Een hybride auto of toch een EV kopen: wat zijn de voor- en nadelen?
Het aanbod op het gebied van elektrische auto's is tegenwoordig enorm. De meeste autofabrikanten hebben inmiddels meerdere elektrische modellen in de aanbieding. Maar het begrip van elektrische auto’s is vrij breed: het omvat alles van mild-hybrids tot volledig elektrische modellen. Hoe weet je welke soort elektrische auto het meest geschikt is voor jouw situatie?
De voor- en nadelen van hybride en volledig elektrische auto's zijn verschillend. Afhankelijk van jouw situatie zal de een meer aanspreken dan de ander. Een hybride auto biedt een makkelijke overstap naar milieubewust rijden en is relatief zuinig, maar de fiscale voordelen zijn beperkt. Een volledig elektrische auto stoot geen schadelijke stoffen uit, is voordelig in gebruik en heeft meer fiscale voordelen, maar biedt zo zijn eigen uitdagingen. Dat leggen we hieronder uit.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Voordelen van een elektrische auto
Elektrische auto's zijn schoon: Uit onderzoek blijkt dat een elektrische auto over zijn hele leven gemiddeld 40 procent minder CO₂ uitstoot dan een benzineauto. Als de elektriciteit voor elektrische auto’s op groene wijze wordt opgewekt, kan dat percentage zelfs nog hoger worden.
Voordelig in gebruik: Een elektrische auto laadt je op met elektriciteit, en dat is over het algemeen goedkoper dan benzine of diesel. Helemaal als je zelf je stroom kunt opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen. Daarnaast is het onderhoud aan een elektrische auto voordeliger, omdat een EV grofweg slechts een tiende van de slijtagegevoelige onderdelen heeft van een auto met verbrandingsmotor.
Comfortabel rijgedrag: Bij een elektrische auto heb je tijdens het rijden geen last van motorgeluiden. Het rijgedrag is erg stabiel dankzij de zware accu in de vloer.
Veilig: Elektrische auto’s zijn modern, relatief luxueus uitgevoerd en meestal erg geavanceerd. Je profiteert in veel gevallen van allerlei rijhulp- en veiligheidssystemen die het autorijden een stuk veiliger maken. Daarnaast doorlopen elektrische auto’s de crashtests van Euro NCAP normaal gesproken vlekkeloos.
De fiscale voordelen: Je hoeft tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting (MRB) en BPM te betalen. In 2025 betaal je slechts 25 procent van de MRB. Zakelijke rijders profiteren bovendien van een verlaagde bijtelling. Over de eerste 35.000 euro betalen zij in 2024 16 procent en in 2025 17 procent, voor de resterende waarde van de auto geldt het reguliere tarief van 22 procent. Dit verlaagde tarief geldt tot 60 maanden na de eerste toelating van de auto. Overigens kan er ook gebruik worden gemaakt van de MIA- en VAMIL-regeling (zie hieronder).
De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn fiscale voordelen voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen.
©KIA
Nadelen van een elektrische auto
Hoge aanschafprijs: Elektrische auto's zijn duur in aanschaf. Dat heeft vooral met het accupakket te maken.
Laadtijden: Dankzij snelladen en de komst van steeds meer snellaadstations zijn laadtijden aardig geslonken, maar een auto opladen blijft langzamer dan gewoon tanken.
Beperkte actieradius: Er worden flinke stappen gezet om de actieradius van elektrische auto's te vergroten. Sommige modellen kunnen meer dan 700 kilometer op een volle accu afleggen. Toch zitten de meeste EV’s rond de 300 à 400 kilometer aan rijbereik. Met een benzine- of dieselauto kom je een stuk verder.
Thuis opladen: Een elektrische auto is vooral interessant als je thuis kunt laden. Je hoeft dan niet per se buiten de deur te laden. Maar wat als je geen mogelijkheid hebt om een laadpaal of wallbox te plaatsen? Dan ben je overgeleverd aan de infrastructuur en de bijbehorende kosten.
Accupakket vervangen: Als je lang genoeg een elektrische auto hebt, komt er een moment dat je het accupakket moet vervangen. Als dat niet meer binnen de garantie valt, kan zoiets behoorlijk in de papieren lopen.
Het verschil tussen hybride en elektrische auto’s
De term 'elektrische auto' is een overkoepelende betekenis voor auto’s die op een of andere manier elektrische kracht gebruiken om een auto aan te drijven of te ondersteunen. Hierbij kun je onderscheid maken tussen hybride en volledig elektrische auto's.
Het voornaamste verschil tussen deze auto’s is dat hybrides een extra verbrandingsmotor hebben en EV's alleen door elektrische motoren worden aangedreven. Een volledig elektrische auto stoot helemaal geen schadelijke stoffen uit en is dus beter voor het milieu. Een hybride auto heeft een benzine- of dieselmotor, waarmee je kunt blijven rijden als het accupakket leeg is. In die zin zijn hybride auto's een interessante middenweg als je niet volledig elektrisch wilt of kunt rijden.
©Aldeca Productions
Soorten hybride auto's
Er bestaan meerdere soorten hybride auto’s. Je kunt ze over drie categorieën verdelen: mild hybrid, full hybrid en plug-in hybrid. Hoe ze van elkaar verschillen, lees je hieronder.
Mild hybrid (MHEV)
Een mild hybrid is – zoals de naam al verklapt – een milde versie van een full hybrid. Bij een mild hybrid auto wordt de brandstofmotor ondersteund door een kleine elektromotor (vaak de startmotor) van 12 of 48 volt die tegelijkertijd ook dienst doet als dynamo. Het systeem kan hiermee tijdelijk de aandrijflijn ondersteunen, maar volledig elektrisch rijden is niet mogelijk. De techniek helpt de brandstofmotor bij het starten, maar wint bijvoorbeeld ook energie terug bij het remmen of 'zeilen' als je je gas loslaat op de snelweg. Hierdoor kun je tot zo’n 10 procent brandstof besparen.
Full hybrid (HEV)
Een full hybrid kan in tegenstelling tot een mild hybrid wel volledig elektrisch rijden, al gaat het vanwege het kleine accupakket vaak om niet meer dan enkele kilometers. Dit soort hybride auto’s hebben geen stekker. Je hoeft dus geen laadpaal aan huis of bij je werk te hebben om er optimaal gebruik van te maken. De hybride auto zorgt tijdens het rijden dat er energie wordt teruggewonnen om zo min mogelijk brandstof te gebruiken.
Plug-in hybride (PHEV)
Een plug-in hybride auto is eigenlijk de laatste stap voordat je met volledig elektrische auto’s te maken hebt. Een PHEV heeft nog wel een verbrandingsmotor, maar in theorie kun je de auto gebruiken zonder benzine of diesel te verstoken. Sommige moderne PHEV's, zoals de BMW X5 of Mercedes-Benz GLC, hebben een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer.
©Boca
Voordelen hybride auto
Lager verbruik: Een hybride auto verbruikt minder brandstof dan een auto met verbrandingsmotor. Afhankelijk van het type auto, je rijgedrag en de omstandigheden kan een hybride auto 10 tot 50 procent zuiniger zijn.
Makkelijke overstap: Een hybride auto vereist minder rigoureuze wijzigingen aan je levensstijl. Het is in die zin een makkelijker overstap dan wanneer je een EV zou nemen.
Laadpaal geen vereiste: In het verlengde van het vorige punt; als je een stekkerloze hybride koopt, kun je zuiniger en schoner rijden zonder dat je de auto hoeft op te laden. Voor een PHEV heb je ook geen laadpaal nodig als je de auto bijvoorbeeld op je werk kunt opladen.
Volledig elektrisch rijden: Sommige plug-in hybrides kunnen meer dan 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat is in veel gevallen voldoende om van huis naar je werk te rijden of boodschappen te doen. Zo bespaar je flink wat brandstof.
Automatische versnellingsbak: Wist je dat (op een paar uitzonderingen na) alle hybride auto’s een automatische versnellingsbak hebben? Zo hoef je zelf niet te schakelen. Erg handig in het verkeer.
Nadelen van een hybride auto
Beperkte fiscale voordelen: Deze zou ook in het rijtje met voordelen kunnen, maar de fiscale voordelen voor hybride auto's zijn nu eenmaal beperkt. Alleen plug-in hybrides hebben bepaalde voordelen. Een PHEV met een minimale CO₂-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer krijgt 50 procent korting op MRB. Vanaf 2025 betaal je 75 procent van het volledige tarief en in 2026 is er helemaal geen korting meer.
Volledige potentieel benutten: Als je een PHEV hebt, is het zaak dat je er zo veel mogelijk volledig elektrisch mee rijdt. Anders benut je het volledige potentieel niet. Het kan zelfs het verbruik verhogen: anders moet je het extra gewicht van de accu meezeulen. Als je geen laadmogelijkheden hebt, moet je nadenken of een PHEV wel de juiste keuze voor je is.
Hoge aanschafprijs: Net als bij volledig elektrische auto's is de aanschafprijs van een hybride vanwege de complexe techniek en het kostbare accupakket relatief duur vergeleken met een auto met verbrandingsmotor.
Onderhoud: Een hybride auto vereist specifieke kennis van zaken en daarom is het aan te raden om ermee naar een specialist te gaan voor onderhoud. Logischerwijs kost dat meer geld.