ID.nl logo
Tip: Voorkom onverwachte kosten bij je smartphone
Huis

Tip: Voorkom onverwachte kosten bij je smartphone

Een smartphone is een handig apparaat dat zorgt voor veel gemak. Wel is er een aantal dingen waar je aan moet denken bij de aanschaf en het gebruik, om nare verrassingen te voorkomen. Wij geven je in dit artikel aandachtspunten waar je aan moet denken bij het aanschaffen en gebruiken van een smartphone.

Zoals bij alle abonnementen en contracten blijft de belangrijkste tip: lezen, lezen en nog eens lezen. Het is namelijk niet ondenkbaar dat je opeens meer maandelijkse kosten hebt dan je van te voren dacht, doordat je net te veel gebruik hebt gemaakt van internet of dat een verzekering de schade die je hebt niet dekt. Wij geven je in dit artikel aandachtspunten waar we zelf op letten bij het aanschaffen en gebruiken van een smartphone. Er zijn ongetwijfeld nog veel meer zaken om op te letten, dus denk altijd goed na om niet voor verrassingen te staan.

Smartphone aanschaffen?

Een smartphone kan je los of als onderdeel van een abonnement aanschaffen. Bij de combinatie met een abonnement betaal je de smartphone af gedurende de looptijd van het abonnement. Kies je voor het zelf aanschaffen van een smartphone, dan heb je een simonly-abonnement nodig om de telefoon te gebruiken. Waar het uiteindelijk om gaat is welke van de twee opties de goedkoopste optie is.

Het uitgangspunt om dit te bepalen is om de totale kosten gedurende de abonnementsduur te berekenen. Ga eerst na wat je per maand nodig hebt aan belminuten, sms-berichten en dataverkeer. De tweede stap is bepalen welk toestel je wilt hebben. Weet je welk toestel je wilt hebben en waar je abonnement minimaal aan moet voldoen, dan moet je achterhalen wat de totale kosten zijn.

In de basis is de berekening heel simpel. Bij zelf aan te schaffen toestel in combinatie met simonly vermenigvuldig je de abonnementsprijs per maand met het aantal maanden dat het contract duurt en tel je de aansluitkosten erbij op. Vervolgens tel je de aanschafprijs van het toestel er nog bij op. Bij een traditioneel abonnement vermenigvuldig je de maandprijs met het aantal maanden dat het abonnement duurt en tel je een eventuele aanbetaling voor de telefoon en de aansluitkosten daarbij op.

Helaas worden de genoemde berekeningen lastig gemaakt door kortingsacties die bijvoorbeeld de eerste drie of zes maanden gelden. Biedt de provider bij een contract van twee jaar bijvoorbeeld zes maanden vijftig procent korting, dan reken je uit wat zes keer deze aanbiedingsprijs plus achttien maal de normale abonnementsprijs kost. Zet vervolgens alle gevonden combinaties naast elkaar om te zien wat uiteindelijk de goedkoopste optie is.

De vergelijkingssite Bellen.com neemt je veel werk uit handen. Wij raden je aan dergelijke sites als eerste schifting te gebruiken. Vervolgens zal je zelf een toestelprijs bij de gevonden simonly-abonnementen moeten optellen om ze te vergelijken met de normale abonnementen inclusief het gewenste toestel.

©PXimport

Vergelijkingssite Bellen.com is een goed startpunt bij het vergelijken van abonnementen.

Overzicht providers

Er zijn in Nederland maar drie mobiele netwerken: die van KPN, Vodafone en T-Mobile. Toch zijn er veel meer aanbieders van mobiele telefonie. Deze zogenaamde virtuele serviceproviders maken gebruik van één van de drie genoemde netwerken. Vergelijkingssite Bellen.com biedt een overzicht van vrijwel alle mobiele providers die in Nederland actief zijn via www.bellen.com/mobiel/aanbieders.

Lees op de volgende pagina tips over toestellease en verzekeringen...

Toestellease

KPN en dochterbedrijven Hi en Telfort hebben een nieuwe constructie bedacht die ze toestellease noemen. Leasen is in de regel een huurovereenkomst voor een vooraf afgesproken tijd met een optie tot overname. Dit is dus precies wat toestellease inhoudt. Je betaalt iedere maand huur, maar het toestel blijft eigendom van KPN. Wanneer het afgesloten abonnement met daaraan gekoppelde huurcontract afloopt, krijg je van KPN de mogelijkheid om het toestel over te kopen. Een indicatie is dat de overnameprijs na een jaar 35 procent en na twee jaar 15 procent van de marktwaarde is. Bij toestellease zijn de leasekosten en abonnementskosten losgetrokken. Eigenlijk sluit je dus een simonly-abonnement in combinatie met een huurovereenkomst af.

Bij het woord lease denk je misschien aan een constructie waarbij het toestel zonder meer verzekerd is en gerepareerd wordt als hij stuk is. Dat is bij toestellease echter niet het geval. Alleen spontante defecten waar je niets aan kan doen worden net als bij fabrieksgarantie gerepareerd. Een voordeel is wel dat he een leentoestel krijgt voor de periode dat je telefoon in reparatie is. Gaat het toestel echter stuk door iets dat niet door de fabrieksgarantie wordt gedekt (je laat hem vallen), dan draai je zelf op voor de reparatiekosten. KPN zal een opgave doen van de kosten en die dien je te betalen als je het toestel wilt blijven gebruiken. Vind je de reparatiekosten te duur, dan kan je ervoor kiezen om de reparatie niet uit te laten voeren. Je krijgt dan een boete van 30 euro en een eenvoudige goedkope smartphone zodat je het abonnement nog kan gebruiken. Je betaalt dan uiteraard nog steeds de maandelijkse huur voor de aanvankelijk gekozen smartphone.

Verlies je het toestel of wordt het toestel gestolen, dan dien je de overnameprijs zoals je die aan het einde van het contract zou moeten betalen, direct te voldoen. Je krijgt vervolgens het eerder genoemde simpele toestel plus een nieuwe simkaart zodat je jouw abonnement nog kan gebruiken. Ook moet je dan nog steeds de huurprijs voor het verloren of gestolen toestel maandelijks te voldoen. Verlies, diefstal of beschadiging breken immers de vooraf overeengekomen huurperiode niet. KPN biedt wel aanvullende verzekeringen tegen verlies, diefstal of beschadiging waar je maandelijks extra voor betaalt.

©PXimport

KPN, Hi en Telfort maken gebruik van toestellease waarbij je een smartphone huurt.

Verzekeren

Uiteraard zijn fabricagefouten bij een smartphone gedekt door de garantie vanuit het verkooppunt of de fabrikant. In de praktijk zal je smartphone eerder stukgaan door iets dat je eigen schuld is. Het is niet ondenkbaar dat je jouw telefoon per ongeluk van de bank af schuift of er een glas water overheen gooit. Wil je geen risico lopen op een dure reparatie of het kopen van een nieuw toestel bij verlies of diefstal, dan kan je jouw smartphone verzekeren.

Er zijn verschillende partijen die verzekeringen aanbieden. Ook de mobiele providers zelf bieden verzekeringen aan. Afhankelijk van het toestel en de gekozen dekking zal een verzekering ergens tussen de 5 en 15 euro per maand kosten. Let er goed op dat je de dekking krijgt die je wenst, want beschadiging en diefstal zijn meestal losse componenten. Let er overigens op dat sommige inboedelverzekeringen optionele componenten hebben waarmee smartphones en andere mobiele apparatuur ook buitenshuis verzekerd zijn. Mocht er iets zijn met je smartphone en heb je hem verzekerd, dan moet je meestal een eigen risico betalen als je een claim maakt.

©PXimport

Een verzekering beschermt je tegen schade of diefstal.

Lees op de volgende pagina tips voor tethering en overige internetkosten...

Tethering

Veel mensen gebruiken naast een smartphone ook een tablet of notebook onderweg. Uiteraard willen we op deze mobiele apparatuur ook internetten. Meestal is het niet nodig om een 3G-uitvoering van een tablet of speciaal 3G-modem voor de notebook aan te schaffen. Jouw smartphone kan zijn internetverbinding namelijk meestal delen door een wifi-hotspot aan te maken. We noemen deze mogelijkheid tethering.

Onder Windows Phone 8 ga je naar Instellingen / gedeeld internet en schakel je de optie in. Via Configuratie kan je het aangeboden wifi-netwerk instellen.

Bij Android ga je naar Instellingen. Vervolgens ga je naar het onderdeel Draadloos en netwerken en klik je op Meer. Klik op Tethering en draagbare hotspot en vink Draagbare Wi-Fi-hotspot aan. Via Wifi-hotspot instellen kan je het aangebonden wifi-netwerk instellen.

Heb je een iPhone, dan ga je naar Instellingen / Algemeen / Mobiel netwerk / Persoonlijke hotspot. Schakel vervolgens de optie Persoonlijke hotspot in. Via Wi-Fi-toegang stel je het aangeboden wifi-netwerk in. Het is goed mogelijk dat je deze optie bij een iPhone niet tegenkomt, omdat providers de mogelijkheid kunnen uitschakelen.

Heb je tethering ingeschakeld en het wifi-netwerk ingesteld, dan maak je op je notebook of tablet verbinding met het wifi-netwerk dat door je telefoon wordt aangeboden. Tethering is niet altijd toegestaan, maar veel kunnen de providers er niet tegen doen. Uiteraard moet je er bij tethering wel op letten dat je niet over je databundel heen gaat.

©PXimport

Vrijwel iedere moderne smartphone is middels tethering onderweg als wifi-toegangspunt te gebruiken.

Pas op voor internet

Als je in combinatie met een smartphone een abonnement afsluit voor alleen bellen en sms’en omdat je internet bijvoorbeeld alleen via wifi wilt gebruiken, betekent dit niet dat een smartphone geen toegang krijgt tot internet. Internet hoort tegenwoordig gewoon bij de diensten die door een mobiel netwerk geleverd worden naast bellen en sms’en. Iedere simkaart heeft gewoon toegang tot internet en dit zal werken zonder dat je hier iets voor hoeft in te stellen. Pas hier dus mee op, want mobiel internet zonder een internetbundel in je abonnement kan een kostbare zaak zijn. Je moet er niet van opkijken als er 30 cent per megabyte wordt gevraagd en je per megabyte moet afrekenen. Wie even niet oplet, heeft dus al snel een telefoonrekening van een paar honderd euro te pakken.

Gelukkig is dataverbruik via het mobiele netwerk op iedere smartphone uit te schakelen via de instellingen. In het geval van een iPhone ga je naar Instellingen / Algemeen / Mobiel netwerk. Zorg dat de optie Mobiele data uit staat.

Bij Android kies je Instellingen, ga je naar het onderdeel Draadloos en netwerken en klik je op Meer. Kies Mobiele netwerken en zorg dat de optie Gegevenstoegang aan is uitgeschakeld.

Heb je een Windows Phone, dan ga je naar Instellingen / mobiel netwerk. Kies vervolgens onder dataverbinding voor uitgeschakeld. Controleer deze instellingen goed als je een smartphone gebruikt in combinatie met een abonnement zonder internetbundel.

©PXimport

Heb je geen databundel in je abonnement, schakel dan de datatoegang via het mobiele netwerk uit.

Nummerbehoud

Het is mogelijk om je telefoonnummer mee te nemen naar een andere aanbieder. Dit kan ook tussen abonnementsvormen en prepaid-oplossingen. Het meenemen van een mobiel nummer staat bekend onder de naam nummerbehoud, en wordt geregeld door de nieuwe aanbieder. Uiteraard kan je jouw nummer alleen om laten zetten naar een andere aanbieder als je contract bij de oorspronkelijke aanbieder afgelopen is.

Lees op de volgende pagina tips voor in het buitenland...

Buitenland en dataverbruik

Internet gebruiken in het buitenland gaat altijd buiten de normale bundel om en is altijd duurder dan in Nederland. Wil je er zeker van zijn dat je telefoon niet zomaar data in het buitenland kan gebruiken, schakel dan het dataverbruik bij roamen uit. Dit is ook handig om te voorkomen dat er data gebruikt wordt als je telefoon een buitenlands netwerk oppikt als je dicht bij de grens bent.

Bij een iPhone ga je naar Instellingen / Algemeen / Mobiel netwerk. Zorg dat de optie Dataroaming uit staat.

Bij Android kies je Instellingen / Draadloos en netwerken en klik je op Meer. Kies Mobiele netwerken en zorg dat de optie Gegevensroaming is uitgeschakeld.

Heb je een Windows Phone, dan ga je naar Instellingen / mobiel netwerk. Kies vervolgens onder Opties voor gegevensroaming voor roamen niet toegestaan.

Helaas is het bij sommige aanbieders (virtuele serviceproviders) waaronder Telfort en Tele-2 soms zo dat je ook in Nederland roaming aan moet hebben staan, omdat hun simkaarten als het ware roamen op het netwerk van KPN, T-Mobile of Vodafone. Als je moet roamen om in Nederland data te gebruiken, dan is dit het geval. Je zou je telefoon dan zo kunnen instellen dat hij alleen met het desbetreffende netwerk verbinding kan maken.

Binnen de Europese Unie is er een beschermingsmechanisme van kracht ter voorkoming van een hoge telefoonrekening door dataverbruik in het buitenland. Zodra je voor 50 euro aan data verbruikt hebt, wordt het dataverbruik afgesloten. De genoemde afspraken gelden alleen binnen de daadwerkelijke Europese Unie. Voor landen die meestal wel in hetzelfde tariefgebied vallen, zoals Zwitserland en Noorwegen, geldt deze regel niet. Deze Europese landen horen immers niet bij de Europese Unie.

©PXimport

Zet dataroaming uit om te voorkomen dat je ongemerkt data in het buitenland gebruikt.

Prepaid internetten

Als je niet veel belt, maar wel data wilt gebruiken dan is *bliep (www.bliep.nl) een interessante provider. Voor 50 cent per dag krijg je internettoegang met een snelheid van 385 Kbit/s. Voor 1 euro per dag is de snelheid 3,6 Mbit/s. Je betaalt prepaid door je saldo via internet op te laden waarna *bliep de kosten van dit tegoed afhaalt. Internetgebruik is per dag in of uit te schakelen. Als je het uitschakelt zijn er geen kosten. Uiteraard kan je gewoon gebeld worden en zelf bellen kan ook voor 25 cent per minuut. Dit gaat van het tegoed af dat je van tevoren aanschaft. Verder krijg je per euro tegoed die je koopt een gratis belminuut. Vergelijkbaar met *bliep is de prepaid-provider Mobile Vikings (www.mobilevikings.com). Bij Mobile Vikings koop je in één keer je data voor de hele maand. Op het moment van schrijven koop je 1,5 gigabyte voor 15 euro per maand. Het maandbedrag geldt ook als beltegoed en bij het prepaid-plan van 15 euro kost een minuut € 0,25. Er is ook een prepaid-plan van 25 euro waarmee bellen € 0,10 per minuut kost. De genoemde tarieven van 15 of 25 euro per maand gelden alleen als je de simkaart voor 1 oktober 2013 aanvraagt. Daarnaast bieden vrijwel alle andere providers ook prepaid-oplossingen aan.

©PXimport

Voor vooral data is *bliep interessant, in de praktijk is de langzaamste variant zelfs snel genoeg voor bijvoorbeeld Spotify.

▼ Volgende artikel
Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out
Mobiliteit

Rijtest Audi Q6 e-tron quattro - Wel een voorsprong, geen knock-out

De Audi Q6 e-tron quattro mag in de praktijk laten zien wat de kwaliteiten zijn van het nieuwe PPE-platform (Platform Premium Electric), dat samen met Porsche werd ontwikkeld. Maar misschien nog wel belangrijker: hoeveel voorsprong neemt de Q6 e-tron op de concurrentie?

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Met een boordspanning van 800 volt en een batterijcapaciteit van 100 kWh - waarvan 94,9 kWh bruikbaar is - maakt de Audi Q6 e-tron een belangrijke inhaalslag op het vlak van concurrentie. Snelladen gaat met een piekvermogen van 270 kW, zodat je aan een lader met voldoende power niet meer dan 20 minuten stil hoeft te staan om de batterij op te laden van 10 tot 80 procent 'state of charge'. Tien minuten snelladen en je kunt alweer 255 kilometer vooruit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering en uitrusting, heeft de Audi Q6 e-tron quattro met 100kW-batterij een grote actieradius van 641 kilometer (WLTP).

©Igor Stuifzand

Buitenspel?

Indrukwekkende cijfers, maar is het genoeg om de concurrentie buitenspel te zetten? De Mercedes EQE SUV 350+ (96 kWh) haalt 618 kilometer uit een volle batterij, maar die wordt met hooguit 170 kW gevoed. De Kia EV9 gooit een netto-capaciteit van 99,8 kWh in de strijd, uit een batterij die met maximaal 210 kW oplaadt en stroom levert voor een maximale afstand van 563 kilometer. Dus ja, de Audi Q6 e-tron neemt wel degelijk een voorsprong op zijn belangrijkste concurrenten. Op punten, want voor een knock-out is meer nodig.

©Igor Stuifzand

Niets tekort

Dus moet de Audi Q6 e-tron quattro op een andere manier het verschil maken. We kunnen er niet onderuit: de nieuwe, volledig elektrische SUV levert prestaties die weinig te wensen overlaten. De testauto beschikt over twee elektromotoren, die een gezamenlijk vermogen van 388 pk en hoogste koppel van 580 newtonmeter over de vier wielen verdelen. Ook al weegt de Q6 e-tron quattro rijklaar 2400 kilo, hij zit alsnog in 5,9 seconden op 100 km/h. Alhoewel dergelijke sprintjes natuurlijk niet bevorderlijk zijn voor de resterende stroomreserve ...

©Igor Stuifzand

De reële cijfers Voor een goede verbruiksindicatie rijden we met elke elektrische testauto dezelfde route van 170 kilometer. Deze route leidt door de stad met veel verkeer en verkeerslichten, via provinciale en secundaire wegen en over enkele snelwegtrajecten, waar we de cruise control op 100 km/u en 130 km/u vastzetten. We leggen onze verbruiksronde af na de avondspits, om bij 130 km/u geen snelheidsovertredingen te riskeren en druk (vracht)verkeer zoveel mogelijk te ontlopen.

De verbruikstest is geen race of recordpoging 'zuinig rijden', we proberen met elke testauto zoveel mogelijk dezelfde rijstijl aan te houden. We zetten de airco op 21 graden en schakelen (indien aanwezig) het regeneratief remmen of 'one-pedal driving' altijd in.

Afhankelijk van onder meer de gekozen wiel- en bandenmaat, geeft Audi voor de Q6 e-tron quattro een gemiddeld energieverbruik op van 17 tot 19,5 kWh/100 km. Standaard staat de auto op 18-inch wielen, de testauto is uitgerust met 20-inch lichtmetaal (voor op 255-banden, achter op 285-banden).

De opgegeven verbruikswaarden lijken voor zo'n zware en lijvige auto behoorlijk optimistisch, maar tijdens onze 170 kilometer lange testronde (bij 13 graden Celsius) komt de Q6 e-tron quattro tot een keurig gemiddelde van 19,5 kWh/100 km. Daarmee is een actieradius van 485 kilometer reëel. Tijdens de snelwegetappe bij 130 km/h valt trouwens op, dat het verbruik helemaal niet zo sterk toeneemt. Tijdens de test loopt het gemiddelde op de boordcomputer niet hoger op dan 20,7 kWh/100 km.

©Igor Stuifzand

Licht

De Q6 e-tron volgt de nieuwe designtaal van Audi. Oftewel: een iets andere invulling van een vertrouwd designthema. Vooral de neus laat nieuwe elementen zien, waarbij de gecombineerde knipper- en dagrijlichten een grotere rol in het aangezicht van de Q6 e-tron spelen dan de koplampen. Die zitten namelijk verborgen tussen alle windgeleiders en koelroosters in de voorbumper.

Pas als het dimlicht is ingeschakeld, zie je duidelijk waar de koplampen zitten. Over licht gesproken: Audi biedt keuze uit acht lichtsignaturen voor de oled-dagrij- en achterlichten, als onderdeel van het Tech-pakket (à 4170 euro). Nuttig is vooral de waarschuwingsfunctie op de achterlichten, die achteropkomend verkeer met symbolen attenderen voor naderend onheil.

©Igor Stuifzand

Prachtige afwerking

Ook vanbinnen volgt de Q6 e-tron een nieuwe designrichting, waarbij een prominente rol wordt opgeëist door het grote, licht gebogen MMI oled-panoramadisplay. Daarop zijn vrijwel alle functies te bedienen. Dat gaat intuïtief en snel genoeg. Er is een handige sneltoets naar de rijhulpsystemen, zodat je vervelende waarschuwingssignalen in een paar handelingen kunt uitschakelen.

Opvallend is het paneel in de deur, waar niet alleen de bedieningsknoppen van de buitenspiegels en zijramen zitten, maar ook die van de verlichting. De afwerking van het interieur is prachtig, met mooie materialen. Afhankelijk van je budget, kun je helemaal losgaan op de aankleding van het geheel, onder meer met een afzonderlijk bedienings- en videodisplay rechts. Zit de bijrijder een YouTube-video te kijken, dan wordt deze voor de bestuurder onzichtbaar gemaakt zodra de auto rijdt.

©Igor Stuifzand

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Warm onthaal

Instappen in de Audi Q6 e-tron is een warm onthaal. Uitgevoerd als S Edition, beschikt de testauto over bijzonder aangenaam zittende kuipstoelen met verwarming, die perfect op je lichaamslengte zijn af te stellen en bovendien (optioneel) een ingebouwde massagefunctie hebben. Mede door de hoge middentunnel heb je nog meer het idee laag en geborgen in de auto te zitten - wat de overzichtelijkheid over de lange, hoge motorkap trouwens niet ten goede komt. Sowieso wekt de Q6 e-tron de indruk flink uit de kluiten gewassen te zijn, hoewel zijn lengte van 4,77 meter dat tegenspreekt.

©Igor Stuifzand

Onderuit

De Q6 e-tron is bijvoorbeeld maar 15 centimeter langer dan de Volkswagen Tiguan. Pas als je dat in ogenschouw hebt genomen, neem je de in eerste instantie ietwat tegenvallende binnenruimte voor lief. Achterin kunnen de passagiers heus goed hun benen kwijt, maar je moet niet verwachten met gestrekte benen lekker onderuit te kunnen zakken. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de kofferruimte: waarschijnlijk benut je maar zelden de volledige 526 tot 1529 liter, maar een ouderwetse Lademeister kan de Q6 e-tron niet worden genoemd. Aan de trekhaak mag een trailer van 2400 kilo worden gekoppeld.

©Igor Stuifzand

Zware klus

De testauto beschikt over een luchtgeveerd onderstel, dat vier voorgeprogrammeerde configuraties kent. Bovendien kun je kiezen voor het Individual-programma, waarin verschillende instellingen afzonderlijk van elkaar zijn aan te passen. Maar zelfs in de meest soepele instelling is de luchtvering niet volledig in staat om het hoge gewicht van de Q6 e-tron te verbloemen. Er moet immers 2400 kilo in bedwang worden gehouden – van de vering en schokdemping wordt nogal wat gevraagd. Ongeacht de gesteldheid van het asfalt en het gekozen rijprogramma, blijft de auto daarom voortdurend in beweging.

©Igor Stuifzand

83 of 100 kWh

Audi levert de Q6 e-tron momenteel in vier vermogensvarianten. De basisversie met 252 pk heeft een batterij met een capaciteit van 83 kWh, en is leverbaar vanaf 65.950 euro. De goedkoopste manier om de grotere 100kWh-batterij te krijgen is performance-uitvoering met 306 pk, vanaf 71.950 euro. Daarboven staat de tweemotorige Q6 e-tron quattro (388 pk) in de prijslijst, vanaf 77.950 euro. Topmodel is de snelle en sportieve(re) SQ6 quattro (490 pk), die 101.400 euro kost.

Uiteraard biedt Audi nog talloze uitrustingsniveaus, optiepakketten en afzonderlijke extra's, waarmee je de prijs van de Q6 e-tron flink op kunt drijven. Onze testauto is daarvan een uitstekend voorbeeld: het uitrustingsniveau S edition in combinatie met onder meer luchtvering, een glazen panoramadak, het Tech-pakket, het bedieningspaneel voor de bijrijder en een omvangrijk audiosysteem van B&O, drijft de prijs op naar 95.000 euro.

©Igor Stuifzand

Conclusie

De verwachtingen zijn hooggespannen, als we de Audi Q6 e-tron bij de importeur meenemen voor deze test. In menig opzicht kan de auto zich meten met de beste EV's uit zijn prijsklasse. Het nieuwe PPE-platform zorgt er zo voor dat Audi de opgelopen achterstand volledig heeft weggepoetst.

Toch is de Q6 e-tron niet in staat om de concurrentie knock-out te slaan, met niet eerder vertoonde snellaadvermogens of een aanzienlijk groter rijbereik op een volle batterij. De voorsprong van de Q6 e-tron is wat dat betreft niet overtuigend genoeg, en waarschijnlijk maar beperkt houdbaar.

©Igor Stuifzand


▼ Volgende artikel
Citroensap in je wasmachine? 5x waarom dat een goed idee is
Huis

Citroensap in je wasmachine? 5x waarom dat een goed idee is

Over wasmachines en wassen bestaan veel feiten en fabels. En hoewel het meestal beter is het gebaande paden te bewandelen om te voorkomen dat je je favoriete kledingstuk ruïneert, willen we je toch vragen je aandacht te vestigen op citroensap.

In dit artikel lees je vijf voordelen van het gebruiken van citroensap in de wasmachine:

  1. Wasmiddelresten verwijderen
  2. Geurtjes tegengaan
  3. Hard water tegengaan
  4. Wit wasgoed blijft wit
  5. Houd je kleding fris en duurzaam

Ook handig om te weten: 5 dingen die gewoon in de wasmachine kunnen

Citroensap in de wasmachine? Juist. Deze vrucht bevat namelijk citroenzuur dat verrassend goed vlekken verwijdert. Maar het kan ook bacteriën doden en wit wit houden. Bovendien is dit een prima natuurlijk alternatief voor wasverzachters of andere potentieel giftige middelen die we inzetten om was fris en schoon te houden. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een half kopje citroensap in het wasverzachterbakje te gieten. Durf jij het aan dit zelf uit te proberen?

1- Wasmiddelresten verwijderen

Hoewel veel wasmachines nog wat extra water gebruiken om resten wasmiddel weg te spoelen na een wasbeurt, kan het toch gebeuren dat er wat achterblijft. Dat residu kan een nadelig effect hebben op de volgende waslading. Citroensap toevoegen aan die laatste stap kan ervoor zorgen dat ook de laatste restjes wasmiddel en wasverzachter uit de trommel en kleding verdwijnen.

2- Geurtjes tegengaan

Net als vlekken kunnen ook nare geuren in kleding blijven hangen. Nu kunnen wasmiddelen dat tegengaan en je kleding 'lekker' laten ruiken, maar niet iedereen gaat daar goed op. Door citroensap toe te voegen, ga je niet alleen nare geuren tegen, ook krijgt je wasgoed een fijne, citrusachtige vleug mee. Daar ruikt je wasgoed net zo fris als het daadwerkelijk is.

©deagreez

3- Hard water tegengaan

Als je thuis hard water hebt, en je wasmachine maakt daar gebruik van, dan kan het zijn dat het wasmiddel minder effectief is. In hard water zit een verhoogd volume van opgeloste mineralen, die niet tegen de kracht van de citrus kan. Door citroensap toe te voegen, krijgen andere middelen dus meer ruimte om hun werk te doen – en dat met een boost van citroenzuur.

Tot aan de laatste druppel uitgeperst...

.. dat lukt alleen met een goede juicer (ook voor sinaasappels!)

4- Wasgoed blijft wit

Citroensap is bovendien erg goed in het wit houden van witte kleding. En dat zonder risico van kleuren die in elkaar overlopen of gebruik te maken van middelen die giftig zijn voor mensen. Met een half kopje citroensap, naast je normale wasmiddel, krijg je nagenoeg dezelfde voordelen als van bleekmiddel (chloor). Maar dan zonder de nare geur, giftige eigenschapen en niet-duurzame karakter.

5- Houd je kleding fris en duurzaam

Vaak wassen kan er bovendien voor zorgen dat kleding beschadigt of harder wordt dan in het begin. Citroensap kan dat proces bestrijden (maar nooit helemaal voorkomen). Je kunt dus langer doen met je zachte kleding, terwijl je ook duurzaam bezig bent. Je maakt immers gebruik van minder chemische stoffen, die later ook niet in het water terechtkomen.