ID.nl logo
Zo gebruik je de PostNL-app voor het volgen van je post
© Reshift Digital
Huis

Zo gebruik je de PostNL-app voor het volgen van je post

Of er nu een pakket of een simpele brief je kant op komt, je kunt nog voor het poststuk je mat raakt te weten komen wat je kunt verwachten. PostNL heeft namelijk niet alleen een track and trace-dienst voor pakketten, het heeft ook een systeem geïntroduceerd waarmee je kunt zien welke post je kant op komt.

In de app van PostNL vind je Mijn Post, een dienst die je wel zelf even moet aanzetten, waarna je als je wil zelfs pushberichten krijgt wanneer er een brief je kant op komt. Je kunt dit ook aanzetten voor pakketten. Let wel op, want zeker bij pakketten kan het zijn dat dan zowel de app van de webwinkel waar je hebt besteld als de PostNL-app plus misschien zelfs wel je mail je berichten gaan sturen over één bezorging.

Soms is dat wat overdadig, maar over het algemeen is ‘Mijn Post’ een ideale manier om zicht te houden op wat je zoal krijgt opgestuurd. Zeker als je bijvoorbeeld een eigen bedrijfje hebt, waardoor je mogelijk ook wel eens pakjes krijgt waarvoor je niet zelf hebt gekozen, dan houdt dat de boel lekker overzichtelijk. Mocht je een track & trace-code van een pakket hebben, dan kun je die ook altijd nog in de app overtikken om te zien waar een pakket zich bevindt.

Track & Trace

Dat Track & Trace is een methode die we inmiddels al jaren gebruiken, maar dat geldt niet voor Mijn Post voor gewone brieven en ansichtkaarten. Dit is een redelijk nieuwe dienst van PostNL, dat je enorm veel inzicht geeft in welke post je kunt verwachten. Vaak heb je als je wakker wordt een notificatie op je telefoon dat er een envelop of kaart je kant op komt en waarschijnlijk vandaag wordt bezorgd. Om je meer inzicht te geven, is er een scan gemaakt van dat poststuk.

Hoewel deze dienst handig is als je erg nieuwsgierig bent, of als je op vakantie bent, kleven er ook nadelen aan. Zeker bij een ansichtkaart zonder envelop. Hierbij wordt namelijk een scan gestuurd van de tekst van de kaart, waardoor je nog voor je het kaartje in je handen hebt al weet wie jou bijvoorbeeld die dag op een speciale manier een fijne verjaardag wenst. Nu weet je dan nog niet hoe de voorkant van de kaart eruit ziet, maar het is toch jammer dat de inhoud geen verrassing meer is.

Meestal is het echter juist handig om te weten welke post er komt. Vroeger moest je uren bij de brievenbus wachten, hoopvol dat die brief van persoon x vandaag zou komen. Nu weet je al door de app dat je die dag niet klaar hoeft te gaan zitten. Of juist wel natuurlijk, want hoewel Mijn Post veel weet, is het nog niet zo dat het kan aangeven wanneer de brief die dag bezorgd wordt. Dat hangt immers af van de werktijden die je postbezorger hanteert en of de post op tijd is afgeleverd voor hem of haar om zijn ronde te lopen of fietsen.

©PXimport

Ansichtkaart

Mocht je iemand alvast willen bedanken voor het sturen van een ansichtkaartje, dan kun je de scan van het poststuk via WhatsApp delen. Dat is bijvoorbeeld ook handig wanneer je een huisgenoot hebt die geen PostNL-app gebruikt. Hier komt ook meteen een van de grootste nadelen van die PostNL-app. Als iemand je een kaartje stuurt of je iets speciaals hebt gekocht bij een webwinkel en je wil niet dat je huisgenoot/partner/familielid dat weet, dan kan de PostNL-app je verraden. Vroeger kon je dan zorgen dat je thuis klaar zat bij de brievenbus om het poststuk te onderscheppen, maar nu zal de PostNL-app je wel al verraden. Dan moet je toch uitwijken naar een persoonlijk digitaal berichtje via mail, WhatsApp of sociale media.

Nu is in de meeste gevallen de poststroom niet zo spannend en is de ‘Mijn Post’-optie vooral een uitkomst. Als iemand je bijvoorbeeld middels een kaartje uitnodigt voor een feest, dan kun je nog zonder dat je het kaartje hebt ontvangen vast in je agenda zetten wanneer je vrij moet houden. Helaas zie je ook alvast dat je een brief krijgt van bijvoorbeeld de overheid omdat je toch wel bent geflitst toen je dacht dat je de dans ontsprongen was. Hoe hoog de boete is, dat kun je niet zien, maar wanneer je de scan van de envelop met logo krijgt, weet je waarschijnlijk al genoeg. Je weet dus al ‘s ochtends dat je die dag misschien beter niet die gadget kunt aanschaffen, omdat je wat geld opzij moet zetten voor de consequenties van je rijgedrag.

Kortom, er zijn enorm veel toepassingen te bedenken voor de Mijn Post-mogelijkheid binnen PostNL. Heb je interesse om dit ook te gebruiken? Ga dan als volgt te werk.

©PXimport

Mijn Post in de PostNL-app instellen

  • Download de PostNL-app (Android en iOS) en login op je account. Heb je nog geen account, dan kun je deze in de app aanmaken.

  • Vervolgens ga je naar Account en klik je op Mijn Post. Meld je aan.

  • Diezelfde week ontvang je een brief thuis. Die zie je nog niet in Mijn Post, want die komt juist met een code om de dienst te activeren.

  • Activeer de code en je kunt gebruikmaken van Mijn Post. Het is aan jou of je hiervan pushnotificaties wil ontvangen of de post pas wil zien als je zelf de app opent.

Het is overigens ook mogelijk de scans van poststukken te verwijderen uit de app. Je klikt hiervoor op het betreffende poststuk en je kiest rechtsboven voor de vuilnisbak. Het enige dat je moet doen als je die brief echt geheim wil houden, dat is zorgen dat je eerder thuis bent, om zo de brief te onderscheppen. Dat is iets dat PostNL net niet voor je kan doen.

©PXimport

De PostNL-app kun je ook gebruiken om post te frankeren. Na aanschaf van een digitale postzegel, krijg je een cijfercode die je op de envelop schrijft. Handig, zo hoef je niet thuis te zijn om post te kunnen versturen en hoef je niet meer na te gaan of je nog postzegels in huis hebt. Lees hierover in ons artikel: Zo frankeer je een brief met de PostNL-app.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!