ID.nl logo
Dit moet je weten over laadpassen
© Getty Images
Mobiliteit

Dit moet je weten over laadpassen

Het opladen van je elektrische auto is een tikje complexer dan benzine of diesel tanken bij de pomp. Je hebt bijvoorbeeld een laadpas nodig om een laadpaal te kunnen gebruiken, maar soms kan het ook zonder. Hoe het precies zit met die laadpassen, daarover lees je meer in dit artikel.

In dit artikel lees je alles wat je moet weten over laadpassen. We gaan het onder meer hebben over:

  • De verschillende soorten laadpassen die je kunt tegenkomen
  • Wat de kosten van een laadpas zijn
  • Wat je in het buitenland moet doen
  • Waar je laadpassen kunt vergelijken

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Welke laadpas moet je kiezen?

Als je een elektrische auto hebt of wilt aanschaffen, zul je die eerst moeten opladen voordat je lekker kunt toeren. Hoe je dat aanpakt, is aan jou: ga je de auto alleen thuis opladen of ben je van plan dat ook buiten de deur te doen? In dat laatste geval moet je overwegen of een laadpas wellicht een optie is.

Laadpas zonder abonnement

De meeste aanbieders van laadpalen faciliteren een laadpas zonder abonnement. Dat kan een interessante keuze zijn als je niet zo vaak openbare laadpalen wilt gebruiken, bijvoorbeeld minder dan 10 tot 15 keer per maand. Je betaalt dan geen vast maandbedrag voor de laadpas, maar alleen het starttarief wanneer je een laadpaal gebruikt. Het starttarief varieert per aanbieder en locatie, maar ligt meestal tussen de 0,10 en 0,50 euro.

Als je niet van plan bent om geregeld openbare laadpalen te gebruiken, ben je goedkoper uit met een laadpas zonder abonnement. Er zijn immers maandelijkse kosten verbonden aan een laadpas mét abonnement. Controleer voordat je gaat laden wat de exacte kosten zijn, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

©1112000

Laadpas met abonnement

Gebruik je regelmatig of zelfs vaak openbare laadpalen, dan is het aan te raden om een laadpas met abonnement te nemen. Er zijn veel aanbieders waar je terechtkunt en de voorwaarden variëren afhankelijk van je keuze. Onderzoek welke aanbieder en welk abonnement het best bij jouw situatie aansluiten om de juiste oplossing te vinden. De laadtarieven kunnen onderling behoorlijk verschillen. Een laadpas met abonnement zal in veel gevallen voordeliger zijn dan een pas zonder abonnement. Hoewel je een bepaald maandtarief moet betalen voor het abonnement, is er geen starttarief en ligt het laadtarief soms ook lager.

Regionale laadpas

Er zijn ook speciale laadpassen verkrijgbaar voor bepaalde regio's of streken. Dat kan een aantrekkelijk alternatief zijn als je voornamelijk je elektrische auto oplaadt in de betreffende omgeving. Voorbeelden hiervan zijn AgriSnellaad, een aanbieder van laadpalen in Zuidwest-Nederland, of de Zuid-Holland laadpas van 50five. Met zulke laadpassen kun je extra voordelig je auto opladen.

©tampatra

Opladen zonder laadpas

Het is bij sommige laadpalen ook mogelijk om je auto op te laden zonder laadpas. Er zijn een paar manieren om dat te doen, namelijk:

  • Betalen met je bankpas, creditcard of smartphone: Sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om met je bankpas, creditcard of smartphone (contactloos) te betalen. Dat is handig als je bijvoorbeeld een keer je laadpas bent vergeten of op een of andere manier niet met je eigen laadpas kunt betalen.

  • Betalen met een app: Veel aanbieders van laadpalen hebben een eigen app, waarmee je in sommige gevallen ook kunt betalen. Je moet dan doorgaans wel een bijbehorende laadpas hebben om de auto te kunnen opladen.

  • Betalen via Plug & Charge: Bij sommige aanbieders kun je je auto opladen via Plug & Charge. Hierbij kun je de auto direct aansluiten op de laadpaal en verloopt de betaling via een bankpas of creditcard die aan de auto is gekoppeld. Zodra je klaar bent met laden, kun je je weg vervolgen en wordt de betaling automatisch afgehandeld.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Laadpas voor het buitenland

Kom je regelmatig met je elektrische auto in het buitenland of ben je van plan binnen Europa op vakantie te gaan, dan kan het lonen om een laadpas te kiezen die ook in andere landen werkt. Er zijn genoeg aanbieders van laadpassen waarbij deze mogelijkheid is inbegrepen, maar het is zeker niet standaard.

Het is bovendien aan te raden om meerdere laadpassen mee te nemen naar het buitenland, zodat de kans dat je niet kunt opladen zo klein mogelijk is. Natuurlijk kun je ook gebruikmaken van bovenstaande tips om je auto zonder laadpas op te laden, maar een laadpas is vrijwel altijd de snelste en handigste optie. Houd er daarnaast rekening mee dat je een laadpas voor het buitenland soms speciaal moet activeren voor dergelijk gebruik, en vergeet niet op de tarieven te letten!

©Evgeniy & Karina Gerasimovi

Wat kost een laadpas?

De kosten van een laadpas variëren per aanbieder. Neem je een laadpas met abonnement, dan betaal je meestal tussen de 3 en 7 euro per maand. De meeste abonnementen zijn maandelijks opzegbaar, wat fijn is als je bijvoorbeeld ontevreden bent met de service.

De laadkosten verschillen eveneens per aanbieder, maar ook per locatie en het soort laden dat je doet. Een reguliere openbare laadpaal is bijvoorbeeld voordeliger dan een snellader. Afhankelijk van de situatie liggen de laadkosten tussen de 0,25 en 1 euro per kWh. Daarnaast kun je te maken krijgen met aanschaf-, opstart- en/of verzendkosten bij het nemen van een laadpas. Laad je zonder abonnement, dan betaal je dus een starttarief van tussen de 0,05 en 0,35 euro.

Laadpassen vergelijken

Er zijn vandaag de dag heel veel verschillende laadpassen verkrijgbaar. Als je een laadpas wilt kiezen, is het fijn om een duidelijk overzicht te hebben van de mogelijkheden. Zo weet je waar je aan toe bent en welke laadpas aan jouw wensen en eisen voldoet. Het online platform Laadpastop10.nl is een organisatie die zich inzet voor het inzichtelijk maken van de mogelijkheden. Hier kun je onder meer zien met welke laadpassen je in het binnen- en buitenland kunt opladen, bij welke aanbieders van laadpalen je terechtkunt, wat de gemiddelde laadkosten zijn en nog veel meer.

▼ Volgende artikel
Yamaha breidt assortiment uit met twee premium over-ear hoofdtelefoons
© Yamaha
Huis

Yamaha breidt assortiment uit met twee premium over-ear hoofdtelefoons

Yamaha heeft twee nieuwe high-end hoofdtelefoons geïntroduceerd die het topsegment van het merk uitbreiden. Het gaat om de YH-4000 Orthodynamic over-ear hoofdtelefoon en de YH-C3000 Armodynamische over-ear hoofdtelefoon.

De YH-4000 is gebaseerd op technologie uit Yamaha's vlaggenschip YH-5000SE en is zorgvuldig aangepast voor een eigen, verbeterde geluidssignatuur. Deze hoofdtelefoon biedt krachtige lage tonen met rijk gestructureerde middentonen. De ultralichtte magnesium behuizing, dubbellaagse hoofdband en het kantel- en draaimechanisme zijn overgenomen van het vlaggenschipmodel, maar de oorkussens zijn specifiek voor de YH-4000 ontwikkeld. De productie vindt volledig plaats in Japan, waar vakkundige ambachtslieden ze in een speciale fabriek assembleren.

De YH-C3000 wordt gekenmerkt door een nieuw ontwikkelde ARMODYNAMIC-driver die volgens Yamaha in 10 jaar tijd is geperfectioneerd. De hoofdtelefoon heeft een houten behuizing met een zwarte spiegelafwerking. De driver maakt gebruik van een drielaags membraan dat ZYLON combineert met composietmaterialen zoals papier en hars. ZYLON is een materiaal dat Yamaha ook toepast in membranen van hun hoogwaardige luidsprekers.

©Yamaha

Yamaha C-3000

"Met hun uitzonderlijke geluidskwaliteit, luxueuze uiterlijk en zeer robuuste constructie zijn deze hoofdtelefoons werkelijk unieke meesterwerken die alleen door Yamaha, het wereldwijde audio- en muziekinstrumentenmerk, kunnen worden geproduceerd," aldus het bedrijf.

Voor optimaal draagcomfort gebruikt de YH-C3000 dezelfde tweelaagse hoofdband en hetzelfde draaimecanisme als het vlaggenschipmodel YH-5000SE, wat resulteert in een opvallend licht gewicht voor een gesloten hoofdtelefoon.

Beschikbaarheid en prijzen

De YH-C3000 is vanaf oktober verkrijgbaar bij geselecteerde dealers voor een adviesprijs van 1.799 euro. Over de prijs en beschikbaarheid van de YH-4000 is echter nog niets bekendgemaakt.

▼ Volgende artikel
🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig
© POLYPHOTO
Huis

🥳 Hoera! De smiley is vandaag jarig

Op 19 september 1982 verscheen voor het eerst de digitale smiley :-) in een bericht op een elektronisch prikbord van Carnegie Mellon University. Informatica-professor Scott Fahlman stelde voor om deze tekens te gebruiken om aan te geven wanneer een bericht grappig bedoeld was. Het bleek het begin van een nieuwe manier van communiceren, die nog altijd springlevend is.

:-) Het eerste gezichtje in tekst

Het idee was simpel: zet een dubbele punt, een streepje en een haakje achter elkaar en je krijgt een glimlach. Fahlman wilde misverstanden voorkomen in discussies waar ironie of humor niet altijd duidelijk was. Zijn voorstel sloeg snel aan. Niet veel later verschenen ook varianten als :-( om een serieuze toon aan te geven en ;-) voor een knipoog.

:-) -> 🙂 Van toetsenbordkunst naar emoji

De emoticons groeiden uit tot een vast onderdeel van online communicatie. In de jaren negentig en nul waren ze overal te vinden in chats en e-mails. Toen de smartphone doorbrak, kwamen de emoji's erbij: kleine pictogrammen die veel meer emoties en situaties uitbeelden.

Emoji of emoticon: wat is het verschil?

De meeste mensen halen de termen door elkaar, maar er is wel degelijk verschil. Emoticons zijn typografische symbolen die je zelf typt, zoals :-) voor een glimlach of ;-) voor een knipoog. Emoji daarentegen zijn kleine plaatjes die je selecteert via je toetsenbord. Ze beelden niet alleen gezichten uit, maar ook dieren, voorwerpen, eten en symbolen.

Kort gezegd: emoticons typ je, emoji's kies je uit een pictogrammenlijst.

💬 Wat je ook wilt zeggen: er is wel een emoji voor

Er zijn inmiddels bijna 4000 emoji, en elk jaar komen daar nieuwe bij. Waar het ooit begon met een paar gezichtjes, vind je nu duizenden symbolen op je toetsenbord. Er zijn lachende, huilende en blozende smileys, maar ook handgebaren, dieren, eten en voorwerpen. Steeds vaker gaat het om alledaagse dingen: van een skeeler 🛼 tot een avocado 🥑, van een zeepje 🧼 tot een verkeerslicht 🚦. Daarmee kun je bijna elke situatie in beeld vangen, zonder een letter te typen.


🏅 De populairste emoji's van nu

Ondanks al die nieuwe symbolen blijft één emoji onbetwist bovenaan staan: de tranen-van-het-lachen-emoji 😂. Daarna volgen het rode hart ❤️, het duimpje omhoog 👍 en het huilend gezicht 😢. Steeds vaker gebruiken mensen ook combinaties, zoals vuur 🔥 met applaus 👏 om enthousiasme uit te drukken.


🌍 Van drie tekens tot wereldtaal

Wat begon met drie eenvoudige toetsenbordtekens is uitgegroeid tot een wereldwijde beeldtaal. Of je nu een grapje maakt, iemand steun wilt geven of gewoon een hartje stuurt, het idee achter Fahlmans :-) leeft nog altijd voort.

Lees ook: Wordt dit de populairste emoji van het jaar?