ID.nl logo
Deze elektrische stationwagon van Opel is wel een beetje prijzig
Mobiliteit

Deze elektrische stationwagon van Opel is wel een beetje prijzig

De Opel Astra is al decennialang een gangbare optie voor wie op zoek is naar een nieuwe leaseauto, zowel als vijfdeurs hatchback als praktische stationwagon. Nu de transitie naar volledig elektrisch rijden in volle gang is, weet het merk opnieuw de zakelijke markt te bedienen met de introductie van een van de eerste volledig elektrische stationwagons: de Opel Astra Electric Sports Tourer. Irwin van InstaAutoVlog reed onlangs ruim 1150 kilometer met deze nieuwkomer.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

3 weken grondig getest

Uitgebreide meningen

Gratis te downloaden

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Stijlvol exterieur

De geteste 'Crimson Red' Astra Electric Sports Tourer in GS-Line-uitvoering is een lust voor het oog. Het Black Pack, met zwarte accenten op dak, raamomlijsting en letters op de achterklep, geeft de auto een extra sportieve uitstraling. In combinatie met de sportievere GS-voorbumper, extra getint glas vanaf de B-stijl en de 17-inch lichtmetalen velgen staat er een strakke auto voor je neus die zowel sportief als representatief oogt.

Comfortabel interieur

Zodra je instapt, ervaar je dat typische Opel Astra-gevoel. Je zit laag, merkt direct een sportieve zitpositie en de instelbaarheid van alle componenten is dik in orde. Een sterk punt zijn de AGR-gecertificeerde stoelen met een verlengbaar zitvlak voor de bestuurdersstoel, standaard in de GS-uitvoering, maar optioneel in minder rijk uitgeruste Astra's. Ook standaard en zeer comfortabel zijn de stoel- en stuurwielverwarming.

Moderne technologie

Het dashboard wordt gedomineerd door twee 10-inch schermen die samen het zogenaamde 'Pure Panel Pro' vormen. De graphics zijn prima en de responsiviteit ook, maar verwacht niet meer dan dat. EV-routeplanning ontbreekt bijvoorbeeld, en met name het opstartproces mag wel wat vlotter. Wel is het systeem connected, beschik je over live-navigatie en kun je via een app diverse zaken van de auto inzien en bedienen.

Materiaalgebruik en ruimte

Qua opbergruimte kom je niets tekort en de afwerking is prima. Wel merk je duidelijk dat de Astra op een lager niveau staat dan zijn technische broertje, de Peugeot e-308. De gebruikte materialen zijn niet je van het en met name de toepassing van té veel hoogglans pianolak is storend. Er zijn veel schitteringen en alles is behoorlijk gevoelig voor vingerafdrukken en krassen.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Achter in de Astra Sports Tourer scoort hij gemiddeld qua ruimte. De zit is oké, maar de ruimte is net aan en ook het gebrek aan voetenruimte is opvallend, mede vanwege de aanwezigheid van een traditionele cardantunnel die bij een EV eigenlijk overbodig is. De kofferruimte is met een inhoud van 513 liter net iets kleiner dan bij een benzine-Astra. Na het neerklappen van de standaard 40:20:40-verdeelde achterbankleuning kun je maximaal 1,5 kuub kwijt. Het opbergen van de laadkabel kan met een beetje planning onder de vloer.

Prestaties en efficiëntie

De Electric Sports Tourer beschikt over een netto 51kWh-accu en een 156 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Goed voor een sprint van 0-100 km/u in 9 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. Volgens de WLTP-norm kom je er maximaal 413 km mee.

Gedurende de zomerse testperiode komt dat enigszins in de buurt. Zo noteerde de tester een gemiddelde van 15,4 kWh/100 km, wat goed is voor ruim 330 km actieradius. Is de accu leeg, dan laad je hem standaard met een 11kW-boordlader of met maximaal 100 kW in 30 minuten van 20 naar 80 procent.

Rijervaring

Qua prestaties is de voorwielaangedreven Astra Electric Sports Tourer potent genoeg en dat past bij het rijgedrag. De 27 cm langere ST rijdt als een strakke hatchback; ondanks het gewicht van ruim 1750 kg voelt hij lekker wendbaar aan. Typisch Astra blijft de goede en precieze stuurinrichting. Je kunt hem bovendien goed plaatsen en 'besturen' met het stroompedaal. De stabiliteit op de snelweg is eveneens goed, maar in de bebouwde kom kan hij soms wel wat stug en onverfijnd aanvoelen.

Prijskaartje

Een punt van aandacht is de prijs. Met zo'n 46.000 euro was de geteste Astra beslist niet goedkoop, en voor dat bedrag komen er ook andere, soms betere auto's binnen bereik.

Concluderend biedt de Opel Astra Electric Sports Tourer een aantrekkelijke combinatie van vertrouwde kwaliteiten en moderne elektrische aandrijving in een praktisch stationwagon-formaat. De vlotte rijeigenschappen en het strakke design zijn pluspunten, maar potentiële kopers zullen de prijs-kwaliteitverhouding zorgvuldig moeten afwegen tegen andere opties binnen dit segment. 

Meer weten over de Opel Astra Electric Sports Tourer? Bekijk dan de video! 

Watch on YouTube