 10 procent brandstof besparen.

Full hybrid (HEV)

Een full hybrid kan in tegenstelling tot een mild hybrid wel volledig elektrisch rijden, al gaat het vanwege het kleine accupakket vaak om niet meer dan enkele kilometers. Dit soort hybride auto’s hebben geen stekker. Je hoeft dus geen laadpaal aan huis of bij je werk te hebben om er optimaal gebruik van te maken. De hybride auto zorgt tijdens het rijden dat er energie wordt teruggewonnen om zo min mogelijk brandstof te gebruiken.

Plug-in hybride (PHEV)

Een plug-in hybride auto is eigenlijk de laatste stap voordat je met volledig elektrische auto’s te maken hebt. Een PHEV heeft nog wel een verbrandingsmotor, maar in theorie kun je de auto gebruiken zonder benzine of diesel te verstoken. Sommige moderne PHEV's, zoals de BMW X5 of Mercedes-Benz GLC, hebben een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer.

©Boca

Voordelen hybride auto

  • Lager verbruik: Een hybride auto verbruikt minder brandstof dan een auto met verbrandingsmotor. Afhankelijk van het type auto, je rijgedrag en de omstandigheden kan een hybride auto 10 tot 50 procent zuiniger zijn.

  • Makkelijke overstap: Een hybride auto vereist minder rigoureuze wijzigingen aan je levensstijl. Het is in die zin een makkelijker overstap dan wanneer je een EV zou nemen.

  • Laadpaal geen vereiste: In het verlengde van het vorige punt; als je een stekkerloze hybride koopt, kun je zuiniger en schoner rijden zonder dat je de auto hoeft op te laden. Voor een PHEV heb je ook geen laadpaal nodig als je de auto bijvoorbeeld op je werk kunt opladen.

  • Volledig elektrisch rijden: Sommige plug-in hybrides kunnen meer dan 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat is in veel gevallen voldoende om van huis naar je werk te rijden of boodschappen te doen. Zo bespaar je flink wat brandstof.

  • Automatische versnellingsbak: Wist je dat (op een paar uitzonderingen na) alle hybride auto’s een automatische versnellingsbak hebben? Zo hoef je zelf niet te schakelen. Erg handig in het verkeer.

Nadelen van een hybride auto

  • Beperkte fiscale voordelen: Deze zou ook in het rijtje met voordelen kunnen, maar de fiscale voordelen voor hybride auto's zijn nu eenmaal beperkt. Alleen plug-in hybrides hebben bepaalde voordelen. Een PHEV met een minimale CO₂-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer krijgt 50 procent korting op MRB. Vanaf 2025 betaal je 75 procent van het volledige tarief en in 2026 is er helemaal geen korting meer.

  • Volledige potentieel benutten: Als je een PHEV hebt, is het zaak dat je er zo veel mogelijk volledig elektrisch mee rijdt. Anders benut je het volledige potentieel niet. Het kan zelfs het verbruik verhogen: anders moet je het extra gewicht van de accu meezeulen. Als je geen laadmogelijkheden hebt, moet je nadenken of een PHEV wel de juiste keuze voor je is.

  • Hoge aanschafprijs: Net als bij volledig elektrische auto's is de aanschafprijs van een hybride vanwege de complexe techniek en het kostbare accupakket relatief duur vergeleken met een auto met verbrandingsmotor.

  • Onderhoud: Een hybride auto vereist specifieke kennis van zaken en daarom is het aan te raden om ermee naar een specialist te gaan voor onderhoud. Logischerwijs kost dat meer geld.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!