Wat is AppleCare en is het de moeite waard?
Als je een Apple-product koopt heb je recht op één jaar beperkte garantie. Als er bijvoorbeeld een defect is aan je iPhone kun je binnen dat jaar je telefoon laten vervangen of repareren. Met AppleCare kun je je garantie verder uitbreiden, maar is dat echt nodig?
In dit artikel lees je: Waar heb je wettelijk recht op als je een iPhone of een ander Apple-product koopt? | Wat voegt AppleCare toe? | Is AppleCare de moeite waard?
Lees ook: Recht op reparatie: wat houdt het in en waarom is het belangrijk?
Wettelijke garantie
Allereerst is het goed om te weten wat er onder de standaardgarantie valt, voordat je in AppleCare duikt. Voor elektronische apparatuur geldt dat je wettelijk aanspraak kunt maken op een garantie van minimaal één jaar, zo ook bij Apple-producten. In Europa is dat langer, waarover later meer. Werkt je iPhone of iPad binnen een jaar na aanschaf niet naar behoren, dan dient Apple dat gratis op te lossen. Let er wel op dat het defect niet het gevolg is van de manier waarop je met je toestel bent omgegaan. Heb je je telefoon in het water laten vallen en werkt deze niet meer? Dan moet je zelf betalen voor de reparatie.
AppleCare 1.0
Apple lanceerde AppleCare om gebruikers de mogelijkheid te geven hun apparaat langer te verzekeren dan de standaardperiode van een jaar. De garantie wordt dan met één jaar verlengd of zelfs met twee jaar bij een Mac.
In de begindagen van AppleCare was dit nog een slechte deal, omdat in Europa wettelijk is bepaald dat je ook in het tweede jaar na aanschaf van een product recht hebt op garantie. Treedt er schade op, dan moet je terug naar de winkel waar je je Apple-apparaat hebt gekocht, bijvoorbeeld Mediamarkt of Coolblue, en die zorgen dan voor een oplossing.
©Parilov Egeniy
AppleCare+
Om Apples eigen verzekering aantrekkelijker te maken, werd AppleCare+ geïntroduceerd. Hieronder valt ook schade die je zelf hebt veroorzaakt, maar daar zijn wel de nodige voorwaarden aan verbonden. Zo kun je binnen de twee jaar dat de verzekering loopt maximaal twee keer een claim indienen. Bovendien geldt er een eigen risico. Dit verschilt per apparaat: bij een iPhone heb je een eigen risico van 99 euro en bij een Mac is dit al 259 euro. Als alleen het scherm stuk is, betaal je de eerste 29 euro of 99 euro zelf. De dekking omvat naast het apparaat ook de batterij, meegeleverde usb-kabel en adapter. Als de accu in je telefoon bijvoorbeeld tijdens de garantieperiode minder is dan 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit, dan kun je bij Apple om een vervanging vragen.
Wil je gebruikmaken van AppleCare+, dan moet je dit afsluiten binnen 60 dagen na aanschaf van je apparaat. Goed om te weten: AppleCare+ biedt geen dekking tegen verlies of diefstal van je apparaat.
Wel zo veilig:
Een stevig hoesje voor je iPhoneAndere optie: reguliere telefoonverzekering
In plaats van AppleCare+ kun je er ook voor kiezen om een telefoonverzekering af te sluiten bij een van de vele verzekeraars die er in Nederland zijn. Het voordeel daarvan is dat je een verzekering kunt afsluiten die veel beter past bij jouw wensen. Zo heb je veel meer vrijheid over het eigen risico dat je wilt betalen en voor welke prijs je je telefoon wilt verzekeren. Bovendien is er nog de optie om er een diefstaldekking bij af te sluiten, wat bij Apple niet mogelijk is. Vanwege het grote aanbod aan verzekeringen, betaal je in veel gevallen ook wat minder premie dan bij AppleCare+ en kun je na een paar maanden in principe iedere maand de verzekering weer opzeggen. Bij Apple zit je er direct twee tot drie jaar aan vast.
Ook is er een kans dat je al verzekerd bent voor schade aan apparatuur als je een inboedelverzekering hebt afgesloten. Hoewel je hiervoor wel vaak extra dekking nodig hebt, kan het wel een stuk goedkoper zijn om de huidige dekking binnen je inboedelverzekering uit te breiden. Controleer dus eerste even de voorwaarden van je inboedelverzekering, voordat je besluit een aparte telefoonverzekering af te sluiten.
Lees ook: Voorkom deze 9 tegenvallers bij je woonverzekering
©mediaphotos
De moeite waard?
Of het afsluiten van AppleCare+ de moeite waard is, ligt erg aan de manier waarop je met je Apple-apparaat omgaat en welke kosten je voor je eigen rekening wilt nemen. Laat je je telefoon af en toe vallen of raakt je toestel op een andere manier beschadigd, dan kan het lonen om een extra verzekering bij Apple af te sluiten. Vooral bij apparaten die je voor een langere tijd gebruikt, denk aan de laptops van Apple, is zo’n verzekering handig.
Ben jij iemand die niet langer met zijn telefoon of tablet doet dan pakweg twee of drie jaar, dan heeft AppleCare+ vaak niet zo veel zin. Ook voor je Apple TV of HomePod zien we niet echt de meerwaarde van een extra verzekering. Het apparaatje staat vermoedelijk vrij veilig op een kastje in de woonkamer en zal dan ook niet zo snel beschadigd raken.
AppleCare+ is daarom zeker niet essentieel, maar kan wel wat gemoedsrust geven.