Bidirectioneel laden: je elektrische auto als stroombron voor thuis
Je autobatterij gebruiken om tv te kijken, wasjes te draaien en het huis te verlichten: klinkt als sciencefiction, is het (binnenkort*) niet meer. Steeds meer laadpalen en elektrische voertuigen worden uitgerust met deze slimme technologie. Heb je zonnepanelen op het dak liggen? Dan is bidirectioneel laden nog eens extra aantrekkelijk.
Partnerbijdrage - In samenwerking met Coolblue Energie
Nederlanders leven door klimaatverandering steeds milieubewuster. Daardoor groeit ook de populariteit van duurzame alternatieven, zoals zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s. De overheid stimuleert duurzaam gedrag alleen maar; zo wil het kabinet dat in 2035 alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. Al die auto’s moeten straks wel worden opgeladen, en vaak kiezen we hiervoor ook nog hetzelfde moment, namelijk in de avond. Een grote uitdaging voor het stroomnetwerk dat nú al overbelast is.
De komst van bidirectioneel laden is om die reden goed nieuws. Bidirectioneel laden wordt ook wel V2X genoemd, wat staat voor 'Vehicle to Everything'. De naam zegt het al: met deze vorm van slim laden levert je elektrische auto stroom voor allerlei doeleinden. Zo kun je je auto gebruiken als ‘oplader op wielen’ voor grotere elektronische apparaten, zoals je elektrische fiets. Interessanter nog is dat je voertuig dankzij bidirectioneel laden een goedkope stroombron wordt voor in huis. Elektriciteit die de auto opslaat tijdens daluren, kan tijdens piekuren worden ingezet om huishoudelijke apparaten mee aan te drijven. Dat gaat je aardig wat geld schelen.
Hoe werkt bidirectioneel laden?
Normaal gesproken loopt stroom alleen van het elektriciteitsnetwerk naar je elektrische auto. Het stroomnet in je huis (en van de laadpalen op straat) levert wisselspanning, dat door de lader in de auto wordt omgezet in gelijkspanning. Daar werken alle accu's mee. Bij bidirectioneel laden gaat stroom ook de andere kant op: van het voertuig naar het elektriciteitsnet in huis. Daarvoor moet gelijkspanning weer worden omgezet naar wisselspanning, waar het stroomnet van je huis weer wat mee kan.
Voor bidirectioneel laden is dus een speciale laadpaal nodig, eentje die in staat is om stroom beide kanten op te laten lopen. De laadpaal moet dus kunnen communiceren met het stroomnet, bijvoorbeeld of er wel geleverd kán worden en wanneer er moet worden afgeschakeld om problemen te voorkomen. Op dit moment zijn die laders er nog nauwelijks, maar veel fabrikanten werken er hard aan. Zo beschikt de BlueBuilt-laadpaal van Coolblue Energie al over de benodigde hardware voor bidirectioneel laden; alleen de software ontbreekt nog. Overigens moet niet alleen de lader zijn uitgerust met V2X-technologie, ook het voertuig moet bidirectioneel laden ondersteunen. Tot nu toe is slechts een beperkt aantal modellen daartoe in staat. Naar verwachting gaat dat wel snel veranderen.
©Coolblue Energie
Drie vormen van bidirectioneel laden
Bidirectioneel laden kan op drie manieren worden toegepast. Deze vormen heten ook wel V2L (Vehicle to Load), V2H (Vehicle to Home) en V2G (Vehicle to Grid). De laatste twee worden overigens vaak door elkaar gebruikt, maar men bedoelt er vaak hetzelfde mee.
Vehicle to Load maakt het mogelijk om elektrische apparaten op te laden met de stroom van je auto. Denk hierbij aan alle apparaten waarvoor je normaal gesproken een stopcontact nodig hebt. Dat kunnen kleine verbruikers zijn, zoals elektrische fietsen, laptops en koelboxen. Maar ook grotere verbruikers, zoals espressomachines en waterkokers kunnen vaak prima. Handig als je op vakantie bent! Voor deze manier van opladen is vaak een speciale adapter nodig. Sommige elektrische modellen, onder meer van de merken Hyundai, Kia en Volvo, beschikken al over deze functie.
Met Vehicle To Home gebruik je de stroom uit je elektrische auto om het huis van energie te voorzien. Hiervoor laad je je auto op in de daluren, waarin energie het goedkoopst is. Tijdens de dure avonduren profiteer je hier vervolgens weer van. Combineer je V2H met zonnepanelen, dan ben je helemaal voordelig uit. Je hoeft dan immers minder energie af te nemen bij je energieleverancier. En omdat er via deze weg minder uit schadelijke energiebronnen wordt geput, help je ook het milieu een handje.
Bij Vehicle To Grid levert de auto stroom aan het elektriciteitsnetwerk: ideaal wanneer het stroomnetwerk overbelast is. Tijdens zulke piekmomenten, bijvoorbeeld 's avonds, verkoop je overtollige elektriciteit uit de batterij van je auto aan het net. Helaas is dat een erg ingewikkeld proces wat in de nabije toekomst waarschijnlijk nog niet mogelijk is. Andersom werkt het al wel: als het stroomnet met een energieoverschot te maken heeft, bijvoorbeeld omdat er door harde wind veel windenergie wordt opgewekt, kun je voor weinig geld je auto opladen.
©Southworks
Gevolgen voor de batterij
Nu vraag je je misschien af: is bidirectioneel laden wel zo goed voor de accu van mijn elektrische auto? Dat is nog niet helemaal duidelijk, maar de eerste bevindingen lijken positief. Hoewel de accu door de extra laadbeurten vaker wordt aangesproken, zouden slimme laadmethoden de batterij dankzij het meergebruik juist in betere conditie houden. In veel landen wordt hier inmiddels onderzoek naar gedaan.
Vraag een offerte aan
Nieuwsgierig geworden naar bidirectioneel laden? Dan moet je helaas nog even geduld hebben. Omdat bidirectioneel laden wettelijk nog niet is toegestaan, ontbreekt tot dusver de juiste software voor deze manier van laden. Wel kun je bij sommige fabrikanten van slimme laadpalen vast een offerte aanvragen, bijvoorbeeld bij Coolblue Energie. Op deze pagina lees je meer over bidirectioneel laden.
*De overheid speelt een belangrijke rol in het besluit om bidirectioneel laden in de toekomst toe te staan. Wanneer hier een besluit over gaat komen, is nog niet bekend.