ID.nl logo
Bidirectioneel laden: je elektrische auto als stroombron voor thuis
© Coolblue
Mobiliteit

Bidirectioneel laden: je elektrische auto als stroombron voor thuis

Je autobatterij gebruiken om tv te kijken, wasjes te draaien en het huis te verlichten: klinkt als sciencefiction, is het (binnenkort*) niet meer. Steeds meer laadpalen en elektrische voertuigen worden uitgerust met deze slimme technologie. Heb je zonnepanelen op het dak liggen? Dan is bidirectioneel laden nog eens extra aantrekkelijk.

Partnerbijdrage - In samenwerking met Coolblue Energie

Nederlanders leven door klimaatverandering steeds milieubewuster. Daardoor groeit ook de populariteit van duurzame alternatieven, zoals zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s. De overheid stimuleert duurzaam gedrag alleen maar; zo wil het kabinet dat in 2035 alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. Al die auto’s moeten straks wel worden opgeladen, en vaak kiezen we hiervoor ook nog hetzelfde moment, namelijk in de avond. Een grote uitdaging voor het stroomnetwerk dat nú al overbelast is.

De komst van bidirectioneel laden is om die reden goed nieuws. Bidirectioneel laden wordt ook wel V2X genoemd, wat staat voor 'Vehicle to Everything'. De naam zegt het al: met deze vorm van slim laden levert je elektrische auto stroom voor allerlei doeleinden. Zo kun je je auto gebruiken als ‘oplader op wielen’ voor grotere elektronische apparaten, zoals je elektrische fiets. Interessanter nog is dat je voertuig dankzij bidirectioneel laden een goedkope stroombron wordt voor in huis. Elektriciteit die de auto opslaat tijdens daluren, kan tijdens piekuren worden ingezet om huishoudelijke apparaten mee aan te drijven. Dat gaat je aardig wat geld schelen.

Hoe werkt bidirectioneel laden?

Normaal gesproken loopt stroom alleen van het elektriciteitsnetwerk naar je elektrische auto. Het stroomnet in je huis (en van de laadpalen op straat) levert wisselspanning, dat door de lader in de auto wordt omgezet in gelijkspanning. Daar werken alle accu's mee. Bij bidirectioneel laden gaat stroom ook de andere kant op: van het voertuig naar het elektriciteitsnet in huis. Daarvoor moet gelijkspanning weer worden omgezet naar wisselspanning, waar het stroomnet van je huis weer wat mee kan.

Voor bidirectioneel laden is dus een speciale laadpaal nodig, eentje die in staat is om stroom beide kanten op te laten lopen. De laadpaal moet dus kunnen communiceren met het stroomnet, bijvoorbeeld of er wel geleverd kán worden en wanneer er moet worden afgeschakeld om problemen te voorkomen. Op dit moment zijn die laders er nog nauwelijks, maar veel fabrikanten werken er hard aan. Zo beschikt de BlueBuilt-laadpaal van Coolblue Energie al over de benodigde hardware voor bidirectioneel laden; alleen de software ontbreekt nog. Overigens moet niet alleen de lader zijn uitgerust met V2X-technologie, ook het voertuig moet bidirectioneel laden ondersteunen. Tot nu toe is slechts een beperkt aantal modellen daartoe in staat. Naar verwachting gaat dat wel snel veranderen.

©Coolblue Energie

Drie vormen van bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden kan op drie manieren worden toegepast. Deze vormen heten ook wel V2L (Vehicle to Load), V2H (Vehicle to Home) en V2G (Vehicle to Grid). De laatste twee worden overigens vaak door elkaar gebruikt, maar men bedoelt er vaak hetzelfde mee.

Vehicle to Load maakt het mogelijk om elektrische apparaten op te laden met de stroom van je auto. Denk hierbij aan alle apparaten waarvoor je normaal gesproken een stopcontact nodig hebt. Dat kunnen kleine verbruikers zijn, zoals elektrische fietsen, laptops en koelboxen. Maar ook grotere verbruikers, zoals espressomachines en waterkokers kunnen vaak prima. Handig als je op vakantie bent! Voor deze manier van opladen is vaak een speciale adapter nodig. Sommige elektrische modellen, onder meer van de merken Hyundai, Kia en Volvo, beschikken al over deze functie.

Met Vehicle To Home gebruik je de stroom uit je elektrische auto om het huis van energie te voorzien. Hiervoor laad je je auto op in de daluren, waarin energie het goedkoopst is. Tijdens de dure avonduren profiteer je hier vervolgens weer van. Combineer je V2H met zonnepanelen, dan ben je helemaal voordelig uit. Je hoeft dan immers minder energie af te nemen bij je energieleverancier. En omdat er via deze weg minder uit schadelijke energiebronnen wordt geput, help je ook het milieu een handje.

Bij Vehicle To Grid levert de auto stroom aan het elektriciteitsnetwerk: ideaal wanneer het stroomnetwerk overbelast is. Tijdens zulke piekmomenten, bijvoorbeeld 's avonds, verkoop je overtollige elektriciteit uit de batterij van je auto aan het net. Helaas is dat een erg ingewikkeld proces wat in de nabije toekomst waarschijnlijk nog niet mogelijk is. Andersom werkt het al wel: als het stroomnet met een energieoverschot te maken heeft, bijvoorbeeld omdat er door harde wind veel windenergie wordt opgewekt, kun je voor weinig geld je auto opladen.

©Southworks

Gevolgen voor de batterij

Nu vraag je je misschien af: is bidirectioneel laden wel zo goed voor de accu van mijn elektrische auto? Dat is nog niet helemaal duidelijk, maar de eerste bevindingen lijken positief. Hoewel de accu door de extra laadbeurten vaker wordt aangesproken, zouden slimme laadmethoden de batterij dankzij het meergebruik juist in betere conditie houden. In veel landen wordt hier inmiddels onderzoek naar gedaan.

Vraag een offerte aan

Nieuwsgierig geworden naar bidirectioneel laden? Dan moet je helaas nog even geduld hebben. Omdat bidirectioneel laden wettelijk nog niet is toegestaan, ontbreekt tot dusver de juiste software voor deze manier van laden. Wel kun je bij sommige fabrikanten van slimme laadpalen vast een offerte aanvragen, bijvoorbeeld bij Coolblue Energie. Op deze pagina lees je meer over bidirectioneel laden.

*De overheid speelt een belangrijke rol in het besluit om bidirectioneel laden in de toekomst toe te staan. Wanneer hier een besluit over gaat komen, is nog niet bekend.

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.