ID.nl logo
Een hybride auto of toch een EV kopen: wat zijn de voor- en nadelen?
© graja - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een hybride auto of toch een EV kopen: wat zijn de voor- en nadelen?

Het aanbod op het gebied van elektrische auto's is tegenwoordig enorm. De meeste autofabrikanten hebben inmiddels meerdere elektrische modellen in de aanbieding. Maar het begrip van elektrische auto’s is vrij breed: het omvat alles van mild-hybrids tot volledig elektrische modellen. Hoe weet je welke soort elektrische auto het meest geschikt is voor jouw situatie?

De voor- en nadelen van hybride en volledig elektrische auto's zijn verschillend. Afhankelijk van jouw situatie zal de een meer aanspreken dan de ander. Een hybride auto biedt een makkelijke overstap naar milieubewust rijden en is relatief zuinig, maar de fiscale voordelen zijn beperkt. Een volledig elektrische auto stoot geen schadelijke stoffen uit, is voordelig in gebruik en heeft meer fiscale voordelen, maar biedt zo zijn eigen uitdagingen. Dat leggen we hieronder uit.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Voordelen van een elektrische auto

  • Elektrische auto's zijn schoon: Uit onderzoek blijkt dat een elektrische auto over zijn hele leven gemiddeld 40 procent minder CO₂ uitstoot dan een benzineauto. Als de elektriciteit voor elektrische auto’s op groene wijze wordt opgewekt, kan dat percentage zelfs nog hoger worden.

  • Voordelig in gebruik: Een elektrische auto laadt je op met elektriciteit, en dat is over het algemeen goedkoper dan benzine of diesel. Helemaal als je zelf je stroom kunt opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen. Daarnaast is het onderhoud aan een elektrische auto voordeliger, omdat een EV grofweg slechts een tiende van de slijtagegevoelige onderdelen heeft van een auto met verbrandingsmotor.

  • Comfortabel rijgedrag: Bij een elektrische auto heb je tijdens het rijden geen last van motorgeluiden. Het rijgedrag is erg stabiel dankzij de zware accu in de vloer.

  • Veilig: Elektrische auto’s zijn modern, relatief luxueus uitgevoerd en meestal erg geavanceerd. Je profiteert in veel gevallen van allerlei rijhulp- en veiligheidssystemen die het autorijden een stuk veiliger maken. Daarnaast doorlopen elektrische auto’s de crashtests van Euro NCAP normaal gesproken vlekkeloos.

  • De fiscale voordelen: Je hoeft tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting (MRB) en BPM te betalen. In 2025 betaal je slechts 25 procent van de MRB. Zakelijke rijders profiteren bovendien van een verlaagde bijtelling. Over de eerste 35.000 euro betalen zij in 2024 16 procent en in 2025 17 procent, voor de resterende waarde van de auto geldt het reguliere tarief van 22 procent. Dit verlaagde tarief geldt tot 60 maanden na de eerste toelating van de auto. Overigens kan er ook gebruik worden gemaakt van de MIA- en VAMIL-regeling (zie hieronder).

De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn fiscale voordelen voor ondernemers die investeren in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen.

©KIA

Nadelen van een elektrische auto

  • Hoge aanschafprijs: Elektrische auto's zijn duur in aanschaf. Dat heeft vooral met het accupakket te maken.

  • Laadtijden: Dankzij snelladen en de komst van steeds meer snellaadstations zijn laadtijden aardig geslonken, maar een auto opladen blijft langzamer dan gewoon tanken.

  • Beperkte actieradius: Er worden flinke stappen gezet om de actieradius van elektrische auto's te vergroten. Sommige modellen kunnen meer dan 700 kilometer op een volle accu afleggen. Toch zitten de meeste EV’s rond de 300 à 400 kilometer aan rijbereik. Met een benzine- of dieselauto kom je een stuk verder.

  • Thuis opladen: Een elektrische auto is vooral interessant als je thuis kunt laden. Je hoeft dan niet per se buiten de deur te laden. Maar wat als je geen mogelijkheid hebt om een laadpaal of wallbox te plaatsen? Dan ben je overgeleverd aan de infrastructuur en de bijbehorende kosten.

  • Accupakket vervangen: Als je lang genoeg een elektrische auto hebt, komt er een moment dat je het accupakket moet vervangen. Als dat niet meer binnen de garantie valt, kan zoiets behoorlijk in de papieren lopen.

Het verschil tussen hybride en elektrische auto’s

De term 'elektrische auto' is een overkoepelende betekenis voor auto’s die op een of andere manier elektrische kracht gebruiken om een auto aan te drijven of te ondersteunen. Hierbij kun je onderscheid maken tussen hybride en volledig elektrische auto's. 

Het voornaamste verschil tussen deze auto’s is dat hybrides een extra verbrandingsmotor hebben en EV's alleen door elektrische motoren worden aangedreven. Een volledig elektrische auto stoot helemaal geen schadelijke stoffen uit en is dus beter voor het milieu. Een hybride auto heeft een benzine- of dieselmotor, waarmee je kunt blijven rijden als het accupakket leeg is. In die zin zijn hybride auto's een interessante middenweg als je niet volledig elektrisch wilt of kunt rijden.

©Aldeca Productions

Soorten hybride auto's

Er bestaan meerdere soorten hybride auto’s. Je kunt ze over drie categorieën verdelen: mild hybrid, full hybrid en plug-in hybrid. Hoe ze van elkaar verschillen, lees je hieronder.

Mild hybrid (MHEV)

Een mild hybrid is – zoals de naam al verklapt – een milde versie van een full hybrid. Bij een mild hybrid auto wordt de brandstofmotor ondersteund door een kleine elektromotor (vaak de startmotor) van 12 of 48 volt die tegelijkertijd ook dienst doet als dynamo. Het systeem kan hiermee tijdelijk de aandrijflijn ondersteunen, maar volledig elektrisch rijden is niet mogelijk. De techniek helpt de brandstofmotor bij het starten, maar wint bijvoorbeeld ook energie terug bij het remmen of 'zeilen' als je je gas loslaat op de snelweg. Hierdoor kun je tot zo’n 10 procent brandstof besparen.

Full hybrid (HEV)

Een full hybrid kan in tegenstelling tot een mild hybrid wel volledig elektrisch rijden, al gaat het vanwege het kleine accupakket vaak om niet meer dan enkele kilometers. Dit soort hybride auto’s hebben geen stekker. Je hoeft dus geen laadpaal aan huis of bij je werk te hebben om er optimaal gebruik van te maken. De hybride auto zorgt tijdens het rijden dat er energie wordt teruggewonnen om zo min mogelijk brandstof te gebruiken.

Plug-in hybride (PHEV)

Een plug-in hybride auto is eigenlijk de laatste stap voordat je met volledig elektrische auto’s te maken hebt. Een PHEV heeft nog wel een verbrandingsmotor, maar in theorie kun je de auto gebruiken zonder benzine of diesel te verstoken. Sommige moderne PHEV's, zoals de BMW X5 of Mercedes-Benz GLC, hebben een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer.

©Boca

Voordelen hybride auto

  • Lager verbruik: Een hybride auto verbruikt minder brandstof dan een auto met verbrandingsmotor. Afhankelijk van het type auto, je rijgedrag en de omstandigheden kan een hybride auto 10 tot 50 procent zuiniger zijn.

  • Makkelijke overstap: Een hybride auto vereist minder rigoureuze wijzigingen aan je levensstijl. Het is in die zin een makkelijker overstap dan wanneer je een EV zou nemen.

  • Laadpaal geen vereiste: In het verlengde van het vorige punt; als je een stekkerloze hybride koopt, kun je zuiniger en schoner rijden zonder dat je de auto hoeft op te laden. Voor een PHEV heb je ook geen laadpaal nodig als je de auto bijvoorbeeld op je werk kunt opladen.

  • Volledig elektrisch rijden: Sommige plug-in hybrides kunnen meer dan 100 kilometer volledig elektrisch rijden. Dat is in veel gevallen voldoende om van huis naar je werk te rijden of boodschappen te doen. Zo bespaar je flink wat brandstof.

  • Automatische versnellingsbak: Wist je dat (op een paar uitzonderingen na) alle hybride auto’s een automatische versnellingsbak hebben? Zo hoef je zelf niet te schakelen. Erg handig in het verkeer.

Nadelen van een hybride auto

  • Beperkte fiscale voordelen: Deze zou ook in het rijtje met voordelen kunnen, maar de fiscale voordelen voor hybride auto's zijn nu eenmaal beperkt. Alleen plug-in hybrides hebben bepaalde voordelen. Een PHEV met een minimale CO₂-uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer krijgt 50 procent korting op MRB. Vanaf 2025 betaal je 75 procent van het volledige tarief en in 2026 is er helemaal geen korting meer.

  • Volledige potentieel benutten: Als je een PHEV hebt, is het zaak dat je er zo veel mogelijk volledig elektrisch mee rijdt. Anders benut je het volledige potentieel niet. Het kan zelfs het verbruik verhogen: anders moet je het extra gewicht van de accu meezeulen. Als je geen laadmogelijkheden hebt, moet je nadenken of een PHEV wel de juiste keuze voor je is.

  • Hoge aanschafprijs: Net als bij volledig elektrische auto's is de aanschafprijs van een hybride vanwege de complexe techniek en het kostbare accupakket relatief duur vergeleken met een auto met verbrandingsmotor.

  • Onderhoud: Een hybride auto vereist specifieke kennis van zaken en daarom is het aan te raden om ermee naar een specialist te gaan voor onderhoud. Logischerwijs kost dat meer geld.

▼ Volgende artikel
Review Panasonic TV-55Z90BE6 -  Kwaliteit met een hoog prijskaartje
Huis

Review Panasonic TV-55Z90BE6 - Kwaliteit met een hoog prijskaartje

De Panasonic TV-55Z90BE6 is een premium OLED-tv, net onder het topmodel. Hij mikt op uitmuntende beeldkwaliteit en zal heel wat kijkers aantrekken, ongeacht wat hun favoriete kijkvoer is. Maar de concurrentie is zwaar en we vragen ons af of de tv iets extra te bieden heeft.

Fantastisch
Energy label
Samenvatting

De Panasonic Z90B levert prachtige beelden dankzij het heldere Master OLED Pro-paneel en uitstekende kalibratie. De tv ondersteunt alle HDR-formaten en is met snelle HDMI 2.1-poorten ideaal voor gamers. Het geluid is prima en de draaivoet handig. Minpunten zijn het gebrek aan DTS en ontbrekende Belgische apps op Fire TV.

Plus- en minpunten
  • Zeer goede piekhelderheid
  • OLED-contrast en zeer goed schaduwdetail
  • Goede kalibratie af fabrikant
  • Goede bewegingsscherpte
  • Gebrek aan lokale smart tv-apps voor België
  • Geen ondersteuning voor DTS
  • Hoge adviesprijs
Panasonic TV-55Z90BE6

Adviesprijs: 2.199 euro
Wat: Ultra HD 4K 144Hz W-OLED-tv
Schermformaat: 55 inch (139cm)
Aansluitingen: 4x HDMI (2x v2.1 48Gbps, 2x v2.0 18GBps, ARC/eARC, ALLM, 4K144 HFR, VRR), 3x USB, 1x optisch digitaal uit, 1x hoofdtelefoon/subwoofer, 3x antenne, 1x Ethernet, WiFi 5, Airplay2, Bluetooth
Extra’s: HDR10, HLG, Dolby Vision IQ, HDR10+ Adaptive, Dolby Atmos, Fire TV, USB/DLNA-mediaspeler, dual DVB-T2/C/S2, CI+-slot, HCX Pro AI Mk II Processor
Afmetingen: 1225 x 787 x 348 mm (incl. voet)
Gewicht: 23 kg (incl. voet)
Verbruik (per 1000 uur): SDR 84 kWh/1000h (G) / HDR 147 kWh/1000h (G)

Panasonic heeft nooit voor opvallende designs gekozen en dat is dit keer niet anders. Het zwarte toestel combineert een slank scherm met een relatief grote behuizing voor de elektronica en aansluitingen achteraan. De afwerking is piekfijn in orde. In tegenstelling tot veel concurrenten staat de Z90B op een draaivoet, een detail dat voor velen handig kan zijn. Opvallend is dat de Z90B voorwaarts gerichte luidsprekers heeft die in een balk onderaan het scherm zitten. Het toestel staat nauwelijks 2cm boven het meubel, maar wie een soundbar wil gebruiken kan die toch voor de tv zetten als de luidsprekerbalk in dat geval toch niet wordt gebruikt.

De aansluitingen staan allemaal zijwaarts of naar onder gericht zodat ze wandmontage niet bemoeilijken. De vier HDMI-poorten zijn onderverdeeld in twee HDMI 2.0-poorten en twee HDMI 2.1-poorten. Die laatste twee leveren 48Gbps bandbreedte en ondersteunen alle belangrijke gamerfuncties, ALLM, HDMI VRR, AMD FreeSync en NVIDIA G-Sync en kunnen gebruikt worden voor gaming in 4K120 (consoles) of 4K144 (pc). Gamers genieten van een lage input-lag, 6,0ms in 2K120 en 10,5ms in 4K60. Verder vinden we drie usb-poorten, ethernet, WiFi 5, Bluetooth, een optische digitale audio-uitgang en hoofdtelefoonaansluiting. Die laatste is via het menu om te schakelen naar een subwoofer-uitgang. Voor live tv is er een dubbele tuner (DVB-T2/C/S2) met een CI+-slot. 

De achterzijde met alle aansluitingen.

Referentie kalibratie en goede piekhelderheid

De Z90B is verder voorzien van een Master OLED Pro paneel, dat is hetzelfde of een gelijkwaardig paneel die we ook op de Philips OLED810 of LG C5 aantreft. Het paneel in ons testexemplaar toonde een bijzonder goede uniformiteit in heldere en donkere beelden, er is geen spoor van verticale strepen. De kijkhoek is zeer goed, zoals bij alle OLED-tv’s, en de anti-reflectielaag is degelijk, al blijft het van belang om sterke reflecties in het scherm te vermijden. Het toestel pakt uit met een bijzonder goede piekhelderheid. In HDR10 Filmmaker mode meten we 1316 nits op het 10%-venster, en 220 nits op het volledig wit scherm.

Lees ook: Zo testen we televisies voor ID.nl

Wat HDR-piekhelderheid betreft steekt de Z90B daarmee zelfs de LG C5 voorbij, al is het verschil klein. In SDR liggen de resultaten dichter bij elkaar, maar neem de LG C5 de leiding op het volledig wit veld waar hij 265 nits haalt, terwijl de Z90B op 202 nits zit. Voor SDR zal de C5 daardoor iets helderder lijken. Het kleurbereik van 98,3% P3 is wat we ondertussen al even gewend zijn van OLED-tv’s. Dat is zeer goed, en met die specificaties staat de Z90B uitstekend in de startblokken voor top HDR-beelden.

Veel hangt ook af van de kalibratie, en op dat vlak kunnen we de Z90B echt niets verwijten. We gebruiken graag Filmmaker Mode, in SDR is die erg donker ingesteld. Zet de Verlichtingssterkte op 70, en laat de lichtsensor aan en je bent klaar. De fouten die we meten zijn zo klein dat ze op een referentiemonitor niet zouden misstaan. Reken dan ook op mooie natuurlijke beelden, met veel kleurexpressie en goede schaduwdetails. Ook voor HDR10 is de Filmmaker Mode de beste keuze. De tv levert bijzonder goed schaduwdetail, zelfs in onze moeilijkste testscène, de strandscène uit House of Dragons.

Heb je iets meer detail nodig dan kan dat nog steeds door de ‘Dark Visibility’ instelling te gebruiken. Kleurweergave is erg goed, en heldere nuances blijven uitstekend bewaard. Enkel in de helderste tinten verliezen ze wat kleurintensiteit, dat is typisch voor W-OLED. De Z90B ondersteunt bovendien HDR10+ Adaptive en Dolby Vision IQ Precision Detail, voor de beste HDR-beeldkwaliteit. 

Beeldverwerking

De HCX Pro AI MkII processor die Panasonic ook in vorige modellen gebruikte levert bijzonder mooie prestaties. Deinterlacing van live tv (1080i) beeld en ruisonderdrukking scoren goed. Al dient gezegd dat Panasonic erg voorzichtig is met beeldverwerking. De ‘Min’ instelling is voor de meeste beeldverwerking een veilige keuze. Bevat de bron duidelijk ruis, dan zal dat vermoedelijk wat te voorzichtig zijn, de ‘Med’ instelling (voor ruisonderdrukking) levert dan betere resultaten. Upscaling zorgt voor mooie, scherpe beelden en met Resolutie Remasteren kan je zelfs wat extra accent leggen. Dat laat je echter best uitstaan bij erg oud (dvd-) beeldmateriaal, de processor accentueert immers ook ruis op dat soort bronnen.

In HDR was de processor erg goed in het vermijden van kleurstroken in zachte kleurovergangen. In SDR zien we nog wat ruimte voor verbetering op dat vlak. Zet ‘Vloeiende schakering’ op ‘Min’, eventueel kan je voor heel zware gevallen naar ‘Med’ schakelen. De processor vermijdt relatief goed dat er te veel detail verloren gaat. De bewegingsscherpte is uitstekend, en met Intelligent Frame Creation kan je de sportbeelden mooi vloeiend maken, of het schokken van het 24fps camerabewegingen in film wegwerken. 

Audiokwaliteit

De Z90B is uitgerust met een redelijk krachtige 2.1-audioconfiguratie van 60W. De stereoluidsprekers staan bovendien voorwaarts gericht, altijd een goed punt voor de audiokwaliteit. Hij ondersteunt Dolby Atmos, maar geen DTS. Voor wie de tv-luidsprekers gebruikt is dat geen belangrijk minpunt. Wie echter een soundbar of andere audio-oplossing gebruikt, moet weten dat de tv geen DTS-signalen doorgeeft via eARC/ARC. Sluit je bron in dat geval dan rechtstreeks aan op de soundbar. Onze filmfragmenten klonken vrij goed, met prima stereoscheiding en een vleugje surround. De woofermodule zorgt voor voldoende bas. De muziekpreset blies onze muziektesten wat extra leven in. De tv kan voldoende volume leveren, maar boven een bepaald niveau hoor je wel wat vervorming. 

Fire TV

Fire TV, het smart tv-systeem van Amazon, vervangt sinds vorig jaar het in huis ontwikkelde My Home Screen. De layout loopt gelijk met die andere smart tv-systemen. Op het Home-scherm neemt een content-caroussel de bovenste helft van het scherm in. Fire TV toont daar op dit moment enkel content-aanbevelingen, geen ongerelateerde reclame. We hopen dat dit zo blijft. Centraal in beeld vind je snelkoppelingen naar het ingelogde profiel, ingangen, bookmarks en de zoekfunctie. Daarnaast is er ruimte voor zes pictogrammen van favoriete apps. Heb je er meer, dan moet je even doorklikken. Verder naar onder zijn er talrijke rijen met aanbevelingen uit verschillende streamingdiensten al krijgt Prime Video duidelijk meer aandacht. De app-store bevat alle belangrijke internationale streamingdiensten, en ook Nederlandse lokale apps zijn vrij goed vertegenwoordigd. Belgische kijkers vinden helaas geen enkele lokale app, een onbegrijpelijk minpunt in 2025. Lees het artikel over Fire TV voor alle details.

De overstap naar Fire TV heeft Panasonic niet aangezet om voor een modernere afstandsbediening te kiezen. De grote afstandsbediening met afgeronde vorm ligt goed in de hand, en de aangename toetsen hebben een lichte aanslag met goede feedback. We zijn ook erg tevreden over de “My App”-toets die je zelf kunt toewijzen aan een app naar keuze, en de “Picture”-toets waarmee je snel van beeldmode verandert. Het ontwerp heeft echter ook nadelen. Door de afmetingen kan je niet alle toetsen bereiken zonder je hand te verplaatsen. En de veelheid aan toetsen is toch wat verouderd. Een compactere versie, met minder toetsen en een oplaadbare batterij zou beter scoren.

De afstandsbediening van de TV-55Z90BE6.

Conclusie

Dat de Panasonic TV-55Z90BE6 uitstekende beeldkwaliteit levert, daar mag je van op aan. Wat jammer dan dat de prijs zo hoog is, dat kost hem een half punt. Als we even vergelijken met concurrenten, dan is de Z90B zonder meer de duurste terwijl hij geen exclusieve features biedt. Minpunten zijn er vooral voor Belgische kijkers die geen enkele lokale app op Fire TV vinden. Het gebrek aan DTS-ondersteuning, daar tillen we minder zwaar aan. Deze tv levert prachtige beelden, zowel in SDR als HDR en hij ondersteunt dan ook nog eens alle belangrijke HDR-formaten. De audio-oplossing levert goede geluidskwaliteit en zorgt samen met de knappe beelden voor een hele mooie filmbeleving. Fire TV heeft alle internationale streaming-apps in huis. Gamers zullen deze televisie ook waarderen want ook voor hen heeft hij alle belangrijke features.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal
© Wesley Akkerman
Huis

Review Motorola Edge 70 – Licht toptoestel leg gewicht in de schaal

De Motorola Edge 70 volgt de recente trend van dunne, lichte smartphones, maar dan met een zachter prijskaartje van net geen 800 euro. Hoewel het geen directe concurrent is van vlaggenschepen als de S25 Edge, bewijst de Edge 70 dat een uniek premium ontwerp niet de hoofdprijs hoeft te kosten.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.

Plus- en minpunten
  • Licht en slank ontwerp
  • Fijn en kleurrijk amoledscherm
  • Lange batterijduur
  • Robuust en duurzaam
  • Unieke kleurenopties
  • Geen telelens
  • Beperkte opties voor video-opnamen
  • Plaatsing vingerafdrukscanner
  • Onnatuurlijke foto's
  • Veel vooraf geïnstalleerde apps

Met een dikte van nét iets minder dan 6 millimeter en een gewicht van slechts 159 gram is de Edge 70 een van de lichtste en slankste telefoons op de markt. Desondanks voelt het toestel niet goedkoop aan, en dat is te danken aan een stevig aluminium chassis en een op nylon geïnspireerde bekleding. De Edge 70 biedt bovendien uitstekende duurzaamheid: hij heeft een MIL-STD-810H-certificering (MIL staat voor military grade), IP68- en IP69-ratings én is voorzien van Gorilla Glass 7i.

Het 6,7-inch amoledscherm heeft een resolutie van 2712 bij 1220 pixels en een adaptieve verversingssnelheid van 1 tot 120 Hz. Het vlakke oledpaneel biedt daarnaast een hoog contrast. Vooral de levendige, licht verzadigde kleuren, mogelijk gemaakt door de Pantone-nabewerking, vallen positief op. Het enige nadeel aan het display is de laag geplaatste vingerafdrukscanner; om die te gebruiken moet je je duim in een oncomfortabele positie buigen.

©Wesley Akkerman

Uitstekende middenklasser

De Edge 70 wordt aangedreven door de middenklasse Qualcomm Snapdragon 7 Gen 4-processor, bijgestaan door 12 GB werkgeheugen en 256 GB aan opslagruimte. Vooral de cpu is op papier minder krachtig dan die van de duurdere vlaggenschepen, maar in de praktijk maakt dat weinig uit. Apps worden snel geopend en multitasking gaat het apparaat goed af. Een groot voordeel is dat de processor niet erg heet wordt onder hoge druk en zijn werk dus zonder morren doet.

Een ander voordeel is dat de 4800mAh-batterij het opvallend lang volhoudt; zelfs bij matig tot zwaar gebruik is dat al snel een volledige dag. Daarmee overtreft hij de duurdere concurrentie van Samsung en Apple. Opladen gaat eveneens vlot, met 68 W bedraad, waardoor je binnen 50 minuten weer een volledig opgeladen batterij hebt. Ook op dit punt scoort Motorola flink wat punten.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Typisch Motorola

Traditioneel doet Motorola het goed op het gebied van software dankzij de bijna stock Android 16-ervaring. Helaas treffen we deze keer behoorlijk wat bloatware aan en zijn er advertenties zichtbaar in de weerapp; dubieus voor een toestel van 800 euro. Tijdens de installatie word je bovendien meermaals gevraagd om voorgestelde apps te installeren. En als je daar nee op zegt, kom je alsnog applicaties tegen waar je niet om vroeg, zoals TikTok en Perplexity AI.

Wat betreft ondersteuning kan de Motorola Edge 70 rekenen op vier Android-upgrades (tot Android 20) en vijf jaar aan beveiligingspatches. Hoewel dat voldoende is voor een middenklasser, blijft het wel iets achter bij de langere support die Samsung en Google bieden. Daarnaast voelt Moto AI nog aan als een achtergesteld project. De functies werken niet allemaal in het Nederlands, waardoor de AI-knop op het toestel eigenlijk nog maar weinig waarde heeft.

Groothoeklens

1x zoom

2x zoom

Foto's maken gaat prima

Het camerasysteem bestaat uit een 50MP-hoofdcamera met optische beeldstabilisatie, een 50MP-ultragroothoeklens en een 50MP-selfiecamera. Bij voldoende licht leveren deze camera's prettig ogende foto's met een ruim dynamisch bereik. Vooral in het donker verrast het toestel: dankzij de grote sensoren blijven beelden helder en gedetailleerd. Jammer is wel dat de software kleuren soms te nadrukkelijk verzadigt, waardoor foto's iets minder natuurlijk overkomen. Voor gebruik op sociale media zijn ze echter meer dan prima.

Toch kent het camerasysteem duidelijke beperkingen. Video's kunnen slechts in 4K met 30 fps worden opgenomen, terwijl beeldstabilisatie alleen werkt bij 1080p en 30 fps. Daarnaast kan de handmatige scherpstelling onverwacht invloed hebben op de helderheid. En doordat er geen telelens aanwezig is, ben je volledig aangewezen op digitale zoom. Begrijpelijk gezien de slanke behuizing van de Edge 70, maar alsnog een teleurstellend compromis.

Macrostand

Motorola Edge 70 kopen?

De Motorola Edge 70 is een slimme aankoop als je een slank en licht toestel zoekt voor minder dan 1000 euro. De bouwkwaliteit, het scherm, de lange batterijduur en de robuustheid maken dit een fijne smartphone voor dagelijks gebruik. Ondanks de bloatware en de onvolwassen Moto AI bewijst dit toestel dat je geen duur vlaggenschip nodig hebt voor een vooruitstrevend ontwerp en vlotte prestaties.