ID.nl logo
Bidirectioneel laden: je elektrische auto als stroombron voor thuis
© Coolblue
Mobiliteit

Bidirectioneel laden: je elektrische auto als stroombron voor thuis

Je autobatterij gebruiken om tv te kijken, wasjes te draaien en het huis te verlichten: klinkt als sciencefiction, is het (binnenkort*) niet meer. Steeds meer laadpalen en elektrische voertuigen worden uitgerust met deze slimme technologie. Heb je zonnepanelen op het dak liggen? Dan is bidirectioneel laden nog eens extra aantrekkelijk.

Partnerbijdrage - In samenwerking met Coolblue Energie

Nederlanders leven door klimaatverandering steeds milieubewuster. Daardoor groeit ook de populariteit van duurzame alternatieven, zoals zonnepanelen, warmtepompen en elektrische auto’s. De overheid stimuleert duurzaam gedrag alleen maar; zo wil het kabinet dat in 2035 alleen nog elektrische auto’s worden verkocht. Al die auto’s moeten straks wel worden opgeladen, en vaak kiezen we hiervoor ook nog hetzelfde moment, namelijk in de avond. Een grote uitdaging voor het stroomnetwerk dat nú al overbelast is.

De komst van bidirectioneel laden is om die reden goed nieuws. Bidirectioneel laden wordt ook wel V2X genoemd, wat staat voor 'Vehicle to Everything'. De naam zegt het al: met deze vorm van slim laden levert je elektrische auto stroom voor allerlei doeleinden. Zo kun je je auto gebruiken als ‘oplader op wielen’ voor grotere elektronische apparaten, zoals je elektrische fiets. Interessanter nog is dat je voertuig dankzij bidirectioneel laden een goedkope stroombron wordt voor in huis. Elektriciteit die de auto opslaat tijdens daluren, kan tijdens piekuren worden ingezet om huishoudelijke apparaten mee aan te drijven. Dat gaat je aardig wat geld schelen.

Hoe werkt bidirectioneel laden?

Normaal gesproken loopt stroom alleen van het elektriciteitsnetwerk naar je elektrische auto. Het stroomnet in je huis (en van de laadpalen op straat) levert wisselspanning, dat door de lader in de auto wordt omgezet in gelijkspanning. Daar werken alle accu's mee. Bij bidirectioneel laden gaat stroom ook de andere kant op: van het voertuig naar het elektriciteitsnet in huis. Daarvoor moet gelijkspanning weer worden omgezet naar wisselspanning, waar het stroomnet van je huis weer wat mee kan.

Voor bidirectioneel laden is dus een speciale laadpaal nodig, eentje die in staat is om stroom beide kanten op te laten lopen. De laadpaal moet dus kunnen communiceren met het stroomnet, bijvoorbeeld of er wel geleverd kán worden en wanneer er moet worden afgeschakeld om problemen te voorkomen. Op dit moment zijn die laders er nog nauwelijks, maar veel fabrikanten werken er hard aan. Zo beschikt de BlueBuilt-laadpaal van Coolblue Energie al over de benodigde hardware voor bidirectioneel laden; alleen de software ontbreekt nog. Overigens moet niet alleen de lader zijn uitgerust met V2X-technologie, ook het voertuig moet bidirectioneel laden ondersteunen. Tot nu toe is slechts een beperkt aantal modellen daartoe in staat. Naar verwachting gaat dat wel snel veranderen.

©Coolblue Energie

Drie vormen van bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden kan op drie manieren worden toegepast. Deze vormen heten ook wel V2L (Vehicle to Load), V2H (Vehicle to Home) en V2G (Vehicle to Grid). De laatste twee worden overigens vaak door elkaar gebruikt, maar men bedoelt er vaak hetzelfde mee.

Vehicle to Load maakt het mogelijk om elektrische apparaten op te laden met de stroom van je auto. Denk hierbij aan alle apparaten waarvoor je normaal gesproken een stopcontact nodig hebt. Dat kunnen kleine verbruikers zijn, zoals elektrische fietsen, laptops en koelboxen. Maar ook grotere verbruikers, zoals espressomachines en waterkokers kunnen vaak prima. Handig als je op vakantie bent! Voor deze manier van opladen is vaak een speciale adapter nodig. Sommige elektrische modellen, onder meer van de merken Hyundai, Kia en Volvo, beschikken al over deze functie.

Met Vehicle To Home gebruik je de stroom uit je elektrische auto om het huis van energie te voorzien. Hiervoor laad je je auto op in de daluren, waarin energie het goedkoopst is. Tijdens de dure avonduren profiteer je hier vervolgens weer van. Combineer je V2H met zonnepanelen, dan ben je helemaal voordelig uit. Je hoeft dan immers minder energie af te nemen bij je energieleverancier. En omdat er via deze weg minder uit schadelijke energiebronnen wordt geput, help je ook het milieu een handje.

Bij Vehicle To Grid levert de auto stroom aan het elektriciteitsnetwerk: ideaal wanneer het stroomnetwerk overbelast is. Tijdens zulke piekmomenten, bijvoorbeeld 's avonds, verkoop je overtollige elektriciteit uit de batterij van je auto aan het net. Helaas is dat een erg ingewikkeld proces wat in de nabije toekomst waarschijnlijk nog niet mogelijk is. Andersom werkt het al wel: als het stroomnet met een energieoverschot te maken heeft, bijvoorbeeld omdat er door harde wind veel windenergie wordt opgewekt, kun je voor weinig geld je auto opladen.

©Southworks

Gevolgen voor de batterij

Nu vraag je je misschien af: is bidirectioneel laden wel zo goed voor de accu van mijn elektrische auto? Dat is nog niet helemaal duidelijk, maar de eerste bevindingen lijken positief. Hoewel de accu door de extra laadbeurten vaker wordt aangesproken, zouden slimme laadmethoden de batterij dankzij het meergebruik juist in betere conditie houden. In veel landen wordt hier inmiddels onderzoek naar gedaan.

Vraag een offerte aan

Nieuwsgierig geworden naar bidirectioneel laden? Dan moet je helaas nog even geduld hebben. Omdat bidirectioneel laden wettelijk nog niet is toegestaan, ontbreekt tot dusver de juiste software voor deze manier van laden. Wel kun je bij sommige fabrikanten van slimme laadpalen vast een offerte aanvragen, bijvoorbeeld bij Coolblue Energie. Op deze pagina lees je meer over bidirectioneel laden.

*De overheid speelt een belangrijke rol in het besluit om bidirectioneel laden in de toekomst toe te staan. Wanneer hier een besluit over gaat komen, is nog niet bekend.

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.