Zo gebruik je de PostNL-app voor het volgen van je post

© PXimport

Zo gebruik je de PostNL-app voor het volgen van je post

Smartphone & tablet

Geplaatst: 31 augustus 2022 - 09:37

Aangepast: 17 november 2022 - 10:01

Laura Jenny

Of er nu een pakket of een simpele brief je kant op komt, je kunt nog voor het poststuk je mat raakt te weten komen wat je kunt verwachten. PostNL heeft namelijk niet alleen een track and trace-dienst voor pakketten, het heeft ook een systeem geïntroduceerd waarmee je kunt zien welke post je kant op komt.

In de app van PostNL vind je Mijn Post, een dienst die je wel zelf even moet aanzetten, waarna je als je wil zelfs pushberichten krijgt wanneer er een brief je kant op komt. Je kunt dit ook aanzetten voor pakketten. Let wel op, want zeker bij pakketten kan het zijn dat dan zowel de app van de webwinkel waar je hebt besteld als de PostNL-app plus misschien zelfs wel je mail je berichten gaan sturen over één bezorging.

Soms is dat wat overdadig, maar over het algemeen is ‘Mijn Post’ een ideale manier om zicht te houden op wat je zoal krijgt opgestuurd. Zeker als je bijvoorbeeld een eigen bedrijfje hebt, waardoor je mogelijk ook wel eens pakjes krijgt waarvoor je niet zelf hebt gekozen, dan houdt dat de boel lekker overzichtelijk. Mocht je een track & trace-code van een pakket hebben, dan kun je die ook altijd nog in de app overtikken om te zien waar een pakket zich bevindt.

Track & Trace

Dat Track & Trace is een methode die we inmiddels al jaren gebruiken, maar dat geldt niet voor Mijn Post voor gewone brieven en ansichtkaarten. Dit is een redelijk nieuwe dienst van PostNL, dat je enorm veel inzicht geeft in welke post je kunt verwachten. Vaak heb je als je wakker wordt een notificatie op je telefoon dat er een envelop of kaart je kant op komt en waarschijnlijk vandaag wordt bezorgd. Om je meer inzicht te geven, is er een scan gemaakt van dat poststuk.

Hoewel deze dienst handig is als je erg nieuwsgierig bent, of als je op vakantie bent, kleven er ook nadelen aan. Zeker bij een ansichtkaart zonder envelop. Hierbij wordt namelijk een scan gestuurd van de tekst van de kaart, waardoor je nog voor je het kaartje in je handen hebt al weet wie jou bijvoorbeeld die dag op een speciale manier een fijne verjaardag wenst. Nu weet je dan nog niet hoe de voorkant van de kaart eruit ziet, maar het is toch jammer dat de inhoud geen verrassing meer is.

Meestal is het echter juist handig om te weten welke post er komt. Vroeger moest je uren bij de brievenbus wachten, hoopvol dat die brief van persoon x vandaag zou komen. Nu weet je al door de app dat je die dag niet klaar hoeft te gaan zitten. Of juist wel natuurlijk, want hoewel Mijn Post veel weet, is het nog niet zo dat het kan aangeven wanneer de brief die dag bezorgd wordt. Dat hangt immers af van de werktijden die je postbezorger hanteert en of de post op tijd is afgeleverd voor hem of haar om zijn ronde te lopen of fietsen.

© PXimport

Ansichtkaart

Mocht je iemand alvast willen bedanken voor het sturen van een ansichtkaartje, dan kun je de scan van het poststuk via WhatsApp delen. Dat is bijvoorbeeld ook handig wanneer je een huisgenoot hebt die geen PostNL-app gebruikt. Hier komt ook meteen een van de grootste nadelen van die PostNL-app. Als iemand je een kaartje stuurt of je iets speciaals hebt gekocht bij een webwinkel en je wil niet dat je huisgenoot/partner/familielid dat weet, dan kan de PostNL-app je verraden. Vroeger kon je dan zorgen dat je thuis klaar zat bij de brievenbus om het poststuk te onderscheppen, maar nu zal de PostNL-app je wel al verraden. Dan moet je toch uitwijken naar een persoonlijk digitaal berichtje via mail, WhatsApp of sociale media.

Nu is in de meeste gevallen de poststroom niet zo spannend en is de ‘Mijn Post’-optie vooral een uitkomst. Als iemand je bijvoorbeeld middels een kaartje uitnodigt voor een feest, dan kun je nog zonder dat je het kaartje hebt ontvangen vast in je agenda zetten wanneer je vrij moet houden. Helaas zie je ook alvast dat je een brief krijgt van bijvoorbeeld de overheid omdat je toch wel bent geflitst toen je dacht dat je de dans ontsprongen was. Hoe hoog de boete is, dat kun je niet zien, maar wanneer je de scan van de envelop met logo krijgt, weet je waarschijnlijk al genoeg. Je weet dus al ‘s ochtends dat je die dag misschien beter niet die gadget kunt aanschaffen, omdat je wat geld opzij moet zetten voor de consequenties van je rijgedrag.

Kortom, er zijn enorm veel toepassingen te bedenken voor de Mijn Post-mogelijkheid binnen PostNL. Heb je interesse om dit ook te gebruiken? Ga dan als volgt te werk.

© PXimport

Mijn Post in de PostNL-app instellen

  • Download de PostNL-app (Android en iOS) en login op je account. Heb je nog geen account, dan kun je deze in de app aanmaken.

  • Vervolgens ga je naar Account en klik je op Mijn Post. Meld je aan.

  • Diezelfde week ontvang je een brief thuis. Die zie je nog niet in Mijn Post, want die komt juist met een code om de dienst te activeren.

  • Activeer de code en je kunt gebruikmaken van Mijn Post. Het is aan jou of je hiervan pushnotificaties wil ontvangen of de post pas wil zien als je zelf de app opent.

Het is overigens ook mogelijk de scans van poststukken te verwijderen uit de app. Je klikt hiervoor op het betreffende poststuk en je kiest rechtsboven voor de vuilnisbak. Het enige dat je moet doen als je die brief echt geheim wil houden, dat is zorgen dat je eerder thuis bent, om zo de brief te onderscheppen. Dat is iets dat PostNL net niet voor je kan doen.

© PXimport

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000